نام و نام خانوادگی ……………………………….. آزمون فارسی درس 5 و6 پایه پنجم دی ماه 96 دبستان ذلیلی
1- شعر زیر را بخوانید و به سوالات پاسخ دهید.
نشنیده ای که زیر چناری کدوبُنی برجست و بردوید برو بَر، به روز بیست
پرسید از چنار که تو چند روزه ای گفتا چنار عمر من افزون تر از دویست
گفتا: به بیست روز من از تو فزون شدم این کاهلی بگوی که آخر زبهر چیست؟
گفتا چنار: نیست مرا با تو هیچ جنگ کاکنون نه روز جنگ و نه هنگام داوری است
فردا که بر من و تو وَزد بادِ مهرگان آنگه شود پدید که مرد و نامرد کیست
* هم معنی کلمات زیر را در شعر پیدا کنید و بنویسید.
زیادتی: ………………….. قضاوت: …………………… تنبلی : ……………………… برتر: ………………………….
* جمله های درست و نادرست را مشخص کنید.
عمر چنار حدود دویست روز بوده است. درست □ نادرست □
باد پاییزی، بوته ی کدو از بین می برد. درست □ نادرست □
* به نظر چنار، بهترین داور بین او و کدوبن چه چیزی است؟ …………………………………………………………………………………………….
* داستان "چنار و کدوبن " با کدام ضرب المثل زیر ارتباط دارد؟
الف) بزرگی به سال است نه به سن ب) تونیکی می کن و در دجله انداز
ج)با یک گل بهار نمی شود د) قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود
2- در کدام گزینه، بُن به معنی ریشه است؟
الف) کدوبن
ب) خاربن
ج) گل بن
د) بیدبن
3- هر یک از عبارت های زیر با کدام ضرب المثل ارتباط دارد؟ وصل کنید.
هنرنمایی پیش استاد یک کار، کار بی ارزشی است.
پیش غازی و معلق بازی
کاری که بخوبی آغاز نگردد پایان خوبی نخواهد داشت
بار کج به منزل نمی رسد
با هر دشواری، آسانی است
نابرده رنج، گنج میسر نمی شود
گندم از گندم روید، جو ز جو
4- از درس گلدان خالی چه پیامی دریافت کردید ؟ آن را در چند سطر بنویسید.
………………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………………….
5-در جدول زیر کلمه های هم معنی را پیدا کنید. خانه هایی را که کلمه های هم معنی دارند، هم رنگ کنید
سرسبز
آهنگین
جاودانی
همیشگی
خودبینی
خرم
پایندگی
غرور
موزون
تکبّر
شاداب
خوش آهنگ
6-با انتخاب واژه ی مناسب، جاهای خالی را کامل کن.
گر ………………… بارد به پیکرم جز مهرت در دل نپرورم ( ابر – آتش – باران )
سنگ کوهت درّ و ………………. است ( زر – گوهر – هنر)
خوشا مرز ایران ……………………….. نسیم (انبر – عنبر)
در مراسم …………………. پیروزی قهرمانان در مسابقات ورزشی، سرود ملّی کشورها نواخته می شود. (اعلام – ائلام)
7- معنی هر یک از واژه های زیر را بنویسید.
اهتراز: فرّ: ایثار: زرّ:
8- به سوالات زیر پاسخ کوتاه بدهید.
الف- درسرایش سرود ملّی ،معمولاً چه چیز کار را مشکل می کند؟
ب- در درس ششم ، سرود ملّی ایران به چه چیزی تشبیه شده است ؟
پ) هر کشوری برای اینکه پیشرفت کند نیازمند چه چیز هایی است ؟
9- یک بند درباره ی "وحدت اقوام ایرانی" بنویسید و نشانه های "امّا، ولی، و" را در آن به کار ببرید.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
باز خورد آموزگار ……………………………………………………………………………………………………………………………………….
نظر دانش آموز در مورد آزمون ………………………………………………………………………………………………………………….
نظر اولیا در مورد آزمون ……………………………………………………………………………………………………………………………