1) مالکیت همه اشیاء از دیدگاه قران، خداست.
2) ماکیت بر دو نوع است : 1. قرار دادی ( مانند مالکیت انسان بر اموالش) 2. اصلی ( خداوند است که به دیگران داده است )
3) قران خدا را ولی مطلق معرفی می کند و ولایت دیگران را در صورتی که از سوی او باشد مجاز می شمارد.
4) مقصود از ولی همان سرپرست و اولی به تصرف می باشد.
5) دون الله به معنی غیر خداست.
6) قران حکم را که به معنی فرمان، امر و دستور است فقط وفقط از ان خدا می داند.
7) در قران بین ایمان به خد ا و پذیرش حاکمیت حق و فرستادگان او از یک طرف و نفی بندگی و اطاعت از طاغوت ، رابطه مستقیم وجود دارد.
8) نظام بر دو نوع است : 1. توحید ( ایمان به خدا و پیروی از دستورات و احکام الهی ) 2. شرک ( پیروی از طاغوت و حاکمیت غیر از خدا)
9) حاکمیت مطلق در نظام توحید از ان خداست.
10) لزوم تشکیل حکومت اسلامی : 1. برقراری توحید ونفی شرک 2. لزوم اجرای احکام اسلامی 3. تامین استقلال جامعه اسلامی.
11) تعایم اسلامی محدود به دستورات فردی وعبادی نیست بلکه نیازهای اجتماعی ، اقتصادی و حقوقی انسانها را در بر می گیرد.
12) تامین عدالت اجتماعی یکی از اساسی ترین اهداف اسلام است.
13) لازمه پیاده شدن اسلام در جامعه ، برقراری حکومت اسلامی است.
14) بسیاری از احکام اسلام جنبه اجتماعی و اقتصادی دارند.
15) مفهوم قاعده نفی سبیل : هر معامله و رابطه ای که موجب شود غیر مسلمان بر مسلمین تسلط پیدا کند باطل و حرام است.
16) تاسیس حکومت اسلامی در هر زمانی یکی از اساسی ترین و ابتدائی ترین اهداف اسلامی است.
17) در تعالیم اسلامی، از ولایت به عنوان زمام دین ونگهدارنده همه واجبات و مستحبات نام برده شده است.
18) نظریه اسلام منهای حکومت ، بدعت اشکاری است که توسط دشمنان اسلام تبلیغ شده است.
19) در اسلام مقام والا از ان انبیاء الهی است.
20) اولین حاکمان خدا بر زمین انبیاء الهی هستند.
21) در اسلام رئیس حکومت پیامبر است.
22) در زمان پیامبر رهبری دینی پایه واساس رهبری سیاسی به شمار می رفت.
23) بنابر عقیده شیعه ، حاکمان در اسلام بعد از پیامبر ائمه اطهار می باشند.
24) اجرای احکام الهی و تحقق اسلام در زمان غیبت امام زمان، بر عهده فقها می باشد.
25) در روایات از علما وفقها به حافظین دین ،امینان پیغمبر ،جانشینان رسول ،وارثان انبیاء و حصون اسلام (حصار محکم و حفاظت کننده) تعبیر شده است.
26) همه اموری که به عهده پیامبران است در وظیفه فقها قرار می گیرد.
27) قیلَ یا رَسّولَ اللهِ و ما دُخُولُهُم فِی الدُنیا /… مفهوم دخول : پیروی از فرمان روایان ستمگر می باشد.
28) خصوصیات رهبر اسلامی : 1. علم 2. عدالت 3. کفایت و تدبیر 4. شجاعت
29) منابع اصلی احکام اسلام : قران و حدیث
30) فقیه : کسی که احکام اسلام را از منابع اصلی ( قران و حدیث) استخراج می کند.
31) لازمه پیاده شدن عدالت اسلامی : مجری احکام الهی خود از الودگی به گناه و ستم به دور بوده و انسانی واراسته و منزهی باشد.
32) ) عدالت را فقها چنین معرفی کرده اند: گناه کبیره نکردن و بر صغیره اصرار نداشتن.
33) مشروعیت حکومت اسلامی به ولایت الهی است.
34) حکومت اسلامی حکومت احکام خداست و ولی امر مسلمین موظف است احکام را اجرا کند.
35) مقررات اسلامی بر دو نوع است : احکام اولیه – احکام ثانویه
36) احکام اولیه: احکام و مقرراتی که در کتاب وسنت امده است.
37) احکام ثانویه : احکامی که توسط حاکم اسلامی وضع می شود وبه ان احکام حکومتی نیز گفته می شود.
38)* امام خمینی احکام ثانویه را در سه حالت مشخص کرد : 1. مواردی که موجب اختلال نظام شود، مثل ازادی تجارت خارجی و ورود و خروج ارز 2. موجب فساد شود مثل خرید و فروش اسلحه3. موجب حرج شود مثل مسئله زمین و مسکن .
39) اجرای احکام و قضاوت احتیاج به ولایت دارد.
40) حکومت اسلامی که بر اساس ولایت الهی تشکیل می شود بار ان بر دوش مردم مسلمان و معتقد به خداست چنین حکومتی ، حکومت الله است بر مردم.
41) نوح وهود نتوانستند یک حکومت اسلامی تشکیل دهند. پیامبر بعد از بیعت با عقبه1 با انصار در مدینه حکومت اسلامی بنا کرد.
42) کوشش پیامبران و رهبران الهی : اشنا کردن مردم با وظایف الهی خویش.
43) مقصد رسالت انبیا ایجاد قسط و عدالت با نیروی مردم بود.
44) در جامعه اسلامی بزرگترین حقی که خدا واجب کرده حق رهبر بر مردم و حق مردم بر رهبر است.
45) یکی از مسئولیت های رهبر اسلامی رسیدگی به مشکلات مردم است.
45)* امام خمینی : در راه اصلاح جامعه ، اولین قدم اصلاح حکومت است.
46) یکی از مسائلی که توجه انسان را عمیقا" به خود جلب می کند سر نوشت او پس از مرگ است.
47) پیامبران الهی بعد از دعوت انسان به سوی خداپرستی ، مهمترین مطلبی را که اموزش دادند وجود جهان بعد از مرگ است.
48) بی شک یکی از واقعیت های بزرگ زندگی مرگ است.
49) * امام علی(ع) : انس و اشتیاق من به مرگ بیش از انس کودک به سینه مادر است.
50) حیات اولین نعمتی است که خداوند به انسان داده است.
51) * امام صادق (ع) : هرگاه خواستید به رقت و لطافت فلبی برسید مرگ خود را بیاد اورید.
52) دو دلیل برای اثبات اهمیت وضرورت معاد : 1. خطر احتمالی ( انسان در موقع خطر به خبر کودک ، فرد دیوانه و درغگو اهمیت می دهد ) 2. میل به جاودانگی
53) نگرانی از مرگ ، زائیده میل به جاودانگی است.
54) میل به جاودانگی در نهاد انسان ، وجود حیات ابدی را ثابت می کند. هر میلی در نهاد انسان است پاسخ گویی در عالم خارج دارد.
55) اعتقاد ما به معاد در درجه اول از اعتقاد ما به پیامبران سرچشمه می گیرد.
56) عقل اصل معاد را تایید کرده و بر ضرورت ان تاکید می نمایید.
57) استدلالهای عقلی در مورد معاد (پنج دسته) : 1. سه دسته امکان معاد را ثابت می کند 2. دودسته دیگر ضرورت ان را به اثبات می رساند.
58) استدلال هایی که بر امکان معاد دلالت دارند : 1. اشاره به پیدایش نخستین انسان 2. اشاره به قدرت نامحدود خداوند 3. اشاره به نظام مرگ و زندگی در طبیعت.
59) استدلال هایی که بر ضرورت معاد دلالت دارند : 1. معاد در پرتو عدل الهی 2. معاد در پرتو حکمت خداوند.
60) قران یکی از انگیزه های انکار معاد را، نشناختن قدرت خدا معرفی می کند.
61) قران انکار معاد را امری تعجب اور معرفی می کند.
62) لازمه حکمت خدا این است که هیچ کار از کارهای خدا بیهوده و عبث نباشد. کار عبث به کاری گفته می شود که هدفی را دنبال نکند.
**** شکست ناپذیری از اثار ایمان به معاد ا ست ***
63) قران لازمه عبث نبودن زندگی انسان را ، بازگشت به سوی خدا می داند.
64) یکی دیگر از علل انکار معاد، انکار روح یا بعد غیر مادی وجود انسان است.
65) قران برای مرگ وقبض روح انسان تعبیر خاصی به کار برده است که نشان دهنده غیر مادی بودن روح است.
66) قران در حدود بیست مورد از مرگ تعبیر به << توفی >> نموده و فرموده است خداوند یا مامورین او انسان را هنگام مرگ << توفی >> می کنند.
67) توفی در لغت یعنی دریافت چیزی بی انکه کوچکترین نقصانی در ان روی دهد. یا چیزی از ان برجا بماند.
68) در عالم معنا نه زمان است نه مکان.
69) دو دلیل از دلایل اثبات غیر مادی بودن روح : 1. خواب و رویا 2. ثبات شخصیت.
70)* پیامبر(ص) : مردم در خوابند وقتی که مردند بیدار می شوند.
71) مرگ نوعی بیداری است، در این هنگام قدرت خداوندی بیش از هر زمان دیگری بر انسان اشکار می شود.
72) عالم برزخ : حد فاصل بین دنیا و اخرت. در لغت به معنای فاصله و حایل میان دو چیز.
73) حدود 15 ایه در قران درباره حیات برزخی وجود دارد.
74) تمامی زمین و اسمانها در برابر عالم برزخ ، همچون حلقه ایست در بیابان .
75) عالم برزخ نسبت به عالم ماده تشبیه شده است به عالم خارج نسبت به محیط داخل رحم.
76) سرنوشت انسان در عالم برزخ ، در همین زندگی دنیوی رقم زده می شود.
77) اثار اعمال انسان دو نوع است : 1. ما تقدم 2. ما تاخر
78) اثار ماتقدم : اعمالی که اثار ونتایج انها محدود به دوران عمر انسان می باشد . با مرگ او پرونده انها نیز بسته می شود.
79) اثار ماتاخر: اعمالی که اثار ان با مرگ از بین نمی رود و اثار مثبت یا نتایج منفی انها در حیات برزخ نصیب او می گردد.
80) درعرصه محشر، پاکان و ناپاکان از چهره و سیمایشان شناخته می شوند.
81) این دنیا سرای اختیار و عمل است.
82) بازگشت جسم به همراه روح به سوی خالق خویش به معنای جسمانی بودن معاد است.
83) یکی از نام های روز قیامت یوم الحساب است.
84)* امام صادق(ع) : میزان در قران به معنای عدل است.
85) فَاَمّامَن ثَقُلَت مَوازینُهُ در قران امده است یعنی : کسی که عملش از نظر نیکی برتری داشته باشد.
86) در احادیث منظور از موازین پیامبران و امامان هستند.
87) در احادیث و ایات منظور از کتاب ، یک واقعیت معنوی است که مجموعه ی اعمال یا حقیقت انها را در بر می گیرد.
88) * امام صادق (ع) : هنگامی که قیامت برپا می شود ، کتاب(نامه اعمال) انسان را به او می دهند و می گویند بخوان.
89) قران، اعمال انسان را مانند طوقی که بر گردن ان اویخته شده می شناساند.
90) گواهان روز حساب : 1. پیامبران و امامان 2. فرشتگان و ماموران الهی 3. اعضای انسان
91)* حدیثی از پیامبر درباره حسابرسی اعمال : حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا / به حساب خویش برسید قبل از انکه به حساب شما برسند.
92) در قیامت سرنوشت انسان و نوع زندگی او را ، همان اعمالی که درجهان انجام داده است تشکیل می دهد.
93) منظور از تجسم اعمال : عملی که حقیقت و باطن ان در اخرت به صورت زشت یا زیبا تجسم می یابد و ادمی خود را میان اعمال مجسم شده خود می بیند.
94) قران ( خوردن مال یتیم) : انانکه دارائی و اموال یتیمان را به ستم می خورند، جز این نیست که در شکم خود اتش فرو می برند و به زودی در اتشی افروخته می افتند.
95) نیت یا روح عمل : 1. حُسن فعلی (صورت ظاهر عمل باید صحیح باشد) 2. حُسن فاعلی (نیت و قصد انجام دهنده ان باید خالص برای خدا باشد)
96) نیت خالص، در حکم روحی است که باید در کالبد عمل دمیده شود تا ان را زنده و نورانی گرداند.
97) حَبطَ ( باطل و تباه) : اهدافی که غیر از اهداف الهی باشد.
98) لازمه خالص گردانیدن نیت، مبارزه با نفس و تحمل مشکلات ان است.
99) * پیامبر(ص) : خالص گردانیدن عمل برای خدا ، از انجام ان مشکل تر است.
100) اِحباط و تکفیر عامل مهمی در محاسبه اعمال ، محسوب می شود.
101) اِحباط : برخی از گناهان سبب از بین رفتن بعضی حسنات می شود. مانند: تهمت یا غیبت کردن.
102) تکفیر: برخی از حسنات سبب از بین رفتن بعضی گناهان می شود. مانند: توبه ، نیکی ها، سختی ها
103) توبه : عبارت است از پشیمانی قلبی از انجام معصیت و تصمیم قاطع برترک ان واقدام در جهت جبران ان.
104) * امام محمد باقر(ع) : تا حق هر صاحب حقی را ادا نکنی، توبه صورت نگرفته است.
105) سختی ها : کفاره گناهان.
106) شرط ورود به بهشت و دار سعادت، ایمان است.
107) خشنودی خدا : بالا ترین نعمت ها
108) نزدیکی به خدا و دست یافتن به خشنودی او، عالی ترین موهبتی است که نصیب بهشتیان می شود.
109) سر چشمه تمامی موهبت ها و عظمت ها و کمال ها و زیبائی ها ، ذات خداوندی است.
110) * امام علی(ع) : افرینش شما تنها برای رفتن به سرای اخرت است.
111) گناهان ، در زندگی دنیوی و اخروی انسان اثرات بسیار زیان باری دارند.
112) بعد از ایمان به خداوند، پرهیز جدی از گناهان، بیش از هر چیز دیگر توصیه شده است.
113) * پیامبر اکرم(ص) : اصل و ریشه دین ورع یعنی پرهیز از گناه است.
114) گناهان دو نوع هستند :1. صغیره 2. کبیره در تقسیم بندی دیگر : 1. بدنی 2. قلبی
115) * امام رضا (ع) : گناهان صغیره راههای گناهان کبیره است.
116) گناهان بدنی : انسان با اعضاء و جوارح خود مرتکب می شود. مانند : دزدی ،غیبت ، فحاشی و…
117) گناهان قلبی : حالاتی که انسان در دل جای می دهد. مانند : حسد، ریا، نفاق، کینه، تکبر و ….
118) اثار گناه در زندگی انسان : 1. قساوت قلب یا اثر گناه در دل 2. سلب توفیق
119) * امام محمد باقر(ع) : هیچ چیز مانند گناه دل را فاسد نمی کند.
120) سلب تفیق : به معنی اینکه به دنبال هر گناه ، توفیقی از انسان سلب می شود و بدین وسیله دری از خیر به روی او بسته می شود .
121) * امام علی (ع) : گناه نکردن اسانتر از توبه کردن است.
122) * پیامبر(ص) : یکی از بدبختی های انسان را اصرار بر گناه معرفی می کند.
123) * پیامبر(ص) : از گناهانی که کوچک شمرده می شوند به پرهیزید که امرزیده نمی شوند.
124) * امام علی(ع) : از تظاهر به گناه بیرهیزید که ان از بزرگترین گناهان است.
125) توصیه های اسلام برای هدایت و کنترل غرایز جنسی : 1. ازدواج 2. عفاف و خویشتن داری 3. کاهش زمینه های انحراف
126) با رعایت اصولی چون کنترل نگاه و انجام فعالیتهای سازنده و مفید ،خویشتن داری برای انسان اسان می شود.
127) اولین قدم اساسی و عملی در کنترل میل و هوس – بخصوص برای مرد – مراقبت از چشم است.
128) * پیامبر(ص) : هر کس ازدواج کند، نیمی از دین خود را محفوظ داشته پس در نیم دگر تقوا را رعایت کند.
129) عامل اساسی در مهار نفس، دسترسی به نیروی ایمان است.
130) * پیامبر(ص) (اهمیت حیا) : الحیاءُ هُوَ الدّینُ کُلُهُ / حیا، تمام دین است.
131) * امام صادق(ع) :لا ایمانَ لِمَن لا حیاءَ له / کسی که حیا ندارد، ایمان ندارد.
132) اثار رعایت حریم روابط زن و مرد : 1. ارزش افرینی برای زن 2. ایجاد امنیت و ارامش 3. استواری اجتماع 4. استحکام پیوند خانوادگی (سعادت هر جامعه در گرو سعادت خانواده هاست) 5. مبارزه با نفوذ استعمار
133) حُجب و حیا از ویژگی های فطری زن است.
134) مسائل اساسی جهان بینی : 1. اصل توحید 2. اصل هدایت عامه
135) هدایت عامه : حرکت به سوی هدف ، بیانگر نوعی هدایت است و در میان همه مخلوقات عمومیت دارد. از این رو، از ان به عنوان هدایت عامه تعبیر می شود.
136) نمونه هایی برای هدایت عامه : 1.کرات، 2.گیاهان مانند : هسته میوه ، 3.حیوانات. مانند : غریزه لانه سازی
137) جهان ما جهانی هدف دار است و هدف داری همان هدایت الهی است.
138) هدایت عامه ، لازمه جهان بینی الهی است.
139) اعتقاد به هدایت عامه از اعتقاد به خدا سرچشمه می گیرد.
140) هدایت عامه به دو صورت است : 1. هدایت تکوینی 2. هدایت تشریعی
141) هدایت تکوینی : هدایتی است که خداوند با خلق نیرو ها واستعداد در یک موجود، امکان رسیدن به هدف را برای او فراهم می اورد . مانند : کرات، گیاهان، حیوانات
142) هدایت تشریعی : هدایتی است که از راه قانون گذاری حاصل می شود. و در مورد موجودی مطرح می شود که 1. دارای اختیار باشد 2. به تنهایی و با کمک استعداد خویش نتواند کمال شایسته خود را به دست اورد.
143) مطابق اصل هدایت عامه ، ضرورت هدایت انسان – به عنوان جزئی از جهان خلقت- از جانب خداوند روشن و تردید ناپذیر است.
144) هدایت انسان به وسیله خدا تنها یک هدایت تکوینی است.
145) هف اصلی ونهائی انسان ، سعادت است.
146) علت ناشناخته بودن سعادت : عدم شناختن انسان و استعداد ها و امکاناتش است.
147) ضروری ترین نیاز انسان : هدایت تشریعی است .
148) خداوند می خواسته با فرستادن پیامبران ، انسانها را هدایت کند.(حکمت خدا)
149) در معارف اسلامی از عقل به رسول باطنی و از نبی به رسول ظاهری تعبیر شده است.
150) اختصاصات پیامبران : وحی، اعجاز(مهمترین)، عصمت، عدالت.
151) منظور از وحی به موجودات زنده ، همان هدایت ذاتی وغریزی است .
152) قران اثار خارق العاده ای را که پیامبران به اذن خدا برای گواهی برصدق گفتار خود ارائه می کرده اند، ایت یعنی نشانه و علامت نبوت می خواند.و دانشمندان ان را معجزه می نامیدند.
153) نمونه های از معجزات پیامبران : زنده کردن مرده، بیمار لاعلاج را شفا دادن، در گهواره سخن گفتن، عصا را تبدیل به اژدها کردن، و از نهان و اینده خبر دادن و…
154) معجزه را خرق عادت نامیده اند ،چون در مجرای علل و عوامل شناخته شده جهان طبیعت صورت نمی گیرد.
155) عصمت دارای دو بعد است : 1. مصونیت از گناه 2. مصونیت از اشتباه.
156) پیامبران در/ دریافت وحی ، ابلاغ وحی ، و عمل به وحی/ از هر نوع گناه و اشتباهی مصون هستند.
157) عصمت از گناه ، ناشی از کمال ایمان و شدت تقواست./ مصونیت از اشتباه نیز مولود نوع بینش پیامبران است.
158) لازمه عدل خدا، اینست که از هر کس نسبت به تناسب استعدادهاو موهبت هائی که به او داده شده است مسئولیت خواسته شود.
159) دو هدف مشترک انبیاء : 1. شناخت خدا و نزدیک شدن به او 2. بر قراری عدالت اجتماعی.
160) اولین و اساسی ترین پیام انبیاء ، دعوت مردم به سوی خدا و پرستش ذات یگانه اوست.
161) پیامبران با تکیه بر اصل اساسی توحید، انقلاب فرهنگی اصیلی را بنیانگذاری کردند وجهان بینی کفر امیز و شرک الود را ریشه کن کردند. "اصل توحید سنگ اول ساختمان دین است"
162) اصول مکتب انبیاء ، که دین نامیده می شود؛ یکی بود ./ تفاوت شریعت های اسمانی از دو جهت بوده است :1. مقتضیات زمان 2. سطح تعلیمات.
163) اختلاف در روش انبیاء از نوع اجرا بوده است نه در روح قانون.
164) یکی از اصول کلی انبیاء ، حفظ بشر در خط اعتدال است.
165) درزمان غیبت کبری از دوره خاتمیت، ولایت فقیه رکن اساسی جامعه اسلامی وضامن بقاء و تداوم ان است.
166) معنی ختم نبوت : نیاز به وحی جدید وتجدید نبوتها رفع شده است نه نیاز به دین و تعلیمات الهی.
167) تفاوت رسالت پیامبر با دیگر رسالتها از نوع قانون است نه برنامه.
168) قران معجزه جاوید خاتم الانبیاء است.
169) با نزول قران پیامبر رسماً برآن تَحَدّی (مبارزه طلبی ) کرد، یعنی قرآن کار من و هیچ بشردیگری نیست کار خداست.
170) اعجاز قرآن : 1. لفظی ( مربوط می شود به مقوله زیبایی ) 2. معنوی ( مربوط می شود به مقوله معنوی ).
171) دو جنبه از اعجاز معنوی قران : 1. قران وخبر از اینده 2. اعجاز قران از دیدگاه علوم طبیعی
172) قران زمین را به " ذَلُول " تشبیه می کند. ذلول به شتر رامی گفته می شود که همواره حرکت می کند و سوار خود را نمی ازارد. (سوره ملک ایه15) و در جایی دیگر ان را به گهواره تشبیه می کند. (سوره طه ایه 53 و سوره نبا ایه 6)
173) رَبُ المَشرِقَینِ وَرَبُ المَغرِبَینِ: اشاره به کروی بودن زمین دارد.
امامت :
174) تعریف امامت : خلافت و جانشینی پیامبر در نگهداری دین و حفظ حوزه مسلمین.
175) تعریف ولایت: به دو معنی حب ودوستی وسرپرستی به کارمیرود و دراصل به معنای نزدیکی دو چیز است.
176) ولی به کسی گفته می شود که دارای اختیارات خاص است و می تواند در امور مربوط به امت بر طبق موازین الهی تصرف تدبر کند.
177) اثبات ضرورت امام از سه دیدگاه قابل بررسی است : 1. عقل 2. قران 3. سنت (پیامبر چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است).
178) نقش اصلی امام : تبیین و توضیح تعالیم دین ، دیگر نقش ها / زمامداری و رهبری سیاسی واجتماعی مسلمانان.
179) ضرورت شناخت امام : مَن ماتَ وَ لَم یَعرِف اِمامَ زَمانِه ماتَ میتَهً جاهِلیَهً / هرکس بمیرد درحالی که امام عصر خویش را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است.
180) لازمه اجرای احکام الهی، زمامدار و حکومت بر مردم است.
181) در روایات منظور از اولواالامر، امامان دوازده گانه می باشد.
182) لازمه حب اهل بیت پیروی از دستورات و تعالیم (اطاعت) انان است .
183) ایه تطهیر : اِنَما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبُ عَنکُمُ الرِجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِرَ کُم تَطهیراً 2 / رِجس در لغت به معنی پلیدی و الودگی است و چون با الف لام جنس امده همه گونه الودگی را در برمی گیرد. اهل بیت تطهیر شده اند .
184) سه نمونه از احادث ،اعلام رسمی پیامبر بررهبری و خلافت امام علی(ع) :1.غدیر 2. ثقلین 3. سفینه نوح
185) حدیثی از پیامبر در مورد ولایت (حدیث غدیر) : مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا عَلِیٌ مَولا / هر کس که من ولی و سرپرست اویم ، پس این علی نیز سرپرست و ولی او است.
186) مولی در حدیث فوق یعنی کسی که دارای مقام ولایت و امامت بوده و رای و فرمان و خواسته اش بر همه خواسته ها مقدم باشد.
187) یکصد و ده نفر از اصحاب پیامبر که در غدیر حاضر بودند حدیث فوق را از پیامبر بدون هیچ واسطه ای نقل کردند. و هشتادو چهار نفر از تابعین ( تابعین کسانی بودند که خود پیامبر را ندیده اما برخی از اصحاب ان حضرت را دیده و درک کرده اند.)
188) حَجَه الوداع : اخرین حج پیامبر که در سال دهم هجرت صورت گرفت.
189) حدیث ثقلین : اِنّی تارِکٌ فیکُمُ الثَّقَلَینِ کِتابَ اللهِ وَ عِترَتی اَهلَ بَیتی مآ اِن تَمَسَّکتُم بِهِما لَن تَضلُّوا اَبَداً وَ اِنَّهُما لَن یَفتَرِقا / من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می گذارم ، یکی کتاب قران و دیگری عترت و اهل بیت خودم، مادام که شما به این دو تمسک جویید ، هرگز گمراه نخواهید شد ، و این دو یادگار من هیچ گاه از هم جدا نمی شوند.
190) دو یادگار پیامبر بر اساس حدیث ثقلین : 1. کتاب قران 2. عترت واهل بیت
191) حدیث سفینه نوح : اِنَّ مَثَلَ اَهلِ بَیتی فی اُمَّتی کَمَثَلِ سَفینَه نُوحٍ مَن رَکِبَها نَجی وَ مَن تَخَلَّفَ عَنها غَرِقَ / مَثَلِ اهل بیت من در میان امتم ، همانند کشتی نوح است ، هر کس وارد ان شد مجات یافت.و هرکس به ان پناه نبرد غرق شد.
192) حدیث سفینه نوح از احادیث متواتر است و از شهرت عظیمی میان محدثان برخوردار است.
193) حدیث متواتر : حدیثی است که افراد زیادی ان را نقل می کنند. به حدی که از حیث سند قطعی باشد.
194) شیعه : به طرفداران و پیروان حضرت علی و معتقدان به لزوم زمامداری ان امام بزرگ گفته می شود.
195) کلمه شیعه به معنی گروه، یاران وپیروان است.
196) شیعه چیزی غیر از اصول و مبانی و تعالیم اسلام ندارد ، و پاسدار اصول اسلامیو خواستار حکومت حق و اجرای عدالت است.
197) خاستگاه شیعه ، دفاع از اسلام، ولایت وعدل است.
198) ویژگی های امام : 1. علم 2. عصمت 3. ولایت تکوینی 4. ولایت تشریعی 5. هدایت به امر .
199) از نظر شیعه کسانی صلاحیت زمام رهبری امت را دارند که از تمامی نقص ها و الودگی ها منزه باشد.
200) خداوند در سوره بقره ایه 124 به حضرت ابراهیم می فرمایید؛ امامت به ستمکاران (ظالمین) نمی رسد.
201) طبق بیانات قران ظلم بر سه نوع می باشد : 1.ظلم بنده نسبت به خدا 2. ظلم انسان به انسان دیگر 3. ظلم انسان به نفس خویش.
202) بر اساس ایه 124 سوره بقره در مورد فضیلت امامت دو نکته به دست می اید : 1. امامت حضرت ابراهیم غیر از مقام نبوت او و عالی تر از ان بوده است. 2. امامت یک عهد و پیمان الهی است که از طرف خدا اثبات می شود و در اختیار مردم نیست.
203) ولایت تکوینی : امام چون به مقام والای معنوی رسیده و مقرب درگاه الهی است ، می تواند در جهان خلقت دخل و تصرف کند.این نوع ولایت را " ولایت تکوینی " می گویند. مانند : معجزات امامان(ع)
204) امام با استفاده از ولایت تکوینی و با دسترسی به عالم باطن، در دلها و نفوس مردم تصرف می کند.
205) ولایت تشریعی : امام از جانب خداوند حق قانون گذاری و دخالت و تصرف در امور مردم را در محدوده قوانین و احکام الهی دارد.
206) هدایت به امر نشان دادن راه و مقصد نیست بلکه رسانیدن به مقصد است . و این نوع هدایت از طریق باطن صورت می پذیرد.
207) براساس ایه 24 سوره سجده رسیدن به مقام امامت و هدایت به امر دو شرط دارد :1. صبر در راه خدا و انجام واجبات 2. تا شخص به مرتبه یقین نرسد، از جانب خدا به امامت برگزیده نمی شود.
208) مقام امامت مقام هدایت مخصوصی است که از ان به " هدایت به امر" (هدایت به وسیله امر خدا) نام برده می شود .
209) بعضی از اولیاء خدا تنها پیغمبرند ، و بعضی تنها امامند، وبعضی دارای هردو مقامند مانند ابراهیم و دو فرزندش.
210) دوران امامت یازده تن از امامان شیعه تا اغاز دوران غیبت از سال 11ه.ق اغاز و تا 260 سال ادامه داشت.
211) تفاوت های ظاهری در زندگانی امامان ، ناشی از شرایط گوناگون اجتماعی بوده است.
212) نقش امامان (ع) : 1. تعلیم وتبیین اسلام 2. تربیت شخصیت های اسلامی 3. عینیت بخشیدن به ارزشهای معنوی یا تبلیغ عملی 4. مبارزات سیاسی
213) نقش امام علی(ع) در نجات اسلام از خطر و نابودی : در همان روزهای اول حکومت خود، قُصاصون و افسانه پردازان را از مسجد بیرون کرد . و معارف اسلامی را با بلیغ ترین سبک و روان ترین بیان ایراد نمود.
213) قُاصون : کسانی بودند که در مساجد و مجالس به عنوان موعظه برای مردم سخن می گفتند.و غالباً از ساختن داستان و جعل حدیث باکی نداشتن.
215) " نهج البلاغه " : مجموعه ای است از سخنرانی های حضرت علی (ع) که در قرن چهارم هجری توسط سید رضی جمع اوری شد.
216) برخی از شاگردان امام علی(ع) : اویس قرنی 2.کمیل بن زیاد 3. میثم تمار 4.رشید هجری.
217) "غَرَرُ الحکَم و دُرَرُالکَلِم" : مجموعه ای است از حدود یازده هزار کلمات قصار حضرت علی(ع) .
218) سید رضی اولین کسی بود که در اسلام به بیان حقایق نابی از فلسفه الهی پرداخت.
219)" صحیفه سجادیه " : مجموعه ای گرانبها از حضرت امام سجاد(ع)، مشتمل برپنجاه و چهار دعا در زمینه های اعتقادی، عرفانی، و اجتماعی می باشد.
220) "مناجات خمس عَشر" : منسوب به امام سجاد (ع)، مشتمل بر پانزده دعا با مضامین عرفانی و اعتقادی.
221) دوران امام سجاد(ع)، دوران اختناق شدید و احطاط فکری و اخلاقی در سرتاسرای دنیای اسلام بود.
222) برخی شاگردان برجسته امام سجاد (ع) : 1. ابوحمزه ثمالی 2. سعید بن مسیب 3. سعید بن جبیر.
223) دوران امامت امام محمد باقر و امام صادق(ع) مصادف بود با ترجمه اثار یونانی و گسترش مبارزات فکری و ایدئولوژیک و نیز ظهور مذاهب و مکتب های انحرافی.
224) نقش دو امام ( محمد باقر و جعفر صادق(ع) ) در احیای فرهنگ اسلام و غنا بخشیدن به معارف اسلامی و الهی بسیار چشمگیر است.
225) محمد بن مسلم ، یکی از اصحاب امام محمد باقر(ع) است که سی هزار حدیث از ان حضرت نقل کرده است.
226) در دوران امام صادق(ع) که مصادف با ضعف و انقراض دستگاه اموی و انتقال حکومت به بنی عباس بود زمینه مساعد تری برای نشر معارف اسلامی فراهم شد.
227) برخی از شاگردان امام صاق(ع) : 1. ابوحنیفه (پیشوای مذهب حنفی) 2. مالک بن اَنَس( پیشوای مذهب مالکی) 3. ابوسفیان ثوری( از مشاهیر اهل سنت.) ، 4. شافعی ،5. حنبل /// شاگردانی که برای تبلیغ به دیگر کشورها رفتند: 6. هشام بن حکم 7. جابربن حیان 8. مومن الطلق.
228) " توحید مُفَضَّل " : کتابی منسوب به امام صادق (ع) در زمینه خداشناسی به یکی از اصحاب خود به نام " مفضل " تعلیم داد.
229) ابوسعید اَبان، یکی از شاگردان امام صادق (ع) سی هزار حدیث از ان حضرت نقل کرده است.
230) شیعه اثنی عشری را شیعه جعفری نیز می نامند زیرا شیعه ، بسیاری از معارف خود را از پیشوای ششم خود در یافت می کند.
231) کتابهای گرانبها از اموزش امامان از جمله : بحار الانوار ، وسائل الشیعه ، اصول و فروع کافی.
232) یکی از ابعاد اساسی زندگی امامان، بعد سیاسی انست.
233) ابعاد مختلف مبارزات سیاسی امامان : 1. اعلام عدم مشروعیت دستگاه خلافت 2. تبیین اصل امامت و رهبری در اسلام وبیان شرایط رهبر(تصیح فرهنگ سیاسی جامعه) 3. معرفی خود به عنوان امام و رهبر مسلمین .
234) وظایف مسلمانان در دوران غیبت : امر به معروف ونهی از منکر ، نگهبانی از دین خدا ، تصفیه وتزکیه روحی و تحصیل اخلاق اسلامی، مبارزه با باطل ، تلاش در بیداری افکار و…
1 بیعتی که پیامبر در مکه با مسلمانان مدینه منعقد کرد.
2 . برای ترجمه به قران سوره احزاب ایه 33 مراجعه شود.
—————
————————————————————
—————
————————————————————
16