- آغاز به کار سیستم کارگزینی
به منظور شروع به کار سیستم کارگزینی نیاز به دوره گذاری می باشد تا پس از آن بتوان سیستم را به طور کامل اجرا کرد. هدف از دوره گذار فراهم آوردن حداقل اطلاعات مورد نیاز سایر سیستم ها می باشد. به دلیل اینکه سیستم کارگزینی یکی از سیستم های پایه در سیستم جامع است و اطلاعاتی را برای سایر سیستم ها( مثل رفاه، حقوق و دستمزد و …) فراهم می کند سایر سیستم ها برای آغاز به کار نیاز به اطلاعات کارگزینی دارند در دوره گذار این اطلاعات فراهم می شود در زیر مراحل انجام کارها به منظور گذر از دوره گذار و اجرایی کردن سیستم توضیح داده می شود:
1- ورود اطلاعات آخرین ساختار سازمانی در سیستم تشکیلات:
جهت ورود اطلاعات اولیه در سیستم کارگزینی( مانند آخرین احکام کارگزینی کارکنان) ورود اطلاعات آخرین ساختار تشکیلات سازمان در سیستم تشکیلات لازم است.
2- ورود اطلاعات کارکنان در حال کار:
در این مرحله باید به کمک فرم"اطلاعات کارکنان" اطلاعات کارکنان در حال کار را وارد سیستم کرد. از میان جزئیات اطلاعات کارکنان باید اطلاعات " افراد تحت تکفل" ، " سوابق تحصیلی" ، " سوابق ایثارگری" و " پست های مجازی کارمند" وارد شود.
3- ورود اطلاعات آخرین حکم کارگزینی و قرارداد استخدام پیمانی کارکنان:
در این مرحله باید آخرین حکم کارگزینی و قرارداد استخدام پیمانی کارکنان وارد سیستم شود اطلاعات اقلام اطلاعاتی مانند پیش از اجرای حکم و پیش از اجرای قرارداد در قرارداد پیمانی باید به طور کامل و با دقت وارد شود و پس از ورود اطلاعات گفته شده باید احکام و قراردادها در سیستم تایید شود.
– نحوه صدور احکام کارگزینی
برای صدور حکم کارگزینی یک کارمند، باید کارمند مورد نظر موارد زیر را دارا باشد:
1- شماره کارمندی
2- ضریب افزایش سنواتی
3- ضریب افزایش سنواتی بسیج
4- اطلاعات کارمند مورد نظر در هنگام و پس از اجرای حکم
5- شرح حکم
6- عوامل حقوقی
– فرم های سیستم کارگزینی
1- ثبت اطلاعات مجوز جذب: اگر سازمان بخواهد نیروی تمام وقت پیمانی و یا رسمی استخدام نماید باید از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی مجوز جذب دریافت نماید این فرم شامل مواردی مانند: 1- شماره مجوز 2- تاریخ مجوز 3- شماره مستخدم از
4- شماره مستخدم تا 5- تعداد افراد می باشد.
2- درخواست انتقال/ مامور به سازمان
این فرم برای ثبت اطلاعات درخواست انتقال و یا درخواست مامور به سازمان از خارج از سازمان به کار می رود. این فرم شامل موارد زیر می باشد:
1- سازمان: کد و عنوان سازمان جاری است که درخواست انتقال/ مامور به سازمان را صادر می نماید.
2- شماره کامپیوتری درخواست انتقال/ مامور به سازمان: شماره کامپیوتری است که به محض ثبت اطلاعات از طرف سیستم به اطلاعات درخواست انتقال/ مامور به سازمان تخصیص می یابد.
3- وضعیت: آخرین وضعیت درخواست انتقال/مامور به سازمان مورد نظر می باشد.
3- قرارداد استخدام پیمانی
این فرم به منظور تنظیم و تائید قرارداد استخدام پیمانی به کار می رود. فرم از چهار صفحه اصلی تشکیل شده است:
صفحه اول- قرارداد استخدام پیمانی: در این صفحه اطلاعات اصلی قرارداد استخدام پیمانی وارد می شود. اطلاعاتی نظیر اطلاعات کارمندی که قرارداد مربوط به اوست
صفحه دوم- در هنگام و پس از اجرای قرارداد: این صفحه مشخص کننده اثر قرارداد بر روی وضعیت خدمتی کارمند است.
صفحه سوم- عوامل حقوقی: در این صفحه عوامل حقوقی قرارداد وارد می شود. مانند حقوق مبنا
صفحه چهارم- مدارک مرتبطه با قرارداد استخدام پیمانی: در این صفحه اطلاعات مدارک ثبت شده قرارداد وارد می شود . مدارکی نظیر مجوز جذب نیرو صور تجلسه طرح طبقه بندی مشاغل و امثالهم
4- قرارداد کار موقت/ خرید خدمت:
این فرم برای ثبت اطلاعات قراردادهای کار موقت/ خرید خدمت به کار می رود اطلاعات موجود در این فرم عبارتند از:
1- سازمان: کد و عنوان سازمان جاری
2- شماره کامپیوتری قرارداد کار موقت/ خرید خدمت
3- وضعیت: آخرین وضعیت قرارداد کار موقت/ خرید خدمت مورد نظر می باشد
4- شماره دبیرخانه
5- تاریخ دبیرخانه
6- اعتبار قرارداد: اعتبار قرارداد از نظر فعال یا فسخ شده یا خاتمه یافته بودن قرارداد مورد نظر می باشد
7- شماره کارمندی
8- نوع قرارداد
5- اطلاعات کارکنان
اطلاعات شخصی مربوط به کلیه کارکنان سازمان و همچنین اطلاعاتی نظیر اطلاعات افراد تحت تکفل، سوابق آموزشی، سوابق تحصیلی، سوابق خدمتی خارج از سازمان، زبان های خارجی و نرم افزارهایی که کارکنان با آنها آشنا می باشند، سوابق بسیج، ایثارگری، طرح ها و پروژه ها، تالیفات و تحقیقات اطلاعات تشویق و پست های مجازی کارکنان در این فرم ثبت می شوند. این فرم شامل موارد زیر می باشد:
1- شماره کارمندی
2- نام
3- نام خانوادگی
4- نام پدر
5- آخرین گروه
6- آخرین طبقه
7- آخرین گروه ارزیابی
8- آخرین سازمان
9- آخرین واحد
10- آخرین پست
11- تابعیت
12- کد ملی
13- مذهب
14- وضعیت جسمانی
15- نوع بیمه
6- صورتجلسه طرح طبقه بندی مشاغل:
این فرم برای تنظیم و تایید طرح طبقه بندی مشاغل به کار می رود در این فرم کاربران قادرند پیشنهاد سیستم در مورد تغییر وضعیت خدمتی کارمند را مشاهده کنند. در واقع چنانچه پست یا گروه کارمند تغییر پیدا کرد سیستم قادر است با توجه به شرایط ذکر کننده در قوانین ً طرح طبقه بندی مشاغل ً پیشنهاد دهد که کارمند واجد شرایط تغییر داده شده می باشد یا خیر. در صورتی که کارمند واجد شرایط نباشد نیز سیستم علت عدم واجد شرایط بودن کارمند را توضیح خواهد داد.
این فرم شامل دو صفحه اصلی می باشد:
صفحه اول- صورتجلسه طرح طبقه بندی مشاغل: در این صفحه اطلاعات اصلی صورتجلسه دریافت می شود. اطلاعاتی نظیر کارمندی که صورتجلسه برای او صادر
می شود، تاریخ اجرای صورتجلسه و …
صفحه دوم- تغییرات در وضعیت خدمتی کارمند: در این صفحه اطلاعات خدمتی کارمند که در اثر صورتجلسه تغییر پیدا می کند وارد می شود.
– اقلام اطلاعاتی صفحه اول به شرح زیر است:
1- سازمان: کد و عنوان سازمان جاری است
2- شماره کامپیوتری صورتجلسه
3- وضعیت: آخرین وضعیت صورتجلسه طرح طبقه بندی مشاغل مورد نظر می باشد
4- شماره صورتجلسه
5- تاریخ صورتجلسه
6- تاریخ اجرا
7- کارمند : شماره کارمندی و نام و نام خانوادگی کارمند مورد نظرمی باشد
8- موضوع صورتجلسه
– اقلام اطلاعاتی صفحه دوم به شرح زیر است:
1- رسته 7- طبقه
2- رشته شغلی 8- گروه ارزیابی
3- سازمان 9- نوع استخدام
4- واحد سازمانی 10- وضعیت اشتغال
5- پست 11- محل خدمت
6- گروه 12- آخرین مدرک تحصیلی
7- حکم کارگزینی
این صفحه به منظور تنظیم و تایید احکام کارگزینی به کار می رود. فرم حکم کارگزینی از چهار صفحه اصلی تشکیل شده است:
صفحه اول- حکم کارگزینی: در این صفحه اطلاعات اصلی حکم کارگزینی وارد می شود اطلاعاتی نظیر نوع حکم، شرح حکم، تاریخ اجرای حکم، تاریخ صدور حکم، نام کارمند مجموع حقوق و مزایا
صفحه دوم- در هنگام و پس از اجرای حکم : این صفحه مشخص کننده اثر حکم بر روی وضعیت خدمتی کارمند است.
صفحه سوم- عوامل حقوقی: در این صفحه عوامل حقوقی حکم وارد می شود. در این مورد سیستم به صورت خودکار توانایی مشخص کردن عوامل مناسب و مبلغ هر یک را دارد.
صفحه چهارم- مدارک مرتبط حکم کارگزینی: در این صفحه اطلاعات مدارک ثبت شده حکم کارگزینی وارد می شود. مدارکی نظیر مجوز جذب نیرو، صورتجلسه طرح طبقه بندی مشاغل و …
8- اصلاحیه حکم کارگزینی
اطلاعات مربوط به اصلاحیه احکام کارگزینی توسط این فرم تنظیم و تایید می شود این فرم از چهار صفحه تشکیل شده است.
صفحه اول- اصلاحیه حکم کارگزینی : اطلاعات اصلی اصلاحیه در این صفحه وارد می شود. اطلاعاتی نظیر کارمندی که باید احکام کارگزینی مربوط به وی اصلاح شود تاریخ اجرای اصلاحیه، تاریخ صدور اصلاحیه، کارمند، وضعیت و …
صفحه دوم- اطلاعات حکم کارگزینی پیش از اصلاح: در این قسمت اطلاعات فعلی حکم کارگزینی، حکمی که باید اصلاح شود وارد می شود.
صفحه سوم- اطلاعات حکم کارگزینی پس از اصلاح: در این صفحه اطلاعاتی از حکم کارگزینی که باید اصلاح شود به جز عوامل حقوقی وارد می شود.
صفحه چهارم- عوامل حقوقی اصلاح شده: در این صفحه عوامل حقوقی حکم کارگزینی که باید اصلاح شود در صفحه اول انتخاب شده وارد می شود .
9- ثبت اطلاعات وابسته به فرد
1-9- ثبت اطلاعات ضریب افزایش سنواتی کارکنان:
این فرم برای ثبت اطلاعات ضریب افزایش سنواتی کارکنان به کار می رود. به کمک این فرم می توان به صورت یکجا ضریب سنواتی کارکنان را وارد کرد.
اقلام اطلاعاتی این فرم شامل موارد زیر می باشد:
1- ردیف : شماره سریالی که از طرف سیستم به اطلاعات ضریب افزایش سنواتی شخص مورد نظر تخصیص داده می شود .
2- شماره کارمندی
3- نام و نام خانوادگی
4- تاریخ اجرا
5- ضریب افزایش سنواتی
2-9- ثبت اطلاعات ضریب افزایش سنواتی بسیج کارکنان
این فرم برای ثبت اطلاعات ضریب افزایش سنواتی بسیج کارکنان به کار
می رود به کمک این فرم می توان به صورت یکجا ضریب افزایش سنواتی بسیج کارکنان را وارد کرد سیستم از ضرایب وارد شده در این فرم استفاده می کند و در صفحه " حکم کارگزینی" ضریب افزایش سنواتی بسیج کارکنان را به صورت خودکار بازیابی کرده و در اختیار کاربرقرار می دهد. این فرم از اقلام اطلاعاتی زیر تشکیل شده است:
1- ردیف: ردیف در واقع همان شماره سریالی است که از طرف سیستم به اطلاعات ضریب افزایش بسیج شخص مورد نظر تخصیص داده می شود.
2- شماره کارمندی
3- نام و نام خانوادگی
4- تاریخ اجرا
5- ضریب افزایش سنواتی بسیج
3-9- ثبت اطلاعات اضافات موردی به کارکنان
اطلاعات مربوط به اضافات موردی که به هر علتی به هر کدام از عوامل حقوقی حکم کارگزینی کارمند مورد نظر به صورت درصدی و یا مبلغی اضافه می گردد توسط این فرم ثبت می گردد:
محتویات این فرم عبارتند از:
1- شماره کارمندی
2- نام و نام خانوادگی
3- نام عامل حقوقی
4- تاریخ شروع
5- تاریخ خاتمه
6- درصد اضافه
7- مبلغ اضافه
4-9- ثبت اطلاعات سابقه دولتی کارکنان
اطلاعات مربوط به سابقه دولتی کلیه کارکنان توسط این فرم ثبت می گردد:
این فرم متشکل از اقلام اطلاعاتی زیر است:
1- شماره کارمندی
2- نام و نام خانوادگی
3- تاریخ تنظیم
4- سال
5- ماه
6- روز
11