”طراحی معماری و عوامل طبیعی“ موضوع بحث : معماری سبز علت : بررسی رابطه ی طبیعت وساختمان
من آرزوی عمری طولانی دارم که بتوانم ریتمهای این طبیعت را کشف کنم . ”فرانک لوید رایت .
معماری سبز .
دلایل شکل گیری:
معماری سبز برخاسته از معماری پایدار و توسعه پایدارمی باشد که این نیز ناشی از نیازانسان امروز در مقابل پیامد های سوء جهان صنعتی و مصرفی عصر حاضر است.
معماری های-تک
معماری و فن آوری می توانند از یکدیگریاد بگیرند.
معماری های تک با منطق خشک تولید کلان و استفاه بی مهابا از تکنولوژی و تلفیق با کارکردگرائی شدید منجر به محیط های خنثی و بی مصرف شد حساسیت در برابر چنین وضعیتی روابط گسترده تر از جمله ساخت مکان، مصرف انرژی ، شهر سازی و آگاهی زیست محیطی را بوجود آورد.
بطوریکه امروزه اکوتک (تلفیق طبیعت با تکنولوژی ) را در مقابل های تک قرار داده است .
کلیات و اهداف در معماری سبز
الگوهای نادرست رفتاری محیط طبیعی را ویران می کند و در حالیکه ما برای دوره طولانی بقاه ، طی نسلهای آبی به آن وابسته ایم.
عملی است برای حل مشکلات که طی آن منابع طبیعی قبل ، بعد و طی پروسه تولید و ساخت به کمترین حدآسیب می بیند
مصالح مفید بوده و قابل بازگشت به چرخه طبیعت می باشد.
موضوعات مطرح در معماری سبز
صرفه جویی در انرژی
مسائل جهانی زیست محیطی
بهینه کردن پروسه تولید مصالح
بهره گیری از اصول معماری محلی
استفاده از فضای سبز برای کمک به حفاظت محیط زیست
دستورالعمل اجرائی معماری سبز:
در مناطق توسعه یافته ساخت و ساز کنید
پروژه و نقشه های چند منظوره طراحی کنید
دسترسی به حمل و نقل عمومی ، مسیرهای عبور دوچرخه و دسترسی پیاده به خدمات اساسی براحتی فراهم باشد.
ساختمان های قدیمی را بازسازی کنید.
ساختمان ها را با توجه به حداقل رساندن فشردگی محیطی مستقر سازید و مناطق دست نخورده را حفظ کنید.
از گیاهان بومی و اقلیمی با توجه به ویژگیهای آنها بهره برداری گردد.
مصالح سبز :
استفاده از آن مواد شیمیائی که لایه ازن را از بین می برند در تجهیزات مکانیکی و عایق ها اجتناب کنید.
از مصالح ساختمانی بدست آمده از مل استفاده کنید
از مصالح ساختمانی زائد یا فرآورده هائی که از مواد قابل برگشت به چرخه طبیعت بدست آمده استفاده کنید.
فرآورده های چوبی را از جنگل های کنترل شده تهیه نمائید
از مواد دارای گازهای آلوده کننده اجتناب کنید
از وسایل تاسیساتی با کارائی بالا و بهره گیرنده ازانرژی های طبیعی استفاده کنید
معمارانی که آثارشاخصی دارند:
رنتزو پیانو
نورمن فاستر
سانتیاگو کالاتراوا
ریچارد راجرز
برنارد لاسوس
اینگن هوون
اوردیک
کالن
نیکلاس گرشماو
ایتسوکو هاسه گاوا
رعایت اصول زیر سبب ایجاد توازن و پدید آمدن معماری سبز خواهد شد.
حفاظت از انرژی
کار با اقلیم
کاهش استفاده از منابع جدید
احترام به کاربران
احترام به سایت
کل گرایی
اصل اول : حفاظت از انرژی
اصل دوم : کار با اقلیم
اصل سوم : کاهش استفاده از منابع جدید
اصل چهارم : احترام به کاربران
اصل پنجم : احترام به سایت
اصل ششم : کل گرایی
نمونه هایی از ساختمانهای ساخته شده به شیوه معماری سبز
اشکال تخیلی ( مشهور به ساختمانهای آینده)
خانه های عجیب و غریب
فضاهایی که از طبیعت الهام می گیرند
برخاستن تیوبهایی از استیل و تیتانیوم آنرا شبیه بال پروانه کرده است که از لابی مجموعه بلند می شود و در افق شهر اوزاکا تبدیل به یک تندیس میشود.
حرکت غیر عادی و خلاف قاعده فرم باعث ایجاد یک(لندمارک) یا منومان شهری شده که افراد را در پیدا کردن جهت و آدرس مورد نظر کمک میکند.
کلیت فضا در زیر زمین شکل میگیرد. نور گیری از سقف پروژه میباشد که کامپلکسی از آهن و شیشه است. رفتن پروژه در زیرزمین باعث این می شود که رو سایت فضایی باز و قابل استفاده به صورت پلازا داشته باشیم.
دانلود
دانلود
چین – جین هوآ
فضای نمایشگاه : تاتیانا بیلبائو – مکزیکو
ساختمانهایی که طبیعت را به درون خود می برند
درج طبیعت در ساختار شهری
ساختمان هایی که به درون طبیعت می روند .
ساختمان هایی که انعکاسی از طبیعت را درون خود جای می دهند.
پارلمان آلمان
ساختمانی که تمام انرژی خود را تامین می کند .
معماری سبز در ایران
هدف از معرفی نمونه ساختمانهای ساخته شده آشنایی با مفاهیم و روند طی شده در پس پرده و نحوه گذر معمار از روند طراحی تا ساخت آن است. بنظر می رسد طراحی ، تلفیق و هماهنگی با محیط زیست کار چندان دشواری نبوده، شاید تنها بر پایه ی آگاهی و تکنولوژی روز استوار است.
داوری و ارزشیابی یک اثر معماری فرایندی پیچید ه ، حساس و دشوار است. زیرا معماری همانند علوم طبیعی تنها دارای قواعد و اصول معین، مشخص و آشکاری نیست که همه آن را قبول داشته باشند و بتوان به سادگی یک اثررا نسبت به آن سنجید و ارزشیابی کرد .
بلکه به عنوان یک حرفه علمی – هنری ، از برخی اصول ، قواعد و عوامل نیز تاثیر می پذیرد که ریشه در فرهنگ ، تاریخ ، فلسفه و حتی اندیشه های فردی راح دارد و غالبا ً برخی از آثار ، جنبه ای شخصی و فردی نیز به خود می گیرد.
آیا برای آنکه حقیقتا خودمان باشیم نیازمند دیگرانیم؟