تارا فایل

متن کاربردی iso 9001 2000


1- دامنه
1.1 کلیات
o این استاندارد ، جهت سازمانهایی است که :
o توانایی خود در تامین همیشگی محصول مورد نیاز مشتری و یا نیازهای قانونی ، را می خواهند اثبات کنند
o خواهان افزایش رضایت مشتریان هستند:
از طریق : استفاده اثر بخش از سیستم – بکار گیری فرآیندهایی جهت پیشرفت دائمی -تضمین یکی بودن با نیازهای مشتریان و یا نیازهای قانونی
o تعریف محصول = آنچه برای مشتری یا مورد درخواست وی ، در نظر گرفته شده است .

1.2 کاربرد
o این استاندارد عمومی است ، جهت سازمانهایی صرف نظر از نوع ، اندازه و محصول تولیدی .
o در صورت کاربرد نداشتن بعضی بندهای استاندارد ، فقط می توان از عناصر بند 7 صرف نظر کرد .
o حذف بندهای فوق نباید توانایی / مسئولیت سازمان را جهت تدارک محصول مورد نیاز مشتری / نیازهای قانونی تحت الشعاع قرار دهد .
2- استاندارد مرجع
o سند مرجع ISO9000 :2000 -سیستمهای مدیریت کیفیت -مبانی و اصطلاحات ، شامل مقرراتی این استاندارد فنی است که در متن به آنها اشاره شده
o جهت مراجع معتبرو دارای تاریخ اعتبار ، اصلاحات یا تجدید نظرهای بعدی در هر کدام از این انتشارات ، قابل کاربرد نمیباشد.
o توصیه میشود جدیدترین نسخه این سند مرجع بعنوان مبنای توافق بر سر این استاندارد فنی ، قرار گیرد.
o برای مدارک تاریخ اعتبار گذشته ، آخرین نسخه سند مرجع فوق قابل کاربرد است
3- واژه ها و تعاریف
o دراین استاندارد ، تعاریف و واژگان موجود در سند ISO9000:2000 بکار گرفته میشوند .
o تغییرات ذیل را داریم : (مشتری سازمان تامین کننده )
o سازمان جایگزین واژه قبلی تامین کننده شده است یعنی مکانی که این استاندارد در آن اعمال میشود
o تامین کننده جایگزین واژه قبلی پیمانکارفرعی شده است
o واژه " محصول " معنی "خدمات " را نیز میدهد
4- سیستم مدیریت کیفیت
4.1 نیازهای عمومی ( فرآیند گرایی- بخشنامه 544 کمیته TC176 ایزو )
o ایجاد و نگهداری سیستم مدیریت کیفیت بصورت مستند (5.4.2 را ببینید )
o بهبود مداوم اثر بخشی مستقیم
o تعیین فرآیندهای (عملیات داخلی ) سیستم کیفیت و کاربرد آنها در سازمان ( شامل فرآیندهای : مدیریت ، منابع , تحقق محصول و اندازه گیری )
o تعیین توالی و تاثیرات متقابل این فرآیندها ( ارتباطات بین عملیات داخلی )
o تعیین دقیق عملیات ، روش‏ها و شاخصهای کنترلی مربوط به فرآیندها
o در دسترس بودن منابع و اطلاعات مورد نیاز جهت پشتیبانی و نظارت بر فرآیندها
o تحلیل، اندازه‏گیری و نظارت بر کلیه فرآیندها
o اجرای اقدامات ضروری جهت رسیدن به اهداف و بهبود دائمی فرآیندها (8.1 و 8.2.3 را ببینید )
o هدایت فرایند ها طبق این استاندارد
o کنترل فرآیندهایی که به منبع برون سازمانی واگذار شده ، تحت خواسته های استاندارد

4.2.1 کلیات مستند سازی (بخشنامه 525 کمیته TC176 ایزو )
مستندسازی بایستی شامل:
o خط مشی
o اهداف کیفیت
o نظامنامه کیفیت
o رویه‏های مستندو اجرا شده شده مورد نیاز این استاندارد ( مدارک – سوابق – ممیزی داخلی -محصول نامنطبق – اقدامات اصلاحی -اقدامات پیشگیرانه )
o مستندات مور نیاز سازمان بمنظور اطمینان از : اثر بخش بودن ، طرح ریزی – اجرا و کنترل بر کلیه فرآیندها
o سوابق کیفیت الزامی این استاندارد
مستندات هر سازمان با پیچیدگی و تعامل فرایندهای آن سازمان ، مرتبط است
4.2.2 نظامنامه
o حوزه فعالیت سیستم مدیریت کیفیت – شامل توجیح بندهای حذف شده با جزئیات
o شرح رویه‏ها و یا ارجاع به آنها
o ارتباطات درونی وتاثیرات متقابل بین فرآیندهای تعریف شده سیستم کیفیت (چه کارهایی – توسط چه کسانی – ورودی و خروجی بین فرآیندها )
4.2.3 کنترل مدارک
تعریف یک روش اجرایی برای مشخص شدن نحوه :
o بررسی و تایید کفایت مستندات پیش از انتشار
o بازنگری، بروز کردن و تائید مجدد مدارک
o اطمینان از جاری بودن نسخ معتبر در محلهای استفاده
o تغییرات در مدارک
o اطمینان از در دسترس بودن تمامی مدارک معتبر در نقاط استفاده
o اطمینان ازخوانا بودن تمامی مدارک
o مدارک باید بسهولت قابل شناسایی باشند .
o شناسایی و توزیع کنترل شده مدارک برون سازمانی
o اطمینان از استفاده نشدن مدارک منسوخ
o روش شناسایی مناسب جهت نگهداری مدارک منسوخ
4.2.4 کنترل سوابق
شواهدی دال بر انطباق با نیازمندیها ، با این الزامات :
o خوانا بودن
o قابلیت دسترس سریع
o شناسایی
o بایگانی
o محافظت
o فراخوانی
o مدت و دوره نگهداری
o تعیین تکلیف سوابق
5- مسئولیت مدیریت
5.1 تعهد مدیریت
o شواهدی دال بر استقرار سیستم و بهبود مستمر و اثر بخشی آن (8.4 و 8.5.1 را ببینید )
o باور در سازمان برای اهمیت نیازمندی‏ های مشتری
o باور در سازمان جهت الزامات قانونی (5.2 را ببینید )
o تعیین خط مشی
o تعیین اهداف کیفیت ( 5.3 و 5.4 را ببینید )
o هدایت بازنگری‏های مدیریت ( 5.6 را ببینید )
o اطمینان از در دسترس بودن منابع ( 6 را ببینید )

5.2 مشتری گرایی
o اطمینان مدیریت از تعریف کامل و برآوردن نیازمندی‏ها ی تعیین شده مشتریان ( 7.2.1 نیازهای محصول و 8.2.1 اندازه گیری رضایت مشتری را ببینید )
o با هدف افزایش میزان رضایت مشتری
(از جمله : انطباق -قابلیت اطمینان -قابلیت دسترسی – تحویل -خدمات -قیمت -ایمنی- مسئولیت – زیست محیطی -راههای تعیین ، برآورده کردن و اندازه گیری نیازهای حال و آینده مشتریان و ابلاغ آنها به سازمان، مشتریان و مصرف کنندگان -کارکنان سازمان – مالکین شرکت – شرکا – مردم )

5.3 خط مشی کیفیت
مدیریت ارشد باید مطمئن شود که خط مشی کیفیت :
o متناسب با مقاصد سازمان است ( 8.5.1 را ببینید )
o شامل تعهد به انطباق با نیازمندیها است
o شامل بهبود مستمر اثر بخشی نظام مدیریت کیفیت است
o چهار چوبی برای استقرار و بررسی اهداف کیفیتی است
o در سازمان مطرح شده و کاملا" درک شده است
o جهت استمرار قابلیت تناسب ، بررسی و مرور شده است
5.4.1 طرح ریزی اهداف کیفیت
مدیریت ارشد یابد اطمینان یابد که اهداف کیفی :
o برقرار شده اند
o مخصوصا" اهداف جهت برآوردن نیاز های محصول (7.1 را ببینید )
o برقراری در کلیه امور مرتبط و سطوح سازمان
o قابل اندازه گیری باید باشند
o هم راستا بودن با خط مشی کیفیت

5.4.2 طرح ریزی سیستم مدیریت کیفیت
در این طرح ریزی که توسط مدیریت ارشد انجام میشود باید اطمینان حاصل شود که :
o نیازهای فرآیند گرایی (بند 4.1 ) و اهداف کیفیت برآورده می شوند
o تغییرات طرح ریزی و اعمال شده در نظام مدیریت کیفیت ، نباید به یکپارچگی سیستم لطمه‏ای وارد سازد
(ورودی : اهداف – نیازهای مشتریان- مقررات – عملکرد محصول – تجربیات – مخاطرات)
(خروجی : مهارتها – مسئولیتها – منابع – شاخص اندازه گیری بهبود – روش ها و ابزارها – سوابق لازمه )
5.5.1 مسئولیت و اختیارات
o تعیین مسئولیت‏ها و اختیارات سازمانی
o ابلاغ مسئولیتها و اختیارات سازمانی
5.5.2 نماینده مدیریت
مدیریت ارشد باید یک نفراز مدیران را که برای وظایف زیر مسئولیت داشته باشد تعیین و اعلام نماید :
o اطمینان از تعریف ، اجرا و برقرار نگه داشتن فرایندهای مورد نیاز سیستم کیفیت
o گزارش به مدیریت ارشد از عملکرد سیستم و نیاز های بهبود
o اطمینان از ارتقاء آگاهی سازمان از نیازهای مشتریان
* مسئولیت نماینده مدیریت میتواند شامل ارتباط با طرفهای خارج سازمانی در مورد موضوعات مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت باشد

5.5.3 ارتباطات درون سازمانی
مدیریت ارشد باید اطمینان یابد از :
o برقراری فرآیندهای ارتباطی مناسب در سازمان ( 7.2.3 را ببینید )
o ارتباطات در راستای اثربخشی نظام مدیریت کیفیت باید باشند

5.6.1 بازنگری ( بررسی و مرور) مدیریت
o بررسی و مرور منظم سیستم کیفیت در فواصل برنامه ریزی شده توسط مدیریت ارشد
o اطمینان از استمرار : – متناسب بودن -کفایت – اثربخشی
o ارزیابی فرصتهای بهبود
o ارزبابی نیاز به تغییرات در نظام مدیریت کیفیت
o ارزیابی نیاز به تغییرات در خط مشی و اهداف کیفیت
o ثبت سوابق
5.6.2 ورودی بازنگری ( بررسی و مرور) مدیریت
باید اطلاعاتی در خصوص موارد ذیل به مدیریت جهت بررسی و مرور ، داده شوند :
o نتایج ممیزی ها
o اطلاعات بازگشتی از سوی مشتری
o عملکرد فرآیند
o انطباق محصول
o وضعیت اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه
o پیگیری اقدامات لازم الاجرا ، از بازنگری‏های قبلی مدیریت
o تغییراتی که می‏توانند بر سیستم تاثیر بگذارند
o توصیه‏هایی برای بهبود ( 8.1 و 8.2 و 8.4 و 8.5 را ببینید )
5.6.3 خروجی بازنگری ( بررسی و مرور) مدیریت
تصمیمات و اقدامات مرتبط با موارد زیر:
o بهبود اثربخشی نظام مدیریت کیفیت و فرآیندهای آن
o بهبود محصول مورد انتظار مشتری
o نیازمندی‏های منابع
6- مدیریت منابع
6.1 تامین منابع
تعیین و تامین منابع لازم برای:
o اجرا، نگهداری و بهبود مستمر اثر بخشی سیستم کیفیت
o حصول اطمینان ازافزایش رضایت مشتری توسط برآورده کردن خواسته های وی
6.2.1 تامین نیروی انسانی
کارکنانی که کارهای موثر بر کیفیت محصول را انجام می‏دهند باید در موارد زیر دارای صلاحیت و شایستگی مناسب باشند:
o تحصیلات
o آموزش
o مهارت
o تجربه

6.2.2 شایستگی، آگاهی و آموزش
o تعیین شایستگی های لازم ( شرایط احراز ) برای افرادی که امور موثر بر کیفیت انجام میدهند
o انجام آموزش مناسب یا روشهای دیگر برای ارضای این نیازها
o ارزیابی اثربخشی اقدامات انجام شده در این خصوص
o آگاهی کارکنان نسبت به اهمیت و وابستگی کارهایی که انجام می‏دهند و چگونگی مشارکت در دستیابی به اهداف مربوطه
o نگهداری سوابق : آموزش- تحصیلات -مهارت ها – تجارب

6.3 زیر ساختار (کلیه تجهیزات و تسهیلات تاثیر گذار بر تولید )
تعیین ، فراهم آوردن و نگهداری زیر ساختار، برای رسیدن به انطباق محصول :
o ساختمان‏ها ، فضای کاری و تسهیلات مرتبط
o تجهیزات فرآیند (سخت افزار و نرم افزار)
o خدمات پشتیبانی (مثل : حمل و نقل و ارتباطات)
6.4 محیط کار
o تعیین و کنترل فاکتورهای محیط کار ، برای دستیابی به انطباق محصول مورد نیاز
(ارگونومی – نور – گرد وغبار – آلودگی- سروصدای زیاد – انباشتگی در محیط کار )
7- تحقق محصول
7.1 طرح ریزی تحقق محصول (طرح ریزی کیفیت محصول – دستورالعمل های اجرایی )
طرح‏ریزی و توسعه فرآیندهای لازم برای تحقق محصول. شامل :
o اهداف کیفیت و نیازمندی‏های محصول
o نیاز به تهیه یا استقرار فرآیندها، مستندات و منابع خاص مرتبط با محصول
o تصدیق، صحه‏گذاری , نظارت , بازرسی و آزمون و معیارهای پذیرش محصول
o سوابق مناسب برای تهیه شواهد مستند شده جهت تحقق محصول و فرآیند ( 4.2.4 را ببینید )

* طرح کیفیت : مدرکی شامل فرایند های نظام و منابع لازم برای محصول پروژه یا قرارداد خاص
* سازمان میتواند بند 7-3 (طراحی ) را بعنوان توسعه فرآیندهای تحقق محصول ، بعنوان مبنای کار قراردهد
7.2.1 تعیین نیازمندی‏های مربوط به محصول (نیازمندیها و تحویل)
o نیازمندی‏های محصول
o الزامات مشتری ، شامل تحویل و فعالیتهای بعد از تحویل محصول
o نیازمندی‏هایی که توسط مشتری بیان نشده‏اند ولی برای استفاده مخصوص یا مدنظر ضروری می‏باشند (تا آنجا که شناخته شده باشند ).
o مقررات و الزامات قانونی محصول
o تمام نیازمندیهای اضافی دیگر که توسط سازمان تعیین شده باشد.
7.2.2 بررسی نیازمندی‏های مربوط به محصول ( امکان سنجی قرارداد و اصلاحیه قرارداد )
o بررسی نیازمندی‏های محصول قبل از تعهد به مشتری ( مانندپذیرش مناقصه -قرارداد -سفارش – تغییر موارد فوق )
o تعریف نیازمندی‏های محصول
o از بین بردن تناقضات در نیازمندیهای قرارداد (در شرف امضا) با مطالب قبلی بررسی شده و حل و فصل شده است
o توانایی برآوردن نیازها
o سوابق بررسی و مرور قرارداد
o تغییرات قرارداد : اصلاح مدارک وآگاهی کارکنان مرتبط از خواسته های جدید

* در مواردی مانند فروش از اینترنت ، بازنگری مستند نمیتوان کرد ، بجای آن میتوان از کاتالوگ یا آگهی محصول استفاده کرد
7.2.3 ارتباط با مشتری (شامل شکایات مشتریان)
تعریف و اجرای روشهای ارتباط با مشتریان در خصوص :
o اطلاعات محصول
o استعلام ها ، قراردادها یا سفارش ها ، شامل اصلاحات
o کسب اطلاعات از عملکرد در قبال مشتری ، شامل شکایات مشتری

طراحی و توسعه محصول
7.3.1 برنامه ریزی طراحی و توسعه
برنامه ریزی کلیه مراحل طراحی و توسعه :
o بررسی ، تایید و اعتبار دهی متناسب با هر مرحله از طراحی
o مسئولیت‏ها و اختیارات لازمه
o ارتباطات موثر بین واحدهای مختلف و اختیار دهی شفاف به مسئولین در کلیه فازهای طراحی توسعه
o بروز کردن برنامه در طی پیشرفت پروژه
7.3.2 ورودی طراحی و توسعه
o تعیین ورودیهای مرتبط با نیازمندیهای محصول
o ثبت سوابق
o نیازمندی‏های عملیاتی و کارکردی
o نیازمندی‏های قانونی و حقوقی قابل کاربرد (استاندارد های لازم الاجرا در حین طراحی )
o نتایج و اطلاعات بدست آمده از طرح‏های مشابه قبل
o نیازمندی‏های ضروری دیگر (قیمت، عمر خدمت و قابل بازیافت بودن)
o بررسی کفایت ورودیها (کامل ، بدون ابهام بودن و نداشتن تناقص)
7.3.3 خروجی طراحی و توسعه
o نیازمندی‏های ورودی طراحی و توسعه را برآورده سازند
o قبل از صدور باید تصویب شوند
o اطلاعات برای خرید ، تولید و تامین خدمات را فراهم سازد
o شامل معیارهای پذیرش بوده و یا به آنها ارجاع دهد
o ویژگی‏هایی را که برای کارکرد ایمن و مناسب محصول ضروری هستند را مشخص نماید
7.3.4 بررسی و مرور (بازنگری ) طراحی و توسعه
o بررسی و مرور نظام‏مند طراحی و توسعه طبق ترتیبات برنامه ریزی شده ، در مراحل مناسب (مانند : ورودیها – خروجیها )
o ارزیابی توانائی نتایج طراحی و توسعه در برآورده ساختن نیازمندی‏ها
o شناسائی مشکلات و تعیین اقدامات لازم بعدی
o نتایج مستند شوند
o نمایندگان هر مرحله مرتبط طراحی باید در بررسی مشارکت داشته باشند
o سوابق بررسی ها باید حفظ شود
7.3.5 تصدیق (تایید ) طراحی و توسعه
تصدیق طراحی و توسعه باید اطمینان دهد که :
o خروجی‏های طراحی و توسعه قادر به برآورده ساختن نیازمندی‏های ورودی طراحی و توسعه می‏باشد
o ترتیبات تصدیق مشخص شده اند
o نگهداری سوابق حاصل از تصدیق و اقدامات مورد نیاز
7.3.6 صحه گذاری (اعتباردهی ) طراحی و توسعه
o اطمینان از توانایی محصول نتیجه شده در برآورده ساختن نیازهای کاربردی خاص یا استفاده مورد نظر (در موارد مشخص شده )
o مطابق ترتیبات برنامه‏ریزی شده، باید انجام شود
o اگر عملی باشد : پیش از تحویل یا استفاده محصول انجام گیرد
o نگهداری سوابق صحه گذاری

7.3.7 کنترل تغییرات طراحی و توسعه
o مشخص شود
o سوابق نگهداری شود
در موارد مقتضی تغییرات طراحی و توسعه باید :
o بررسی گردند ، شامل: ارزیابی اثر تغییرات بر روی قطعات مرتبط و قطعات ارسالی قبلی
o تصدیق/ تایید گردند
o صحه‏گذاری/ اعتباردهی شوند
o پیش از اجرا تائیدشوند
* سوابق بررسی بر روی تغییرات و هرگونه اقدام لازمه باید نگهداری شوند
7.4.1 فرآیند خرید
o اطمینان از اینکه : محصول خریداری شده باید با نیازمندی‏های مشخص شده خرید ، مطابقت دارد .
o نحوه و بازه کنترل اعمالی بر تامین کننده و کالای خریداری شده ، بستگی به تاثیر کالا برفرآیند تحقق محصول یا محصول نهایی دارد
o ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان براساس توانایی تامین محصول آنها در انطباق با نیازمندیهای سازمان – شامل :
o معیارهای انتخاب
o معیار ارزیابی
o معیار تجدید ارزیابی
o سوابق نتایج ارزیابی ها
o سوابق هرگونه اقدامات لازمه ناشی از ارزیابی ها

7.4.2 اطلاعات خرید
o اطلاعات خرید باید کالای مورد نظر برای خرید را ، بروشنی توصیف نماید شامل :
o نیازهای تایید( تصدیق) کالا
o روشهای اجرایی
o فرآیندها
o وسایل و تجهیزات
o نیازمندیهای صلاحیت پرسنل
o نیازهای سیستم کیفیت
o از کفایت نیازمندی‏های مشخص شده خرید، قبل از اعلام آن به تامین کننده اطمینان حاصل شود .
7.4.3 تایید محصول خرید شده (بازرسی مواد ورودی )
o ایجاد و اجرای بازرسی یا سایر اقدامات لازم ، جهت اطمینان از انطباق محصول خریداری شده با نیازمندیهای مشخص شده خرید .
o اگر سازمان یا مشتری بخواهند ، تایید در محل تامین کننده انجام شود , سازمان باید روش تایید و ترخیص محصول را ، در اطلاعات خرید مشخص کند .

7.5.1 کنترل تولید و تامین خدمات ( برنامه ریزی تولید – دستورالعملها)
o برنامه ریزی تولید
o اجرای تحت کنترل جهت :
o اطلاعات و ویژگی‏های محصول
o دستورالعمل‏های کاری باید در صورت لزوم دردسترس باشند
o از تجهیزات مناسب استفاده گردد
o وسایل اندازه‏گیری و نظارت باید موجود بوده و استفاده شوند
o انجام اندازه گیری و نظارت
o انجام فعالیتهای ترخیص
o انجام فعالیتهای تحویل و پس از تحویل

7.5.2 صحه‏گذاری فرآیندها برای تولید و ارائه خدمت (فرآیندهای ویژه)
o فرایندهای تولید/ خدمات که تایید نتیجه نهایی آنها از طریق نظارت و اندازه گیری امکان پذیر نیست , باید مستقیم اعتباردهی شوند .
o شامل کلیه فرایندهایی که اشکالات آنها پس از استفاده محصول ظاهر میشوند
o اعتباردهی باید قابلیت این فرایندها را در رسیدن به نتایج برنامه شده اثبات کنند
o معیار بررسی و مرور و تائیداین فرآیندها
o تائید تجهیزات
o تائید صلاحیت پرسنل
o استفاده از روش‏ها و رویه‏های خاص
o نیازمندی‏های مربوط به سوابق کیفیت
o اعتباردهی مجدد
7.5.3 شناسائی و ردیابی ( و نیز وضعیت بازرسی و آزمون )
o در موارد مقتضی از فرایند تحقق محصول ، باید شناسایی محصول با شیوه های مناسب انجام شود
o وضعیت محصول باید از نظر نیازمندی‏های نظارت و اندازه‏گیری مشخص گردد
o در صورتیکه ردیابی مورد نیاز مشتری یا قانونی باشد ، شناسائی منحصر به فردی از محصول باید کنترل گردیده و ثبت گردد
o در برخی سازمانها از مدیریت ترکیب و شکل بندی ، نیز جهت شناسایی و ردیابی ، استفاده میشود
7.5.4 دارائی مشتری
o مراقبتهای لازم جهت اموال مشتری مادامیکه تحت کنترل یا دراستفاده سازمان باشند
o موارد ذیل جهت مصرف یا بکارگیری اموال مشتری در محصول باید رعایت شوند :
o شناسایی
o تصدیق
o نگهداری
o محافظت
o گزارش دهی و سوابق اطلاع به مشتری :
1-مفقودی
2-خسارت به دارایی
3-نامناسب بودن
o دارائی فکری مشتری نیز شامل موارد فوق میشود
7.5.5 حفاظت از محصول (انبارش )
o در طی فرآیندهای داخلی و ارسال محصول به مقصد مورد نظر ، باید حفاظت از تطابق محصول بعمل آید شامل :
o شناسائی
o حمل و نقل
o بسته‏بندی
o انبارش
o نگهداری
این امر شامل اجزای تشکیل دهنده محصولات نیز میشود

7.6 کنترل وسایل اندازه‏گیری، نظارت برفرآیند (کالیبراسیون ) ISO 10012 – 1, 2
o جهت انطباق محصول با نیازمندیهای مشخص شده :
o تعیین نظارت و اندازه گیری های لازم الاجرا
o تعیین وسایل اندازه‏گیری و نظارت مورد نیاز
o فرایندهایی برای اطمینان از : مناسب و عملی بودن اندازه‏گیری و بازبینی شامل:
o کالیبراسیون در فواصل زمانی مشخص یا قبل از هر بار استفاده
o کالیبراسیون براساس شاخص های استاندارد و قابل ارجاع به استاندارد ها
o ثبت مبنای مورد استفاده کالیبراسیون در صورت عدم وجود مراجع استانداردی فوق
o تنظیم یا تنظیم مجدد
o شناسایی وضعیت کالیبراسیون (مانند: برچسب تایید یا عدم نیاز به تایید و الصاق شماره جهت ردیابی به سوابق )
o خودداری از تنظیماتی که نتایج اندازه گیری را بی اعتبار میکند
o محافظت و نگهداری و حمل و نقل ابزارهای نظارت و اندازه گیری
o نتایج ثبت سوابق کالیبراسیون
o در صورتیکه معلوم گردد ابزاری با نیازمندی‏های کالیبراسیون هم‏خوانی ندارد، نتایج قبلی اندازه‏گیری باید دوباره ارزیابی گردیده ، مستند گردندو اقدامات انجام شود
o درصورتیکه از نرم‏افزارهای کامپیوتری استفاده می‏گردد، قابلیت آن نرم‏افزار باید تائید گردد. این تائید باید قبل از استفاده از نرم‏افزار صورت گرفته و در صورت نیاز تکرار گردد.
8- اندازه گیری ، تجزیه تحلیل و بهبود
8.1 کلیات
o فرآیندهای نظارت ، اندازه‏گیری، تجزیه تحلیل و بهبود مستمر باید:
o طرح ریزی شده باشند
o اجرا گردند ( 4.1 را ببینید )
o جهت :
o اثبات انطباق محصول
o اطمینان از انطباق نظام مدیریت کیفیت
o بهبود مداوم اثر بخشی نظام مدیریت
o تعیین روشهای قابل استفاده :
o تکنیکهای آماری
o دامنه کاربرد فنون آماری
8.2.1 رضایت مشتری
o یکی از مقیاسهای ارزیابی عملکرد نظام مدیریت میباشد
o درک و مشاهدات مشتری از برآورده ساختن نیازمندیها توسط سازمان ، باید نظارت شوند.
o روش‏های بدست آوردن و استفاده از این اطلاعات باید تعیین گردند . ( 5.2را ببینید )

8.2.2 ممیزی داخلی ISO19011
o اجرا در فواصل زمانی مشخص ، جهت :
o انطباق نظام مدیریت کیفیت با نیازمندیهای این استاندارد
o اجرا و نگهداری اثر بخش
o برنامه ریزی ممیزی با توجه به اهمیت فرآیندها
o نتایج ممیزی‏های قبلی باید در برنامه ریزی ممیزیها درنظر گرفته شوند
o معیار ممیزی
o دامنه کاربرد ممیزی
o روشهای ممیزی

o هدف مند و بیطرف بودن ممیزان منتخب
o روش اجرایی مستند برای :
o مسئولیتها در برنامه ریزی و اجرای ممیزی
o نیازمندیها ی برنامه ریزی و اجرای ممیزی
o گزارش دهی نتایج
o نگهداری سوابق
o رفع فوری عدم انطباق ها و علل آنها ، توسط مدیر واحد ممیزی شونده
o پیگیری مستند جهت تایید اقدامات اصلاحی
o گزارش نتایج پیگیری

8.2.3 اندازه‏گیری و نظارت بر فرآیندها
o تعیین روش‏های مناسب برای نظارت بر : دستیابی فرآیندهای سیستم کیفیت به نتایج طرح ریزی شده.
o تعیین روشهای مقتضی برای اندازه گیری قابلیت دستیابی فرایندهای سیستم کیفیت به نتایج طرح ریزی شده
o در صورت عدم حصول به نتیجه طرح ریزی شده ، اقدامات اصلاحی مناسب و تصحیحات لازمه باید انجام گیرد

8.2.4 اندازه‏گیری و نظارت بر محصول (بازرسی و آزمون محصول)
o نظارت و اندازه گیری بر : ویژگیهای محصول ، جهت اثبات برآورده شدن نیازمندیها
o در مراحل مناسبی از فرایند محصول باید انجام شود
o مطابق با ترتیبات طرح ریز ی شده باید انجام شود (7.1 را ببینید )
o سوابق باید نگهداری شوند
o بازرسین ذیصلاح و مجاز به ترخیص (4.2.4 را ببینید )
o قبل از تکمیل رضایت بخش ترتیبات طرح ریزی شده نباید محصول /خدمات ترخیص شود
o اجازه ارفاقی توسط مشتری یا مقام مسئول برای ترخیص محصول
8.3 کنترل محصول نامنطبق
o شناسایی محصول نامنطبق
o کنترل به منظور جلوگیری از کاربرد ناخواسته
o روش اجرایی :
o کنترل ها
o مسئولیتها
o اختیارات برای برخورد
o راههای برخورد با محصول نامنطبق :
o انجام اقدام اصلاحی برای حذف عدم انطباق
o صدور مجوز مصرف یا اجازه ارفاقی مشتری یا مسئول
o اقدامات لازم برای جلوگیری از مصرف
o سوابق محصول نامنطبق :
o ماهیت عدم انطباقها
o اقدامات متعاقب آن
o اجازه ارفاقی صادره
o تصدیق مجدد محصول نامنطبق اصلاح شده
o جهت عدم انطباق ها ی مشاهده شده بعد از استفاده یا تحویل ، اقدامات اصلاحی پیشگیرانه لازم است

8.4 تجزیه و تحلیل داده‏ها
o تعیین ، جمع آوری ، تجزیه و تحلیل داده های مناسب جهت :
o نشان دادن تناسب و اثر بخشی سیستم کیفیت
o قابل انجام بودن ارزیابی بهبود مستمر اثر بخشی سیستم کیفیت
o شامل داده های حاصل از:
o نظارت و اندازه گیری
o دیگر منابع مرتبط
o نتیجه این تجزیه و تحلیل باید ، اطلاعات خروجی مرتبط با :
o رضایت و عدم رضایت مشتری (8.2.1 را ببینید )
o تطابق با نیازمندی‏های محصول ( 7.2.1 را ببینید )
o ویژگی‏های فرآیند و محصول و روند آنها ( 8.2.4 و 8.2.3 را ببینید )
o تامین کنندگان ( 7.4.1 را ببینید )

8.5.1 پیشرفت دائمی ( بهبود مستمر)
o بهبود مداوم اثر بخشی سیستم مدیریت کیفیت با استفاده از :
o خط مشی کیفیت
o اهداف کیفیت
o نتایج ممیزی
o تجزیه و تحلیل داده‏ها
o اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه
o بررسی و مرور مدیریت
( بهبود کارایی فرایند های سازمان توسط مدیریت – منتظر نماند مشکلی پیش آید و فرصت های بهبود فراهم آید – بهبود در پروژه های استراتژیک و بلند مدت یا بهبود در گام های کوچک – شناسایی و اداره فعالیتهای بهبود )
8.5.2 اقدام اصلاحی
o اقداماتی جهت رفع علل عدم انطباقها
o برای جلوگیری از تکرار آنها
o روش اجرایی جهت :
o بررسی و مرور عدم تطابق‏ها و شکایات مشتری
o تعیین علل عدم تطابق ها
o اقدامات لازم جهت جلوگیری از تکرار آنها
o بررسی اقدامات اصلاحی انجام شده
o ثبت نتایج اقدامات انجام شده
o بررسی و مرور تصمیمات متخذه
8.5.3 اقدام پیشگیرانه
o حذف علل عدم تطابق‏های بالقوه
o جلوگیری از بروز مجدد عدم انطباقها ی بالقوه
o رویه مستند شامل :
o تعیین عدم تطابق‏های بالقوه و علل آنها
o برنامه‏ریزی اقدامات پیشگیرانه
o اجرای اقدامات پیشگیرانه
o بررسی اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته
o ثبت نتایج اقدامات

متن کاربردی استاندارد ISO 9001 :2000

ICS Registrars Iran


تعداد صفحات : 11 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود