سایت
دسترسی ونفوذپذیری
استاندارد
گویه
مطلوبیت
استدلال
کم
متوسط
زیاد
1. کلیه ی عناصر و نقاط خاطره انگیز و با ارزش برای ساکنین محدوده ورودی محله باید حفظ و تقویت گردد.
2. ساختمان هایی که از نظر کالبدی مغایر با شخصیت یا کاراکتر محدوده ورود محله هستند تدریجا حذف شوند.
3. ورودی محله باید جاذبه های داخل محله را از دید سواره در حال عبور خارج از محدوده محله مخفی نماید.
4. حداقل فاصله ی ورودی تا نزدیکترین تقاطع (اصلی100- فرعی100) می باشد.
5. حداقل فاصله ی بین دو محل ورودی در یک طرف خیابان (اصلی 100، فرعی 100) می باشد
6. حداقل فاصله بین دو ورودی تا ایستگاه اتوبوس 20 متر و حداکثر 100 متر باید باشد.
7. ورودی خیابان محلی نباید برای سواره ی غیر محلی خاصیت دعوت کنندگی داشته باشد.
8. ورودی باید از دورن خیابان شهری قابل رویت باشد.
9. ایجاد گشادگی در ورودی محله مجاز نمی باشد.
10. امکان ورود به خیابان محلی می بایستی دشوارتر از خروج از آن باشد.
11. طرح کف و نحوه ی استقرار مبلمان در ورودی نمی بایستی در حرکت مستقیم و متصل پیاده را در خیابان اصلی مخدوش کند.
12. استقرار پوشش گیاهی نباید وضوح کالبدی ورودی را از بین ببرد.
13. از انباشته شدن مبلمان در ورودی محله اجتناب شود.
14. فاصله ی تقاطع کوچه ها و بن بست ها در خیابان محلی نباید از 40 متر کمتر و از 100 متر بیشتر باشد.
15. امکان رویت و کنترل خیابان محلی در فواصل حداقل 30 متری در طول شبانه روز باید وجود داشته باشد.
16. پارکینگ ها می بایست در لایه ی دوم نسبت به پیاده راه قرار گیرند.
منبع: 1. پاکزاد/جهانشاه/راهنمای طراحی فضاهای شهری/ص 237 *2. همان /ص 237 *3. همان /ص 237 *4. همان /ص 238 *5. همان / ص232 *6. همان/ص 231 *7. همان/ 242 *8.همان/ 236 *9. همان/ص 30 *10. همان/ص 32 *11.همان/ص 239 *12. همان/ ص 246 *13.همان / ص 234 *14. همان/ص 237 *15. همان/243 16. همان/ص 235
1. حفظ و تقویت نقاط خاطره انگیز
2. ساختمان های مغایر با کاراکتر ورودی محله
3. مخفی بودن جاذبه های داخل محله از دید سواره های در حال عبور از خارج محله
4. فاصله ی تقاطع ها تا ورودی محله
5. فاصله ی تقاطع ها تا ورودی محله
6. فاصله ی ایتگاه های اتوبوس تا ورودی محله
7. غریب گز بودن ورودی
8. دید به ورودی ها از خیابان اصلی
9. گشادگی در ورودی محله
10. سهولت ورود به محله
11. طرح کف مناسب برای وضوح دید به ورودی
12. پوششگیاهی مناسب برای وضوح دید به ورودی
13. جانمایی مناسب مبلمان در ورودی محله
14. فاصله ی تقاطع کوچه ها از خیابان محلی
15. امکان رویت و کنترل خیابان محلی
16. جانمایی مناسب پارکینگ محله
سایت
کیفیت نور و رنگ
استاندارد
گویه
مطلوبیت
استدلال
کم
متوسط
زیاد
1. تمام گوشه های کم تردد و پنهان فضا باید در شب به صورت کامل نورپردازی شوند.
2. تقاطع ها در خیابان محلی به گونه ای نورپردازی شوند ضمن روشن بودن ایجاد خیرگی ننمایند.
3. منابع نوری خیابان محلی نمی بایست برای بناهای مسکونی مجاور مزاحمت ایجاد نماید.
4. حداقل روشنایی لازم برای فضای یک خیابان محلی 5 لوکس است.
5. روشنایی متناسب برای مسیر سواره و پیاده ، روشنای جهت تابلوهای اطلاع رسانی المان ها و شاخص های هویتی مسیر و سایر نقاط لازم باید تامین گردد.
منبع :
*1. پاکزاد/جهانشاه/راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران /ص 240 *2. همان/ص 240 *3. همان/ ص 241 *4. همان/ص 240 *5. همان /ص 237
1. نورپردازی گوشه های کم تردد و پنهان
2. نورپردازی مناسب در تقاطع ها
3. جانمایی مناسب منابع نوری
4. رعایت استاندارد حداقل روشنایی
5. تامین روشنایی برای مسیر و مبلمان
سایت
عرض معبر و تفکیک آن ها
استاندارد
گویه
مطلوبیت
استدلال
کم
متوسط
زیاد
1. حداکثر عرض مناسب برای خیابان محلی 14 متر است.
2. مسیر حرکت سواره و دوچرخه باید به نوعی در کف مشخص گردد.
3. اختلاف ارتفاع مجاز در کف محل حرکت پیاده حداقل 2 پله و حداکثر 120 سانتی متر باشد.
4. طول یک خیابان محلی نوساز نباید از 1000 متر تجاوز کند.
5. طول هر نوار پارکینگ حاشیه ای نباید از 25 متر تجاوز نماید.
6. پرهیز از بکاربردن جوهای سرباز با جدول های مرتفع برای تفکیک سواره و پیاده.
7. توجه به حرکت دوچرخه در مرز تغییر مصالح کف.
8. حداکثر فاصله ی بین سرعتگیرها در مسیرهای مستقیم و یک طرفه می بایستی 75 متر باشد.
9. عرض مفید سواره ی کندرو به اضافه ی محل توقف خورو 5 متر می باشد.
10. عرض معبر کندرو در محدوده ی توقف ممنوع یا در محدوده های ورود و خروج به سواره ی تندرو 3 متر می باشد.
11. حداقل عرض پیاده رو در خیابان 2متر در هر طرف است.
12. حداقل عرض مفید پیاده رو 1.5 تا 2 متر است.
13. حداقل عرض ماشین رو در خیابان اصلی 6.75 یا 7.30 متر با در نظر گرفتن ایستگاه های اتوبوس است.
منبع:
*1. پاکزاد/جهانشاه/راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران/ص242 *2. همان/ص238 *3.همان/ص238 *4. همان/ص236 *5. همان/ص240 *6. همان/ص236 *7.همان/ص 236 * 8.. همان/ص238 *9. همان/ص 235 *10.همان/ص 234 *11.همان/ص 235 *12.همان/ ص 236 *13.فوادمرعشی،رضایی،صالحی/مقدمه ای بر مباحث شهرسازی و معماری ایران/ص 262
1. رعایت عرض مناسب خیابان محلی
2. مشخص بودن مسیر دوچرخه و سواره
3. اختلاف ارتفاع مناسب برای حرکت پیاده
4. طول مناسب خیابان محلی
5. رعایت طول پارکینگ حاشیه ای
6. استفاده از روش های مناسب به منظور تفکیک سواره و پیاده
7. کفسازی مناسب برای حرکت دوچرخه
8. فاصله ی سرعتگیرها از هم
9. عرض مناسب سواره ی کندرو
10. عرض مناسب سواره ی کندرو
11. عرض مناسب پیاده رو
12. عرض مفید پیاده رو
13. عرض مناسب ماشین رو با در نظر گرفتن ایستگاه های اتوبوس
رعایت این امر در خیابان محلی
مشخص نبودن مسیر دوچرخه و سواره
وجود اختلاف سطح برای حرکت پیاده و سواره
فقدان جای پارک مناسب در طول مسیر
استفاده از کف سازی نسبتا مناسب جهت این امر
مشخص نبودن مسیر متاسب برای دوچرخه
رعایت این امر با توجه به نوع استفاده از فضا
رعایت ابعاد مناسب خیابان
سایت
نوع سنگفرش
استاندارد
گویه
مطلوبیت
استدلال
کم
متوسط
زیاد
1. نوع سنگفرش هر محله با اقلیم آن منطقه متناسب باشد، مثلا نواحی کوهستانی عموما سنگ یا آجر است.
2. نوع سنگفرش باید به گونه ای باشد که حرکت دوچرخه را با مشکل مواجه نکند.
3. نوع سنگفرش باید متناسب با انواع اقشار جامعه اعم از نابینایان و کودکان و… باشد و مسیرها برای استفاده ی ویلچر مناسب باشد.
4. نوع سنگفرش متناسب با مبلمان باشد.
5. سطح مکان کاشت درخت باید به وسیله ی شبکه هایی از جنس فلز پوشانده شده و با پیاده رو همتراز باشد.
6. طراحی کف باید به گونه ای باشد که در گذرهای عرضی منجر به کاهش سرعت خودروها گردد.
7. محل پارکینگ حاشیه ای و محل توقفگاه اتوبوس حمل و نقل همگانی باید با تغییر رنگ در کفسازی کاملا مشخص گردد.
8. محل سرعتگیرها باید علاوه بر اختلاف سطح به واسطه ی رنگ قابل تشخیص باشد.
9. از سنگفرش های خاص (به لحاظ بافت) میتوان برای مشخص کردن و قابل دید بودن محل های عبور عابرین پیاده برای رانندگان استفاده نمود.
منبع:
*1. صدیق، مرتضی/جهانبخش،حیدر/ بیان معماری/ص128 *2. پاکزاد/جهانشاه/راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران/ص 238 *3.همان/ص234 *4.همان/ص 236 *5.همان/ص *6.رضویان/محمدتقی/مقاله ی کاربری اراضی شهری *7.همان/ص10 *8. همان/ص14 *9.همان/ص13
1. بوم آورد بودن نوع سنگفرش
2. سهولت حرکت دوچرخه
3. متناسب با کلیه ی اقشار
4. متناسب با مبلمان
5. همترازی سطح مکان کاشت درخت با پیاده رو
6. طراحی مناسب کف به منظور کاهش سرعت سواره
7. مشخص بودن محل پارکینگ و ایستگاه اتوبوس
8. مشخص بودن محل سرعتگیرها
9. استفاده از سنگفرشهای خاص
توجه به مسایل بومی با توجه به اقلیم
مشخص نبودن مسیر حرکت دوچرخه
کف نامناسب برای تمامی افراد
رعایت این امر در بافت
فقدان تسهیلات جهت کاهش سرعت
مشخص بودن محل پارک برای اتوبوس ونامشخص بودن جهت پارک سواره
فقدان سرعت گیر در خیابان
استفاده از کفسازی نسبتا مناسب
سایت
شیب و توپوگرافی و نظام حرکتی
استاندارد
گویه
مطلوبیت
استدلال
کم
متوسط
زیاد
1. شیب طولی کف معبر در نواحی شیبدار حداکثر 4درصد باشد.
2. جهت شیب باید به گونه ای باشد که دفع آب های سطحی را با مشکل مواجه نسازد.
3. اختلاف ارتفاع مجاز در کف محل حرکت پیاده حداقل 2 پله و حداکثر 120 سانتی متر است.
4. تنظیم اختلاف سطح ها در خیابان متناسب با حرکت پیاده
5. پرهیز از بکاربردن جوهای سرباز با جدول های مرتفع برای تفکیک سواره و پیاده.
6. حداکثر شیب عرضی پیاده رو 2 درصد و حداکثر شیب طولی آن 8 درصد است.
منبع:
*1.پاکزاد/جهانشاه/طراحی فضاهای شهری در ایران/ص 244 *2.همان/ص244 *3.همان/ص244 *4.همان/ص236 *5.همان/ص236 *6.رضایی،فوادمرعشی،صالحی/مقدمه ایبر مباحش شهرسازی و معماری ایران/ص262
1. شیب طولی در کف معبر
2. جهت شیب به منظور دفع آب های سطحی
3. ارتفاع مجاز در کف معبر پیاده
4. اختلاف سطح متناسب با حرکت پیاده
5. استفاده از روشهای مناسب به منظور تفکیک سواره و پیاده
6. تناسب شیب طولی و عرضی در پیاده رو
شیب نامناسب در کف معابر
رعایت نسبی جهت شیب به منظور دفع آبهای سطحی
رعایت اختلاف ارتفاع متناسب با حرکت پیاده و سواره
با استفاده از اختلاف ارتفاع و کف سازی
رعایت صحیح شیب در کف پیاده رو
سایت
سرزندگی
استاندارد
گویه
مطلوبیت
استدلال
کم
متوسط
زیاد
1. کشت گل و گیاه یکساله در جعبه های گل و سایر محل های مقرر توسط استفاده کنندگان از خیابان محلی تشویق شود.
