واحدشوشتر
عنوان پروژه:
سیستم حقوق و دستمزد اداره آب وفاضلاب شوشتر
استاد:
دانشجو:
شماره دانشجویی:
عنوان های فهرست
1- تاریخچه
2- عنوان شغل های سازمان و شرح وظایف آنان
3- واحد حسابداری و امور مالی
4- محاسبه ی حقوق و دستمزد
5- نحوه ی پرداخت حق بیمه ، پرداخت مالیات ، محاسبه ی حق ماموریت
6- محاسبه ی حق نوبت کاری ، اضافه کاری ، مساعده و حقوق ماهیانه پرسنل
7- محاسبه ی مرخصی ها
8- صورت مغایریت
9- دفاتر قانونی
10- شماره حسابها
11- چارت سازمانی
12- نتیجه گیری
مقدمه
در اجرای قانون تشکیل شرکتهای آب وفاضلاب کشور ووظایف محوله به شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور ،طراحی وتدوین متحدالشکل اداری ومالی شرکتها ی مذکور محسوس ضروری گردید،لذا سیستم حسابدرای عمومی وطبقه بندی وشرح حسابهای موردلزوم طراحی ودر این مجموعه ارایه گردیده است.
استقرار سیستم طراحی شده میتواند سهولت تهیه گزارش های مالی را فراهم ساخته وامکانات لازم را جهت تدوین گزارشها ی مشترک صنعت آب وفاضلاب کشور ایجاد نماید.
آشنایی و شناخت با اداره اب وفاضلاب شوشتر
تاریخچه فعالیت شرکت :
شرکت سهامی خاص آب و فاضلاب استان خوزستان ( سهامی خاص ) در تاریخ 12/12/1371 تحت شماره ل 3396 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی اهواز به ثبت رسید، که اداره آب وفاضلاب شوشتر تا قبل از سال 72 زیر نظر شهرداری واستانذاری بوده که به نام سازمان آب وفاضلاب مشغول به کار شد ولی از سال 72 به بعد شرکت آب وفاضلاب تبدیل به سهامی خاص شد.و در تاریخ 1/7/71 با انتقال اموال و دارائیها و تِاسیسات آب مشروب ( و تاسیسات دفع فاضلاب) از شرکتها و دستگاههای قبلی در چهارچوب قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب و قانون تجارت آغاز به کار نمود. فعالیت اصلی شرکت طبق اساسنامه عبارتست از ایجاد و بهره برداری از تاسیسات مربوط به توزیع آب شهری و همچنین جمع آوری و انتقال تصفیه فاضلاب در داخل محدوده قانونی شهرهای استان می باشد و توسط هیات مدیره منتخب مجامع عمومی اداره می شود.
دستورالعملهای عمومی:
شرکتهای مشمول قانون آب وفاضلاب مکلفند در اجرای وظایف قانونی خود بارعایت این سیستم (که بر اساس نیاز خاص آنها طرح وتنظیم شده است )ریدادهای مالی خود را ثبت ،طبقه بندی نمایند.
شرکتهای آب وفاضلاب مکلفند علاوه بر تهیه صورتهای مالی اساسی که در پایان دوره مالی تهیه میشود در پایان هر ماه تراز آزمایشی حسابهای دفتر کل را به منظور حصول به اطمینان جمع اقلام بدهکار ئبستانکار ثبت شده در حسابها وهمچنین ارایه خلاصه ای مفید از حسابهای دفتر کل تهیه نماید.
تراز آزماشی یاد شده مبنایی برای انجام اصلاحات در صورت ضرورت تهیه صورتهای مالی میان دوره ای حسب نیاز مدیریت ویا سایر مراجع ذیربط خواهد بود .
دفاتر قانونی :
دفاتر قانونی شرکت شامل دفتر روزنامه ودفتر کل (موضوع ماده 6 قانون تجارت مصوب 1211میباشد که در اجرای قانون تجارت وبند 2 ماده یک وماده 4 آیین نامه اصلاحی )ثبت شرکتها میبایستی دفاتر مزبور قبل از آنکه در آن چیزی نوشته شده باشد در تهران به وسیله اداره ثبت شرکتها ومالکیت صنعتی ودر شهرستانها توسط اداره یا شعبه ثبت اداره کل ثبت،شماره گذاری وپلمپ گردد.
شماره حسابها :
شماره حسابهای تعیین شده در این سیستم جزیی از عنوان حساب محسوب می گردد.
شماره حسابهای مذبور متضمن مراجعه سریع وسهولت تشخیص حسابها بوده ولازم است در تمامی گزارشهای حسابی در کنار شرح حسابها قید گردند.
دوره مالی :
دوره مالی شرکتهای آب وفاضلاب یکسال تقویمی است وصورتهای مالی اساسی برای آن مدت تنظیم میگردد.
عنوان شغل های سازمان
اداره آب وفاضلاب شوشتر از بخشهاوقسمتهای زیر تشکیل شده
1- واحد اداری
2- واحد دبیرخانه
3- واحد شبکه
4- واحد تاسیسات
5- واحد تدارکات
6- واحد فاضلاب
7- واحد خدمات وپشتیبانی
8- واحد روابط عمومی
9- واحد حراست
10-واحد مشترکین
11-واحد حسابداری
شرح برخی از وظایف و مسولیتهای اداری سازمان
الف- شرح وظایف مسئول آزمایشگاه آب و فاضلاب:
1- برنامه ریزی و کنترل عملیات در مراحل مختلف تصفیه آب و فاضلاب و تعیین مقدار مواد لازم برای این منظور.
2- سرپرستی و نظارت بر کارکنان آزمایشگاه در امر تنظیم دستگاهها و وسایل آزمایشگاه و استفاده صحیح از آنها.
3- نظارت بر انجام آزمایشات مربوطه بر اساس درخواستهای واصله.
4- نظارت بر رفع نقص از تاسیسات و سیستمهای تصفیه آب و فاضلاب اعم از برقی یا مکانیکی و شیمیائی.
5- نظارت بر نصب و جابجائی تاسیسات تصفیه آب و فاضلاب.
6- تحقیق و بررسی در خصوص آزمایشات شیمیائی ، باکتریولوژی و بیولوژی بر روی نمونه های برداشت شده.
7- شرکت در کمیته ایمنی مربوط به آزمایشگاهها و جلسات مختلف اداری ، بررسی و تائید گزارشات و پیش بینی بودجه سالانه آزمایشگاه.
8- نظارت بر انجام اقدامات مربوط به تصفیه آب و جلوگیری از آلودگی آن ضمن مراقبت در انجام آزمایشهای ضروری.
9- کنترل و آزمایش سیستم پس آبهای صنعتی و انتخاب روش تصفیه شیمیائی آنها.
10- شرکت در کلیه جلسات و سمینارهای مربوط به مسائل آب و اداری با نظر و پیشنهاد کارشناس ارشد آزمایشگاهها.
11- کنترل و بازرسی دقیق از وضعیت کارکرد پرسنل.
12- نظارت بر تهیه مواد شیمیائی مورد نیاز در امر تصفیه آب و مواد مورد لزوم تصفیه فاضلاب.
13- نمونه برداری از مواد تولید شده در سیستمهای تصفیه آب و آزمایش آنها از نظر کیفیت.
14- انجام سایر امور مرتبط با شغل بنا به دستور مقام مافوق.
ب- شرح وظایف مسئول تاسیسات و تجهیزات آب و فاضلاب:
– دریافت برنامه های کاری از مسئول مافوق و انجام آن مطابق با روشهای تعیین شده.
– نگهداری و انجام تعمیرات جزئی و مشارکت در تعمیرات کلی با گروههای تعمیرات.
– بررسی و کنترل مداوم رعایت استانداردهای مصرف ابزار آلات و تجهیزات اندازه گیری و عملکرد پرسنل تحت سرپرستی.
– انجام اصلاحات جزئی و کلی در تجهیزات و تاسیسات و شبکه های تحت پوشش به منظور افزایش راندمان و کاهش پرت آب و گزارش به مسئول مافوق.
– هماهنگی در تعمیرات و حوادث تاسیسات و خطوط انتقال که به طور ناگهانی به وجود می آید :
– ارائه درخواست و پیشنهاد در جایگزینی قطعات و ابزار آلات در موارد ضروری و عادی.
– مشورت و همفکری با مدیر مافوق در مورد برنامه ریزی و سرویس و تعمیرات.
– بررسی و کنترل علل و عوامل خسارات ، حوادث و فرسودگی تاسیسات و پیدا کردن راه حلهای علمی و مناسب به منظور جلوگیری از تکرار موارد مذکور.
– رعایت مقررات و قوانین ایمنی در حین کار.
– آموزش به کارگران و استاد کاران که با موراد شیمیائی سر و کار دارند و تحویل سهمیه روزانه شیر و حتی نظارت در مصرف آن.
در صورت لزوم انجام سایر وظایف مربوطه در چارچوب وظایف شغل مورد تصدی.
ج- تعریف شغل وشرح وظایف رئیس اداره درآمد و امور مشترکین:
تعریف شغل :
این شغل تحت نظارت و سرپرستی مستقیم مدیر مافوق انجام وظیفه ، برنامه ریزی سازماندهی و ایجاد هماهنگی و نظارت به منظور انجام امور مربوط به مشترکین شامل هدایت و راهنمائی آنها به هنگام مراجعه و پیش بینی تسهیلات و امکانات لازم جهت انجام سریع درخواست متقاضیان و جلوگیری از مراجعات مکرر آنان و اقدامات ذیربط پس از برقراری انشعاب را عهده دار می باشد.
شرح وظایف و مسئولیتها:
– دریافت اهداف ، سیاستها و خط مشی از مدیریت مافوق ، برنامه ریزی ، سازماندهی ، ایجاد هماهنگی ، ابلاغ برنامه و نظارت بر اجرای آن در موعد مقرر.
– حصول اطمینان از آمادگی امکانات در واحد های تحت نظارت شامل نیروی انسانی ، ملزومات و سایر موارد مورد لزوم.
– نظارت بر چگونگی امور درآمد از طریق مشترکین و انجام هماهنگیهای لازم با مدیریت مالی در این خصوص.
– برنامه ریزی بمنظور اجرای فعالیتهای قرائت کنتور ، ثبت گزارشات مورد نیاز و ارائه گزارشات مربوط به واحد خدمات ماشینی.
– نظارت بر چاپ و توزیع برگه های تشخیص به روشهای تعیین شده.
– برنامه ریزی و نظارت در خصوص پاسخگوئی و حل اختلافات احتمالی پیش آمده فی مابین مشترکین و شرکت.
– نظارت و اعمال کنترل در خصوص مطالبات و قطع و وصل اشتراک.
– نظارت بر مراحل تشکیل پرونده ها و برقراری انشعاب آب و فاضلاب.
– نظارت و اعمال کنترل در خصوص اجرای فعالیتهای مساحی ، ممیزی ، یررسی و دریافت گزارش مربوط از مسئولین ذیربط.
– نظارت و کنترل در خصوص انجام محاسبات و تقسیط قرارداد های منعقده با مشترکین طبق ضوابط.
– نظارت و اعمال کنترل در خصوص نگهداری و بایگانی مدارک و پرونده های مشترکین مطابق با روشهای نوین و امکان دسترسی سریع به آنها.
– برنامه ریزی و نظارت بمنظور حذف انشعابات غیر مجاز ، خسارات وارده ، انجام سایر عملیات مربوطه در این خصوص.
– برنامه ریزی بمنظور انجام امور مساحی و ممیزی مجدد در جهت شناخت موارد افزایش بنا ، تغییر کابری ، تفکیکها و پیگیری جهت وصول مطالبات شرکت.
– شرکت در جلسات داخلی و حسب مورد جلساتی که در سطح مسئولین شرکت بمنظور هماهنگی و تبادل اطلاعات مورد نیاز تشکیل می گردد.
– حصول اطمینان از رعایت قوانین و مقررات اداری و انضباطی شرکت توسط پرسنل تحت نظر.
– انجام سایر امور مرتبط با شغل زیر نظر مدیر اداره
د- تعریف شغل و شرح وظایف مسئول حسابداری
تعریف شغل :
این عنوان در برگیرنده مشاغلی است که متصدیان آنها وظایفی شامل : ثبت عملیات حسابداری ، تهیه ترازنامه ، بررسی اسناد و تهیه صورت وضعیتها و دیگر عملیات تخصصی مالی و حسابرسی ، شرکت و نظایر آنرا عهده دار می باشد.
شرح وظایف:
– تائید و تجزیه و تحلیل حسابها و تطبیق و انتقال آنها ، کنترل و رسیدگی به صورتهای موجودی اموال.
– رسیدگی به پرداختها و علی الحسابها و سایر اسناد تضمینی با رعایت مقررات و امضاء آنها.
– بررسی اسناد از نظر کسورات قانونی و هزینه ها ، رسیدگی به عملیات مربوطه ، تهیه انواع اسناد حسابداری و ترازنامه.
– تهیه و تنظیم حساب ماهانه ، تائید لیست حقوق ، چکها و صورت حسابهای مالی و امضاء آنها.
– تهیه بودجه سالانه و کنترل هزینه های پرسنلی و غیر پرسنلی.
– تائید کلیه اقلام وارده در دفتر حسابداری.
– راهنمائی و کنترل کار حسابداران و تقسیم کار بین آنان و بررسی صورتهای مالی تنظیم شده.
– تهیه گزارشات لازم جهت ارائه به مقامات مافوق.
– در صورت لزوم انجام سایر وظایف محوله در چهارچوب وظایف شغل مورد تصدی.
و- شرح وظایف حسابدار بودجه ، اعتبارات و امور بانکی
دارنده گان این شغل وظایفی را بشرح ذیل بعهده دارند که ملزم به انجام آنها می باشد.
1- تهیه امکانات و ابزار کار و اخذ دستور کار از مافوق .
2- اخذ دستورالعمل ناظر بر تهیه و تدوین بودجه سالانه از ستاد شرکت.
3- اخذ آمار عملکرد کلیه واحد ها در سال قبل نسبت به تعهدات آنها.
4- بررسی عملکرد واحدها از نظر درآمد و ایجاد تعهد در 9 ماهه سال جاری.
5- پیش بینی درآمدها و هزینه های سالیانه جهت پیشنهاد بودجه با توجه به گزارشات توجیهی واحدهای امور.
6- تدوین پیش نویس بودجه سالانه امور.
7- ارائه پیش بینی بودجه به مسئول مافوق و همچنین مدیر امور جهت و بررسی آیتمهای بودجه ارائه شده.
8- در صورت تائید موارد مندرج در پیشنویس ، ارائه بودجه به ستاد شرکت.
9- مراجعه به شرکت طبق برنامه زمانبندی شده و اعلام قبلی جهت دفاع از بودجه پیش بینی شده.
10- در صورت تائید بودجه از طرف ستاد شرکت و ابلاغ آن جهت اجراء ، ثبت آیتمهای بودجه در دفتر اعتبارات.
11- ثبت کلیه هزینه های انجام شده از محلهای مربوطه حسابهای هزینه ای همان ردیف.
12- تهیه متمم بودجه در صورت کسر بودجه برای بخشهائی از بودجه سالانه مصوب.
13- ثبت کلیه عملیات بانکی در دفاتر بانک.
14- رسیدگی و رفع مغایرتهای احتمالی فی مابین بانک و دفتر بانک.
15- دریافت اسناد پرداخت و صدور چکهای مربوطه.
16- دریافت چکها و اوراق بهاء دار و ثبت آن در حسابهای مربوطه.
17- انجام سایر امور مرتبط با شغل بنا به درخواست مسئول مافوق.
صورت مغایرت بانکی :
در پایان هر ماه صورت مغایرت تهیه می شود بدین ترتیب که بانک یک پرینت از صورت حساب های خود تهیه کرده و به سازمان ارسال می کند و سازمان نیز یک پرینت از صورت حساب خود تهیه می کند و هر دو صورت حساب را با هم مقایسه می کنند و ارقام را که با هم شباهت دارند در هر دو پرینت های حساب تیک می زنیم و اگر رقم هایی پیدا شود که در صورت حساب بانک موجود باشد ولی در صورت حساب سازمان موجود نباشد و یا بالعکس آن ها را مشخص کرده و به چنین ارقام باز گویند که ممکن است در حساب ماه آینده آورنده شوند و یا ماه آینده بانک آن ها را ثبت کند سپس ما یک صورت حساب به صورت شکل صفحه بعدصورت مغایرت بانکی تهیه میکنیم.
شرح حساب
صفحه
ماهیت
مبلغ
1- مانده طبق دفاتر بانک
+
10000
2- وجوه واریزی به بانک که در دفاتر ثبت نگردیده است
–
15000
3- وجوه دریافتی در دفاتر که در صورت حساب بانک ثبت نگردیده است
+
30000
4- چک های صادره دفاتر که توسط بانک پرداخت نگردیده است
–
5- برداشت توسط بانک که در دفاتر ثبت نگردیده است
+
سایر مغایرات
-/+
مانده طبق دفاتر اداره
5000
شماره و تاریخ آخرین سند صادره که دوره تطبیق قبلی
شماره تاریخ
– –
– –
– –
– –
– –
شماره و تاریخ اولین صادره در دوره تطبیق فعلی
شماره و تاریخ آخرین صادره در دوره تطبیق فعلی
شماره و تاریخ آخرین چک صادره در دوره تطبیق قبلی
شماره و تاریخ آخرین چک صادره در دوره تطبیق فعلی
شماره چک های باطله این دوره
توضیح آیتم های شرح حساب صورت مغایرت بانکی :
1- مانده طبق دفاتر بانک : مبلغ این آیتم از آخرین مانده در صورت حساب بانک بدست می آید.
2- وجوه واریزی با بانک که در دفاتر ثبت نگردیده است : مبلغ این آیتم از جمع ارقام باز که در بستانکار صرورت حساب سازمان وجود دارند نیز بدست می آید.
3- وجوه دریافتی در دفاتر که در صورت حساب بانک ثبت نگردیده است : مبلغ این آیتم از جمع ارقام باز که در بدهکار بانک وجود دارد بدست می آید.
4- چک های صادره دفاتر که توسط بانک پرداخت نگردیده است.
زمانی که اداره به بانک چک صادر می کند ولی بانک آن را ثبت نمی کند این رقم در این آیتم ثبت می شود و در بدهکار صورت حساب بانک موجود می باشد.
5- برداشت های توسط بانک که در دفاتر ثبت نگردیده است :
در مواقعی که مبالغی را بانک از حساب سازمان برداشت می کند ولی در دفاتر سازمان ثبت نشود در این آیتم این مبلغ آورده می شود که در بستانکار صورت حساب بانک می باشد.
6- مانده طبق دفاتر اداره : مبلغ این آیتم از جمع و تفریق آیتم های بالا که با توجه به ماهیت آن ها این عمل انجام می شود بدیت می آید.
واحد حسابداری و امور مالی:
اساس کار این اداره حسابداری بازرگانی است که به صورت غیر متمرکز عمل می شود . دفاتر قانونی نیز نگهداری نمی شود یعنی مستقل نیستند و در واقع یک سازمان صنف می باشد که ستاد آن در اهواز است.
در آمد این اداره از فروش آب ، واگذاری حق انشعاب و درآمدهای متفرقه مثل جابه جایی، استعلام ، قطع ووصل ، نصب مجدد و … بدست می آید.
کل درآمد اداره از این آیتم ها تشکیل شده و هزینه های اداره در بخش تولید ، فاضلاب ، فروش اداری مالی و خدمات پشتیبان صورت می گیرد.
در آمد بدست آمده ابتدا به حساب بانک ملی شوشتر واریز می شود. و سپس تنخواه گردان اداره مبلغی را از این حساب برداشت کرده و در حساب تنخواه می ریزد که از این حساب هزینه های جاری مانند خرید ، پرداخت حقوق ، و… و هزینه های جاری پشتیبانی مانند سوخت ، تعمیرات خودرو و… پرداخت می شود.
حسابداری این اداره شامل حسابداری مالی ، حسابداری انبار و اموال ، حسابداری —- و تدارکات و کارپردازی و حسابداری حقوق و دستمزد می باشد.
حسابداری مالی :
این حسابداری شامل حقوق و دستمزد ، تهیه و تنظیم ترازمالی ، صورت مغایرت های بانکی ، ممیزی یا رسیدگی و حسابرسی اسناد میباشد.
دفاتر قانونی :
دفاتر قانونی شرکت شامل دفتر روزنامه و دفتر کل ( موضوع ماده ی 6 قانون تجارت مصوب سال 1211 می باشد که دراجرای ماده ی 11 قانون تجارت و بند 2 ماده ی یک و ماده ی4 آئین نامه اصلاحی ثبت شرکتها می بایستی دفاتر مزبور قبل از آنکه در آن چیزی نوشته شده باشد در تهران به وسیله ی اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی و در شهرستان ها توسط اداره یا شعبه ثبت اداره کل ثبت ، ثبت ، شماره گذاری و پلمپ گردد.
به منظور نگهداری وگزارش اطلاعات تفصیلی همان طور که در این سیستم پشتیبانی گردیده از دفاتر یا کارتهای معین ( کمکی ) استفاده خواهد شد.
شماره حسابها:
شماره حسابهای تعیین شده در این سیستم جزیی از عنوان حساب مصوب می گردد شماره های مزبور متضمن مراجعه سریع و سهولت تشخیص حسابها بوده و لازم است در تمامی گزارش های حسابداری در کنار شرح حسابها قید گردد.
تعریف حقوق و دستمزدو چگونگی پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان :
تعریف حقوق ودستمزد:
حقوق و دستمزد کارکنان بر اساس حکم کارگزینی می باشد بدین صورت که حکم پرسنلی از طرف کارگزینی ستاد صادر و مبنای حقوق می باشد که شامل آیتم های زیر می باشد:
1- حقوق (پایه ) 2- سختی کار 3- فوق العاده منطقه
4- حق اولاد 5 – حق جذب 6- سایر مزایا
7- فوق العاده سرپرستی 8- اضافه کاری 9- ماموریت
10- نوبت کاری 11- مساعده 12- حق سرپرستی
چگونگی پرداخت حقوق ودستمزد:
بدیهی است که پرداخت حقوق بر اساس آیتم های فوق می باشد که چنانچه سیستم مکانیزه باشد آیتم های مذکور وارد سیستم شده و پس از بررسی و اطمینان از صحت آنان محاسبات انجام و پرینت های لازم اخذ می شود و بعد از آن مجدداً پرینت های لازم را کنترل کرده چنانچه مبلغی برابر مندرج در حکم مغایرت داشته باشد به اصلاح آن می پردازیم آنگاه اقدام به صدور سند مالی ( ایجادی ) می گردد.
بدین صورت که کلیه هزینه ها بخش بخش منظور و کسورات متعلقه در سند ایجادی نقش داده می شود و سند مالی صادر و کامل می گردد. بدین معنی که در سند مذکور هزینه های بدهکار و حساب پرداختنی و سایر کسورات بستانکار می شود
به عنوان مثال :
هزینه حقوق و دستمزد 10000
حسابهای پرداختنی به کارکنان 5000
بیمه 2000
مالیات 2000
مساعده 1000
به هنگام پرداخت مجدداً اقلام به صدور سند می گردد بدین صورت که حسابهای پرداختنی و سایر کسورات بدهکار و بانک بستانکار می شود.
به عنوان مثال :
حسابهای پرداختنی به کارکنان 5000
بیمه 2000
مالیات 2000
مساعده 1000
بانک 10000
در اینجا بعد از انجام سند ( مالی) و سند ( پرداختنی ) سند صادر و بر اساس سند صادره و چک صادره و همراه با لیست مربوطه و دیسکت به بانک ارسال می گردد و بانک مربوطه با توجه به مدارک لازم حقوق و مزایای کارکنان را به حساب آنان واریز و پرسنل بر اساس دفترچه و با چک صادره حقوق خود را دریافت می نمایند.
نحوه محاسبه پرداخت حق بیمه ، مالیات و حق ماموریت :
بر اساس سند ایجادی سندی بنام بیمه صادر شده که این سند به همراه چک و لیست مربوطه و دیسکت به سازمان تامین اجتماعی ارسال میگردد که پس از تائید حق بیمه و چک مربوطه رسید دریافت و در حسابداری بایگانی می شود.
نحوه پرداخت مالیات : در این مورد باز بر اساس سند ایجادی سندی صادر که این سند به همراه چک و لیست مربوطه به اداره دارایی ارسال که پس از تائید رسید آن را دریافت ودر حسابداری بایگانی می شود.
نحوه پرداخت مالیات:
در این مورد باز براساس سند ایجادی سندی صادر که این سند به همراه چک و لیست مربوطه به اداره دارایی ارسال که پس از تائید رسید آن را دریافت ودر حسابداری بایگانی می شود.
نحوه محاسبه حق ماموریت :
ممکن است در بعضی اوقات انجام امورات اداره به شهرستان های دیگر یا به ستاد بعضی از پرسنل اعزام شوند که این اعزامی برای آنان ماموریت تلقی می گردد و پرداخت حق ماموریت تلقی می گردد و پرداخت حق ماموریت بدین صورت است که چنانچه شخصی یک روز در تایم کاری به او ماموریت داده شود 30% حقوق (پایه) به وی تعلق و پرداخت می گردد و اگر شخصی یک روز شبانه روز باشد به صورت دوبل محاسبه می شود.
محاسبه ی حق نوبت کاری ، اضافه کاری ، مساعده و حقوق ماهیانه پرسنل
محاسبه حق نوبتکاری :
بعضی از پرسنل بصورت نوبتکاری می باشند که درصد نوبتکاری آنان سه نوع می باشد 15% و برای افراد عصر کار و شبکار 22,5% و برای افرادی که شبکار ثابت هستند 35% می باشد که برای پرداخت حق نوبتکاری این درصدها بر اساس حقوق ( پایه ) محاسبه می شود.
نحوه محاسبه اضافه کاری :
برای اضافه کاری در هر شرکت و یا اداره ای باید بر اساس خطر مسئول واحد باشد که مسئول مربوط تشخیص دهد که نیروهای تحت نظر خود با سیستمی از تایم اداری در اداره حضور داشته باشند هرچند ساعت بعنوان اضافه کاری محسوب می شود و همچنین برای تعطیل کاری لازم به ذکر است که سقف اضافه کاری 120 ساعت می باشد.
مساعده:
بعضی از پرسنل اداره در اواسط ماه نیاز به پول پیدا می کنند که بوسیله درخواست و تائید رئیس و مسئول مالی بر اساس مقررات 2/1 حقوق و مزایای آنان قابل پرداخت می باشد که پس از پایان ماه و محاسبه حقوق آنان مساعده پرداخت شده از وی کسر و تسویه حساب می گردد.
نحوه محاسبه حقوق ماهیانه پرسنل:
برای محاسبه حقوق ماهیانه پرسنل بر اساس گزارش امور اداری می باشد که این گزارش پس از تائید رئیس اداره و مسئول مالی دایره حقوق و دستمزد اقدام به محاسبه آن میگردد. بعد از آن لیست تنظیم شده که شامل میزان اضافه کاری و تعداد ایام کارکرد در آن درج شده به واحد مالی ارسال که بر اساس این گزارش حقوق آنان پرداخت می گردد.
انواع مرخصی ونحوه محاسبه آنها:
مرخصی ها سه نوع هستند:
استحقاقی- استعلاجی- بدون حقوق
استحقاقی:
هر مستخدم به ازای یکسال خدمت 24 روز مرخصی استحقاقی طلب دارد که از این 24 روز می تواند در طول سال به مرخصی برود چنان چه مرخصی نیاز نداشته باشد مرخصی های وی برای سال های آینده ذخیره می شود. و چنان چه تا پایان خدمت وی از مرخصی های ذخیره شده استفاده نماید همراه با سایر مطالبات وی مرخصی های ذخیره شده وجه آن محاسبه و پرداخت می گردد.
استعلاجی:
استعلاجی مرخصی می باشد که فرد در طول ماه بیمار و قادر به حضور در محل کار نمی باشد که با تشخیص پزشک معالج برای مدت محدودی در منزل استراحت می نماید که در پایان استراحت پزشکی وی با ارائه مدارک استراحت پزشکی تائید شده توسط پزشک در مانگاه تامین اجتماعی ایام بیماری وی محاسبه و درآمد دستمزد بنام برده پرداخت می شود.
نتیجه گیری:
فعالیت اصلی شرکت طبق اساسنامه عبارتست از ایجاد و بهره برداری از تاسیسات مربوط به توزیع آب شهری و همچنین جمع آوری و انتقال تصفیه فاضلاب در داخل محدوده قانونی شهرهای استان می باشد و توسط هیات مدیره منتخب مجامع عمومی اداره می شود.