تارا فایل

پاورپوینت اهداف یادگیری حیطه ها و سطوح



اهداف یادگیری )حیطه ها وسطوح(

اهداف آموزشی این جلسه
شرکت کننده درکارگاه بایستی بتواند .

یک هدف یادگیری (مطابق با 4معیار) بنویسد.
سطوح مختلف اهداف یادگیری را درمثال از هم افتراق دهد.
اختلاف سطوح مختلف حیطه شناختی را با ذکر مثال توضیح دهد.
برای هریک از حیطه های یادگیری سه هدف، در سه سطح بنویسد.

طراحی تدریس

5
طراحی آموزشی
طراحی آموزشی : انتخاب، تولید و برنامه ریزی فعالیتهایی که به یادگیرندگان در یادگیری کمک می کند

فرایندی که توسط آن معلم تصمیم می گیرد که
چه چیزی را آموزش بدهد
چگونه آن را آموزش بدهد
چگونه تعیین کند که فراگیران در یادگیری موفق بوده و از آن راضی هستند

چه فعالیتهای برای انجام آموزش ضروری است؟

ودر چه زمانی ؟

سنجش آغازین
7

ساختار کوریکولوم Structure of Curriculum
Objective
Objectives

Lesson

curriculum

Definitions: Goals and Objectives
Course goals
Describe the overall purpose
of the course

Course objectives

Break down goals into measurable behaviors that demonstrate

objectives
Goals

12

انتخاب هدفهای آموزشی
13
هنگام انتخاب هر هدف آموزشی، معلم باید پرسشهای زیر را مورد توجه قرار دهد:
چرا فراگیر باید به هدف مورد نظر برسند؟
آیا فراگیران آمادگی کافی برای رسیدن به هدف مورد نظر را دارند؟
آیا امکانات آموزشی، چنان هستند که دستیابی فراگیران را به هدف آموزشی تضمین کنند؟

فواید استفاده از هدفهای رفتاری
14

1- استفاده از این نوع هدفها کار طرح و اجرای آموزش را برای معلم آسان می کند.
2- هدفهای رفتاری عمل ارزشیابی معلم از آموخته های دانشجویان را آسان می کند.
3- اگر یادگیرنده بداند که معلم در پایان درس از او چه انتظاراتی خواهد داشت و معلم این انتظارات را به طور آشکار به یادگیرنده بگوید، با آرامش خاطر به یادگیری می پردازد.

اجزای طرح درس Lesson Plan Format

رعایت نکات زیر برای تدوین طرح درس روزانه ضروری است:
1-هدف کلی درس
2-هدفهای رفتاری
3-روش تدریس
4-پیش بینی رفتار ورودی
5-وسایل مورد نیاز
6-مراحل تدریس ( فعالیتهای مقدماتی، ارزشیابی آغازین، آماده سازی و ایجاد انگیزه ، نحوه ی ارائه درس ، جمع بندی)
7-فعالیتهای تکمیلی ( ارزشیابی پایانی ، تکلیف )
8-خود ارزیابی

هدفهای آموزشی رفتاری:
16

هدفهای آموزشی رفتاری هدفهایی هستند که مقاصد آموزشی معلم را بر حسب رفتار قابل اندازه گیری یا به اصطلاح عملکرد یادگیرنده، بیان می کنند.
,

ویژگی مهم هدفهای رفتاری از نظر میگر:
17

1- بیان هدف به صورت عینی و قابل مشاهده و قابل اندازه گیری، یعنی بر حسب عملکرد دانشجو.
2- توصیف شرایطی که با توجه به آن یادگیرنده باید عملکرد خود را نشان دهد.
3- ملاکها یا معیارهایی که به وسیله آن، میزان پیشرفت یادگیرنده در رسیدن به هدفها سنجیده می شود.

Parts of an Objective
Measurable verbفعل رفتاری
Condition of performanceشرایط
Criteriaمعیار
Contentمحتوا

مثال هدف رفتاری و اجزای آن:
19
دانشجو بتواند:

قد نوزاد را در حالت خوابیده و با ۱درصد خطا اندازه گیری کند.
محتوا شرایط معیار فعل رفتاری

دانشجو بتواند
اجزای تشکیل دهنده دندان را از خارج به داخل به ترتیب نام ببرد.

حیطه های اهداف رفتاری:

Cognitive شناختی
Affective عاطفی
Psychomotorروان حرکتی

Cognitive Domain
Knowledge
Comprehension
Application
Analysis

Synthesis
Evaluation
Recall
application
Problem solving

طبقه بندی هدفهای آموزشی شناختی توسط بلوم

Affective Domain
Receiving
Responding
Valuing
Organization
Characterization
Awareness and reaction
Internalizes
worth to process

طبقه بندی هدفهای آموزشی عاطفی
دریافت کردن(توجه کردن): آگاهی، میل به پذیرش، توجه انتخابی

پاسخ دادن : رضایت، میل به پاسخدهی

ارزش گذاری: پذیرش یک ارزش

سازمان : درک مفهوم ارزش ، مجموعه ای از ارزشها را بهم ربط می دهد.

شخصیت پذیرفتن

Psychomotor Domain
Readiness & Imitation

Independent performance
Acceleration & Accuracy
Coordination
Normality

Aware and ready to respond

Proficient
Modify, invent

طبقه بندی هدفهای آموزشی روانی-حرکتی
26
عادی شدن:
انجام کامل یک مهارت یا بیشتر به آسانی

هماهنگی حرکات: انجام چند مهارت همزمان

دقت: کاری را با دقت و درست تکرار نماید

اجرای مستقل: بدون کمک

تقلید: با کمک

AFFECTIVE
DOMAIN
The hierarchical steps in the affective domain.
Simple
Complex

PSYCHOMOTOR
DOMAIN
The hierarchical steps in the psychomotor domain.
PERCEPTION
ADAPTATION
COMPLEX OVERT RESPONSE
MECHANISM
GUIDED
RESPONSE
SET
distinguish
hear
see
smell
taste
touch
adjust
approach
locate
place
position
prepare
copy
determine
discover
duplicate
imitate
inject
repeat
adjust
build
illustrate
indicate
manipulate
mix
set up
calibrate
coordinate
demonstrate
maintain
operate
adapt
build
change
develop
supply
construct
create
design
produce
ORGANIZATION
Simple
Complex

چگونگی نوشتن اهداف
30
ابتدا تعیین غایت یا هدف کلی – بر حسب نتیجه یا پیامد یادگیری نه محتوا
استخراج عملکردهای مورد نیاز جهت رسیدن به هدف مورد نظر
دسته بندی عملکردها
تبدیل به اهداف جزیی
نوشتن اهداف رفتاری برای هر یک از اهداف جزیی

مثال
31
هدف:
آشنایی با بیماریهای قابل انتقال از طریق اعمال دندانپزشکی

هدف رفتاری:
دانشجو بتواندانواع بیماریهای قابل انتقال از طریق اعمال دندانپزشکی را نام ببرد.

کارگروهی
شما نیز سه هدف رفتاری در حیطه دروس خود با مشخصات گفته شده بنویسید
اجزا و حیطه آن را مشخص کنید ……………………. 10 دقیقه
ارائه ………………………………………………… 10 دقیقه
گروه های 5 نفری

4/30/2025
33

Assessment
to what extent…

Instruction
the how…
Goal -Content
the what…
Components of a Curriculum
Student
Learning

منابع:
م
36
فصل آخر کتاب فنون و روشهای تدریس اثر امان ا… صفوی
فصل 15 کتاب روانشناسی پرورشی اثر علی اکبر سیف


تعداد صفحات : 36 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود