آشنایی با مفاهیم کارآفرینی و ویژگی کارآفرینان موفق
حضرت امام علی(ع):
شخصی که با دستور و اختیار دیگری کار می کند اسیر است.
شخصی که برای دیگری کار می کند اجیر است .
شخصی که با دیگری کار می کند شریک است .
شخصی که برای خود کار کند خبیر است.
چرا یک سازمان از سـازمان دیگر عملکرد بهتر دارد؟ چرا یک شرکت از شرکـت دیگرعملکرد بهتردارد؟ چرا یک کشور از یـک کشـور دیگر بهتر است؟ چرا یک مدیر از مدیر دیگر موفق تر است؟
چراهای موفقیت
کار آفرین کسی است که با شناخت فرصتهای محیطی و با بهره گیری مناسب از منابع بتواند در شرایط پر ابهام و ریسک آمیز به ابتکارات و نوآوریها و ایجاد کسب و کارهای جدید دست بزند.
تعریف کارآفرین(1) Entrepreneur
تعریف کارآفرین(2) Entrepreneur
هرانسانی که در زندگی اقتصادی خود بتواند مسئولیت اجرای یک پروژه اقتصادی (طرح درآمدزا) را ضمن ساماندهی مجموعه خلاقیتها و فرصتها را همراه با سازماندهی منابع ضمن تقبل ریسک و شکست را بعهده بگیرد کارآفرین خطاب می شود.
کار آفرین شخصی است که همیشه به منظور ایجاد محصول یا ارائه خدمات نوین و ارزشمند ناشی از درک و کشف فرصت ،دست به نو آوری می زند. (2004،e-Coach)
تعریف کارآفرین(3) Entrepreneur
کارآفرین :
به فردی گفته می شود که دارای یک ایده یا فکر جدید است که از طریق ایجاد یک کسب و کار که توام با مخاطره و بسیج منابع است محصول و خدمت جدیدی را به بازار ارائه می دهد.
تعریف کارآفرین(4) Entrepreneur
توسعه نظریه / تئوری کارآفرینی
قرن بیستم :
جوزف شومپیتر ( Schumpeter ) در سال 1934 کارآفرین را به عنوان کسی که نوآور است و کسی که تخریب خلاق را انجام می دهد،توضیح داد.
پیتر دراکر (Peter Drucker ) : در سال1964 بیان کرد که کارآفرین کسی است که فرصتها را به حداکثر می رساند .
.
انواع کارآفرینی کورنوال و پرلمن Cronwall & Perlman) ) انواع مختلف کارآفرینی را به سه نوع طبقه بندی کرده اند :
1- کارآفرینی مستقل : فرآیندی که یک کارآفرین طی می کند تا فعالیت کارآفرینانه ای را به طور مستقل به ثمر برساند
2- کارآفرینی درون سازمانی : فرآیندی که یک کارآفرین طی می کند تا فعالیت کارآفرینانه ای را در یک سازمان به ثمر برساند.
3- کارآفرینی سازمانی یا سازمان کارآفرینانه : فرآیندی است که سازمان طی می کند تا تمام کارکنانش بتوانند نقش کارآفرینی را انجام دهند.به عبارت دیگر سازمان بستری فراهم می کند تا افراد بتوانند نقش کارآفرینی را ایفا نمایند.
انواع کارآفرینان
کارآفرین
فردی Individual
شرکتی ( سازمانی )
Corporate
Entrepreneurship
انتفاعی و بدنبال ثروت
rofit – Making & Opportunity Seeking
غیرانتفاعی – انسان دوستانه
Non – Profit & Philanthropy
فراکارآفرینی یا کارآفرینی سازمان
Intrapreneurship or
Corporate Venturing
سازمان کارآفرینانه
Entrepreneurial Organization
موسسات غیرانتفاعی
Non – Profit Institutions
موسسات دولتی
Govgernmental Organization
نوسازی Renewal
تغییر قوانین رقابت
Changing the Competition Rules
عوامل تاثیرگذار بر تصمیمات کارآفرینانه
سن عامل بازدارنده برای شروع کارآفرینی نمی باشد
تفاوت مدیران و کارآفرینان
ویژگیهای مهم رفتاری
کارآفرینان
ریسک پذیری
اعتماد به نفس
ابتکار و خلاقیت
نگرش و باور مثبت
استقلال طلبی
قاطعیت
دوراندیشی
توفیق طلبی
مسئولیت پذیری
بصیرت
توانایی نفوذ بر دیگران
مهارت تیمی
تحمل ابهام
مرکز کنترل درونی
فرصت جویی
مرکز کنترل درونی
به خود ایمان دارند و موفقیت یا شکست را به اقبال ربط نمی دهند
کارآفرینان رابیشتر دارای مرکز کنترل درونی توصیف کرده اند.
درزندگی چیزی به نام شانس وجود ندارد.
شانس یعنی استفاده بهتراز فرصتها.
تحمل ابهام
پذیرش عدم قطعیت به عنوان بخشی اززندگی
توانایی حیات با دانشی ناقص در محیط
اطلاعات مبهم ، ناقص ، غیر قطعی ، غیر شفاف
درواقع ابهام سبب انگیزش آنها می شود
کانون کنترل :
عقیده فرد نسبت به اینکه عاقبت و سرانجام وی تحت کنترل وقایع خارجی یا داخلی است.
– کارآفرینان رابیشتر دارای مرکز کنترل درونی توصیف کرده اند.
– کارآفرینان به خود ایمان دارند و موفقیت یا شکست را به اقبال ربط نمی دهند.
– درزندگی چیزی به نام شانس وجود ندارد. شانس یعنی استفاده بهتراز فرصتها.
تحمل ابهام :
– قدرت ابهام عبارت است از پذیرش عدم قطعیت به عنوان بخشیاز زندگی ،توانایی عدم حیات با دانشی ناقص در محیط..
– کارآفرینان بدون اینکه احساس تهدید یا ناراحتی نمایند قادرند تا بطور اثربخشی با شرایط یا اطلاعات مبهم ، ناقص ، غیر قطعی ، سازمان یافته و غیر شفاف دست وپنجه نرم کنند.
-درواقع ابهام سبب انگیزش آنها می شود.
عناصر کسب و کارهای کارآفرینانه
کسب وکارهای
کارآفرینانه
فرصت
Opportunitiy
کارآفرین
Entrepreur
ساختار
Structure
استراتژی
Strategy
منابع
Resources
عناصر اقدام مورد نیاز
نیازهای تامین مالی برای مراحل مختلف توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه
مرحله توسعه / ایجاد
نیازهای تامین مالی
موجودی انبارـ ماشین آلات و تجهیزات ـ تبلیغات ـ دستمزد افراد
حرفه ای ـ پیش پرداخت ها
ایجاد الگو و مدل اولیه ـ تملک مکان ـ تهیه برنامه
کسب و کار (BP ) ـ تحقیق و توسعه ـ تحقیق بازار
مرحله پیش از شروع
Pre-start-up
مرحله شروع
Start-up
مرحله پس از شروع
Post-start-up
مرحله رشد
Growth
تبلیغات ـ هزینه های فروش ـ حقوق و دستمزد ـ نرخ سود وبهره ـ خدمات آب، برق و گاز و … اموال جانبی ـ نیازهای نقدینگی
گسترش امکانات و تسهیلات ـ افزایش روش های توزیعی ـ
گسترش جغرافیای تملکات ـ هزینه پذیره نویسی و عرضه
سهام برای تامین مالی بیشتر
آنچه را که باید کارآفرینان موفق بدانند(انجام دهند)
1- شناخت تهدیدات و تنگناهای رقابت و روشهای مقابله با آن
2- شناسایی ( کشف ) فرصتها
3- مشاهده و درک عمیق از نیازها و خواسته های مشتری
4- به خال زدن ( حرکت به طرف هدف )
5- رهبریت سازمان
6- تکمیل حلقه های آگاهی در زمینه اقتصاد و بازار ( اقتصاد کسب و کار)
7- آشنایی با دانش فنی وفن آوری حرفه ای که انتخاب کرده است
8- اخلاق کسب و کار
9- ادبیات کسب و کار
10- برخورداری از قدرت چانه زنی
11- انعطاف پذیری
10ویژگی کلیدی یک کارآفرین موفق
۱-نظم و انضباط
۲-آرامش و صبر و شکیبایی
3-هوش هیجانی
۴-تحمل ریسک
5- توجه به جزئیات
6-توانایی مذاکره کردن
7- مسئولیت پذیری
8- مثبت اندیشی
9-خلاقیت و نوآوری
10-قدرت تحمل شکست
معرفی سایت های مرتبط با کارآفرینی
1- با گسترش ارتباطات و فناوری های نوین، استفاده از اینترنت نقش مهمی در دریافت پیام ها دارد. در ذیل گزیده ای از سایت های مربوط به کارآفرینی و اشتغال زایی را جهت بهره برداری فارغ التحصیلان آورده ایم: http://www.businessweek.com/
2- در این سایت می توانید از پیشنهادهای کارشناسان اقتصادی و مشاوران تجاری در مورد برنامه ها و روند منطقی عملکردها در شرکت های کوچک و متوسط بهره بگیرید. http://www.cbsc.org/
3- اطلاعات مختلف در مورد کارآفرینی، خوداشتغالی و اداره ی کسب و کارهای کوچک http://www.enterweb.org/
4- اطلاعات مختلف در مورد کارآفرینی، خوداشتغالی و اداره ی کسب و کارهای کوچک http://www.entered.org/
5- یکی از اصلی ترین منابع موجود در مورد کارآفرینی که امکان کپی مجانی مواد آموزشی مرتبط با علوم کارآفرینی در آن وجود دارد. http://www.entreworld.com/
6- در این سایت به والدین و مدرسین آموزشی راه های کمک و حمایت از زنان جوان در اموری نظیر کنترل دارایی شخصی، کارآفرینی، اقدامات نوع دوستانه و سرمایه گذاری آموزش داده می شود. http://www.kidway.com/
7- این سایت کارآفرینان جوان و موسسات ارایه دهنده آموزش های مرتبط با کسب و کار را راهنمایی کرده و اطلاعات مفیدی در اختیار می گذارد. http://www.paulandsarah.com/
8- ارایه کمک به کارآفرینان برای یافتن سایر کارآفرینان و کمک به سرمایه گذاران جهت یافتن پروژه های جدید و مناسب http://www.diversitybusiness.com/
9- لینک به کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک http://www.ezinearticle.com/
10- مقالات در مورد کارآفرینی های خرد http://www.tenonline.org/
11- شبکه کارآفرین (مقالات، لینک ها و…) http://www.gsb.stanford.edu/
12- وب سایت های کارآفرینی کسب و کار، مجلات، مراکز مطالعاتی کارآفرینی، طرح کسب و کار و http://www.yeo.org/
13- منابع کار آفرینی و کسب و کارهای کوچک http://www.lib.utexas.edu/
14- مرکز آموزشی کارآفرینی کسب و کارهای کوچک http://www.usasbe.org/
15- ستاد کارآفرینی وزارت بهداشت درمان http://karafarini.mohme.gov.ir
دانش آموزان کارآفرین – معصومه شاه قاسمی
موضوع: چاپ سیلک
الهام اکبری، کارآفرین موفق کرمانشاهی
الهام اکبری متولد 1362، فرزند ارشد خانواده و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی(MBA) از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد است. او از روزی که کارش را با نمایندگی روزنامه های سراسری در کرمانشاه شروع کرد یا در مسیر موفقیت گام برداشته است. خودش پشتکار و ایده های نو را مهم ترین عامل موفقیت می داند و معتقد است حمایت های خانواده اش در این مسیر حرکتش را سرعت بخشیده است. او حالا یک کارآفرین و زن موفق هم در حوزه مطبوعات و ورزش است و برای آینده هم برنامه های زیادی دارد.
نماینده مطبوعات، رئیس گلف!
در حال حاضر سرپرستی چندین روزنامه و نشریه اقتصادی کشور را بر عهده دارم. صاحب امتیاز و مدیرمسئول یک کانون تبلیغاتی، مشاور اقتصادی برخی از کارخانجات و شرکت های بخش خصوصی، رئیس هیات مدیره یک تعاونی کشاورزی، که فعالیت خود را به تازگی آغاز کرده است و همچنین رئیس هیات گلف استان کرمانشاه هستم. پیشتر بازیکن گلف بودم که دو بار به تیم ملی گلف دعوت شدم. تلفیق دنیای مطبوعات و ورزش شاید کمی غریب به نظر آید، اما از همان ابتدا باور داشتم که می توانم از پس هردوی آن ها برآیم. مطبوعات برای من یک علاقه و کسب و کار دائمی و گلف یک بخش دوست داشتنی از زندگی ام محسوب می شود.
بهروز فروتن : شرکت بهروز
آقای دیزجی : شرکت اسباب بازی فکر آذین
تیمورتاج علی آبادی : شرکت ترخینه
حمید رضا راسخ : شرکت تولید دارو
سید محمد هاشمی : شرکت کاچیران
کاظم قلم چی: شرکت کانون فرهنگی آموزش
آقای امیدیار( بیل گیتس ایرانی) : بزرگترین فروشگاه اینترنتی
استاد حاج محمد کریم فضلی بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ و کارآفرین برتر کشور
رحیم ایروانی بنیانگذار صنعت کفش ملی
بیژن پاکزاد بزرگترین سازنده عطر و طراح لباس جهان
شکوه السادات هاشمی مخترع و تولیدکننده خمیر سوسک کش "امحا"
خانم فرحناز مظفری مدیر عامل شرکت نخ و طناب مظفری
طهماسب داودی مدیر عامل کارآفرین و مخترع شرکت تماس گستر کیش ( تولید کننده تابلوی مدیریت انرژی ساختمان)
مهندس محمد مهدی فنایی مدیر عامل شرکت الکترو کویر
دکتر صدیق مدیر عامل گروه صنعتی پارس شیر تولید کننده قطعات یدکی خودرو و شیر آلات گاز
کارافرینان موفق
زهرا معمر عامل مجاز سایپا در منطقه گلشهر کرج
علی رضا اصغرپور موسس شرکت صنایع چوب بهار نارنج
علی فرزامی مدیر کل شعبه های هایدا
سعید سعادت موسس مجتمع فنی تهران
ماهرخ فلاحی موسس و مدیر دامپروری فلاحی و نائب رئیس شورای شهر محمد شهر کرج
مریم درانی مدیر عامل شرکت جلوه سازان کیمیا
Carlos Ghosnمدیر کمپانی نیسان ژاپن و رنوی فرانسه
morita بنیانگذار sony
دکتر جان پمبرتن [داستان شهرت و موفقیت کوکاکولا]
فرزاد ناظم [مدیر فنی سایت یاهو !]
George Eastman [بنیانگذار Kodak]
سوئی چیرو هوندا [سرگذشت شرکت هوندا ]
Jeff Bezos بنیانگذار Amazon
Li ka –Shing [بزرگترین و ثروتمندترین کار آفرین چین و هنگ کنگ]
Mark Cuban از فروش کیسه های زباله تا قرار گرفتن در لیست میلیادرها ]
کارافرینان موفق
بهروز فروتن (صنایع بهروز )
من کارم را از درون خانه شروع کردم مواد غذایی درست می کردم و به فروشگاه ها می دادم ولی آنها کالاهای من را نمی خریدند. بالاخره خانه ام را فروختم و با پول آن کار را شروع کردم به تدریج با 11 نفر از بستگانم شریک شدم. در حال حاضر ما نزدیک به 1000 نفر پرسنل داریم و شش نقطه از کشور تحت لیسانس صنایع غذایی بهروز کار می کنند.
من در مورد صنایع غذایی اطلاعات فنی نداشتم و بدون داشتن سرمایه و امکانات کار را شروع کردم و جلو رفتم و رمز موفقیت من این بود که از سختی کار لذت می بردم و از حضور پر تلاش همکارانم و بودن در بین آنها خوشحال می شوم.
بابک بختیاری (آیس پک ) متولد ۱۳۵۷ اهل تهران موسس و صاحب امتیاز فروشگاه های زنجیره ای آیس پک و مدیر عامل شرکت آیس پک ایرانیان که محصول آیس پک اختراع ایشان بوده و هیچ گونه نمونه مشابهی در جهان نداشته است.
از همان روز نخست چشم انداز جهانی شدن محصول را در ذهنم می پروراندم. به همین منظور روی تابلوی اولین مغازه خود نوشتم آیس پک شعبه مرکزی و بعد از سنجش توان بالقوه بازار در مکان های دیگر شعبات دوم و سوم و … را راه اندازی کردم. تا آنجا که هم اکنون بالغ بر 120 شعبه در ایران و 10 شعبه در کویت، مالزی، دبی و هند در حال فعالیت می باشد.
در حال حاضر 1200 نفر به طور مستقیم در شعبات آیس پک مشغول فعالیت هستند و حدود 5000 نفر نیز مشغول فعالیت های ستادی، تامین مواد اولیه و توزیع آن می باشد.
خانم ماهرخ فلاحی ،دارای مدرک کارشناسی ارشد،احراز رتبه اول و مقام کارآفرین نمونه از جشنواره شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان، مدیر موسسه کشاورزی و دامپروری فلاحی ،کرج
در کنکور سراسری در “دانشسرای عالی دانشگاه تهران“ در رشته “زبان و ادبیات انگلیسی“ موفق به کسب رتبه اول و در رشته “حقوق قضائی“ رتبه دوم در سطح کشور شد.
دبیر نمونه“ وزارت آموزش و پرورش کشور
تاسیس گروه فرهنگی شیخ الرئیس ابوعلی سینا
مهمترین رمز موفیت در عرصه تولید محصولات کشاورزی و دامپروری را ترک زندگی تشریفاتی تهران، اقامت دائم در محل دامداری و مدیریت مستیم می دانم.
از توجه شما سپاسگزارم