تارا فایل

رنگ در معماری


رنگ ها روح دارند و زنده اند رنگ ها کلمه اند و همچنین کلمات سخن می گویند
رنگ در معماری

گوته در فاربن لهر در مورد هماهنگی وکلیت رنگ می نویسد:وقتی چشم رنگی را می بیند بلافاصله فعالیتش را شروع می کند و عملکردش چنان است که به شکلی نا خود اگاه رنگ دیگری ایجاد میکند که با پیوستن به حلقه ی رنگ ها ترتیب حلقه را کامل میکند و این تاثیر متقابل احساسی از غنای رنگ به انسان می بخشد
رنگ مواهب خود را به همه تقدیم می کند ولی رموز و اسرار خود را فقط برای علاقه مندان واقعی اشکار می کند

اگر رنگ مهم ترین وسیله بیان حالت و مفهوم باشد ترکیب رنگ باید از سطوح رنگ شروع شود و این سطوح خطوط را مشخص خواهند کرد رنگ ها ابعاد و جهات مخصوص به خود را دارندو سطوح را به شیوه خود ترسیم می کنند

رنگ ابی سبز جریان خون را کند و رنگ قرمز نارنجی همانند داروی محرکیست که باعث حالت هیجانی و تسریع جریان خون در بدن می گردد
در حوزه حس بصری رنگ حرارت را می توان تشخیس داد

موفق ترین طراحی رنگ در فضای داخلی باید درخور اهداف طراحی باشد و به ان واکنش نشان دهد

1-هماهنگی با محیط
2-جلب توجه
3-تعدیل کردن فضا از نطر کوچک وبزرگ جلوه دادن
4-تفکیک کردن و محدود کردن فضا
5-جداسازی و تعریف فضا
6-همسان و همگون کردن بافت فضا
تناسب و تاسیر گذاری رنگ بر روند طراحی شامل موارد زیر است

رنگ در معماری اسلامی
رنگ از تکثیر نور حاصل می شود و نمایانگر کثرتی است که ارتباطی ذاتی با وحدت دارد

از دیدگاه اندیشمندان هنر اسلامی رنگ سفید نماد وجود مطلق و رنگ سیاه که پوشش خانه کعبه است نماد اصلی تعالی و فراوجودیست که خانه کعبه با ان ارتباط دارد

رنگ های ابی فیروزه ای و طلایی درنگارگری اسلامی و ایرانی جلوه هایی از معانی باطنی جاری در بطن رنگ هایند روانشناسی رنگ در قران نیز مورد تامل قرار گرفتهو از این رو رنگ زرد عاملی برای سرور و انبساط خاطر ناظر معرفی میشود و بر اساس احادیث و روایاتی که بر معانی رنگها دلالت میکند رنگ سفید و سبز به عنوان عامل مهم در جهت استفاده معنوی در جلوه های نگارگری اسلامی قرار دارد

بیشترین قسمت کاشی کاری ها به رنگ های سردی چون زنگاری ها فیروزه ای ها و لاجوردی ها تعلق دارد لاجوردی ها و رنگ های ابی فام عمق دارند که ادمی را به بی نهایت وبه جهانی دست نیافتنی می برد رنگ ابی همواره متوجه درون است وجنبه های متفاوت روح انسان را نشان می دهد
در درون مساجد نقوش کاشی با سفیدی نقوش گچبری همراه است که باعث می شود فضای داخلی مسجد ارامش وقداست خاصی داشته باشد


تعداد صفحات : حجم فایل:812 کیلوبایت | فرمت فایل : .pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود