تارا فایل

اصول طراحی مسیرپیاده براساس مبانی توسعه پایدار


اصول طراحی مسیرپیاده براساس مبانی توسعه پایدار
1- توجه کافی به مکانیابی یک محدوده پیاده براساس حداکثر ارتباط با بافت محله ا
2- ایجاد تسهیلات لازم در اطراف پیاده راه جهت جلوگیری از اخلال در حرکت سواره
3- به حداکثر رساندن تنوع کاربریها در محدوده پیاده و با رعایت اصل سازگاری
 4- توجه به مقیاس انسانی در کلیه مراحل مکانیابی و طراحی و در تمامی جزییات
5- حداکثر استفاده از گیاهان، آب و عناصر و مصالح طبیعی در بهسازی و مبلمان پیشنهادی
6- حفاظت از بناهای باارزش تاریخی در پیاده راه و یا توسعه محدوده های پیاده حول این ابنیه 
7- توجه به چشم اندازهای طبیعی و مصنوعی و بویژه دورمنظر انتهایی در محدوده پیاده  
– تمرکز بیشتر بر ایجاد و توسعه پیاده راه ها در محلات شکل گرفته تا مناطق شهری نوساز
9- استفاده از مواد و مصالح بومی و همساز با اقلیم در جزییات مصنوع پیاده راه
10- طراحی اجزای محدوده پیاده جهت استفاده بهینه از نور طبیعی با توجه به نوع اقلیم
11- طراحی بدنه های پیاده راه همساز با بناهای همجوار و خط آسمان و اقلیم و تغییرات آن
12- توجه به زیرساختهای موجود با درنظر گرفتن توسعه های آتی و چشم اندازهای بصری
13- توجه به الگوها و روشهای رایج ساخت و ساز در بافت موجود و پیرامونی پیاده راه
14- رعایت نقطه نظرات اکثریت کاربران محدوده از طریق نظرسنجی و مشارکت دادن آنان

کپنهاگ(دانمارک)1960
خیابان عابر پیاده در کشور دانمارک خیابان استروگست در کپنهاگ بود. این منطقه خرید با بسته بودن در مقابل ترافیک از سال 1962 ،این منطقه خرید عمده شهر شامل سه خیابان به هم متصل توسط میدانهای عامه پسند هستند.بعد از اجرا این موضوع آشکارشدکه خیلی از عابران پیاده درآنجادرگیر فعالیتهای اجتماعی مانند نشستن و گپ زدن شده اند.مسائل محیطی شامل صداها و آلودگی محیطی کمتر وجود دارد،دراین حین خرده فروشها 30 % بیشترفروش داشته اند

برنامه کوپنهاگ برای یک شهر پیاده بیشتر از این قرارند:
1- – کاهش تدریجی عبور و مرور و پارکینگ ها
2- تبدیل زمین پارکینگ ها به عرصه های عمومی
3- حفظ مقیاس متراکم و کوتاه
4- حفظ مقیاس انسانی
5- مسکون کردن هسته مرکزاز امنیت می دهد.
6- دسترس پذیر کردن دوچرخه ها

نورویچ (انگلستان)1970
شهرنورویچ بعد از بستن خیابانهای مرکزشهربه سوی وسایط نقلیه،ترافیک عابرپیاده به نحوفزاینده ای بعد ازاجرایطرح درمنطقه دیده شد.فروشنده های فروشگاه اصلی شهریک جهش 5 و 20 درصدی را در فروشگاه درچند سال اول تجربه کردند.

شهر جدید اوری(فرانسه)
شهر جدید اوری با ساختمان های جدید معماری بسیار زیبا و دیدنی و طرح شهر سازی به شکلی که شبکه پیاده از سواره مجزا و دارای اختلاف ارتفاع است ساخته شده است یکی از اشکالات این شهر جدید جدا کردن مسیر سواره و پیاده است که با توجه به ترکم کم این شهر ایده ی مناسبی نیست

لادفانس(فرانسه)

معابر اتومبیل رو در پایین و راه های پیاده روی آن طراحی شده.به علت جدا کردن محور سواره و پیاده و خلوت بودن محوطه در شب فضای نا امنی ایجاد شده که امتیاز جدا کردن مسیر های رفت و آمد پیاده و سواره راتحت الشاع قرار داده است این محوطه عظیم در مجموع فضای غیر انسانی و وهم ناک دارد

مسیر دوچرخه و پیاده با طولی در حدود 3.5 کیلومتر در راستای مجموعه تفرجی حوزه غرب اراضی ،  پیش بینی شده است.این مسیر امکان حرکت پیوسته دوچرخه  و پیاده در دل طبیعت و بهره برداری از امکانات ویژه محیطی پیش بینی شده را فراهم مینماید.در عین حال عبور از میان گلستان های متفاوت با عملکرد و تجهیزات منحصر بفرد  ، تنوع و جذابیت ویژه مسیر را نتیجه داده است.طراحی و پیش بینی مبلمان مناسب و فضاهای مکث و تفریح در طول محور در کنارخدمات گردشگری موجود در گلستان ها ، مسیری مفرح برای حرکت پیاده ایجاد نموده است. در بخشهایی از مسیر تمهیداتی اندیشیده شده است تا امکان حرکت انواع کالسکه فراهم گشته و تجربه درک محدوده تفرجی در حرکت با سرعتی متفاوت نیز میسر گردد.کفسازی مسیر مناسب با انواع حرکت پیاده ، دوچرخه و کالسکه به شکلی زیبا و خاص طراحی شده است. دید و منظرهای موجود ، انواع متنوعی از فضاهای نشستن ، تنوعی از رستوران های متعدد و … عناصری هستند که سرزندگی و حس مطلوب مکانی را برای محور نتیجه می دهد.    

معبرپیاده dey
تونل خیابان Dey یک معبر پیاده است که خیابان Fulton را به ایستگاه متروی مرکز تجارت جهانی متصل می­کند.در طراحی، عقاید مختلفی درباره فعل و انفعالات حرکتی بررسی شده است و در این تونل فضاهای فیزیکی همراه با گام­های عابرین پویایی پیدا می­کنند. در طول گذرگاه حرکات مردم تبدیل به جلوه­های بصری و نوری می­شود. ابرها مثالی از پویایی، نوارها مشخصه­ای از حرکات جمعی عابرین در یک لحظه و چین خوردگی­ها نشانه اعوجاج­ها در یک زمینه و در یک سیر خطی است

پل عابر پیاده هزاره
نورمن فاستر ، 2000/1996
با همکاری مجسمه سازی به نام آنتونی کارو و
گروه مهندسی سازه آروپ ساخته شده است.
. پل عابر پیاده / بر روی رودخانه تیمز / در امتداد کلیسای جامع سنت پل
. پل معلق / دو تکیه گاه / 8 کابل / چندین بازوی عرضی در فواصل 8 متری

پل دیترویت علیا که از رودخانه کویاهوگا گذشته و پائین شهر کلولند در اوهایو را به گوشه غربی شهر متصل می نماید، در زمان افتتاحش در سال 1918 بزرگترین پل دو طبقه بتنی در دنیا بود. این پل دارای دهانهای به عرض 5/948 متر در دو طبقه است برای اصلاح ترافیک شهری در طبقه بالا و تراموای شهری در طبقه پائین و همینطور ایجاد پیاده روهای عریض طراحی گردید. بعد ها، طرح تعریض خیابان باعث کاهش عرض پیاده رو ها گردید اما در سال 2003 کمیته برنامه ریزی شهر کلولند تصمیم گرفت یکی از لاین های پل را تبدیل به یک پارک معلق نماید که در آن گردشگاههای پیاده، صندلی های دارای سر پناه و لاین های مخصوص دوچرخه سوار پیش بینی شده بود. تیم طراحی تشکیل شده بود از تیم معماری شهری، پارسونز برینکرهوف و کمیته هنرهای همگانی.

مرکز هنرهای نمایشی(ابوظبی)   
انرژی مرکز هنرهای نمایشی نمادی از حرکت حاکم بر کالبد شهری در معابر سرپوشیده پیاده و گردشگاه مشرف به دریای منطقه فرهنگی است
محورهای مرکزی منطقه فرهنگی ابوظبی، معبر راهرو مانندی است که از موزه طبیعی شیخ زاید تا دریا ادامه دارد
در همان حال در قسمت انتهای غربی این تندیس که به تردد پیاده در بعضی مناطق یاری می­رساند، پلی مرکز هنرهای نمایشی را به ناحیه مرکزی پیوند می­دهد


تعداد صفحات : حجم فایل:851 کیلوبایت | فرمت فایل : .rar

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود