تارا فایل

مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو کالدونیای جدید


کالدونیای جدید
"مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو"
بسم الله الرحمن ارحیم

معرفی و موقعیت جغرافیایی

معرفی و موقعیت جغرافیایی
معرفی و موقعیت جغرافیایی
وسعت : ۱۸،۵۷۵ کیلومتر مربع
جمعیتی :حدود ۲۱۶،۰۰۰
مرکز : نومئا
واقع در آب های غربی اقیانوس آرام
اقلیم منطقه : گرم و مرطوب و پرباران
یک کاوشگر انگلیسی درسال ۱۷۷۴ آن را به علت شباهتش با مناظر کالدونیا دراسکاتلند ” کالدونیای جدید ” نامید.
از اوایل قرن 19 تاکنون یکی از املاک کشور فرانسه محسوب می شود.

جزایر کالدونیای جدید

ژان ماری تیجیبائو
کاهن و رهبر جنبش آزادی نیوکالدونیا
آرزو داشت یک مرکز فرهنگی را در نومئا در نیوکالدونیا به وجود آورد
با وجود اینکه می خواست هموطنانش در جهان مدرن مشارکت داشته و سهیم شوند،عمیقا از لزوم سازش با گذشته ملتش و تعادل برقرار کردن میان فرهنگ سنتی و فرهنگ جهانی آگاه بود
فواره نومئا

معرفی مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
سازنده : رنتسو پیانو
بیان کننده بینش عمیقی نسبت به امکانات و توانایی های معماری معاصر و چگونگی ترکیب آن با جزییات و ریزه کاری های تمدن و فرهنگ بومی منطقه
انگیزه های پیانو : پژوهشی مداوم و جستجوی راه حل هایی برای ساخت و ساز بدون مداخله مضر در محیط طبیعی
یکی از جلوه های اصلی این مجموعه ، قدرت اجرایی به کار رفته و صنعتگری برای ساخت آنهاست

تاریخچه مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو
تاریخچه مرکز فرهنگی ژان ماری تیجیبائو

از جمعیت 216000 نفری :

کاناک ها بین سالهای ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸ تلاش زیادی برای حفظ استقلال کشور خود کردند.
تیجیبائو رهبر جنبش استقلال طلب کاناک طرح افتتاح سازمان توسعه فرهنگی کاناک را با اهداف ترویج میراث زبان شناسی و باستان شناسی عنوان می کند.
ترور تیجیبائو در سال : 1989
این برنامه ها بعد از کشته شدن تیجیبائو برای تسکین احساسات محلی به اجرا درآمد
طراحی به "رنزو پیانو" محول و در طی سالها ی ۱۹۹۸-۱۹۹۳ ساخته شد.

45% مردم کاناک
35% اروپایی
15% آسیایی و سایر مردم نقاط اقیانوس آرام

روند تاریخی ساخت پروژه
– در28 نوامبر سال 1991 انجمن شهرداری محلی 8 هکتار زمین در شبه جزیره تینا را برای ساختمان مرکز فرهنگی در نظر گرفت. – در سال 1992 مجوز بررسی مقدماتی و مطالعات اولیه داده شد. – در سال 1993 نقشه های طرح آماده گردید و اولین درختان کاج به منظور نمادهای سمبولیک به منطقه آورده شد. – در سال 1994 پلان فضاهای نمایشگاهی کامل شد و رایزنی در مورد سازه کار شروع شد. – در سال 1995 در 4 مارس ،اجرای سازه با اولین عملیات خاکبرداری شروع و اولین نمایشگاه فصلی ساخته شد. – در سال های 1996 و 1997 دومین و سومین نمایشگاه های فصلی ساخته شدند. – در سال 1998 در چهارم ماه می این مرکز فرهنگی به صورت رسمی و تشریفاتی با حضور مقامات دولتی افتتاح شد. – در 15 ژوئن 1998 این مرکز با حضور مردم افتتاح شد و در معرض دید عموم قرار گرفت.  

معرفی و موقعیت جغرافیایی
معرفی سایت مجموعه
در 10 کیلومتری شرق نومئا
طرح پروژه از شکل محل وبرجستگی آن گرفته شده است
طرح درطول یک ستون فقرات امتداد می یابد که طول آن 230 متر است
محل قرارگیری پروژه : تاج جزیره
سازمان ای دی سی کی (سازمان گسترش فرهنگی کاناک) بنا داشت که این مرکز فرهنگی را در قلب شهر بنا کند
گرمای شدید خورشید نیمه حاره ای عامل دیگری می باشد که تاثیر بر روی طراحی این ساختمان داشته است.
 

معرفی و موقعیت جغرافیایی
ایده طراحی
عرف ساختمان سازی در کاناک با مفهوم بنای دائم همساز نیست
 گذشتگان در نوعی خانه های موقت با مصالحی که در دسترس داشتند زندگی می کردند
غالباً پلان ها مدور و در ارتفاع عمودی مخروطی شکل بوده اند
هدف از این طرح رنزو پیانو به نمایش گذاشتن فرهنگ کاناک که در تمام منطقه کالدونیای جدید غالب است
طرح ساختمان در طول منطقه ای به مساحت ۵۵۰ متر مربع
در این پروژه که قراربود سمبل استقلال قوم کاناک باشد، طبیعتاً رجوع به سنت بومی پیش نیاز مهمی بود.

معرفی و موقعیت جغرافیایی
طرح کلی مجموعه
ده واحد یک شکل و با سه اندازه متفاوت
چهار واحد کوچک با قطر ۹ متر و ارتفاع ۱۸ متر، سه واحد متوسط با قطر ۸ متر و ارتفاع ۲۲ متر، سه واحد بزرک با قطر ۱۳٫۵ متر و ارتفاع ۲۸ متر
دراطراف هر کدام از این واحدها، دو ردیف عمودی رگه چوبی قرار دارد
در برابر طوفان های موسمی به وسیله سرپوشی بر روی رگه های چوبی از جنس فولاد پیچ و مهر شده اند.

مقطع مرکز فرهنگی
بناهای کوچکتر رابطه نزدیکی با محیط طبیعی اطراف خود برقرار می کنند
دارد.فضای طبیعی بین صندوقچه ها و اطراف آنها دقیقا به همان شیوه ای احیا و حفظ می شود که مردمان ملانزیایی به طور سنتی در حفاظت از محیط طبیعی خود به کار می برند
در شیوه تکنولوژی برتر ،مدرنیته،طبیعت و سنت با هم آشتی می کنند

معرفی و موقعیت جغرافیایی
نما
این مجموعه با استفاده از تکنولوژی چوب و چوب بادوام آیروکو ساخته شده است.
پیانو به جای مقابله با نیروی باد و خورشید از آنها به طور بهینه استفاده کرد.
به گونه ای جهت یابی شده که نور خورشید و گرما ی جذب شده آن را کنترل نماید
نور خورشید ساختمان بنا را احاطه می کند و یک الگوی سایه را بطوردائم در طول مسیر می افکند

مصالح ساخت
چوب لایه لایه ایروکو و چوب طبیعی، بتن، مرجان ، قالب های آلومینیومی، پانل های شیشه ای، پوست درخت و فولاد ضدزنگ
تمامی قاب های این کلبه ها در فرانسه بصورت پیش ساخته، ساخته شده و سپس در سایت برپا شده است.
به قسمت خارجی کلبه ها نمای قدیمی داده شده در حالی که قسمت داخلی آنها فضای مستطیلی یا راست گوشه دارند و تمام مشخصات سازگاری تکنولوژی مدرن در آن دیده می شود
سقف از صفحات آلومینیم چین داده ساخته شده و سیستم سقف مضاعف دارد
قسمت تحتانی دیوار به وسیله قوس میله ها شکل می گیرد و دارای بادگیرهای خاصی به نام لوور یا ناکوز است.

طراحی صندوقچه ها و راه های دسترسی آن
پاسخ پیانو به این مسئله نوعی معماری است که درآن تک بنا عرض اندام نمی کند.
ده سازه کلبه مانند درابعاد مختلف
کل مرکز شامل سه بخش
ورودی به سایت از بخش شمالی جزیره
پارکینگ ماشین ها بین ورودی و نگهبانی
بازبودن طبقه همکف برای ادغام آن با طبیعت اطرافش

زیرسازی بتنی مرکز فرهنگی تیجیبائو
زیر زمین این مجموعه سه طبقه می باشد
جاده ای مسیر نگهبانی و مرکز فرهنگ را دور می زند که در این بین ایستگاهی برای سوار و پیاده شدن مسافرین ماشین ها قرار دارد
در انتهای آن تونل زیر زمینی قرار دارد که به زیر مرکز فرهنگی می رسد
وجود تعدادی ساختمان از قبیل رستوران، مهمان سرا، استودیو، سالن تئاتر، کتابخانه
در دهکده اول : فعالیت های هنری / دهکده دوم : کتابخانه / دهکده سوم : کلاس درس کودکان

ساز و کار موسیقیایی سازه
در این پروژه نسبیت قابل توجهی بین عناصر و اجزای فنی و موسیقیایی بر قرار است
بادی که از دیواره نما عبور می کند نوعی موسیقی طبیعی به وجود می آورد که به محیط زیست طبیعی تاکید می کند

پروژه رنزو پیانو از 2 اصل پیروی می کند
بنا کردن این سازه در محیط زیست طبیعی کاناک (توجه به اقلیم منطقه)
ترکیب مواد سنتی و بومی مانند چوب و سنگ با مواد مدرن مانند آلومینیوم ،شیشه،فولاد و تکنولوژی پیشرفته سبک.

بررسی علت پایداری مجموعه
نشان داد، فاصله بین دو رگه های داخلی و خارجی باعث تهویه طبیعی ساختمان می شود. در ضمن تهویه طبیعی برای تمام این10 ساختمان یکی است و فقط در مقدار نور با هم فرق می کنند مثلاً کافه تریا بیشترین نور و اتاق سمعی بصری کمترین نور را دارد.

آزمون تونل باد
استفاده از سقف دو جداره
باعث اختلاف چشمگیری در دمای داخل و خارج ساختمان شده است. فاصله بین دو سقف باعث جریان هوا می شود.

تهویه طبیعی
تهویه از طریق واردکردن جریان هوای خنک دربخش فوقانی بنا انجام می شود. صندوقچه ها بادهایی راکه ازیک جهت می وزند دریافت میکنند و پیوسته دمای داخلی راطوری کاهش دهند که هوای گرم مدام تخلیه شود

بررسی علت پایداری مجموعه
خلا بین دو جداره، ابزاری ارزشمند برای خنک کردن و تهویه فضای داخلی محسوب می شود.

استفاده از دیواره لایه لایه قوس دار
در بدنه خارجی ساختمان در مسیر باد غالب، به صورت قوسی باعث کنترل باد غالب شده است.
استفاده از سازه دولایه

جمع بندی
تیم طراحی رنزو پیانو ساعت های زیادی را با گروه مهندسان آروپ برای طراحی شکل،فرم کالبد و پوشش بدنه گذراندند تا آنرا برای تهویه طبیعی مقاوم در برابر طوفان در عین دارا بودن زیبایی معماری آماده کنند
مرکز فرهنگی کاناک در جزایر اقیانوس آرام در نومئا،یک نمونه برجسته و قابل توجه به لحاظ طراحی جامع،یکپارچه و متکامل است

منابع
1392. http://www.njavan.com/forum/showthread.phpمجموعه-فرهنگی-ژان-ماری-تجیبائو-رنزو-پیانو
http://iwankhaneyememary97.blogfa.com/post/28
http://www.fondazionerenzopiano.org/project/85/jean-marie-tjibaou-cultural-center
http://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Marie_Tjibaou_Cultural_Centre
http://www.floornature.com/projects-learning/project-jean-marie-tjibao


تعداد صفحات : حجم فایل:21,657 کیلوبایت | فرمت فایل : .pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود