تارا فایل

مروری بر نقش تحقیق و توسعه در ایجاد برتری رقابتی


مروری بر نقش تحقیق و توسعه در ایجاد برتری رقابتی

چکیده
تحقیق و توسعه – و در نتیجه آن فناوری – به طرز چشمگیری موجب بهبود کیفیت زندگی بشر در طی دهه‏های اخیر شده است. افزایش برتری در دنیای کسب و کار امروز، بسیاری از شرکت‏ها را بر آن داشته تا با سرمایه‏گذاری در بخش تحقیق و توسعه و ایجاد نوآوری‏های ناب و خلاقانه، نسبت به بالا بردن بهره‏وری خود و در اختیار گرفتن سهم بیشتر بازار اقدام نمایند. با افزایش اهمیت فناوری، واضح است که R&D نه تنها بر روی تجارت و اقتصاد، بلکه بر روی محیط و جامعه بشری نیز تاثیرگذار می‏باشد. نوآوری به عنوان یکی از مهمترین نیروهای محرکه برای رشد اقتصادی جوامع مطرح بوده است زیرا موجب پیشرفت توسعه محصول و خدمات، افزایش بهره‏وری تولید و همچنین کاهش قیمت تمام شده می‏گردد. تعالی در اجرایی نمودن پروژه‏های تکمیل شده و تبدیل آن به سرمایه گذاری‏های تجاری در مقیاس کلان و از سوی دیگر سازمان‏دهی قابلیت‏های موجود در سازمان در قالب قابلیت‏های پویا را می‏توان از عوامل مهم در برتری رقابتی عنوان نمود.
کلمات کلیدی: تحقیق و توسعه، نوآوری، قابلیت‏های پویا، برتری رقابتی

مقدمه
در اوایل قرن بیستم از "تحقیق"، به عنوان راهی برای پیشرفت صنعتی استفاده شد. مفهوم تحقیق و توسعه1 برای اولین بار در سال 1920 در صنایع دنیا مطرح شد؛ هرچند که در آن زمان واژه "توسعه" به معنای امروزی چندان ملموس نبود؛ چرا که تحقیقات در واقع کاری علمی بوده در حالی که توسعه در دسته بندی صنعت قرار می‏گرفت (6). تا اوایل دهه 1940 توسعه به عنوان زیر مجموعه تحقیقات یاد می‏شد اما در سال 1945 "توسعه" فعالیتی مجزا در نظر گرفته شد و نام خود را به بخشی از شرکت‏ها داد؛ بخش تحقیقات کاربردی و توسعه محصولات جدید که به صورت مخفف، R&D نام گذاری شد. Novik (1965) از شرکت RAND پیشنهاد جدا کردن دو بخش تحقیق و توسعه را مطرح نمود که البته این پیشنهاد به دلایلی مورد قبول واقع نشد؛ زیرا در آن زمان امکان تشخیص این موضوع که نوآوری جدید مربوط به بخش تحقیق یا توسعه است وجود نداشت و باعث ایجاد مشکل در بحث حسابداری می‏گردد. (1). محققان بسیاری نتایج فعالیت‏های R&D را علاوه بر رشد و توسعه اقتصادی، در زمینه‏های اجتماعی و فرهنگی نیز موثر دانستند و از آن به منظور ارتقای عملکرد کیفیت و همچنین تقویت عملکرد نوآوری در سازمان یاد می‏کنند (2). به طور کلی می‏توان کاربرد ایده‏های نوین را مادر نوآوری تلقی نمود، چرا که قابلیت ایجاد این ایده‏هاست که می‏تواند زمینه‏ساز خلاقیت، ابتکار و در نهایت تحریک رشد و پیشرفت اقتصادی کشور باشد (8). طبق تحقیقات Atkinson و همکاران (2007) جوامعی با میزان بالای نوآوری، روند مشخصی به سمت پیشرفت اقتصادی دارند. در همین راستا Enkel و همکاران (2009) نیز نتیجه گرفتند برای توسعه فعالیت‏های نوآورانه، بخش R&D نقش اساسی در افزایش نوآوری‏ها دارد (5). هدف از این مقاله بررسی ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ و نقش آن در انتقال نوآوری و همچنین برتری رقابتی با توجه به قابلیت‏های پویا در سازمان‏‏ها می‏باشد.
تحقیق و توسعه و انتقال نوآوری
تحقیق و توسعه، عملکردی است سیستماتیک و هدفمند که در راستای ایجاد نوآوری و شکوفائی علمی و همچنین پیشرفت دانش فنی صورت می‏گیرد و به عنوان قلب تپنده یک سازمان، منشاء بخش عظیمی از تولید مواد و شکل‏گیری فرآیندهای جدید یا بهبود یافته‏ای است که منجر به پیشرفت اقتصادی می‏گردد (2). دانش که تحت عنوان اطلاعات سازمان‏دهی شده طبقه‏بندی می‏شود، یکی از اصول اصلی برای حصول نوآوری می‏باشد. نوآوری به معنای به کارگیری ایده‏ها، دانش و فناوری به نحوی است که موجب پیشرفت‏های چشمگیر در عملکرد وکیفیت محصول نهایی گردد. Meeus و Hage (2006)، چند نوع طبقه بندی علمی برای مفهوم نوآوری ارائه نمودند. بر این اساس نوآوری به انواع " نوآوری محصول و نوآوری فرآیند"، " نوآوری بنیادی و نوآوری افزایشی2" و همچنین "نوآوری معمارگرایانه3 و نوآوری ناظر بر اجزا " تقسیم می‏گردد (7). نوآوری محصول به معنای تولید محصول جدید و محصول بهبود یافته می‏باشد، این در حالی است که نوآوری در فرآیند را می‏توان به روش‏های جدید تولید کالا و خدمات نسبت داد که خود شامل دو نوع "فناوری و سازمانی" است (6). بر طبق تقسیم بندی Edquist و همکاران (2005) نوآوری‏های فناورانه در مورد مدل‏های جدید تجهیزات و ماشین آلات صدق می‏کند و نوآوری سازمانی نیز به روش‏های جدید سازمانی در فرآیند تولید اطلاق می‏شود. نوآوری‏ سازمانی می‏تواند با تغییر ترکیب بنگاه‏ها و ترتیب بندی جدید آن‏ها موجب سازمان‏دهی مجدد صنعت گردد (3). تقسیم بندی دیگری بر اساس نظر Schumpeter (1961) بر مبنای میزان بنیادی بودن نوآوری وجود دارد. برخی از نوآوری‏ها شامل بهبودهای گام به گام و متوالی بوده و نتیجه آن به صورت پیشرفت‏های تدریجی در فرآیندها و محصولات نمودار می‏گردد که به آن نوآوری‏های افزایشی می‏گویند. درحالی‏که نوآوری‏های بنیادی، روش‏های قدیمی و متداول را کنار زده و می‏تواند منجر به ایجاد صنایعی با سازمان‏دهی جدید و متفاوت گردد (9). نوآوری معمارگرایانه شکل جدیدی از روش‏های ارتباطی را بین اجزای موجود در طرح یک سیستم تولید ارائه می‏کند، این در حالی است که در نوآوری ناظر بر اجزا، معماری محصول بی‏تغییر باقی مانده اما مفاهیم اصلی تعریف شده برای یک جزء تغییر می‏کند (6).
برخی شرکت‏ها در معرفی محصولات جدید خود به بازار موفق هستند اما توانایی باقی ماندن در صف مقدم فناوری را در بلند مدت از دست می‏دهند (2). به طور کلی می‏توان چنین اذعان داشت که تنها آن دسته از شرکت‏هایی که به طور مداوم در بخش تحقیق و توسعه خود سرمایه‏گذاری می‏کنند می‏توانند به طور پیوسته پایه‏های فناوری خود را گسترش داده، در نتیجه رشد و پیشرفت پایدار و از سوی دیگر عملکرد مالی قدرتمندی را عرضه نماید. این شرکت‏ها در حقیقت نیازمند حفظ و برقراری چرخه نوآوری می‏باشند که در شکل 1 نشان داده شده است:

شکل 1: چرخه نوآوری پایدار
قابلیت‏های پویا و برتری رقابتی
اگرچه نوآوری در هر شرکتی ضروری به نظر می‏رسد اما به عنوان شرط کافی برای پیشرفت و موفقیت در بازار و همچنین ارائه یک عملکرد قابل قبول مالی در نظر گرفته نمی‏شود (6). از فاکتورهای مهمی که در این امر دخیل هستند می‏توان به "تعامل پویا"4 با سایر شرکت‏ها اشاره نمود. مجموعه عوامل تاثیرگذار بر این موضوع را به طور کلی "قابلیت‏های پویا"5 می‏نامند (4). در مورد مفهوم قابلیت‏های پویا تعاریف متفاوتی ارائه شده است اما به طور کلی می‏توان سازمان‏دهی، یکپارچه‏سازی و نوسازی قابلیت‏های موجود در یک شرکت را در جهت دستیابی به برتری رقابتی عنوان نمود. در حقیقت قابلیت‏های پویا می‏توانند عامل "نوآوری" را به "موفقیت در بازار" تبدیل نمایند. شناسایی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‏ها و تهدیدهای یک سازمان نیز در زمره عوامل تاثیرگذار بر این قابلیت‏ها قرار می‏گیرند (7). به طور کلی شرکت‏های پیشتاز در امر نوآوری، بر اساس قابلیت‏های مدیریتی و همچنین قابلیت‏های موجود در سطح کسب و کار می‏توانند موجب ریسک پذیری موفقیت آمیزتری در مقایسه با شرکت‏های رقیب شوند. از سوی دیگر قابلیت‏های پویا باید از طریق ساختارهایی که بر اساس نوآوری سازمان‏دهی شده‏اند، مورد حمایت واقع گردند تا امکان اجرایی نمودن سه مرحله ذیل به طور پیوسته وجود داشته باشد:
1) تبدیل ایده‏های ناب و خلاقانه به پروژه‏های قابل اجرا از طریق بررسی امکان‏سنجی
2) تعالی در پروژه‏های اجرایی و قابل توسعه‏ و همچنین برقراری تعادل مناسب بین آن‏ها از طریق مدیریت مجموعه‏ای از طرح‏ها وپروژه‏ها به صورت گروهی جهت تحقق اهداف استراتژیک
3) تعالی در تبدیل پروژه‏ها به سرمایه گذاری‏های تجاری در مقیاس کلان
هرچند برخی شرکت‏ها در ایده‏پردازی اولیه بسیار موفق ظاهر می‏شوند اما به دلیل گم کردن خطی مشی این روند سه گانه، عملکرد مناسبی در مدیریت پورتفولیو6 از خود نشان نمی‏دهند. این در حالی است که برخی شرکت‏ها، به طور موثر و کارآمدی نسبت به مدیریت پروژه‏های قابل توسعه‏ اقدام می‏نمایند و در این مسیر از تکنیک‏های پیچیده پورتفولیوی تحقیق و توسعه نیز بهره می‏گیرند اما عملکرد ضعیفی در اجرایی نمودن پروژه‏های تکمیل شده در مقیاس کلان ارائه می‏کنند. این سه مرحله در شرکت‏های صاحب نام به عنوان "دستورالعمل‏های اجرایی استاندارد"7 کاربردی شده‏اند و توسط بسیاری از شرکت‏های خدمات مشاوره مدیریتی نیز ترویج یافته است (4).
نتیجه گیری
بهﮐﺎرﮔﯿﺮی ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ و در ادامه آن نوآوری، موجب بهبود ﻋﻤﻠﮑﺮد کیفی سازمان‏ها، گسترش پایه‏های فناوری، رشد و پیشرفت پایدار و از سوی دیگر ارائه عملکرد مالی قدرتمند می‏گردد. توجه به این نکته ضروری است که پیشرو بودن در امر تحقیق و نوآوری به صورت صرف منجر به موفقیت سازمان در این مسیر نخواهد شد چرا که نقش قابلیت‏های پویا و توانایی آن در تبدیل فاکتور "نوآوری" به "موفقیت در بازار" قابل انکار است. بر این اساس تعامل بین تک تک اجزای موجود در زنجیره ارزش8 در قالب چهارچوبی شامل خلق ایده، تبدیل و انتشار آن ضروری به نظر می‏رسد.

منابع
1. قنبری نژاد، مجید؛ محمدی آلمانی، امین. 1391. بررسی تاثیر مدیریت تکنولوژی و تحقیق و توسعه (مدیریت نوآوری جامع) بر عملکرد سازمان از لحاظ نوآوری و کیفیت. مجله اﺑﺘﮑﺎر و ﺧﻼﻗﯿﺖ در ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ، 2 (2): 18-1.
2. Atkinson, R. D. 2007. Expanding the R&E tax credit to drive innovation, competitiveness and prosperity. The Journal of Technology Transfer, 32(6), 617-628.
3. Edquist, C. (2005). Systems of innovation. The Oxford handbook of innovation, 181-208.
4. Eisenhardt, K. M., & Martin, J. A. 2000 Dynamic capabilities: What are they? Strategic Management Journal, 21, 1105-1121.
5. Enkel, E., Gassmann, O., & Chesbrough, H. 2009. Open R&D and open innovation: exploring the phenomenon. R&d Management, 39(4), 311-316.
6. Godin, B., Lane, J., & SUNY, B. 2011. Research or development? A short history of research and development as categories. 44-48.
7. Hage, J., & Meeus, M. (2009). Innovation, Science, and Institutional Change: A Research Handbook. Oxford University Press, Inc.
8. Huergo, E., & Moreno, L. 2011. Does history matter for the relationship between R&D, innovation, and productivity?. Industrial and Corporate Change, 20(5), 1335-1368.
9. Schumpeter, J. A. 1961. The theory of economic development: An inquiry into profits, capital, credit, interest, and the business cycle (Vol. 55). Transaction Books.

1 Research and Development (R&D)
2 Incremental Innovation
3 Architectural Innovation
4 Dynamic Interaction
5 Dynamic Capabilities
6 Portfolio
7 Standard Operating Procedures
8 Value Chain
—————

————————————————————

—————

————————————————————

4


تعداد صفحات : 4 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود