"بنام خدا"
محققان :
دبیر مربوطه :
درس مربوطه:
" کارآفرینی "
" فهرست مطالب "
عنوان صفحه
تاریخچه و سبکهای گوناگون هنر باغ سازی در جهان 1
فصل اول – توسعه باغ سازی کهن 2
بخش اول – بابل 3
فصل دوم – توسعه باغ سازی در قرون وسطی 3
بخش اول – ایتالیا 4
بخش دوم – فرانسه 5
بخش سوم – انگلستان 5
بخش چهارم – خاور دور 5
تاریخچه و سبک پردیس سازی در ایران 6
فصل اول – تحول تاریخی باغ در ایران 8
بخش اول – باغ های تیموری 8
بخش دوم – باغ های صفوی یا شاه عباسی 9
بخش سوم – باغ های قاجاری 10
بخش چهارم – باغ های شیراز 10
باغ تخت – باغ ارم 10
بخش پنجم – باغ های تبریز 10
عنوان صفحه
تحقیقات پروژه 12
بخش اول:مصاحبه با کارشناس گلخانه 13
نتایج تحقیقات 15
تراکت تبلیغاتی 19
آلبوم عکس 20
مشخصات مالی طرح 31
پلانها 43
منابع و ماخذ 44
" تاریخچه و سبکهای گوناگون هنر باغ سازی در جهان "
باغ نمایانگر منظره ای از دنیای ایده آل بشر است. باغ را نمی توان جدا از مردمی که آنها را ساخته اند دانست. لذا باغهای زینتی تفریحی هر دوره ای نمایانگر دنیای ایده آل و رویایی مردم آن دوره و اجتماع خاص خود محسوب می شود. باغ سازی و باغبانی در آشنایی با ارتباط مردم و گیاهانی که آنان در طی تاریخ به کار برده اند برای استفاده سازنده و صحیح از گیاهان در باغسازی لازم است. بعلاوه مطالعه تاریخ سبک باغسازی به شناخت مردم امروزی و چگونگی تشویق او به توسعه پردیس سازی و منظره سازی کمک فراوان می کند. در کتابهای مختلف از واژه های منظره سازی و باغبانی استفاده شده است وتفسیر این دو کلمه گویای واضحی از ارتباط بشر با گیاهان در محیط زیست او می باشد. باغ به معنای یک ناحیه محصور و مخصوص کشت گیاه است. منظره سازی در اصل به معنای شکل دادن به فرم زمین به کار رفته است. به نظر می رسد از زمانی که نقاشان شکل و فرم زمین را موضوع نقاشیهای خود قرار داده اند ، منظره سازی متداول شده است. در باغهایی که قبل از میلاد مسیح احداث شده است ، گیاهان را از نظر مذهبی به کار می بردند. ولی در برخی دیگر از قسمتهای جهان فقط علاقه به گلها و گیاهان باعث احداث باغهای زیبا می شد. گاهی اوقات نیز عده ای برای نشان دادن قدرت و ثروت خود اقدام به ساخت باغهای بسیار وسیع و زیبا می نمودند. بعضی از اجتماعات علاقه بشتری به مناظر بسیار قدیمی و کنترل شده و خطوط هندسی نشان داده و برخی دیگر فرم های طبیعی را ترجیح می دادند. در هر دو صورت منظره سازی برای زیباتر ساختن محوطه اطراف قصرها و پله ها و ساختمانهای عمومی به کار رفته است. امروزه هم صرفاً به همین منظور ، یعنی برای زیبا سازی و بهسازی محیط زیست ، باغسازی می نمایند. علاوه بر این عوامل فرهنگی و اقتصادی و سیاسی برخی از عوامل جغرافیایی و بومی نیز تاثیر بر سبک و توسعه باغسازی هر جامعه گذاشته است. آب و هوا ، پستی و بلندی ، جنس خاک ، مقدار آب و موجود بودن گیاهان مناسب ، همه از عوامل مهم و محدود کننده فرم و سبک باغسازی می باشند . دلیل و هدف از کشت گیاه نیز حائز اهمیت است. بدین معنی که گیاه را با در نظر گرفتن کاربرد آن ( فضائی محفوظ از باد و نور خورشید و برای حصارکشی ) به کار می برند. در ضمن، احداث باغهای عظیم نیاز به هزینه زیاد و کارگر فراوان داشته ، لذا بودجه وکارگر موجود نیز از عوامل مهم باغسازی در هردوره از تاریخ محسوب می گرددتاریخ هنر باغ سازی رانمی توان در یک فصل بررسی نمود به این دلیل در این بخش مختصری از رابطه ی انسان و گیاه و نحوه ی باغسازی درطی تاریخ ذکر میگردد .
1- فصل اول:توسعه باغ سازی کهن
جلگه ی حاصلخیز مصر نیزدرامتداد پر آب نیل همزمان باتمدن بین النهرین جایگاه یکی دیگر ازتمدنهای بزرگ دوران باستان بوده که ازکشاورزی تکامل یافته ای نیز برخورداربوده است دراین سرزمین؛رابطه ی انسان باطبیعت مبنی بر الهام ازطبیعت وآمیختگی معماری با طبیعت قرارداشت وویژگی آن بدین شرح قابل جمع بندی است:
– طبیعت پایه ی الهام معماری بنای معابد مصری به شمار می رفت به نحو ی ک مونومان ها(اهرام؛معابدو….) تقلیدی از کوه است.ستون ها تقلیدی ازگلهای نیلوفروپاپیروس.
– سیستم باغسازی درمصر باستان به صورت باغ های کشاورزی بوده است.
– باغ های مصر باستان؛قطعات مسطح مستطیل شکلی بودند وگیاهان درآن بافرم
منظمی کاشته می شدند ودیوارهای بلندی آنها را احاطه می کرد.
– این باغ هابا کانال های آبی که نخلهای کوتاهی کنار آنها کاشته شده بودبه قسمت
های کوچک بصورت شطرنجی تقسیم می شدند.
– در مواردی وسط این باغ ها حوض آبی تعبیه می شد که عمدتا اززه کشی آبهای زمینی تغذ یه می شدند و محل پرورش گیاهان آبزی به شمار میرفتند ودر
خنک ساختن محیط نقش داشتند .
– در اطراف این باغ ها یک ردیف درخت در کنار دیوار باغ کاشته می شدند تااز نفوذ بادهای صحرا به داخل آن جلوگیری به عمل آید.
– درمجموع طراحی این باغ ها تحت تاثیر فاکتورهای اقلیمی ومحیطی آنها قرار داشت وباغ ها مکانی برای زندگی خصوصی محسوب می شدند.
– باغ مصری دوران باستان الگوی مشخصی برای باغسازی در غرب بوده است .قدیمی ترین شواهد باغ سازی از 2200 سال قبل از میلاد مسیح در مصر به دست آمده است.درآ ن زمانها نیز مصریان گیاهان مثمروگیاهان زینتی را باهم بکار میبرند.دراین زمان باغها بادیوارهای بلند محصوربودندتا محیطی محفوظ برای ساکنان درآنجا باشند باید متذکر شویم که تمام این باغ ها برای فراعنه وپیشوایان مذهبی در اطراف معابد ساخته می شدند.باغ های محصور نیزاز همین زمان متداول شد تا محیطی محفوظ برای زنان ساکن آن منازل ایجاد نماید. باید متذکر شد که نام این باغ ها برای فراعنه و پیشوایان مذهبی واطراف معابد احداث میشد.
بخش اول:بابل
باغ های معلق بابل از قدیمی ترین باغهای کهن جهان می باشد،این باغ در سال 600 قبل از میلاد مسیح و همزمان با شروع سلسله پادشاهی پارسی احداث شده
است. این یکی از عجایب هفت گانه ی جهان محسوب میشود. باغ مذکور را به
فرم هرم ساخته بودند (تپه ی مصنوعی عظیمی که قسمت پایه ی آن را مستطیل
و یا مربع بوده و ابعاد آن احتمالا از 135 تا 470 متر بوده است).این هرم را
تراس بندی کرده،طبقات تراس های مختلف را توسط پلکان های عظیم به یک
دیگر مربوط ساخته بودند. در هر تراس درختان و درختچه ها و گیاهان گلدار
فراوان کشف شده بودند باغ به شکل یک کوه پر درخت در آید. این باغ نه تنها
به خاطر زیبائی بلکه به خاطر پیچیدگی ساختمان و نحوه ی آبیاری و نحوه ی
نگهداری درختان آن حائز اهمیت بسزا می باشد .
2- فصل دوم:توسعه ی باغ سازی در قرون وسطی
باغ های اروپا : با سقوط امپراطوری روم و باغسازی نیز مانند بیشتر هنرهای
دیگر افول نمود .در قرن ششم بعد از میلاد در نقاط مختلف اروپا شروع به
کشت و کار و باغبانی نمودند. گل هایی مانند رز که مسیحیان اولیه ی آنها را
گناه می دانستند زینت بخش کلیسا هاشد. راهبه ها نیز به کشت گیاهان دارویی
وگل ها ودرخچه ها ی زینتی پرداختند به این ترتیب به مدت در قرن باغبانی
فقط در دیرها توسط راهب ها یا راهبه ها انجام می گرفت در قرن نهم و دهم
میلادی به دیرها نیز توجهی نشد ودوباره هنر باغ بانی فراموش شد .در قرن
یازدهم میلادی نورمن های انگلیسی به مذهب روی آوردند ودیرها دوباره
رونق گرفت و در نتیجه باغبانی مورد توجه مجدد قرار گرفت به طوری که
اغلب باغچه های این امکان باعث افتخار راهبها بوده است اگر چه سبزی
جات( سبزیهای معطر وطبی )از محصولات اعلی چنین باغچه هایی بوده ولی
گل هایی را نیز برای رنگ وعطر آنها و همچنین برای زینت بخشیدن به کلیسا
ها پرورش می دادند در این دوره فقط مقبرها را با درختان و درختچه ها تزئین
مینمودند .در قرن هفدهم میلادی هنری ششم پادشاه انگلستان دیرها تعطیل کرد
و به باغ سازی دیرها خاتمه داد.در اوایل قرن نهم شارلمان هوس احداث باغی
مملو از گیاهان ممنوع را نمود باغی احداث کرد که در آن گلها رززنبق شقایق
وتعداد بی شماری درختان میوه به کار رفته بود .این باغ ها برای پذیرای از
حاتم ها بکار می رفت وگل کاری در بسترهای کاشت با در گلدان هاودرحمل
ودرختچه های هرس شده ودیوارهای پوشیده از رزهای رویده مخصوص این
سنگ باغ ها بوده است .
باغ های اسلامی در اسپانیا :در زمانی که اروپا تلاش میکرد که تمدن خود را
باسقوط روم از دست رفته بود دوباره زنده سازداسپانیائی ها تحت فرماندهی
مورها زندگی آرام وغنی را میگذراند.لذا در این دوران باغ های تفریحی وبر
تحمل بسیاری ساخته شد.توسعه باغسازی در زمان رنسانس یا عصر طلایی
تا امروز باغبانی و باغ سازی مانند سایر هنرهای در دوران رنسانس به اوج
خود رسید در این دوران نه تنها با سبک های کهن و کلاسیک رومی یونانی
دوباره زنده شد بلکه سبک های خاص پرد یس سازی که تاثیر زیاد بر طراحی
باغ های امروزی جهان گذاشته است نیزآشکار شد و تکامل باغهای مدرن و
امروزی جهان از این دوران آغازکردند.
بخش اول:ایتالیا
بابرقراری آرامش در اروپا نیاز به احداث اماکن حفوظ به تدریج کاهش یافت
طرح باغ ها بازتر شد.در ایتالیا اغلب باغ ها را برسراشیبیها بنامی نمودند تا
تسلط کامل برمناظراطراف داشته باشند.دراین زمان فاصله ومقیاس وپرسپکتیو
اهمیت خاصی یافت با این وصف قسمتهای تزئینی وباغچه های گل کاری شده
وفقط به اطراف قصرها اختصاص داشت .چون ایتالیائی هاعلاقه به تجدیدتمدن
گذاشته خود داشتندازگیاهان ووسایل تزئینی باغ گذشته به کارمی رفته است
استفاده مینمودند از گلدان های سنگی و علامت های خانوادگی برای پرورش
گلهای تزئینی استفاده می شد وشمشاد های مختلف را برای محدود کردن باغچه بندی هابکارمیبردند .درختان سایبان مانند:بلوط،سرو،کاج،وشاه بلوط توجه کرد
گیاهان هرس شده به فرمهای مختلف نیز در آن زمان زیاد به کار میرفتند و فرم
طبیعی خود گیاه چندان اهمیت نداشت.
بخش دوم:فرانسه
دراوائل قرن شانزدهم میلادی عناصر یا المان های سبک باغ سازی از ایتالیا
به فرانسه برده شد.فرانسویان حیات قصرهای بزرگ خود راکه به وسیله دیوار
های بلند پوشیده شده بود به سبک باغهای ایتالیائی طراحی نمودند .با پیشرفت
دوره رنسانس در فرانسه،فرانسویان سبک خاصی را برای تزئین باغهای خود
یافتند.در قسمتی از قصر که تابستان ها استفاده میکردند زیباترین باغچه ها را
احداث مینمودند.درختان ودرختچه ها رابه اشکال مختلف هرس کرده و درختان
را نزدیک به یکدیگرعرس کرده به شکل دیوارسبزهرس میکردند این کار وقت و دقت فراوان لازم داشت ونشانه ی علاقه فرانسویان آن زمان به باغبانی بود.
فرانسویان بر سطوح افقی عظیم با اشکال هندسی بسیار پیچیده گل کاری وچمن
کاری کرده وراههای شنی احداث میکردند لذا بیشتر باغ های فرانسوی اگر از بلندی نظاره میشد.با شکوه تروعظیم تربه نظر می رسید این باغچه ها را پارترمی نامند.
بخش سوم:انگلستان
درانگلستان درزمان سلطنت تودورها جدید باغ سازی وباغبانی آغازگرد ید
صلح و ثبات سیاسی و اقتصادی نیازبه محفوظ و محدود بودن را کاهش داد و
باغها وسعت زیادتری پیدا کردند .با این وصف سبک این باغها با کندی بسیار
تغییر پذیرفت باغ های انگلیسی کمی شبیه باغهای ایتالیائی و فرانسوی بود ولی
بازمستطیل شکل وبا حصارباقی ماندند. گیاهان زینتی غیر مثمر و گیاهان مثمر
هردو در این باغها به کار رفت گلهای فصلی را به اشکال هندسی زیبائی کاشته
واطراف آن را شمشادغرس می کردند انواع گیاهان هرس شده واشکال مختلف
ومجسمه وفواره وحوض دراین باغها یافت می شد.این سبک باغ سازی تااواخر
سلطنت الیزابت اول تغییر چندانی نیافت.پیدایش وتوسعه باغ سازی انگلیسی در
اوائل سلطنت جیمز اول،اولین پادشاه سلسله ستوراتها آغاز گردید.دراین سبک
نیزازخطوط و نقوش رسمی استفاده میشد.لیکن بروسعت آنها افزوده شد وپیاده
رویها ی عریض تراحداث گردید وازمقدارگل کاری کاسته شده بود.دراین زمان
فقط افراد متمدن قادر به احداث باغ وپیروی از این سبک باغسازی بودند.
بخش چهارم:خاوردور
سبک باغسازی که درچین وژاپن به کارمیرفت حاکی اززیادی جمعیت وکمبود
فضای لازم برای باغسازی وسیع بود.در چین 2500 سال قبل از میلاد مسیح
باغسازی می نمودند ولی باغبانی بیشتربه منظور پرورش گیاهان داروئی انجام
می گرفت.در 200سال قبل از میلاد مسیح باغسازی می نمودند قرن ها بعد به
خصوص در دوران سلسله تانک وبعد از آن در زمان سلطنت سلسله مبنک هنر
باغسازی وباغبانی به اوج رسید.مذهب تاثیری سبز ابر باغسازی چین داشت.
بعدازظهوربودائیسم درچین اغلب باغها به سبک طبیعی و فرم های آزاد ساخته
شد.سعی میشدکه ازطبیعت تقلید کرده و بیشه زار و تپه های زیبا احداث نمایند.
بطورکلی یک منظره طبیعی رابرگزیده وآنرابه مقیاس کوچکتردوباره میساختند
کوشش بسیارشده است که درممالک دیگرجهان باغهائی که به سبک چین وژاپن احداث نمایند ولی با موفقیت روبرو نشده اند.چون هر قسمت باغ چینی و
ژاپنی به دلیل فلسفی و فرهنگی خاص آنان را احداث شده و تقلید آن در ممال مختلف باغهای طبیعی که مخلوطی ازسبک باغسازی خاوردوربا باغهای انگلیسی است احداث شده است.
باغ های چینی و ژاپنی تا چند سال گذشته همیشه با باغ های غربی تفاوت داشتند با این وصف وجه تشابهی در سبک طراحی باغ های خاور غربی دیده می شود.به طورکلی طراحان خاور دور سعی داشتند که جنبه ی لاینتهایی طبیعت را بیشتر جلوه دهند.به این ترتیب بشر در تمام ادوار تاریخ سعی داشته است که محیط زیست خود را به نحوی بیاراید.بسته به موقعیت جغرافیایی وشرایط اقلیم و فرهنگ مردم در هر دوره از تاریخ پارک ها و باغ های مصفا به سبک های گوناگون احداث شده و معدودی از آن ها تا به امروز باقی مانده است.
"تاریخچه و سبک های پردیس سازی در ایران"
هزاران سال پیش وقتی که آریایی ها از کوهستان های قفقاز به فلاتی که بعد ها به پارس مرسوم شد آمدند وخود را با سرزمینی که شرایط اقلیمی عجیب داشت مواجه دیدند ،هر گوشه این سرزمین آب وهوائی کاملا مخصوص به خود داشت ،آریائی ها برای رفع گرسنگی کشت وکار میکردند و بیشتر از گیاهانی که به صورت دیم پرورش می یافت استفاده مینمودند.وقتی مردم به رفاه بیشتری رسیدند واز قحطی و گرسنگی بیمی نداشتند باغ سازی و احداث باغ های تفریحی رونق گرفت.
گفته می شود که منوچهر پادشاه پیشداد اولین کسی بود که تخم گلها و میوه ها را از کوهستان آورده و در باغها به کشت آنها اقدام نموده است.گیاهان بخصوص درخت نزد ایرانیان سمبل طراوت و آرامش و زیبائی بود.به دستور بسیاری از فرمانروایان داخل قصرها را با گل و درختان مصنوعی تزئین می نمودند.فردوسی از درختی سخن می گوید که برای کیخسرو ساخته شده بود،تنه ی این درخت از نقره و شاخه های آن از طلا و یاقوت و میوه های آن میان تهی بوده و داخل آنها را از مخلوط مشک و گلاب پر می کردند.در دربار غزنویان هم بنا به این موضوع توجه زیادی می شد بعد ها مغولان هم تحت تاثیر تمدن پارسیان قرار گرفته و اطاق های خود را با
درختان و گلهای مصنوعی تزئین می کردند.در آئین ایرانیان آب مانند گیاه از عناصر مقدس و مورد پرستش بوده و ایزد یار فرشته خاصی به نام ناهید یا آناهیتا برای نگه داریو حفظ آب داشته است.پرستش یک عنصر معمولا نشانه ی نیاز مردم به آن عنصر بوده و در دوران ها بعد نیز منسوخ نگردیده است.چون آب وسیله اساسی ایجاد باغ در ایران است منبع آن در این زمینه حائز اهمیت حیاتی است.در اغلب نقاط فلات ایران مقدار باران در سال از 36 سانتی متر کمتر است.ایرانیان برای رفع احتیاج خود از کاریز یا قنات استفاده میکردند.در جنوب ایران از گیاهان صحرائی و گرمسیری و در شمال از گیاهان منطقه مرطوب گیلان،مازندران استفاده می کردند و درختان وگیاهان و گلهائی که در باغ مورد استفاده قرار می گرفت نسبت به محل فرق داشت.بطور کلی سرو کسرائی،چنار،بید،بادام گل،کاج و گل سرخ از مهمترین و متداول ترین گیاهان در باغ های سنتی ایران به شمار می آیند.ایرانیان به درخت بادام و گل سرخ علاقه ی زیادی داشتند که در فرانسه دارد به عمل می آید و درایران نیز یافت می شود،بطورکلی ایران از لحاظ درخشندگی رنگ وبواز گلهای اروپایی زیباتر
وبهتر می باشد.گل سرخ در ایران به پنج رنگ است:سفید،زرد،سرخ،سرخ اسپانیائی،
سرخ خشخاش و همچنین گل سرخ دو رنگ که یک گلبرگ آن سرخ و روی دیگر آن
زرد است.این سیاح انگلیسی اسامی زیادی از گلها را نوشته که درایران می رویند از
جمله می توان یاس پُرپر و کم پرـ لاله شقایق ـ آلاله سرخ ـ تاج خروس گل ـ برفک ـ
سوسن ـ بنفشه به رنگ های مختلف ـ میخک ـ یاس اسپانیایی ـ گلهای ختمی ـ نرگس
زرد ـ سنبل های سفید ـ آبی ویاس خوشه ای ـ گل گندم ـ گل همیشه بهار ـ گل خشخاش
و پامچال ـ زعفران ـ زنبق های ریز میخک ـ شب بو وغیره نام برد.
باغ وگل فوق العاده مورد توجه ایرانیان بوده،طرح قالی های بی شماری با نقش باغ یافت شده است،یکی از معروفترین قالی های ایران قدیم،قالی بهارستان بود که در تالار کاخ کسری گسترده بود،این قالی منظره ی بهار را نشان می دهد و تار وپود آن از ابریشم و سیم وزر بود.گذشته از قالی نقش دوزی و نقاشی روی جلد کتاب ها وقلم دان ها عموما از باغها الهام گرفته و اقتباس شده بودند.در باغهای ایران قدیم قسمت اعظم باغ را به کشت درختان میوه اختصاص می دادند،درختهای میوه در فواصل و ردیف های مرتب و روی اصول دقیق گل دهی و میوه دهی در فصول مختلف سال غرس می شد.محصول میوه این قبیل باغات عبارت بودند از:زرد آلو ـ گوجه ـ گیلاس
ـ به ـ هلو ـ توت ـ گلابی ـ سیب ـ انگور ـ پرتقال و غیره.
آریائی ها معتقد بودند که دنیا را از چهار قسمت خشکی به وجود آمده است و در وسط این چهار قسمت دریائی وجود دارد بر مبنای این عقیده باغ های فراوانی احداث شده بود که به چهار قسمت خشکی تقسیم شده بود و این بخش ها اغلب درختان میوه کشت شده و در وسط این چهار قسمت آبگیر با آب نمائی وجود داشت.
فصل اول:تحول تاریخی باغ در ایران
متاسفانه درباره باغ های ایران قبل از اسلام و بعد از آن آثار و نوشته و متون دقیقی در دست نیست.که ما را از چگونگی آنها مطلع سازد،همان طوری که درباره سامانی دوره شروع و اوج اعتلا شعر و ادبیات فارسی بود واز نظر معماری و طراحی باغ می توان گفت که ابتدا و شروع آن از دوره استیلا تیمور لنگ بر ایران آغازگشت و تا امروز ادامه دارد.در این فصل شرح مختصری از باغ های قاجارو باغ های سلطنتی تهران تقسیم بندی شده است ارائه گردید.
بخش اول:باغ های تیموری
تیمور که یکی از فاتحان بزرگ نظامی جهان بود ودر اطراف سمرقند پایتخت خود به احداث حلقه ای از باغ های سلطنتی مبادرت ورزید. این تفرجگا ه ها عبارت بودند از باغ شمال ـ باغ ارم ـ باغ بهشت ـ باغ چنار ـ باغ دلگشا ـ باغ قراتپه ـ و علاوه بر اینها کمر بندی از باغ به وجود آورده و نام شهرهای معروف اسلامی که ازقبیل:قاهره ـ دمشق ـ بغداد ـ سلطانیه و شیراز را بر آنها نهاد.این باغها شهر سمرقند را احاطه کرده بودند.معدودی از این باغها شکوه و جلال خود را تا مدتی بیش از یک قرن حفظ کردند ولی اکنون همه آنها از بین رفته و ویران شده اند.به طور کلی باغهای تیموری بسیاروسیع و با دیوارهای بلند محصور بودند.در وسط هر دیوار سردرهای بلند مزین به کاشی کاریهای آبی و طلائی احداث می نمودند.در گوشه دیوارها کاخ های سه طبقه با کاشی کاریهای رنگین بنا میکردند.در مرکزباغ تپه ای بسیار مرتفع با سنگ وخاک می ساختند بر فراز این تپه ها فضای سطحی بود که با دیوارهای چوبی محصور می گردید.در داخل این حصارهم چندین باغ زیبا بنا می کردند و در وسط این باغها با آبیاری وآب رسانی از آن استفاده می کردند. فضای باغهای تیموری با تناسب زیاد طراحی می شد ودر اغلب آنها خیابانها وباغچه های مستطیل شکل وجنگل های کوچک به اشکال گوناگون احداث می نمودند.در دو طرف مقابل درخت های نارون می کاشتند و بقیه فضا ی باغ را با درختان میوه وبوته های گل ودرختچه های زینتی آرایش می دادند.در این باغها جانوران وحشی از قبیل:آهوـ وقرقاول ـ وشترمرغ ـ وزرافه ـ دیده می شد.
بخش دوم:باغ های صفوی پاشاه عباسی
رشته طراحی ومعماری در دوره صفوی اگر چه خیلی پیشرفت نمود ولی از نظر کلی متاثراز سبک تیموری بود.دراین زمان برای اولین بار در تاریخ معماری ایران فضای خارج باغ را با فضای داخل ساختمان مربوط می ساختند.باغ معروف وموشک چهل ستون به این سبک طرح واحداث شده است.باغ صفوی دراصفهان ودیگر شهرهای ایران به طرز فشرده ای در اطراف کوشک سلطنتی قرار داشتند وبا اسامی مختلف از قبیل:باغ تپه ـ باغ چهل ستون ـ باغ صاحب الزمان ـ باغ زیتون ـ باغ حرم ـ باغ چشمه ـ باغ هزارجریب ـ باغ هشت بهشت وغیره.
معروف بودند.متاسفانه امروزه این باغ ها همگی از بین رفته اندو آثاروشواهد دقیقی از آنها در دست نیست.خیابان کشی وایجاد معابرعمومی به طرزمنظم وصحیح برای اولین باراز زمان صفویه آغاز شد.بهترین نمونه این معابر خیابان چهار باغ اصفهان است.در سطح خیابان نیز استخر ها وفواره هائی به چشم می خورد که این استخرها همه دارای طرح خاص ومنظم ومشخص بوده ودسته های گل برسطح آب این استخر ها شناور بودند تا زیبائی ولطیف آنها دو چندان گردد. طرح زیبائی که به دستورشاه عباس در شمال ایران احداث کردند تحت شرایط اقلیمی قرار گرفته وبا باغهای جنوب ایران تفاوت داشت.در شمال بیشتراز گیاهان ودرختان وگلها ودرختچه ها ی زینتی مخصوص آن محل وبه مقدار زیاد استفاده کرده وبا اهنگی خاص می کاشتند ولی طرح کلی همان طرح چهار باغ اصلی بود که به دستور شاه بود.
بخش سوم:باغ های قاجاری
در دوره قاجاریه برای اولین بارسبک اروپائی در سبک باغ سازی ایران نفوذ کرده باغ دوشان تپه که در زمان ناصرد ین شاه احداث شد اولین باغی است که با اقتباس از سبک ایرانی واروپایی ساخته شده است طرح باغ این قصرمخلوطی ازسبک باغسازی ایرانی واروپایی است.استفاده از آهن در ساختمان وقصر شبکه های آهنی تفکیک کننده وباغ برای اولین باردر ایران متداول گردید.
بخش چهارم :باغ های شیراز
شهر شیراز دارای باغ های عمومی زیادی بوده که تعداد آنها به20 یا بیشترمی رسید.این باغها به قول شاردن استخرهای بزرگ و تنومند درختان جهان را در خود جای داده بودندو درختانی از قبیل:سروـ چنارـ کاج ـ و غیره.
در رکن آباد شیرازکوشک کوچکی بوده که طرح خیابانهای اطراف آن شبیه طرح چهارباغ اصفهان است.
باغ تخت:احداث باغ تخت رابه محمد شاه قاجار نسبت می دهند ولی آثاروقراینی در دست است که نشان می دهد این باغ مدت ها قبل بنا شده است.باغ تخت به شکل تراس بندی ساخته شده و درپایین تراس ها حوض بزرگ دریا دریاچه مانندی که ازدرختان سر به فلک کشیده احاطه گشته قرار دارد.
باغ ارم :درباره تاریخچهه احداث باغ ارم شیرازاطلاعات ومنابع دقیق در دست نیست ولی آن را به یکی از سران صفائی نسبت می دهند.بنای اصلی کوشک آن توسط یکی از معماران محلی به نام حاج محمد حسین که در طراحی وساختمان کوشک در عهد خود بی رغیب بوده ساخته شده است.
بخش پنجم:باغ های تبریز
شهر تبریزیکی از مشهور ترین شهر های ایران بود که چندین باراز حیث آبادانی وشکوه سر آمد شهر های زمان خود گشته ولی دربرابرزلزله یا حمله طوائف دیگر از بین رفته ودوباره آباد گشته است. در این شهر باغ های مشهوروبزرگی وجود دارد که یکی ازاینها باغی است که درزمان آق قویونلوساخته شده وبعضی دیگر احداث آن رابه اوزن حسن منسوب کرده اند در هرصورت این باغ ابتدا هشت بهشت وسپس عشرت آباد ودرزمان قاجاریه به باغ شمال مشهور گردید وسعت این باغ بسیار زیاد بود.کاخ ها وکوشک های فراوان را در خود جای داده است ولی اکنون یکی ازساختمانهای آن باقی مانده است.این باغ محوطه درخت کاری وسیعی دارد ودر جوار درختها جویبارهای متعدد وگل های متنوع ورزکاری های فراوان وتپه های گل بسیار قرار داشت.باغ شاه گلی یکی از باغ های مشهور تبریزاست تاریخ احداث آن دقیقا معلوم نیست ولی تصورمی شود که درسال1785 میلادی ویاقبل ازآن احداث شده است.
ازدیگر باغ های تاریخی معروف ایران می توان به باغ فتح آباد درتبریز، باغ فین کاشان درکاشان ،باغ شاهزاده درماهان کرمان، باغ گلشن درطبس اشاره کرد.
ازاین روهنرباغبانی وباغداری درایران رایج شده وتابه امروز ادامه داشته است وطی گذشت زمان با تغییر وتحولات زیادی مواجه شده وپیشرفت های فراوانی کرده است.از طریق پرورش انواع گیاهان ،گلها ودرختان می توان کسب درآمد کرد وخود باغداری یک شغل محسوب می شود وانواع گلها وگیاهان پرورش داده می شود که ما در موردچگونگی پرورش درخچه ها وگلهای زینتی به گفت وگو می پردازیم وبا چگونگی پرورش این نوع گلها ودرخچه ها آشنا می شویم.
(پایان این قسمت)
بخش اول: مصاحبه با کارشناس گلخانه
مصاحبه کننده : طیبه پشمکی
مصاحبه شونده : آقای ابراهیم سوخته سرایی (کارشناس گلخانه باغ مینو)
در مورد باغ مینو و گلهائی که در این جا پرورش میدهید توضیح بدهید ؟
– باغ مینو یکی از بهترین گلخانه های ایرانه که در سطح جهان هم مطرح می شود. و گلهائی که دراینجا پرورش می دهیم گل رزونرگس است ، ما اینجا خیاردرختی هم پرورش میدهیم ومجموعا چهار گلخانه داریم که دردوتا از آنها خیار و یکی گل رز و دیگری گل نرگس.
اسکلت گلخانه شما از چیه؟
– فرم گلخانه های ما فلزیه واتصالات آن به صورت پیچ و مهره است این نوع فرم بهترین وپرهزینه ترین فرم هست که استفاده می شه این فرمها راحت بازوبسته می شه و میتوان آن را ازیک مکان به مکان دیگه منتقل کرد یکی از فرمهای ما اتصالش توسط جوش است این نوع فرم را فقط میتوان یک بار ودر یک مکان استفاده کرد و قابلیت انتقال را ندارد.پوشش گلخانه ها را هم می توان شیشه وهم پلاستیک در نظر گرفت ، پوشش گلخانه های ما از نوع پلاستیک انتخاب شده که از جنس مرغوبه وتا الان پنج سال عمر کرده.
نیروی انسانی مورد نیاز یک گلخانه چند نفره؟
– پرسنل ثابت یک گلخانه از یک کارشناس ونگهبان ویک باغبان و یکی ودو نفر کارگر تشکیل می شه که با توجه به وسعت گلخانه بر تعداد آنها افزوده می شود.
در مورد دما و رطوبت مورد نیاز گلخانه و تجهیزات مورد نیازش توضیح بدهید؟
– دمای مورد نیاز گل های آپارتمانی و زینتی در روز بین 12الی16 درجه سانتی
گراد و در شب بین 24الی26 درجه میباشد.دما را توسط دما سنج های ماکزیمم
و مینیمم که در گلخانه کار می گذارند اندازه گیری میکنند. سیستم های حرارتی
و خنک کننده تابستانی و زمستانی که از پد وفن با قدرت مکش8000مترمکعب
در دقیقه درواحد1000متری و کانالهای توزیع و فنهای داخلی ، میکسر، سیستم
سرکولاسیون تشکیل شده است تجهیزات لازم برای این کار می باشد . رطوبت
لازم داخل گلخانه 12 درجه می باشد و سطح زمین باید همیشه مرطوب باشد .
برای اندازه گیری رطوبت ازرطوبت سنج خاک و محیط سنج استفاده میشود.
سیستم آبیاری گلهابه چه صورته؟
– برای آبیاری گلهائی که درزمین کشت بشه ازسیستم آبیاری قطره ای استفاده
می شود،دراین سیستم لوله ها در کنار گیاه قرار دارد و به صورت قطره چکان آبیاری میشود.وبرای آبیاری گلهای گلدانی از سیستم آبیاری ماکارونی استفاده می شود دراین سیستم آبیاری لوله های باریکی درهرگلدان کار گذاشته می شود
و توسط آن آب به آنها میرسد.
گل رز به چه صورت کشت می شود؟
– گل رز را به صورت قلمه کشت می کنند یعنی اول پایه مادر را که بیشتر گل
پامچال است،می کارند و بعد قلمه ی گل رز را به آن پیوند می زنند ولی گلهایی مثل گل نرگس،پیازی هستندوپیازآنها درخاک کشت می شودوگل آن می روید.
قلمه گل رز را از کجا تهیه می کنید؟
– قلمه گل رز وارداتی است و از داخل کشور خریداری نمی شود بلکه از
کشوری مثل سوئیس وارد می شود.
در مورد بازار گلها وچگونگی فروش اون توضیح بدید؟
– برای فروش گلها می توان با گلفروشی های موجود درشهرقرارداد بست یا این
که در همان مکان تولید به فروش رساند . چون کار ما گسترده است، گلهای ما
درداخل کشور به فروش نمی رسد وصادراتی می باشد.
"نتایج تحقیقات"
برای پرورش ونگهداری گلهای زینتی شرایط خاصی لازم است که فراهم شود.گلهای زینتی رانمی توان در فضای آزاد پرورش داد بلکه باید درگلخانه با دما ورطوبت معین پرورش داده شود.
1ـ گلخانه ها: گلخانه یک فضای بسته ای است که از فرم ( اسکلت ) وپوشش آن تشکیل شده است. فرم گلخانه ها انواع گوناگون دارد که عبارتست از: فرم فلزی ،فرم چوبی . درروش سنتی گلخانه را از نی وپوشش نایلونی وبه صورت تونلی درست می کردندوعمر آن بیش از 2 سال نبوده است.امروزه بیشتر گلخانه ها رابه صورت مدرن که اسکلت آن فلزی است استفاده میکنند.فرم فلزی را می توان به دو صورت پیچ و مهره وجوش ساخت.
عمر گلخانه هائی که اسکلت آن فلزی باشد،زیاد است.اسکلت های فلزی که در آن از پیچ ومهره استفاده شده باشد قابلیت انتقال به محیط دیگر را دارند و باز و بست آنها نیز آسان می باشد،ولی فرمهای جوشی این خاصیت را ندارند.گلخانه های فلزی را به صورت مهندسی یا تونلی در ابعاد 10×24ـ 30 و به ارتفاع 3ـ 5 متر می سازند.
داخل محوطه گلخانه را جدول کشی کرده به ارتفاع 30الی 40سانت خاکبرداری می کنند و بعد از خاکبرداری ماسه شسته لوزدار را به ارتفاع 35الی 30سانت درآن به کار می برند.برای پوشش روی گلخانه ها از نایلون یا شیشه استفاده می شود.
2ـ نوع گلهائی که در گلخانه ها تولید می شود.
گل هایی که در گلخانه ها تولید میشوند عبارتند از:گلهای رزـ گلهای بریده ـ گلهای مهندسی ـ انواع گلهای پیازی ـ قلمه انواع گلهای زینتی و….
گلهائی مثل گل رز را به صورت قلمه زنی تولید می کنند یعنی پایه مادر را کاشته و گل رز را به آن قلمه می زنند. پایه مادری گل رز باید قوی تر از قلمه ی آن باشد.
بعضی از گلها مثل گلهای پیازی احتیاجی به قلمه ندارند و فقط کافیست که پیاز گل مورد نظر را در خاک کشت کنیم.
قلمه ی گلها به صورت فشرده نشاء می شود و بعد از ریشه زائی کامل تبدیل به گلدان می شود.گلدان ها به دو صورت پاکتی و آپارتمانی هستند که خاک هر کدام آن ها از موادی تشکیل شده است،خاک گلدان آپارتمانی از خاک برگ ،کمی ماسه بادی تشکیل می شود و خاک گلدان پاکتی از خاک ، کود ، ماسه و پوشه شالی تشکیل می شود.
ـ دما و رطوبت در گلخانه ها
در گلخانه ها گل ها و گیاهان موجود در آنها به دما ورطوبت خاصی نیاز دارند،که باید تامین شود. برای تنظیم دما در گلخانه از دماسنج و برای تنظیم رطوبت در آن از ترموستات استفاده می شود که میزان رطوبت و دما را به ما نشان می دهد .
دما : برای تنظیم دما در گلخانه و به وجود آوردن دمای مناسب گلها از تهویه ها استفاده می شود. تهویه ها به دو صورت در گلخانه کار گذاشته می شود ، نوع اول در عرض گلخانه ها و در جلو و عقب گلخانه کار گذاشته شده هوای داخل گلخانه را به بیرون هدایت می کند واز طرف دیگر هوای محیط بیرون را به داخل می کشاند وباعث تعادل دما در داخل گلخانه می گردد. در گلخانه های بزرگ و مجهز تهویه ها را در یک طرف طول گلخانه به کار می برند و در طرف دیگر لوله های بزرگ آب که با پوشال پوشانده شده اند به کار می برند، این امر موجب می شود که وقتی تهویه ها هوا را به داخل گلخانه کشیدند لوله های آب آن را به خود جذب کرده و باعث خنکی محیط گلخانه می شود. در گلخانه های بزرگ در سقف و دیواره های گلخانه دریچه هایی نصب می کنند که برای ورود هوای بیرون از آن استفاده می شود و در صورتی که لزومی به ورود هوای بیرون به گلخانه وجود نداشته باشد دریچه ها را می بندند.
هنگامی که داخل گلخانه به گرما احتیاج داشته باشد ازبخاری ها استفاده می شود که باعث گرم شدن محوطه گلخانه و رسیدن به دمای تعادل می شود. هنگامی که نور بیش از حد خورشید برای گلها مناسب نباشد سقف گلخانه ها را توسط گونی ها می پوشانند یا این که به روش سنتی سقف گلخانه ها را گل پاشی می کنند که باعث می شود نور خورشید به داخل گلخانه کمتر نفوذ کند . دمای مناسب برای گلها و گیاهان زینتی در هنگام روز 12 الی 16 درجه سانتیگراد و در هنگام شب 24 الی 26 درجه
سانتیگراد می باشد .
رطوبت: داخل گلخانه ها همیشه باید مرطوب باشد و زمین آن نم داشته باشد .
نحوه ی آبیاری گلها : برای آبیاری گلها از سیستم آبیاری قطره ای که در کنار هر بوته ی گل کار گذاشته شده آبیاری میشود و برای گلهای گلدانی از روش آبیاری ماکارونی ، که لوله های باریکی هستند که درهر یک ازگلدان ها کار گذاشته شده است آبیاری می شود.
4ـ بازار یابی:برای فروش کالا و یا ارائه خدمات در داخل و یا خارج از کشور احتیاج به بازار یابی است.
همه تلاشهای نظام مند برای شناخت نظام بازارواقدام نسبت به انواع تقاضاها، با توجه
به نظام ارزشی جوامع و هدفهای سازمانی را بازاریابی می گویند.
شرکت های تولیدی و بازرگانان باید با شناخت بازاروتحلیل آن سهم مناسب از بازار را برای خود بدست می آورند،آنها با بکارگیری روشهای مطلوب توزیع،استفاده از تبلیغات وشناسایی رقبا وعرضه محصولی با قیمت مناسب، سهم بازار محصول خود را افزایش می دهند.
خلاقیت،ابتکار،انعطاف پذ یری و تطبیق منابع بانیازها،خواسته های مشتریان و با رعایت عدالت و ارزشهای اسلامی علاوه بر افزایش سهم بازار،مشتریان خود رانیز حفظ نماید.
تبلیغات:تبلیغ عبارتست از بکار بستن اقداماتی برای جلب توجه افراد به ویژگی های خوب یک محصول،یا خدمات قابل ارائه و ایجاد تقاضای هرچه بیشتر برای آنها با رعایت تقوا و اخلاق اسلامی.
شناساندن محصول و تولید کننده آن به گروهای مصرف کننده و ایجاد انگیزه برای فروش انبوه هدف تبلیغات می باشد.برای این منظور تبلیغ باید آگاه کنندگی لازم را دارا ومزایای یک محصول و دلایل برتری آن راروشن و واضح عنوان کند و به مشتریان برساند.امروزه تبلیغات رابا استفاده ازافراد متخصص ووسایل وامکانات فنی دراختیارافراد قرارمی دهند.
(یکی از راههای فروش محصول، ارائه محصول در همان محل تولید یعنی در گلخانه هامی باشد.)
نوعی از تبلیغات طراحی تراکت تبلیغاتی است که نمونه ای از آن را می توانید در صفحه ی بعد مشاهده نمائید.
(انواع گلهای رز زرد،قرمز،سفید،سبز)
آدرس:گنبد ـ روستای پشمک پناده ـ گلخانه رز ـ با مدیریت خانم پشمکی و احسانی مقدم
تلفن:0172-2454139
"پرورش گلها در فضای آزاد"
(گلخانه گل های زینتی و آپارتمانی در مینودشت)
پرورش گلهای گلدانی در فضای باز
کشت گلهای زینتی در فضای باز
پرورش نهالهای پرتقال در فضای باز
"پرورش گلهای زینتی درگلخانه"
گلخانه شهرداری گنبد کاووس
گلخانه شهرداری گنبد کاووس
نمونه ای از گلهای آپارتمانی
(دو عدد تهویه ای که در عکس مشاهده می کنید برای بیرون کشیدن هوای داخل گلخانه استفاده می شوند که باعث تعادل دمای گلخانه می گردد.)
(گلهای آپارتمانی مانندگلهایی که درعکس می بینید به نور زیاد عادت ندارند ورو به زردی میروند پس بهتر است این گونه گلها رادر قسمت شمالی خانه نگهداری نمایید.)
(این گلهای زیبا به دلیل اینکه دریک منطقه معتدل وکوهستانی نگه داری میشوند رشد خوبی داشته اند پس نتیجه میگیریم که آب وهوای یک منطقه درگلخانه ما وگلهایی که در آن پرورش میدهیم تاثیر زیادی دارد.)
(نمونه ای از گلها که درشرایط آب وهوایی مساعد دربیرون گلخانه پرورش می دهند.)
(گلخانه سنتی مینودشت ،پرورش انواع گلهای زینتی وآپارتمانی.)
(گلخانه سنتی مینودشت ،پرورش انواع گلهای زینتی وآپارتمانی.)
(گلخانه سنتی مینودشت ،پرورش انواع گلهای زینتی وآپارتمانی.)
(نمونه ای ازگلپاشی روی سطح گلخانه برای جلوگیری از تابش شدید نور خورشید به گلها.)
(گلخانه گل رز با فرم فلزی درباغ مینو یکی از بهترین گلخانه های ایران.)
( این گلخانه در ابعاد خیلی بزرگ ودر ارتفاع 6متری ساخته شده است.)
(اتصالات دراین فرم به صورت پیچ و مهره است.)
1ـ عنوان طرح: پرورش گلها و گیاهان زینتی
2ـ محل اجرای طرح:
استان:
شهرستان:
بخش:
روستا:
گلستان
گنبد کاووس
پشمک پناده
3ـ مشخصات متقاضیان
ردیف
نام ونشان
نام پدر
ش.ش
تحصیلات
تجربه
1
طیبه پشمکی
نورمحمد
9-018688-202
دیپلم
–
2
ملیحه احسانی مقدم
آنه حاجی
814
دیپلم
–
4ـ محصول:
ردیف
نام محصول
میزان تولید سالانه
(شاخه)
واحد
(متر مربع)
قیمت تمام شده
(هزار ریال)
قیمت فروش
(هزار ریال)
1
گل رُز
140000
1000
308000
308000
5ـ سرمایه گذاری(ارقام به هزار ریال)
سرمایه گذاری ثابت
سرمایه گذاری در گردش
کل سرمایه گذاری
525708
60329
586037
6ـ ساختمان (ارزش به هزارریال)
شرح
واحد
مشخصات
ارزش(واحد ریال)
ارزش کل
اسکلت گلخانه
1000متر مربع
یک واحد1000متری پیوسته
20×50با هواخورهای جانبی
وسقفی سقف قوسی لوله
گلوانیزه
مرتفع 6 متری
110000
110000
پوشش گلخانه
700کیلو گرم
پلاستیک مقاوم uv 5%
25000
17500
توری سایه انداز
سقف(کنترل نور)
1000متر
مربع
پوشش کل سقف متحرک
30000
30000
ساختمان مدیریت
20متر
آجرو سیمان سقف ایرانیت یا
تیرچه بلوک دارای اطاقها و
سرویس بهداشتی
450000
9000
خانه کارگری
20متر مربع
آجرو سیمان سقف ضربی
یا تیرچه بلوک با سرویس
بهداشتی
400000
8000
انبارو کارگاه
بسته بندی و
سورتینگ
20متر مربع
آجرو سیمان،تهویه قفسه
بندی،سقف ضربی یا تیرچه
بلوک
400000
8000
جمع کل
182500
7- تاسیسات(ارزش به هزارریال)
شرح
واحد
مشخصات
ارزش
(واحد ریال)
ارزش کل
سیستم حرارتی
1000متر
شوفاژولوله های گرم رفت وبرگشت
45000
45000
سرد خانه
20متر مکعب
دستگاه سرد کننده و اتاق
130000
2600
سیستم خنک
کننده تابستانی
و زمستانی
1000متر
پد وفن با قدرت مکش 8000
متر مکعب در دقیقه برای هر
واحد 1000متری و 60 متر
مربع پد کانالهای توزیع،فنهای
داخلی میکسر،دمپرها و سیستم
سرکولاسیون
25000
25000
سیستم آبیاری
قطره ای
1000متر
پمپاژ،سیستم مرکزی،لوله اصلی،مانیفیلد،لاترالها و
دریپرها کل دبی 8لیتر در
ثانیه با فشار کل 40 متر
طراحی،لوازم واجرا
12000
12000
انشعاب برق
یک سری
ترانس هزینه انشعاب،کنتور
،تابلووخط انتقال به طول100متر
60000000
60000
بستر کشت
700متر
مربع
700مترمربع برای کل گلخانه دارای زهکش ودیواره های جانبی بتونی عمق کل 50سانتی مترو35سانتی متر خاک مرغوب غنی شده و ضد عفونی بستر
40000
28000
سوخت رسانی
یک سری
تانکرهای ذخیره سوخت 10000
لیتری و لوله کشی های مربوطه
3000000
3000
آبرسانی
–
تانکرمرتفع4000 لیتری گالوانیزه ولوله کشی
5000000
5000
استخرذخیره آب
24مترمکعب
2*3*4دیوار چینی بتنی وعایق
150000
3600
جمع کل
184200
8ـ ماشین آلات و تجهیزات (ارقام به هزار ریال)
ردیف
نام وسایل
مشخصات فنی
تعداد
ارزش واحد(ریال)
ارزش کل
1
محیط سنج
دیجیتال
1 دستگاه
1200000
1200
2
دماسنج ماکزیمم مینیمم
معمولی
4 دستگاه
200000
800
3
دماسنج خاک
معمولی
4 دستگاه
150000
600
4
موتوربرق اضطراری
Kw5
1 دستگاه
12000000
12000
5
سمپاش
فرقونی
1 دستگاه
5000000
5000
6
فرقون
صنعتی
4 دستگاه
300000
1200
7
بیل
جنس اعلا
5 دستگاه
40000
200
8
شن کش
جنس اعلا
5 دستگاه
20000
100
9
بیلچه
جنس اعلا
5 دستگاه
20000
100
10
قیچی باغبانی
جنس اعلا
5 دستگاه
200000
1000
11
کلنگ
جنس اعلا
2 دستگاه
50000
100
پیش بینی نشده 5%
1115
جمع کل
23415
9ـ محوطه سازی و مواد اولیه(ارزش به هزار ریال)
کل هزینه
قیمت واحد(ریال)
مشخصات
واحد کار
شرح کار
15000
50000
سیم خاردارودرب
ورودی محوطه
300متر طول
حصار کشی
213500
30500
هزینه خرید،کاشت
و حمل
7000پایه یا ریشه
خرید ریشه و پایه
مادری
29760
پیش بینی نشده 5%
258260
جمع کل
10ـ هزینه آب و برق مصرفی
هزینه کل
(هزار ریال)
هزینه واحد
(ریال)
مصرف سالانه
مصرف روزانه
واحد
شرح
10/000/000
–
1825000
5000لیتر
1لیتر
آب مصرفی
3/000/000
–
700kw
2kw
32kw
برق مصرفی
000/000/13
جمع کل
11ـ برآورد هزینه تعمیرات سالیانه(ارقام به هزار ریال)
هزینه تعمیرات سالانه
درصد
ارزش دارائی
شرح
3650
2
182500
ساختمان
18420
10
184200
تاسیسات
1170
5
23415
ماشین آلات و وسایل
300
2
15000
محوطه سازی
23540
جمع کل
12ـ برآورد حقوق و دستمزد و کارکنان دائم طرح(ارقام به هزار ریال)
حقوق سالیانه
حقوق ماهیانه
تعداد
میزان تحصیلات
نیروی انسانی
ردیف
18942
1100
1
لیسانس
کارشناس
1
12054
700
1
–
نگهبان وسرایدار
2
11193
650
1
دیپلم
باغبان دائم
3
32189
جمع کل
توجه:
حقوق سالیانه22/17 برابرحقوق ماهیانه حساب می شود.
( 12ماه حقوق + 1ماه مرخصی +1ماه پاداش +23% حق بیمه سهم کار فرما)
13ـ برآورد سرمایه ثابت:
– هزینه های سرمایه ای:
مبلغ (هزار ریال)
شرح
15000
محوطه سازی
182500
ساختمان سازی
23415
ماشین آلات و وسایل
184200
تاسیسات
64837
پیش بینی نشده(10 درصد ارقام بالا)
496537
جمع کل
– هزینه های قبل از بهره برداری
مبلغ(هزار ریال)
شرح
28528
هزینه های تهیه طرح،مشاوره،اخذ مجوز،قرار
دادهای بانکی (4%هزینه های سرمایه ای)
643
هزینه آموزش نیروی انسانی(2%کل حقوق سالانه)
29171
جمع کل
هزینه های قبل از بهره برداری+هزینه های سرمایه ای=سرمایه ثابت
29171+496537=525708
14ـ برآورد سرمایه در گردش(ارقام به هزار ریال)
سال پنجم
سال چهارم
سال سوم
سال دوم
سال اول
شرح
32189
32189
32189
32189
32189
پرسنل ثابت
6718
6718
6718
6718
6718
تعمیرات و نگهداری
800
800
800
800
800
سموم کل مصرفی
500
500
500
500
500
کودهای ماکرو
1250
1250
1250
1250
1250
کودهای میکرو
3000
3000
3000
3000
3000
سوخت
1500
1500
1500
1500
1500
برق
11500
11500
11500
11500
11500
بسته بندی
2872
2872
2872
2872
2872
5%پیش بینی نشده
60329
60329
60329
60329
60329
جمع کل
15ـ ارزش تولیدات طرح (ارقام به هزار ریال)
سال پنجم
سال چهارم
سال سوم
سال دوم
سال اول
140شاخه
140شاخه
140شاخه
140شاخه
140شاخه
تولید در هر متر مربع
140000
140000
140000
140000
140000
تولید کل
2200ریال
2200ریال
2200ریال
2200ریال
2200ریال
ارزش هر شاخه
308000
308000
308000
308000
308000
ارزش تولید کل
16ـ برآورد هزینه استهلاک(ارقام به هزار ریال)
هزینه استهلاک سالانه
درصد
ارزش دارائی
شرح
750
5
15000
محوطه سازی
9125
5
182500
ساختمان سازی
2341
10
23415
ماشین آلات ووسایل
18420
10
184200
تاسیسات
6483
10
64837
پیش بینی نشده
37119
جمع کل
17ـ هزینه های تولید سالانه
مبلغ (هزار ریال)
شرح
213500
هزینه مواد اولیه
32189
هزینه حقوق و دستمزد
13000
هزینهانرژی(آب،برق)
28405
هزینه تعمیرات و نگهداری
20204
هزینه پیش بینی نشده تولید(5درصد اقلام بالا)
4242
هزینه اداری و فروش(یک درصد اقلام بالا)
1484
هزینه بیمه کارخانه(دودرهزار سرمایه ثابت)
37119
هزینه استهلاک
5834
هزینه استهلاک قبل از بهره برداری(20درصد هزینه های قبل از بهره برداری)
355977
جمع کل
18ـ قیمت تمام شده محصول:
قیمت تمام شده واحد محصول = جمع هزینه های تولید سالانه ÷ میزان تولید سالانه
355977÷140000 = 54/2
19ـ محاسبه سر به سر (در100% راندمان)
هزینه کل
هزینه ثابت
هزینه متغیر
شرح هزینه
213500
–
0
100
213500
مواد اولیه و بسته بندی
32189
65
20922
35
11266
حقوق ودستمزد
130000
20
26000
80
104000
هزینه انرژی
28405
20
5681
80
22724
تعمیرات و نگهداری
37119
100
37119
–
0
استهلاک
29171
100
29171
–
0
استهلاک قبل از بهره برداری
1484
100
1484
–
0
بیمه کارخانه
64837
15
9725
85
55111
پیش بینی نشده
536705
–
130102
–
406601
جمع هزینه های تولیدی
ـ نحوه سرمایه گذاری(مبالغ به هزار ریال) 20
جمع
تسهیلات بانکی
سهم متقاضی
شرح
درصد
مبلغ
درصد
مبلغ
525708
50
262854
50
262854
سرمایه ثابت
60329
50
30164
50
30164
سرمایه در گردش
586037
–
293018
–
293018
جمع کل سرمایه گذاری
– درصد فروش در نقطه سر به سر
هزینه ثابت
درصد نقطه سربه سر = 100× =
(هزینه متغیر)- (فروش کل)
406601
100× =288
130102-308000
21ـ سود وزیان ویژه:(سود)
سود و زیان ویژه = (جمع هزینه های تولید)-(فروش کل)
– 308000355977 = 47977
22ـ ارزش افزوده خالص و ناخالص و نسبتهای آن:
[(تعمیرات و نگهداری)+(انرژی)+(مواد اولیه و بسته بندی)]- (فروش کل)
=ارزش افزوده ناخالص
[(28405)+(130000)+(213500)]-(308000) =63905
[(استهلاک قبل از بهره برداری)+(استهلاک)]-(ارزش افزوده ناخالص) = ارزش افزوده خالص
[(29171)+(37119)]- (63905) = 2385
ارزش افزوده ناخالص 63905
= = نسبت افزوده ناخالص به فروش 207/0=
فروش کل 308000
ارزش افزوده خالص 2385
نسبت افزوده خالص به فروش = = 007/0=
فروش کل 308000
ارزش افزوده خالص 2385
نسبت افزوده خالص به سرمایه گذاری = = 004/0=
کل سرمایه گذاری کل 586037
23ـ کل سرمایه گذاری سرانه:
کل سرمایه گذاری 586037
کل سرمایه گذاری سرانه = = 195345
3 تعداد پرسنل
(پایان)
"منابع و ماخذ"
درقسمت تاریخچه :
جزوه دانشجوئی باعنوان تاریخ هنرمعماری وباغسازی درایران وجهان ـ ماهنامه تخصصی طراحی منظر، فضای سبز، محیط زیست ایران ـ ماهنامه آموزشی ، پژوهشی (پیام سبز)
اماکن تحقیقی:
شهرداری گنبد کاووس ، گلخانه واقع در روستای قره سو با مدیریت آقای طاطاری،
گلخانه واقع در مینودشت با مدیریت آقای نقی نصب، باغ مینو (باغ دکتر بسکی) با تشکر ازآقای سوخته سرائی کارشناس باغ،سازمان جهاد کشاورزی وگلفروشی اسد
28
2
2