تارا فایل

پاورپوینت بررسی معماری طراحی کتابفروشی بزرگ شهر شی آن


بررسی معماری طراحی کتابفروشی بزرگ شهر شی آن

موقعیت-معمار-قدمت بنا
شهر شی آن (مرکز استان شانشی) در کشور چین با قدمت بیشتر از سه هزار سال یکی از چهار پایتخت باستانی این کشور است که با امکانات پیشرفته ی خود به عنوان یک مرکز فرهنگی و آموزشی نیز به شمار میرود. طراحی کتابفروشی بزرگ این شهر توسط توموکو ایکه گای (معمار معروف ژاپنی) و با رویکرد معماری مدرن انجام شده است.

ویژگی طراحی
معماری کتابفروشی بزرگ شهر شی آن، یکی از استان های مهم چین که دارای سلسله ای قدیمی می باشد، و فرصت مهم فرهنگی/آموزشی برای منطقه صنعتی با پیشرفته ترین امکانات به شمار می رود. با در نظر گرفتن برخی رویکردهای معماری مدرن ساختمان، طبقه اول و دوم پروژه توسط معمار مشهور ژاپنی "توموکو ایکه گای"، معمار مشهور ژاپنی طراحی شده است. طراحی هال بزرگ کتابفروشی، تاثیرپذیری خود را از معماری ژاپنی نشان داده که ته مایه های فضای تجاری در آن اثر گذاشته است. لذا گسترده سازی و خلق عنصر ابهت در زمینی به متراژ 5 هزار متر بسیار ضروری بود.

ویژگی معماری
طراحی کتابفروشی در تلاش است تا چندین مفهوم را ادغام کند: میراث جهانی جنگجویان لشکر سفالین، نقطه شروع جاده ابریشم، فرهنگ و هنر شهر باستانی، محیط لوکس و فضای تجاری فروش کتاب. کتابفروشی فضایی است که می بایست طراحی منحصربه فرد داشته باشد، جایی که دنیای شرق را به غرب مشرف کند و مردم را به استقبال فرهنگ ادبیات دیگر دنیا سوق دهد. با تلفیق تِم گالری/کتابخانه، معمار قصد داشت فضایی در نظر داشته باشد که عناصر کتابخانه به گونه ای تعبیه شوند تا در مواقع خاص فضا به عنوان یک گالری باز مورد استفاده قرار گیرد. 

با توجه به رویکردهای چندگانه طراحی کتابفروشی می توان تصور کرد که محیطی ایده آل برای کاربری های مرتبط و نزدیک به بوده و تعامل خلاقانه ای بین مشتریان و کتابفروشی اتخاذ شده است. این فضا با لمس انسان طراحی شده است، و احساس می کنیم که از اتاقی به اتاق دیگر حرکت کرده ایم تا به وابستگی هایی همچون: مردم-مردم، کتاب-کتاب و مردم-کتاب برسیم، تا حسی به مانند بودن در خانه به ما دست دهد.

بررسی طبقه اول
در طبقه اول قفسه ای به ارتفاع 10 متر در فضای لابی قرار دارد. ارتفاع قفسه یک ترفند ساده طراحی است که مراجعه کنندگان را به گشت و گذار در کتابفروشی ترغیب می کند تا با احاطه شدن بین هزاران کتاب، بیشتر تحت تاثیر فضا قرار بگیرند. تفکیک طبقات با نزدیک شدن به پله مارپیچ دهلیز قابل لمس می شود که با سقفی گسترده و المان های روشنایی آویزان ما را به محیطی جادویی از کاغذهای شناور غرق می کند. 

بررسی طبقه دوم
در طبقه دوم شاهد میزهای کنسولی شمارنده ای هستیم که برای کارکنان و مسئولین کتابفروشی تعبیه شده است. قفسه ای استوانه ای مرکز سالن طبقه دوم مانند استندهای موزه های باستان طراحی شده و در مرکز استند یک ویترین شیشه ای با شیء قدیمی قرار گرفته است. این فرم ستون که در بالا و پایین آن قفسه های کتاب قرار گرفته، ادغامی از گالری اشیاء باستانی با فرهنگ متون غنی شرقی است. طراحی سالن آمفی تئاتر کوچک در طبقه دوم، فضای مناسبی برای گردهایی و ایجاد گروه های کتابخوانی است که فضای شلوغ و پر سر و صدا را از بوتیک ها و میزهای کوچک مطالعه فردی در طبقه اول تفکیک نموده است.  آثار هنری با هدف ایجاد محیطی آرامش بخش طراحی شده اند. شما با عبور از تمام فضاهای کتابفروشی، تجربه ای منحصربه فرد از تاریخ، فرهنگ و هنر را در قالب فرم و کتب به مخاطب عرضه می نماید.

ایجاد تعامل خلاقانه میان مشتری ها و کتابفروشی
در طراحی کتابفروشی یک تعامل خلاقانه میان مشتری ها و کتابفروشی ایجاد شده است. با توجه به رویکرد های چندگانه که در طراحی این پروژه به کار گرفته شده است، یک محیط ایده آل برای کاربران شکل گرفته است و مشتری ها حسی مانند حس حضور در خانه را تجربه می کنند و هنگام قدم زدن در فضای کتابفروشی احساس می کنند که از اتاقی به اتاق دیگر حرکت کرده اند. آن ها هنگام عبور از فضا های کتابفروشی یک حس منحصر به فرد از تاریخ، فرهنگ و هنر را تجربه خواهند کرد.

سالن آمفی تئاتر
سالن آمفی تئاتر کوچکی که در طبقه بالا قرار دارد، یک فضای مناسب برای گردهمایی است. این محیط نسبتا شلوغ از قفسه های کتاب و فضای مطالعه به صورت کامل تفکیک شده است

https://www.arel.ir/fa/News-View-7980.html
http://abgineharch.ir/2019/04/22/%d8%b7%
https://arch-projects.com/xian-bookstore/
d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%db%8c-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af-%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d8%b4%db%8c-%d8%aa%d9%88%da%a9/


تعداد صفحات : 18 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود