بررسی مراکز کنترل ترافیک
فهرست
-پیش گفتار
– آثار مطالعات وفرایند کنترل ونظارت
– مرکز نظارت و کنترل ترافیک شهر تهران
– مراکز کنترل ترافیک محلی
-مرکز کنترل ترافیک اصفهان
– اهداف ایجاد مراکز کنترل ترافیک
– نمایی از مراکز کنترل ترافیک جهان
-سالنهای مرکز کنترل ترافیک
– ویژگیهای ساختمان کنترل ترافیک
نتیجه گیری
– منابع
پیشگفتار
از اساسی ترین پیش نیاز های توسعه و افزایش رفاه اجمتماعی هر کشور وجود حمل و نقل روان و ایمن است .
یکی از شاخص های ارزیابی کیفیت زندگی شهروندان یک کشور وضعیت حمل و نقل آن است.
امروزه مشکلات حمل و نقل از قبیل آلودگی های زیست محیطی ،محدودیت منابع انرژی تجدید ناپذیر، خسارت های مادی و معنوی ناشی از سوانح تصادفات ، پیچیدگی ای نظارت و مدیریت بر جریان ترافیک را دو چندان کرده. با توجه به این که غلبه بر مشکلات فوق به روش های سنتی غیرممکن است، توسعه مراکز کنترل ترافیک به عنوان یک سیاست کلی در کشور های جهان در آمده است.
آثار مطالعات وفرایند کنترل ونظارت: :
1- بهبود مدیریت حوادث ترافیکی
2- بهبود عملیات بهنگام کنترل ترافیک
3- پشتیبانی سیستم نظارت بر اجرای قوانین
4- بهبود مدیریت ترافیک در شرایط اضطراری نظیر کولاک و طوفان
5- تسهیل بکارگیری راهبردهای مدیریت تقاضای سفر
6- تکمیل بانک اطلاعاتی مربوط به برنامه ریزی سیستم های حمل ونقل
7- پشتیبانی خدمات اطلاع رسانی به مسافران
کنترل در شرایط جوی نامتعارف
سیستم اطلاع رسانی
وضعیت آب و هوا
کنترل بزرگراهها وپایانه ها
ساختمان مرکز کنترل
مدیریت ترافیک و ترانزیت
مرکز نظارت و کنترل ترافیک شهر تهران مرکز نظارت و کنترل ترافیک تهران» به عنوان بزرگترین مرکز در سطح کشورهای منطقه و با هدف استفاده از روشها و تجهیزات جدید و کارآمد در دست یابی به اطلاعات لحظهای و ایجاد یک سیستم مدیریت یکپارچه ترافیک در سال 1371 مورد بهرهبرداری قرار گرفت، اما ساختمان فعلی مرکز در سال 1376 افتتاح شد. یکپارچگی و گردآوری مجموعههای فنی در فضایی با معماری مناسب و مطابق با عملکرد تجهیزات مورد نیاز بوده و سالن اصلی نظارت تصویری با پوشش تصاویر تلویزیونی و نمایشگرهای دیواری مناسب از مهمترین قسمتهای مرکز به شمار میآیند. سالنهای فرعی مرکز شامل فوریتهای شهری، حمل و نقل عمومی، مرکز هماهنگی و اطلاعرسانی آلودگی هوا، پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس انتظامی بوده که در مجموع با استقرار بیش از 20 نماینده از واحدهای تابعه شهرداری تهران و سایر دستگاهها فعال میباشند. استودیوهای ترافیک و صدای شهر به نمایندگی از شبکههای رادیویی پیام و تهران تحت عناوین اطلاعرسانی از آخرین وضعیت ترافیک و پخش اخبار شهری و برنامههای ترافیکی روزانه 15 ساعت از وضع ترافیک و حمل و نقل شهری و موضوعات مختلف شهری و خدماتی برنامه پخش میکنند و علاوه بر این نماینده خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که در مرکز مستقر است، فعالیتهای اطلاع رسانی به رسانههای جمعی را بر عهده دارد.
مدیریت ترافیک و ترانزیت
مدیریت ترافیک و ترانزیت
نمای ورودی
مدیریت ترافیک و ترانزیت
مدیریت ترافیک و ترانزیت
مراکز کنترل ترافیک محلی
مدیریت ترافیک و ترانزیت
مرکز کنترل ترافیک محلی
مرکز کنترل ترافیک تهران در راستای پوشش فعالیتهای یکپارچه مدیریت شهری تا سطوح نواحی مناطق مختلف شهری با تاکید بر فعالیتهای ناحیه محوری مورد نظر شهردار محترم تهران و با پیش بینی فعالیتهای اجرای سیستمهای هوشمند و اینکه امکان اجرا و بهره برداری از تعداد دوربینهای نظارت تصویری بیشتر از هزار دوربین در چند سال آینده میسر میباشد طی پیشنهاد سال گذشته نسبت به طراحی ایجاد مراکز کنترل ترافیک محلی نموده است و بعنوان اولین مرکز کنترل ترافیک محلی در منطقه 4 اقدامات اولیه انجام شده است .
مرکز کنترل ترافیک محلی
مدیریت ترافیک و ترانزیت
:اهداف اصلی از بهره برداری مرکز کنترل ترافیک محلی
کمک به تعامل میان عوامل اجرایی راهنمایی ورانندگی وشهرداری مناطق
پیش بینی ظرفیت بالقوه برای ایجاد امکان گسترش سیستمهای نظارتی وهوشمند
انسجام ماموریتهای محوله به تیمهای عملیاتی نواحی ومناطق تحت مدیریت مرکز کنترل
ترافیک تهران
استفاده از حداکثرظرفیت نیروهای اجرایی
سرویس دهی به ستادهای مدیریت بحران مناطق شهرداری
نظارت خطوط BRT ،وپروژه های خاص مثل تونلها ،پلهاوپایانه ها و…
مدیریت ترافیک و ترانزیت
مرکز کنترل ترافیک اصفهان
مدیریت ترافیک و ترانزیت
مدیریت مرکز کنترل ترافیک اصفهان
به لحاظ شاخصهای جمعیتی ،توریستی وصنعتی که به موجب روند رو به رشد استفاده از وسائل حمل ونقل شهری شده است درسال 1375 افتتاح شد.
اهداف میان مدت (کاهش تاخیروطول صف وسایل نقلیه وافزایش ایمنی حرکت در تقاطع ها ومعابر)
اهداف بلند مدت(اجرا واستفاده ساختار یافته از تکنولوژی سیستم های حمل ونقل هوشمند ومنابع انسانی متخصص به منظور غلبه بر معضلات ترافیک شهری )
مدیریت ترافیک و ترانزیت
معرفی قسمتهای مختلف مرکز کنترل ترافیک اصفهان
واحد کنترل ونظارت تصویری
واحد تحقیق وتوسعه سیستم های حمل ونقل هوشمند
واحد اجرائیات وتعمیرات ونگهداری
بخش بهینه سازی زمان بندی تقاطع ها
بخش GIS کاربردی
واحد پلیس
واحد رادیو پیام ترافیک
مدیریت ترافیک و ترانزیت
معرفی قسمتهای مختلف مرکز کنترل ترافیک اصفهان
سیستمهای کنترل هوشمند ترافیک تقاطع ها
بهینه سازی زمان بندی تقاطعها
مدیریت ترافیک و ترانزیت
اهداف ایجاد مراکز کنترل ترافیک
Traffic Management
GIS
S.O.S
اطلاع رسانی
مسافران منطقه ای
مدیریت
بزرگراهها
کنترل
چراغهای راهنمایی
مدیریت
ترانزیت
سیستم اخذ
عوارض الکترونیکی
سیستم پرداخت
کرایه الکترونیکی
مدیریت
حوادث
مدیریت
فوریتهای ویژه
ایمنی
تقاطعات ریل- راه
اهداف ایجاد مراکز کنترل ترافیک
اطلاع رسانی منطقه ای به مسافران
مدیریت بزرگراهها
مدیریت ترانزیت
کنترل چراغهای راهنمایی
مدیریت حوادث
مدیریت فوریتهای ویژه
سیستم پرداخت کرایه الکترونیکی
سیستم اخذ عوارض الکترونیکی
نمایی از مراکز کنترل ترافیک جهان
مرکز کنترل ترافیک ژاپن
مرکز کنترل ترافیک شهر وین
مرکز کنترل ترافیک شهر استانبول
سالنهای مرکز کنترل ترافیک
سالن اصلی نظارت
کنترل لحظه ای ترافیک
سالن کنترل بزرگراهها
رادیو پیام
هماهنگی سازمانها
هماهنگی و امداد
پشتیبانی مهندسی ترافیک
شرح وظایف سالن نظارت اصلی
مانیتورینگ تصاویر دوربینهای سطح شهر .
ثبت موارد مشاهده شده در سیستم ثبت وقایع .
پیگیری وقایع تا زمان بر طرف شدن .
شناسائی نقاط بحرانی از لحاظ ترافیک .
استفاده از دوربینهای نظارت تلویزیونی در اکثر شهرهای بزرگ دنیا تکنیکی رایج برای کنترل و مدیریت بر ترافیک میباشد . که علاوه بر کنترل ترافیک بر سایر مباحث خدمات شهری نظارت داشته و مشکلات موجود را منعکس مینماید .اهم وظایف سالن نظارت اصلی به شرح ذیل میباشد :
شرح وظایف سالن کنترل بزرگراهها
مانیتورینگ تصاویر دوربینهای بزرگراهها .
ثبت موارد و حوادث مشاهده شده در سیستم ثبت وقایع .
اطلاع رسانی از وضعیت ترافیک به وسیله تابلوهای متغیر خبری .
پیگیری وقایع تا زمان بر طرف شدن .
شناسائی نقاط بحرانی از لحاظ ترافیک در بزرگراهها .
بزرگراهها به عنوان شریانهای اصلی ترافیک محسوب میشوند ، زیرا یک وقفه کوچک اثر منفی بزرگی بر ترافیک بزرگراهی خواهد داشت . بهمین خاطر در مرکز کنترل ترافیک سایت مخصوصی به کنترل ترافیک بزرگراهها اختصاص داده شده است که وظایف آن به شرح ذیل است :
شرح وظایف واحد هماهنگی و امداد
یکی از وظایف عمده مرکز کنترل ترافیک هماهنگی مشکلات و معضلاتی است که یا از طریق دوربینها مشاهده میشود و یا از منابع مختلف گزارش میگردد ، میباشد . واحد هماهنگی و امداد ( بیسیم ) مرکز کنترل ترافیک با بر قراری ارتباط با ارگانها و سازمانهائی که وظیفه محولشان به نحوی با ترافیک مرتبط است ، مشکلات و معضلات موجود را گزارش نموده و مابین این سازمانها هماهنگیهای لازم را بوجود می آورد .
واحد پشتیانی مهندسی ترافیک
تمامی موارد و مشکلات مشاهده شده از دوربینها و نیز گزارشات اعلام شده به مرکز کنترل ترافیک در نرم افزار ثبت وقایع ثبت میگردد . از تجزیه و تحلیل این بانک اطلاعاتی میتوان در تشخیص مشکلات و نیز یافتن راه حل مناسب برای آنها استفاده نمود .
سالن نظارت اصلی
سالن کنترل بزرگراهها
اهداف کلی مرکز کنترل ترافیک
مدیریت بحران
مدیریت Off line
مدیریت On line
Control centre
Information on system operation
Tracking bus locations
System control
مدیریت On line
نظارت و مدیریت بر جریان ترافیک و رفع مشکلات موثر در تردد خودروها در کمترین زمان ممکن عمده ترین هدف مرکز کنترل ترافیک میباشد . مشاهده معضلات و یا دریافت گزارش از آنها و اقدام برای رفع آنها اقداماتی است که برای رسیدن به این هدف صورت میگیرد.
مدیریت Off line
مرکز کنترل ترافیک با توجه به نحوه عملکرد و موقعیت خاص بانک اطلاعاتی جامعی از وضعیت ترافیک و مشکلات موجود آن میباشد . با مطالعه و بررسی این اطلاعات علاوه بر تهیه الگوی رفتار ترافیکی میتوان نقاط بحران مشکلات موجود را تعیین نمود و نیز عملکرد و برخورد سازمانها با معضلات را مورد بررسی قرار داد .
مدیریت بحران
با توجه به جایگاه خاص هماهنگی سازمانها در مرکز کنترل ترافیک و با عنایت به این نکته که زمان در مواقع بحران بسیار حائز اهمیت بوده و انجام کارها در کمترین زمان ممکن مفید خواهد بود . مرکز کنترل ترافیک از پتانسیل بالائی در مدیریت بحران و تشکیل ستادهای مربوط دارد .
LOOP
SCATS Hardware Structure
Regional Computer
Local Controller
Local Controller
Personal Computer
LOOP
TC
TC
تجهیزات کنترل ترافیک
دوربین کنترل سرعت در بزرگراه
وظایف رادیو پیام
به منظور اطلاع رسانی به شهروندان از وضعیت ترافیک رادیو پیام , همه روزه اقدام به پخش خبر از وضعیت تردد در خیابانهای ترافیک مینماید . دوربینهای نظارت تلویزیونی و گزارشات موثق موجود در سیستم ثبت وضعیت منبع اصلی اخبار این رادیو میباشد . پخش مستمر اخبار وضعیت ترافیک , اعلام مسیر های جانبی و جایگزین برای معابر شلوغ و پر تردد , اعلام اطلاعیه های مربوط به سازمانهای ذیربط در امرحمل و نقل و ترافیک , اعلام وضعیت آلودگی هوا در شرایط هشدار و اضطرار و بحران وظایف واحد رادیو پیام میباشد .
وظایف واحد کنترل ترافیک لحظه ای
چراغهای راهنمائی یکی از ابزارهای اولیه کنترل ترافیک میباشند ، که با کاربری مناسب از آنها میتوان تا حد زیادی وضعیت ترافیک را بهبود بخشید . سیستم کنترل مرکزی مدرنترین ابزار برای کاربری مفید از چراغهای راهنمائی میباشد . واحد کنترل لحظه با استفاده از این نرم افزار به طور مداوم تقاطعات متصل به سیتم را تحت نظر دارد اهم وظایف این واحد به شرح ذیل است :
کنترل چراغهای راهنمائی متصل به سیستم کنترل هوشمندمرکزی .
ایجاد هماهنگی و موج سبز مابین تقاطعات خصوصا خودروهای امداد.
اعلام خرابیهای سیستم دتکتورها،لامپ سوخته وارتباط مخابرات .
ارائه گزارش خرابی چراغهای راهنمائی و پیگیری رفع آنها .
بهینه سازی زمانبندی تقاطعات با توجه به تغییر رفتار ترافیک .
روزانه میلیونها تن گازهای سمی ناشی از سوختهای فسیلی وارد هوا شده و شهرهای بزرگ را آلوده می کند. کارشناسان منبع اصلی آلودگی هوا را خودروها میدانند . و درحقیقت با بهبود وضعیت ترافیک و کاسته شدن از استفاده از خودروها میتوان تا حد زیادی آلودگی هوا را کنترل نمود . درسایت محیط زیست و کنترل کیفیت هوا از ارگانهای مسئول در کنترل آلودگی هوا نماینده مسقر است که به طور روزانه آلودگی هوا از سنجیده میشود و گزارشات مختلفی از آن تهیه و به رسانه های عمومی اعلام میگردد . علاوه براین اطلاع رسانی از وضعیت های هشدار و اظطرار و بحران نیز به عهده این سایت میباشد . اعلام پیش بینی های جوی ( برف ، باران ، یخبندان ) که در تردد خودروها تاثیر دارد را نیز این سایت به عهده دارد .
سایت محیط زیست و کنترل آلودگی هوا
سایت فوریتهای شهری
اورژانس
سازمان آتش نشانی
جمعیت هلال احمر
شرکت آب و فاضلاب
شرکت برق منطقه ای
کنترل و مدیریت بزرگراهها
کنترل و مدیریت بزرگراهها
با توجه به گستردگی بزرگراههای شهرها و نقش حیاتی آنها در روان سازی ترافیک ، لازم است که ترافیک بزرگراهها دقیقتر کنترل شود . به همین منظور نظارت بر شبکه بزرگراهها در سایت ویژه صورت میگیرد . روشهای کنترل بزرگراهها :
اطلاع رسانی
رمپ میترینگ
امداد خودروها
اطلاع رسانی در بزرگراهها
اطلاع رسانی از بزرگراهها میتواند در انخاب مسیر به رانندگان کمک کند . علاوه بر آن در هنگام وقوع تصادف و تراکم خودروها میتوانند قبل از رسیدن به موقعیت واقعه در صورت آکاهی مسیر خودرا تغییر دهند . اطلاع رسانی در بزرگراهها از دو طریق زیر صورت میگیرد :
تابلوهای متغیر خبری
رادیو پیام
تابلوهای متغیر خبری
بوسیله این تابلو ها به رانندگان وضعیت ترافیک مسیری را که پیش رو دارند اطلاع داده میشود . علاوه بر این تصادفات ، عملیات اجرائی و مسیرهای جایگزین نیز اعلام میشوند . نکته قابل توجه اینکه اطلاع رسانی تابلوها اختصاصی بوده و به طور قطع برای راننده ای که تابلو را رویت مینماید مفید خواهد بود .
تابلوی پولکی مغناطیسی
تابلوی روتاری
تابلوی دینامیک
تابلوهای دینامیک
بزرگراه همت
پل جناح
بزرگراه یادگار امام
شیخ فضل الله
1- همت – چمران
2- جناح – یادگار امام
امداد خودروها
ایجاد وقفه در حرکت خودروها در بزرگراه با توجه به شرایط خاص ترافیک بزرگراهی سریعا نمود پیدا کرده و باعث بروز ترافیک سنگین در مدت زمان طولانی میگردد . گشت امداد رسانی بزرگراهها به منظور انتقال خودروهای معیوب و سانحه دیده به محل امن که تاثیر کمتری در جریان ترافیک داردو نیز گرارش وضعیت بزرگراه از جهات مختلف ( ترافیک ، ایمنی تردد ، روشنائی معبر و…) فعالیت مینماید.
هماهنگی و امداد
کنترل مراکز بوسیله دوربین
دریافت اطلاعات از دوربین وانتقال به مرکز کنترل
کارگذاری فیبر نوری جهت ارتباط با مراکز کنترل
ساختمان مرکز کنترل ترافیک با توجه به جایگاه آن در کنترل و مدیریت وقایع شهری و نیز نقش مهمی که این مرکز در مواقع بحران به عهده دارد ، میبایست دارای خصوصیات منحصر به فردی باشد . که از آنجمله میتوان به مقاومت آن در برابر زلزله و حریق اشاره نمود . علاوه بر آنکه ورود و خروج از آن به دلایل امنیتی باید دقیقا قابل کنترل باشد .
ویژگیهای ساختمان کنترل ترافیک
ویژگیهای ساختمان
– مقاوم در برابر زلزله
ویژگیهای ساختمان
– مقاوم در برابر آتشسوزی
نتیجه گیری
1-بهبود مدیریت حوادث ترافیکی
2- بهبود عملیات بهنگام کنترل ترافیک
3- پشتیبانی سیستم نظارت بر اجرای قوانین
4- بهبود مدیریت ترافیک در شرایط اضطراری نظیر کولاک و طوفان
5- تسهیل بکارگیری راهبردهای مدیریت تقاضای سفر
6- تکمیل بانک اطلاعاتی مربوط به برنامه ریزی سیستم های حمل ونقل
7- پشتیبانی خدمات اطلاع رسانی به مسافران و…
منابع
-راهنمای سیستم های حمل و نقل هوشمند (تالیف پیارک)
– نهمین کنفرانس حمل ونقل و ترافیک ایران(مقاله علیرضا سرکارو فرشید باباخانی)
-مرکز کنترل ترافیک شهر تهران
– شرکت کنترل ترافیک تهران
-راهنمایی رانندگی تهران بزرگ
-مقالات نهمین کنفرانس حمل و نقل
www.itciran.ir
www.rahiran.ir
www.wikipedia.org
www.carxi.com
www.civilica.com
www.aimscontrol.com
www.barco.com
www.speedcamera.com
www.iritn.com
www.itdp.org
منابع
پایان