سرمایه فکری – اجتماعی
INTELLECTUAL – SOCIAL CAPITAL
سازمانهای امروزی برای بقا ورشد نیاز به مزیت رقاتبی دارند.
شرکتها دیگر نمیتوانند از طریق متمایز سازی محصول با یکدیگر رقابت کنند.
عملکرد سازمانها دیگر وابسته به منابع ناملموس است.
درمیان سرمایه های ناملموس(فکری) سرمایه انسانی منحصر بفرد یک مزیت است.
3
مقدمه
اصطلاح سرمایه به ثروت انباشته ، به خصوص آنچه برای تولید ثروت بیشتر بکار میرود اطلاق میشود سرمایه موجودی پول متعلق به یک فرد یا موسسه است که ممکن است برای کسب درآمد سرمایه گذاری شود.
سرمایه ثروتی است مولد ، یا منبعی که شخص می تواند جهت ایجاد درآمد بکار رود.
سرمایه یک منبع عام است که میتواند شکل پولی و غیرپولی و همچنین ملموس و غیرملموس به خود گیرد.
سرمایه هر منبعی است که در عرصه خاصی اثر بگذارد و به فرد امکان دهد که سود خاصی رااز طریق مشارکت در رقابت بر سر آن بدست آورد.
4
سرمایه
اصطلاح سرمایه فکری را اولین بار جان کنت گالبرایت در سال1969مطرح کرد پیش از آن
پیتر دراکراصطلاح ”کارگران دانشی“ را بکار
برده بود.
سرمایه فکری فراهم کننده یک پایگاه منابع جدید است که از طریق آن سازمانها میتوانند به رقابت بپردازند.
5
مفهوم سرمایه فکری
6
سرمایه فکری اصطلاحی برای ترکیب دارایی ناملموس ، دارایی فکری ، دارایی انسانی ، و دارایی زیر ساختاری است که سازمان را برای انجام وظایفش توانمند می سازد و بطورکلی سرمایه فکری عبارتست از تفاوت بین ارزش بازاری و ارزش دفتری دارایی های یک شرکت.
مفهوم سرمایه فکری
7
عناصر سرمایه فکری
سرمایه انسانی نشان دهنده موجودی دانش افراد یک سازمان است کارکنان سرمایه فکری را از طریق شایستگی ، نگرش و چالاکی فکرشان ایجاد می کنند دارائی انسانی در یک سازمان شامل مهارت ها، تخصص ، توانایی حل مساله و سبک های رهبری است.
اگر چه در یک سازمان یادگیرنده ، کارکنان بعنوان مهمترین دارایی در نظر گرفته می شوند با این وجود آنها در تملک سازمان نیستند و مساله این است که آیا دانش جدید ایجاد شده توسط کارکنان ، متعلق به سازمان است یا خیر؟
8
سرمایه انسانی
مدیریت دانش و انواع دانش
هدف سرمایه انسانی تسلط برنوع دانش ضمنی در سازمانهاست.
تاریخچه و علل پیدایش دانش به سال 1979 و کار اریک سیوبی حسابدار سوئدی بازمیگردد.
مفهوم اصلی سرمایه رابطه ای راههای ارتباط برقرارکردن با مشتریان یک سازمان است توانایی سازمان در جذب سرمایه مشتری نشان دهنده توانایی نامشهود بیرونی یک سازمان است در واقع سرمایه رابطه ای شامل همه روابطی است که بین سازمان با هر فرد یا سازمان دیگری وجودئ دارد این افراد و سازمانها می توانند شامل مشتریان ،واسطه ها ،کارکنان ، تامین کنندگان ، مقامات قانونی ،جوامع ، اعتباردهندگان ،سرمایه گذاران و… باشند.
سرمایه رابطه ای
11
سرمایه انسانی در سازمانها
اعضای بیرونی
کارکنان دانشی
هسته ای
سرمایه انسانی
الزامی
کارکنان قراردادی
12
فعالیت مدیریت منابع انسانی برای انواع ذخایر انسانی
طبقه بندی سرمایه فکری
سرمایه انسانی بعنوان یک منبع مزیت رقابتی
14
Human capital
رویکرد مدیریت با مشارکت بالا
توجه به آن دسته از مدیران ارشد ، میانی و سطوح پایین دارد که سرمایه انسانی را بعنوان مهمترین منبع سازمان در نظر می گیرند.
15
INTELLECTUAL CAPITAL
16
ابعاد مدیریت با مشارکت بالا
مفهوم سرمایه اجتماعی
عنصر شناختی سرمایه اجتماعی اشاره به منابعی دارد که فراهم کننده مظاهر، تعبیرها ، و تفسیرهای معانی مشترک در میان گروههاست.
18
عنصر شناختی
19
مدلهای سرمایه انسانی
20
مدل سیستماتیک سرمایه انسانی
داده
سرمایه گذاری درسرمایه انسانی
تبدیل
قابلیتهای کارکنان
ستاده
عملکرد فردی
و سازمانی
شایستگی مدیران ارشد
21
عوامل مورد نیاز برای موفقیت سازمان
سرمایه انسانی
صلاحیت سازمان در رشد سریع
سرمایه اجتماعی
ظرفیت استراتژیک
مدیریت دانش
22
مدل مفهومی ارتباط بین عناصر
نوآوری سازمانی
یادگیری سازمانی
سرمایه انسانی
شبکه منابع
23
رابطه سرمایه انسانی با عملکرد سازمان