تارا فایل

پاورپوینت اختلال گویایی بر اساس dsm 5



اختلال گویایی بر اساس dsm 5

زبان (language)
عبارت است از:
Form * (شکل یا حالت)
Function * (عملکرد،وظیفه ، کاربرد)
*استفاده از سیستم قراردادی سمبول ها (یعنی زبان شفاهی، زبان اشاره ، زبان کتبی وزبان تصاویر) به شیوه ی قانونمند برای برقرار کردن ارتباط.

ارتباط(Communication)
شامل هرگونه رفتار کلامی و غیر کلامی (چه عمدی و چه غیر عمدی) است که بر رفتار، افکار و ایده ها یا نگرش های یک فرد دیگر تاثیر می گذارد.

گفتار (SPeech)
عبارت است از تولید اصوات برای رساندن منظور و شامل:
articulation (تولید صدا) ، fluency (سیالی) ، voice (صدا) و resonanc (طنین) است.

اختلال زبان
در اختلال زبان مهارت های حرف زدن کودک بسیار ضعیف تر از آن هستند که از سن تقویمی ، ضریب هوشی و سابقه ی تحصیلی او انتظار می رود.
اختلال زبان ممکن است در 3-2 سالگی کشف شود اما انواع خفیف آن ممکن است تا نوجوانی کشف نشوند. اختلال زبان در کودکان مدرسه ای 7-3 درصد است اما در کودکان زیر سه سال ممکن است 15-10 درصد باشد.

اختلال آواهای گفتاری
اختلال آواهای گفتاری (که قبلا اختلال فنولوژیک یا اختلال هجی کردن نامیده می شد) یعنی ناتوانی در استفاده از اصوات گفتاری ، متناسب با سن و زبان کودک.

اختلال سیالی کلامی با شروع در کودکی
لکنت زبان یعنی اختلال در روان حرف زدن و زمان بندی گفتار که با سن کودک تناسب ندارد.

DSM 5 نام این اختلال را با شروع در کودکی (childhood onset fluency disorder)
تغییر داده است که موارد زیر را شامل می شود:

* لکنت زبان ممکن است با سمپتوم های فیزیکی همراه باشد ، مثل پلک زدن زیاد، انواع تیک ها ، لرزش ، تکان دادن سر یا مشت کردن دست ها.
* سن شروع لکنت زبان معمولا 7-2 سالگی و بیشترین شروع آن در 5 سالگی است.

با سپاس از توجه شما


تعداد صفحات : حجم فایل:2,669 کیلوبایت | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود