تارا فایل

ضوابط محله-ورودی


شاخص

ورودی
طراحی هندسی ورودی

استدلال
مطلوبیت
گویه
استاندارد

نفوذپذیری فیزیکی وبصری بیش از حد برای ورودی که خاصیت غریب گز بودن را از ورودی سلب نموده است

ابعاد و اندازه ورود در بعضی نقاط رعایت نشده است
زیاد

متوسط
کم

.

1-وضعیت نفوذ پذیری ورودیها متاسب است.

2-رعایت ابعاد و اندازه های ورودی
1-طراحی هندسی ورودی باید بگونه ای باشد که خودرو بهنگام ورود به خیابن محلی وادار به کاهش سرعت شود.(بهزاد فر ص 23تا36)

2-پیش بینی بیش از دو ورودی برای هر محله برای یک خیابان اصلی مجاز نمیباشد.(همان منبع ص 23تا 36)

3-پیش بینی ورودی محله دربرابر یکدیگر مجاز نمیباشد.(همان منبع ص23تا36)

4-امکان ورود به خیابان محلی باید دشوارتر از خروج آن باشد.(همان منبع ص23 تا 36)

5-ورود خودروهای سنگین می بایستی توسط تمهیدات کالبدی کنترل ومحدود شوند.(همان منبع ص 23تا36)

6-درصورت احداث ورودی سرپوشیده ایجاد ورودی سواره به ساختمانها در محدوده ورودی ممنوع است.(همان منبع ص 23تا 36)

7-در ورودیهایی که تردد سواره محلی کمتر از 400خودرو میباشد بایستی سرعت گیر احداث شود(همان منبع ص 23تا 36)

8-درصورتی که ورودی محله در امتداد یک خیابان اصلی قرار داشته باشد می بایستی از تمهیدات لازم برای کاهش سرعت استفاده نمود. .(همان منبع ص 23تا 36)

9-ورودی باید از درون خیابان اصلی قابل رویت باشد.(همان منبع ص 23تا 36)

10-ورودی محلی نباید برای سواره غیرمحلی خاصیت دعوت کنندگی داشته باشد. .(همان منبع ص 23تا 36)

11-عرض سواره محلی نباید بیشتر از 6متر و کمتر از 2.5متر باشد. .(همان منبع ص 23تا 36)

12-عرض سرعت گیر باید کاملا عرض پیاده را بپوشاند. .(همان منبع ص 23تا 36)

13-ظول سرعت گیر ورودی محله و رامپ آن نباید از عرض پیاده روی خیابن اصلی کمتر باشد. .(همان منبع ص 23تا 36)

14.طول سرعت گیر د رمدلهای سینوسی وکمانی 4.5 تا 6متر ودر مدلهای ذوزنقه 1.5تا2.5 متر میباشد. .(همان منبع ص 23تا 36)

منابع :
راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران،دکتر بهزاد فر،انتشارات شهیدی، چاپ ششم 1391-ص 23تا 36

زمینه کف جداره

ورودی
استدلال
مطلوبیت
گویه
استاندارد

کیفیت متوسط نماسازی در ورودیها

فقدان کف سازی مناسب و ویژه در ورودی

وجود پوشش گیاهی در ورودی که باعث سرزتدگی میشود
زیاد

متوسط

کم

1-جداره ورودی مناسب است.

2-پوشش گیاهی ورودی مناسب است

3-کف ورودی مناسب است.

1-نبشها و بدنه های ورودی بایستی دارای تعادل بصری باشد.(بهزادفر1391،ص23تا36)

2-احداث آلاچیق و طاق نصرت در ورودی مجاز میباشد.(همان منبع ص23تا36)

3- احداث ساختمان روی معبر وردی با حظ ارتفاع مورد نیاز برای عبور کامیون وتانکر (حداقل 6.5متر)مجاز میباشد.(پاکزاد1388،ص24تا 47)

4-طرح کف،طول ونحوه ایتقرار مبلمان در ورودی نمی بایستی حرکت مستقیم و متصل پیاده را در خیابن اصلی مخدوش نماید .(بهزادفر1391،ص23تا36)

5-اسقرار پوشش گیاهی نبایدوضوح کالبدی ورودی را از بین ببرد.ساختمانهایی که از نظر کالبدی معابر با شخصیت محدوده ورودی هستند باید حذف شوند.(همان منبع ص 23تا 36)

6- ورودی محله باید جاذبه های درون محله را از دید سواره خارج از آن پنهان کند.(پاکزاد1388،ص24تا 47)

7-ایجاد گشادگی در ورودی محله مجاز نمیباشد.(همان منبع ص24تا47)

8-نوع چراغهای ورودی سرپوشیده بایستی سقفی یا دیواری باشد. (همان منبع ص24تا47)

9-استفاده از فرمهایی که القای درئازه نمایند برای ورودی مجاز نمیباشند. (همان منبع ص24تا47)

10-ساخت بخشی از ساختمانها بر روی معبر ورودی با رعایت ارتفاع حداقل 4.5متر مجاز بودهو به ورودی محله تاکید میکند. (همان منبع ص24تا47)

11-استقرار فعالیتهایی که نیازمند تعدد بارگیری با تخلیه بار در طول روز میباشد در حاشیه ورودی ممنوع است. (همان منبع ص24تا47)

منابع:

1.راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران،دکتر بهزاد فر،انتشارات شهیدی، چاپ ششم 1391-ص 23تا 36
2.راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران،دکتر پاکزاد،انتشارات شهیدی،چاپ 1388،ص24تا47

شاخص

ورودی
فواصل در ورودی

استدلال
مطلوبیت
گویه
استاندارد

رعایت فاصله منطقی بین ورودیهای محله

فقدان یا کیفیت نامناسب سرعتگیر در ورودی

عدم رعایت فاصله بین ایستگاههای اتوبوس
زیاد
متوسط
کم

1-رعایت فواصل ورودی تا ورودی خیابانهای دیگر

2-رعایت فواصل در سرعت گیرها

3-رعایت فواصل در ایستگاه اتوبوس
1-حداقل فاصله ورودی تا نزدیکترین تقاطع اصلی وفرعی 100متر میباشد.(بهزادفر،ص 27تا36)

2-حداقل فاصله بین دومحل ورودی در یک طرف خیابان اصلی 200وفرعی100 متر است.(همان منبع ص 27تا36)
3-فاصله ایستگاه اتوبوس تا ورودی محله نباید از100متر بیشتر و از 20متر کمتر باشد. .(همان منبع ص 27تا36)

4-حداقل فاصله ورودی بین دومحل در دوطرف خیابان اصلی 200 و فرعی 100 متر میباشد. .(همان منبع ص 27تا36)

5-محل قرارگرفتن ایستگاه اتوبوس بعد از ورودی محله است. .(همان منبع ص 27تا36)
6-درصورتی که میزان تردد در خیابان اصلی بیش از700 خودرو در ساعت اوج ترافیک باشدپیش بینی سرعت گیر باید30تا50 مترنسبت به بر مسیر سواره خیابان اصلی فاصله بگیرد. .(همان منبع ص 27تا36)

7-درصورتی که ورودی محله عمود بریک خیابان اصلی استیا جدا کننده میانی قرار داشته باشد بایستی سرعتگیر را 20تا30 متر عقب تر از آن احداث کرد. .(همان منبع ص 27تا36)

8-سرعتگیر باید از فاصله 20 متری قابل رویت باشد. .(همان منبع ص 27تا36)

منابع:
راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران،دکتر پاکزاد،انتشارات شهیدی،چاپ 1388،ص24تا47

شاخص

ورودی
مبلمان و نور

استدلال
مطلوبیت
گویه
استاندارد

فقدان یا کیفیت نامناسب مبلمان شهری در ورودی محله

نورپردازی بسیار نامناسب نبود چراغهای دیوارکوب یا پایه دار
زیاد
متوسط
کم

1-نوع وضعیت مبلمان ورودی مناسب است.

2-نوروروشنایی ورودیها مناسب است.

1-از انباشته شدن مبلمان در ورودی جلوگیری شود.(بهزادفر،1391،ص23تا36)

2-با کمک عناصر جفت عمودی مانند درخت،چراغ ستون و..بر ورودی تقاطع تاکید شود.(همان منبع ص23تا36)

3-تامین روشنایی فضای ورودی سرپوشیده الزلمی است. (همان منبع ص23تا36)

4-در مواردی که به ناچار از سرعتگیر در ورودی استفاده میشود بایستی بوسیله چراغ راهنمایی مشخص شود. (همان منبع ص23تا36)

5-روشنایی غیرسرپوشیده محله 5لوکس میبشد. (همان منبع ص23تا36)
6-حداقل نور لازم برای ورودیهای سرپوشیده15لوکس میباشد. (همان منبع ص23تا36)

7-نوع چراغ روشنایی ورودی سرپوشیده باید سقفی یا دیواذی باشد. (همان منبع ص23تا36)

منابع:
.راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران،دکتر بهزاد فر،انتشارات شهیدی، چاپ ششم 1391-ص 23تا 36

ر


تعداد صفحات : حجم فایل:2,439 کیلوبایت | فرمت فایل : WORDx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود