تارا فایل

پاورپوینت،تعریف موزه و بررسی موزه هنرهای عالی آتلانتا، 104 اسلاید،powerpoint


به نام خدا

موضوع
تعریف موزه و برسی موزه هنرهای عالی آتلانتا

تعریف موزه
موزه به مکان خاصی که در آن مجموعه ای از آثار باستانی، صنعتی، هنری و اشیاء باارزش را به معرض نمایش می گذارند، گفته می شود.

تاریخ
نخستین موزه با مجموعه های خصوصی افراد توانمند، خانواده ها و موسسات هنری آغاز شد که شامل اشیاء طبیعی و نایاب می شد. در ایران ساخت اولین موزه به ناصرالدین شاه قاجار و پس از بازگشت وی از سفر اروپا نسبت داده می شود.

انواع

موزه لوور در پاریس، پربازدیدترین موزه جهان است.
انواع زیادی از موزه وجود دارد از مجموعه های بزرگ در شهرهای بزرگ که انواع مجموعه ها را پوشش می دهد تا موزه های کوچک که یک یا چند دسته خاص را شامل می شود. این دسته ها شامل هنرهای زیبا، هنر کاربردی، صنایع دستی، باستان شناسی، مردم شناسی، قوم شناسی، تاریخ، تاریخ فرهنگی، تاریخ نظامی، علم، فناوری، موزه کودکان، نقشه، تاریخ طبیعی، سکه شناسی، گیاه شناسی، علوم طبیعی و تمبرشناسی و کاخ موزه ها می باشد

موزه های معروف

نمایی از یکی از گالری های نقاشی موزه متروپولیتن، نیویورک.

موزهٔ هنرهای معاصر تهران، دارای یکی از جامع ترین کلکسیون های هنر مدرن از پس از جنگ جهانی دوم تا پیش از دههٔ ۱۹۸۰ میلادی است که شامل کارهای مهمی از جنبش های هیجان نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینی مالیسم، مفهومی، و فوتورئالیسم می شود.
از معروف ترین موزه های جهان می توان به موزه لوور پاریس، موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ، بریتیش موزیوم در لندن اشاره کرد.

در میان مهمترین موزه هایی که در ایران وجود دارد، می توان موزه ایران باستان، موزه آذربایجان، موزه رضا عباسی، موزه آبگینه، موزه فرش، موسسه فرهنگی موزه های بنیاد شامل (موزه زمان، موزه پول، موزه کاخ رامسر، موزه خودروهای تاریخی ایران)، موزه هنرهای معاصر (که به کوشش شهبانو فرح پهلوی تاسیس شد) و کاخ موزه نیاوران و موزه اداری سفیر را نام برد. معروفترین موزه در زمینه علوم طبیعی موزه علوم طبیعی بهاباد یزد می باشد.

مبانی نظری

تعریف موزه

معنی لغوی موزه
برگرفته از لغت فرانسوی Musee
برگرفته از لغت یونانی

تاریخچه موزه
تحول بنیادی فرهنگی و اجتماعی ژرف
موزه داران سه انقلاب
پر کردن اوقات فراغت مردم توسط موزه ها
آموزش به عنوان یکی از عملکردهای موزه
بعد از جنگ جهانی دوم، شعار: موزه ها را به میان مردم ببریم
1
2
3

تاثیر بسزای اماکن مقدس و پرستشگاه ها در شکل گیری موزه ها
پرستشگاه بودایی ”شوسومین“-ایالت نارا-ژاپن
معابد یونانی
گنجینه نذورات عیسویان در کلیساهای کاتولیک

پیدایش اولین موزه ها در جهان
مجموعه شخصی اشمولین-آکسفورد-انگلستان
سال 1638 میلادی
سال 1750 میلادی
سال 1793 میلادی
قصر لوکزامبورگ-فرانسه
موزه هنری لوور-فرانسه

انگیزه ایجاد موزه
اشتیاق به گردآوری که ریشه در طبیعت انسان دارد

تاریخ موزه داری در ایران
پنهان کردن دفینه های گرانبها در دل کوه
سیستم اجتماعی ایران
نابسامانی های تاریخی

اولین موزه های ایران
موزه های آستان قدس رضوی
موزه شیخ صغی الدین اردبیلی
بخش اسلامی موزه ملی ایران

موزه ملی ایران
افتتاح موزه در سال 1295
نقطه عطف در تاریخ موزه های ایران در سال 1316

ساخت موزه همایونی به دستور ناصر الدین شاه در شمال کاخ گلستان

اهداف موزه

عمده فعالیت های موزه

انواع موزه ها در کمیته های تخصصی ایکوم-از نظر محتوا
صنایع دستی
هنرهای کاربردی
تاریخ
مردم شناسی
علوم طبیعی
دانش و فناوری
منطقه ای
محلی
تخصصی

تقسیم بندی انواع موزه ها بعد از جنگ جهانی دوم-از نظر محتوا
هنری
تاریخی
تخصصی
فنی و صنعتی
علمی

موزه های هنری

موزه های تاریخی

موزه های تخصصی

موزه های علمی

موزه های فنی و صنعتی

انواع موزه ها-از نظر ساخت
تاریخی و باستان شناسی
فضای باز
مردم شناسی
علوم و تاریخ طبیعی
محله ای یا منطقه ای
سیار
نظامی
اندیشمندان(خانه هنرمندان)
کاخ موزه ها
هنری
پارک موزه ها

1- ایجاد فضاهای متضاد از نظر کیفیت فضایی برای رفع خستگی
2- استفاده از سلسله مراتب مناسب و فضای کوتاه استراحت جهت ایجاد شوق در بیننده برای ادامه بازدید از موزه
3- ایجاد دید دوردست برای رفع خستگی(به دلیل وجود دید نزدیک در موزه)
4- استفاده از نور طبیعی در محل فعالیت انسان و استفاده از نور مصنوعی و کنترل شده در محل نمایش اشیا
5- حفظ رسالت اجتمای موزه(ارتباط مستقیم با مخاطب) در کنار رعایت مسائل امنیتی و حفاظتی
6- توجه به همنشینی فضاهای متضاد در موزه
نکاتی در باب طراحی موزه

7- توجه به این موضوع که : موزه و ساختمان وسیله نمایش اشیاست، نه اشیا وسیله نمایش موزه
8- منطبق بودن ویژگی های معماری موزه بر روابط فضا، نور و آثار
9- منطبق بودن ویژگی های معماری بر مسئله غرفه بندی و دسته بندی اشیاو تاکید بر آن
10- استفاده از حداکثر ظرفیت موزه برای نمایش اشیا و اطلاعات و استفاده کمتر از مکان های ارتباطی
11- جداسازی مسیر حرکت بازدیدکنندگان و کارمندان
11- ورودی پلی است که مردم را به محتویات موزه پیوند می دهد، پس طراحی آن باید به صورت عنصر معماری جداگانه ولی در رابطه تنگاتنگ با ساختمان موزه باشد
نکاتی در باب طراحی موزه

12- طراحی ورودی جداگانه برای برخی از فضاهای خدماتی برای ایجاد یک بازدید اتفاقی و فعال نگه داشتن مجموعه
13- یکی از نکات مهم در طراحی موزه: ایجاد رابطه بین شی و مخاطب
14- توجه به طراحی سلسله مراتب فضایی برای دسترسی آسان بازدید کنندگان
15- توجه به انتخاب عناصر کالبدی مناسب جهت جلوگیری از به وجود آمدن انقطاق دید در فضای نمایش و توام بودن حرکت افقی وعمودی بازدیدکننده
16- طراحی موزه باید به گونه ای باشد که فرد بازدیدکننده عمق مطلب مورد نظر طراح را دریافت نماید
نکاتی در باب طراحی موزه

برنامه فیزیکی

حوزه بندی فضاهای موزه از نظر میزان بازدیدکنندگان
بخش عمومی
بخش خصوصی
بخش عمومی-خصوصی

حوزه بندی فضاهای موزه از نظر عملکرد
بخش نموده ها
بخش اطلاعات و خدمات علمی-هنری
بخش نگهداری و مرمت
بخش اداری
بخش رفاهی-تجاری-فنی

بخش نموده ها
گالری نمایش دائم
نمایشگاه موقت
1- جدا بودن از مسیر عادی بازدیدکنندگان
ویژگی ها
2- دارای دسترسی از یک سالن اصلی و به طور مستقیم
3-مجهز به وسایل ایمنی به صورت کامل
1
2

بخش اطلاعات و خدمات علمی-هنری
فضاهای تحقیق و آموزش
بخش تبادل اطلاعات و تبلیغات
اتاق بحث و مذاکره و کنفرانس
آمفی تئاتر و سالن چند منظوره
بخش عکاسی و لابراتور
کتابخانه
1
2
3
4
5
6

بخش تبادل اطلاعات و تبلیغات
1- انتشار راهنمای موزه
ویژگی ها
2- انتشار نشریه تخصصی
3- تهیه بروشورهای اطلاعاتی و راهنما
1
4- نصب پوستر در محل های عمومی
5- تبلیغات خارج از کشور
6- تبادل اطلاعات کامپیوتری

فضاهی تحقیق و آموزش
1- انجام بحث و مناظره بین دست اندرکاران موزه با اهداف آموزشی
ویژگی ها
2- خدمات برای بازدیدکننده هم در داخل و هم خارج از موزه
3- دایر کردن کلاس های آموزشی در زمینه هنر
2
4- برگزار کردن سمینار های عمومی و تخصصی

اتاق بحث و مذاکره و کنفرانس
3

آمفی تئاتر و سالن چندمنظوره
1- فضای اصلی تئاتر یا سالن اصلی
ویژگی ها
2- صحنه و قسمت نمایش
3- پشت صحنه
4
4- فضای وروی
5- لابی و سرسرا

بخش خدمات رفاهی-تجاری-فنی
1
2
1- آزمایشگاه های مرمت
2- سیستم حرارتی
3- تاسیسات برق رسانی
4- انبارها
5- گاراژ
1- اتاق های نمایشگاه موقت
2- اتاق های سخنرانی
3- کتابخانه
4- بایگانی
5- سالن کنفرانس
درونی
بیرونی

جزییات بخش خدمات رفاهی-تجاری-فنی
1
3
2- پارکینگ برای اتومبیل های شخصی
3- پارکینگ برای اتوبوس های حامل توریست اتوبوس های مدارس
کافی شاپ
فضای سبز
2
فروشگاه ها
4
پارکینگ
1- پارکینگ کارمندان

بخش نگهداری و مرمت
کارگاه ها
فضای نگهداری و حفظ مجموعه ها(انبار)
آزمایشگاه مجهز به مرمت
1
2
3

بخش اداری
اتاق منشی
اتاق مدیر
اتاق کارکنان
1
2
3

اندازه فضاها
ورودی مجموعه
بخش نموده ها

اندازه فضاها
بخش اطلاعات و خدمات علمی و هنری

اندازه فضاها
بخش اطلاعات و خدمات علمی و هنری

اندازه فضاها
بخش اطلاعات و خدمات علمی و هنری

اندازه فضاها
بخش اداری

اندازه فضاها
بخش نگهداری و مرمت

اندازه فضاها
بخش خدمات

برسی موزه هنرهای عالی آتلانتا

معمار

ریچاد میر در سال1934 در نیوجرسی به دنیا آمد.

او مدرک لیسانس خود را از دانشگاه کورنل بدست آورد و در سال 1963 دفتر کارش را تاسیس کرد.

او موفق به دریافت جایزه پریتیکز در سال1984 شده است.

علاقه مندی های این معمار ،استفاده ار فرم های دایره ای،سازماندهی شعایی و سبک سفید میباشد.

سبک او در معماری سبک سفید است

تحلیل سایت

تاریخچه
این موزه در سال 1905 به عنوان انجمن هنر آتلانتا تاسیس شد.در سال 1962 هواپیمایی که مسافرانش توسط شهرداری آتلانتا دعوت شده بودند در پاریس سقوط کرده و 130تن از این افراد کشته شدند.

برای ادای احترام به این کشته شدگاه مسابقه ای برای طراحی موزه برگزار شد .که در نهایت طرح ریچارد مایر انتخاب شد.

در نهایت این موزه در سال 1983با بودجه7900000 دلار در زمینی به متراژ12500 متر مربع ساخته شد

موقعیت جغرافیایی

نحوه دسترسی به سایت

آب و هوا
1-تابش
سایت به علت قرار گرفتن در نیم کره شمالی ،از طرف جنوب در معرض تابش قرار دارد

2-میزان بارندگی ،پوشش گیاهی

این منطقه دارای آب و هوای مرطوب نیمه گرمسیری میباشد،زمستان های سرد و تابستان های گرم.
این منطقه در تمام طول سال بارندگی دارد و جزو مناطق پر باران محسوب میشود.از دیگر ویژگی های طبیعی این منطقه طوفان خیز بودن این منطقه است.

برسی کلی سایت

برسی طرح

سبک
سبک بنا ،سبک سفید است

عملکرد
فضای موزه برای نمایش تابلو های نقاشی و عکاسی و آثار مجسمه سازی مورد استفاده قرار میگیرد

کانسبت

سازماندهی

نقشه ها

عرصه ها

دسترسی به بنا

دسترسی داخلی

فرم بنا

نمای ساختمان

نمای داخلی

نور

نما

منابع
، فارسی تاجیکی: آثارخانه. در ایران، شکل فرانسوی و در افغانستان، شکل انگلیسی واژه (موزیم) رایج است.
سازمان جهانی موزه شورای بین المللی موزه. بایگانی شده از اصلی در ۱۵ مارس ۲۰۱۵.
نفیسی، نوشین دخت (۱۳۸۰). موزه داری. سمت.
دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا جلد ۴۶ شماره مسلسل۲۲۰، به کوشش زیر نظر دکتر محمد معین.، تهران: دانشگاه تهران، سازمان لغت نامه

با تشکر از توجه شما


تعداد صفحات : 104 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود