تارا فایل

پاورپوینت حسابداری مدیریت آشنایی با مفاهیم اصلی مدیریت هزینه


دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات
 حسابداری مدیریت(آشنایی با مفاهیم اصلی مدیریت هزینه)
ABC

مقدمه
تحولات سریع در صنایع تولیدی جهان ، شامل رقابت سنگین در بازارهای جهانی ، نوآوریهای تکنولوژی و پیشرفت سیستمهای کامپیوتری بوده است . این تحولات موجب شده است که شرکتهایی که توان هم آهنگ کردن عملیات خود را باشرایط جدید داشته اند بصورت شرکتهایی موفق جهانی درآیند و شرکتهای که چنین توانی را نداشته اند از بازار رقابت خارج شوند.
در شرایط جدید ، حسابداران مدیریت نیز ناچار از ابداع و بکارگیری روشها و سیستمهایی بوده اند که جوابگوی نیازهای روز شرکتها باشد و از جمله این روشها :
)شباهنگ،رضا،1311،حسابداری مدیریت1390)

 
-1   هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)

 

هزینه یابی بر مبنای فعالیت Activity Based Costing

تعریف ABC
هزینه یابی بر مبنای عملیات، از روش های نوین هزینه یابی است .
این روش با بررسی فعالیتهایی که مستقیما“ در فرایند عملیاتی دخالت دارند، به ارائه اطلاعات دقیق بهای تمام شده می پردازد.

تاریخچه ABC
از اوایل دهه 80 سازمانها به این نتیجه رسیدند که برای بقای خود و ارائه خدمات برتر به مشتریانشان بایستی شیوه و فرایندهای خود را بهبود بخشند و ضمن افزایش مستمر کیفیت, هزینه ها را به نحو قابل قبولی پایین آورند.
تفکر ایجاد ارتباط بین هزینه ها و فعالیتها در اواخر دهه 60 و اوایل 70 در آثار سالومنز و استاباس دیده شده است اما به صورت آکادمیک در دهه 80 مطرح شده است.

مفاهیم ABC
ABC چیست ؟
هزینه یابی بر مبنای فعالیت که داخل ساختار سیستم حسابداری هزینه قرار می گیرد.
آیا ABC یک روش ارزیابی موجودی کالا است؟
این روش می تواند همانند روش های سنتی برای ارزیابی موجودی کالا استفاده گردد.یا با کمک سیستمهای کامپیوتری فقط برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر و دقیق تر برای تصمیمات مدیران استفاده شود.
اگر ABC به عنوان یک مدل حمایتی برای تصمیم گیری،فقط یکبار در سال انجام شود دیگر نمی تواند یک روش ارزیابی موجودی کالا محسوب گردد.
اگر ABC کاملا" جایگزین سیستم هزینه یابی سنتی گردد، به یک روش ارزیابی موجودی کالا تبدیل می گردد.

مفاهیم ABC
آیا ABC یک روش تجمیع هزینه است؟
روشهای تجمیع هزینه:
هزینه یابی سفارش کار
هزینه یابی فرایند
هزینه یابی بر مبنای فعالیت یک روش تجمیع هزینه نمی باشد بنابراین جایگزین این روشها نمی شود. اما ABC برای افزایش دقت هزینه های محصول که هم در هزینه های سفارش کار و هم هزینه یابی فرایند مشخص شده اند مورد استفاده قرار می گیرد.

مفاهیم ABC
هزینه های ثابت و متغیر در ABC چگونه هستند؟
ABC به هزینه ها براساس یک چشم انداز بلند مدت می نگرد. در حالیکه در نگرش بلند مدت هزینه ثابت وجود ندارد و همه هزینه ها متغیر هستند.

ABC چگونه هزینه های ثابت و متغیر را در بر می گیرد؟
هزینه های فعالیتهای ثابت و متغیر می توانند شناسایی و با استفاده از نرخ های مبتنی بر فعالیت به محصولات و خدمات مرتبط شوند. ( نرخ های جداگانه برای هزینه های ثابت و متغیر در نظر گرفته شود.)

ABC و تخصیص هزینه سربار
در بحث و گفتگوهای مدیران به منظور تصمیم گیری همواره بر اهمیت ارقام صحیح در مورد هزینه های تولید و بازاریابی تاکید می شود.
ارقام مربوط به بهای تمام شده با توجه به نحوه تخصیص هزینه های سربار به محصولات و خدمات به نحو چشمگیری متفاوت می باشد.
یکی از وظایف و مشکلات مهم حسابداری در محاسبه بهای تمام شده مربوط به تخصیص هزینه های سربار می باشد.

روشهای تخصیص هزینه سربار در روش سنتی

1- تخصیص کلی سربار

2- گردآوری و تخصیص هزینه ها برحسب دوایر

روشهای تخصیص هزینه سربار در روش ABC
برخی معتقدند ABC تکامل یافته روش تخصیص هزینه برحسب دوایر است.
ABC بر فعالیتهایی تاکید دارد که موجد هزینه هستند هزینه آنها بالاست و بایستی کارآمد شده یا تغییر یابند.
درABC نرخ هزینه برای هر واحد موجد هزینه( محرک هزینه ) محاسبه شده و هزینه ها از طریق ضرب نرخ موجد هزینه در حجم موجد هزینه بدست می آید.
در ABC به جای تخصیص نرخ سربار به هر دایره نرخ موجد هزینه برای هر مرکز فعالیت به طور جداگانه محاسبه می شود. به عبارتی هر فعالیت دارای مخزن هزینه مربوط به خود است.

اصول و مبانی ABC

هزینه های سربار اختصاص یافته به محصولات / خدمات بایستی هزینه سرباری که واقعا" برای آن محصولات صرف شده را منعکس نماید.
این هدف از طریق یک تجزیه و تحلیل از فعالیتها و علل به وجود آمدن فعالیتهامحقق می شود.
فعالیتها آنچه که شرکت انجام می دهد می باشند.
فعالیتها را می توان در سطوح مختلفی از جزئیات تعریف نمود.
فعالیتها منابع را مصرف می نمایند و باید برای کسب و کار ارزش ایجاد نمایند.
مصرف منابع موجب می شود که هزینه ها اتفاق بیافتد.
بنابراین فعالیتها هزینه ها را به وجود می آورند.
مدیران در گذشته می کوشیدند تا هزینه ها را به طور مستقیم مدیریت نمایند.
ABC بیان می کند که بهتر است فعالیتهایی که موجب به وجود آمدن هزینه ها می شوند مدیریت شوند. ( مدیریت علل بوجود آمدن هزینه ها)

تعریف فعالیتها و هزینه های آنان :

تعریف فعالیت
هر عملی که به منظور تولید ،توزیع و ارائه خدمات انجام شود و ماهیت تکراری داشته باشد فعالیت یا کار نامیده می شود
روشهای شناسایی و طبقه بندی فعالیتها:
توجه به نمودار سازمانی و نمودار فرایندها
شناسایی و طبقه بندی فعالیتهای همگن
توجه به سلسله مراتب ABC
سلسله مراتب ABC
هزینه مربوط به سطح واحد محصول 🙁 منابعی که صرفا" بر روی هر واحد از محصول انجام می گیرد مثل انرژی ، استهلاک ماشین و تعمیرات)
هزینه مربوط به سطح گروه(دسته)محصول:( هزینه هایی که برروی گروهی از محصولات انجام می شود)
هزینه های سطح پشتیبانی محصولات(سطح محصول): ( طراحی ؛ مهندسی و .. )
هزینه های سطح امکانات وپشتیبانی(امکانات وتسهیلات یاسطح پشتیبانی کارخانه): ( هزینه ساختمان ، اجاره و …)

2. تعیین محرک هزینه ها

تعریف محرک هزینه
در روش سنتی محرکهای هزینه مرتبط با حجم نظیر مقدار تولید، ساعت کار مستقیم و ساعت کار ماشین آلات تنها عواملی که موجب ایجاد هزینه می شوند دانسته می شدند.
اما در روش ABC کلیه رویدادها یا فعالیتهایی که منجر به وقوع هزینه می شوند محرکهای هزینه هستند.
در ABC فعالیتها به عنوان منابع هزینه شناسایی می شوند و هزینه های سربار براساس مبانی منطقی تعیین شده یا همان محرکهای هزینه به محصولات تخصیص داده می شوند.
موارد مهم در انتخاب محرکهای هزینه:
میزان همبستگی
هزینه اندازه گیری
آثار رفتاری
در سیستم ABC هرچه تعداد محرکهای هزینه متنوع تر و ضریب همبستگی میان محرک و فعالیت بیشتر باشد تخصیص هزینه سربار با دقت بیشتری انجام می شود. اما امکان دارد هزینه اندازه گیری محرک هزینه بالا رود.

پیش فرضهای اجرای ABC
محصولات تفاوت زیادی با هم داشته باشند.
تنوع محصولات تولید شده بالا باشد.
هزینه های سربار , مبالغ قابل توجهی را تشکیل دهد و این مبالغ سیر صعودی داشته باشد.
قیمت فروش بر اساس بازار تعیین می شود.
دانش فنی تولید بالا باشد.

چهار گام در طراحی ABC
تشخیص و معرفی فعالیتهای اصلی یک شرکت
تعیین محرکهای اولیه و ثانویه برای این فعالیتها
ادغام فعالیتها در یک مخزن هزینه مشابه
گزینش محرکهای فعالیت برای نشان دادن هر هزینه

مدلهای سیستم ABC
مدل اولیه
مدل دو بعدی

مدل اولیه
جهت فراهم آوردن اطلاعات برای تصمیم گیریهای استراتژیک مطرح گردید. خصوصا" تهیه اطلاعات بهای تمام شده خدمات .
کاربرد و مزایای مدل اولیه ABC :
کاربرد در تصمیم گیریهای استراتژیک
تجزیه و تحلیل هزینه ها
سودآوری خدمات
بهبود فعالیتهای سازمانی
مدیریت و اداره کردن فعالیتها
تعیین اولویت برای کاهش هزینه ها
نارساییهای مدل اولیه ABC
تک کاربردی بودن آْن
عدم ارائه اطلاعات مستقیم در مورد هزینه ها و فعالیتها خصوصا" در مورد هزینه های سربار

این محدودیتها ی مدل اولیه منجر به ارائه مدل دو بعدی ABC شد.

مدل دو بعدی
انتظار از ABC جهت فراهم کردن اطلاعات عملیاتی در فعالیتها منجر به پیدایش مدل دوبعدی سیستم ABC گردید.
هدف مدل دو بعدی
ایجاد یک فرایند بهبود دائمی برای فعالیتهای داخل و خارج از سازمان
اطلاعات بدست آمده از مدل دو بعدی
اطلاعات درباره فعالیتها
اطلاعات درباره استفاده کنندگان از خدمات
اطلاعات در مورد فعالیتهای غیر تولیدی

مدل دو بعدی سیستم ABC
منابع
هدف هزینه
مبنای هزینه
فعالیت ها
اندازه گیری
عملکرد
دیدگاه تخصیص هزینه
دیدگاه فرایندی

مراحل هفتگانه پیاده سازی ABC
برنامه ریزی پروژه
تعیین منابع مالی و عملیاتی
تعریف فعالیتها و فرایندها
توسعه طرح مفهومی مدل هزینه
سنجش اعتبار و پایایی مدل هزینه
تدارک اطلاعات جدید
اطمینان از به روز بودن نظام انتخابی

مراحل هفتگانه پیاده سازی ABC

برنامه ریزی
پروژه
تعریف منابع
مالی و عملیاتی
تعریف فعالیتها
و فرایندها
توسعه طرح
مفهومی
مدل هزینه
سنجش
اعتار و
پایایی
مدل هزینه
تدارک
اطلاعات
جدید
اطمینان از
به روز بودن
نظام انتخابی
اجرا
طرح مفهومی

مراحل بکارگیری ABC
توجیه مدیریت
ایجاد یک استراتژی و برنامه ریزی برای استفاده از مزایای بالقوه استفاده از ABC
جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای طراحی مدل
طراحی سیستم ABC
استفاده از اطلاعات ABC در فرایند بهبود سازمانی

مکانیزم اجرایی سیستم ABC
هزینه ها
تعیین مبنای هزینه ها
تخصیص هزینه ها به
محصولات
مراکز فعالیت
فعالیتها
منابع
مرحله اول
مرحله دوم

ABC و تخصیص منابع
هزینه ها ناشی از مصرف منابع هستند.
هزینه ها برای اهداف زیر تحقق می یابد:
کسب انگیزش بیشتر
محاسبه سود و ارزیابی دارائیها
تعیین بها یا تنظیم صورت وضعیت

مراحل تخصیص هزینه مبتنی بر ABC
گام اول : تعیین هزینه فعالیتها
گام دوم : توسعه نقشه عملیات برای نشان دادن جریان کار و روابط بین فعالیتها
گام سوم : جمع آوری داده های هزینه مرتبط و جریان فیزیکی واحدهای محرک های هزینه از میان فعالیتها و منابع
سه عامل مهم درانتخاب محرک هزینه:1-میزان همبستگی2-هزینه اندازه گیری3-آثار رفتاری
گام چهارم : محاسبه و تفسیر اطلاعات بر مبنای فعالیت

مزایای سیستم ABC
بهبود سیستم هزینه یابی و تخصیص هزینه های شرکت به طور مطلوبتر
تعیین بهای تمام شده و قیمت گذاری محصولات به طور منطقی تر و دقیق تر
کنترل عملیات شرکت وبرنامه ریزی کاراتر, صحیح تر و دقیق تر مدیریتی
کمک به تصمیم گیریهای کاراتر , صحیح تر و دقیق تر مدیریتی
ارزیابی صحیح تر از عملیات مالی مدیران
شناسایی فعالیتهای هزینه زا و فاقد ارزش
امکان وجود کنترل هزینه ها
موجب تغییر نگرش بسیاری از مدیران نسبت به هزینه های سربار
ایجاد شرایط لازم برای افزایش سهم بازار
توجیه حاشیه فروش و تسهیل رقابت
تصمیم گیری در خصوص تولید یا توقف تولید
عملی کردن مفهموم مشتری مداری

محدودیتهای روش ABC
رابطه یکطرفه بین حجم فعالیت و هزینه ها
چشم پوشی از امکان وجود هزینه ها و تولیدات مشترک
نادیده گرفتن ظرفیت (اضافی / منابع کمیاب) و میزان سودمندی منابع

معایب سیستم ABC
هزینه های گزاف ناشی از تعداد مراکز فعالیت و عوامل هزینه زا
استمرار ضرورت تخصیص برخی هزینه ها بر اساس معیارهای قراردادی مبتنی بر حجم

خلاصه ومقایسه abc و حجم:
درسیستم مدیریت هزینه،هزینه هریک ازفعالیتهای عمده اندازه گیری،هزینه های بدون ارزش افزوده مشخص وفعالیتهای موجدبهبودعملکرد تعیین می شوند.تاکیدبرسیستم مدیریت هزینه موجب می شود که توان رقابت واحدانتفاعی افزایش یابدوبتوان محصولاتی راباکیفیت بهتروکمترین بهای تمام شده ممکن تولیدکرد.
بکارگیری سیستم سنتی هزینه یابی مبتنی برحجم نمی تواندبهای تمام شده دقیق محصولات رامنعکس کند.زیرا این سیستم تنها یک محرک هزینه یگانه مثلا ساعات کارمستقیم راملحوظ می کندکه موجب محاسبه بیش ازاندازه محصولات باحجم زیاد یامحاسبه کمترازواقع محصولات پیچیده باحجم کم می شود.
تحریف بهای تمام شده به شرح بالا می تواند آثاربااهمیتی رابرتصمیمات قیمت گذاری وسایرتصمیم گیری های مدیریت برجای گذارد.
به منظوررفع این مشکل تعدادروزافزونی ازواحدهای انتفاعی سیستم هزینه یابی خودرابه سیستم مبتنی برفعالیت تغییرمی دهند که موجب انتخاب چندمحرک هزینه مناسب میشود.
این سیستم هزینه یابی می توانداطلاعات بهتری رابرای تصمیم گیری های استراتژیک مدیریت فراهم وبه تشخیص هزینه های بدون ارزش افزوده کمک کند.

مثال تشریحی
شرکت بتا مجموعه متنوعی از جعبه های بسته بندی را برای صنعت داروسازی تولید می کند .کارخانه این شرکت نیمه خودکار است اما ماهیت جعبه های تولیدی مستلزم بکارگیری کاردستی کارگران نیز هست .
حسابداری صنعتی این شرکت ، فعالیتها، محرکهای هزینه و نرخهای تخصیص بار را به شرح زیر تعیین کرده است .

دو سفارش زیر الزامات زیر را در برداشته است :

مطلوب است :
محاسبه مبلغ سرباری که به هر یک از محصولات (الف) و (ب) تخصیص می یابد . (ABC) .
محاسبه هزینه سربار هر جعبه در هر سفارش . (ABC) .
با فرض این که کارخانه بتا تنها یک نرخ مبتنی بر ساعات کار مستقیم را برای تخصیص سربار محاسبه کرده و جمع ساعات بودجه شده کار مستقیم 4.000 ساعت است :
الف – محاسبه نرخ تخصیص سربار به ازای هر ساعت کار مستقیم .
ب- محاسبه جمع هزینه سرباری که به هریک از محصولات (الف) و (ب) تخصیص می یابد .
ج – محاسبه هزینه سربار هر جعبه در هر سفارش .
بیان این که چرا هزینه سربار تخصیص یافته به هر جعبه در هر یک از دو سیستم هزینه یابی چنین اختلاف فاحشی دارد .

حل مثال تشریحی :

مقاله :
عنوان مقاله: توسعه روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت –  مقایسه فرانسه وچین
موضوع: هزینه یابی بر مبنای فعالیت
سال انتشار میلادی: آگوست 2011
منبع : گره گوری واگمن گروه مدیریت بازرگانی  دانشگاه بورگاندی فرانسه
چکیده : در فرانسه مانند آمریکا ABC به عنوان چاره ای برای بحران حسابداری مدیریت در نظرگرفته می شود. درحال حاضر سطح اشاعه در فرانسه به همان اندازه مهم است که درکشورهای انگلوساکسون است . تعجبی ندارد روش ABC  در کشورهای توسعه یافته غربی نسبت به چین بیشتر است. محققان چینی قرن 21 در دهه 1990 تحقیق درباره ABC را شروع کردند  و ما می توانیم  ABC اجرا شده در موسسات تولیدی و پس از آن درصنایع خدماتی را مشاهده کنیم .  ما همچنین می توانیم تشابه بین موقعیت های چینی و فرانسوی را تشخیص دهیم. در فرانسه ، ما برخی مقاومت ها ی روش آنگلوساکسون در مدیریت شرکت ها را مشاهده کردیم  که درآغاز روش  ABC به شدت مورد انتقاد قرارگرفت .

فرآیند طراحی و اجرای سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت:
گام اول:اهداف سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت:
1-فراهم کردن اطلاعاتی درباره فعالیت های تولید با هدف حذف فعالیت های اضافی
2-فراهم کردن اطلاعاتی درباره فعالیت های بدون ارزش افزوده و کاهش هزینه ها از طریق حذف این فعالیت ها(در صورت امکان)
3-فراهم کردن اطلاعاتی برای مهندسان طراح که به منظور انتخاب طرح محصول با بالاترین کیفیت و پایین ترین هزینه
4-فراهم کردن اطلاعاتی درباره انتخاب بازار
5-فراهم کردن اطلاعاتی به منظور تدوین راهبرد قیمت گذاری محصولات/خدمات شرکت
6-فراهم کردن اطلاعات و محاسبه دقیق تر بهای تمام شده و سود آوری محصولات
7-فراهم کردن اطلاعاتی در مورد هزینه تولید قطعات به منظور تصمیم گیری درباره خرید یا ساخت آن ها

گام دوم:تشکیل تیم هزینه یابی بر مبنای فعالیت:
گروه هزینه یابی بر مبنای فعالیت حداقل باید شامل اعضای زیر باشد:
1-رهبر گروه باید از مهندسینی باشد که در گروه برنامه ریزی راهبردی شرکت مشارکت داشته است.
2-حسابدار (صنعتی)شرکت که شناخت کافی از تولید شرکت و دانش لازم در مورد سیستم های حسابداری موجود در شرکت داشته باشد.
3-سرپرست تولید
4-مهندس صنایع(با تجربه کاری لازم)

گام سوم:موضوعات سازمانی:
موضوعاتی که در طراحی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت باید به آن توجه کرد:
1-تعداد محصولات یا خدمات شرکت و تنوع آن ها
2-تنوع خطوط تولید
3-سربار به عنوان عنصر عمده هزینه های شرکت
4-رشد سریع هزینه های سربار
5-عناصر اصلی تشکیل دهنده هزینه های سربار
6-مبنای محاسبه نرخ جذب فعلی سربار
7-مجاری و بازار های فروش محصولات شرکت
8-نیاز مشتریان به سطوح مختلفی از توجه یا خدمات

گام چهارم:شناسایی فعالیت ها:
شناسایی فعالیتها مرحله اصلی سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت است که ساختارومحدوده سیستم راتعیین می کند.شناسایی فعالیتهابایدبه روشی نظام مندانجام شودتااطمینان یابیم که همه فعالیتهای مربوط درنظرگرفته شده اند.فعالیتهابرحسب اندازه ونوع شرکت باهم متفاوت هستند.مثلادریک شرکت کوچک،کنترل کیفیت یک فعالیت محسوب می شوددرحالیکه دریک شرکت بزرگ،کنترل فعالیت خودشامل تعدادزیادی فعالیت نظیربازرسی کالاهای ورودی،بازرسی فرآیندوبازرسی کالای نهایی است.میزان فعالیتهایی که شناسایی می شودبه تشابه هزینه های یک فعالیت،سطح دقت موردنیازمدیریت وحجم تفصیلی اطلاعات موردنیازبستگی دارد.

فعالیتهای با|بدون ارزش افزوده
روش ارزش افزوده،بردیدگاه مشتری مداری استواراست.آیایک فعالیت ارزش افزوده ای روی محصول یاخدمت ازدیدگاه مشتری ایجادمی کند؟اگرپاسخ به این سوال منفی باشد،این فعالیت به عنوان یک فعالیت فاقدارزش افزوده تلقی شده وسعی می شودکه چنین فعالیتی حذف شود.هدف مدیریت هزینه درحوزه فعالیتهای فاقدارزش افزوده توسط بریمسون مطرح شد.به نظروی حدود20تا40درصدکل مخارج اکثرسازمانهاناشی ازفعالیتهای فاقد ارزش افزوده است.به هرحال،درعمل اکثر شرکتهادریافته اندکه حذف تمام فعالیتهای فاقدارزش افزوده امری غیرممکن است اما سعی کرده اند که آنهارابه حداقل برسانند.

فعالیتهای اصلی،پشتیبانی وانحرافی
فعالیتهای اصلی دربرگیرنده قضاوت دقیق واستادانه خاص است که بخشی ازمزیت رقابتی سازمان می باشدوزمینه انجام فعالیت های خدماتی رابرای مشتریان فراهم می آورد.فعالیت های پشتیبانی برای ممکن ساختن انجام فعالیت های اصلی،ضروری اند.فعالیت های انحرافی،فعالیت هایی هستند که باعث اتلاف زمانی می شوندکه باید صرف انجام فعالیت اصلی وپشتیبانی شودومعمولابخاطرنقص های موجوددرسیستم رخ می دهند.تجزیه وتحلیل این فعالیتهانشان داده است که فعالیت های اصلی،پشتیبانی وانحرافی بطور متوسط بترتیب30،35،34درصداززمان موجودبرای یک کاررابه خوداختصاص می دهد.بعبارت دیگردراکثرشرکتها70درصدزمان صرف فعالیت های اصلی نمی شودبنابراین برنامه ریزی زمان باتوجه به فعالیت های اصلی ،پشتیبانی وانحرافی سودمنداست.

گام پنجم:شناسایی محرکهای هزینه مصرف منابع
تخصیص(درجایی که افرادی خاص،عرضه کنندگان یا قسمتی ازتجهیزات بطورتمام وقت متعهدبرای انجام فعالیتی خاص هستند)دراین مرحله مدنظر قرارمی گیرند.
شناسایی منابع مصرف شده باهدف تخصیص انهابه فعالیت هاصورت می گیرد.برای این کارازمحرکهای هزینه استفاده می شود.محرکهای هزینه منابع مصرفی،عواملی هستندکه بطورمستقیم برهزینه وعملکرد فعالیت هااثرمی گذارند.محرکهای هزینه مصرف منابع بهترین توضیح برای دلیل تغییرهزینه درمخازن هزینه درطول زمان می باشند.بنابراین هرفعالیت بایدبطورجزءبه جزءتحلیل شودتافهرست همه محرکهای هزینه اولیه آن شناسایی گردد.

گام ششم:شناسایی مخازن هزینه فعالیت
مخازن هزینه(مراکزتجمیع هزینه)،درواقع کلیه هزینه های مربوط به یک فعالیت هستند.
درباره طبقه بندی هزینه هایی که بایددرهرمخزن هزینه منظور شونددودیدگاه وجوددارد:
1-همه هزینه های قابل تخصیص به فعالیتهابایددرمخزن هزینه منظورشونداین روش باعث پیچیده شدن ودرنظرگرفتن مجموعه ای ازهزینه هامی شودکه درک رفتارآنهارادشوارمی سازد).
2-فقط هزینه هایی درمخازن هزینه منظورمی شوندکه درارتباط باموضوع تصمیم گیری می باشند.
بدیهی است که معیاراستفاده ازهریک ازدیدگاههای فوق،به سازمان ومدیریت آن بستگی دارد.

گام هفتم:شناسایی محرکهای هزینه مصرف فعالیت
درانتخاب محرکهای مصرف فعالیت بایدمعیارهای زیردرنظرگرفته شود:
این محرکهای هزینه بایدارتباط قوی باسطوح هزینه درمخازن هزینه هرفعالیت داشته باشند.
محرکهای هزینه بایدقابل کمی شدن وتاحدممکن متجانس باشند.
بایداثرات رفتاری رانیزدرانتخاب محرکهای هزینه مدنظرقراردادبه نحوی که مشوق وعاملی برای بهبودمستمرعملکردشرکت باشند.
محرکهای هزینه ای بایدانتخاب شودکه اطلاعات آنهاقابل دسترس بوده وبا هزینه کم قابل جمع آوری باشد.
درسیستم هزینه یابی فعالیت محور،4نوع محرک هزینه ثانویه می نوان درنظرگرفت:
1-محرکهای هزینه حجم خالص((Pure Volume Cost Drivers:این محرکهامعیاری متناظر باخروجی هرفعالیت هستند.

2-محرکهای هزینه وزن حجمی(Weighted Volume Cost Drivers):زمانی ازاین معیاراستفاده می شودکه خروجی های یک فعالیت،همگن نباشند.
3-محرک هزینه موقتی Situational Cost Driver)): :گاهی عوامل ضمنی یک فعالیت می تواننددرتعیین میزان کارانجام شده درآن فعالیت نقش بسزایی داشته باشندوبعنوان محرک هزینه آن فعالیت تعیین شوند.
4-محرکهای هزینه انگیزشی(Motivational Cost Drivers):زمانی ازاین محرکها استفاده می شودکه مقصودبرانگیختن رفتارمنتج شده ازهزینه ونه تهیه اطلاعات دقیق بهای محصول باشد.

گام هشتم:تعیین موضوعات هزینه

شرکتهامعمولاازدوطبقه درخصوص موضوعات هزینه استفاده میکنند:
1-مشتریان(امکان ارزیابی سودآوریهرمشتری راامکان پذیرمی سازد)
2-محصولات(نظیرهزینه یابی قطعات محصول و…)

گام نهم:مقایسه بهای محصول در روش هزینه یابی برمبنای فعالیت باروش سنتی هزینه یابی

بهای تمام شده محصول برمبنای سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت باید باسیستم سنتی مقایسه شود.زیراممکن است بهای محصول به خاطربالابودن هزینه خودسیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت به شدت افزایش یابد.
درصورتی که کل هزینه سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت مساوی ویاکمترازسیستم سنتی باشد،دراین صورت این سیستم اجرامی شود.

گام دهم:روش نظام مندبرای اجرای سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت

روش نظام مندبرای اجرای سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت شامل دوبخش است:
1-بخش اول انتخاب هایی راپوشش می دهدکه قبل ازشروع برنامه اجرایی بایدصورت گیرد(این انتخاب هادرواقع ویژگیهای سیستم راتعریف می کنند).
2-بخش دوم مراحلی راتعیین می کندکه دراجرای موفقیت آمیزسیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت لازم است.

بخش اول-انتخابهای قبل ازشروع برنامه اجرایی(ویژگیهای سیستم)
قبل ازاجرای یک سیستم هزینه یابی فعالیت محور،حداقل5تصمیم گیری وانتخاب عمده موردنیاز است که عبارتنداز:
1-آیاسیستم موردنظریک سیستم مجزااست یاسیستم یکپارچه؟
2-آیاطراحی انجام شده بایدقیل ازاجرا تصویب شود؟
3-چه کسی مالک(عهده دار)سیستم نهایی است؟
4-سیستم بایدتاچه حددقیق باشد؟
5-آیاطراحی اولیه بایدساده باشدیاپیچیده؟

بخش دوم:مراحل اجرای موفقیت آمیزسیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت
گروه هزینه یابی برمبنای فعالیت بایدیک برنامه نظام مندوساختاریافته برای اجرای موفق این سیستم طراحی کند.این برنامه شامل7مرحله زیراست:
1-همایش هزینه یابی فعالیت محور
2-همایش طراحی:بادوهدف
الف-آموزش گروه اجرایی سیستم هزینه یابی فعالیت محوردرباره مفاهیم هزینه یابی فعالیت محور.
ب-اطمینان کامل ازاینکه گروه بخوبی این سیستم رادرک کرده است.
3-طراحی وجمع آوری داده
4-جلسات پیشرفت کار
5-همایش اجرایی
6-جلسه ارائه نتایج
7-جلسه گزارش دهی(تفسیر)

کاربردهای هزینه یابی برمبنای فعالیت درشرکت
1-ارزشگذاری موجودیها:تحقیقات اینزومیشل(1998)روی251 شرکت بزرگ انگلیسی نشان می دهدکه 40%شرکتهای تولیدی ازهزینه یابی برمبنای فعالیت برای ارزشگذاری موجودیهایشان کمک می گیرند.
2-تصمیمات قیمتگذاری:تعییین قیمت فروش یک محصول بدون آگاهی ازبهای تمام شده آن ممکن نیست .هزینه یابی برمبنای فعالیت با محاسبه دقیق ترهزینه ها نشان می دهدکه درچه مواردی باید هزینه هاراکاهش داد.
3-طراحی محصول:تحلیل هزینه هادرسیستم هزینه یابی فعالیت محور،شناسایی فعالیتهای دارای ارزش افزوده ونیزفعالیتهای غیرضروری راشناسایی می کند.
4-قیمت گذاری انتقالی:هنوزشواهدکمی دراستفاده ازهزینه یابی برمبنای فعالیت درقیمت گذاری انتقالی محصولات بین دوایرمختلف شرکت وجوددارد،هرچنداین روش می توانداطلاعات دقیق رادراین خصوص ارائه دهد.

هزینه یابی مجاری توزیع وتصمیم گیری درباره آنها:بااستفاده ازهزینه یابی برمبنای فعالیت می توان هزینه هریک ازمجاری توزیع رامحاسبه کرد.
5-تحلیل سودآوری مشتری:
تحلیل سودآوری مشتریان یکی ازکاربردهای اصلی سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت است.تحقیقات نشان می دهدکه بین 20 تا 30 درصدمشتریان باعث ازبین رفتن سودشرکتهامی شوند.
6-تصمیم گیری درباره خروجی ها:
تصمیم گیری درباره اینکه چه محصولی درچه بازاری وباچه قیمتی ودرچه حجمی بفروش برسد،اساس راهبردرقابتی است.
7- یودجه بندی برمبنای فعالیت:
بودجه بندی برای هزینه های سربار برای مدت طولانی از مشکلات حل نشدنی مدیریت بوده است سیستم هزینه یابی فعالیت محور با توجه به ارتباط کمی که بین خروجی ها و منابع ورودی ایجاد می کند می تواند نیاز بلند مدت شرکت را برطرف سازد.

8-تحلیل فعالیتهای با/بدون ارزش افزوده:
تیورنی (1992)می گوید فعالیت هایی دارای ارزش افزوده اند که برای مشتری ارزشمند و از دید او ضروری هستند و یا اینکه یک کارکرد اصلی در سازمان تلقی شوند.
9-تحلیل زنجیره ارزش:
بر اساس این مفهوم ،یک کسب و کار خاص ،در واقع مجموعه ای از فعالیت های مرتبط به هم است که در نهایت ارزش افزوده ای برای مشتری ایجاد می کنند.
10-طراحی مجدد سازمان:تحقیق هیکسون(1995)نشان می دهد که با وجود اینکه بخش های مختلف یک سازمان ممکن است بصورت مجزا بهینه باشند اما ممکن است در کل (بعنوان یک مجموعه)از هماهنگی لازم برخوردار نباشند،مهندسی مجدد سازمان که بر اساس تحلیل های هزینه یابی بر مبنای فعالیت صورت می گیرد می تواند یک مجموعه منسجم موفق را منجر شود.
11-محک زنی /بهینه کاوی:یکی از نتایجی است که از اجرای سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت حاصل می شود و معیار هایی برای ارزیابی عملکرد می باشد.بنابر این برای ارزیابی و مقایسه شرکت با رقبا می توان از این معیار ها استفاده نمود.

12-بهبود مستمر: بسیار فراگیر است و تمامی افراد اعم از مدیران ،کارکنان،کارگران را در بر میگیرد پیام راهبردی:حتی یک روز هم نباید بدون ایجاد نوعی بهبود در یکی از بخش های شرکت یا سازمان سپری شود.
13-مدل بندی هزینه:
مدل بندی،پیش بینی،و شبیه سازی هزینه ها در حقیقت به معنی توانایی برای فرموله کردن هزینه های آتی است ک در تولید محصولات ،رویدادهاو فرآیند ها رخ می دهند.
14-مهندسی مجدد فرآیند:
ابزار مدیریتی بای طراحی مجدد فرآیند های شرکت به منظور بدست آوردن بهبود عمده در معیار های عملکرد مثل هزینه و کیفیت است ایده پشتوانه مهندسی مجدد فرآیند ها این است که کلیه فعالیت هایی که در سازمان انجام می شود از اهداف راهبردی تا اهداف عملیاتی و نیز رویه های کاری باید مورد بازبینی قرار گیرندمهندسی مجدد فرآیند های واحد تجاری ،با ارزیابی ماموریت سازمان شروع و با طراحی مجدد فرآیند ها در جهت ماموریت سازمان ادامه می یابد.

باتشکراز حسن توجه شما
سالهای بسیار دور پادشاهی زندگی میکرد که وزیری داشت.
وزیر همواره میگفت: هر اتفاقی که رخ میدهد به صلاح ماست.

روزی پادشاه برای پوست کندن میوه کارد تیزی طلب کرد اما در حین بریدن میوه انگشتش را برید،وزیر که در آنجا بود گفت: نگران نباشید تمام چیزهایی که رخ میدهد در جهت خیر و صلاح شماست !
پادشاه از این سخن وزیر برآشفت و از رفتار او در برابر این اتفاق آزرده خاطر شد و دستور زندانی کردن وزیر را داد…
چند روز بعد پادشاه با ملازمانش برای شکار به نزدیکی جنگلی رفتند. پادشاه در حالی که مشغول اسب سواری بود راه را گم کرد و وارد جنگل انبوهی شد و از ملازمان خود دور افتاد،در حالی که پادشاه به دنبال راه بازگشت بود به محل سکونت قبیلهای رسیدکه مردم آن در حال تدارک مراسم قربانی برای خدایانشان بودند، زمانی که مردم پادشاه خوش سیما را دیدند خوشحال شدند زیرا تصور کردند وی بهترین قربانی برای تقدیم به خدای آنهاست!!!
آنها پادشاه را در برابر تندیس الهه خود بستند تا وی را بکشند، اما ناگهان یکی از مردان قبیله فریاد کشید : چگونه میتوانید این مرد را برای قربانی کردن انتخاب کنید در حالی که وی بدنی ناقص دارد، به انگشت او نگاه کنید !!! به همین دلیل وی را قربانی نکردند و آزاد شد. پادشاه که به قصر رسید وزیر را فراخواند و گفت:اکنون فهمیدم منظور تو از اینکه میگفتی هر چه رخ میدهد به صلاح شماست چه  بوده زیرا بریده شدن انگشتم موجب شد زندگیام نجات یابد اما در مورد تو چی؟ تو به زندان افتادی این امر چه خیر و صلاحی برای تو داشت؟!! وزیر پاسخ داد: پادشاه عزیز مگر نمیبینید،اگر من به زندان نمیافتادم مانند همیشه در جنگل به همراه شما بودم در آنجا زمانی که شما را قربانی نکردند مردم قبیله مرا برای قربانی کردن انتخاب میکردند، بنابراین میبینید که حبس شدن نیز برای من مفید بود!!!
ایمان قوی داشته باشید و بدانید هر چه رخ میدهد خواست خداوند است 


تعداد صفحات : 59 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود