تارا فایل

پاورپوینت اقلام بهای تمام شده و تصمیم گیری


اقلام بهای تمام شده و تصمیم گیری
نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده
نقطه بی تفاوتی قیمت
نقطه سر به سر
گردآورنده: مهدیه جلالی نژاد
استاد محترم : جناب دکتر رهنما
واحد درسی: حسابداری مدیریت
مقطع کارشناسی ارشد/دانشکده میریت واحد مرکز

تصمیم گیری با دو راه حل

بدست آوردن یک راه حل جامع برای مساله بالا مستلزم استفاده از اقلام مربوط بهای تمام شده منعکس در جدول است.شرکت آفتاب باید در سطوح پایین فعالیت روش تولید الف را مورد استفاده قرار دهد زیرا اقلام ثابت کمتر آن نه تنها جبران اقلام متغییر بیشتر آن را میکند بلکه باعث تحصیل سود بیشتری هم میشود . اما با افزایش سطح تولید به علت فزونی اثر منفی اقلام متغییر بیشتر نسبت به اثر مثبت اقلام ثابت کمتر روش تولید ب سوداورتر میگردد.

در چه سطحی از تولید لازم است یک روش تولید به روش دیگر تغییر یابد؟

نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده:
نقطه ای است که در آن جمع بهای تمام شده دو روش تولید مساوی است. در واقع معرف سطحی از تولید است که در ان اقلام ثابت کمتر یک روش تولید به وسیله اقلام متغیر بیشتر ان بی اثر شود.

جمع بهای تمام شده روش تولید الف = جمع بهای تمام شده روش تولید ب

اقلام متغیر روش الف + اقلام ثابت روش الف = اقلام متغیر روش ب + اقلام ثابت روش ب

نقطه بی تفاوتی شرکت آفتاب:
1,200,000 + 350 x = 3,600,000 + 200 x
150 x = 2,400,000
x = 16000 واحد

5000
10000
15000
20000
16000
1
2
3
4
5
6
7
1.2
3.6
6.8
جمع بهای تمام شده بر حسب میلیون ریال
سطح تولید بر حسب تعداد
نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده
اقلام ثابت بهای تمام شده روش الف
اقلام ثابت بهای تمام شده روش الف
جمع بهای تمام شده روش ب
جمع بهای تمام شده روش الف

روش دیگر محاسبه نقطه بی تفاوتی:

اقلام تفاضلی ثابت بهای تمام شده
= نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده
اقلام تفاضلی متغیر بهای تمام شده

3,600,000 – 1,200,000
= 16000
350 – 200

5000
10000
15000
20000
1
2
3
4
5
6
7
16000
نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده
اقلام تفاضلی ثابت بهای تمام شده
2.4
اقلام متغیر بهای تمام شده
سطح فعالیت بر حسب تعداد
اقلام تفاضلی بهای تمام شده به میلیون ریال

نقطه سر به سر :
نقطه سر به سر سطحی از فعالیت است که در ان درآمد فروش با جمع بهای تمام شده مساوی باشد .

مقایسه نقطه سربه سر و نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده:
تعداد تولید و فروش * قیمت فروش یک واحد محصول = اقلام ثابت + اقلام متغیر یک واحد محصول * تعداد تولید و فروش

جمع بهای تمام شده یک راه حل = جمع بهای تمام شده راه حل دیگر

نقاط سر به سر شرکت آفتاب:
500 x = 1,200,000 + 350 x
150 x = 1,200,000
x = 8000 واحد

500 x = 3,600,000 + 200 x
300 x = 3,600,000
X = 12000
روش تولید الف
روش تولید ب

5000
10000
15000
20000
16000
1
2
3
4
5
6
7
1.2
3.6
6.8
جمع بهای تمام شده بر حسب میلیون ریال
نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده
سطح تولید بر حسب تعداد
A
B
C
TR درامد کل
نقطه سر به سر روش ب
نقطه سر به سر روش الف
بهای تمام شده کل روش ب
بهای تمام شده کل روش الف
8000
12000

نقاط سر به سر A و B در سطوحی از تولید قرار دارد که در آن خط درآمد کل خطوط بهای تمام شده کل را در روشهای تولید الف و ب قطع میکند. علیرغم این که نقاط سر به سر A و B با نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده C کاملا تفاوت دارد اما اطلاعات مکمل آن را فراهم و به تصمیم گیری مدیریت کمک میکند.

نسبت حاشیه ایمنی:

نقطه سر به سر – حجم فروش مورد پیش بینی

حجم فروش مورد پیش بینی

مثلا اگر پیش بینی فروش محصول مورد بحث در حدود 17000 عدد در سال باشد نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده (16000) نشان میدهد که روش ب به علت ایجاد سود بیشتر بر روش الف برتری دارد. اما اگراحتمال تولید درسطحی کمتر زیاد باشد مدیریت شرکت آفتاب روش تولید الف را به علت داشتن حاشیه ایمنی بیشتر انتخاب خواهد کرد.

17000 – 8000
= 0/53 نسبت حاشیه ایمنی روش الف
17000

17000 – 12000
= 0/29 نسبت حاشیه ایمنی روش ب
17000

موارد استفاده از نقطه سر به سر :
تصمیمات مرتبط با انتخاب بین دو روش تولید
دو طرح بازاریابی
دو برنامه کنترل کیفیت
تصمیم در مورد ساخت یا خرید یک کالا
قبول یا رد سفارشهایی با قیمت کمتر از قیمت های معمول موسسه
و …..

تصمیمات قیمت گذاری:
تغییر قیمت فروش معمولا بر تعداد فروش محصول جمع درآمد فروش و سود اثر میگذارد.
اگر افزایش قیمت فروش و کاهش تقاضا به افزایش درآمد منجر شود به این گونه تقاضاها عنوان تقاضای بی کشش را میدهند .
درصورتیکه افزایش قیمت و کاهش تعداد فروش موجب کم شدن جمع درآمد فروش گردد عنوان تقاضای با کشش به کار برده میشود.

با قیمت جدید در چه سطحی باید تولید کنیم تا به همان سود قبلی دست یابیم؟

نقطه بی تفاوتی قیمت:
آن سطحی از فروش را تعیین میکند که با قیمت فروش جدید همان مبلغ سودی را ایجاد کند که با قیمت و مقدار سابق به دست می امد.

سود مورد انتظار+اقلام ثابت بهای تمام شده+اقلام متغیر بهای تمام شده= تعداد فروش * قیمت فروش یک واحد

خلاصه حساب سود و زیان شرکت الکترونیک
برای سال منتهی به 29/12/1378
درآمد فروش (800 ریال * 25000) ریال 20000000

کسر میشود بهای تمام شده:
اقلام متغییر ( 500 ریال * 25000) ریال 12500000
اقلام ثابت ریال 4500000

جمع بهای تمام شده ریال 17000000

سود خالص ریال 3000000

900 x = 500x + 4,500,000 + 3,000,000
400 x = 7,500,000
X = 18,750 نقطه بی تفاوتی قیمت

درآمد فروش (18750*900 ) 16,875,000
کسر میشود بهای تمام شده:
اقلام متغییر (18750 * 500) 9,375,000
اقلام ثابت 4,500,000
جمع بهای تمام شده 13,875,000
سود خالص 3,000,000

5000
10000
15000
20000
سطح فعالیت بر حسب تعداد
درآمد فروش وبهای تمام شده به میلیون ریال
25000
12
16
20
n
n
m
m
درآمد فروش با قیمت جدید
درآمد فروش با قیمت سابق
جمع بهای تمام شده
4/5
18750

5000
10000
15000
20000
سطح فعالیت بر حسب تعداد
اقلام به میلیون ریال
25000
1/5
3
4/5
6
7/5
9
حاشیه فروش با قیمت جدید نقطه بی تفاوتی قیمت
جمع اقلام ثابت و سود مورد انتظار
حاشیه فروش با قیمت سابق
18750

در این روش مجموع اقلام ثابت بهای تمام شده و سود خالص مورد انتظار(5/7 = 3 + 5/4 ) که باید بوسیله حاشیه فروش تامین گردد به وسیله یک خط افقی نشان داده شده .
قیمت فروش جدید900 ریال حاشیه فروشی معادل 400 ریال در واحد( 400= 500 – 900 ) و قیمت فروش قدیم حاشیه فروشی معادل 300 ریال در واحد ایجاد میکنند . که این ارقام تعیین کننده شیب خطوط حاشیه فروش در نمودارهستند .
خط حاشیه فروش قیمت جدید که شیب تندتری داذد خط مجموع اقلام ثابت و سود مورد انتظار را در سطح پایین تری از تولید ( 18750) قطع میکند در حالی که خط حاشیه فروش قیمت ثابت این خط را در سطح تولید 25000 عدد قطع میکند.

حل تمرین شماره 5 : الف
درآمد فروش (8000 * 8000) 64000000
کسر میشود:
اقلام متغییر (5000*8000) 40000000
اقلام ثابت 15000000
جمع بهای تمام شده 55000000
سود خالص 9000000

9000x = 5000x + 15000000+9000000
4000 x = 24000000
x = 6000
نقطه بی تفاوتی قیمت

ب)
بله در کلیه نقاط بالاتر از نقطه بی تفاوتی قیمت افزایش قیمت قابل توجیه است زیرا سودی بالاتر از 9000000 ریال را عاید ما میسازد.

ج)
درآمد فروش (7000 * 9000) 63000000
کسر میشود:
اقلام متغییر (5000*7000) 35000000
اقلام ثابت 15000000
جمع بهای تمام شده 50000000

سود خالص 13000000

تصمیم گیری مرکب :
مسئله هایی که برای حل آن بیشتر از دو راه حل ممکن وجود دارد.
وجود چند راه حل معمولا فرایند تصمیم گیری را به دو دلیل پیچیده میسازد:
باید اطلاعات بیشتری گردآوری و در مدل تصمیم تحلیل شود.در اینصورت میزان اطلاعات جمع اوری شده افزایش زیادی میابد و ممکن است از حد توانایی مدیر برای جذب و تحلیل آن فراتر رود.
تفسیر و محاسبه ارقام و اطلاعات پیچیده تر میشود.

تمرین شماره6
شرح اقلام روش الف روش ب روش ج
اقلام متغییر بهای تمام شده
در یک یخچال
مواد اولیه 1000 1000 1200
کار مستقیم 1500 900 500
سربار متغیر ساخت 1100 700 400
جمع اقلام متغیر 3600 2600 2100
اقلام ثابت بهای تمام شده
اجاره تجهیزات 2400000 4000000 6000000
قرارداد نگهداری تجهیزات 600000 1000000 1500000
جمع اقلام ثابت 3000000 5000000 7500000

حل تمرین شماره6:
5000,000 – 3000,000 2000,000
= = 2000 مقایسه روشهای الف و ب
3600-2600 1000

7,500,000 – 3000,000 4,500,000
= = 3000 مقایسه روشهای الف و ج
3600 – 2100 1500

7,500,000 – 5000,000 2,500,000
= = 5000 مقایسه وشهای ب و ج
2600 – 2100 500

1000
2000
3000
4000
سطح فعالیت بر حسب تعداد
اقلام به میلیون ریال
5000
1
2
3
4
5
6
7
A
AB
AC
BC
B
C
7/5

منبع: کتاب دکتررضا شباهنگ

پایان


تعداد صفحات : 37 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود