بسم لله ارحمن ارحیم
اصول طوفان فکری
فهرست مطالب
تعریف: اجرای یک تکنیک گردهمایی که از طریق آن، گروهی می کوشند راه حلی برای یک مساله به خصوص با انباشتن تمام ایده هایی که بلافاصله به وسیله اعضا ارائه می گردد، بیابند.
تاریخچه: بیش از شصت سال پیش توسط الکس آزبورن به منظور افزایش کمیت و کیفیت ایده های تبلیغاتی، طراحی شد و چنان مورد استفاده و استقبال مردم و سازمان ها در غرب قرار گرفت که جزئی از زندگی آن ها گردید.
طوفان فکری
طوفان فکری
کاربردها:
به دست آوردن ایده های بزرگ
اولویت بندی مسائل و مشکلات
انتخاب بهترین راه حل
ترویج کار تیمی و مدیریت مشارکتی
توانمندسازی نیروی انسانی و آموزش
افزایش قدرت ابتکار و خلاقیت در نیروی انسانی
افزایش انگیزه در کارکنان
اهداف طوفان فکری: ایده سازی، ایده یابی، راه حل یابی
طوفان فکری
مزایا
استفاده از اصل هم افزایی یا سینرژی
استفاده از خلاقیت گروهی به جای خلاقیت فردی
تولید شمار زیادی پیشنهاد برای حل موضوع جلسه
معایب
دشوار بودن ایجاد شرایط جهت اظهارنظر آزاد و بی واسطه
دشوار بودن پیروی از اصول جلسات
دشواری دستیابی به پیشنهادات متنوع با توجه به تمایل گروه بر حصول توافق
دشواری ارائه پیشنهادات متنوع با توجه به تمایل گروه به ارائه موارد بدیهی یا ایده آل
طوفان فکری
موضوعات مطرح شده در جلسات طوفان فکری باید دقیقاً تعریف شده و مشخص باشند.
تعداد ایده ها و نظرات ابراز شده واجد اهمیت است (تعداد ایده ها هر چه بیشتر باشد مطلوب تر است).
اعضا می توانند به تکمیل، تعدیل و ترکیب ایده های دیگران نیز بپردازند و ایده های خود را بر اساس نظرات آن ها بنا کنند.
اجازه هیچ گونه انتقاد و نقادی نسبت به نظرات ابراز شده در جلسه داده نمی شود.
ارزیابی و داوری نسبت به نظرات ابراز شده به بعد موکول می گردد.
طوفان فکری
طوفان فکری باید در گروه های کوچک انجام پذیرد. تعداد 12 نفر حد مطلوب برای اعضاء (پیشنهاددهندگان) یک جلسه می باشد. در جلسات، یک نفر به عنوان رهبر گروه و یک نفر به عنوان منشی (دبیر) حضور دارند.
طوفان فکری
اطلاع رسانی موضوع مورد بحث به اعضا
ترغیب اعضای گروه به ارائه نظرات جدید
نظارت بر رعایت اصول جلسات
طوفان فکری
ثبت دیدگاه ها و نظرات هر یک از اعضا روی سطح قابل مشاهده ای در مقابل گروه
طوفان فکری
خلاقیت و تولید اندیشه:
آماده سازی اعضاء (از لحاظ قوانین جلسه)
ارائه مساله یا فعالیت (در صورت لزوم اطلاعات جانبی نیز داده می شود که اعضاء با موضوع، بیشتر درگیر شوند)
ارائه پیشنهاد به صورت نوبتی
ثبت تمامی پیشنهادها و اندیشه ها
قضاوت و ارزشیابی:
تعیین معیار جهت امتیازدهی به ایده ها
ادغام نظریات مشابه
انتخاب ایده های برتر با توجه به امتیازات کسب شده
تعیین روش و زمان لازم برای اجرای ایده ها
تلفیق ایده های همزمان، تعیین روش و زمان لازم برای اجرا
تعیین برنامه های اجرایی ایده های منتخب
طوفان فکری
طوفان فکری
با آرزوی موفقیت