2. استفاده از جداره های سبز در مجاورت خیابان محلی.
3. توجه به ایستگاه های حمل و نقل عمومی به عنوان محل هایی برای گردهمایی شهروندان.
4. استقرار فعالیت هایی که در ساعات طولانی فعال هستند.
5. فعالیت های تفریحی و اوقات فراغت ، مجاز به استفاده از مبلمان موقت ، به شرط عدم سد معبر.
6. امکان تجهیز موسمی فضا برای اجرای موسمی خاص در روزهای ویژه ای از سال باید وجود داشته باشد.
7. تسهیلات لازم برای حضور فعالیت مستمر کودکان،زنان و سالخوردگان باید تقویت گردد.
8. تامین مبلمان شهری انعطاف پذیر برای نشستن.
9. تنوع و اختلاط کاربری ها و فعالیت ها
10. فعال نمودن جداره های جلویی ساختمان ها به وسیله ی استفاده از فعالیت های جاذب مردم و دارای بیشترین تعامل با آن ها.
11. حداکثر فاصله ی واحدهای فعال در شب از یکدیگر 200متر می باشد.
12. ایجاد محل های برخورد جمعی با تجمع کاربری ها
منبع:
*1. پاکزاد/جهانشاه/راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران/ص 249 *2.همان/ص248 *3.همان/ص 235 *4.همان/ص234 *5.همان/ص 239 *6.همان/ص236 *7.همان/ص238 *8.همان/ص234 *9.همان/ص 234 *10.همان/ص 235 *11.همان/ص238 * 12.همان/ص235
1. استفاده از گل و گیاه و جداره ی سبز در خیابان
2. استفاده از گل و گیاه و جداره ی سبز در خیابان
3. ایستگاه های حمل و نقل عمومی به عنوان محل گردهمایی
4. فعالیت ها و کاربری های فعال در شبانه روز
5. استفاده از مبلمان موقت برای فعالیت های تفریحی
6. انعطاف پذیری فضا برای اجرای مراسمات خاص
7. تقویت حضور تمام اقشار ساکنین محله
8. وجود مبلمان انعطاف پذیر
9. تنوع کاربری ها
10. استفاده از فعالیت های جاذب برای فعال نمودن جداره ها
11. رعایت فاصله ی واحدهای فعال در شب
12. تجمع کاربری ها به منظور افزایش تعاملات اجتماعی
استفاده از پوشش گیاهی
وجود ایستگاههای حمل ونقل جهت نظام حرکتی
فقدان کاربریهای شبانه
فقدان مبلمان با توجه به حضورپذیری زیاد افراد
حضورپذیری اقشار مختلف
کمبود مبلمان متناسب با محیط
وجود کابریهای متنوع و فعال در بافت
فقدان کاربریهای شبانه و کمبود امنیت
وجود کاربریهای جاذب جمعیت برای اقشار مختلف
سایت
نظام حرکت و سکون
استاندارد
گویه
مطلوبیت
استدلال
کم
متوسط
زیاد
1. پیش بینی تسهیلات لازم برای کاهش سرعت خودرو در خیابان های محلی به حداکثر 30 کیلومتر در ساعت الزامی است.
2. پیاده مجاز به حرکت در تمام سطح خیابان محلی است.
3. تمهیدات لازم جهت جلوگیری از عبور خودروهای سنگین در محله پیش بینی شود.
4. نصب سرعتگیر در کف خیابان محلی نباید حرکت پیاده را با مشکل مواجه سازد.
5. محدود کردن حرکت دوچرخه به مسیر حرکت سواره و کاهش تداخل با پیاده.
6. ایستگاه های وسایل حمل ونقل عمومی بصورت فضاهای مکث برای ساکنین طراحی گردد.
7. پارکینگ های موقت یا طولانی مدت در خیابان محلی باید توسط عناصر کالبدی یا تغییر در کف مشخص شوند.
8. ممانعت از توقف خودرو ها در محل های غیر مجاز به ویزه در نزدیکی تقاطع ها یا خروجی و ورودی خیابان محلی.
9. مسیر حرکت سواره و دوچرخه باید به نوعی در کف مشخصگردد.
10. کاستن از سرعت خوروها با موانع کالبدی ،تغییر مسیر با سرعتگیر در طول مسیر.
11. پرهیز از نصب مبلمان دعوت کننده به سکون در قسمت هایی از مسیر که ابعاد و شکل آن حرکت سواره و پیاده را ایجاب می کند.
12. در نظر گرفتن فضاهایی با ابعاد متناسب با تجمع پیاده های استفاده کنندگان از آن در طول خیابان به دور از نفوذ سواره یا دوچرخه.
13. تنظیم اختلاف سطح ها در خیابان متناسب با حرکت پیاده
14. کاستن از سرعت سواره در محل تقاطع کوچه یا بن بست با خیابان محلی.
منبع
*1. پاکزاد/جهانشاه/راهنمای طراحی فضاهای شهری درایران/ص239 *2.همان /ص 239 *3.همان/ص 240 *4.همان/ص245 *5.همان/ص 236 *6.همان/ص 248 *7.همان/ص 239 *8.همان/ص 236 *9.همان/ص 244 *10.همان/ص 236 *11.هما/ص236 *12.همان/ص 236 *13.همان/ص 236 *14.همان/ص 236
1. تمهیدات لازم جهت کاهش سرعت سواره
2. امکان حرکت پیاده در تمام سطح خیابان
3. تمهیدات لازم جهت عبور نکردن خودروهای سنگین
4. جانمایی صحیح سرعتگیرها
5. مشخص بودن مسیر دوچرخه
6. ایستگاه های وسایل حمل ونقل به عنوان فضای مکث
7. مشخص بودن مکان پارکینگ ها
8. توقف خودرو در مکان های توقف ممنوع
9. مشخص بودن مسیر حرکت سواره و پیاده
10. وجود موانع کالبدی برای کاهش سرعت خودرو
11. جانمایی مناسب مبلمان در مسیر سواره و پیاده
12. وجود فضاهایی برای تجمع عابرین پیاده
13. اختلاف سطح مناسب با حرکت پیاده
کمبود ادوات لازم جهت کاهش سرعت
مشخص نبودن مسیر حرکت دوچرخه
وجود ایستگاههای حمل ونقل بعنوان فضایی برای تعاملات
ضعف در مشخص بودن محل پارک سواره
مشخص بودن مسیر با کف سازی و اختلاف ارتفاع
فقدان تسهیلات لازم جهت کاهش سرعت
جانمایی مبلمان در طول مسیر
ایجاد اختلاف سطح متناسب با موقیت
سایت
خوانایی محیط(شاخص،سمبل)
استاندارد
گویه
مطلوبیت
استدلال
کم
متوسط
زیاد
1. کلیه ی اسامی و نقاط خاطره انگیز و با ارزش برای ساکنان باید حفظو تقویت گردد.
2. تمام گوشه های کم تردد و پنهان فضا باید در شب به صورت کامل نورپردازی شود.
3. وجود روشنایی کافی برای دیده شدن تمام فضا در شب.
4. تراکم و ارتفاع پوششگیاهی در حدی نباشد که نظارت بر فضا یا بخشهایی از آن را مختل کند.
5. استقرار پوشش گیاهی نباید وضوح کالبدی تقاطع ها را از بین ببرد.
6. دید به تقاطع ها و خروجی ها نمی بایستی به وسیله ی تابلوهای راهنما، جداول و علایم مسدود شود.
منبع
*1. پاکزاد/جهانشاه/راهنمای طراحی فضاهای شهری درایران/ص 237 *2.همان/ص 246 *3.همان/ص 234 *4.همان/ص234 *5.همان/ص 235 *6.همان/ص236
1. حفظ و تقویت عناصر و نقاط خاطره انگیز
2. نورپردازی کلیه ی نقاط محله
3. نورپردازی مناسب برای دیده شدن در فضا
4. نظارت بر فضا
وجود عناصر خاطره انگیز و حفظ آنها در بافت
استفاده از نورپردازی متناسب با موقعیت
تنوع کاربریهای در نتیجه نظارت افراد برفضا
سایت
انعطاف پذیری
استاندارد
گویه
مطلوبیت
استدلال
کم
متوسط
زیاد
1. بهتر است گشادگی لازم در تقاطع ها برای انجام فعالیت های مختلف ایجاد شود.
2. ایجاد فضاهایی با کاربری مختلف در فضاهای سرزنده
منبع
*1. پاکزاد/جهانشاه/راهنمای طراحی فضاهای شهری درایران/ص 234 *2.همان/ص236
1. گشادگی تقاطع ها
2. فضاهای سرزنده با کاربری های مختلف
وجود فضای باز در تقاطعها جهت بروز فعالیتهای گوناگون
وجود نسبتا کافی فضای سرزنده در پیرامون وداخل محله با کاربریهای گوناگون
سایت
مصالح
استاندارد
گویه
مطلوبیت
استدلال
کم
متوسط
زیاد
1. استفاده از مصالح با ظرفیت حرارتی بالا.
2. استفاده از مصالح با رنگ های تیره.
3. در محل تقاطع ها در خیابان باید با ایجاد تغییر در مصالح کف تاکید شود.
منبع
*1.صدیق/مرتضی/بیان معماری/ص 127 *2.همان/ص 128 *3.پاکزاد/جهانشاه/راهنمای طراحی فضاهای شهری درایران/ص 234
1. نوع مصالح
2. استفاده از مصالح جاذب گرما
استفاده از مصالح بوم آور با توجه به اقلیم
سایت
طراحی کف
استاندارد
گویه
مطلوبیت
استدلال
کم
متوسط
زیاد
1. به جای استفاده از گردهمایی در کف خیابان محلی از سرعتگیرهای عریض با پهنای بین 4 تا 6 متر استفاده شود.
2. بر محل تقاطع ها در خیابان با ایجاد تغییر در کف تاکید شود.
3. مسیر حرکت سواره و دوچرخه باید به نوعی در کف مشخص شود.
4. وجود هرگونه جوی روباز در خیابان محلی مجاز نیست.
5. درپوش کانال ها و مجاری زیرزمینی باید به گونه ای باشد که حرکت پیاده و دوچرخه را دشوار ننماید.
6. سرعتگیرها باید با اختلاف رنگ یا نصب سبرنگ از کفسازی خیابان محلی متمایز شوند.
7. سرعتگیر باید در تمام عرض خیابان محلی امتداد یابد.
8. مرزهای مصالح در کف خیابان محلی نباید حرکت دوچرخه را با مشکل مواجه کند.
9. حتی الامکان از هندسه ی کاملا خطی و مستقیم در مسیر سواره خیابان های محلی پرهیز شود.
10. اختلاف ارتفاع مجاز در کف محل پیاده رو حداقل 2 پله و حداکثر 120 سانتی متر باشد.
11. طراحی کف پیاده رو برای استقرار انواع مبلمان مثل : سطل زباله و…
منبع
*1. پاکزاد/جهانشاه/راهنمای طراحی فضاهای شهری درایران/ص249 *2.همان/236 *3.همان/244 *4.همان/ص 244 *5.همان/ص244 *6.همان/ص 244 *7.همان/ص 245 *8.همان/ص 245 *9.همان/ص 248 *10همان/ص 244 *11.همان/ص 236
1. استفاده از سرعتگیر
2. تاکید بر تقاطع ها
3. مشخص بودن مسیر حرکت سواره و دوچرخه
4. نبود جوی روباز
5. جانمایی مناسب درپوش کانال ها
6. مشخص بودن سرعتگیرها
7. پوشش تمامی عرض خیابان به وسیله ی سرعتگیر
8. سهولت حرکت دوچرخه
9. استفاده از هندسه ی نرم در مسیر سواره
10. اختلاف ارتفاع مناسب در حرکت پیاده
11. مناسب بودن کف پیاده رو و استقرار مبلمان
فقدان تسهیلات جهت کاهش سرعت
استفاده از متدها برای تاکید بر تقاطعا
مشخص نبودن مسیر حرکت دوچرخه
بازبودن روی جوی ها
نصب درپوش در کانالها
ضعف در قرارگیری وفقدان سرعت گیرها
ایجاد اختلاف ارتفاع در سطح معابر وفضاها
کف سازی نامناسب جایگیری ناصحیح مبلمان در مسیر