بررسی معماری خانه فیشر ـ لویی کان
گروه طراحی- موقعیت
معمار لوئیس I. کان
ساخته شده است 1960-1967
محل هاتبورو، پنسیلوانیا، ایالات متحده آمریکا
معرفی پروژه
خانه فیشر ساده ترین بیان ایده کان است: دو مکعب، یکی برای اتاق نشیمن و دیگری برای اتاق خواب، که گویی تصادفی با زاویه ای برخورد می کنند، مانند تاس هایی که روی میز پرتاب می شوند. در واقع، آنها مکعب های کاملی نیستند، و "مکعب" اتاق نشیمن حتی در کف مربع نیست، اما آنها به اندازه کافی نزدیک هستند که به عنوان چنین درک شوند.
لویی کان می گوید : " من همیشه با مربع ها شروع می کنم " . خانه ی فیشر یا همان خانه ی نورمن فیشر را لویی کان معمار طراحی کرده بود و این خانه به سفارش دکتر نورمن فیشر و همسرش دوریس، طراح منظر، در سال 1967، هاتبورو در پنسیلوانیا ساخته شد .
ویژگی طراحی
با ویژگی هایی همچون حجم های دوتایی مکعب شکل، پی سنگی و روکش های از جنس درخت سرو با تمام جرئیات اجرایی اش، خانه ی فیشر در غالب نمادی گویا نشان می دهد که کان چگونه در این زمان طراحی می کرده است و چگونه کارش از دیگر معاصرانش متفاوت به نظر می رسد .
در خانه ی فیشر، کان از خطی بودن پلان های مدرن اجتناب می کند و بر هندسه ای ساده تمرکز می کند و اجازه می دهد که مکعب ها جدایی میان فضای عمومی و خصوصی را فراهم کنند . همان طور که در کارهای مونیومنتالی همچون موسسه ی سالک و مرکز درمانی ریچاردز می بینیم، خانه ی فیشر، در حقیقت،گواهی بر توانایی کان در کار کردن با پروژ های مسکونی کوچکی است که با تمام جزئیات اجرایی اش ساخته و طراحی می شدند .
فرم و کاربری : خانه ی فیشر فرم را برای جداسازی کاربردهای متفاوت برنامه ریزی شده ای به خدمت می گیرد که همواره در یک خانه مسکونی حضور دارند . عرصه ی عمومی و خصوصی، میان دو حجم تقریبا مکعب شکل، در دو طبقه ی مجزا تقسیم شده اند . حجم عرصه ی خصوصی در امتداد محور شمالی ـ جنوبی قرار می گیرد.
عرصه ی عمومی که دقیقا 45 درجه چرخیده است، در امتداد محور شمال شرقی ـ جنوب غربی قرار می گیرد که به موازات مسیر سواره امتداد یافته است . حجم عرصه ی عمومی در گوشه ی جنوب شرقی اش با جبهه ی شمالی عرصه ی خصوصی برخورد می کند . فضای عمومی که دقیقا در پلان مربع شکل است، راهروی ورودی و اتاق والدین در طبقه ی همکف و دو اتاق خواب دیگر در بالا را در بر می گیرد .
عرصه ی خصوصی
عرصه ی عمومی
حجم دوم اندکی از مربع دور است، پلانی مستطیل شکل دارد و فضای نشیمن، غذا خوری و آشپزخانه را در فضایی با ارتفاعی دو برابر در بر می گیرد . در این خانه، تمام پنجره ها در دیوار فرو رفته اند .
این فرورفتگی در فصل زمستان به نور اجازه ورود به فضای داخل را می دهد و در فصل تابستان از تابش مستقیم نور جلوگیری می کند . این پس رفتگی عمیق همچنین به پنجره ها فرصت می دهد تا در جریان تغییرات ناگهانی هوا گشوده باقی بمانند بدون آن که باران به داخل خانه راه یابد .
شومینه ی سنگیِ بزرگی تنها کمی دورتر از مرکز فضا، در مکعب نشیمن قرار دارد که جدایی اندکی را میان فضای نشیمن و آشپزخانه ایجاد می کند ولی آشپزخانه همچنان به حوزه ی فضای عمومی باز تر است که موضوعی بسیار مورد بحث در آن دوره از معماری بود .
تصمیم برای خلق دو حجم جداگانه را نیاز اصلی طراحی خانه یعنی همان قرار گیری مطب و خانه در کنار هم شکل می داد . اگرهم مطب رها می شد، این دو حجم باقی می مانند و نیاز به حریم خصوصی در یک خانه را به خوبی بر آورده می کنند .
سازه : این خانه بر سکویی قرار دارد و از شبکه تیرهای چوبی ساخته شده است که تیرهای سقف را تشکیل می دهد و ساختار پلان های طبقه ی دوم را شکل می دهد.
با یکسان کردن شیب ناچیز زمین بود که کان توانست فیشر را خانه ای با پایه ی سنگی طراحی کند و بدین گونه تغییرات شیب را جبران کرده و چشم انداز نسبت به باغ را در سطحی پایین تر فراهم کند .
مصالح : سنگِ دوست داشتنی کان، ماتریالی متعلق به ویرانه های عهد باستان بود که کان آن را در جریان توقفش به رم بسیار تحسین کرده بود . در پنسیلوانیا ساختن با چوب ارزان تر تمام می شد ولی کان برای خانه ی فیشر همان تکنولوژی سنتی متعلق به سازه ی سکویی را انتخاب کرد ولی جهت تابش خورشید به راستای رودخانه متمایل بود و نیاز به انبار در زیر زمین هم بود .
بنابراین کان توانست دیوارهای اسکلت بنایی را در غالب پایه ای برای سازه ی چوبی به کار برد و حتی آن را تا قلب فضای نشیمن، به شکل نیمی از خانه در آورد . پوششش نهایی برای کل خانه از چوب است . روکش نهایی این پوشش از جنس چوب سرو است و این خانه اساسا از روکش های چوبی عمودی تشکیل شده است .
مفاهیم : خانه ی فیشر در میانه ی دوره ی پرکار طراحی برای کان قرار دارد . این پروژه مقارن با پایان پروژه خانه ی مارگارت اشریک و کتابخانه ی فیلیپ آکستر و همزمان با ساخت موسسه سالک بود . همچون بسیاری از معماران، کان، سفارش های مسکونی اش را برای ارزیابی ایده هایش در زمینه ی معماری به کار می برد .
کان در آثارش به دنبال حس شگفتی و ابدیت خواهی بود ولی همواره در تلاش برای به میان آوردن ایده های مدرن در جایگاه (عناصری) آشنا در طراحی هایش بود . در خانه ی فیشر، کان اِزاره ی سنگی را برای خلق احساس بی زمانی به کار می برد . در این اِزاره، او اثری باستان شناسی می سازد . چوب به کار برده شده در خانه ی فیشر احساس ملایمت و روایت متداول درطراحی مدرن را به شکلی متفاوت می آفریند
سایت پروژه ویلا فیشر دارای شیبی به سمت رودخانه می باشد و نشیمن دارای دید به سمت شمال و رودخانه تعبیه شده بود. خانه فیشر در فیلادلفیا ایالت پنسیلوانیا آمریکا در سال 1973 میلادی ساخته شد. فضا و نور برای کان یکی بودند و جهت گیری، یک کار هنری کامل محسوب می شد.
خانواده فیشر حدود هفت سال منتظر تکمیل خانه خود بودند و این پروژه همیشه برای کان در درجه دوم اهمیت قرار داشت؛ چرا که او درگیر آنچه که کارهای مهمتری می پنداشت بود؛ با تمام این اوصاف آن ها بسیار علاقه مند به این خانه بودند و تا سالیان سال پس از تکمیل بنا، پوشش چوب سرو قرمز خانه را مرتبا تمیز کرده و از آن مراقبت می کردند.
سایت پروژه ویلا فیشر دارای شیبی به سمت رودخانه می باشد و نشیمن دارای دید به سمت شمال و رودخانه تعبیه شده بود. خانه فیشر در فیلادلفیا ایالت پنسیلوانیا آمریکا در سال 1973 میلادی ساخته شد. فضا و نور برای کان یکی بودند و جهت گیری، یک کار هنری کامل محسوب می شد.
خانواده فیشر حدود هفت سال منتظر تکمیل خانه خود بودند و این پروژه همیشه برای کان در درجه دوم اهمیت قرار داشت؛ چرا که او درگیر آنچه که کارهای مهمتری می پنداشت بود؛ با تمام این اوصاف آن ها بسیار علاقه مند به این خانه بودند و تا سالیان سال پس از تکمیل بنا، پوشش چوب سرو قرمز خانه را مرتبا تمیز کرده و از آن مراقبت می کردند.
همانطور که در خانه اشریک، تهویه توسط پنجره هایی با کرکره های چوبی که عمیقاً نسبت به صفحه نما قرار گرفته اند، تسهیل می شود، به طوری که هنگام باز کردن دریچه ها بیرون زده نمی شوند
پنجره ها
پنجره ها پیچیده ترین جنبه نما، چیدمان پنجره ها است که سطوح شیشه ای وسیعی را ارائه می دهند که با روزنه های عمیقی که حاوی پنجره های کوچک تری هستند، کنار هم قرار گرفته اند. این امکان ایجاد یک هندسه انتزاعی را فراهم می کند، که در داخل خانه نیز با عناصری مانند بانکی از پنجره های ترکیب پیچیده در اتاق نشیمن دیده می شود.
برای کان، فضا و نور یک چیز بود و جهت گیری، هنری دقیق. اتاق نشیمن رو به شمال و به سمت رودخانه است، از طریق یک پنجره گوشه ای استادانه که شامل یک قطعه مبلمان سفارشی ساخته شده است. برخی از پنجره های کوچک تر واقع در نماهای شمال شرقی و جنوب شرقی، نور را متعادل می کنند و به کاهش تابش خیره کننده کمک می کنند و اجازه ورود گاه به گاه پرتوهای خورشید بعد از ظهر را می دهند.
فضاها خارجی
نمای بیرونی نسبتاً خارق العاده است: دو حجم مکعبی، یکی در زاویه 45 درجه نسبت به دیگری قرار دارد، با یک اتصال ضعیف بین این دو که منجر به پیکربندی پویا می شود.
به روشی مشابه با گسترش گالری هنر دانشگاه ییل، فیشر از یک خط مرجع افقی باریک در چوب بر روی نماها استفاده می کند تا طبقه دوم فضا را مشخص کند.
ساختار
خانه بر روی یک سازه سکویی ساخته شده است که با یک چارچوب چوبی با ملون هایی ساخته شده است که تیرها روی آن تکیه می کنند و طبقات بالایی روی آن ساخته شده است.
برای انطباق با شیب اندک زمین، کان برای خانه فیشر یک پایه سنگی ایجاد کرد که تغییر شیب را جبران می کرد و سطح پایینی را که به باغ منتهی می شد فراهم کرد.
مصالح
روکش خارجی نماها از چوب سرو ساخته شده است. خانه عمدتاً از روکش چوبی عمودی تشکیل شده است.
http://ekbatan7.blogfa.com/post/73
https://www.arthut.ir/villa/751-fisher-house.html
https://etoood.com/NewsShow.aspx?nw=3513
https://www.pinterest.com/pin/44754590020886278/
https://en.wikiarquitectura.com/building/fisher-house/
http://www.atlasofinteriors.polimi.it/2014/03/20/louis-kahn-fisher-house/