بررسی تقاطع های چراغ دار
فهرسـت
1-مقدمه
2-انواع تقاطعات
1-2-انواع تقاطعات همسطح
3-کنترل تقاطع ها
1-3-شرایط نصب چراغ راهنمایی
2-3-کنترل تقاطع با چراغ راهنمایی
4-چراغ راهنمایی و زمان تاخیر
5-انواع چراغ راهنمایی
6-نتیجه گیری
7- منابع
1-مقدمه
تقاطعات ازمهمترین اجزا هر سیستم حمل ونقل شهری می با شند.
در یک تقاطع معمولی دوازده حرکت عرف وسایل نقلیه ( گردش به چپ حرکت میانی و چرخش به راست هر یک از چهار جهت) و چهار حرکت پیاده رو در طول خیا بان وجود دارد.
وظیفه مهندس ترافیک کنترل و مدیریت این برخورد ها به شیوه ایست که ایجاد امنیت کرده و حرکتی ایمن را برای ماشین ها و پیاده ها فراهم نماید.
چراغ های راهنمایی از مهمترین ابزار کنترل ترافیک در تقاطع ها به شمار میروند که با هدف کاهش تا خیر وتراکم ترافیک و افزایش ایمنی برای افراد به کار میروند.
2-انواع تقاطعات
تقاطعات را به دو دسته کلی زیر می توان تقسیم بندی نمود:
1-تقاطعات همسطح (Intersections or Crossroads )
در این نوع تقاطعات مسیرهای منتهی به تقاطع یکدیگر را در یک تراز قطع می نمایند.
2-تقاطعات غیر همسطح (Interchanges/grade separated junctions )
در این نوع تقاطعات مسیرهای منتهی به تقاطع از بالا و پایین یکدیگر عبور می نمایند و بدین ترتیب از برخورد آنها با یکدیگربا استفاده از جدا سازی جریانهای ترافیکی در ارتفاع جلو گیری می شود.
1-2-انواع تقاطعات همسطح
تقاطعات همسطح کنترل نشده (uncontrolled Intersections)
در این نوع تقاطعات علائم و چراغهای راهنمایی استفاده نشده ولی در بعضی مواقع از تابلوهای هشدار استفاده می شود.
اولویت عبور در این نوع تقاطعات بدین ترتیب است که در چها ر راهها ترافیکی که از سمت راست وارد می شود دارای حق تقدم است. در سه راهه ها مقررات در کشورهای مختلف متفاوت است: در بعضی کشور ها همان قاعده ترافیکی که از سمت راست وارد می شود دارای حق تقدم است رعایت می شود و یا آنکه به ترافیک عبوری بر ترافیک گردش کننده تقدم داده می شود.
تقاطعات همسطح کنترل نشده (uncontrolled Intersections)
تقاطعات اصلی- فرعی (Major/Minor priority junctions)
در این نوع تقاطعات راه اصلی (major road ) راهی است که جریان ترافیکی آن دارای حق تقدم دائمی نسبت به راه دیگر می باشد.
یک راه فرعی (minor road ) به راهی گفته می شود که بایستی به راه اصلی حق تقدم دهد
متداولترین روش کنترل تقاطعات می باشد
برای جاده فرعی استفاده می شود
مزیت انواع تقاطعات اصلی-فرعی در این است که به ترافیک راه اصلی تاخیر وارد نمی شود.
تقاطعات اصلی- فرعی (Major/Minor priority junctions)
تقاطع جعبه ای (box junction )
نوعی تقاطع است که ورود یک وسیله نقلیه تنها وقتی به ان مجاز است که شاخه خروجی باز بوده و فضای کافی برای جا دهی آن را دارا باشد.
تقاطعات کنترل شده با چراغهای راهنمایی (Signalized intersections )
که در آنها چراغهای نصب شده در تقاطع در هر لحظه اعلام می نمایند که چه جریانهایی اجازه عبور از تقاطع را دارند.
A Signal Controlled Intersection
میدان (Roundabout)
یک نوع تقاطع همسطح می باشد که در آن جریانهای ترافیکی به حول یک دایره هدایت می شوند.
میدانها اساسا به 3 نوع زیرتقسیم بندی می شوند:
میدانهای تداخلی (Weaving Roundabouts)
میدانهای تقدمی (Priority Roundabouts)
میدانهای کوچک (Mini Roundabouts)
میدان
3-کنترل تقاطع ها
سه مرحله برای کنترل تقاطع ها وجود دارد:
مرحله اول ـ قوانین اصلی حق تقدم عبور
مرحله دوم ـ کنترل تقاطع و تعیین مسیر مستقیم و سمت راست با استفاده از علائم ایست یا هشداردهنده
مرحله سوم ـ کنترل تقاطع با چراغ راهنمائی
موارد قابل توجه دربررسی لزوم نصب چراغ در تقاطعات :
میزان تردد وسایل نقلیه از مسیرهای مختلف تقاطع
جهات گردش در آن مسیرها
ایمنی عبور عابرین پیاده و وسایل نقلیه
میزان تاخیر وارد بر وسایل نقلیه
جنبه های اقتصادی
1-3-شرایط نصب چراغ راهنمایی
2-3-کنترل تقاطع با چراغ راهنماﻳﻰ
نقاط برخورد احتمالی در یک چهار راه نقاط برخورد احتمالی در یک چهار راه
بدون چراغ با چراغ
4-چراغ راهنمایی و زمان تاخیر
تاخیر:
زمان اضافی لازم برای گذر از مسافتی که در آن طول عاملی از حرکت جریان ممانعت میکند.
محاسبه زمان تاخیر و شناخت آن در تقاطع های چراغدار که خود از مهمترین ارکان سیستم حمل و نقل شهری محسوب می شود، ازآنجا که بر میزان اتلاف وقت افراد، هزینه مصرف سوخت، آلودگی هوا و در کل بر هزینه استفاده از شبکه موثر می باشد، در مطالعات ترافیک از جایگاه خاصی برخوردار است.
حجم وسایل نقلیه ورودی به تقاطع
مقایسه متوسط تاخیر وارد بر وسایل نقلیه در یک تقاطع در دو حالت با وجود چراغ راهنمایی و بدون آن
به این ترتیب است که موقعیت مقرون به صرفه و ضروری بودن نصب چراغ راهنمایی را از نظر متوسط تاخیر وارد بر وسایل نقلیه تعیین میکنند.
با نصب چراغ راهنمایی غالباً ظرفیت تقاطع هم افزایش مییابد.
5-انواع چراغ راهنمایی
1-کنترل مجزا
پیش زمانبندی شده
سازگار با ترافیک
2- کنترل هماهنگ
کنترل هماهنگ شریانی
کنترل شبکه ای
تقاطعات از مهمترین اجزا سیستم حمل و نقل شهری می باشند که تاثیر مستقیم بر ترافیک شهر دارند و به طور کلی چراغ های راهنمایی فرم قابل قبولی برای کنترل ترافیک تقاطعات با حجم تردد زیاد میباشند.
بررسی این تقاطعات و رفع مشکلات آنها و برخورد قانونی مناسب ، حداقل شدن مشکلات ترافیکی را در پی خواهد داشت.
6-نتیجه گیری
7-منابع
راهنمای انواع کنترل تقاطعها/معاونت عمرانی دفتر حمل و نقل و دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور
نادرنژاد ‚مسعود ‚ نصیری ‚ حبیب الله ‚ ”مدل سازی تاخیر تقاطع های چراغ دار در حالت فوق اشباع“
با تشکر از توجه شما