تارا فایل

پاورپوینت باغ های اسلامی و غرب آسیا


باغ های اسلامی و غرب آسیا …

باغ، واژه ای فارسی است که در پهلوی و سغدی نیز به همین شکل بکار برده می شده.
دیگر واژه به کاررفته در زبان های ایرانی برای باغ واژهٔ "پردیس" است که این خود واژه ای است برگرفته از پارسی باستان (پارادئزا) به معنی باغ و بوستان. پارادئزا در اوستا نیز دو بار بکار رفته است.
این واژه در پهلوی پالیز شده و در فارسی دری هم بکار رفته است، هرچند که امروز پالیز را کشتزار خیار و هندوانه و گاه سبزیکاری گویند.
در دوران هخامنشیان و بعد از آن سرتاسر ایران پر بود از باغ های بزرگ و باشکوه، به گونه ای که گزنفون نیز چندین بار از آنها یاد می کند. این باغ ها که در روزگار خود بی نظیر بود در دیگر تمدن های بزرگ سابقه اینچنانی نداشت و مردم بسیاری نقاط جهان را جالب نظر آمد. لذا به اقتباس از ایرانیان باغ هایی در بسیاری نقاط جهان ساخته شد و همان واژه فارسی برای نامگذاری آنها به کار برده شد. امروزه این واژه در زبان یونانی به صورت Paradeisos به معنی باغ، و زبان های فرانسه و انگلیسی به ترتیب Paradis و Paradise به معنای بهشت بکار می رود.
مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
ساخت باغ در کشور ما سابقه ای طولانی داشته ودر تمام دورانها بخصوص دوره اسلامی مورد توجه بوده است . باغها چند عملکرد داشته اند و در بعضی دورانها باغهای عمومی برای گردش و تفریح اهالی ساخته می شدند.
آیین و کیش قدیم ایرانیان به کشاورزی و باغ سازی اهمیت خاصی داده ، آنرا ستایش نموده است چنانکه دَروَندیداد (فرگرد سوم – بند ۳۳ می خوانیم که زرتشت به اهورا مزدا می گوید : ای آفریننده جهان مادی ، ای یگانه پاک ، چهارمین کسی که زمین را به منتهی درجه وجد آورد کیست ؟ اهورا مزدا پاسخ می دهد ، آنکس که بیشترین مقدار گندم کشت کند و بیشترین سبزیها بکارد و بیشترین درخت ها بنشاند کسی که زمین خشک را آب دهد و زمین خیس (باتلاق) را بخشکاند و زیر کشت ببرد .

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
«باغ ایرانی» به شیوه متداول باغسازی ایرانی که در گذشته رواج داشته است اطلاق می شود.
اصلی ترین عناصر باغ ایرانی :
آب گیاه عمارت (کوشک)
در ترکیب عناصر در باغ ایرانی ؛ صراحت فضا نقش کلیدی داشته است.
(راضیه لبیب زاده 1390، 3-16)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
ویژگی های کلی باغ ایرانی: 1)استفاده از هندسه مربع یا مستطیل در ترکیب کلی و اجزا
(محمدکریم پیرنیا 1355)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
2) دید مستقیم و طولانی در امتداد محور اصلی برای جلوه بعد در باغ
(محمدکریم پیرنیا 1355)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
3) نمایش آب به اشکال متنوع (جوی آب ،حوض و استخر ،فواره و…)
باغ فین کاشان
(محمدکریم پیرنیا 1355)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
4) احداث باغ بطور غالب در زمینهای شیبدار جهت جاری کردن آب در مسیر دلخواه
کوشک
باغ
(محمدکریم پیرنیا 1355)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
باغ شاهزاده ماهان کرمان ؛ نمونه باغ ایرانی با شیب بالا
(محمدکریم پیرنیا 1355)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
5) محصور بودن پیرامون باغ با دیوار
حصار باغ دولت آباد یزد
حصار باغ عفیف آباد(گلشن) شیراز
(محمدکریم پیرنیا 1355)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
6) تقسیم سطح باغ به چهار بخش بوسیله آب
(محمدکریم پیرنیا 1355)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
7) وجود یک ساختمان در مرکز یا بلند ترین قسمت فضا
(محمدکریم پیرنیا 1355)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
8) وجود ساختمان اندرونی
(محمدکریم پیرنیا 1355)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
9) وجود عمارت سر در ورودی باغ
(محمدکریم پیرنیا 1355)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
11) رابطه نزدیک با طبیعت و عدم وجود حد فاصل بین ساختمان و باغ 12) استفاده از درختهای انبوه و سایه دار در معابر اصلی 13) کاشت انواع درختان میوه در کرتهای کناری 14) کاشت انواع گلهای زینتی و دارویی 15) استفاده بیشتر از گل سرخ نسبت به گونه های دیگر
(محمدکریم پیرنیا 1355)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
(محمدکریم پیرنیا 1355)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
محورهای مناظر شفابخش
1)تنوع فضاها حق تجربه؛حق انتخاب
2)گونه های سبز گیاهی
3)گل ها و گیاهان رنگین تحریک احساس
4)گیاهان دارویی
5)کاهش صدای نامطلوب بوسیله نظام آوا
صدای آب؛ باد(خش خش برگ ها) و پرندگان
6)به حداقل رساندن ابهام :
صراحت فضا ؛ تسریع درک
7)ظهور آب در گونه های مختلف:
صدای آب؛ رنگ و شفافیت؛حرکت و محتوا؛حس خنکی و تازگی

(رعنا نیلی 1391، 65-74)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
(رعنا نیلی 1391، 65-74)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
بازخوانی محور ها در باغ ایرانی
1)تنوع فضاها
الف) سایه خنک و مرطوب؛ایجاد محیط مطلوب
نسبت به محیط بیرون
ب) ترکیب بافت؛فرم؛رنگ و عملکرد باعث ایجاد
تنوع
ج) استقلال فضا های باغ و رها نشدن فضا بدون
کارکرد
د) ترکیب گیاه ؛آب و ابنیه در نظام معماری
مشخص
2)گونه های سبز گیاهی
هدف از کاشت درخت در باغ ایرانی:سایه اندازی؛
میوه دهی؛تزیین باغ
3)گل ها و گیاهان رنگین
تنوع رنگی در فصول مختلف وجه تمایز باغ ایرانی است.
ایجاد بافت ریز و درشت

(رعنا نیلی 1391، 65-74)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
4)گیاهان دارویی
(رعنا نیلی 1391، 65-74)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
5)کاهش صدای نامطلوب بوسیله نظام آوا
صداها هم به انفصال محیط ها از هم تاکید می کنند و هم فضاها را به هم پیوند می دهند.
اصوات در باغ ایرانی : صدای آب(با ایجاد فواره و حوض)؛صدای درختان و باد؛صدای پرندگان(با کاشت درختان بلند و جذب پرندگان)
6)به حداقل رساندن ابهام
باغ ایرانی عبارت است از ترکیب ساده و موزون، رابطه و استوار، نظام هندسی مشخص، خطوط عمود بر هم، تخت کرت های چهارگوش، شبکه مترنم جهت دار آب که در فضای باز و پوشیده وسعت یافته است. (شاکری 132:1382).
زمانی که در باغ ایرانی حرکت می کنیم دورترین نقطه باغ نزدیک ترین نقطه آن به نظر می رسد.
این می تواند هندسه هم باشد ولی هندسه ای که ذهن آن را می تواند بفهمد.
(رعنا نیلی 1391، 65-74)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
نماد گرایی باغ ایرانی
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
7)ظهور آب در گونه های مختلف
استفاده از سینه کبکی برای جلوه آب
باغ فین کاشان
(رعنا نیلی 1391، 65-74)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
باغ ایرانی، معماری طبیعت گرا
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
قدیمی ترین سند تصویری که نظم باغ ایرانی را به تصویر می کشد به دوره ساسانیان باز می گردد. در نقش برجسته طاق بستان، صحنه شکار خسرو پرویز، طرح باغ-شکار او را در طاق بستان نشان می دهد. این نقش برجسته تا حدود زیادی هندسه باغ و عملکرد آن را هویدا می کند.

هنر باغ سازی یکی از کهن تـرین هنر های ایرانـیان اسـت که دارای سنت های ارزشمند و قدرتی معنوی است و به بهتریـن وجه به سمت شمال –جنوبی جهت گیری می شود. شکل باغ در ایران از دیرباز تا کنون با طبیعت و میزان آب تناسبی کامل داشته ، بنابراین از دیرباز باغ ها به شیوه های گوناگون ساخته شده است.
(غلامرضا نعیما 1394)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
باغ ایرانی، معماری طبیعت گرا
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
باغ ایرانی در عین وحدت در خطوط کلی ،هندسه و مصالح اجرایی ،دارای تنوع فضایی بی نظیری است. تنوع فضایی باغ با تعریف فضاهای مستقل از هم از طریق محدود سازی ،تنظیم فاصله دید ، بهره گیری از اشکال هندسی ،طرح کاشت ،ترکیب بندی های متفاوت از گونه های گیاهی ،کارکرد های فضایی آب ،بهره گیری از مصالح و امثال آن نمود پیدا می کند. محور های اصلی ، محور های فرعی ،کرت ها ،انواع حوض ها و فضاهای ساخته شده نشان از یک نظم و وحدت سازی در کلیت باغ می دهند.
(غلامرضا نعیما 1394)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
باغ ایرانی، معماری طبیعت گرا
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
(غلامرضا نعیما 1394)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
باغ ایرانی، معماری طبیعت گرا
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
(غلامرضا نعیما 1394)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
باغ ایرانی، معماری طبیعت گرا
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
گیاه در باغ ایرانی
سایه- برداشت- تزیین
درخت- بوته- گلهای تزیینی
سایه: گذرگاههای باریک (برای ایجاد سایه بیشتر)- درختانی که سایه ایجاد میکنند : چنار، نارون، بید.
معمولا در محور اصلی سرو چنار قرار می گرفتند.
درختها
زمین های رسی و شور: تبریزی، زبان گنجشک و کبودار
پیرامون آب، بید نارون، افرا، مورد، ارغوان
حاشیه خیابانهای فرعی: توت برگی
سرو
زیبایی دایمی» تناسب و کشیدگی
محبوب ترین درخت بین ایرانیان
(غلامرضا نعیما 1394)

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
باغ ایرانی، معماری طبیعت گرا
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
قدیمی ترین باغ ایرانی، باغ پاسارگاد است که از قرن ششم پیش از میلاد و دوران کوروش کبیر به جا مانده. کتیبه های موجود نشان می دهند که کوروش شخصا طراحی این باغ را انجام داده و شکل کاشت درختان هندسی سازی باغ را تعیین کرده است.
به همین دلیل باغ های ایرانی دیگری که در سال های بعد ساخته شد همگی وجه تشابه هایی با باغ پاسارگاد دارند. باغ پاسارگاد در 135کیلومتری شیراز و سه کیلومتری جاده شیراز به آباده قرار دارد.
https://fa.wikipedia.org/wiki :

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
باغ ایرانی، معماری طبیعت گرا
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
برخلاف نظریه های رایج که باغ پاسارگاد را به عنوان اولین نمونه چهارباغ ایرانی معرفی میکند، براساس شواهد برجای مانده، این باغ از تقسیمات دو قسمتی در پلان برخوردار بوده و از باغی دوبخشی روبروی کاخ اصلی تشکیل شده است. (منصوری و حیدرنتاج،22:1389)

باغ و مجموعه بناهای پاسارگاد اولین نماد هنر ترکیبی عناصر معماری گوناگون از تمدن های باستانی و البته با ویژگی منحصر به فرد و خاص هنر هخامنشی است. یکی از ویژگی های خاص مجموعه پاسارگاد وجود باغ شاهی و مجموعه کاخ خای آن است. در پاسارگاد باغ، باغ ایرانی با تمام ویژگی و عناصر اصلی معماری اش ساخته می شود.
باغ شاهی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد شامل مجموعه ای از کاخ ها و کوشک ها به همراه جوی های سنگی و گلی بوده که آثار کمی از آنها باقی مانده است.
نشریه ایران 1393، 15

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
باغ ایرانی، معماری طبیعت گرا
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
آغاز انتظام بخشی به باغ را باید در زمان هخامنشیان جستجو نمود. در باغ های سلطنتی پاسارگاد (قرن ۶ قبل از میلاد) وجود هندسه منظم در باغ شاهی (اختصاصی) و در مقیاس کلان در باغ های پیرامون کاخها، تبدیل به الگویی شده است که بعدها در دوره ساسانی و پس از اسلام شاهد تکامل آن هستیم.
http://fa.alalam.ir/news/1569554 : 1394/11/23

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
باغ ایرانی، معماری طبیعت گرا
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
در دوران ساسانی (۶۳۳-۲۲۴م) باغسازی گسترش فراوانی می یابد. جایگاه والای طبیعت در تفکر زرتشت به ویژه پرستش آب موجب گردید تا علاوه بر انتظام انسانی در باغ چشم اندازها و بستر طبیعی نیز مطرح گردد. باغ قصرهای این دوره همانند تخت سلیمان و کاخ فیروز آباد بیستون در بستر طبیعی جذاب مانند دریاچه و چشمه مکان یابی گردیدند.
تنوع هندسی مشخص ترین ویژگی باغ های این دوره است. انتظام های محوری، مرکزی و چهاربخشی در باغ های این دوره دیده می شود. با استقرار تمدن اسلامی در دوره بنی امیه در سامره و اندلس باغ هایی احداث گردیدند که همچنان از باغ های ساسانی مورد الگوبرداری قرار گرفته بود.
http://fa.alalam.ir/news/1569554 : 1394/11/23

مقدمه
معرفی باغ ایرانی
بررسی شفابخشی باغ ایرانی
باغ ایرانی، معماری طبیعت گرا
خصوصیات کلی باغ های ایرانی
باغ پاسارگاد شیراز
باغ سازی در دوران ساسانی
باغ دلگشا باغی مربوط به دوره ساسانیان، صفویه و قاجار است که در شیراز جای گرفته است. این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۹۱۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
باغ دلگشا یکی از باغ های تاریخی شیراز بوده و در ناحیه آرامگاه سعدی قرار دارد. پیشینه آبادانی و دیرینگی این باغ به به دوران پیش از اسلام و زمان فرمانروایی ساسانیان می رسد. باغ دلگشا در دوره تیمور گورکانی در اوج آبادانی بوده تا جایی که گفته شده تیمور پس از دیدن آن، در سمرقند باغی را به همین نام بنا کرد. این باغ در دوره صفویه نیز بسیار نامور بوده، به گونه ای که در نوشته ها و نفاشی های به جا مانده از
جهانگـردان اروپایی در آن دوران از نام باغ هم فـراوان یاد شـده
است. در فاصله دوره نادرشاه تا دودمان زندیه این باغ آسیب های
فراوانی به خود دید و در زمان کریمخان زند باز آباد شد. در این
باغ عمارت هایی مربوط به دوره قاجاریه دیده می شود.
https://fa.wikipedia.org/wiki : 1394/11/23

باغسازی اسلامی

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در ایران
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
باغ اسلامی در هند
در بیشتر متون مربوط به باغهای اسلامی به الگو گرفتن از بهشت در طرح آنها اشاره شده است. با این حال در اغلب این مقالات هیچ یک از طرفین این تشبیه و وجه تشبیه به درستی شکافته نشده است.
به عبارت دیگر، نه درباره صورت بهشت در فرهنگ مسلمین به تفصیل بحث شده است، نه در مورد ترکیب باغ های دوره اسلامی و نه در کیفیت مشابهت آن دو، از همین رو ذکر مکرر این مشابهت صورتی شعارگونه یافته است. لازمه فرا رفتن از این مرحله بررسی عمیق تر همه ارکان این نمادگرایی است.

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در ایران
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
باغ اسلامی در هند
نوعی باغ که از در پشت بنای اصلی آن، یک حیاط بسته بوده و رو به جلوی منظر داشته، اما درِ پشت بنا، فقط حیات خلوت و گوشه دنجی بوده است. مثل ارم شیراز، باغ مزار کاشان و سروستان فارس.
باغ هایی نیز بوده اند که علاوه بر باغ اصلی، یک باغ بیرونی هم داشتند که کمی عمومی تر بوده و بعد از عبور از آن وارد باغ می شدند. مثل باغ دولت آباد یزد که در جلوی آن باغ بهشت آئین بود.
(پیرنیا، 1373)
گرچه در بسیاری از باغ های ایرانی میبینیم که آب
از یـک جهت آمـده و ضمن ریخـتن در یک حوض
در سه جهت دیگـر جاری شده است اما گردش آب
را در چهار جهت تداعی می کند.

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در ایران
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
باغ اسلامی در هند
نماد گرایی باغ اسلامی
معماران ایرانی در طراحی باغ ایرانی؛ از نماد گرایی و تجسم بهشت در این باغ ها استفاده کرده اند.با بررسی آیات قرآن می توان به این نمادگرایی پی برد.این نمادگرایی در فرش ایرانی نیز ظهور پیدا کرده است.

نهر های بهشتی :
در قرآن عبارت «جنات تجری من تحتها الانهار» 41 بار ذکر شده است.
توصیف نهر های چهارگانه بهشتی در آیه 15 سوره محمد آمده است:
« مَّثَلُ الْجَنَّهِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِیهَا اَنْهَارٌ مِّن مَّاءٍ غَیْرِ آسِنٍ وَاَنْهَارٌ مِّن لَّبَنٍ لَّمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ وَاَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّهٍ لِّلشَّارِبِینَ وَاَنْهَارٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّى »
این توصیفات موجب بکارگیری الگوی چهار باغ شده است.

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در ایران
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
باغ اسلامی در هند
چهارباغ :
وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ
و برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد، دو باغ بهشتی است!
آیه 46 سوره الرحمن
وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ
و پایین تر از آنها، دو باغ بهشتی دیگر است.
آیه 62 سوره الرحمن

چشمه های بهشتی :
برای تجسم چشمه های بهشتی آب را به درون زمین برده؛ و از
مکان هایی خاص خارج می کرده اند(مانند باغ دولت آباد یزد)

آبشار های بهشتی :
چنانچه آب جاری در چهارباغ ها و جویبــارها و جوی های کم شیب و مارپیچ به حرکت در می آمده است. و از آبشار هایی که کف آنها سنگی باتراش سینه کبکی وجود دارد استفاده می شده است.
(مجتبی انصاری 1386، 48-39)

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در ایران
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
باغ اسلامی در هند
حوض های بهشتی :
حوض کوثر در آیه «انا اعطیناک الکوثر»

درختان و گیاهان در باغ ایرانی :

« وَهُوَ الَّذِی اَنشَاَ جَنَّاتٍ مَّعْرُوشَاتٍ وَغَیْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا اُکُلُهُ وَالزَّیْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَیْرَ مُتَشَابِهٍ »
اوست که باغهای معروش [= باغهایی که درختانش روی داربست ها قرار دارد]، و باغهای غیرمعروش [= باغهایی که نیاز به داربست ندارد] را آفرید؛ همچنین نخل و انواع زراعت را، که از نظر میوه و طعم با هم متفاوتند؛ و (نیز) درخت زیتون و انار را، که از جهتی با هم شبیه، و از جهتی تفاوت دارند؛ (برگ و ساختمان ظاهریشان شبیه یکدیگر است، در حالی که طعم میوه آنها متفاوت می باشد.)

(مجتبی انصاری 1386، 48-39)
(مجتبی انصاری 1386، 48-39)

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در ایران
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
باغ اسلامی در هند
غرفه های بهشتی :
غرفه های بهشتی در قرآن به صورت مکان هایی توصیف شده اند که انهار بهشتی از زیر آنها جاری است. غرفه های کوشک در باغ اسلامی این ویژگیهای بهشتی را کسب کرده اند و با سرچشمه گرفتن جوی آب از «طبقه زیرین کوشک» ، در اکثر باغهای ایرانی و جربان آن در کا باغ، این تصویر تمثیلی از بهشت کامل شده است.
(مجتبی انصاری 1386، 48-39)

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در ایران
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
باغ اسلامی در هند
پروفسور جیمز ویسکات، استاد دانشگاه ام آی تی آمریکا معتقد است که در باغهای اسلامی اولین تاکید بر بهشت است. این مفهوم عمدتا از نقاشی ها و نگارگری ها و شعرها بازخوانی می شود. علاوه بر شکل ظاهری، این باغ ها معنا و مفهوم دینی هم دارند که این از ظاهر آنها مهم تر است.
با روی آوردن ایرانیان به دین اسلام ،جهان بینی اسلامی باعث ترویج باغ سازی ایرانی در تمام نقاط ایران شد . لذا ایرانیان بهشتی را در این عالم طرح کردند که با خصوصیات این دنیا مطابقت دارد اما تصویری از آخرت را تداعی می کندو بالا خره می توان اذعان داشت که باغ ایرانی مزین به نظم و تناسب ،برخوردار از حرمت و محرمیت ،منزه از بیهودگی و افراط و تفریط ، مساعد با قناعت و صرفه جویی و مجهز به پایداری است.
http://parks.tabriz.ir : 1394/11/23

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در ایران
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
باغ اسلامی در هند
خصوصیات مشترک بین باغهای اسلامی که از باغ های ایرانی برگرفته شده اند شامل موارد زیر می شوند :
1.طبیعت گرایی و بهره گیری از منظر
2.تنوع در وحدت، وحدت در تنوع
3.استقلال و تشخیص فضاها
4.ریتم
5.مرکزیت
6.تقارن
7.سلسله مراتب

(حیدر نتاج ، ۱۳۸۰)

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در ایران
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
باغ اسلامی در هند
ویژگی های مشترک باغ های اسلامی را می توان این گونه بر شمرد :
– تقسیم باغ غالبا به چهار بخش
– استفاده از خطوط راست در طراحی
– وجود یک کوشک یا بنا در مرکز یا بلندترین قسمت باغ
– استفاده از یک جوی اصلی
– استفاده از استخرهای وسیع به عنوان آینه و زیبایی چشم انداز
مقابل کوشک
– رابطه نزدیک با طبیعت
– کاشت درخت میوه در قسمت بزرگی از باغ
– فقدان فضای سبز بیهوده.
(حیدر نتاج ، ۱۳۸۰)

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در dایران
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
باغ اسلامی در هند
باغ فین کاشان : برخی منابع تاریخی قدمت این باغ را به دوران سلطنت آل بویه می رسانند. به استناد این منابع، زلزله مهیب سال ۱۵۷۳ میلادی باعث تخریب کلی باغ شد. بقایای باغی در چند صد متری باغ فین(باغ نو) موجود است که به باغ کهنه معروف است. باغ کهنه در دوره ایلخانان مغول بیشترین گسترش را داشته است.
عنصر آب : در طراحی باغ فین، آب اساسی ترین عنصر بوده است. آب در باغ فین به صورت های راکد (در استخر مقابل
کوشک و حوض خانه صفوی)، روان (در جوی ها)، فورانی (فواره ها) و جوششی (ظهور آب از حفره های منظم کف حوض در حوض جوش و حوضخانه صفوی و شترگلوی فتحعلی شاه) حضور دارد. هریک از اشکال گوناگون آب در این باغ، مفهومی خاص را تداعی می کند.
http://www.lastsecond.ir/news/baghe_fin_kashan

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در ایران
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
باغ اسلامی در هند
عنصر درخت : مهمترین گیاهان باغ فین، شامل ۵۷۹ اصله درخت سرو و ۱۱ اصله درخت چنار است. با توجه به قدمت این درختان، به نظر می رسد که درخت سایه گستر و همیشه سبز سرو در طراحی باغ نقش کالبدی داشته و کاشت معدود درختان خزان دار چنار موجود در باغ، فقط به منظور افزایش کیفیت بصری صورت گرفته است.
عنصر ابنیه : در طراحی اولیه باغ، حفظ تقارن اهمیت ویژه ای داشته است. در مرکز باغ، کوشک صفوی قرار دارد. حمام کوچک و عمارت سردر سایر ابنیه دوره صفوی را تشکیل می دهند.
http://www.lastsecond.ir/news/baghe_fin_kashan 1394/11/24 :

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
باغ اسلامی در
ایران
باغ اسلامی در هند
باغ های الحمرا :نمونه بسیار عالی باغسازی اسلامی در اندلس به شمار میروند. ویژگی اصلی الحمرا در زمینه باغ سازی، باغ در باغ بودن این مجموعه می باشد. تالارهای مجموعه الحمرا به سمت باغ های سبز و خرم پیش رفته و رایحه ی باغهای مجاور را به درون خود راه می دهد.
در کاخ های به جا مونده از نوادگان امویان در اسپانیا و شمال آفریقا نیز تاثیرات محورهای عمود برهم و تقسیمات مربعی باغ های ایران کاملا مشهود است. به طوری که بررسی نظام حاکم بر باغ های اسلامی اندلس نشان می دهد که مبنای طراحی این باغ ها با الگوی باغ ایرانی شباهت زیادی داشته و با ساماندهی فضایی آن هماهنگ است.
(فروغ افشاری اسفیدواجانی 1393، 5)

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
باغ اسلامی در
ایران
باغ اسلامی در هند
پیشینه اصل بنای الحمرا به سده ۱۳ برمیگردد، اما درواقع الحمرا مجموعه ای از چندین قصر است که هر حاکم، ویژه به خود بنا کرده است. ایده اصلی موجود در چند ساختمان این مجموعه، کوششهایی برای برای بوجود آوردن بهشت بر روی زمین بوده است.
الحمرا شامل ۳ بخش است: قصر سلطنتی، که مشهورترین بخش آن است و خودش به سه قسمت: بارگاه ، شبستان و حرم سرا تقسیم شده است، بخش های دیگر کاخ شامل باغهای پلکانی و قلعه هستند.

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
باغ اسلامی در
ایران
باغ اسلامی در هند
حرم کاخ الحمرا از حیاط شیران منشعب می شود و شامل مجموعه ای از اتاقهای زیبا و یک حمام است. در جنوب این سالن به تالار میرسیم که دارای حیرت انگیزترین سقفها در کل مجموعه است.
بارگاه بخشی از قصر سلطنتی بود، جایی که سلطان به امور روزانه مملکتی و تجاری رسیدگی می کرد.

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
باغ اسلامی در
ایران
باغ اسلامی در هند
در تالار شاهان، به یک اثر نامتعارف هنری برمی خوریم.
شبستان:این بنا شامل مجموعه ای از اتاقها و حیاطهای بسیار زیبا بود و یکی از مناظر دیدنی آن حیاط گل و پروانه ش با استخری که از دو طرف با صفی از بوته ها احاطه شده بود، به شمار می رفت.
حمامها آخرین قسمت با اهمیت حرم هستند که نمی توان به آن داخل شد، اما می توان درون آن را از میان پنجره تماشا کرد. 

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
باغ اسلامی در
ایران
باغ اسلامی در هند
بررسی تطبیقی نظام ها و جزئیات باغ های ایرانی و الحمرا

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در هند
باغ اسلامی در
ایران
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
بابر، اولین بنیانگذار معماری و باغ سازی گورکانی، به باغ بیشتر به عنوان یک منظر زیبا و محیطی برای خوشی و لذت علاقه مند بود تا به عنوان یک انعکاس انسان ساخت از تصویر قرآنی. او به علت مشکل کمبود آب در هندوستان، برای اقامت راحت تر در این منطقه، آب را به سطح زمین آورد و به جریان درآورد و از همین جریان آب برروی زمین برای تقسیم نمودن زمین استفاده می نمود.
ساخت: سال 1040هجری قمری تا سال 1057هجری قمری بدست 20000کارگر و بنّا و سنگ تراش با استفاده از سنگ مرمر سفید، ماسه سنگ و سنگ های قیمتی آورده شده از سرزمین های دور.

معمار: ملا مرشد شیرازی

تاج محل

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در هند
باغ اسلامی در
ایران
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
دارای شکلی مستطیلی در راستای محور شمالی – جنوبی، کناره رودخانه جمنا با ابعادی حدود 304× 579 متر

این باغ در سه بخش، مجزا شده است:
الف) محدوده ورودی باغ
ب) باغ مرکزی
ج) صفه ای به ارتفاع 6-7 متر که مزار روی آن قرار گرفته است.

معرفی پلان

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در هند
باغ اسلامی در
ایران
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
2. مجموعه دروازه ورودی در جنوب باغ

در این باغ دو نوع دروازه ورودی وجود دارد:
1.ورودی از سمت رودخانه جمنا
محدوده های ورودی باغ

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در هند
باغ اسلامی در
ایران
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
1. شکل باغ مربع کامل 304×304متر.
2. باغ تقسیم شده به 4قسمت توسط نهرهای آب.
3. قرارگیری نهر پهن در راستای آکس
4. محصور بودن باغ از سه طرف و باز بودن آن از سمت چهارم به رودخانه.
باغ مرکزی

مقدمه
معرفی باغ اسلامی
نماد گرایی باغ ایرانی در دوران اسلامی
خصوصیات کلی باغ های اسلامی
باغ اسلامی در هند
باغ اسلامی در
ایران
باغ اسلامی در اندلس اسپانیا
4. آکس اصلی باغ که در راستای ساختمان مزار قرار گرفته است.

1. مزار قرار گرفته بر روی دو سکو (صفه) به ارتفاع 6-7 متر
2. سکوی مربع شکل اول9216 متر مربع.
3. در سمت غرب ساختمان مزار، مسجد و در شرق آن مهمانپذیر قرار گرفته است.

صفه و مزار

باغ های مصری
باغ های عراق
باغ اسلامی در پاکستان
باغی دارای شکلی متوازی الاضلاع کشیده و یا مستطیل مورب در جهت شمال به جنوب، که با دیواره های بلند آجری احاطه شده است. دارای ابعاد 658 متر از شمال به جنوب و 258متر از شرق به غرب. این باغ در سه سطح از جنوب به شمال طبقه بندی شده که هریک از سطوح 4-5متر با سطح دیگر اختلاف دارد.

باغ شالیمار لاهور
طرح این باغ بر پایه طرح چهارباغ شکل گرفته و درازای باغ های آن ۶۵۸ متر از شمال به جنوب و پهنای آن ۲۵۸ متر از شرق به غرب است.
افغانستان

باغ های مصری
باغ های عراق
باغ اسلامی در پاکستان
الف) نهر شاهی (برای آبیاری باغ)

عناصر تشکیل دهنده باغ شالیمار
افغانستان

باغ های مصری
باغ های عراق
باغ اسلامی در پاکستان
ب) 410فواره

در تراز پایینی 153فواره
در تراز میانی 152 فواره
در تراز بالای 105 فواره
عناصر تشکیل دهنده باغ شالیمار
افغانستان

باغ های مصری
باغ های عراق
باغ اسلامی در پاکستان
ج: ساختمان های باغ شامل: 1.کوشک 2. نقارخانه و ساختمان هایش 3. حمام های سلطنتی و شاهی 4. اتاق های خواب 5. ایوان و یا سالن های مجلل و اعیان 6. آرامگاه یا مکان های سکون 7. فضاهای خوابی برای همسران امپراطور( حرمسرا ) 8. تالارهای تابستانه که توسط فواره های باغ تلطیف شده 9. دیوان های عمومی و خصوصی یا سالنهای ویژه و عادی
برای ملاقاتهای رسمی. 10 دو دروازه و مناره درگوشه های آن در باغ.

د: درختان باغ شامل: 1. انواع درختان مثمر مانند سیب، بادام، زرد آلو، گیلاس قرمز، انبه،
توت سفید، گوجه، هلو و پرتقال های ترش و شیرین.
2. انواع درختان سایه انداز مانند: افرا و چنار و درخت تبریزی 3. درختچه ها و نهال هایی از قبرس. 4. انواع گل های نرگس، زنبق، گل رز و یاسمن.
افغانستان

باغ های مصری
باغ های عراق
باغ اسلامی در پاکستان
1. برپایی باغ از توپوگرافی زمین تبعیت می کند؛ گاهی مسطح است، مانند«تاج محل» و گاهی شیبدار، مانند« شالیمار»
2. باغات در کنار مسیر رودخانه و یا دریاچه بر پا می گردد.
3. سیستم آبیاری توسط حفر چاه و قنات و آوردن آب از رودخانه و تجمع آن در مخازن بزرگ آبی که در وسط باغ قرار
داشت و هدایت آن به سطح باغ به کمک نهرها و کانال ها صورت می گرفت.
4. طرح باغ ها، هندسی، منظم و متقارن با تقسیمات اصلی و فرعی به صورت چهار باغ می باشد.
5. استفاده از اعداد و نماد مقدس.
6. محصوریت کامل باغ در صورتی که کنار رودخانه نباشد.

تلفیق اصولی از باغ های ایرانی با عناصر محلی هندی
افغانستان

پاکستان
باغ های عراق
مصرv
مصر: باغ در سرزمین مصر از اوایل هزاره ۳ق م وجود داشته است و گمان می رود که عناصری از باغ های رسمی و تزیینی پادشاهی نوین مصر در دوره پادشاهی کهن نیز وجود داشته است . 
مدارک در دست حاکی از آن است که در زمان بنیاد نهادن  قاهره  شهر دارای باغ های عمومی و خصوصی بسیار و چندین باغ – کاخ بوده است ؛
طبیعت و آثار طبیعت در طول تاریخ همیشه منبع الهام و سرمشق خلاقیت های انسان مصر باستان بوده است. در این سرزمین رابطه انسان با طبیعت مبتنی بر الهام از طبیعت و آمیختگی معماری با طبیعت قرار داشت. طبیعتی که به طور نمادین و سمبلیک وارد باغ سازی و معماری شده و به گونه ای رمزآلود نمایان شده بود.
افغانستان

پاکستان
باغ های عراق
مصرv
مصریان باستان برای آبیاری باغهای خود به دو روش عمل می کردند.
1. تا اوایل پادشاهی جدید این عمل به صورت انسانی انجام می شد.
2. کانال هایی که از نیل جدا می شد و از آن ها برای پرکردن استخرها و چاه های موجود در باغ ها استفاده می شد.

افغانستان

پاکستان
باغ های عراق
مصرv
1. پلان قرینه
2. استخری مستطیل یا تی شکل در جلوی عمارت یا در محور طولی
3. ردیفی از درختان یا دیواری دور باغ را احاطه کند.
4. آلاچیق در محور اصلی یا اطراف استخر
5. درختان میوه (انجیر،انار،خرما) کاشت انواع نخل ها در حاشیه و ردیف های خارجی و کاشت درختان کوتاه تر در ردیف های جلویی
خصوصیات باغ مصری
افغانستان

پاکستان
باغ های عراق
مصرv
باغ مصری، سمبل های طبیعی

در این سرزمین، رابطه انسان با طبیعت مبتنی بر الهام از طبیعت و آمیختگی معماری با طبیعت قرار داشت و ویژگی های آن بدین شرح قابل جمع بندی است:
1. طبیعت پایه الهام معماری بنای معابد مصری به شمار می رفت.
2. سیستم باغ سازی در مصر باستان به صورت باغ های کشاورزی بوده است.
3. باغ های مصر باستان، قطعات مسطح مستطیل شکلی بودند و گیاهان در آن با فرم های منظم کاشته می شدند و دیوارهای بلندی آن ها را احاطه می کرد.
4. در کنار این کانال های آب، گذرهایی نیز برای ارتباط قسمت های مختلف در نظر گرفته می شد.
5. داربست مو نیز در این باغ ها از در ورودی تا آستانه محل اقامتگاه امتداد می یافت.
6. در مواردی وسط این باغ ها حوض آبی تعبیه می شد که عمدتاً از زهکش آب های زمینی تغذیه می شدند.
7. در اطراف این باغ ها یک ردیف درخت در کنار دیوار باغ کاشت می شد تا از نفوذ بادهای صحرا به داخل آن جلوگیری به عمل آید.
8. در مجموع طراحی این باغ ها بر اساس فاکتورهای اقلیمی و محیطی بوده و باغ ها مکانی برای زندگی خصوصی محسوب می شدند.

افغانستان

پاکستان
باغ های عراق
مصرv
بر اساس اعتقادات مصریان باستان از تقاطع مسیر حرکت خورشید و مسیر جریان رود نیل دستگاهی چلیپایی مقدسی بوجود می آید که در معماری و هنر آنان نمود این دستگاه عینا نمود می یابد. از نمونه های توجه به این دستگاه هندسی طبیعی می توان به این مورد اشاره نمود که اهرام در طرف چپ نیل ساخته شده اند یا به عبارتی اجساد فراعنه در طرفی که خورشید غروب می کرده دفن شده است. اندازه گیری های بعدی نشان داده که جهت ساختمان اهرام تنها چند دقیقه با جهات اربعه زاویه دارند.
به طور کل حدود 18گونه از درختان به وسیله مصریان باستان کاشته می شد؛ گل ها نیز فراوان کاشته می شدند و شامل آفتاب گردان، گل های ذرت، رز، زنبق، سوسن، گل یاس، میخک، پیچ رونده، نرگس، پاپیتال، مرزنگوش، حنا، برگ بو، داودی، پاپیروس، نیلوفر آبی، مو و خشخاش بودند.

هر درخت دارای معنی خاص خود
افغانستان

پاکستان
باغ های عراق
مصرv
نمایش اعتقادات و باورهای مصریان بوسیله ی درختان مختلف؛
اجرای مراسم مختلف برای تدفین مردگان و اعمال سنتی پس از آن؛
برای تولید غذا نیز کاربرد داشتند و سبزیجات و شراب ازآن ها تهیه می گشت.
تفریح؛

کارکردهای مختلف باغ های مصری
افغانستان

پاکستان
باغ های عراق
مصرv
باغ های مصری را می توان بر اساس نوع گیاهان آنها نیز به صورت زیر طبقه بندی کرد.

باغ دارویی
باغ سبزیجات
باغ کرت انگور
افغانستان

پاکستان
باغ های عراق
مصرv
1. اهرام مصر، سمبلی از کوه و استقامت
2. رود نیل، مظهر زندگی و بقاء
3. اپیروس و لوتوس به ترتیب نمادی از مصر سفلی و علیا.
4. درختان، هر کدام نمادی از خدایان
5. برگ نخل و پاپیروس و غنچه نیلوفر وارد معماری و منظره پردازی شده اند. به طور مثال در سرستون های کوتاه و کلفت به کرات استفاده شده است.
6. پرستش خورشید(رع) با پیشرفت کشاورزی به عنوان سمبلی از حاصلخیزی.
توپوگرافی و شیب زمین نیز در شکل گیری باغ بسیار تاثیرگذار بوده اند. به طور مثال در باغ معبد حتشپ سوت در دیری البحری تراس های آن با آمفی تئاتر طبیعی آمیخته شده است و آخرین تراس آن به عنوان المان نهایی بنا به کوه متصل می شود.

عناصر طبیعی که وارد منظرسازی مصر شده و جنبه سمبلیک به خود گرفته اند.

افغانستان

پاکستان
مصر
باغ های عراقv
افغانستان
در عراق باغهای معلق بابل یکی از بحث انگیزترین عجایب هفتگانه می باشد چرا که هنوز برخی از باستان شناسان در وجود داشتن آنها شک دارند. بعد از بدست آمدن اسناد اصلی و خرابه های بر جا مانده از آن زمان وجود داشتن آنها ثابت شد البته در مقیاسی کمتر از آنچه تصور می شود .
به گفته ی مورخان یونانی باغ های شگفت انگیز و زیبای بابــل به دستور شاه نبوچادنزار دوم ( بخت النصر دوم ) در حدود شش صد سال قبل از میلاد مسیح ساخته شد است
بر طبق روایات متعدد علت احداث این باغ هدیه و پیشکشی نبوچادنزار به همسر خود آمی تیس، دختر پادشاه مادها بود

پاکستان
مصر
باغ های عراق
افغانستانv
افغانستان : اوضاع اقلیمی و آب و هوایی افغانستان چنان بوده است که از همان ابتدا مردم این سرزمین وجود باغ را ضروری دانسته ، و آن را محترم شمرده اند.
بابر بنیان گذار سلسله مغولی هند پس از تسخیر کابل علاقه شدیدی بدان پیدا کرد و نسبت به آبادانی آن بسیار کوشید و به تاسی از سمرقند به احداث باغ در کابل پرداخت .
باغ بابر یک باغ تاریخی و فرهنگی افغانستان است که قدمت تاریخی آن به اوایل قرن 16 میلادی باز می‎گردد.
باغ بابر در دامنه ی کوه شیر دروازه که به ورودی کابل معروف است قرار گرفته، این کوه زیبا در میانه ی شهر کابل قرار دارد و سمت غرب این کوه رود کابل جاری است.

پاکستان
مصر
افغانستانv
این باغ از دامنه ی پر شیب تر کوه تا کم شیب تر آن با پلکان کوتاه و ممتد با ۱۵ پاگرد به انتها می رسد، علاوه بر زیبایی های طبیعی یک کاروانسرای ساخته شده از خشت و گل هم در ابتدای ورودی آن قرار گرفته است علاوه بر کاروانسرا مقبره ی پادشاه بابر ، کاخ ملکه و مسجدی زیبا هم در این باغ قرار دارند که بر جذابیت های بوستان بابر افزوده است.
باغ های عراق


تعداد صفحات : 69 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود