موضوع اقدام پژوهی :
چگونه می توانم رفتارناپسند (فحش و استفاده از الفاظ نامتعارف ) را در دانش آموزم برطرف کنم؟
فهرست مطالب
چکیده 3
مقدمه 4
توصیف وضعیت موجود 5
تعریف واژگان 6
گرد آوری اطلاعات (شواهد 1) 6
مشاهده 6
شیوه های مشاهده 6
الف ) مشاهده با استفاده از شیوه آماری 6
هفته اول 7
مصاحبه: 7
یافته های علمی 8
عوامل موثر بر پرخاشگری 8
عوامل خانوادگی پرخاشگری 9
عوامل محیطی (اجتماعی – فرهنگی) 10
زیان های پرخاشگری 11
پیشینه تحقیق 13
تجزیه وتحلیل داده ها 13
انتخاب راه حل یا راه حل های موقتی 14
اعتبار بخشی راه حل 15
نحوه اجراء 16
گردآوری شواهد2 16
توصیف وضعیت مطلوب 16
پیشنهادات 17
منابع 17
چکیده
بى تردید، شیوع پرخاشگرى در میان نوجوانان، موجب نگرانى بسیارى از خانواده ها، اولیا، مربیان و مسوولان کشور است.گسترش روزافزون این نابهنجارى رفتارى در شکل هاى گوناگون، بر زندگى فردى و اجتماعى انسان ها تاثیرات منفى گذاشته و آرامش و احساس ایمنى را مورد تهدید قرار مى دهد.شاید بتوان گفت که فحش وناسزا گفتن در بین نوجوانان یکی از دغدغه هایی است که خانواده ها از ان رنج می برند چرا که نگران آینده فرزندشان میباشند دراین تحقیق سعی بر آن شده است که عوامل ایجاد این رفتار و راه حل های اساسی برای کاهش این رفتار نامتعارف بیان شود.من در این تحقیق ابتدا به بیان موضوع تحقیق پرداختم وسپس باتوصیف وضعیت موجود به بیان مسئله وجمع آوری شواهدی مبنی بروجود مشکل یا همان مسئله پرداختم بعد از آن به گرد اوری اطلاعات از طریق مشاهده ویاداشت برداری وهمچنین از یافته های علمی دیگران استفاده شده است وبا استفاده از شیوه شش پرسش یافته ها تجزیه و تحلیل شده است راه حل های پیشنهادی با مشارکت همکاران بیان شده وپس از اعتبار سنجی توسط همکاران وشورای دبیران به مدت دو هفته روز اجرا گردید وبعداز ان مدت دوبار ه مورد ارزیابی قرار گرفت ودر نهایت نتیجه گیری منطقی صورت گرفت که نتایج آن در این تحقیق بیان شده است .
مقدمه
پرخاشگری واکنش کلی نسبت به ناکامی است هرچند افراد همیشه پاسخهای پرخاشگرانه آشکار از خود نشان نمی دهند وآن ها را در وجود خود سرکوب می کنند. مثلا پسری که به وسیله یکی از همکلاسان خود مورد اهانت قرار گرفته غالبا به طور فیزیکی به او حمله ور می شود.وفحش وناسزا ، زدوخوردها ودعوا های حیاط مدرسه، خود نشانه هایی ازاین پرخاشگریهاست.
گروهی از روانشناسان معتقدند که طبقات اجتماعی غیر مرفه جامعه ،بیشتر از طبقات متوسط ومرفه جامعه احساسا ت پرخاشگرانه خود را ابراز وآشکار می سازند. (نژاد, 1378)
کارن هورنی روانشناس معروف معتقد است که سرکوب همه احساسات پرخاشگرانه وخصمانه از نقطه نظر سلامت روان بسیار بد وگاه خطر ناک است زیرا سرکوب چنین احساساتی سر انجام به اضطراب و واکنشهای عصبی می انجامد بنابراین پیشنهاد می کند که انسان باید گهگاه احساسات خصمانه خویش را ابراز کند تااز شدت فشار درونی جلوگیری به عمل آید.
نکته مهم آنست که همه افراد دچار احساسات پر خاشگرانه می شوند وروانشناسان کانالهای اجتماع پسند متعددی را برای تسکین ورهایی از این احساسات بیان می کنند که به ویژه در مدارس می توانند مور د استفاده قرار گیرند. ازجمله مسابقات ورزشی ، نقاشی، نمایشنامه وغیره می باشد. (نژاد, 1378)
توصیف وضعیت موجود
اینجانب خسرو محمدی کتولی ، دارای مدرک لیسانس ادبیات ، مدت 30 سال است که مشغول خدمت در نظام تعلیم و تربیت این مرزو بوم هستم . در حال حاضر پست سازمانی من معاونت آموزشی آموزشگاه حاج محمد کر روستای حسن طبیب شهرستان علی آبادکتول می باشد .
.دراین مدرسه بین همکاران جو بسیار صمیمی وجود دارد ومدرسه ای است دارای نظم و انضباط .
در کلاس سوم این آموزشگاه دانش آموزی دارم بنام مقداد که باتوجه به اینکه از نظر درسی مشکلی ندارد اما هنگامی که درگروه قرار می گیرد بادوستانش درگیر می شود واز الفاظ رکیک ونا متعارف(فحش دادن به پدر ومادر دانش اموزان ) استفاده می کند که این عمل او باعث
رنجش وناراحتی دوستانش می شود من بارها با او صحبت کرده ام ودلیل این رفتار را از او سوال کر ده ام واو هر بار جوابی می دهد یک بار می گوید دست خودم نیست یا می گوید نمی توانم ومن اورا بار ها راهنمایی کرده ام اما باز هم این رفتار را از خود نشان می دهد واین عمل او باعث شده که بد نبال پیدا کردن دلایل این رفتار او باشم تا بتوانم آنرا شناسایی و بر طرف کنم
این موضوع را با مدیر وسایر همکاران درمیان گذاشتم تانظر آنان را درمورد رفتار این دانش آموزبدانم دفتر انضباطی مدرسه راهم بررسی کردم وباتوجه به نظر همکاران و ارزیابی دفتر انضباطی به این نتیجه رسیدم که این دانش آموز تنها در کلاس من این رفتار را ندارد بلکه درسایر کلاس ها وگروه ها نیز چنین رفتاری دارد به همین دلیل این مسّله استفاده کردناز الفاظ رکیک ونا متعارف(فحش دادن به پدر ومادر دانش اموزان ) توسط این دانش آموز توجه مرا بیشتر به خود جلب کرد که چرا این دانش آموز از این الفاظ استفاده می کندو این مسئله برای من به وجود آمد که من به عنوان یک معلم چگونه می توانم این رفتارپرخاشگری (فحش و استفاده از الفاظ نامتعارف ) را در دانش آموزم برطرف کنم؟
تعریف واژگان
چگونه:چه نوع ، چه قسم
می توانم: قدرت داشتن ،از عهده کاری بر آمدن
پر خاشگری: ستیزه گری، جنگ وجدال،سخن زشت
گروه: جماعت
دانش آموز : به محصل دوره ابتدایی ، دوره راهنمایی یا دبیرستان گفته می شود.(شمیم, 1379)
منظور از دانش آموز در این تحقیق محصل دوره دوم تحصیل یا همان دوره راهنمایی در ایران است.
منظور از معلم در اینجا خود محقق که با این دانش آموز سرو کار دارد.
گرد آوری اطلاعات (شواهد 1)
مشاهده
اگر به صورت منظم ، به اتفاق ها و رخدادهای پیرامون خود را تماشا کنید ، می توان گفت از فن مشاهده استفاده کرده اید (غفاریان, 1392)
شیوه های مشاهده
الف ) مشاهده با استفاده از شیوه آماری
این شیوه صرفاً برای شمردن تعداد دفعات یک عمل یا رخداد به کار می رود . معمولاً مشاهده تمام قسمت های یک عمل در یک وضعیت خاص نا ممکن است ، بنابراین مجبورید دست به گزینش بزنید و بخش هایی از عمل را در یک زما محدود مشاهده کنید (غفاریان, 1392)
مشاهده من با مشاهده این دانش آموز به مدت یک هفته در کلاس وکار گاه متوجه این رفتار دراو شدم
استفاده از الفاظ رکیک و نامتعارف
منظور از الفاظ رکیک در اینجا فحش دادن به پدر , مادر, خواهر وسایر بستگان دیگر دانش آموزان است.
ساعت درسی
نوع رفتار
شنبه
یک شنبه
دوشنبه
سه شنبه
چهار شنبه
تعداد دفعات درهفته
ریاضی
الفاظ رکیک یا نامتعارف
3
4
2
9
زبان انگلیسی
الفاظ رکیک ونا متعارف
3
4
7
جمع
کل
16
یادداشت برداری در این روش من باهمکاری دوتن دیگر از همکارانم دبیر ریاضی و دبیر زبان انگلیسی وبیان کردن موضوع از آنان در خواست کردم این دانش آموز را در کلاس های درس خودشان به مدت یک هفته زیر نظر داشته باشند و رفتار اورا در کلاس درس خود باذکر نوع رفتار- تعداد دفعات – شرایط فردی یا گروهی یاداشت کنند وپس از دو هفته به من گزارش کنند که این نتایج زیر به دست آمد
هفته اول
بابررسی این رفتار از دانش آموز به مدت چهار روز نشان داد که او16 بار این رفتاررادر ساعت درس ریاضی وزبان انگلیسی تکرار نموده است
مصاحبه:
من برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر مادر این دانش آموز رانیز به مدرسه دعوت کردم وبا او راجع به این موضوع گفتگو کردم مادر نیز از این رفتار فرزندش بسیار ناراحت بود وبیان می داشت که پدرش هم کار گر ساده است وبیشتر اوقات سال در گرگان به کارگری مشغول است ودرمنزل نیست و فرزندش در منزل با آنان وخواهر وبرادرش هم بیشتر مواقع همینطور بر خوردرا دارد.مادر بیان می داشت که فرزندش بیشتر درمواقعی این رفتار را درمنزل از خود نشان می دهد که یا 1-فیلم نگاه می کند 2- زمانی که با دوستانش بیرون می رود وبا آنان میگردد.3- زمانی که از ما پولی در خواست می کند وما ازاو می پرسیم برای چه می خواهی 4-زمانی که خواهر وبرادر کوچکترش دست به وسایلش می زنند
یافته های علمی
عوامل موثر بر پرخاشگری
به طور کلى، عوامل موثر بر پرخاشگرى را به سه دسته مى توان تقسیم کرد:
الف – عوامل زیست شناختى
1.مواد زیست شیمیایى: در این زمینه، مى توان به تحقیقات جالین و مک نرى که در پژوهش هاى خود به این نتیجه رسیدند که افزایش تستوسترون در سطح خون موجب پرخاشگرى مى شود یا کاهش سروتونین موجب تغییرات بدخلقى مى گردد و بر بروز رفتارهاى هیجانى از جمله پرخاشگرى تاثیر دارد، اشاره کرد;
2.گرما: براى مثال، پژوهش هاى بارون و بل در 1977;
3.برانگیختگى جنسى: براى مثال، پژوهش هاى بارون وبریانت (Bryant, J. H. ;1972)
4.الکل: براى مثال، پژوهش هاى لئونارد (Leonard, D. G. B. 1983)
ب – عوامل روان شناختى
1.افسردگى: براى مثال، پژوهش هاى بوهیم (Bohime, D. 1966)
2.الگوى شخصیت: براى مثال، پژوهش هاى ماتیوس) ;(Mattews, K.A.1989)
3.تاثیر حرمت خود: براى مثال، پژوهش هاى رنزى ;(Renzi, D. 1984)
4.تاثیر احساس گناه: (38) براى مثال، پژوهش هاى مانزى (Manzy, H. 1991)
ج – عوامل فرهنگى – اجتماعى – اقتصادى و محیطى
1.خانواده: براى مثال، پژوهش هاى فریم ;(Frame, N. 1974)
2.تسلیح: وقتى فرد مسلح باشد، امکان رفتار پرخاشگرانه در او تقویت مى شود.براى مثال، پژوهش هاى برکوویتز در 1974;
3.فقر: براى مثال، پژوهش هاى ویلیامز ;(Williamz, R. L. 1984)
4.تاثیرات الگویى: براى مثال، پژوهش هاى بندورا در 1973;
5.تاثیرات پاداش و تایید اجتماعى: براى مثال، پژوهش هاى بندورا در 1973 که در نظریه یادگیرى اجتماعى مطرح شد;
6.تاثیروسایل ارتباطجمعى: براى مثال، پژوهش هاى برکوویتز در 1984. (39
عوامل خانوادگی پرخاشگری
عوامل خانوادگی به عنوان یکسری از عوامل محیطی در بررسی عوامل تربیتی افراد موثر میباشند، چرا که خانواده به عنوان اولین محیط اجتماعی زندگی افراد بسیار حائز اهمیت میباشد و خیلی از چیزها را افراد در سالهای اولیه حیات اجتماعی خود در آن می آموزند. خانواده میتواند از جهات مختلف موجب بروز یا تشدید پرخاشگری شود که مهمترین این عوامل عبارتند از: 1) نحوه برخورد والدین با نیازهای فرد: معمولا کودکی که وسایل و اسباب بازی مورد علاقه خود را در دست دیگری می بیند برانگیخته میشود و در صدر گرفتن آن حتی با اعمال خشونت می شود.تجربه نشانگر آن است که چنانچه در کودکی همیشه توقعات و انتظارات فرد برآورده شده باشد او بیشتر از کسانی که توقعات و انتظاراتشان برآورده نشده است خشمگین وپرخاشگر می شود. 2) وجود الگوهای نامناسب، داشتن الگوی مناسب در زندگی یکی از نیازهای انسان است زیرا انسانها علاقه مند هستند که رفتار و کردار خود را مطابق با کسی که مورد علاقه خودشان است انجام دهند و چنین کسانی را راهنما و الگوی زندگی خود قرار دهند بررسی های انجام شده نشان میدهد که بیشتر نوجوانان پرخاشگر والدین خشن و متخاصمی داشته اند یعنی نه تنها کودک آنها از محبت لازم برخوردار نبود از الگوی پرخاشگری موجود در خانواده نیز تاثیر پذیرفته بود. دیکتاتوری خانواده هایی که تابع اصول دیکتاتوری هستند معمولا رشد فرزندانشان را محدود می کند در این نوع از خانواده یک نفر حاکم بر اعمال و رفتار دیگران است که غالبا پدر چنین نقشی را دارد اما گاهی اوقات مادر، خواهران و برادران بزرگتر نیز با دیکتاتوری رفتار می کنند در این گونه خانواده ها فرد دیکتاتور تصمیم می گیرد، هدف تعیین می کند، راه نشان میدهد، وظیفه معلوم میکند، برنامه می ریزد و همه باید به طور مطلق مطابق میل او رفتار کند و حق اظهارنظر از آن اوست. بچه هایی که در محیط دیکتاتوری پرورش پیدا می کنند ظاهرا حالت تسلیم و اطاعت در رفتارشان مشاهده می شود و همین حالت آنهارا به هیجان و اضطراب وا می دارد. این بچه ها در مقابل دیگران حالت دشمنی و خصومت به خود میگیرند و به بچه های هم سن و سال خود یا کمتر از خود صدمه می رسانند این افراد از تعصب خاصی نیز برخوردارند و از به سر بردن با دیگران عاجز هستند، در کارهای گروهی نمی توانند شرکت کنند و از اعتماد به نفس ضعیفی برخوردارند و در امور زندگیشان بی لیاقتی خود را نشان میدهند و اغلب در کارها با شکست روبرو می شوند. 3) تاثیر رفتار پرخاشگرانه: عده ای از افراد پرخاشگر و زورگویی را تقبیح نمی کنند بلکه آنرا نشانه شهامت و قدرت خود می دانند این افراد اعمال پرخاشگرانه خود و دیگران را مثبت موجه و حتی لازم می دانند و به آن صحه می گذارند. 4) تشویق رفتار پرخاشگرانه: در مواقعی که رفتار پرخاشگرانه توسط والدین و دیگر افراد سبب تقویت مثبت و تثبیت این رفتار می شود. گاه با والدین یا مربیانی روبرو می شویم که به بهانه آموزش دفاع از خود به کودکی می گویند "از کی نخوری" "توسری نخوری" و… که به طور وضوح به جای نشان دادن رفتارهای منطقی در مقابل برخورد با موانع شخصی را به پرخاشگری بی مورد تشویق می کنند. 5) تنبیه والدین و مربیان: والدین و مربیان که در برابر پرخاشگری و خشونت کودک عصبانی می شوند به صورت پرخاشگرانه اورا تنبیه می کنند از تشدید این رفتار در او موثرند درچنین مواقعی تنبیه عامل فزاینده و تقویت کننده پرخاشگری است زیرا علاوه بر اینکه سبب خشم و احتمالا پرخاشگری کودک می شود، شخص تنبیه کننده الگوی نامناسبی برای پرخاشگری کودک می شود .(اکبری-81 ص197و198)
عوامل محیطی (اجتماعی – فرهنگی)
عواملی که در پیرامون زندگی انسان هستند می توانند در بروز یا تشدید پرخاشگری و تخفیف یا تعدیل آن اثر گذار باشند، برخی از اینگونه عوامل عبارتند از: 1) زندگی در ارتفاع خیلی بلند و تغذیه ناقص؛ پژوهش های به عمل آمده در میان سرخپوستان قبیله کولا در میال آندورپرو، که به پرخاشگرترین انسانهای روی زمین شهرت دارند حاکی از آن است که پرخاشگری این قبیله سه دلیل دارد: الف: زندگی در ارتفاعات خیلی بلند کمبود مواد غذایی و بالاخره تغذیه ناقص. ب: جویدن برگ کوکا که محتوی کوکائین و نوع مخدر است و سبب می شود مصرف کنندگان آن موقتا احساس آرامش می کنند اما اثرات مصرف دراز مدت آن برای سوخت و ساز بدن زیان آور است. ج: هنجار بودن پرخاشگری، در جامعه ای ممکن است پرخاشگری یک رفتار "هنجاری" تلقی شود لذا در مقایسه با جوامعی که چنین وضعیتی را ندارند.
2) تقویت پرخاشگری به علت ضرر و زیان اجتماعی- فرهنگی در بعضی مواقع به علت جنگ یا عوامل دیگر پرخاشگری در جامعه تقویت می شود بدیهی است در چنین وضعیت پرخاشگری با فراوانی بیشتر در افکار با تخیلات و اعمال افراد آن جامعه مشاهده می شود چون جامعه به دلیل مقتضیات زمانی و مکانی خود پرورش آن را ضروری می داند.
3) مشاهدات اجتماعی، مشاهده وقایع و اتفاقاتی که در جامعه رخ میدهد مانند درگیری های اجتماعی محدودیت های اجتماعی تبعیضات بی عدالتی ها…. سبب ایجاد خشم و پرخاشگری می شود.
4) نقش رسانه های گروهی، از عوامل اجتماعی- فرهنگی دیگر که در پیدایش و تقویت پرخاشگری نقش دارند. رسانه های گروهی به ویژه تلویزیون است درجه تاثیر پذیری افراد از برنامه های تلویزیون به شرایط اجتماعی- اقتصادی بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد اثر فیلم های خشونت آمیز در ایجاد رفتار خشونت آمیز و پرخاشگرانه در مطالعات محققین مورد تائید قرار گرفته است.
5) نقش بازیهای ویدئویی در پرخاشگری، پژوهش در این زمینه با عنوان (تاثیر بازیهای ویدئویی) ب پرخاشگری دانش آموزان پسر سال پنجم مقطع ابتدایی شهرستان خرم آباد به روش تجربی صورت گرفته است. یافته ها نشان میدهد که گروههای آزمایش که پرخاشگرانه بازی کرده بودند نسبت به گروه گواه افزایش معنی داری پرخاشگری نشان دادند در نتیجه انجام بازیهای ویدئویی پرخاشگرانه پرخاشگری بعدی را به خصوص در بین نوجوانان افزایش می دهد(اکبری، 81 -ص 199و 200 ) ( http://omidhoseiny.blogfa.com/post/7/)
زیان های پرخاشگری
علی رغم تمامی مسائل ذکر شده پرخاشگری همیشه اوقات نیز زیان آور و مضر نیست بلکه پرخاشگری از حد اعتدال خارج نشود و هدف آن تسلط بر مشکلات زندگی و ترقی و تعالی و آلایش انسان باشد نه تنها سودمند است بلکه ضروری نیز هست. قرار دادن حدو مرز برای پرخاشگری مضر و سودمند قدری مشکل به نظر می رسد لذا کودکی که بر علیه بزرگترهایش سرکشی می کند پرخاشگر است ولی در عین حال نشان می دهد که انگیزه ای اورا به سوی استقلال که جزء ضروری و با ارزش رشد اوست رهبری می کند درباره مفیرد و لازم بودن عمل پرخاشگری فوید معتقد است که اگر انسان برای ابزار پرخاشگری اجازه نیابد نیروی پرخاشگری اش انباشته می شود و سرانجام به شکل خشونت مفرط یا بیماری روانی ظاهر می شود. در واقع به تعبیر او برای پالایش روانی سه راه حل وجود دارد که به طور مستقیم و غیرمستقیم با پرخاشگری در ارتباط است این سه راه حل عبارتند از: الف: صرف نیرو در فعالیت های بدنی از قبیل بازیهای ورزشی جست و خیز، مثبت زدن به کیسه بوکس و غیره ب: اشتغال به پرخاشگری خیالی و غیر مخرب ج: اعمال پرخاشگری مستقیم حمله به ناکام کننده صدمه زدن به اوناراخت کردن او ناسزا گفتن به او و جزء اینها آیا پرخاشگری قابل کنترل است؟ اکثر پژوهشگران معتقدند که عوامل محیطی باعث کسب و نگهداری رفتارهای پرخاشگرانه می شود به نظر آنها تغییرات مناسب در موقعیتهای محیطی سبب از بین رفتن زمینه های ایجاد کننده ی پرخاشگری و خشونت در رفتار نوجوانان و نوجوانان می شود همچنین با دادن شخصیت مثبت و منطقی به نوجوانان عدم تبعیض میان آنها عدم تحقیر نوجوانان دادن مسئولیتها در خد توان به افراد پرخاشگر صحبت کردن با آنها آگاه کردن آنها در مورد خطرات پرخاشگری ایجاد رابطه صمیمی و عاطفی باآنها و توجه به مشکلات آنها تشویق کردن آنها به کارهای گروهی و جمعی و در پایان با شناسایی روحیات فرد برخورد صحیح با آن می توان در شناسایی عواملی که پرخاشگری را ایجاد یا تشدید می کنند اقدام کرد./ ( http://omidhoseiny.blogfa.com/post/7/)
پیشینه تحقیق
با توجه به مطالعاتی که در کتابخانه نیشابور و موتور های جستجو داشتم موضوعی مانند موضوع خودم نیافتم امامقاله وتحقیقات دیگری شبیه به آن در مورد پرخاشگری وجود دارد مانند مقاله ای از آقای مهدی احمدیان تحت عنوان پرخاشگری بین دانش آموزان ورزشکار رشته های منتخب وبه نقل از آقای مهدی احمدیان افرادی مانند (باقر زاده در1374 درمورد پر خاشگری بین ورزشکاران ) (دیانی 1374 درمور د خشونت در مسابقات )(ترنر وکیلیان 1970 درمورد تاثیر تماشای مسابقات ورزشی بر پرخاشگری ) الله قلی پور 1377 در مورد پر خاشگری بین جوانان ورزشکار کاراته ) نیز تحقیقاتی داشته اند
تجزیه وتحلیل داده ها
پس از بررسی اطلاعات بدست آمده از دیگر همکاران و مصاحبه با مادر دانش آموز ومشاهداتی که خودم داشتم و تجزیه وتحلیل کردن آنها وباتوجه به یافته های علمی که به دست آمده به این یافته ها رسیدم که هر رفتاری علتی دارد که باعث بروز یک رفتار خاص در فر د میگردد که با برطرف کردن آن علت رفتار نیز اصلاح خواهد شد در این مرحله سعی شد ه از روش شش پرسش استفاده شود تا علت آن شناخته شده برطر ف گردد.
1-چرا اواز الفاظ رکیک استفاده میکند ؟ چون با این روش بیشتر به خواسته های خود میرسد وخیلی مواقع پدر ومادر ودوستان در مقابل او کوتاه می آیند.
-چگونه این رفتار روی میدهد؟ این رفتار به صورت داد وفریا د وفحش ونا سزا به پدر ومادر طر ف مقابل روی می دهد.
3-چه موقع این رفتار روی می دهد؟این رفتار را بیشتر در مواقعی که فرد در گروه قرار می گیرد و ویا خواسته اش بر آورده نمی شود می توان مشاهده کرد.
4-چه کسی در گیر این مسئله است؟ دانش آموز کلاس سوم بنام مقداد ومن معاون که بد نبال راه حل هستم
5- مسئله عمده در این فعالیت چه چیزی است؟ در این مسئله برطرف کردن این رفتار نامتعار از دانش آموز مورد نظر می باشد.
6- کجا این رفتار بیشتر بروز می کند ؟ این رفتار بیشتر در مدرسه ودر کلاس در جمع دیگر بچه ها اتفاق می افتد.
انتخاب راه حل یا راه حل های موقتی
برای درمان این مشکل ابتدا باید چگونگی بر خورد با این دانش آموزان را بشناسیم با معلمان و اولیا ء او صحبت کنیم واز آنان کمک بگیریم من با یکی از همکاران مشاور صبت کردم و او برای برطرف کردن این مشکل چند راه حل پیشنهاد کرد او بیان داشت راه حل های او را با والدین دانش اموز ودیگر همکاران درمیان بگذارم واز آنان کمک بگیرم من مادر دانش آموز را به مدرسه دعوت کردم اونیزبسیار علاقه مند بود که بتواند فرزندش این رفتار را ترک کند مادر قول داد که با ما همکاری کند واین راه حل ها پیشنهاد شد .
در غیاب پدرش مسئولیت بیشتری به او بدهد
ارتباط با دوستانش که رفتار مناسبی ندارن محدود شود
به خواسته های منطقی اش تا حد امکان پاسخ دهد
باملایمت بااو رفتار کند
شرایط سنی اش را در نظر بگیرد .
– اورا در یک کلاس ورزشی مورد علاقه اش ثبت نام کند
– رفتار های خوبش را مورد تشویق قرار دهند
-از تحقیر و سر زنش کردنش پر هیز کنند
– از تنبیه کردنش خودداری کنند
-دیدن فیلم وباز های رایانه ای خشن را برایش محدود کنند
– من به اتفاق مدیر مدرسه ودو نفر دیگر از همکاران بنا شد که در کلاس نیز این موارد را بکار بندیم
– مسئولیت بیشتری در کلاس به او داده شود
– اورا به عنوان سر گروه قرار دهند
– گروهش را تغییر دهند
جایش را در کلاس تغییر دهند
کمترین فعا لیتش را درگروه تمجید کنند
چند نمره از نمره عملی فرد را درگروه برآن قراردهند که افراد درگروه به هم احترام بگذارند
اعتبار بخشی راه حل
پس از درمیان گذاشتن راه حل پیشنهادی با چند تن از همکاران ومدیر مدرسه و معاون پرورشی وهمچنین تشکیل شورای دبیران واستفاده کردن از نظرات و تجربیات انان وبحث درمور د اجراء این راه حل ها و تایید همکاران به نظر رسید که این روش ها می تواند تا حدود نسبتا زیاد موثر واقع شوداما بهترین راه حل این پیشنهاد شد
– که ارتباط او با دوستانش که رفتار مناسبی ندارند محدود شود
– مسئولیت بیشتری به او داده شود – جایش در کلاس تغییر کند
– اور ا به عنوان سر گروه قرار دهند
نحوه اجراء
در مرحله اول موافقت همکاران و والدین او را برای کمک به فرزندشان جلب کردم ، جای اور ا در کلاس تغییر دادم گروهش را تغییر دادم واورا به عنوان سر گروه معرفی کردم برایشان توضیح دادم که نمره عملی هریک از اعضای گروه به رضایت دیگر افراد گروه بستگی دارد ضمنا از والدین او خواستم هر گونه رفتار مثبت اورا به من گزارش دهند تا اورا در جمع مورد تشویق قرار دهم . درکلاس در موقعیت های مختلف احادیثی از معصومین در مورد بد دهنی وفحش ناسزا گفتن واثرات منفی آن در زندگی بیان کردم واز همکاران خواستم درصورت تکرار رفتار ناپسند از او او را از کلاس اخراج ویا تنبیه نکنند . اورا مسئول انضباط کلاس قرار دادم .
گردآوری شواهد2
توصیف وضعیت مطلوب
پس از اجرای راه حل های پیشنهادی به مدت دو هفته توسط من ودوتن از همکاران و مادرش درمنزل شروع به بررسی وضعیت موجود نمودم از همکاران نظر خواهی کردم ودرمورد رفتار او سوال نمودم همکاران اظهار داشتند که رفتار او یسیار تغییر نموده خیلی کمتر با بچه هادرگیر میشود مادرش هم با حضور در مدرسه بیان داشت که در منزل هم کمتر از الفاظ رکیک استفاده میکند بیشتر مسئولیت قبول می کند دفتر انظباطی مدرسه راهم بررسی کردم در در این دو هفته نسبت به قبل کمتر ازاو شکایت شده بود
ا رزشیابی تاثیر اقدام جدید وتعیین اعتبار
با توجه به شواهدی که قبل از اجرائ راه حل ه ومقایسه آن با شواهدی که پس ازا جراء راه حل داشتم ومشاهداتی که خود از این دانش آموز داشتم واظهارات معاون مدرسه مدیر مدرسه ،مادر دانش اموز ونظرات همکاران دیگر نشان می دهد که در رفتار دانش آموز تغییرات مثبتی حاصل شده است ونشان می دهد که این راه حل ها موثر واقع شده است – که ارتباط او با دوستانش که رفتار مناسبی ندارند محدود شود – مسئولیت بیشتری به او داده شود – جایش در کلاس تغییر کند- اور ا به عنوان سر گروه قرار دهند .
پیشنهادات
با توجه به نتایج به دست آمده از این تحقیق این موارد پیشنهاد می شود
-که ارتباط فرزند ویا دانش آموزمان را با دوستانش مورد توجه قراردهیم
– درکلاس درس ومدرسه به دانش آموزانمان مسئولیت بیشتری داده شود
– کارهای خوب بیشتر مورد تشویق قرار گیرد
– سعی کنیم از سرزنش وتحقیر کردن فرزندانمان خودداری کنیم
با دانش آموزان و فرزندانمان دوست شویم و عواقب رفتار های ناپسند را برایشان روشن بیان کنیم.
-شرایط سنی بچه هارا در نظر داشته باشیم
منابع
1. فر هنگ شمیم (امیر کبیر سابق ) تالیف علی اصغر شمیم
2. کتاب رفتار های بهنجار ونابهنجار تالیف دکتر شکوهی نوابی نژاد
3. جزوه طراحی مسائل آموزشی استاد غفاریان
18