فهرست صفحه
شرح وظایف مدیریت بودجه ، تشکیلات و منابع انسانی 1
شرح وظایف کارشناسان 3
کارشناس برنامه ریزی بودجه عمرانی 5
کارشناس برنامه ریزی بودجه درآمد اختصاصی 7
پیش بینی و برآورد درآمد اختصاصی دانشگاه 8
کارشناس بهبود روشها 8
کارشناس آمار و اطلاعات 9
کارشناس تشکیلات 10
کارشناس آموزش و برنامه ریزی نیروی انسانی 11
شرح وظایف مدیریت بودجه ، تشکیلات و منابع انسانی
_ تهیه و تنظیم بودجه (جاری ، عمرانی ، تملک دارائیهای سرمایه ای و … ) دانشگاه با همکاری واحدهای ذیربط .
_ بررسی بودجه پیشنهادی واحدهای مختلف و تلفیق و هماهنگی بودجه پیشنهادی در چارچوب اهداف و ضوابط دانشگاه .
_ تهیه و تنظیم موافقت نامه های لازم پس از تصویب و ابلاغ بودجه براساس برنامه ها و فعالیت ها .
_ ابلاغ بودجه مصوب به واحدهای دانشگاه و نظارت بر نحوه مصرف اعتبارات در قالب برنامه ها و فعالیت ها با همکاری مدیریت مالی .
_ پیش بینی اعتبارات ارزی دانشگاه به منظور ماموریتهای علمی و … و تامین تجهیزات ، لوازم ، کتب و نشریات موردنیاز .
_ تهیه و تدوین برنامه نیروی انسانی با توجه به سیاستها و برنامه های میان مدت و بلند مدت دانشگاه و ملحوظ داشتن وضعیت عرضه و تقاضا ( ورود و خروج ) نیروی انسانی و پیشنهاد به مراجع ذیربط جهت تصویب .
_ انجام بررسی های ساختاری در رابطه با وضعیت واحدهای سازمانی دانشگاه و نحوه سازماندهی پست های سازمانی با توجه به نیازها و برنامه های آتی و پیشنهاد طرح های ساختاری موثر و کارآمد جهت تصویب به مراجع ذیربط .
_ مطالعه و بررسی مستمر شرح ماموریتها و وظایف واحدها و پست های سازمانی به منظور ایجاد تعادل ، تناسب و توازن تشکیلاتی و توسعه و غنی سازی مشاغل .
_ تهیه و تدوین دستور العملها و آیین نامه های مرتبط با نیروی انسانی ( انتخاب و انتصاب ، تشویق و تنبیه و ..) و پیشنهاد به مراجع ذی صلاح جهت تصویب با همکاری و مشارکت مدیریت امور کارکنان و رفاه .
_ مستند سازی فرآیندها و روش های انجام کار و تجزیه و تحلیل آنها به منظور بهبود مستمر فرآیندهای کاری .
_ کارسنجی و زمان سنجی وظایف و فعالی تهای پس تهای سازمانی به منظور تهیه استاندارد نیروی انسانی مورد نیاز و پیشنهاد به مراجع مافوق.
_ تجزیه و تحلیل مشاغل غیرهیات علمی موجود دانشگاه و تهیه و تدوین شرح مشاغل و شرایط احراز آنها.
_ طراحی مسیر شغلی و برنام هریزی کار راه ههای شغلی کارکنان.
_ انجام کلیه امور مربوط به نیازسنجی، برنامه ریزی و ارزشیابی آموزش کارکنان غیرهیات علمی.
_ نظارت بر نحوه برگزاری و اجرای دور ههای آموزشی کارکنان توسط مراکز و موسسات آموزشی.
_ برنامه ریزی به منظور شناسایی نیازهای آموزشی و توانمند سازی کارکنان و مدیران دانشگاه.
_ مطالعه و بررسی رویکردهای ارزشیابی عملکرد کارکنان و تهیه طر حهای مناسب ارزشیابی عملکرد با توجه به شرایط دانشگاه با همکاری مدیریت امور کارکنان و رفاه.
_ بررسی و مطالعه وضعیت استقرار فیزیکی نیروی انسانی و تجهیزات و پیشنهاد آرایش مناسب جا و مکان
_ بررسی و مطالعه نظا مهای جبران خدمت (حقوق و مزایا) کارکنان و تهیه و تدوین طرح مناسب در این رابطه با همکاری مدیریتهای ذیربط.
_ ایجاد و بهنگام سازی سیستم اطلاعات منابع انسانی،مالی ،فنی و….
_ تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات واصله از واحدهای ذیربط و تهیه گزارشهای(کمی _ تحلیلی موردی و دورهای لازم جهت ارائه به مسئولین ذیربط.
_ همکاری در اجرای طرح طبقه بندی مشاغل کارکنان با مدیریت امور کارکنان و رفاه.
_ مطالعه و بررسی رویکردهای نوین مدیریتی و تطبیق آنها با شرایط دانشگاه به منظور بومی سازی و استقرار.
شرح وظایف کارشناسان :
کارشناس برنامه ریزی بودجه جاری :
– ارتباط مستمر با کارشناسان بودجه وزارت متبوع و سازمان مدیریت
– ارتباط مستمر از طریق شبکه با اداره اعتبارات و امور مالی
– شرکت در دوره های بودجه برای به روز شدن اطلاعات
– جمع آوری بودجه های پیشنهادی و اعتبارات درخواستی واحد ها بر اساس هزینه عملکرد واقعی واحدها
– ارائه بودجه تنظیم شده به هیات امنا و دفاع از موارد آن
– نگهداری دفاتر اعتبارات بودجه بر حسب فعالیت ها و طرح ها
– همکاری با مسئولین امر در تهیه و تنظیم و پیشنهاد بودجه دستگاه مربوط
– نظارت بر نحوه ی تکمیل فرم های مختلف بودجه براساس دستورالعمل سالانه بودجه
– شرکت در کمیته های مختلف به منظور بررسی اعتبارات در خواستی واحدها و دفاع از آن
– بررسی و نظارت بر پیاده کردن ارقام بودجه در فرم های مختلف
– بررسی و نظارت بر پیش بینی درآمد و برآورد هزینه ی فعالیت ها و طرح ها و برنامه ها
– بررسی تهیه پیشنهاد اصلاحیه یا متمم بودجه در صورت لزوم
– اظهار نظر و بررسی کلیه مسائل مالی و بودجه ای که ارجاع می شود
– برنامه ریزی زمان بندی شده بر اساس بودجه ی تصویبی دانشگاه
– برنامه ریزی اعتبارات حاصل از تبصره ها و ردیف های بودجه ی کل کشور
– مطالعه و بررسی طرح ساماندهی نظام بودجه نویسی دانشگاه
– مطالعه و برنامه ریزی جهت مکانیزه کردن بودجه نویسی
– نظارت بر تعیین و تخصیص اعتبارات و ابلاغ به مدیریت مالی
پی گیری قراردادهای منعقده ( این بند توسط کارشناسان مربوط تهیه می شود و ماحصل کار به کارشناس برنامه و بودجه ارائه می شود تا در تکمیل فرم ها استفاده نماید )
کارشناس برنامه ریزی بودجه عمرانی
– ارتباط مستمر با کارشناسان بودجه وزارت متبوع و سازمان مدیریت
– ارتباط مستمر از طریق شبکه با اداره اعتبارات و امور مالی
– شرکت در دوره های بودجه برای به روز شدن اطلاعات
– جمع آوری بودجه های پیشنهادی و اعتبارات درخواستی واحد ها بر اساس هزینه عملکرد واقعی واحدها
– ارائه بودجه تنظیم شده به هیات امنا و دفاع از موارد آن
– نگهداری دفاتر اعتبارات بودجه بر حسب فعالیت ها و طرح ها
– همکاری با مسئولین امر در تهیه و تنظیم و پیشنهاد بودجه دستگاه مربوط
– نظارت بر نحوه ی تکمیل فرم های مختلف بودجه براساس دستورالعمل سالانه بودجه
– شرکت در کمیته های مختلف به منظور بررسی اعتبارات در خواستی واحدها و دفاع از آن
– بررسی و نظارت بر پیاده کردن ارقام بودجه در فرم های مختلف
– بررسی و نظارت بر پیش بینی درآمد و برآورد هزینه ی فعالیت ها و طرح ها و برنامه ها
– بررسی تهیه پیشنهاد اصلاحیه یا متمم بودجه در صورت لزوم
– اظهار نظر و بررسی کلیه مسائل مالی و بودجه ای که ارجاع می شود
– مطالعه و برنامه ریزی در حالت های تحقق طرح جامع مصوب و نیازهای دانشگاه
– جمع آوری اطلاعات و بررسی های لازم به منظور پیش بینی بودجه سالانه
– بررسی و مبادله موافقت نامه های مربوط به طرح های عمرانی
– بررسی و اظهار نظر در مورد قراردادهای مهندسان مشاور و پیمانکاران مطابق بخشنامه های سازمان
– تعیین ابلاغ اعتبار طرح ها و پروژه ای تحقیقاتی به واحد های مربوط
استعلام در مورد نیاز های واحدها و تجهیزات
کارشناس برنامه ریزی بودجه درآمد اختصاصی
– ارتباط مستمر با کارشناسان بودجه وزارت متبوع و سازمان مدیریت
– ارتباط مستمر از طریق شبکه با اداره اعتبارات و امور مالی
– شرکت در دوره های بودجه برای به روز شدن اطلاعات
– جمع آوری بودجه های پیشنهادی و اعتبارات درخواستی واحد ها بر اساس هزینه عملکرد واقعی واحدها
– ارائه بودجه تنظیم شده به هیات امنا و دفاع از موارد آن
– نگهداری دفاتر اعتبارات بودجه بر حسب فعالیت ها و طرح ها
– همکاری با مسئولین امر در تهیه و تنظیم و پیشنهاد بودجه دستگاه مربوط
– نظارت بر نحوه ی تکمیل فرم های مختلف بودجه براساس دستورالعمل سالانه بودجه
– شرکت در کمیته های مختلف به منظور بررسی اعتبارات در خواستی واحدها و دفاع از آن
– بررسی و نظارت بر پیاده کردن ارقام بودجه در فرم های مختلف
– بررسی و نظارت بر پیش بینی درآمد و برآورد هزینه ی فعالیت ها و طرح ها و برنامه ها
– پیش بینی و برآورد درآمد اختصاصی دانشگاه
– توزیع و تقسیم درآمد اختصاصی دانشگاه به تفکیک حوزه های مختلف
– نظارت بر نحوه هزینه کرد درآمد اختصاصی در حوزه های مختلف
– بررسی و تحلیل عملکرد درآمد اختصاصی در بودجه تفصیلی
– بررسی و ارائه راهکارهای مناسب جهت افزایش درآمد اختصاصی
– ارتباط و هماهنگی با حوزه های درآمدزای دانشگاه جهت ارتقا سطح درآمد دانشگاه .
کارشناس بهبود روشها
– مطالعه و بررسی و نظارت بر روش های انجام کار ، تنظیم نمودار جریان کار در وضعیت موجود
– تجزیه و تحلیل روش های انجام کار
– بهینه سازی سیستم ها و روش ها و راهنمایی و ارشاد آنان در انجام وظایف مربوطه
– نظارت و راهنمایی در تهیه و تنظیم جدول تقسیم کار
– تلاش در جهت استفاده از فناوریهای نوین اطلاعات به منظور افزایش بهره وری و بالا بردن راندمان
– نظارت و راهنمایی در بررسی آرایش جا و مکان و کمک و ارشاد به منظور ارائه طرح های جدید در استقرار کارکنان با هدف افزایش کارایی
– تلاش در جهت ارائه راهکارهای نظر به کاهش هزینه و افزایش بهره وری پرسنل و مالی و غیره
کارشناس آمار و اطلاعات
– اقدام و نظارت در جمع آوری اطلاعات و ارائه آن ها جهت تهیه طرح های آماری
– انجام مطالعات تطبیقی در زمینه های مرتبط با بودجه ، پرسنل ، امکانات و ابنیه
– تهیه جداول داده ها و ستاده ها
– تهیه طرح های آماری و اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد ، شاخص ها
– شناسایی ، مطالعه و بررسی منابع اطلاعاتی و ارائه نتایج علمی حامل از اطلاعات جمع آوری شده و پژوهشهای آماری
– بررسی فرآیند تولید ، آمار و اطلاعات واحدهای مختلف دانشگاه و تعیین تنگناها و ناهماهنگی های موجود پیشنهاد و بهبود سیستم ارائه آمار و اطلاعات
– تهیه و انتشار عملکرد و فعالیت های انجام شده با استفاده از روش های مدرن آماری کمی و کیفی
– نظارت بر تهیه شاخص ها و روشهای تهیه آمار و اطلاعات
– ارتباط با سازمان مدیریت و برنامه ریزی جهت به روز کردن اطلاعات و آشنایی با روشهای جدید آماری
– مقایسه وضعیت موجود دانشگاه با سایر دانشگاه ها جهت اطلاع از کسری امکانات و تسهیلات
– بررسی نرم افزارهای آماری جهت پیشبرد وضعیت موجود
کارشناس تشکیلات
– بررسی مستمر ساختار سازمانی و تشکیلاتی ، طراحی ساختار جدید مبنی بر نتایج حاصله از بهبود روش ها و پیشنهاد آن به مقامات
– استفاده از فنون کمی( نمودارها و شبکه ها ) در برنامه ریزی و کنترل در بهبود نیروی انسانی در سازمان
– بررسی طرح های پیشنهادی برای اصلاح ساختارسازمانی،انجام اصلاحات مورد لزوم در طرح های ارائه شده
– شرکت در کمیته های تخصصی طبقه بندی مشاغل و نظارت در تهیه طرح های طبقه بندی مشاغل و طرح های انگیزشی کارکنان
– پاسخ استعلامات امور اداری در زمینه تشکیلات و مشکلات اجرایی طرح های طبقه بندی مشاغل
بررسی شکوائیه های کارکنان در ارتباط با نحوه ی تطبیق با طرح طبقه بندی مشاغل و ارائه رهنمود های لازم به امور اداری و کارگزینی
کارشناس آموزش و برنامه ریزی نیروی انسانی
– شناخت سیاست ها و خط مشی نظام اداری در زمینه ی آموزش کارکنان
– مطالعه و بررسی به منظور شناخت نیازهای آموزشی کارکنان
– ارزشیابی دوره های آموزشی در حین اجراء و بعد از دوزه به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل پیشنهادها و بهبود آموزش
– برنامه ریزی و برگزاری سمینارهای مختلف آموزشی
– کار سنجی و زمان سنجی وظایف و فعالیت ها به منظور تهیه استاندارد نیروی انسانی مورد نیاز
– انجام کلیه امور مربوط به نیاز سنجی ، برنامه ریزی و ارزشیابی
1