تارا فایل

مقاله نرم افزارهای برنامه ریزی و تعمیرات نگهداری PM



مقاله:
نرم افزارهای برنامه ریزی و تعمیرات نگهداری PM

فهرست:
نرم افزار کارا
شرح سیستم نرم افزار pm
مشخصات کلی سیستم
رئوس امکانات سیستم
آمار در نت (نقش ابزارهای آماری در مدیریت نگهداری و تعمیرات pm)
بررسی مفاهیم پارتو و نقش آن در مدیریت فعالیتها
CMMS -نیاز های کلیدی برای نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات
مقصر کیست؟ TPM چگونه نماینده در برابر خرابی ها ا ست.!
منبع

منبع:

http://tpm.blogfa.com/post-309.aspx

نرم افزار کارا
برای پیوستن به بازارهای جهانی و حضور در بازارهای رقابتی تغییر سیستمهای مدیریتی کارخانجات و واحدهای تولیدی از مدیریت سنتی به مدیریت علمی اجتناب ناپذیر است. مهمترین شاخصه مدیریت علمی ؛ بکارگیری رایانه و استفاده از فن آوری اطلاعات در پردازش اطلاعات می باشد.
شرکت فنی و مهندسی ثمین بمنظور ایجاد تحول در سیستم انبارداری ، سیستم نگهداری و تعمیرات ، سیستم تولید، و سیستم حسابداری کارخانجات و واحدهای تولیدی از روشهای دستی به روشهای مدرن کامپیوتری اقدام به معرفی و عرضه مجموعه نرم افزاری کارا Cara با امکانات اختصاصی زیر نموده است :
1 نرم افزار نت (PM) جهت ایجاد بانک اطلاعاتی کلیه تجهیزات کارخانجات و تهیه دستورالعملهای سرویس، نگهداری، تعمیرات و … بمنظور برنامه ریزی و اجرای عملیات نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه تجهیزات و ارائه گزارشهای تحلیلی.

شرح سیستم نرم افزار pm
نرم افزار نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM ) ، بمنظور تسریع عمل و ایجاد دقت ، سرعت و کارایی برنامه ریزی و کنترل عملیات نگهداری و تعمیرات ماشین آلات تولیدی و غیر تولیدی طراحی گردیده است .
نرم افزار مذکور در دو حیطه اصلی فعالیتهای مدیریت فنی، یعنی موارد برنامه ریزی شده (PM) و امور مربوط به خرابی های موردی ( EM) ، به ایفای نقش پرداخته و با ایجاد پایگاههای اطلاعاتی منسجم و مرتبط ، قدرت مدیریت را در طبقه بندی و پردازش اطلاعات افزایش خواهد داد . شاخص هایی از جمله قطعات و مواد مصرفی ، پرسنل تعمیراتی ، توقفات ماشین ‏آلات و هزینه های ریالی مربوط به شاخص های فوق در این سیستم ثبت شده و مورد تجزیه و تحلیل واقع می گردند .
این سیستم کاملا" بصورت محاوره ای (Menu Driven) طراحی شده و نهایت راحتی و سرعت عمل را در اختیار کاربر می گذارد .
مشخصات کلی سیستم
– نرم افزار بصـورت تک کاربره ( تحت سیستم عامل Windows 98 و یا 2000 و یا XP ) و یا شبکه ( تحت سیستم عاملهای Windows NT و یا2000 و یا XP ) قابل اجرا می باشد .
– تیمار توسط قفل محافظت می گردد .
– دفترچه راهنمای کار با نرم افزار همراه با آموزش عملی به کارفرما ارائه خواهد شد .
– مشاوره در جهت پیاده سازی سیستم، در صورت تمایل خریدار، توسط مشاور انجام خواهد پذیرفت .
– سیستم دارای یکسال گارانتی بوده و هرگونه نقص وایراد احتمالی دربرنامه برعهده مشاور می باشد.
– درخواستها ، پیشنهادات خاص وتوسعه سیستم که درآینده از طرف کارفرما مطرح گردند طی توافق جداگانه ای به انجام خواهند رسید .
– خریدار امکان عقد قرارداد پشتیبانی جهت ارائه خدمات اضافی را دارا می باشد .
– ارتباط با سایر سیستم ها از جمله انبار ، حسابداری صنعتی ، نقشه های اتوکد و … امکان پذیر می باشد .

رئوس امکانات سیستم
الف ـ مبانی اطلاعاتی
– تعریف و طبقه بندی گروههای اصلی ماشین آلات و دستگاهها .
– تعریف و طبقه بندی محل استقرار ماشین آلات و دستگاه ها در دو سطح اصلی و فرعی .
– دسته بندی علل خرابی ماشین آلات بمنظور تحلیل های بعدی ، به تفکیک گروه های برق ، مکانیک و … .
– تعریف و طبقه بندی رسته های تعمیراتی مختلف (برق، مکانیک ، تاسیسات و … ) .
– امکان تعریف کنترل و ثبت کلیه فعالیت های پیمانکاران در گروه های برق ، مکانیک ، تاسیسات و … .
– معرفی تقویمهای کاری مختلف ، به تعداد نامحدود و تخصیص تک تک ماشین آلات ، و یا ماشین آلات خطوط تولید به تقویم های کاری دلخواه .
– تعریف انواع عملیات نگهداری وتعمیر ( مانند روغنکاری ، بازدید ، سرویس ، تعویض قطعه ، تعمیر اساسی ، کالیبراسیون و … ) .
– معرفی مشخصات اصلی ماشین آلات شامل :
• مشخصات کلی دستگاه (نام ، کد ، اطلاعات مربوط به کارخانه سازنده ، نمایندگی ، محل نصب ، مدل و … ) .
– فرم شناسنامه قطعات و مواد مصرفی و اطلاعات موجودی ، نقطه سفارش ، میزان سفارش ، شماره فنی و … در مورد قطعات یدکی .
• مشخصات فنی و شناسنامه ای ماشین آلات بصورت نامحدود و بنا به تعریف کاربر از قبیل (ولتاژ، آمپراژ ، توان مصرفی ، قدرت موتورها ، ظرفیت ماشین ، شماره نقشه ها ، شماره مدارک فنی و …) .
• مشخصات تفصیلی دستگاه (معرفی قسمتهای اصلی دستگاه و قطعات یدکی مربوط به آنها و تعریف آنها و تعریف کلیه اجزاء و مکانیزمها با مشخصات شناسنامه ای کامل ) .
• مشخصات مربوط به فعالیتهای پیشگیری در چهار سطح ( کل ماشین ، سیستمهای اصلی، مجموعه ها و قطعات) . شامل زمان آخرین عمل، فاصله زمانی بین عملیات ، نوع عمل ، شرح عمل ، نیروی انسانی مورد نیاز ، مواد مورد نیاز ، زمان پیش بینی شده برای انجام ، انجام عمل در حالت توقف یا کار و … .
ب – عملیات سیستم
– امکان ورود و ثبت درخواست تعمیرات موردی و اتفاقی (EM) خارج از برنامه .
– امکان برنامه ریزی انجام فعالیتهای پیشگیری براساس متوسط زمان پیش بینی شده وبا در نظر گرفتن تقویم کاری یا آمارهای کارکرد ماشین آلات و تعیین عملیاتی که می بایست در هر تاریخ دلخواه برای هر ماشین انجام شود .
– صدور دستورکاراجرایی برای رسته های تعمیراتی ، براساس درخواست های اتفاقی و تعمیرات برنامه ای و اعلام به پرسنل تعمیرکار برای اقدام .
– ثبت عملیات و سوابق انجام شده مربوط به هر دستورکار (شامل : تاریخ انجام عمل ، شرح عمل انجام شده ، نیروی انسانی ، قطعات مصرفی، میزان توقف دستگاه ، زمان کار تعمیرات و …( .
– ثبت ‏آمار کارکرد تجهیزات و ماشین ‏آلات در صورت نیاز و به منظور انجام برنامه ریزی PM .
ج – گزارشات سیستم
– گزارشات پایه ای
• لیست و مشخصات ماشین آلات و تجهیزات .
• لیست قطعات یدکی هر ماشین .
• لیست قطعات مشترک بکار رفته در کلیه ماشین ها .
• لیست فعالیتهای پیش بینی شده سرویس و نگهداری دستگاهها.
• مشخصات فنی ماشین آلات ، سیستم ها ، مجموعه ها و قطعات .
• نمودار درختی کلیه سطوح ماشین آلات .


گزارشات تحلیلی
• گزارش پیش بینی کاربری نیروی انسانی مورد نیاز برای اجرای برنامه های تعمیراتی .
• گزارش پیش بینی مصرف قطعات/موادبرای محدوده زمانی دلخواه .
• سابقه سرویس و نگهداری ماشین آلات ( شامل عملیات انجام شده ، زمان عملیات ، قطعات مصرفی ، پرسنل تعمیر کار و …) .
• گزارش دستور کارهای معوقه به تفکیک علل تعویق در انجام کار .
• آمار توقفات فنی ماشین آلات برحسب توقفات با برنامه و بدون برنامه .
• آمار علل خرابی دستگاه ها به تفکیک عوامل برقی ، مکانیکی ، تاسیساتی و … .
• خلاصه کارکرد پرسنل تعمیر کار .
• میزان مصرف واقعی قطعات در دستگاهها .
• لیست فعالیت های برنامه ریزی شده کلی ویا به تفکیک پرسنل تعمیراتی و یا به تفکیک ماشین دلخواه و در محدوده زمانی دلخواه .
• لیست فعالیت هایی که دستور کار آنها برای روز خاص یا محدوده زمانی خاص صادر شده است ، بطور کلی و به تفکیک رسته های تعمیراتی .
• لیست فعالیت های انجام شده در روز خاص یا محدوده زمانی خاص .
• مقایسه های عملکرد و برنامه برای پرسنل و قطعات .
• و … .
– نمودارهای مقایسه ای
این سیستم نمودارهای گرافیکی بسیار زیبا و جذاب در انواع مختلف از جمله ستونی و دایره ای دو بعدی و سه بعدی ، نمودار خطی ، نمودار سطحی و … را به دلخواه کاربر نمایش و یا چاپ خواهد نمود . این نمودار ها عبارتند از :
• نمودار مقایسه چگونگی وضعیت تاخیر در انجام عملیات .
• نمودار مقایسه تعداد دفعات خرابی ماشین ها .
• نمودار مقایسه تحلیلی رئوس علل خرابی .
• نمودار مقایسه فعالترین رسته های تعمیراتی .
• نمودار مقایسه تعداد عملیات (PM) و(EM) تجهیزات .
• نمودار مقایسه مصرف یک قطعه در تجهیزات مختلف .
• نمودار مقایسه رسته ها، از لحاظ تاخیر در عملیات سیستم ها .
• نمودار مقایسه زمان انواع عملیات انجام شده در یک ماشین .
• نمودار مقایسه زمان مصرفی یک عمل خاص برروی ماشینهای مختلف .
– گزارشات ساختنی
در این بخش ، کاربر می تواند با ورود به محیط Report Generator ، خود مبادرت به طراحی و تولید گزارشات نماید . این گزارشات به تعداد نامحدود و با انواع فیلترها و سورت های دلخواه قابل تعریف و استفاده می باشند .
آمار در نت (نقش ابزارهای آماری در مدیریت نگهداری و تعمیرات pm)
آمار و احتمالات در برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات نقش ویژه ای دارد در تمامی مراحل که یک خرابی یا از کار افتادگی برای تجهیزات پیش می اید از مرحله فرسودگی تا مرحله از کار افتادگی دارای خالاتی است که به آن شرایط انتقالی سیستم می گویند.این مراحل توسط کارشناسان قابلیت حدس دقیق و به موقع را ندارد زیرا که مراحل وقوع فرسودگی تا لحظه از کارافتادگی یا خرابی یک تجهیز در شرایط و حالات تصادفی اتفاق می افتد.
لذا آمار و احتمالات برای تخمین های نزدیک به واقعیت در برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات الزامی است و عملا" کارخانجاتی که از مبحث آمار و احتمالات در برنامه ریزی نت پیشگیرانه خویش استفاده نمی کنند و به چند نمودار میله ای و تهیه گزارشهای مدیریتی بسنده می کنند سیستم نت صحیحی ندارند و از قابلیت اطمینان تجهیزات آنها مشکوک و ناپایدار است.
در زیر تکنیکها و ابزارهای مهم آمار و احتمالات مورد استفاده در سیستم نت لیست شده اند:
1-هیستوگرام فراوانی
2-تابع چگالی( توزیع) احتمال (توزیع های نرمال ، یکنواخت ، منفی نمائی ، ویبال و فوق نمائی و …)
3-میانگین
4-واریانس و انجارف معیار
5-منحنی بقاء
6-پاراتو
7-نمودارهای پراکندگی
8-نمودار علت و معلول
9-نمودار کنترل
10- نمودار تمرکز نقص ها
11-آنالیز واریانس
اکثر کتابهای نت به بررسی برخی از این تکنیکها پرداخته اند لذا کمتر کتاب نتی پیدا می شود که مجموع کامل این ابزارها را شامل شود و به بررسی آنها در زمینه نت پرداخته باشد هم چنین یکی از موارد مهم استفاده نرم افزار ها نگهداری وتعمیرات از این تکنیک ها در تجزیه و تحلیل داده های سیستم نت است که عملا" اکثر نرم افزارهای نت در حد استفاده از چند ابزار ابتدائی و تهیه گزارش بیشتر نمی باشند و دلیل اصلی آن هم متغییر بودن داده ها برای هر صنعت و کارخانه می باشد. لذا استفاده از نرم افزارهائی که قابلیت اضافه کردن ماژولهای محاسباتی و آماری متناسب با نیاز کارخانه را داشته باشد ضروری و حیاتی است.هر چند که در نهایت پاسخگوی کامل نیازها نمی باشند و عملا" نیاز به نرم افزارهای آماری هم چون مینی تب(Mintab) در تجزیه و تحلیل داده های سیستم نت نیاز است.
بررسی مفاهیم پارتو و نقش آن در مدیریت فعالیتها

مدیریت و قانون پارتو
در سال 1906 اقتصاددان ایتالیایی "ویلفردو پارتو" یک فرمول ریاضی برای توصیف توزیع نابرابر ثروت در کشور خود ابداع کرد.او مشاهده کرده بود که بیست درصد از مردم بیش از هشتاد درصد ثروت را در اختیار دارند. در سالهای پایانی دهه 1940، دکتر "ژوزف جوران" به اشتباه قانون 20/80 را به پارتو نسبت داد و آنرا اصل پارتو خواند (که نه یک اصل بلکه یک حقیقت اجتماعی در آن سالهای ایتالیا بود).
گرچه این نامگذاری اشتباه بود، لیکن اصل یا قاعده پارتو که گاهی بدین نام خوانده می شود، می تواند ابزار بسیار موثری برای کمک به مدیریت اثربخش باشد.
این قاعده از کجا آمده است؟
پس از اینکه پارتو مشاهدات خود را انجام داده و فرمول خویش را ابداع نمود، بسیاری از محققین پدیده های مشابهی را در زمینه تخصصی خویش مورد بررسی قرار دادند.
پیشتاز مدیریت کیفیت دکتر ژوزف جوران که در سالهای دهه 1930 و 1940 در آمریکا زندگی می کرد، یک اصل جهانشمول را شناسایی کرد که آنرا "اندکهای حیاتی و بسیارهای کم اهمیت " نامید و بصورت مکتوب در آورد.
فقدان دقت کافی در کار اولیه ای که انجام داده بود باعث شد، آنرا بسط نظرات اقتصادی پارتو در زمینه ای وسیعتر بدانند. نام اصل، پارتو باقی ماند، شاید به این علت که از نامگذاری دکتر جوران برای گوش خوشایندتر بود.
در نتیجه، مشاهدات دکتر جوران از "اندکهای حیاتی و بسیارهای کم اهمیت"، یعنی این اصل که بیست درصد از چیزی، اغلب مسئول 80 درصد نتایج است، تحت عنوان اصل پارتو یا قاعده 20/80 باقی ماند.

این قاعده به چه معنا است؟
قاعده 20/80 بدین معنا است که در هرچیزی، میزان اندکی (20 درصد) دارای اهمیت حیاتی و بسیاری (80 درصد) کم اهمیت و یا دارای اهمیت ناچیز است.
در مورد پارتو این قاعده بدین معناست که 20 درصد مردم 80 درصد ثروت را در اختیار دارند. در کار اولیه جوران چنین بیان شده است که 20 درصد نواقص باعث 80 درصد مشکلات می شوند.
مدیران پروژه ها می دانند که 20 درصد کار (اولین ده درصد و آخرین ده درصد) 80 درصد زمان و منابع را صرف می کند. می توانیم قاعده 20/80 را در مورد تقریباً هرچیزی بکار ببریم، از علم مدیریت گرفته تا جهان فیزیک.
بعنوان مثال، شاید توجه کرده باشید که 20 درصد از لوازم شما بیش از 80 درصد فضای انبار خانه را اشغال می کنند و نیز 80 درصد لوازم را 20 درصد از فروشندگان عرضه کرده اند.
همچنین 80 درصد فروش، ناشی از فعالیت 20 درصد کارکنان بخش فروش است. بیست درصد کارکنان شما مسئول 80 درصد مشکلات هستند اما بیست درصد دیگر، هشتاد درصد تولید را فراهم می کنند. این قاعده در هر دو مورد صادق است.

این قاعده چگونه می تواند بما کمک کند؟
ارزش اصل پارتو برای یک مدیر در این است که به او متذکر می شود بر 20 درصد چیزهای مهم تمرکز کند.
از میان کارهایی که در طول روز انجام می دهیم، تنها 20 درصد دارای اهمیت واقعی هستند و آن 20 درصد، 80 درصد نتایج را تولید می کنند. باید این موارد مهم را شناسایی نموده و بر آنها تمرکز کرد.
برنامه کاری روزانه خود را مرور کنید. اگر بتوان از موردی طرفنظر کرد، اگر چیزی از قلم افتاده است، بدانید که به آن20 درصد امور مهم تعلق ندارد.
در آن زمان یک تئوری مدیریت رواج داشت که پیشنهاد می کرد اصل پارتو را بعنوان مولد مدیریت "فوق ستاره" تعبیر کنند.
بنا به ادعای این تئوری، از آنجایی که 20 درصد نیروهای کاری مسئول تولید 80 درصد از دستاوردها هستند، ما بعنوان یک مدیر باید وقت محدود خود را بر مدیریت تنها آن 20 درصد محدود کنیم، افرادیکه "فوق ستاره" نامیده می شوند.
این تئوری مغشوش است، زیرا از این حقیقت غفلت می کند که 80 درصد وقت ما صرف امور مهم می شود. کمک به افراد در جهت ارتقا و پیشرفت کاری، استفاده مناسبتری از زمان است و کمک می نماید دستاوردهای خوب مبدل به دستاوردهای فوق العاده شوند.
اصل پارتو را در مورد تمام فعالیتهایمان می توانیم بکار بریم، اما در استفاده از آن باید نهایت احتیاط و خردمندی را اعمال کرد.
اصل پارتو و یا بعبارتی قاعده 20/80 می تواند بعنوان یک یادآوری روزانه در خدمت ما باشد و بما یادآور شود که 80 درصد زمان و انرژی خود را بر 20 درصد آنچه واقعاً مهم است، متمرکز کنیم.
CMMS -نیاز های کلیدی برای نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات
در اکثر مواقع توسط خبرنامه های سایتهای خارجی در خصوص نرم افزارهای جدید در زمینه نگهداری و تعمیرات آگاه می شوم در هفته پیش بررسی دقیق تری بر سایتهای معرفی کننده نرم افزارهای نت تمرکز شد و اتفاق جالبی افتاده است! در طی سال 2006 الی 2007 تعداد سایتها و شرکتهائی خدمات نرم افزاری در زمینه نگهداری و تعمیرات را ارائه می دهند بسیار زیاد شده است و شاید تخمینی چیزی حدود 3 برابر شده است اما موضوع بسیار مهمی که در ارائهCMMS های مشاهده می شود تاکید آنها بر نیازهای کلیدی مشتری برای استفاده از نرم افزار است .

مبحث برنامه ریزی فعالیتهای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و غیره امروزه تا حدودی زیادی برای همه صنایع مشخص است و خواسته های نرم افزاری آنها نیز معلوم است لذا نیاز نیست که روی خواسته های یک سیستم نت مجدد صحبت کنیم (با توجه به اینکه در این سایت بیشترین مطلب در خصوص الزامات نرم افزار های نت نوشته شده است) تمامی نرم افزارهای نت ارائه شده در شرکتهای مختلف زیر بنای آن را رعایت کرده اند و تفاوت خاصی در مدلهای بروز شده آنها مشاهده نمی شود.اما اکثر آنها متناسب با نوع صنعت طراحی مجدد شده اند و مبتنی بر خواسته ای خاص مشتری تغییراتی در نحوه عملکرد نرم افزار داده اند.که این موضوع در نرم افزارهای داخلی بسیار کم دیده می شود مطمئنا" نرم افزاری که شرکت های خدماتی مثل اتوبوسرانی و قطار شهری نیاز دارد با نرم افزاری که شرکتهای گاز شهری نیاز دارند متفاوت است حال شرکتهای تولیدی که جای خود را دارد و نمونه دیگر مبحث نت مورد نیاز در مباحث هتل داری است که این زمینه در داخل کشور وجود ندارد در حالی که امروز در جهان برای صنایع خدماتی و هتلداری نرم افزارهای ویژه طراحی شده است.
حال اگر دامنه بحث را محدودتر کنیم و بر روی کارخانجات صنایع تولیدی کشور متمرکز شویم برای تهیه یک نرم افزار نگهداری و تعمیرات مناسب باید چند نکته کلید را در انتخاب نرم افزار و شرکت ارائه دهنده آن مدنظر داشته باشید:
1- خدمات پشتیبانی نرم افزاری
2- خدمات پشتیبانی مغز افزاری
3- خدمات پشتیبانی سخت افزاری
4- خدمات پشتیبانی برنامه نویسی
در قسمتهای بعدی به بررسی هر کدام از آیتمها پرداخته می شود تا دیدگاه و نگرشی صحیح برای انتخاب نرم افزار نت داده شود.
خواهشمند است در نظر سنجی نرم افزار نگهداری و تعمیرات سایت (آیا به نرم فزار نتCMMS نیاز داریم؟ )اگر هنوز شرکت نکرده اید مشارکت نمایید.
مزایا و امکانات ویژه نرم افزار
• به روز نمودن برنامه ریزی نگهداری تجهیزات با توجه به تغییرات اعمال شده توسط کاربر
• اختصاص دادن فعالیت ها و کارها متناسب با زمان در دسترس هر گروه کاری
• اولویت بندی فعالیتهای تعمیراتی
• امکان ارزیابی پرسنل نگهداری و تعمیرات بر اساس سوابق فعالیت های انجام شده
• امکان شناسایی و ارزیابی تامین کنندگان قطعات و ماشین آلات بر اساس سوابق موجود در سیستم
• امکان نظارت بر فعالیتهای نگهداری و تعمیرات از دفتر مرکزی

اهداف جانبی
o ایجاد آرشیو مدارک فنی به عنوان بانک اطلاعاتی کارخانه
o بررسی و آنالیز فنی اقتصادی نگهداری و تعمیرات انجام شده
o کاهش هزینه های انرژی مانند ( برق، سوخت و غیره )
o ایجاد زمان توقف کمتر در مقابل تولید بیشتر و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده محصول
o کاهش هزینه های تعمیرات متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی و نیروی انسانی
o ایجاد نظم و ترتیب در تعمیرات و استاندارد کردن کارهای تعمیراتی و برنامه ریزی نسبی فعالیت های نگهداری و تعمیرات

مشخصات سیستم• Web-based و Client-independent با استفاده از تکنولوژی Net.
• قابل نصب روی سرور ویندوز و امکان استفاده از هر نوع سیستم عامل دیگر به عنوان Client (ویندوز، لینوکس یا Macintosh)
• چند زبانه و دارای قابلیت اضافه کردن زبانهای جدید توسط کاربر
• طراحی با استفاده از UML
• راهنمای برنامه به صورت On-line و Off-line

عناوین تعدادی از گزارشات نرم افزار
• گزارش از فعالیت های تعمیراتی و سرویس های دوره ای .
• گزارش فعالیت های انجام شده و انجام نشده به تفکیک پرسنل نگهداری و تعمیرات بر روی ماشین آلات مختلف.
• گزارش از مواد و قطعات مصرفی و باقی مانده در انبار در یک بازه زمانی.
• گزارش در مورد قطعات یا مواد پایین تر از نقطه تعریف شده (Safety Stock) S.S .
• گزارش هزینه های انجام شده بر روی ماشین آلات در یک بازه زمانی ( تکی- کلی ) .
• گزارش مقایسه هزینه ها و زمانهای صرف شده(سرویس ها، خرابی ها و…) بر روی ماشین آلات به تفکیک نوع (مکانیکی، برقی، الکتریکی و …)
• گزارش میزان هزینه توقفات خطوط تولیدی به واسطه توقف دستگاه ها.
• دسته بندی توقفات رخ داده بر اساس (مکانیکی، برقی، الکتریکی و …) .
• گزارش مقایسه ای بین مدت زمان پیش بینی شده برای انجام فعالیت های نگهداری با زمان واقعی انجام آنها
• برنامه ریزی آموزشی برای پرسنل واحد نگهداری و تعمیرات
• نمودار درختی ماشین/ مجموعه/ قطعه

مقصر کیست؟ TPM چگونه نماینده در برابر خرابی ها ا ست.!
وقتی در یک سازمان یک خرابی بوجود آیید چه کسی و در چه سطحی از سازمان مقصر است؟
آیا گروه T.P.M میبایست در برابر هر افزایش توقف-کاهش تولید-پاسخگو باشدو یا مقصر است؟
آیا پیشرفت کار در سازمان انحصاری و مربوط به گروه خاصی از سازمان است؟
در خیلی از سازمانها وقتی یک مشکل فنی بوجود می آیید.(صفر شدن موجودی قطعه-افزایش توقف-کاهش تولید-افزایش هزینه نگهداری و…..)مدیران سازمان به دنبال پیدا کردن مقصر هستند.تا مقصر ماجرا را پیدا کنند.و این در واقع ضربه زدن به توپ به هر طریق ممکن است تا توپ به زمین حریف برود.در این راستا اگر در سازما ن واحدی به نام PM-TPM وجود داشته باشد.همه مدیران ا ولین تیر را به سمت این واحد نشانه رفته و سعی در مقصر جلوه دادن این واحد هستند.
در شکل زیر میخواهم عنوان کنم که گروه نت یک نماینده برای بررسی آسیبها میباشد.گروه نت میتواند آسیبها را شناسایی کند.و برای پیشگیری از بروز مجدد آسیبها راهکار ارائه دهد.
فردی را در نظر بگیرید که مریض شده است آیا مقصر پزشک است؟اما مسولیت پزشک آنست که نسخه درست تجویز کند.واکسن معرفی کند تا از بروز مجدد مریضی جلوگیری کند.و وظیفه پرستار مراقبت از بیمارCM))
با توجه به شکل زیر میخواهم بیان کنم که TPM چگونه نماینده در برابر خرابی ها ا ست.

همانطور که در شکل دیده میشود.دایره ها در سطوح مختلف سازمان به سه قسمت تقسیم شده اند.و در واقع یک حصار بین هر گروه بوجود آمده است.
سوال:چه کسی پاسخگوی هر آنچیزی است که در سازمان اتفاق افتاده است؟
مسلما با توجه به حصار ما بین سطوح مختلف خواهیم گفت:رخداد در هر مکا نی که اتفاق افتاده است کارکنان و مدیر آن فضا مقصر است.
حال فرض کنید تقسیم دایره را پاک کردیم.مجددا سوال را مطرح میکنیم. در اینجا پاسخ کمی مشکل است.حال دیگر مشکل مال من-تو او نیست-مشکل مال ما است.همه با هم در گیر مشکل هستیم درست مانند خانواده ای که برای یکی از اعضای آن مشکل بوجود آمده است.همه با هم در حل مشکل در گیر هستیم.و یا اگر یک سود به یک خانواده برسد همه خانواده از آن بهره خواهند برد.
با حذف تقسیمات بر روی دایره خواهیم دید که همه گروههای کاری در سطوح مختلف سازمان با هم در ارتباطند.و این باعث گردش اطلاعات بین گروهها خواهد شد.برای حل یک مشکل ابتدا لازم است تا مشکل را بشناسیم.که با ارتباط و تعامل گروههای کاری شناخت مشکل بهتر خواهد بود. (نقش روابط عمومی در نت)با از بین رفتن حصار نه تنها همه سود میبرند.بلکه در حل مشکل همه سهیم هستند.برای پیشرفت کار در یک سازمان نیاز است تا محیط سازمان به یک محیط دوستانه تبدیل شود. و دیوارها برداشته شوند.در سود و زیان سازمان میبایست همه سهیم باشند. با از بین رفتن دیوار همه گروهها حول یک محور در حرکتتند که نوک محور اهداف و استراتژی سازمان است.

14


تعداد صفحات : 27 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود