تارا فایل

پاورپوینت بررسی و ارزیابی آموزش مجازی


بسم الله الرحمن الرحیم

قل هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون

بگو آیا دانایان با نادانان برابرند؟

سمینار بررسی و ارزیابی آموزش مجازی

کلیات:
مقدمه
تاریخچه
تعریف
ضرورت رویکرد
مزایا و معایب
روشها و ابزارها
سیستمهای مدیریت
استاندارد سازی
یک نمونه عملی
نتیجه گیری

عصر دانش، عصر انفجار اطلاعات، عصر فناوری

آنچه بیش از همه جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده:

ظهور فناوری ارتباطات و اطلاعات
Information & Communication Technology (ICT)

نظریه مک لوهان:
کوچک شدن جهان و ایجاد دهکده جهانی

روشهای آموزشی از گذشته تا کنون:

روش استاد و شاگردی

تدریس آموزگار در مکانی مشخص و با حضور بیش از یک یا دو شاگرد (روشهای معمول و متداول کنونی)

آموزش از راه دور

تاریخچه آموزش از راه دور:
نخستین مدارس مکاتبه ای:

– در اواسط دهه 1800 میلادی
– در اروپا
– آموزش تندنویسی و زبانهای خارجی از طریق پست

آموزش غیرحضوری مبتنی بر فناوری:

– اوایل دهه 1900 میلادی
– استفاده از اسلاید، تصاویر متحرک ووسائل سمعی بصری
– صنعت تلویزیون

ظهور رایانه منجر شد به:

ایجاد شبکه های رایانه ای
پدیده اینترنت
ظهور پدیده اینترنت:

سال 1969 در دوران جنگ سرد
از درون شبکه آرپانت پاگرفت
در سال 1999 در آسیا پدیدار شد

تعریف آموزش الکترونیکی
مجموعه فعالیت های آموزشی با استفاده از ابزارهای الکترونیک زیر:

اینترنت
اینترانت
اکسترانت
انتشار ماهواره ای
نوارهای ویدیوئی و صوتی
تلویزیون ماهواره ای
دیسک های فشرده

آموزش الکترونیکی آموزش از راه دور بر مبنای فناوری است.

انواع دوره های آموزش الکترونیکی:

همزمان online
غیرهمزمان offline

دلایل ضرورت رویکرد به آموزش الکترونیکی:
دائمی شدن فرایند آموزش

امکان افزایش کلاسهای مجازی

مزایای آموزش الکترونیکی
آموزش همیشگی برای همه کس در هر جا
صرفه جویی در هزینه ها
همکاری و تعامل
یادگیری بدون واهمه
قابلیت انتخاب سطوح مختلف
سنجش سطح در هر مقطع
آموزش به روز
شبیه سازی محیطهای آموزشی

می توان این مزایا را از دید گاههای زیر هم بررسی کرد:
دید گاه مدیر
دید گاه دانشجو
دید گاه استاد
دید گاه تولید کنندگان محتوای آموزشی

محدودیتهای آموزش الکترونیکی
هزینه اولیه راه اندازی و استفاده از تجهیزات رایانه ای نسبتاً بالا
نداشتن دانش رایانه ای کافی
هزینه بکارگیری خطوط تلفن و نبود پهنای باند کافی
نبود امکان استفاده از موارد تجربی
درصد بالای ترک تحصیل

مهمترین روشها و ابزارهای آموزش الکترونیکی

تلویزیون آموزشی
ویدئو کنفرانس تعاملی
آموزش مبتنی بر رایانه
آموزش مبتنی بر اینترنت و وب

سیستم های مدیریت در آموزش الکترونیکی
سیستم مدیریت آموزش
سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت آموزش Learning Management System (LMS)
تعریف:
نرم افزاری که فعالیت آموزش گیرنده را ثبت، پیگیری و دنبال می کند.
روند یادگیری و آموزش را بطور خودکار مدیریت می کند.

امکاناتی که LMS در اختیار کاربران قرار می دهد:

حفظ و افزایش توانایی و مهارت کاربران در فراگیری اطلاعات
سیستمی برای اندازه گیری و ارزیابی میزان تاثیر دوره آموزشی
کنترل دوره آموزشی توسط خود دانش آموز
توسعه دوره آموزشی بر اساس نیاز کاربر
کاهش هزینه و احتمال زیان مادی

سیستم مدیریت محتوا Content Management System (CMS)
دو رکن اصلی:

کاربرد مدیریت محتوا Content Management Application (CMA)
رابط وب با کاربری آسان است که نگارش، تغییرات و جابجایی محتوا را از سایت شما مدیریت می کند.

کاربرد تحویل محتوا
Content Delivery Application (CDA)
صفحه محیط و محتوای دینامیکی را تبدیل کرده و انرا در قالب صفحه معمولی اطلاعات وارد شده از طریق وب تحویل می دهد.

انتخاب سیستم های مدیریت آموزشی
انتخاب صحیح یک سیستم مدیریت آموزش باید متناسب با نیازهای برنامه آموزشی سازمان یا موسسه مورد نظر باشد.

استاندارد سازی در آموزش الکترونیکی

استانداردهای مطرح در آموزش الکترونیکی

1. استانداردهای Metadata

اطلاعاتی است که به نوعی شناسنامه اطلاعات دیگر محسوب می شود.
MIME نیز بخشی از استاندارد متادیتاست که به اطلاعات ارسال شده روی اینترنت مربوط می شود و گیرنده را از وضعیت کلی اطلاعات و نرم افزار مورد نیاز برای پردازش آن آ گاه می سازد.

استانداردهای مطرح در آموزش الکترونیکی
2. استانداردهای Interoperability

استانداردهایی هستند که امکان ارتباط سیستم های مختلف یا اجزای مختلف سیستم را با یکدیگر فراهم می سازند.

Internet Protocol (IP) : به سیستمهای مختلف اجازه تبادل اطلاعات می دهد.

Post Script (PS) : با استفاده از این استاندارد مستندات می توانند روی هر سیستمی که قابلیت تطابق با آن را داشته باشد و زبان این فرمت را بشناسد بکار گرفته شود.

نمونه ای از تجربه های آموزش الکترونیک
ایجاد siemense learning valley توسط شرکت زیمنس

نتیجه گیری

و در پایان:

هایدگر می گوید:

تکنولوژی سرنوشت ناگزیر انسان است.

مراجع
یادگیری الکترونیکیe-learning )) و آموزش و پرورش ,رحیم عبادی,تهران,آفتاب مهر,1383.
استانداردهای یادگیری الکترونیکی,کارول فالون،شارون براون,فردوس باقری،مهدی حسین کوچک،تهران،انتشارات مدارس هوشمند،1383.
یادگیری الکترونیکی در قرن 21 . دی .آر گریسون،تری اندرسون,دکتر محمد عطاران ,تهران,موسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند،1383.
دانشگاه های مجازی : چالش ها و ضرورت ها ، میترا دیلمقانی ، عضو هیئت علمی مجتمع دانشگاهی مهندسی صنایع دانشگاه مالک اشتر.

1.www.madreseyefarda.com 2.www.gharnabad.com
3.www.etvto.com 4.www. Sharifu.com
5.www.net2university.com 6.www.cel.ut.ac.ir
7.www.azad.ac.ir 8.www.openlearningcenter.com
9.www.icdl-iran.com

پایان


تعداد صفحات : 29 | فرمت فایل : .pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود