بررسی یک شرکت بزرگ بین المللی از دیدگاه مدل موعود
استاد : آقای دکتر علی طاهری
تهیه کنندگان : جواد مجیدی
اردیبهشت ماه 1400
نستله شرکت صنایع غذایی سوئیسی و چندملیتی است که به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موادغذایی وآشامیدنی جهان شناخته می شود .درحال حاضردارای 447کارخانه در194 کشورجهان است .
بخشی از سهام شرکت نستله در بازار سیکس سوئیس و بورس یورونکست معامله می شود . از برندها و نام های تجاری این شرکت میتوان به نسکوئیک ونسکافه و کیت کت و اسمارتیز و مگی اشاره نمود .
مشخصات شرکت
شرکت نستله تحت مدیرت جدید در سال 1877 شروع به مشارکت با شرکت آنگلور سوئیس کاندس میلک باهم ادغام شدند و شرکت جدید تحت نام نستله فعالیتش را آغاز نمود .
نستله در سال 1950 کراس اند بلک ول را خریداری کرد در 1963 فینداس در 1971 لیبیز و در 1973 استوفرز را تصاحب و در خود ادغام نمود .
این شرکت برای دومین بار در سال 1977 سهام شرکتی خارج از صنایع غذایی را خرید که آلکون نام داشت . این شرکت در 1977 بار دیگر به نستله تغییر نام داد .
در اواسط 1990 بار دیگر روند خریداری و ادغام شرکت های مواد غذایی توسط نستله شدت گرفت .
در 1997 سن پلگرینو در 1998 اسپیلر پتفود و در سال 2002 نیز رالستون به نستله ملحق شدند .
شکل گیری نستله
محصولات نستله
اهداف نستله
اهداف نستله را میتوان شناخته شدن به عنوان پیشگام تغذیه سلامت و تندرستی در سطح جهانی مورد اعتماد قرار گرفتن از سوی سهامداران و تبدیل شدن به مرجع عملکرد در صنعت خود برشمرد . پیشگامی و برتربودن تنها به ابعاد بستگی ندارد و اصول اخلاقی راهم در برمیگیرد .
جلب اعتماد نیز بخشی از اصول اخلاقی است . این اهداف و اخلاق در عبارت ساده ( تغذیه خوب زندگی خوب ) آشکار است.
هدف از دورنمای نستله ایجاد هماهنگی در افراد برمبنای مجموعه ای یکپارچه از اولویت های استرانژیک است که رسیدن ه اهداف شرکت را تسریع می کند .
مجموعه بی همتای برندها و محصولات قابلیت های بی نظیر تحقیق و توسعه حضور جغرافیایی بی مانند نیروهای انسانی فرهنگ و ارزش ها و نگرش ها که در پوست و گوشت شرکت نهادینه شده است .
مزیت های رقابتی واقعی ناشی از یک مجموعه مزیت های تقلیدناپذیر در زنجیره ارزش است که طی چندین دهه شکل گرفته اند .
مزیت های رقابتی شرکت نستله عبارت است از :
چهار محور رشد آینده شرکت نستله :
1. رعایت اصول تغذیه . سلامت و تندرستی 2. ورود و نفوذ و رسوخ در بازار های نوظهور و محصولات عامه پسند برای اقشار بادر آمد متوسط به پایین 3. تمرکز به مواد غذایی که بیرون از خانه مصرف می شوند . 4. ممتاز بودن
استراتژِی مانند رود خانه ای است که جوی های متعددی به آن می ریزد . به همین خاطر نیز همیشه زنده و جوشان است .
دیدگاه استراتژیک صرفا در مورد یک محصول نیست . در مورد یک خرید یا ادغام نیست . بلکه یک ایده ی عمیق و محوری در مورد کسب و کار است .
4 رکن مدل موعود منجر به تولید استراتژی درشرکت بین المللی نستله:
رکن اول : دیدگاه استراتژیک :رویکردی بلند مدت و پابرجا
یکی از ارکان مدیریت استراتژیک سازمان دیدگاهی است که سازمان نسبت به آینده عملکرد و قواعد بازی دارد . این دیدگاه استراتژیک گاهی تا بیست سال باقی می ماند و محور تمام فعالیت ها و تصمیمات خواهد بود .
به عنوان مثال والمارت والمارت دهه هاست که یک ایده محوری دارد : قیمت ارزان تر در فروشگاه های بزرگ برای طبقه متوسط . این ایده چسب تمام فعالیت هایش است .
استراتژیک یک ایده ی عمیق و محوری در مورد کسب و کار است .
دیدگاه استراتژیک نستله :
ما نه تنها باید رهبر صنعت خود باشیم که باید مرجع صنعت خود نیز باشیم
فقط سیراب شدن و سیر شدن کافی نیست باید غذای ما سلامتی نیز بیافزاید .
هر زمان هر مکان و هر گونه که مشتری بخواهد .
یکی از عناصر دیدگاه استراتژیک اصول بنیادین شرکت است . به عنوان نمونه یکی از
اصول نستله قراردادن کودکان در یک روش تغذیه ای سالم و پرانرژی است .
4 رکن مدل موعود منجر به تولید استراتژی درشرکت بین المللی نستله:
رکن دوم : تحلیلگری استراتژیک یکی از تصمیمات استراتژیک شرکت نستله تصمیم برای نفوذ و رسوخ در بازار های آسیایی، اروپای شرقی و بازار های اقتصادی نوظهور است . این تصمیم حاصل آن است که نستله دریافته است ان بازار هاهم رشد خوبی خواهند داشت و هم اینکه پتانسیل سرمایه گذاری بالایی دارند . خرید رقبا در بازار چین – ورود به بازار سوریه و نفوذ در بازار کرواسی حاصل یک تحلیل عمیق مبتنی بر محاسبات است .
4 رکن مدل موعود منجر به تولید استراتژی درشرکت بین المللی نستله:
مثال اول تحلیلگری استراتژیک : تغییر سبک زندگی مردم مصرف کنندگان پول کمتری را برای خرید محصولات غذایی سنتی در خرده فروشی های بزرگ مصرف میکنند .هزینه صرف شده ماهانه در رستوران ها از سال 1995 تا 2015 از 19/2 میلیارد دلار به 49/9 میلیارد دلار افزایش یافته است . این تغییر در خرید مصرف کننده تاثیر زیادی روی بعضی اقلام نسبت به اقلام دیگرمثلا نوشیدنی های گازدار گذاشته است . این روند باعث بهتر شدن کسب و کار آب بسته بندی شده نستله شده است . آب نستله تبدیل به سومین شرکت بزرگ نوشیدنی در آمریکا شده است اما سایر بخش های نستله این طور موفق نبوده اند . تلاش هایی برای دوباره به جریان انداختن برخی برند ها با عملکرد پایین از طریق نوآوری و فرمولاسیون مجدد صورت گرفته است .
4 مثال در این زمینه :
4 رکن مدل موعود منجر به تولید استراتژی درشرکت بین المللی نستله:
متناسب با چنین تحلیلی تصمیمات و اقدامات استراتژیک شرکت در قبال تغییر سبک زندگی و خرید مردم به شرح زیر صورت گرفته : بازبینی پروفایل 11000 محصول شرکت هدف گیری رشد محصولات ارگانیک توسعه پا به پای سبک زندگی مشتریان
بازبینی پروفایل 11000 محصول شرکت :
پرشوفایل 11هزار محصول شرکت از جهت سلامتی و تغذیه ای بهبود داده شده استو نکته جالب اخیرا شرکت در حال برنامه ریزی برای کاهش مقدار شکر و مواد افزودنی مصنوعی از برندهایی مثل نسکوئیت و باترفینگر است . انجام چنین انتخاب هایی باعث می شود تا شرکت نیروی انسانی و منابع خود را صرف بهترین ایده ها اقلام و محصولاتش کند تا به عملکرد مالی پایدار دست یابد .
4 رکن مدل موعود منجر به تولید استراتژی درشرکت بین المللی نستله:
از آنجا که رویکرد سلامت محور تمام امور نستله است شرکت اقدام به راه اندازی واحد سلامت کرده است . کار این واحد تشویق رویکرد سلامت در داخل و خارج سازمان است تا هر فردی از آن آگاهی یافته و از نحوه اجرای آن مطلع شود . دانشمندان شرکت نستله بر روی محصولاتی کار می کنند که در صورت موفقیت که خوردن آن مثل ورزش کردن برای بدن عمل می کند و آنزیمی را در بدن فعال می کند که به تبدیل کردن غذا به انرژی بدون انجام تمرینات فیزیکی کمک می کند و همچنین برنامه پژوهشی آنان در مورد پرورش غذاهای نسل آینده است که به تمرین ماهیچه ها منجر می شود .
به گفته یکی از محققین (اگر به چیزی که می خواهیم برسیم ) ما قادر خواهیم بود محصولاتی را تولید کنیم که به افزایش تاثیر ورزش کردن کمک کند .
محققان تلاش دارند به مواد غذایی نوینی برسند که اثری مانند ورزش کردن دارد و در حل مشکلات متابولیسم و تعادل انرژی در بدن موثر است .
4 رکن مدل موعود منجر به تولید استراتژی درشرکت بین المللی نستله:
مثال دوم از تحلیلگری استراتژیک : بازار شیرین شکلات روسیه بازار شیرینی و شکلات در طی سال های 1990 تا 2010 رشد خوبی داشته است . افزایش قدرت خرید مردم تنها دلیل رشد بازار شیرینی و شکلات در روسیه به شمار نمی آیدو در بررسی این مورد باید به مسائلی نظیر وجود نیروی کار ارزان و پایین بودن هزینه های تمام شده اشاره کرد . مسائلی که سبب شده است شرکت های بزرگ شیرینی و شکلات سازی با ایجاد مراکز جدید تولید در این کشور هزینه های خود را کاهش و سود شان را افزایش دهند . در سال های 2007 تا 2012 میلادی به طور میانگین شرکت های بزرگ شیرینی و شکلات سازی در جهان نگاه ویژه ای به بازار پرسود و در حال رشد شیرینی و شکلات روسیه پیدا کردند .
4 رکن مدل موعود منجر به تولید استراتژی درشرکت بین المللی نستله:
مثلث تصمیم گیری نستله
4 رکن مدل موعود منجر به تولید استراتژی درشرکت بین المللی نستله:
دستاورد استراتژیک : نستله موفق ترین شرکت بین المللی در روسیه
در میان تمام شرکت های شیرینی و شکلات سازی بین المللی که حضور در بازار روسیه یا تقویت جایگاه خود را در این کشور هدف گرفته اند . شرکت نستله موفق ترین و قدرتمند ترین شرکت خارجی محسوب می شود .
البته هیچ موفقیتی پایدار نیست هچند سرمایه گذاری های کلان نستله در بازار شیرینی و شکلات روسیه تاکنون برای این شرکت سود سرشاری به همره داشته و فاصله ی نستله با سایر رقبای خود بسیار است اما تحقیقات در آن زمان نشان می داد که ممکن است حفظ این جایگاه همیشگی نباشد
شرکت های بین المللی شیرینی و شکلات سازی در روسیه همواره نمی توانند فقط با استفاده از استراتژی تبلیغات موفق به بالا بردن فروش خود و ایجاد محبوبیت برای برند محصولات خود شوند .
مردم روسیه بیشتر از اینکه به تبلیغات شکلات سازی توجه کنند به کیفیت محصولاتی که مصرف می کنند توجه نشان می دهند . همین مسئله باعث شده که شرکت های بزرگ شرینی و شکلات سازی شاید در روسیه خیلی بیشتر از سایر نقاط جهان به مسئله ی کیفیت توجه نشان دهند .
با وجود این نستله به روسیه به چشم مهمترین بازاری که نقش مهمی در میزان فروش اروپایی محصولات این شرکت خواهد داشت می نگریست و با برنامه ریزی هایی که انجام خواهد داد بتواند از طریق توسعه محصولات خود و افزایش کیفیت و تولید برندهای جدید و تولید غذای کودک آینده روشنی را برای خود تضمین کند .
مثال سوم از تحلیل گری استراتژیک : ورود به بازار چین نستله در حدود سال 2007 به این جمع بندی رسید که یکی از مهمترین محورهای رشد فروش می تواند ورود قدرتمندانه به بازار های نوظهور باشد . بازار 6میلیارد دلاری چین و تغذیه 16 میلیون نوزاد جدیدی که هر سال متولد می شود برای دو برابر کردن فروش و رساندن آن به 12 میلیارد دلار کلیدی است . نستله از طریق خرید برخی شرکت های رقیب و همین طور یک برنامه ی بازار یابی برای خود هدف گیری کرد به همین علت در رقابت بازار های نوظهور مواد غذایی که از رشد سریع برخوردار بودند نستله شرکت بهداشتی فایرز را حدود 12میلیارد خریدو شرکت فرانسوی دنان را در یک تنگنای جدید قرار داد .
4 رکن مدل موعود منجر به تولید استراتژی درشرکت بین المللی نستله:
مثال چهارم از تحلیلگری استراتژیک :اروپا و بازار داغ محصولات غذایی حلال
نستله بر اساس تحلیل های خود به این جمع بندی رسیده است که یکی از مهمترین روندهای مسلط بازار محصولات غذایی تولید و توزیع مواد غذایی حلال است .
یکی از تولیدکنندگان فراورده های گوشتی به نام میمکن در آلمان موفق شده است تا نام خود را به عنوان موفق ترین عرضه کننده ی مواد گوشتی حلال به ثبت برساند .
نستله سال هاست که شمار زیادی از محصولاتش را ب برچسب هایی روانه ی بازار می کنند که روی آنان کلمه حلال نقش بسته است .
نستله تصمیم گرفته است کارخانه های خود را که با برند حلال کار می کنند گسترش دهد و هم اکنون 85 کارخانه از حدود 450 کارخانه نستله دارای مجوز تولید محصولات حلال هستند .
4 رکن مدل موعود منجر به تولید استراتژی درشرکت بین المللی نستله:
4 رکن مدل موعود منجر به تولید استراتژی درشرکت بین المللی نستله:
رکن سوم : تصمیم گیری استراتژیک بهنگام بخش دگری ا ز استراتژی شرکت نه حاصل یک دیدگاه استراتژیک بلند مدت و استراتژی کلان و بلند مدت است و نه حاصل تحلیل های کار شناسانه و کلان روند های محیطی .
رشد برخی از شرکت های چند ملیتی در کشور های در حال توسعه ضرورت دو چیز را برای نستله تعیین کرد :
اولی شتاب بخشی به سیاست سازگار نمودن فعالیت های پور تفولیوی شرکت .
دومی بهتر از صرفه جویی ناشی از مقیاس . نستله در چند سال اخیر برخی از برند های خود را مثل بستنی مکزیکیش فروخته است و در حال مذاکره با شرکتی اروپایی برای واگذاری غذاهای منجمد است .
4 رکن مدل موعود منجر به تولید استراتژی درشرکت بین المللی نستله:
مثال دوم از کاوشگری و کنشگری : نستله در مراکز خرید تجاری نستله برای آن که بتواند رفتار های مشتریان را بهتر در ک کند به سراغ واقعیت مجازی رفته و سعی کرده با ایجاد مراکز خرید مجازی درک خود را از رفتار ها و انتخاب های مشتریان بیشتر کند
مثال سوم از کاوشگری و کنشگری : توسعه ی سیستم اطلاع رسانی محصولات نستله
دیدگاه استراتژیک می تواند منشاء خلق ایده هایی باشد که می تواند در عرصه ی عمل آزمایش شوند .
نستله در راستای گسترش اطلاع رسانی به مصرف کنندگان در باره ی یک رژیم غذایی سالم در برابر محصولات سایر رقبا سیستم بر چسب گذاری تغذیه ای بر روی محصولات خود را توسعه داده است .
باز گرداندن میلیون ها قوطی شیر بچه
نستله میلیون ها قوطی شیر بچه را پس ز آزمایش هایی که در ایتالیا نشان داد این شیرهای نستله ممکن است که به وسیله ی مواد شیایی آلوده شده باشد فراخواند .
آزمایش ها نشان می داد مواد شیمیایی که برای چاپ برروی کارتن ها به کار رفته بود به داخل خود محصول رخنه کرده بود . نستله معتقد بود مقدار ماده شیمیاییبه اندازه ای نبوده که خطری برای کودکان ایجاد کند اما این باز خواندن به خاطر محکم کاری انجام شد .
نستله تصمیم گرفت که تکنیک های بسته بندی را تغییر دهد تا از آلود گی در آینده جلوگیری کند .
اینها نمونه ای بسیار محدود از چالش هایی است که نستله با آن دست به گریبان است اما همچنان مسیر بلن مدت خود را بر اساس استراتژی های خود می پیماید .
با تشکر از حسن توجه دوستان