سیستم دریافت و پرداخت
عملیات مختلف دریافت، پرداخت، انتقال وجوه بین بانک، اعلامیه های برداشت و واریزها، تسهیلات دریافتی، صورتحسابهای بانکهای مختلف، صورت مغایرت بانکی (به صورت دستی و مکانیزه) تسعیر نرخ ارز در پایان هر دوره مالی (سال مالی) وصدور پیش نویس سندهای دفترداری روی انواع مختلف عملیات(دریافت، اصلاحیه دریافت، انواع گردش اوراق بهادار به تفکیک نوع گردش، پرداخت، اصلاحیه پرداخت ،انتقال وجوه، برداشت و واریز) وتهیه گزارشات متنوع در این سیستم دیده شده است.
1- امکان تشخیص حساب مکانیزه
2- امکان کنترل نمونه امضا مراجعه کننده و شماره حساب مربوط به آنها با چک دریافتی
3- ثبت و آرشیو سوابق از کلیه گردشهای مختلف چک اعم از واگذاری به بانک، ثبت وصولی، ثبت اسناد برگشتی و …
4- امکان چاپ روی چکهای مختلف مربوط به بانکهای مختلف و انواع فرمهای واگذاری مربوط به بانکهای مختلف
5- امکان ثبت و نگهداری دریافت و پرداخت به صورتهای مختلف مثل وجه نقد، اوراق بهادار تضمینی (با دریافت تضمین) و غیر تضمینی و همچنین دریافتهای فیش واریزی و حواله از واحدهای مختلف
6- پرداخت چک از محل چکهای دریافت شده نزد شرکت
7- پرداخت اوراق بهادار سررسیددار (بلند مدت) و به روزآوری موجودی حسابها هنگام سررسید.
8- امکان اصلاح دستور دریافت و دستور پرداخت (حتی با وجود سند دفترداری مربوطه) در موارد تغییر تفصیلی، موارد طبقه بندی، مبلغ، مشخصات اوراق بهادار، سررسید، محل پرداخت (برای دستور پرداخت)، تشخیص حسابها (کدهای حساب) و شماره ضمانت نامه (برای دستور پرداخت)
9- امکان ابطال درخواست و یا دستور پرداخت
10- امکان ثبت اطلاعات اعلامیه های بانکها
11- امکان گزارش همزمان از مغایرتهای موجود در اسناد و حسابداری و اقلام باز صورتحساب
12- امکان تهیه گزارشات بسیار متنوع و کارآمد و مدیریتی از کلیه عملیاتها مثل دریافت و پرداخت و گردش اوراق بهادار و اعلامیه برداشت و واریز و صورت مغایرت
13- امکان تهیه صورت گردش وضعیت نقدینگی هم به صورت سالانه و هم ماهانه جهت برنامه ریزی بودجه
14- تهیه گزارش از فعالیتهایی که هنوز سند آنها در دفترداری صادر نشده می باشد.
سیستم حقوق و دستمزد
سیستم حقوق و دستمزد شامل عملیات مالی جهت پرداخت حقوق و مزایا برای پرسنل با انواع مختلف استخدام(قرارداد ساعتی یا قرارداد تمام وقت، قرارداد مشاوره ای و یا رسمی) می باشد.
1- امکان ورود اضافات و کسورات موردی یا مستمر مستقل از حکم کارگزینی پرسنل مثل سود سهام
2- امکان اعمال معافیتهای مالیاتی پرسنل (مثل وام بانک مسکن) برای مدت معین و میزان معافیت موثر روی حقوق پرسنل
3- امکان مشاهده اطلاعات کارکرد، حکم کارگزینی، اقساط وام بدهی، پرسنل مشمول کارانه، معوقه ها و لیست پس انداز و ذخیره سنوات.
4- محاسبه ذخیرهسنوات پرسنل، تهیه لیست حقوقی پرسنل برای انواع مختلف استخدام، ذخیره بن، لیست مساعده پرسنل، محاسبه معوقه حقوق پرسنل بدون محدودیت زمانی، بازخریدی پرسنل، تسویه حساب هنگام خروج از خدمت در این سیستم وجود دارد.
5- صدور درخواست پرداختها جهت صدور چک و پرداخت وجه به سسیتم دریافت و پرداخت و اسناد دفترداری مربوط به حقوق و دستمزد توسط سیستم.
6- امکان تهیه گزارشات متنوع و مختلف و همچنین گزارشات کنترلی برای قبل از محاسبه حقوق (جهت تکمیل اطلاعات, مثل اشخاصی که کارکردشان هنوز تهیه نشده است) و تهیه لیستهای ارسالی به خارج از شرکت مانند لیست بیمه های مختلف اعم از تامین اجتماعی، آینده ساز، بیمه تکمیلی، معوقه بیمه ها لیست مالیات ارسالی به دارایی، لیست مالیات عیدی، ایجاد فایلهای ارسالی به بانک و بیمه، همچنین گزارشات فیش حقوق، خالص پرداختی به تفکیکهای مختلف مرکز هزینه و غیره. لیست ذخیره سنوات، مساعده دایمی، اضافات و یا حتی گزارش از تک تک عوامل حقوقی
سیستم تنخواه گردان
کلیه عملیاتی که در مورد یک تنخواه گردان از ابتدای ایجاد و بسته شدن آن وجود دارد در این سیستم مکانیزه گنجانده شده است و گزارشات متنوع و مدیریتی لازم تهیه شده است. صدور سند ترمیم تنخواه دفترداری صدور درخواست پرداخت جهت ترمیم موجودی تنخواه دار نیز میسر می باشد.
1- امکان معرفی اقلام مشمول تنخواه و تشخیص حساب آنها(حسابهای طرفهای بدهکار و بستانکار در سند ترمیم تنخواه مربوطه به هر قلم مشمول و همچنین امکان معرفی منابعی (فروشگاه ها و …) که خرید از آنها انجام می شود.
2- امکان ثبت و نگهداری درخواست ایجاد / تغییر تنخواه گردان جهت ایجاد یک تنخواه گردان جدید، همچنین امکان اصلاح یک تنخواه گردان در صورت تغییر شرایط مبلغ و اقلام مجاز مشمول تنخواه دیده شده است و اعمال کنترل روی محاسبات ریالی
3- کنترل روی مجاز و غیر مجاز بودن و هزینه کردن اقلام مختلف به طوریکه هر تنخواه دار بر حسب اقلام مجاز خود تنها امکان تائید مخارج انجام شده اش را خواهد داشت.
4- معرفی حساب بانکی تنخواه دار (در صورتی که محل نگهداری تنخواه گردان نزد بانک باشد)
5- امکان صدور علی الحساب تنخواه گردان و چاپ (صدور) رسید علی الحساب جهت گرفتن امضا و ثبت مدارک هزینه شده پیوست
6- ثبت و نگهداری پرداختها به انضمام مدارک هزینه شده پیوست (فاکتور، هزینه) و اعمال کنترلهای مختلف روی مبالغ پرداختها با توجه به شرایط تصویب شده برای هر تنخواه گردان معرفی شده.
7- امکان معرفی اینکه هزینه های انجام شده به چه قسمت / مرکز هزینه ای شارژ شود.
8- امکان تنظیم اتوماتیک صورتخلاصه ترمیم تنخواه گردان و تعیین مبلغ قابل پرداخت به تنخواه دار طبق صورتخلاصه تنظیم شده. امکان تائید بخشی از صورتخلاصه نیز توسط مقامات و مسئولین ذیربط دیده شده است.
9- فرمها دارای گردش هستند لذا قابل کنترل و اعمال نظر روی شرایط فرمها توسط مقامات و مسئولین ذیربط می باشد.
10- امکان اصلاح صورتخلاصه (حتی بعد از صدور سند دفترداری) روی کدهای بدهکار
سیستم اموال
کلیه عملیات مربوط به اموال از زمان ورود به شرکت شامل عملیات جمعداری اموال (جابجایی ها، امانت دادن یا گرفتن، خروج دارایی)، عملیات مالی روی دارایی (خرید داریی به تفکیک یا گروهی، ارزش اضافات دارایی،تعمیر اساسی، اسقاط، اهدا، حذف، تعدیل کاهنده یا افزاینده قیمت دارایی)،کارت ثابت, بیمه دارایی، محاسبه ذخیره استهلاک، تهیه گزارشات متنوع تفکیکی و یا تجمعی در این سیستم قرارداده شده است.
1- امکان معرفی گروه های اصلی دارایی ها (مثل زمین, ساختمان, اثاثیه و منصوبات, دارایی ثابت، بهره برداری نشده و …) و گروههای فرعی دارایی ها، معرفی گروههای اصلی و گروه های فرعی جدول استهلاک، معرفی گروه های اصلی و فرعی محل های استقرار, دسته بندی علل انتقال دارایی و یا علل امانت دارایی.
2- امکان ثبت و نگهداری مشخصات دارایی ها در هر زمان که کاربر بخواهد.
3- امکان محاسبه استهلاک دارایی ها در هر زمان که کاربر بخواهد.
4- امکان ثبت خروج دارایی از سیستم ( به علل مختلف مثل اهدا دارایی، فروش دارایی و اسقاط دارایی).
5- امکان تهیه گزارشات بسیار متنوع و کارآمد بر اساس گروههای اصلی و فرعی، مراکز هزینه، محل استقرار در سیستم.
6- امکان تهیه گزارشی از داخل گزارش دیگر(DRILL DOWN) به عنوان مثال گزارش خرید دارایی به تفکیک مراکز هزینه، میزان دارایی خریداری شده در هر مرکز هزینه را لیست می کند و از همین گزارش می توان مرکز هزینه خاصی را انتخاب کرد و از روی آن، گزارش گروه های خریداری شده از دارایی را در آن مرکز هزینه تهیه کرد ، این کار می تواند سلسله مراتبی ادامه یابد تا به یک دارایی خاص برسد.
سیستم کارانه
کارانه به منزله پاداش بهره وری نیز می تواند باشد. بر اساس شاخصهای تعیین شده معمولاً مبلغی به عنوان پاداش بهره وری گروهی برای دوره ای محاسبه می شود. سپس بر اساس امتیازهای کسب شده توسط پرسنل در دوره معین، مبلغ برآورد شده بین پرسنل تقسیم می شود و بعنوان پیشنهاد به مقامات و مسئولین ذیربط ارائه می گردد و امکان اعمال نظر روی رقم پیشنهادی امکان پذیر می باشد. کلیه عملیات مربوط به تهیه کارانه از ابتدا تا انتها (حتی عملیات مربوط به مالی، درخواست پرداخت کارانه و سند دفترداری کارانه) در سیستم گنجانده شده است. قابلیتها و امکانات در سیستم در زیر آورده شده است.
1- امکان تعریف و تغییر اطلاعات سیستم کارانه از جمله بخشهای کارانه و واحدهای زیر مجموعه هر بخش، شاخصهای کارانه و نحوه محاسبه شاخصها (درصدی یا جدولی)، تخصیص شاخصهای کارانه، تعیین شاخص اصلی برای هر بخش کارانه، ارزش دهی به معیارهای موثر در امتیازدهی به پرسنل.
2- امکان اعمال نظر بر روی رقمهای پیشنهادی درسطوح مختلف، بر روی فهرست افراد مشمول کارانه، همچنین امکان بخشی از کارانه به عنوان ذخیره وپرداخت موردی از محل ذخیره شده می باشد.
3- پیشنهاد رایانه و محاسبات اتوماتیک در قسمتهای مختلف کارانه گنجانده شده و در صورت لزوم امکان اعمال نظر کاربر نیز بر روی آنها وجود دارد.
4- امکان تهیه گزارشات آماری و کنترلی جهت کمک به تنظیم و ردیابی کارهای کارانه به کاربران و مدیران ذیربط
سیستم پرسنلی
امور مربوط به اقدامات اولیه ورود به خدمت تا خروج پرسنل در این سیستم به شرح زیر مکانیزه گردیده است:
1- مقدمات ورود به خدمت شامل:
. درخواست استخدام: پرسشنامه درخواست استخدام،مصاحبه استخدامی، متقاضی، معاینه پزشکی متقاضی
. درخواست انتقال به شرکت – سازمان, درخواست مامور به شرکت / سازمان
. درخواست جذب نیرو و امور مربوط به آن
. امور مربوط به پذیرش کارآموز
. درخواست بازگشت به خدمت
2- ورود به خدمت شامل:
. تنظیم و تکمیل اطلاعات پرسنلی
. قرارداد کار موقت / خرید خدمات (انواع استخدام ها را در بر می گیرد)
. معرفی پرسنل جدید به واحد مربوطه
3- امور حین خدمت شامل:
. درخواست انتقال درون سازمانی پرسنل
. امور مربوط به تغییر پست و شغل پرسنل
. امور مربوط به تبدیل وضعیت استخدامی و تمدید قراردادها
. امور مربوط به از کار افتادگی، بیماری، حوادث و موارد مشابه
سیستم حضور و غیاب
عملیات مربوط به ورود و خروج کارکنان شامل مرخصیها، ماموریتها، اضافه کاری، شیفتها، تقویم کاری، کارکرد در این سیستم گنجانده شده، امکانات و قابلیتهای موارد ذکر شده در بالا به شرح زیر می باشد.
1- تعریف انواع تقویم کاری که برای هر تقویم می توان جداگانه تعطیل رسمی، تعطیل آخر هفته، تعطیل توافقی، رخدادها و مناسبتهای تاریخ را تعریف کرد.
2- تعریف انواع شیفتهای کاری از جمله شیفت هفتگی، گردشی(نوبت کاری) شیفت آزاد، شیفت بدون محدودیت نام برد. قابل ذکر است برای هر شیفت علاوه بر زمان ورود و خروج روزانه، می توان مشخصات دیگری متناسب با نوع شیفت تعیین نمود. از جمله مشخصات اضافه کاری، شب کاری، تعطیل رسمی، تعجیل و تاخیر، ورود شناور و غیره(مثل مجاز به اضافه کاری اول وقت یا آخر وقت یا بین زمان ذکر شده در این شیفت است یا نه اگر هست برای هر کدام محدودیت میزان اضافه کاری نیز قابل تعیین است و … ) همچنین می توان برای هر یک از پرسنل که شیفت شب کاری را دارد می توان انفرادی فقط برای وی گفته شود که مجاز به تعجیل و تاخیر نمی باشد. همچنین می توان پرسنل مجاز به استفاده از هر شیفت را تعیین کرد.
3- کلیه موارد مربوط به مرخصیها در سیستم دیده شده است، درخواست انواع مرخصی ساعتی و یا روزانه، درخواست لغو و یا اصلاح مرخصی، تهیه مرخصی ساعتی به صورت گروهی، صدور حکم مرخصی روزانه به صورت انفرادی و گروهی، محاسبه مانده مرخصی، خرید مرخصی. همچنین تسهیلات مربوط به دانشجویان، جانبازان، زمان شیردهی مهدکودک قابل تنظیم و اعمال است.
4- کلیه موارد مربوط به ماموریتها در سیستم دیده شده است، حالات مختلف انواع درخواست ماموریت مانند ساعتی، روزانه، داخل کشور، خارج از کشور، برون شهری بازگشت از ماموریت همچنین حکم ماموریت، لغو حکم ماموریت، درخواست اصلاح ماموریت در سیستم گنجانده شده است.
5- محاسبه کارکرد پرسنل به صورت روزانه و ماهیانه قابل انجام است. اصلاح ورود و خروج خوانده شده از دستگاههای کارت ساعت, اصلاح کارکرد چه دوره فعلی و چه دوره های قبل ممکن می باشد. در محاسبه کارکرد عوامل موثر بدین شرح هستند، کارکرد، غیبت، کسرکار، اضافه کار(در روز تعطیل، اول وقت، بین روز، آخر وقت)، مرخصی روزانه (با حقوق و بدون حقوق، استعلاجی …) و ماموریت روزانه.
امکان تهیه گزارشات متنوع آماری کارکردها، مغایرتها، مرخصی ها، مانده مرخصیها، ماموریتها
برای سهولت کاربران، برای انجام کنترلهای لازم در چنین سیستم حساس و پیچیده ای ماشین حساب ساعتی بسیار مفید نیز در این سیستم لحاظ گردیده است.
سیستم کارایی
این سیستم، عملیات مربوط به ثبت و نگهداری اطلاعات ارزیابی کارایی پرسنل را در بر می گیرد و با دریافت اطلاعات اولیه از جمله سهمیه امتیاز کارایی نهایی هر واحد حداکثر در سطح مدیریت، اقدام به محاسبه بودجه و ضریب بودجه کارایی هر دوره می نماید. مبنای کار سیستم معرفی دوره های ارزیابی می باشدکه به مرور زمان تعریف می شود. مبلغ کارایی می توان در حکم کارگزینی پرسنل آورده شود. لذا با زدن حکم کارگزینی مربوط به افزایش کارایی می توان در سیستم پرسنلی حکم مناسب صادر نمود. گزارشات مناسبی از پرسنل قابل ارزیابی، ارزیابی کارایی پرسنل به منظور کنترل، تصمیم گیری و آمارگیری از جنبه های مختلف کارایی پرسنل در سیستم لحاظ گردیده است.
سیستم خدمات رفاهی
این سیستم جهت مدیریت خدمات رفاهی پرسنل تهیه گردیده است. سیستم شامل بخشهای زیر می باشد که برای هر بخش توضیح مختصری داده می شود.
1- مدیریت اطلاعات کالاهای اهدایی به پرسنلی
ثبت و نگهداری تقویم زمانبندی اهدا کالا، ثبت و نگهداری اطلاعات توزیع کالاهای غیرنقدی به پرسنل واجد شرایط و نیز تهیه گزارشات مربوط به کالاهای اهدایی
2- مدیریت سفرها و اردوهای پرسنل
ثبت و نگهداری تقویم سفرهای سیاحتی، زیارتی و … پرسنل، ثبت و نگهداری اطلاعات مربوط به اردوها و دوره های برگزار شده و نیز اطلاعات اساتید و شرکت کنندگان دوره ها
3- ثبت و نگهداری هزینه های مربوط به ایاب و ذهاب و غذای پرسنل
ثبت مبالغ پرداخت به پرسنل تحت عناوین هزینه غذا و هزینه ایاب و ذهاب، در پایان , هر ماه سیستم حقوق و دستمزد این مبالغ را به پرسنل پرداخت می نماید.
سیستم خدمات اداری – پرسنلی
این سیستم شامل بخشهای وام، مساعده و علی الحساب، بن کارگری و سهام کارکنان می باشد که برای هر بخش توضیح مختصری داده می شود.
1- وام
ثبت و نگهداری اطلاعات مربوط به وام پرسنل و نحوه تقسیط آن
ثبت و نگهداری ارزش بندی عوامل برای محاسبه امتیاز متقاضی وام مسکن
ثبت و نگهداری تسویه حساب وام پرسنل
2- مساعده و علی الحساب
ثبت و نگهداری اطلاعات مربوط به مساعده و علی الحساب پرسنل، از طریق سیستم حقوق و دستمزد، از حقوق کارکنان کسر می گردد.
3- پاداش
ثبت و نگهداری پاداش پرسنل
4- بن کارگری
ثبت و نگهداری مبالغ بن کارگری، تهیه لیست ارسالی به وزارت کار و دریافت بن از وزارت کار
5- سهام کارکنان
ثبت و نگهداری اطلاعات مربوط به سهام کارکنان1
سیستم یکپارچه حسابداری
به علّت گستردگی و پیچیدگی موجود در سیستمهای سازمانی، مدیران می باید سازمان خود را به سمت مکانیزه شدن هدایت کنند که در رقابت فردا جایی برای سیتمهای سنّتی و منفرد وجود ندارد.
شرکت آیتی پرداز جهت ورود شما به این پهنه ناگریز برنامه ریزی خاصی تدوین کرده است.استفاده از نرم افزارهای یکپارچه و هماهنگ ضامن که در راستای آرمانها و گزارشات مدیریت طراحی گردیده است که با استفاده از اطلاعات و ارائه دورنمای کلی به مدیران راه را برای پیشرفت سازمان روشن می سازد.
نرم افزارهای ضامن علاوه برتقابل با یکدیگر امکان بکارگیری مستقل رانیز دارند و می توانید با استفاده از هر سیستم از فواید آن بهره مند گردید.
سیستم حسابداری:
این سیستم با استفاده از جدیدترین متد حسابداری روز تهیه گردیده و علاوه بر امکانات استاندارد، از سیستمهای مرتبط با آن (دریافت و پرداخت ،فروش …) نیز پشتیبانی مینماید و حسابدار ارشد را قادر میسازد تا اسناد دریافتی از سیستمهای دیگر را بکار گرفته و از دید مالی کنترل نماید.امکان گسترش و هماهنگی این سیستم با سازمان درخواست کننده پیش بینی گردیده و قابل انعطاف به سیستم حسابداری صنعتی و مباحث بهای تمام شده نیز میباشد.
سیستم خزانه داری :
این سیستم کاملا مکانیزه میباشد و کاربران شما بدون آگاهی از عملیات پشت پرده ای که این نرم افزار در ارتباط با سیستم مالی و کنترل وجوه انجام میدهد کار ثبت را ادامه داده و با پوشش کلیه عملیات خزانه داری یکی از ارکان اصلی سیستم یکپارچه میباشد.
سیستم کنترل قرارداد و فروش :
این سیستم که در اختیار واحد فروش قرار میگیرد علاوه بر دارا بودن هرگونه عملیات مرتبط با قراردادهای منعقده و فروش همچنین فرستادن اسناد به سیستم مالی ،درصورت لزوم میتواند به سیستم فروش توزیع نیز مجهز گردد که بخاطر تقابل با سیستم مالی و سایر سیستمها ،عملیات فروش را بسیار شفاف و بدور از ریسک انجام میدهد.
سیستم انبار :
این سیستم به دلیل شرایط خاصی که ماهیت انبار دارد از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و نگرانی شما را از نحوه کدینگ،نوع محصولات و طریقه انبارگردانیتان برطرف میسازد و حتی خاص ترین کالاها در خاص ترین انبارها را پشتیبانی مینماید.
سیستم پرسنلی :
این سیستم عملیات مربوط به پرسنل را بسیار دقیق و کاملا مکانیزه کنترل مینماید و امکان تسریع در برنامه ریزی نیروی انسانی و کمک به سیستمهای برنامه ریزی تولید ،کنترل کارکرد و حقوق و دستمزد را بر عهده دارد.
سیستم حقوق و دستمزد :
این سیستم در ارتباط منظم با سیستم پرسنلی عهده دار محاسبه حقوق و مزایای پرسنل است و با ارتباط سودمندی که با سیستم مالی برقرار میسازد ،عملیات را کارامدتر انجام میدهد.تلاش طراحان این سیستم برآن بوده اند که سیستم را کاملا پویا و انعطاف پذیر طراحی نمایند.
سیسم مدیریت :
این سیستم شالوده کلیه سیستمهای بالاست که میتواند با استفاده از اطلاعات جزئی مفید درج شده در زیرسیستمهای خود گزارشات کلی و سودمندی را در اختیار مدیران رده های مختلف قرار دهد.و آینده سازمان را ترسیم نموده و تصمیمات مدیریت را عاری از اشتباهات جبران ناپذیر نماید.
توجه داشته باشید که نحوه طراحی تمامی سیستمهای بالا به گونه ایست که میتوانند مستقلا و بدون ارتباط با سیستمی دیگر به کار خود ادامه دهند ،اما پیشنهاد مجموعه آیتی پرداز به شما،همراه سازی حداقل سیستم مالی به سیستم انتخابی شماست.
در این مقاله سعی داریم اصول کلی و بخش هایی از تعاریف اصلی و پایه مدیریت منابع انسانی را به بحث بگذاریم. هرچند شرح در مبحث مدیریت منابع انسانی فراتر از چند صفحه و چند مقال است.اول باید دانست که مفهوم مدیریت منابع انسانی چیست؟ و تعریف و محدوده آن چیست؟
منظور از مدیریت منابع انسانی، سیاست ها و اقدامات موردنیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبه هایی از فعالیت کارکنان بستگی دارد. به ویژه برای کارمندیابی، آموزش کارکنان، سیستم حقوق و دستمزد و پاداش و ارزیابی عملکردها. به عنوان مثال این سیاست ها و اقدامات شامل موارد ذیل است:
1. تجزیه و تحلیل شغل (تعیین ماهیت شغل هریک از پرسنل)
2. برنامه ریزی منابع انسانی و کارمندیابی
3. استخدام داوطلبان ذیصلاحیت
4. برگزاری دوره های آموزشی جهت پرسنل تازه استخدام
5. ارزیابی عملکردها
6. سیستم حقوق و دستمزد
7. سیستم تشویق و پاداش
8. ارتباط گیری با پرسنل
9. توسعه و تجهیز نیروی انسانی
10. متعهد نمودن پرسنل به سازمان
طراحی و اجرای آیتم های فوق در صورتی محقق می شود که مدیر در موارد زیر آگاهی های لازم را داشته باشد:
الف – فرصت برابر و اقدام مثبت
ب – ایمنی، بهداشت و سلامت پرسنل
ج – رسیدگی به شکایات و داشتن روابط کاری مناسب
حال به اینجا رسیده ایم که بدانیم چرا برای همه مدیران مدیریت منابع انسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟
شاید از طریق فهرست کردن اشتباهاتی که در زمینه امور کارکنان رخ می دهد (و مدیر نمی خواهد به هنگام مدیریت مرتکب چنین اشتباهاتی شود) بتوان به این پرسش جواب داد و برای مثال یک مدیر خوب دلش نمی خواهد که اشتباهات زیر را مرتکب شود:
1. فردی را استخدام کند که برای شغل موردنظر مناسب نیست
2. شاهد جابجایی بسیار بالای پرسنل باشد.
3. کارکنانی را استخدام نماید که به هنگام کار نهایت سعی خود را نمی نمایند.
4. متهم شود که تبعیض قائل شود.
5. شرکت او متهم به رعایت نکردن قوانین شود.
6. در رفتار با پرسنل متهم به نقض مقررات شود.
کسی که اطلاع کافی از مسائل و امور حساس مدیریت منابع انسانی داشته باشد، می تواند اطمینان یابد که از چنین اشتباهاتی اجتناب خواهد شد. مهمتر اینکه اطلاع از این مهم به فرد کمک می کند تا در سایه عملیات دیگران به نتیجه هایی آموزنده دست یابد. لازم به یادآوری است که شاید یک مدیر در زمینه های زیادی دچار هیچ نوع لغزشی نشود (برای مثال، برنامه هایی بسیار عالی تدوین نماید، نمودار سازمانی بسیار روشن و مشخص رسم کند، خطوط مونتاژ بسیار پیشرفته ایجاد کند و از سیستم های کنترل بسیار پیچیده و پیشرفته حسابداری و غیره استفاده نماید) ولی به سبب استخدام افرادی که واجد شرایط لازم نیستند و یا به سبب ایجاد نکردن انگیزه های لازم در کارکنان، در کار خود ناموفق باشد. از سوی دیگر بسیاری از مدیران، چه رئیس، فرمانده ارتش، فرماندار یا سرپرست کارگاه، حتی با داشتن برنامه ها، سازمان یا اعمال کنترلهای نامناسب باز هم شاهد موفقیت های زیادی بوده اند. آنها بدین دلیل موفق بوده اند که به هنگام گزینش و استخدام افراد مناسب (واجد شرایط) برای مشاغل ذیربط و نیز در زمینه ایجاد انگیزه در کارکنان، ارزیابی عملکردها و سرانجام آموزش آنها از مهارت و تجربه لازم برخوردار بوده اند. لازم به یادآوری است که هدف نهایی مدیریت دستیابی به نتیجه های موردنظر است و این که مدیر باید از طریق سایر افراد به این نتیجه ها دست یابد.
ثبت اطلاعات مشخصات پرسنلی ، احکام ترمیم حقوق و مزایا ، کارکرد ماهانه و روزانه ، اضافات و کسورات و امکان تعدیل آنها .
انجام محاسبات مربوط به کلیه پرداختها و کسورات و تهیه سند مکانیزه به تفکیک مراکز هزینه ، واحدها ، نوع شغل و …… جهت تغذیه به سیستم حسابداری مالی .
معرفی انواع پرداختها و کسورات .
معرفی انواع کارکرد ها .
عملیات مربوط به وامهای مختلف کارکنان .
پرداخت مساعده براساس ضوابط هر شرکت .
پرداخت حقوق و مزایا به تفکیک محل کار ، واحد ها ، مراکز هزینه ، شهرهای مختلف و ….
محاسبه عیدی و پاداش سالانه و امکان صدور سند ذخیره عیدی مکانیزه به سیستم مالی .
محاسبه ذخیره سنوات ( بازخرید کارکنان ) و امکان صدور سند مکانیزه به سیستم مالی .
محاسبه تعدیلات معوق ( Back pay ) بصورت نامحدود .
اعمال پرداختها و کسورات معوق در تاریخهای تحقق یافته با درنظر گرفتن تاثیرات حاصله در سقف بیمه ، مالیات و …… در ماه مربوطه .
اعمال کلیه تغییرات ناشی از تغییر در قوانین و روشهای حقوق و دستمزد ، بدون نیاز به تغییر در برنامه ها.
تولید گزارشات استاندارد سیستم نظیر گزارش بیمه ، مالیات و …
ارائه اطلاعات عملیاتی ، تاریخچه ای و مدیریتی کارکنان از طریق امکان طراحی و تولید گزارشات پیش بینی نشده .
طراحی فرمهای مورد نظر بطور دلخواه و چاپ آنها .
ثبت اطلاعات عمومی شرکت برای جلوگیری از عملیات داده آمایی تکراری جهت کلیه کارکنان .
داشتن پایگاه اطلاعاتی مشترک با سیستم پرسنلی جهت اعمال لحظه ای اسناد وارده در سیستم پرسنلی .
طراحی فرمهای ورودی اسناد حقوق جهت انطباق سی ستم با فرمهای جاری هر سازمان .
محاسبه مالیات به سه روش مالیات سالانه ، مالیات سال تا ماه و مالیات ماهانه .
محاسبه انواع بیمه های خدمات درمانی ، تامین اجتماعی و بیمه های خصوصی .
صدور سند خودکار در بخش اسناد جاری و معوقه حقوق جهت تسهیل در امر داده آمایی اطلاعات
تهیه گزارشات متنوع از ماههای گذشته بصورت نامحدود بدون نیاز به ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات .
معرفی نحوه محاسبه اضافات و کسورات بصورت خاص جهت انطباق با رویه های جاری هر سازمان
معرفی کاربران ، گروه کاربران و محدوده عملیاتی آنها جهت تامین امنیت اطلاعات .
تعریف نحوه دسترسی و جستجوی فرد یا گروهی از افراد در تمامی بخش های اطلاعاتی سیستم مانند :
· معرفی مشخصات کارکنان
· اسناد جاری حقوق و دستمزد
· اسناد معوقه حقوق و دستمزد
· تعذیه کارکرد 2
1 . http://64.233.183.104/search?q=cache:USWhb
2 . http://64.233.183.104/search?q=cache
—————
————————————————————
—————
————————————————————
16