تارا فایل

پاورپوینت افزایش توان رقابت پذیری با کاهش هزینه


افزایش توان رقابت پذیری با کاهش هزینه
محمدعلی شفیعا
استاد دانشکده مهندسی صنایع
دانشگاه علم وصنعت ایران
omidshafia@gmail.com-09121327677
محمدعلی شفیعا
استاد دانشکده مهندسی صنایع
دانشگاه علم وصنعت ایران

زمینه های مورد بررسی
1-پتانسیل ها موجود در فرآیندهای شناخته شده علمی برای کاهش هزینه فرآورده ها
2-روش های کاهش هزینه فرآورده ها با عنایت به چرخه ارزش افزایی تلاش ها
3-مقید شدن به زمان و کنترل ممیزه های افزاینده هزینه ها
4-بهبود کیفیت فرآورده و خدمات با هدایت ممیزه های هزینه افزا
5-نظام های مدیریت هزینه و مبادرت به مهندسی مجدد هزینه های متشکله کار و خدمت

هزینه های مطرح در سرفصل کاهش هزینه
استفاده بهینه از تمامی ظرفیت های تولیدی و خدماتی و اعمال مدیریت درست نگهداری و تعمیرات تمامی تجهیزات موجود سازمان ها
آموزش و توسعه فرهنگ رشد و بهره وری و هدفمندسازی نیروه به سمت بهبود شاخص ها از طریق گروه های بهبود
مدیریت هزینه های خواب سرمایه
مدیریت هزینه های انرژی و اتلاف سایر منابع
مدیریت کاهش ضایعات منابع سازمانی,مواد اولیه و قطعات

هزینه های مطرح در سرفصل کاهش هزینه
ارتقای سطح کیفیت
بهبود فرآیند و ارتقاء سطح ارایه خدمات در جهت افزایش سرعت, دقت و پاسخگویی به نیاز مراجعین و مشتریان
نگرش فرآیندی به ساختار سازمانی از طریق مهندسی مجدد
توجه بیش از پیش بن سیستم های اطلاعاتی و گردش اطلاعات در سازمان به منظور تقویت سرعت و دقت در تصمیمات سازمان

هزینه های مطرح در سرفصل کاهش هزینه
شناسایی و حذف فعالیت های فاقد ارزش افزوده,فعالیت های موازی و دوباره کاری ها
کاهش سهم نیروی انسانی بخش های ستادی به اجرایی و تولیدی
فعال سازی نظام پیشنهادها,ترویج کار گروهی و ایجاد نظام ارزیابی و انگیزشی مناسب در سازمان
نوآوری در ارایه خدمات و محصولات

محرک های کلیدی کسب و کار
بهبود کارآیی
کاهش هزینه ها
افزایش سود و عملکرد
مدیریت بهتر محتوای دوره عمر
هزینه
ارایه خدمت بهبود یافته به مشتری
افزایش مزیت رقابتی
جمع و جور کردن سریعتر کل کار
مشتری
تطابق
نگهداری سوابق
عنایت به مدیریت ریسک
حصول اطمینان از استمرار کسب و کار
ریسک
ارایه خدمت بهبود یافته به مشتری
افزایش مزیت رقابتی
جمع و جور کردن سریعتر کل کار

مدیریت محتوی
فناوری های بکار گرفته شده برای کسب, مدیریت, انباشت, نگهداری و تحویل محتوا و مستندات مربوط به فرآیندهای سازمانی, ابزارها وراهبردهارا گویند, به نحوی که به مدیریت اجازه داده شود تا به همه نوع اطلاعات سازمانی در هرجایی که قرار دارند دست پیدا کند.
مدیرنیاز به دسترسی به اطلاعات درست به موقع دارد تا بتواند اهداف سازمانی نظیر خدمات مشتری, افزایش مزیت رقابتی را به مدد آنان برآورده سازد در حالیکه بطور همزمان مسئولیت مدیریت معقول هزینه ها را به نحوی به عهده دارد که با حداقل ریسک بتواند خویش را در چارچوبه ضوابط و قوانین به سمت اهداف هدایت نماید.

خواب کارخانه به اطلاعات نیازمند است
خواب کارخانه منجر به افت عملکرد و به افزایش هزینه ها و از دست رفتن ظرفیت ها می شود. در این حال مدیریت اطلاعات با در دسترس داشتن اطلاعاتی همچون توقف تولید,می تواند راهنمایی دهد که به کدام مورد بیشینه سازی یا کاهش ظرفیت,توجه کرد.مدیریت تولید یکی از یک در صد خطاها است که امری جانبی نیست.

فعالیت های پشتیبانی اطلاعات لازم دارند
مدیریت جابجایی قالب های تولید در مواردی که ممکن است امکان شکستن آنها باشد,درصد هزینه قابل ملاحظه ای را اضافه می کند.
می توان ازرویه جابجایی قالب درشرکت های موفق الگو گرفت.

ضرورت حذف جدی دوباره کاری ها
دوباره کاری ها در جاهایی رخ می دهند که در نگاه اول مشهود نیستند. آنها در طول خطوط فعالیت ها رخ می دهند.
این موارد سبب بروز دوباره کاری ها می شوند:
ورودی های مختلف از منابع مستقل و متفاوت
تصمیم گیری مستقل و جزیره ای,و عدول از محدوده فعالیت های مصوب
سامانه طراحی شده بدون در نظرگرفتن تعاملات داخلی شرکت.
باید به فرآیندهای شرکت بصورت یک کل نگریسته شود.

نیازمندی هابرای دستیابی به موفقیت و ارایه ارزش به کسب و کار
تحویل موفق
برای ارزش افزایی
فناوری
مردم
فرآیند
به عنوان یک عادت,باید انتها و نهایت کار در مغز, مرکز آغاز تلاش ها باشد

پارادایم های کاهش هزینه های کسب و کار
شرایط رقابتی کسب و کار در وضعیت جاری,داشتن نگرش پیشگیرانه بجای سیاست انفعالی را الزام می کند.
رقابت
تغییرات سریع
اشتباهات و تاخیرهای غیر قابل بخشش
متقاضیان خبره
کاهش کیفیت یا افزایش قیمت:پیش بینی,بهبود مستمر
تمرکز برون سازمانی
نگرش سیستمی

رویکردهای متداول درکاهش هزینه
از طریق صرفه جویی در مصرف منابع
بوسیله ارزان کردن منابع
تبعات اجتماعی: ارایه خدمات و یا تولید بدون ریخت و پاش و ارزان,جلوی مازادها را گرفته,اشتغال های کاذب و رانت ها و سودهای کاذب را از بین می برد.
پیامد:مازاد نیروی انسانی
متحول شدن دنیای ما با کار, مشاوره,پاداش
از کارکردن به اندیشیدن
از تدریس به یادگیری و توسعه
از گفتار به عمل
از پرداخت به مشارکت
از کار به توازن در زندگی و کار
از داشتن به بودن
از مسیرشغلی به دانایی

کاهش کدامین هزینه ها
استفاده بهینه از تمامی ظرفیت های تولیدی و خدماتی,اعمال مدیریت درست نگهداری
آموزش و توسعه فرهنگ بهره وری
مدیریت هزینه های خواب سرمایه
مدیریت هزینه های انرژی و اتلاف منابع
مدیریت کاهش ضایعات منابع سازمانی,مواد اولیه و قطعات
ارتقای سطح کیفیت
بهبود سرعت,دقت . پاسخگویی فرآیندو ارتقای سطح ارایه خدمت

کاهش کدامین هزینه ها
داشتن نگرش فرآیندی به ساختارسازمانی با مهندسی مجدد
توجه عمیق به سیستم های اطلاعاتی برای تسریع تصمیمات
شناسایی و حذف فعالیت های فاقد ارزش افزوده,موازی و دوباره
کاهش سهم نیروی انسانی بخش های ستادی به اجرایی و تولیدی
فعال سازی نظام پیشنهادها,ترویج کار گروهی و ایجاد نظام ارزیابی و انگیزشی مناسب در سازمان
نوآوری در ارایه خدمات و فرآورده ها

تمرکز بر یکایک فرآیندها
تدابیر ممکن برای کاستن هزینه ها در فرآیندخرید با به موقع شدن با اخذ تدبیر برای کاهش هزینه های غیرضرور نگهداری موجودیهای زیادی
فرشندگان محدود
انعقاد قراردادهای بلندمدت با فروشندگان
تحویل به موقع نیازمندیها با مقدار کم
کم شدن زمان بازرسی کالاهای تحویلی
کاهش هزینه های پرداخت

مدیریت به موقع موجودیها در فرآیند تولید
1- سرعت یکنواخت و هموار تولید
2- مراحل هم آهنگ فرآیند تولید
3- خرید یا تولید به مقدار نسبتاً کم
4- راه اندازی سریع و کم هزینه ماشین آلات
5- کیفیت بالا برای مواد اولیه و کالاهای ساخته شده
6- سیستم اثربخش نگهداری تجهیزات
7- بهبود سیستم تولید از طریق کار گروهی
8- تنوع مهارتهای کارکنان و انعطاف تجهیزات

تبعات راهبرد کاهش هزینه
متحول سازی سازمان در حیطه هایی همچون:
سیستم ها و روش ها
آئین نامه ها
نظام پرداخت پاداش
ساختارهای هزینه زا حذف شده,اطلاعات ساختاری به عنوان ابزار اصلی کاهش هزینه مورد استفاده قرار می گیرد
دیدگاه ها و تفکرات سطوح مدیریتی و لایه های سازمانی را متاثر می سازد

جریانات ارزش افزا شناسایی شوند
جریان مواد
جریان اطلاعات
جریان کاری اشخاص
جریان ارزش نقشه برداری شود
کلیه اعمال و عملیات چه با ارزش افزوده و چه بدون آن که هم اکنون برا ی عبور هر محصولی از مراحل اصلی گردش کار ضروری است :
جریان تولید از مواد خام تا رسیدن به دست مشتری
جریان طراحی از ایده های ذهنی تا مرحله اجرا
نقشه برداری از جریان ارزش به معنای راه افتادن در کف کارگاه و ترسیم تک تک مراحل جریان مواد و اطلاعات که تنها به یک خانواده از محصول مربوط می شود .

رقابت پذیری
توانایی جوامع در خلق وحفظ محیطی که از نظر ساختار,موسسات و سیاست ها ورقابت پذیری آنرا بتواند بطور پایدار حفظ نماید.با بیش از 320 معیار تعیین شده از سوی مستندات اقتصادی,منابع ملی , بین المللی و منطقه ای, وبازتاب های دریافت شده از سوی افراد دانشگاهی, تجاری وحکومتی سنجیده می شوند:
83 معیار در حیطه عملکرد اقتصادی
77 معیار در زمینه کارآیی حکومتی
69 معیار در زمینه کارآیی کسب و کار
94 معیار زیر ساخت ها

مولفه های محوری سنجش عملکرداقتصادی وکارآیی حکومتی
عملکرداقتصادی: ارزیابی اقتصادی اقتصاد محلی در مقیاس ماکرو: اقتصاد بومی, تجارت بین الملل,سرمایه گذاری بین المللی,اشتغال وقیمت ها

کارآیی حکومتی:میزان هدایتگربودن سیاست های حکومتی به سمت رقابت پذیری:تامین مالی همگانی,سیاست های پولی, چارچوبه های سازمانی,قانونگذاری تجاری وچارچوبه اجتماعی

مولفه های محوری سنجش کارآیی تجاری وزیرساخت ها
کارآیی تجاری:میزانی است که نهادهابصورت نوآورانه, سودآور و مسئولیت پذیر عمل می کنند: بهره وری, بازارکارکارگری, تامین مالی,کارکردها, دیدگاه ها وارزش های مدیریتی.

زیرساخت ها:میزانی که منابع پایه, فنی,علمی, انسانی, به نیازمندی های کسب وکار پاسخ می گویند: زیرساخت های پایه, زیرساخت های فناورانه,زیرساخت های علمی,سلامت, محیط زیست و تحصیلات

محورهای هشت گانه تعالی روزانه
شرایط کاری
عملکردها
تاخیرها
کنترل هزینه
استانداردسازی
آموزش نیروی انسانی
مدیریت بصری
کیفیت

چهارسطح مدل تعالی روزانه
استقرارتیم های کاری پایه که, از ضوابط سیستم یکپارچه تولید آگاهی داشته و آنها را با نظارت و اجبار اجرا کند،
اثربخشی تیم های کاری تحلیل و مغایرتها را حذف می نماید،
بهبود تیم های کاری با تعریف برنامه های عملیاتی بازده کاری خود را بهبود می دهد ،
خودگردانی تیم های کاری شرایط را پیش بینی و مستند سازی کرده و تا حد زیادی خودگردان می باشد.

تیم های کاری پایه
استانداردسازی
توسعه مهارت
مدیریت دیداری
مدیریت هزینه
تحویل به موقع
عملکرد تجهیزات
شرایط کاری
کیفیت
حرکت به سمت ناب و لاغرتر بودن برای انجام کارها بصورت چغرتر و ریسک پذیرتر
بودن

متغیرهای تولید ناب
حذف ضایعات،
بهبود مداوم،
خرابی صفر،
تحویل به موقع،
کشش مواد اولیه،
تیم های چندکاره،
تمرکز زدائی،
یکپارچگی فعالیت ها و
سیستم های اطلاعاتی عمودی
عناصر اولیه تولید ناب
جریان تولید،
سازمان دهی،
مستندات،
تدارکات، و
کنترل فرآیند

ناب شدن با این ممیزه ها میسر است
توجه به ارزش افزایی
تعیین جریان ارزش
مواجهه جدی با تلفات
قابلیت اطمینان بودن تجهیزات و امکانات کاری
پیوستگی جریان کار
سیستم کشنده
بهبود مستمر
مشارکت ودرگیرشدن جدی نیروی کار

تولید انبوه دسته ای کار کردن و انتظارکشیدن
تولید ناب یعنی جریان پیوسته فعالیت ها
زمان انتظار روزانه و یا هفته ای
زمان انتظار دقیقه ای

مهم ترین عوامل در موفقیت اجرا و تغییر به سوی ناب شدن
بهبود مستمر و
اصلاح فرهنگ سازمانی
تاثیر به سزای آموزش و مشارکت تیمی در بهبود مستمر در اجرای صحیح مدیریت کیفیت جامع بر تولید ناب
تغییر ماهیت کار و تغییر گرایش ها و رفتارهای فردی، گروهی و سازمانی در دست یابی به تولید ناب عامل مهم دیگری است.

1- انتظار 2- حرکت اضافی 3- پردازش نامناسب 4- خلاقیت استفاده نشده 5- حمل و نقل 6- معیوبی ها 7- انباشت اضافی 8- اضافه تولید

تئوری مزیت مقایسه ای
زمانی یک مزیت مقایسه ای وجودداردکه, طرفی بتواند کالا یا خدمتی خوب را با قیمتی پائین تر از طرف دیگر ارایه نماید.

دو کشور الف و ب مطرح اند.هردوی آنها درتولید مواد غذایی و پارچه از توانایی برخوردار هستند. در ابتدا آنها با یکدیگر درکار تجاری وتبادل و دادو ستد نیستند.
منحنی احتمالات تولید مقادیرمختلف غذا و پارچه که هریک قادر به تولید آن هستند بصورت خطی در شکل اسلاید بعدی نشان داده شده است.

هندسه مزیت مقایسه ای
غذا
پارچه
180
کشور الف می تواند با هر ترکیبی از غذا و پارچه بین دو نقطه روی منحنی کل تولید کند.
امکان تولید کشور الف به گونه ای است که اگر آنها روی 100% منابع خویش برای تولید پارچه تکیه کنند, می توانند180 میلیون مترپارچه تولید کند.
اگر این کشور تصمیم بگیرد 100% منابع خویش را صرف تولید غذا بنماید قادراست به اندازه 300 میلیون کیلو غذا تولید نماید.

هندسه مزیت مقایسه ای
غذا
پارچه
180
60
200
شهروندان کشور الف از نظر اجرایی باید نقطه ای را در دامنه منحنی تولیدی ممکن خویش گزینش کنند و از هر محصول مقداری تولید نمایند.ابتدا آنها 200 میلیون کیلو غذا و 60 میلیون متر پارچه را بر می گزینند.

هندسه مزیت مقایسه ای
1,200
300
غذا
پارچه
180
60
200
امکانات تولیدی کشور ب بگونه ای است که, اگر بر 100% منابع خویش برای تولید پارچه اقدام کنند,می توانند 240 میلیون مترپارچه تولید نمایند. اگر این کشور روی 100%منابع خویش برای تولید غذا اقدام کند, می تواند حدود 900 میلیون کیلوگرم غذا اقدام نماید.
ب

هندسه مزیت مقایسه ای
1,200
300
غذا
پارچه
180
60
200
از نظر اجرایی, شهروندان کشور ب باید نقطه ای را روی منحنی تولید احتمالی خویش انتخاب کنند. در ابتدا میزان تولید 600 میلیون کیلوگرم غذا و 80 میلیون متر پارچه رابر می گزینند.
ب

هندسه مزیت مقایسه ای
300
غذا
پارچه
180
900
240
60
200
600
80
کشور الف ازمزیت مقایسه ای روی تولید پارچه برخوردار است چون درتولید غذا آنرا با نسبت کمتری از کشور ب به هنگام تولید پارچه باید عرضه کند. کشور ب از مزیت مقایسه ای غذا برخوردار است چون پارچه را باید با نسبت کمتری از کشور الف نسبت به غذا تولید کند. بطورهندسی یک مزیت مقایسه ای وجود دارد چون شیب های احتمال تولید تفاوت دارد. ب

هندسه مزیت مقایسه ای
300
غذا
پارچه
180
900
240
60
200
600
80
اگر کشورها متناسب با مزیت مقایسه ای خود متخصص شوند, کشور الف باید پارچه تولید کرده و برای تامین غذا به تبادل تجاری بپردازد درحالیکه کشور ب باید مبادرت به تولیدغذا کرده و به تبادل پارچه بپردازد.
ب

هندسه مزیت مقایسه ای
300
غذا
پارچه
180
900
240
60
200
600
80
قبل از تبادل تجاری, چنانچه دو کشور فقط پارچه تولید کنند,تولید مجموع آنان 420 میلیون متر یعنی 240+180 مترپارچه خواهد شد. قبل از شروع تبادل تجاری, چنانچه دو کشور فقط غذا تولید کنند تولید جمعی آنان 1200 میلیون کیلوگرم یا 900+300 کیلوگرم غذاخواهد شد. ب

هندسه مزیت مقایسه ای
1,200
300
غذا
پارچه
180
900
240
60
200
600
80
منحنی احتمال تولید جمعی کشورهای الف و ب بدون تبادل تجاری بصورت خط سبز روی این شکل نشان داده شده است.
ب

هندسه مزیت مقایسه ای
1,200
300
غذا
پارچه
420
180
900
240
60
200
600
80
قبل از تبادل تجاری, تولید جمعی 800 میلیون کیلوگرم غذا و 140 میلیون متر پارچه است.

هندسه مزیت مقایسه ای
1,200
300
غذا
پارچه
420
800
140
240
60
200
600
80
کشور ب می تواند غذا با نرخ فرصت کمتری تولید کند, لذا خوب است کشور ب اول 900 میلیون کیلوگرم غذا تولید کند. کشور الف می تواند پارچه با نرخ فرصت پائین تر تولید کند, پس خوب است ابتدا 180 میلیون مترپارچه تولید کند.

هندسه مزیت مقایسه ای
1,200
300
غذا
پارچه
420
800
140
180
900
240
60
200
600
80
منحنی تولید جمعی به همراه انجام معامله تجاری از منحنی های اصلی در شکل با رنگ قرمز نشان داده شده است.

هندسه مزیت مقایسه ای
1,200
300
غذا
پارچه
420
800
140
180
900
240
60
200
600
80
یافته حاصل از کارتجاری از طریق افزایش مصرف موجود نشان داده شده است. اضافه ای معادل 100 میلیون کیلوگرم غذا و40 میلیون متر پارچه حالا اضافه بر زمان مصرف بدون تبادل تجاری وجود دارد.

آغازنهضت ارزش آفرینی و نوآوری
باتلاش برای کاهش هزینه و حذف اتلاف ها,خلاقیت,نوآوری, ابداع وابتکارکارکنان متاثر ازمحدودیت هایی می شودکه در اثر الزام به کاستن ها و نیز اولویت بندی ها شکل گرفته است.
این فعالیت ها منجربه تقویت بنیه دانش تولید کننده به دلیل بروز اندیشه های نوجو و بهبودگرا شده,سبب می شود دانش تولیدی به بینش,نگرش,مهارت و خردفردی و سازمانی بدل شود.
درچنین فضایی,تندآموزی,دانش مداری,مدیریت دانش و انقلاب خرد در سازمان معنا یافته و نیروی کارسازمان تدریجا رنگ و روی دانشی به خود گرفته و به مزیتی غیرقابل انکاربدل می شود.

چرایی گران تمام شدن ها
بیمارگونگی رفتارها و شیوه های عملکردی کارکنان
ایستا بودن رفتار و شیوه های مدیریتی
نپرداختن به عارضه ها تا مرحله مزمن شدن
تصورحل کردن عرصه های مزمن با معالجات معمولی
نداشتن تصورالزام به موزون تری و نیزسریع پویاشدن سازمان با کاهش هزینه و سبک بار کردن با حبس سرمایه و هماهنگ شدن با قوائد مشتری مداری
بی تفاوتی مسئولان و کندی تصمیم گیری در بکارگیری نظام های مدیریت هزینه

لازمه نهادهای تولیدی و خدماتی
مجهزشدن به نظام ها و سازوکارهای مدیریت راهبردی هزینه
تولید کالا و خدمات به قیمت های قابل رقابت و پاسخگویی سریع به فرصت ها
توجه به کاهش هزینه ها و بهبود عملکرد در قالب دغدغه یا اضطراب مثبت
اصلاح مدل های ذهنی مدیران در دغدغه یابی به شکل درک فاصله و عزم و امید به بهبود

دانستن فاصله خویش با مثلث راهبردی
هزینه,زمان,کیفیت
بایدبه تفکرسنتی و سیستم های موجود تنش های خلاق وارد کرد
عوامل راهبردی,مالی و کیفیت هدف اصلی کسب و کارشوند
سازمان از چهاردیدگاه بررسی شود:
مالی,
مشتری,
فرآیندهای داخلی و
رشد یادگیری

برای رسیدن به نتایج مفید مالی
سازمان باید یادگیرنده باشد
نگاه افراد درست باشد
فرآیندها باید درست مدیریت شوند
هزینه متغییری درون زاست و ناشی از فعل و انفعالات درونی سیستم
هرچه سازمان یادگیرنده تر شود,با نهاده های گران قیمت تر,ارزش های فوق العاده ای برای مشتری می آفریند,رقابت می کند و سودآور می شود
در چنین فضایی,ارزش مورد نظر ارباب رجوع و مشتری فراهم شده و هزینه ها کاهش می یابد

برای کاستن ازهزینه ها
کاهش فعالیت
حذف فعالیت
انتخاب فعالیت
مشارکت در فعالیت
کاهش هزینه هایی
که ارزش افزوده
به بار نمی آورند

کاهش هزینه هایی که ارزش افزوده به بار نمی آورند
تحلیل و دسته بندی
فعالیت های
ارزش افزا
فعالیت های
ارزش نیافزا
فعالیت ها
کاهش یا حذف
ارزیابی و بهبود مستمر

مدل های ذهنی اندیشمندان برای کاستن هزینه
مایکل پورتر 19980-راهبردهای ژنریک
رهبری هزینه:برچنان عواملی متمرکز شوید که می توانند به شرکت کمک کنند تا هزینه ها را کم کرده و وضعیت پائین هزینه ای را در رقابت ایجاد نمایند
تمایز:در پی ایجادتصویر منحصر بفردی از ارزش خدمت و فرآورده شرکت باشید
وجودمنظری دیگراز راهبرد؟
باید به مدیریت راهبردی بین شرکت ها بجای زره ای بصورت عمومیتی هم نگریسته شود

مدل های ذهنی اندیشمندان برای کاستن هزینه
بانروکس و همراهان1980
راهبرد فرآیند
راهبرد بازار
راهبردکانال یا مجرا
فیشر1997
زنجیره تامین کارآ
زنجیره تامین واکنش پذیر و مسئول

مدل های ذهنی اندیشمندان برای کاستن هزینه
موراش 2001
تعالی عملیاتی
نزدیکی به مشتری
سیگولینی و همراهان2004
زنجیره تامین کارآ
زنجیره تامین ناب
زنجیره تامین سریع
یوسف و همراهان2003
زنجیره تامین ناب
زمجیره تامین چابک

ارزش
جریان ارزش
اتلاف
قابلیت اطمینان تجهیزات
جریان مستمر
سیستم کشش
بهبود مستمر
درگیری آدم ها
مفاهیم ساخت و ساز ناب

توسعه یک روش ناب با فن نقشه کشی جریان ارزش برای یک فرایند خرید ناب
مقاصد
موانع

راهبرد
نقشه راه پروژه کاهش هزینه

شاخصهای ایجاد ارزش
• نوآوری
• کیفیت
• ارتباط های مشتری
• قابلیت های مدیریت
• پیمانها
• فناوری
• ارزش نام تجاری
• ارتباط های کارمندان
• موضوع های جامعه و محیطی

افزایش ظرفیت از طریق کاهش زمانهای تنظیم
با توجه به تولید مقادیر نسبتاً کم در هنگام ضرورت ، لازم است که بتوان راه اندازی ماشین آلات را به سرعت انجام داد.
در زمانهای تنظیم محصولی تولید نمی شود.وقتی که کاهشی در زمانهای تنظیم به وجود آید، زمان ذخیره شده می تواند به تولید محصولات اضافی اختصاص یابد و به سودآوری منجر شود.
فن آوری پیشرفته تولید و کنترل ماشین ها توسط رایانه در جهت دستیابی به این هدف کمک می کند.

فنون آماده سازی سریع
1-تمرکز بر روی بهتر کردن و پیشرفت دادن به زمان انجام دستگاه ها
2-استفاده از تمام ظرفیت افراد مشغول به کار
3-تغییرات ثابت
کاهش زمان راه اندازی ماشین آلات وآماده سازی سریع از راهکارهای تولید ناب در ساخت محصول است
پایین آوردن هزینه های تولیدی از طریق کاهش زمانهای تنظیم و کاهش حمل ونقل مواد، کاهش کار در جریان ساخت,آزادشدن سرمایه و کاهش زمان طراحی محصول جدید وکمک به کاهش هزینه های سربار.

مراحل آماده سازی و راه اندازی سریع
1-اندازه گیری زمان راه اندازی یا آماده سازی فعلی
2-شکل گیری تیم برای کاهش زمان راه اندازی
3-بررسی روش های راه اندازی فعلی
4-تبدیل فعالیت های داخلی به خارجی
5-ساده کردن فعالیت های داخلی باقی مانده
6-ساده کردن فعالیت های خارجی
7-مشخص کردن و آموزش افراد برای انجام عملیات راه اندازی
8-اجرای پیشرفت تدریجی
9-جمع آوری سرمایه به وسیله بهتر کردن زمان راه اندازی

اندازه گیری زمان راه اندازی یا آماده سازی فعلی
انجام کارها به وسیله کسانی که عمل راه اندازی و اماده سازی را انجام می دهند.
ثبت زمان های آماده سازی
کشیدن نمودار تغییرات یاروند
جمع کردن تمام زمانهای زمان تاخیر یا حمل ونقل و جابجایی, زمان بازرسی اولین قطعه تولید شده ، زمان دوباره کاری, زمان تعویض ابزار,زمان دوباره کاری ابزار

چرا بهبود در فعالی ها گاه میسر نمی شود
پایه و اساسی برای بهبود فرآیند در سازمان وجود ندارد
سازمان بر عبور از موانع تکیه می کند
سازمان به دنبال اختراع دوباره چرخ است
سازمان تنها به دنبال برداشت میوه است
سازمان بیش از حد به کارآیی اهمیت می دهد
سازمان به موارد کوچک اهمیت نمی دهد
سازمان به شرایط اطراف خود توجه نمی کند
هیچ گونه تجدیدنظری در فرآیند سازمان صورت نمی گیرد

اگر مشکلی پیش روی شماست، از رنگ نیلی استفاده کنید، تا بهتر بیندیشید .

اگر کم خواب هستید وسایل اتاق خواب را به رنگ بنفش درآورید یا از چراغ خواب به رنگ بنفش استفاده کنید. رنگ بنفش آرامش دهنده و خواب آور است

افراد افسرده لباس زرد رنگ بپوشند. غذاهای زرد بخورند و رنگ زرد را اطراف خود بجویند. رنگ زرد سطح انرژی را بالا برده و مانع افسردگی می شود

اگر از کم خونی رنج می برید، میوه های قرمز رنگ مانند گیلاس ، توت فرنگی و گوشت قرمز مصرف کنید.

اگر بی حال و حوصله هستید، رنگ نارنجی را انتخاب کنید، هنگام استحمام صبحگاهی از حوله و ابزار نارنجی استفاده کنید، رنگ نارنجی بی حالی شما را از بین می برد .

اگر مضطرب هستید و فشار عصبی طاقت شما را بریده است، از رنگ سبز استفاده کنید. رنگ سبز آرامبخش است و فشار خون را کاهش می دهد

برای لاغر شدن ، از بشقاب و رومیزی آبی رنگ استفاده کنید. رنگ آبی اشتها را کم می کند


تعداد صفحات : 68 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود