اختلالات تیک یا تیک عصبی
نگاهی کوتاه به انواع تیکها
شاید یکی از چیزهایی که در خیابان یا در یک مهمانی یا هر جای دیگر شما را به خنده وا دارد دیدن حرکات عجیب و غریب و تکراری یک نفر باشد.(البته خندیدن کار صحیحی نیست ولی بعضی اوقات از دست آدم در میره، چاره ای نیست).امروزه به ویژه با زیادتر شدن بازیهای کامپیوتری و گیم نت ها این حرکات بیشتر شده و بخصوص در بچه هایی که زیاد بازی کامپیوتری می کنند.دیدم بد نیست نگاهی هر چند کوتاه و مختصر به این موضوع داشته باشم.امیدوارم خوشتان بیاید.
البته با تیک تیک ساعت اشتباه نگیرید که فکر کنم از آن بدتان بیاید.(چون گذر زمان را نشان می دهد.)
تعریف تیک:
حرکات غیر ارادی، اجباری، تکراری و کلیشه ای را در اصطلاح تیک می نامند.این حرکات شبیه حرکات با هدف است چون هماهنگ بوده و در عضلاتی دیده می شود که رابطه طبیعی هماهنگ با هم دارند.تیک معمولا" در صورت و شانه ها دیده می شود.این حرکات غیر ارادی، جدا از هم، تکراری، کوتاه و ناگهانی ممکن است به صورت ساده دیده شوند مانند تکان دادن بینی، چشمک زدن یا حرکات سر و یا دارای طبیعت حسی باشند و یا به صورت کلامی یا صوتی بروز کنند که در این حالت از صاف کردن گلو تا نشانه های پیچیده تر مثل تکرار غیر ارادی سخن دیگران(اکولالیا echolalia) یا ناسزا گفتن غیر ارادی و نا مناسب(کوپرولالیا coprolalia) می توانند گسترده باشند.
پیشگیری:
معمولا" می توان به طور ارادی از بروز نشانه های تیک جلوگیری کرد ولی با بروز استرس شدت پیدا می کنند و با سرگرم شدن بیمار از شدت آنها کاسته می شود.
انواع تیک ها و درمان آنها:
بعضی از تیک ها در خواب هم ادامه دارند.شایع ترین علت بروز این نوع تیک ها سندرم تورت(Tourette Syndrome سندرم ژیل دولاتورت) است.در این حالت آشفتگی های رفتاری به همراه تیک وجود دارد.این بیماری اصولا" یک بیماری ژنتیک است و از دوره کودکی شروع می شود، ولی ممکن است به علت مصرف بعضی مواد(مانند داروهای آنتی سایکوتیک) ،تروما، عفونت استرپتوکوکی و یا آنسفالیت ویروسی تشدید شود.
شدت نشانه های بسیاری از بیماران متغیر است و کم و زیاد می شود و رفتار درمانی و اطمینان بخشیدن به بیمار برای رفع تیک های خفیف کافی است.
تیک های شدید و آنهایی که موجب نگرانی است بایستی با دارو درمان شوند.در اکثر اوقات بلوکرهای دوپامین، و معمولا" پیموزاید یا هالوپریدول باعث کاهش کثرت و وخامت تیک شده و ممکن است آشفتگی های رفتاری همراه آن را نیز کاهش دهد.
برتری استفاده از داروهای دیگر بر اساس تا ثیر یا عوارض مضر آنها هنوز در هاله ای از ابهام است.
معمولا" توصیه می شود دوز داروی استفاده شده تا حد امکان کم باشد.در ضمن باید توجه داشت که درمان مناسب بدین معنی نیست که کلیه نشانه ها را کنترل کند.(وگرنه که دیگه کسی تیک نداشت).به این موضوع هم توجه کنید که بعضط عوارض داروها را باید در کنار آثار درمانی آنها قرار داد.(خیلی نباید به عوارض سطحی داروها توجه کرد.چون داروی بدون عارضه مرگ است!!!!!!)
غالبا" مصرف دارو را پس از چند سال می توان قطع کرد.در بیمارانی که به هالوپریدول و پیموزاید پاسخ نمی دهند و یا نسبت به این داروها حساسیت دارند، می توان از داروهای جایگزین استفاده کرد.
بعضی داروهای دیگر که در کنترل تیک و یا آشفتگی های رفتاری سندرم تورت به کار می روند عبارتند از:
کلونیدین، سولپیرید، باکلوفن، توکسین بوتولینوم، کلونازپام، فلوفنازین، لوودوپا، پرگولید، ریسپریدون و تیاپرید.
در بعضی بیماران، در آغاز می توان از کلونیدین استفاده کرد چون از نظر عدم بروز عوارض جانبی بر هالوپریدول و پیموزاید ارجحیت دارد.
همچنین دانشمندان متوجه شده اند که نیکوتین به تنهایی یا همراه با هالوپریدول در آنهایی که هالوپریدول به تنهایی اثر نداشته است، مفید بوده است.
تیک های عصبی چیست ؟
تیک ها حرکات غیر اردای و انقباضات عضلانی نا گهانی بوده و حداقل بطور گذرا در درصد قابل توجهی از افراد دیده می شوند .
تیک های صوتی نیز بیشتر به صورت اصواتی مثل سرفه کردن، صاف کردن گلو، تیک هایی که به تازگی آغاز شده اند، اغلب نیاز به درمان ندارند.
توصیه مناسب به والدین و اطرافیان کودک مبتلا به تیک این است که توجهی به تیک ها نداشته باشند، چرا که تمرکز روی تیک، باعث تشدید آن می شودغرغر کردن، بالا کشیدن بینی و… تظاهر می کند.
اکثر تیک هایی که تازه آغاز شده اند، مسیر محدود و گذرایی دارند و به سمت اختلال جدی تری پیش نمی روند و حداکثر در طی دوره های استرس آور عود می کنند.
معدودی از تیک ها بیشتر از یک سال طول می کشند.
تیک در مردها سه برابر بیشتر از زن هاست و تیکهای مزمن بیشتر بین سنین شش تا دوازده سالگی دیده می شود.
تیک می تواند با رفتارهایی نظیر بالا انداختن شانه ، پلک زدن، تنگ کردن چشمها، تکانهای تند سر یا شانه، شکلک در آوردن، تکان دادن سر به طرفین یا پایین آوردن سر و یا چین دادن بینی دیده شود.
این تیکهای حرکتی در دوران کودکی کاملاً معمول هستند. با آماری که انجمن روانپزشکی آمریکا گزارش داده است، پنج الی بیست و چهاردرصد از کودکان دارای نوعی تیک هستند.
شایع ترین نواحی از بدن که تیک های حرکتی در آنها دیده می شوند، عبارت اند از: سر و صورت و دست ها و بازوها و بیشترین حرکات به صورت چشمک زدن، شکلک در آوردن، چین دادن به پیشانی، بالا انداختن ابروها، پلک زدن زیاد، چرخش سر، پرتاب کردن دست ها و بازوها، بالا انداختن شانه و نیز تکان دادن پا و … است.
تیکهای گذرا
تیکهای حرکتی معمول که اغلب در حدود سه و نیم سالگی شروع می شوند به کودکان کمک می کنند تا انرژی عصبی را آزاد کنند. هفتاد و پنج درصد از کودکان این نوع تیک را در عرض شش ماه پست سر می گذارند.
اگر کودک شما گرفتار تیک شد، بهترین راه ، نادیده گرفتن آن است. هیچگاه او را سرزنش نکرده و یا تنبیه نکنید.
شما می توانید برای جلوگیری از تبدیل شدن این عمل به یک عادت، با تمرین کردن روشهای پیشگیرانه که بعداً در این سلسله مقالات توضیح داده می شود، به کودکانتان کمک کنید ولی تیکهای گذرا نباید در برنامه ی کامل ترک عادت مورد توجه قرار گیرد.
تیکهای مزمن
اگر تیک بیش از دوازده ماه ادامه یابد، تیک مزمن محسوب می شود.
تیکهای مزمن پایدار هستند و معمولاً انقباض ماهیچه در آنها بیش از حد و بسیار شدید است.
این تیکها مشخصاً به صورت حمله های دوره ای صورت می گیرند و غالباً شدت آنها ماه به ماه، روز به روز یا حتی ساعت به ساعت تغییر می کند. در حقیقت رفتار تیکی ممکن است برای هفته ها یا ماهها کاملاً محو شود اما دوباره ظاهر گردد.
علتها
زمانی اعتقاد بر این بود که تیکها علامت بیرونی احساسات سرکوب شده و تعارضات و کشمکشهای درونی اند. امروزه در بسیاری از نقاط جهان آن را ترکیبی از عوامل محیطی و زیستی می دانند.
تقریباً در یک سوم موارد پایه ی ژنتیکی دارد اما در برخی حالات ممکن است این عادت از طریق تقلید به دست آید.
همچنین مشخص شده است که رفتارهای تیکی در زمان فشارهای عصبی افزایش می یابد که این امر به "تیک عصبی" منجر می شود.
در صورتیکه از وجود تیک های عصبی در کودکتان رنج می برید ، نکات زیر را مد نظر داشته باشید :
کاهش فشار روحی
به لحاظ این که رفتارهای تیکی غالباً با فشار روحی تشدید می شوند، عناصری را در زندگی کودکتان جستجو کنید که ممکن است منشا ناراحتی یا نگرانی او گردند. آیا آنان تلاش می کنند که از تکالیف مدرسه و درسها عقب نمانند؟ آیا انتظارات ورزشی آنان بالاست؟ آیا مشکلات زناشویی شما باعث پریشانی آنها می شود؟
برای کاهش تنش های احتمالی کودکان، تا آن جایی که ممکن است برای ایجاد آرامش و اطمینان و حذف موقعیتهای فشارزا بکوشید و با آنان رئوف و مهربان باشید.
تعداد تیک اغلب با کاهش فشار روحی، تقلیل می یابد.
تیک عصبی در کودکان
حذف عاملهای محرک
آغاز برخی تیکها همانند یک واکنش طبیعی به تحریک بدنی است. یک یقه ی خیلی تنگ یا خیلی بلند می تواند باعث تکان دادن سر یا بالا کشیدن شانه شود. عینکهای نامناسب یا خستگی چشم می تواند عادتهای پلک زدن، تنگ کردن چشم یا چین دادن بینی را موجب شود. کلاه هایی که بند دارند و بندشان زیر چانه قرار می گیرد می تواند باعث تکان دادن سر به طرفین یا به طرف پایین شود. بعضی اوقات شما می توانید با گوش به زنگ بودن به علایم ناراحت کننده و با حذف منبع تحریک، از عادت تیک پیشگیری کنید.
بررسی کمبودهای غذایی
اکثر متخصصان تغذیه بر این باورند که تیکهای پایدار ممکن است به علت کمبود پتاسیم یا منیزیم یا هر دو باشد.
غذاهای خیلی شیرین و کافئین موجود در شکلاتها و نوشابه ها عدم تعادل پتاسیم و منیزیم را تشدید می کنند. اگر تمایل دارید روش پیشگیرانه ای اتخاذ کنید، برنامه ی غذایی کودکتان را تنظیم کنید و از پزشک معالجتان بخواهید که برنامه ی غذایی مکمل و قابل دسترس را برای بازگشت دوباره ی پتاسیم و منیزیم مورد نیاز آنان، به شما ارائه دهد.
شناسایی محرک
رفتارهای تیکی در یک الگوی غیرقابل پیش بینی ظاهر و محو می شوند. ولی اگر شما به مدت دو هفته با استفاده از نمودار ترک عادت، رفتار کودکتان را در نظر داشته باشید، ممکن است قادر شوید انواع معین حالتهایی که تیک را تحریک می کند، مشخص کنید. نظارت خود را در طی زمانی که انتظار می رود با کودکتان باشید مثلا در تعطیلات آخر هفته، شروع کنید. هر رویداد تیکی را روی نمودار علامت بزنید و قبل از تیک و در طی تیک به فعالیت کودک توجه ویژه ای مبذول دارید. این اطلاعات به شما برای کاهش یا حذف موقعیتهای تشدید کننده ی تیک کمک خواهد کرد.
خودآگاهی
در اکثر موارد کودکان از تیکهایشان کاملاً بی اطلاعند. به لحاظ این که آنان نمی توانند عملی را که از آن آگاهی ندارند متوقف سازند، اولین گام در ترک عادت این است که به آنان دقیقاً نشان دهیم در حین یک تیک چگونه به نظر می رسند. در زمانی که احتمالاً بر طبق نمودار نظارت بر عادت، انتظار تیک وجود دارد با کودکتان در جلوی آینه بایستید و با هم مراقب حرکت تیک باشید. خودتان تیک را تقلید کنید و سپس کودکتان را به انجام حرکت ارادی تیک تشویق کنید.
کودک یازده ساله یک عادت تیکی داشت که باعث می شد مدام پلک بزند و بینی اش را به شدت چین دهد. این عادت زمانی که تکالیف مدرسه اش را انجام می داد، بیشتر آشکار می شد. یک روز وسط انجام تکالیف مدرسه، مادرش او را به طرف آینه ی حمام برد و توضیح داد که می خواهد کاری را که کودک با چشمها و بینی اش انجام می دهد، خودش ببیند. مادرعادت او، یعنی تنگ کردن چشمها را تقلید کرد و در چند ثانیه کودک یک تیک را تجربه کرد. مادرش از او خواست که این عمل را به تفصیل شرح دهد. بگوید که چه احساسی به او دست می دهد و توضیح دهد که چگونه ماهیچه هایش سفت و بعد شل می شوند. آنان بیشتر از چند دقیقه مراقب بودند تا این که تیک دوباره ظاهر شد. گرچه همکلاسیها گاه و بی گاه به تیک او می خندیدند، ولی خودش از این که می دید و احساس می کرد که دارد واقعاً این کار را انجام می دهد، تعجب زده شده بود.
تیک عصبی در کودکان
تیکها در کودکان(1)
تیک، انقباض غیرارادی و ناگهانی ماهیچه است. عادت تیک می تواند در رفتارهایی نظیر شانه بالا انداختن، پلک زدن، تنگ کردن چشمها، تکانهای تند سر یا شانه، شکلک در آوردن، تکان دادن سر به طرفین یا پایین آوردن سر و یا چین دادن بینی دیده شود. این تیکهای حرکتی در دوران کودکی کاملاً معمول هستند. با آماری که انجمن روانپزشکی آمریکا گزارش داده است، پنج الی بیست و چهاردرصد از کودکان دارای نوعی تیک هستند.
تیک در مردها سه برابر بیشتر از زن هاست و تیکهای مزمن بیشتر بین سنین شش تا دوازده سالگی دیده می شود.
تیکهای گذرا
تیکهای حرکتی معمول که اغلب در حدود سه و نیم سالگی شروع می شوند به کودکان کمک می کنند تا انرژی عصبی را آزاد کنند. هفتاد و پنج درصد از کودکان این نوع تیک را در عرض شش ماه پست سر می گذارند.
اگر کودک شما گرفتار تیک شد، بهترین راه ، نادیده گرفتن آن است. به آن توجه نکنید یا به کودکتان برای ترک آن نق نزنید.
شما می توانید برای جلوگیری از تبدیل شدن این عمل به یک عادت، با تمرین کردن روشهای پیشگیرانه که بعداً در این سلسله مقالات توضیح داده می شود، به کودکانتان کمک کنید ولی تیکهای گذرا نباید در برنامه ی کامل ترک عادت مورد توجه قرار گیرد.
تیکهای مزمن
اگر تیک بیش از دوازده ماه ادامه یابد، تیک مزمن محسوب می شود. تیکهای مزمن پایدار هستند و معمولاً انقباض ماهیچه در آنها بیش از حد و بسیار شدید است. این تیکها مشخصاً به صورت حمله های دوره ای صورت می گیرند و غالباً شدت آنها ماه به ماه، روز به روز یا حتی ساعت به ساعت تغییر می کند. در حقیقت رفتار تیکی ممکن است برای هفته ها یا ماهها کاملاً محو شود اما دوباره ظاهر گردد. تیکهای مزمن می توانند و باید با برنامه ای که در این سلسله مقالات شرح داده می شود، متوقف شوند.
علتها
زمانی اعتقاد بر این بود که تیکها علامت بیرونی احساسات سرکوب شده و تعارضات و کشمکشهای درونی اند. امروزه در بسیاری از نقاط جهان آن را ترکیبی از عوامل محیطی و زیستی می دانند.
تاریخچه ی خانوادگی در مورد تیکها نشان می دهد که تقریباً در یک سوم همه ی موارد محققان بر این باورند که مسئله ، پایه ی ژنتیکی دارد یا در برخی حالات ممکن است این عادت از طریق تقلید به دست آید. همچنین مشخص شده است که رفتارهای تیکی در زمان فشارهای عصبی افزایش می یابد که این امر به "تیک عصبی" منجر می شود.
پیشگیری عادت
اگر در خانواده ی شما سابقه ای از رفتارهای تیکی دیده می شود، راههایی وجود دارد که شما می توانید احتمال رشد تیک مزمن در کودکتان را کاهش دهید. اگر کودک شما از تیکها رنج می برد، اطلاعات ذیل می تواند برای کاهش تکرار و شدت این عادت مورد استفاده قرار گیرد.
کاهش فشار روحی
به لحاظ این که رفتارهای تیکی غالباً با فشار روحی تشدید می شوند، عناصری را در زندگی کودکتان جستجو کنید که ممکن است منشا ناراحتی یا نگرانی او گردند. آیا آنان تلاش می کنند که از تکالیف مدرسه و درسها عقب نمانند؟ آیا انتظارات ورزشی آنان بالاست؟ آیا مشکلات زناشویی شما باعث پریشانی آنها می شود؟
برای کاهش تنش های احتمالی کودکان، تا آن جایی که ممکن است برای ایجاد آرامش و اطمینان و حذف موقعیتهای فشارزا بکوشید و با آنان رئوف و مهربان باشید. تعداد تیک اغلب با کاهش فشار روحی، تقلیل می یابد.
انزوا و تیک عصبی؛ نتیجه بازی های رایانه ای مخرب
امروزه دیگر کمترکودکی را در حال بازی با هم سن وسالان خود می بینیم و بیشتر آنها بازی با کامپیوتر را ترجیح می دهند؛ حالا فکر کنید چه اتفاق ناگواری رخ خواهد داد اگر این بازی ها که وقت زیادی را هم از کودکان و نوجوانان می گیرند، ناسالم و مخرب باشند. نکته ای که دکتر مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی در گفت وگو با خبرگزاری مهر نسبت به آن هشدار داده و گفته در طول هفته 7 تا 10 بازی رایانه ای به طور قاچاق وارد کشور می شود که عوارض بسیاری دارد.
کارشناسان معتقدند خشونت گرایی، پرخاشگری، انزوا و گوشه گیری از اصلی ترین عوارض استفاده از بازی های رایانه ای مخرب و قاچاق به شمار می آیند و به گفته این آسیب شناس اجتماعی افت تحصیلی و انواع تیک های عصبی نیز به سراغ این کودکان خواهد آمد.
ابهری همچنین خطرات ناشی از این بازی ها را روی سیستم بینایی، اعصاب، مغز و استخوان بندی کودکان برشمرده است.
تهران پایتخت می ماند؟
شهر تهران مشکلات زیادی دارد که برخی افراد، این معضلات را ناشی از پایتخت بودن این شهر دانسته و معتقدند بهتر است پایتخت به شهر دیگری منتقل شود مثلا سمنان؛ البته به گفته عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس موضوع انتقال پایتخت به سمنان فقط در حد یک پیشنهاد است و احتمال دارد که شهرهای دیگری هم به عنوان پایتخت پیشنهاد شوند.
اسدا… عباسی همچنین در گفت وگو با فارس با تاکید بر این که شهرداری و تبصره 13 نمی توانند پاسخگوی حل مشکلات تهران باشند، اظهار کرده تهران به یک کارگروه و مدیریت واحد برای حل مشکلاتش نیازمند است. به گفته این عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس باید خساراتی که به تهران و شهروندان آن وارد شده است، صرف انتقال پایتخت می شد.
نوزادان ناقص الخلقه در چین
اما آلودگی های زیست محیطی فقط به شهر و کشور ما خلاصه نمی شود به طوری که بر اساس آمارهای منتشر شده، به علت آلودگی های زیست محیطی در هر 30ثانیه یک نوزاد ناقص الخلقه در چین متولد می شود.
به گزارش فارس، آمار منتشرشده توسط روزنامه چاینا دیلی نشان می دهد که سالانه حدود 1/1 میلیون کودک در چین با نواقص فیزیکی متولد می شوند که حدود 7 درصد همه تولدهای پرجمعیت ترین کشور دنیا را تشکیل می دهند.
یک استاد دانشگاه نانجینگ در شرق چین نیز در این باره گفته تحقیقات نشان می دهد 10درصد نواقص فیزیکی هنگام تولد ناشی از آلودگی های زیست محیطی است در حالی که 25 تا 30 درصد نیز ناشی از مسائل ژنتیک است اما آزمایشات در این زمینه نشان دهنده دخالت هر دو عامل است.
فعلا ناهنجار بمانند
در حالی که به طور مداوم از ناهنجاری های اسکلتی دانش آموزان کشور سخن به میان می آید و بارها در خبرها به این نکته اشاره شده، به جای اقدام برای رفع این مشکل، کانون های حرکات اصلاحی و شناسایی ناهنجاری های اسکلتی دانش آموزان در شهر تهران – که از سال گذشته و با هدف رفع مشکلات اسکلتی و قامتی دانش آموزان در آموزش و پرورش شهر تهران راه اندازی شده بودند – تعطیل شدند.
به گزارش مهر، حسین قاسمی، کارشناس مسوول توسعه تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران دلیل این کار را چنین برشمرده که عدم ابلاغ بخشنامه و دستورالعمل از سوی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر فعالیت این کانون ها موجب تعطیلی آنها شده است. به گفته او فعالیت این کانون ها در ماموریت های اصلی وزارتخانه قرار ندارد و ادامه فعالیت های آنها به سازمان های آموزش و پرورش تکلیف نشده است.
در این میان معلوم نیست چه کسی مسوول موضوع به این مهمی که مطمئنا در آینده نتایج آن را شاهد خواهیم بود، است؟ اصلا آیا این موضوع از نظر مسوولان مهم است؟!
آماری از مصرف دخانیات
و خبر دیگر این که بنا بر اعلام وزیر بهداشت 14 درصد از جمعیت بالای 15 سال دخانیات مصرف می کنند که این آمار در مردان 20 درصد و در زنان 5 درصد است.
به گزارش ایسنا، دکتر کامران باقری لنکرانی در اولین کنگره منطقه ای دخانیات و سلامت اظهار کرده که هر روز بین 150 تا 180 نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند، به طوری که 25 درصد مرگ ومیر در سنین 20 تا 65 ساله به نوعی با عوارض مصرف دخانیات ارتباط دارد.
لکنت زبان، تیک عصبی واختلالات جنسی را می توان با هیپنوتیزم درمان کرد
به گفته یک روانشناس، هیپنوتیزم بعد از پاسخگو نبودن روش های پزشکی و فیزیولوژی، در درمان بسیاری از بیماری ها می تواند به عنوان یک روش درمانی استفاده شود.
دکتر " داوود نجفی توانا " روانشناس و مشاوره در گفت وگو با ایسنا ، با بیان این مطلب افزود: هیپنوتیزم یکی از حالات روانی و حالتی از هوشیاری است که کاملا تمرکز یافته بوده و به عنوان یکی از فنون روان شناسی برای درمان و یا رفع بسیاری از اختلالات روحی و روانی و عادات غلط استفاده می شود.
دکتر توانا، هیپنوتیزم را یکی از ابزار جراحی زبانی نام برد و افزود: چون شخص بیمار خواهان حل مشکلات خود است با هیپنوتیزم می توان حالات خود القایی منفی را از بین برد و یا حالت القای مثبت در فرد ایجاد کرد.
به گفته این روانشناس، امروزه می توان درمان بسیاری از بیماری ها چون لکنت زبان، تیک های عصبی، پراشتهایی و کم اشتهایی، اختلالات جنسی از قبیل میل بالا و کم جنسی همچنین بسیاری از دردهای مزمن، اختلالات روانی و فلج های مغزی را با هیپنوتیزم درمان کرد.
تاریخچه : نخستین بار در سال 1885 ژرژ ژیل دلاتوره وقتی درفرانسه باژان مارتین شارکوکارمی کرد بیماری را توصیف کرد که بعد ها به نام اختلال توره شناخته شد. او متوجه سندرومی در بین چند تن از بیماران شد که شامل تیک های متعدد حرکتی بد دهنی و پژواک کلام بود.
تیک ها انقباض های شدید عضلانی – تکراری و سریع هستند که به حرکات منجر می گردد که غیر ارادی تجربه می شوند . تیک ها معمولا در خواب از بین می روند .
در تیک رفتار های کودکان و نوجوانان یا :
پس از محرک ویا در پاسخ به یک میل درونی ظاهر می شود . تیک ممکن است با گذشت زمان کاهش یا افزایش یابد .هر چند ارادی نیست ولی در بعضی افراد به طور دوره ای مهار می شود .
مشهور ترین و شدید ترین تیک سندرم دولاتوره یا اختلال توره است .
مطابق تعریف DSM IV :
اختلال تیک صوتی
اختلال تیک حرکتی مزمن
اختلال تیک گذرا
اختلال تیک های دیگر
تیک های صوتی و حرکتی مزمن خود یه ساده و مرکب تقسیم می شوند .
اختلال تیک صوتی
ساده : (SIMPLE PHONIC TICS) سرفه – پاک کردن گلو – غرغر کردن – پاک کردن بینی – در آوردن صدای حیوانات
مرکب : COMPLEX PHONIC) TICS) تکرار واژه ها و عبارات خارج از متن – هرزه گویی ( کلمات مستهجن ) پالی لایا (تکرار واژه های خود) مکررگویی(PALILALIA) (تکرار غیر ارادی کلمات و جملات خود)، مکررخوانی(LEXILALIA)(تکرار غیر ارادی کلماتی که خوانده میشوند)، کوپرولالیا و یا بد دهنی (COPROLALIA)(بیان واژه ها و الفاظ رکیک، قبیح و ممنوعه)،صحبت کردن با خود، تغییر دادن مکرر لحن گفتار، سوت زدن، خندیدن و فریاد کشیدن های ناگهانی. پژواک کلام (ECHOLALIA) تکرار واژه های آخر طرف مقابل .
اختلال تیک حرکتی
ساده : ( SIMPLE MOTOR TICS ) انقباض سریع تکراری گروه های عضلانی: چشمک زدن – حرکت ناگهانی گردن – بالا انداختن شانه ها
درهم کشیدن صورت
مرکب : ( COMPLEX MOTOR TICS) هدف دارتر و تشریفاتی تر : حرکات آرایشی – بوییدن اشیا – جهش – رفتار های لمسی – پژواک رفتار
( تقلید رفتار های مشاهده شده ) حرکات زشت و ناشایست .
اختلال توره : تیک های متعدد حرکتی + یک یا چند حرکت صوتی
شرایط : بیش از یک سال – هر روز به دفعات ( موجب ناراحتی و تخریب قابل ملاحظه در زمینه های عملکرد فرد )
قبل از 18 سالگی شروع می شود . ( از مصرف مواد و دارو به وجود نمی آید .)
همه گیری شناسی:
در کودکان ( 5 تا 30 در 10000نفر ) تخمین زده شده و در بزرگسالان ( 1 تا 2 در 10000نفر )
شروع در 7 سالگی ( جزء حرکتی ) در 11 سالگی ( جزء صوتی )
در پسرها 3 برابر دخترها است .
سبب شناسی:
عوامل ژنتیکی : در دو قلوهای یک تخمکی بیش از دو تخمکی شایع است .
چون در چند نفر ازافراد خانواده هم دیده شده علت ژنتیکی تشخیص داده شده .
پسران مادران توره در معرض بیشتری از خطر ابتلا هستند .
اختلال توره از طریق اتوزومی غالب انتقال می یابد .
رابطه بین اختلال توره و ADHD 50 درصد است .
رابطه بین اختلال توره واختلال وسواسی – جبری تا 40 درصد است .
بستگان درجه یک احتمال زیادی به ابتلا دارند .
عوامل نوروشیمیایی و نورو آناتونیک :
داروهای آنتاگونیست دوپامین – هالوپریدول – فلوفنازین – پیموزاید در کاهش تیک موثرند .
متیل فندیت – آمفتامین 0 پمولین – کوکایین میل به تشدید تیک دارند.
مواد افیونی در پیدایش تیک و اختلال وسواسی – جبری سهیم هستند .
عوامل ایمنی شناختی و پس از عفونت :
یک فرایند خود ایمنی پس از عفونت های استرپتوکوکی است ( احتمالا )
تشخیص و ویژگی های بالینی :
در تشخیص توره ابتدا باید پزشک با بررسی سابقه تیک های حرکتی و حداقل یک تیک صوتی در مقطعی اختلال را تشخیص دهد . طبق تیک ها باید بارها در روز و تقریبا در روز به مدت بیش از یکسال دوام داشته باشند .
سن متوسط شروع 7 سالگی است ( اما گاه از 2 سالگی هم دیده شده.) شروع حتما باید قبل از 18 سالگی باشد .
در اختلال توره تیک های اولیه در ناحیه صورت و گردن است و با گذشت زمان پیشرفت نزولی به طرف پاها نشان می دهد .
شایع ترین تیک ها:
صورت و سر – شکلک در آوردن – چین دادن به پیشانی – بالا بردن ابروها – باز و بسته کردن پلک هر دو چشم در هم کشیدن بینی – بالا انداختن شانه ها – غنچه کردن دهان – نشان دادن دندان ها – گاز گرفتن لب ها بیرون آوردن زبان – جلو آوردن فک – نگاه کردن به طرفین – چرخش سر و دست و بازو .
معمولا علائم رفتاری مقدماتی نظیر تحریک پذیری مسائل مربوط به توجه و عدم تحمل ناکافی قبل یا هم زمان با تیک شروع می شود .
در بیش از 25% مبتلایان قبل از آن که تشخیص اختلال توره دریافت نمایند تشخیص بیش فعالی داده می شود .
شایع ترین تیک اولیه چشمک زدن است که در پی آنیک تیک سر یا ادا اطوار با عضلات صورت همراه است .
اکثر علائم حرکتی و صوتی پیچیده سالها پس از شروع علائم اولیه ظاهر می شود .
هرزه گویی در اوایل نوجوانی شروع می شود .به هنگام یک فکر یا یک کلمه زشت و نامقبول اجتماعی در ذهن خطور می کند .
آسیب شناسی و ارزیابی آزمایشگاهی :
تشخیص افتراقی:
۱ – تیک ها را باید از سایر اختلالات حرکتی :
دیستونیک
کره ای نرم
آتتووید
میوکلونیک
همی بالیستسک
بیماری های عصبی :
کره هانتینگتون
پارکینسون
کره سیدنهایم
ویلسون تفکیک نمود .
۲- اختلالات حرکات کلیشه ای از جمله عقب و جلو بردن تنه – زل زدن به دست و سایر حرکات تحریکی بر خلاف تیک های ارادی بوده و احساس راحتی به فرد می دهد .
۳ – گاهی اختلالات تیک با چندین اختلال رفتاری و خلقی توام است .
۴ – هر چه شدت تیک بیشتر باشد احتمال علائم پرخاشگری و افسردگی در کودکان بیشتر است .
۵ – کودکان اتیستیک و عقب مانده هم علائمی مشابه نشان می دهند .
سیر و پیش آگهی :
اگر بدون اختلال توره باشد با یک بیماری مزمن همراه است .
بیمارانی که به نوع شدید مبتلا هستند ممکن است به مسائل هیجانی جدی از جمله افسردگی مبتلا باشند .
درمان :
۱ – آموزش خانواده ( نحوه برخورد با فرد مبتلا به تیک )
۲ – درمان دارویی : هالوپریدول – تری فلئوپرازین – پیموزاید – کلویندین برای در مان اختلال توره
ادامه :
اختلال تیک صوتی یا حرکتی مزمن :
میزان ابتلا تیک صوتی یا حرکتی بیش از توره است . همچنین تعداد پسر ها بیش از دختران می باشد .تشخیص افتراقی :
تیک های حرکتی مزمن باید از انواع تیک های دیگر من جمله حرکات کره ای نرم تفکیک شود .
ادا های صوتی غیر ارادی در بعضی اختلالات عصبی نظیر پارکینسون و هانتینگتون دیده میشود .
درمان :
بستگی به شدت اختلال دارد . روان درمانی مهم تر از دارو است .
اختلال تیک گذرا :
DSM IV وجود یک یا چند تیک صوتی یا حرکتی یا هر دو آن ها را تواما تعریف می کند .
تیک های هر روزه به مدت ۴ هفته ( اما نه بیشتر از ۱۲ ماه )
همه گیر شناسی :
حرکات عادی گذرا یا پیچش های عضلانی عصبی در دوران کودکی شایع است .
مبتلایان بین 5 تا 24% کودکان در سنین مدرسه هستند .
سبب شناسی :
تیک های گذرا به سبب علل روانی
تیک های عضوی بیشتر احتمال دارد که به توره منجر شوند .
تیک های روان زا بیشتر احتمال دارد که خود به خود از بین روند .
تشخیص و ویژگی های بالینی :
ملاک های تشخیص تیک گذرا :
تیک های واحد یا متعدد حرکتی یا صوتی
بیمار سابقه اختلال توره ندارد
قبل از ۱۸ سالگی
فقط با مشاهده پیشرفت علائم در طول زمان تفکیک می شود .
سیر بالینی و پیش آگهی :
اکثر افراد مبتلا به تیک گذرا به تیک های جدی تر دچار نمی شوند .
تیک گذرا یا از بین می رود یا فقط در زمان های خاص بروز می کند .
درمان :
درمان بستگی به معاینات پزشک دارد.
درمان دارویی توصیه نمی شود .
روش های رفتاری بخصوص درمان های برگشت عادت .
نکات برگرفته از اینترنت :
تیک های عادتی در بیش از ۲۵٪ از کودکان دیده می شود .تیک های عادتی معمولاً با فواصل زمانی مختلف و با تناوب های خاص تکرار می شوند و اختلالات کلامی خاص نیز همراه آن دیده نمی شود.
در سندرم توره، تیک های عضلانی صورت به همراه تیک های صوتی از جمله خرخر کردن، بالا کشیدن بینی، بازدم صدادار و یا کلامی که قابل کنترل نباشد دیده می شود.
این اختلالات به طور کلی حدوداً در هفت سالگی به همراه پرش چشم و عضلات صورت و یا حرکات گردن دیده می شود.
کودک ممکن است علائمی همچون سرفه، خرخر و یا تنفس صدادار هم همراه داشته باشد. تیک های صوتی ممکن است ماهها و یا حتی سالها نیز دیده شود. حرکات تکراری و رفتارهای ضداجتماعی این کودکان ممکن است با یک فرد مبتلا به اسکیزوفرنی اشتباه شود.
بهبود ناگهانی رایج است و تیک ها به ندرت تا زمان پس از بلوغ باقی می مانند.
۱- اختلال کُره (CHOREA): اختلال حرکتی ناهنجار و غیر ارادی است که علامت مشخصه آن انقباضات نامنظم و کوتاه و فاقد ریتم می باشد (حرکات تکراری نمی باشند). مانند حرکات سریع و ناگهانی و بدون هدف عضلات صورت، گردن، دستها و پاها.این اختلال حرکتی در پی عفونت باکتریایی استرپتوکوکی و همراه با تب روماتیسمی بروز می یابد.
۲ – اختلال دیستونی(DYSTONIA): به انقباضات غیر ارادی ،شدید،دردناک و پایدار عضلات اطلاق میشود. که ممکن است همه عضلات بدن و یا بخشی از آن را درگیر کند. علت اصلی آن ناشناخته است. اما عوامل ژنتیکی، عدم تعادل مواد شیمیایی بدن، آسیب به مغز و مصرف برخی داروها در ایجاد آن دخیل میباشند. مانند: دیستونی گردنی که در آن عضلات گردن ناگهان به یک سمت چرخیده و گردن ثابت می ماند.
۳ – میوکلونوس(MYOCLONUS): گرفتگی ماهیچه به پرش و انقباضات سریع و غیر ارادی عضلات گفته میشود.سکسکه کردن یک نوع طبیعی آن است که عضله دیافراگم در آن درگیر میشود.این اختلال معمولا در افراد مبتلا به صرع حساس به نور ایجاد میشود. که میتواند باعث ایجاد حرکات ناهنجار همزمان در دو سمت بدن شود.
تیک یا اختلال حرکات بدنی
حرکات کریفورم یا رقص آسا (choreiform movements) ، به حرکات بدنی تصادفی غیر منظم و نامکرری دلالت می کند که شبیه رقص هستند.
● مقدمه
مشخصه اصلی اختلالاتی که زیر این عنوان طبقه بندی شده اند، نوعی ناهنجاری در حرکات کلی قسمتی از بدن است که تیک نامیده می شود. تیک به عنوان نوعی حرکت سریع و غیر ارادی گروهی از عضلات تشکیل دهنده اسکلت بدن تعریف می شود. در مورد حرکت غیر ارادی عضلات حاکم بر تولید صداها یا کلمات ، نفس ایجاد صداها یا ادای کلمات به صورتی غیر ارادی تیک محسوب می شود. تیکها باید به عنوان علائم اصلی اختلالات حرکات بدنی باید از دیگر حرکات غیر عادی تشخیص داده شوند.
حرکات کریفورم یا رقص آسا (choreiform movements) ، به حرکات بدنی تصادفی غیر منظم و نامکرری دلالت می کند که شبیه رقص هستند. حرکات دیستونیک (Dystonic Movements) ، حرکات کندتر و همراه با پیچ و خمی هستند که حالات انقباض عضلانی طولانی بین آنها فاصله باشد. حرکات اتتوئید ، حرکاتی کند ، نا مرتب و یا پیچ و تاب هستند که بیشتر در انگشتان دستها و پاها بروز می کنند. حرکات میوکلونیک (Myoclonic Movements) ، انقباضهای عضلانی کوتاه و شوک مانندی هستند که ممکن است در قسمتی یا همه جای یک عضله ظهور کنند ولی گروه کاملی از عضلات را در برنمی گیرند.
مشخصه اصلی این بیماری بروز تیکها یا حرکات غیر ارادی ، سریع ، مکرر و عود کننده در قسمتی از عضلات بدن است. رایج ترین این تیکها در عضلات صورت یا چشمها مثلا چشمک زدن غیر ارادی دیده می شود، ولی ممکن است کل عضلات سر ، تنه یا دستها و پاها را نیز شامل شود. تیکها ممکن است عضلات دستگاه تکلم و ایجاد صدا را هم دربرمی گیرند. فرد ممکن است فقط یک تیک داشته باشد یا چند تیک مختلف. در صورت اخیر ، تیکهای مختلف ممکن است همزمان باهم ، به صورتی متوالی ، یا مجزا و مستقل از هم بروز کنند.
▪ شروع در دوره کودکی یا نوجوانی
▪ وجود تیکها یا حرکات بدنی سریع ، غیر ارادی ، بدون قصد و هدف ، مکرر و عود کننده.
▪ توانایی فرد برای جلوگیری از حرکات غیر ارادی خود برای چند دقیقه یا چند ساعت.
▪ تغییر شدت علائم بیماری در طول هفته ها یا ماهها
▪ ادامه علائم اختلال به مدت حداقل یک ماه ولی نه بیشتر از یکسال
● اختلال تیک حرکتی مزمن
مشخصات اصلی این اختلال وجود تیکهایی است که در هر زمان بیش از سه گروه از عضلات بدن را شامل نشود و درجه شدت این حرکات در طی هفته ها یا ماهها ثابت مانده و حداقل به مدت یکسال ادامه یافته باشد. تیکهای مربوط به دستگاه تکلم در این اختلال کمتر دیده می شوند و هرگاه دیده شوند چندان بلند ، شدید یا چشمگیر نخواهند بود. تیکهای صداداری که در این اختلال مشاهده می شوند غالبا صداهای خرخر مانندی هستند که بر اثر انقباض عضلات قفسه سینه یا شکم ایجاد شده اند. سن شروع این بیماری یا در کودکی و یا پس از سن چهل سالگی است. در صورت بروز در سنین بزرگسالی تیک معمولا فقط در گروه واحدی از عضلات دیده می شود.
▪ بروز تیکها یا حرکات سریع ، غیر ارادی ، بدون قصد و هدف ، مکرر و عود کننده که در هر زمان بیش از سه گروه از عضلات را در نمی گیرد.
▪ ثبات و عدم تغییر درجه شدت تیکها در طی هفته ها یا ماهها
▪ ناتوانایی فرد برای جلوگیری ارادی از بروز تیکها برای چند هفته یا چند ساعت
▪ ادمه علائم بیماری حداقل برای یکسال
● اختلال تورت
مشخصه عمده این اختلال تیکهای شدید ، از جمله در دستگاههای صوتی مریض است. این تیکها را مریض می تواند بطور ارادی برای چند دقیقه یا چند ساعت سرکوب کند. شدت ، فراوانی و محل بروز علائم بیماری ممکن است در هفته ها یا ماههای مختلف فرق کند. این تیکها معمولا در ناحیه سر بروز می کنند ولی غالبا قسمتهای دیگر بدنه از قبیل تنه و بازوها و پاها را نیز در بر می گیرند.
تیکهای صوتی شامل ایجاد صداهای گوناگونی از قبیل خرخر کردن ، قورت دادن ، پارس کردن ، دماغ کشیدن ، سرفه کردن و … می باشد. و نیز تمایل غیر قابل مقاومت به ادای کلمات مستهجن یا فحش آمیز که اصطلاحا کورولالیا نامیده می شود، در ۶۰ درصد موارد دیده می شود. تمام علائم این بیماری بر اثر فشار و ناراحتی تشدید می شوند ولی به هنگام خواب از بین می روند و اگر مریض به فعالیت جالبی مشغول شود تخفیف پیدا می کند.
سیر اختلال سلوک:
در الگوهای رفتار ضد اجتماعی و پرخاشگری ، برخی قوائین مبنی بر انتقال بین نسلی وجود دارد. در واقع شاید مشکل سازترین خصوصیت اختلال سلوک ، ثبات آن در طول زمان است. شروع زودرس اختلال سلوک در کودک ، با پرخاشگری بعدی ، رفتار ضد اجتماعی و دیگر مشکلات بزرگسالی را رابطه دارد. گر چه عوامل بسیاری ، رابطه مشکلات سلوک کودکان و رفتار اجتماعی بزرگسالان را متاثر می سازند. وجود اختلال سلوک در کودکی ، اطلاعات پیش بینی کننده برای انواع وسیعی از مشکلات سازگاری بعدی از منجمله فعالیتهای ضد اجتماعی ، سوء مصرف الکل و مواد است. شناسایی مکانزیمهایی که این مسیرها را توجیه می کنند، چالش عمده ای در این حوزه است. (دکتر دادستان،پریرخ،1382)
تشخیص وخصوصیات بالینی:
اختلال سلوک یک شبه ظاهر نمیشود بلکه بسیاری از نشانه ها در طول زمان شکل میگیرد وبه الگوی مستمر نقص حقوق دیگران می انجامد.بعید است بچه های بسیار کوچک واجد ملاکهای این اختلال باشند، چون از نظر رشدی ،قادر به ابراز نشانهای مشخص کودکان بزرگتر مبتلا به اختلال سلوک نیستند. بچه ی 3 ساله وارد خانه دیگران نمیشود در حضور دیگران دست به دزدی نمیزند کسی را به رابطه ی جنسی با خود وانمیدارد وعمدا اسلحه ی خطرناکی بکار نمیبرد.اما کودکان سنین مدرسه ممکن است قلدری کنند دعواهای بدنی را شروع کنند اموال را تخریب کنند ویا دست به اتش افروزی بزنند.
سن متوسط شروع اختلال سلوک در پسر ها پایین تر از دختر ها است.پسر ها اکثرا در فاصله ی سنین 12 – 10 سالگی واجد ملاکهای تشخیصی میشوند در حالیکه دختران، قبل از اینکه مشمول این ملاکها شوند به سن 14 تا 16 سالگی رسیده اند.
کودکانی که واجد ملاکهای اختلال سلوک هستند رفتار پرخاشگرانه ی خود را به انحا گوناگون نشان میدهند.رفتار پرخاشگرانه ضداجتماعی ممکن است به صورت قلدری پرخاشگری جسمی و رفتار بی رحانه نسبت به همسالان تظاهر کند.چنین کودکانی مکن است متخاصم بد دهن گستاخ و نافرمان بوده و نسبت به بزرگسالان منفی کاری نشان دهند.دروغگویی مستمر فرارمکرر از مدرسه و ویرانگری شایع است. در موارد شدید خرابکاری دزدی و خشونت جسمی نیز دیده میشود.این کودکان چندان کوششی برای مخفی کردن رفتار ضد اجتماعی خود نمی کنند.رفتار جنسی یا مصرف مرتب دخانیات مشروبات الکلی یل مواد روانگردان بدون نسخه دراین کودکان و نوجوانان خیلی زود شروع میشود .افکار وژست های خود کشی و اقدام به خود کشی در این افراد شایع است.
برخی ازکودکانی که رفتار پرخاشگرانه دارندقادر به ایجاد دلبستگی اجتماعی نیستندکه این ناتوانی به صورت اشکال در روابط با همسالان تظاهر میکند.برخی از آنها ممکن است با افراد بسیار بزرگتر یا کوچکتر از خود دوست شوند و یا روابط سطحی با سایر نوجوانان ضد اجتماعی برقرار سازند.بسیاری از آنها عزت نفس پایینی دارندهرچند به ظاهر ممکن است است که خود را پرتوان ومقاوم نشان دهند.این کودکان ممکن است فاقد مهارتهای لازم برای برقراری ارتباط از طریق شیوه های مورد پذیرش جامعه باشند و برای احساسات امیال و رفاه دیگرا اهمیتی قایل نیستند.کودکان ونوجوانان دچار اختلال سلوک اغلب در مورد برخی از رفتار های خود احساس گناه یا پشیمانی میکنند اما برای دوری از دردسر دیگران را سرزنش میکنند.
بسیاری از کودکان ونوجوانان مبتلا به اختلال سلوک در زمینه بر آورده شدن نیازهای وابستگی دچار محرومیت هستند وممکن است روش تربیتی خانواده آنهاکاملا خشن ویا توام با فقدان نظارت لازم باشد.نقص آنها در اجتماعی شدن به صورت خشونت جسمی نسبت به دیگران و در برخی موارد خشونت جنسی تظاهر میکند .تنبیهات شدید تقریبا بدون استثنا موجب افزایش غیر انطباقی خشم ومحرومیت در آنهامیشودو مشکلات آنها را تخفیف نمیدهد.
در مصاحبه های ارزیابی کودکان مبتلا به اختلال سلوک پرخاشگرانه نوعا متخاصم تحریک کننده وفاقد حس همکاری هستند.برخی از آنها در ابتدا جذابیت وپذیرش سطحی دارنداما زمانی که از آنها درخواست میشود درباره رفتارهای مشکل سازشان صحبت کنند ممکن است با عصبانیت وجود هر گونه مشکلی را انکار کنند. اگر مصاحبه ادامه پیدا کنند کودک ممکن است سورفتارش راتوجیه کند ویادرمورد منبع مطالعات معاینه کنندهمشکوک وعصبانی شود ویا از اطاق معاینه خارج شود.غالب کودک از معاینه کنند عصبانی شده ونفرت خود را ازمعاینه با ستیزه جویی آشکار یا کناره گیری عبوسانه نشان میدهد.خصومت این کودکان محدود به بزرگسالان صاحب قدرت نیست.بلکه ممکن است همسالان وکودکان کوچکتر رانیز شامل شود.در واقع این کودکان در مقابل افراد کوچک تر وضعیف تر از خود قلدری میکنند وبا لاف زدن ودروغگویی واهمیت قایل نشدن به واکنش شنونده بی اعتمادی خود را نسبت به بزرگسالان در رابطه با درک موقعیت خود آشکار میکنند.
ارزیابی موقعیت خانواده اغلب نشاندهنده نا هماهنگی شدید زناشویی است که ممکن است در درجه اول مربوط به عدم توافق برسر تربیت واداره کودک باشد به دلیل وجود بی ثباتی در خانواده معمولا ناپدری یا نامادری در خانه حضور دارند.کودکان مبتلا به اختلال سلوک معمولا کودکان نا خواسته خانوده و حاصل حاملگی های برنامه ریزی نشده هستند.والدین و به خصوص پدر غالبا دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی و یا وابستگی الکل هستند.کودکان پرخاشگر وخانواده آنها الگوی قالبی در خصومت جسمی وکلامی تکانشی وغیر قابل پیش بینی نشان میدهند رفتار پرخاشگرانه ی کودک ندرتا معطوف به هدفی مشخص بوده ولذت موفقیت یا حتی مزیت پایدار چندانی در مقابل همسالان یا صاحبان قدرت به ارمغان نمی آورد.
در موارد دیگر اختلال سلوک شامل مدرسه گریزی مکرر ویرانگری و پرخاشگری جسمانی شدید یا تهاجم گروهی به دیگران نظیر لخت کردن ونزاع گروهی وکتک کاری میشود.کودکانی که عضو دسته تبهکاران میشوند معمولا دوستی های متناسب باسن دارند.انها احتمالا به رفاه دوستان واعضا دوستان خود اهمیت میدهند وبعید است آنها را سرزنش نموده یا لو دهند.دراکثر موارد اعضای گروه از اوایل کودکی سابقه سازگاری کافی ویا حتی مفرطی داشته که با عضویت فرد در گروه همسالان بزهکار پایان پذیرفته است.همچنین در سابقه ی آنها شواهدی از مشکلات قبلی نظیرعملکرد ضعیف یا مرزی در مدرسه مشکلات رفتاری خفیف اضطراب ونشانه های افسردگی وجود دارد.درجاتی از آسیب روانشناختی یااجتماعی خانواده معمولا وجود دارد.الگوهای انضباطی والدین به ندرت مطلوب بوده و ممکن است از محدودیت شدید تا ناسازگاری یا فقدان نسبی نظارت وکنترل متفاوت باشد.مادر غالباکودک را از عواقب سورفتارهای خفیف حفظ کرده ولی به نظر نمیرسد که فعالانه بزهکاری راتشویق کرده است.بزهکاری که اغلب بزهکاری دوران نوجوانی نامیده میشود اغلب با اختلال سلوک ارتباط دارد ولی در عین حال ممکن است از سایر اختلالات عصبی و روانی نیز ناشی شود.(دکتر سادوک-بنیامین جیمز _دکتر سادوک-و
ملاکهای تشخیصی DSM- IV -TRبرای اختلال سلوک:
الف)الگوی پایدار وتکراری رفتار که طی آن حقوق اساسی دیگران موازین عمده اجتماعی اخلاقی متناسب با سن ویاقوانین نقض میشوند که با بروز سه مورد یابیشتر از ملاک های زیر ظرف 12 ماهه ی گذشته تظاهر میکند و حداقل یک ملاک ظرف یک ماهه ی گذشته وجود داشته باشد.
پرخاشگری نسبت به انسانها و حیوانات :
1-اغلب قلدری کرده ودیگران را تهدید یا ارعاب میکند.
2- غالبا دعواهای جسمانی را شروع میکند.
3- از اسلحه ای استفاده کرده است که میتواندصدمه ی جسمانی شدیدیبه دیگران وارد کند(مانند چماق -آجر- بطری شکسته- کارد- اسلحه ی گرم)
4-نسبت به دیگران قساوت جسمی نشان میدهد.
5- از لحاظ جسمی نسبت به حیوانات سنگدلی نشان میدهد.
6- درعین مواجهه با قربانی دست به دزدی میزند.
7- فرد دیگری را به زور وادار به رابطه ی جنسی میکند.
تخریب اموال:
8-آتش افروزی عمدی با نیت آسیب رسانی جدی به دیگران.
9-عمدا وسایل دیگران راتخریب میکند.
تقلب یا دزدی:
10-به زور وارد خانه ماشین یا ساختمان دیگران میشود.
11-اغلب برای به دست آوردن منافع اجناس و یا فرار از وظایف وتعهداتدروغ میگوید.
1 2-اشیا بی ارزش را بدون مواجه شدن با قربانی میدزدد.
نقض جدی مقررات:
13- غالبا علیرغم قدغن والدین شب ها بیرون از منزل میماند که این حالت پیش از13 سالگی آغاز میشود.
14 دست کم دوبارضمن زندگی باوالدین واقعی یا رضاعی شب ها از خانهفرار میکند.
15 غالبا از مدرسه فرار میکند که این کار قبل از 13 سالگی است.
ب)آشفتگی رفتار از لحاظ بالینی سبب تخریب چشمگیری در عملکرد تحصیلی اجتماعی یا شغلی میشود.
پ)اگر فرد 18 ساله یا بیشتر سن داشته باشدملاکهای اختلال شخصیت ضد اجتماعی وجود ندارد.
بر حسب سن شروع نوع کد را مشخص کنید:
نوع شروع شونده در دوران کودکی:
حداقل یکی از ملاکهای تشخیصی قبل از سن 10 سالگی شروع میشود.
نوع شروع شونده در نوجوانی:
هیچ یک از ملاک های تشخیصی قبل از سن10 سالگی وجود ندارد.
نوع نا متمایز:
شدت را مشخص کنید:
خفیف:مشکلات سلوک فراتر از حد لازم برای تشخیص اگر هم وجود داشته باشد معدود است وهمچنین مشکلات رفتاری فقط سبب صدمه ای جزیی به دیگران میشود.
متوسط:تعداد مشکلات سلوک واثرات آن بر دیگران بینابین خفیف ونوع شدید است.
شدید:مشکلات مربوط به سلوک متعدد فراتر از حد لازم برای تشخیص است یا مشکلات سلوک موجب صدمه قابل ملاحظه ای به دیگران میشود.
ملاک های تشخیصی ICD-10برای اختلال سلوک:
GI-الگوی پایدار ومداومی از رفتاری وجود دارد که در آن حقوق اساسی دیگران با موازین عمده اجتماعی اخلاقی مطابق با سن یا قوانین زیر پا گذاشته میشود وحداقل 6 ماه طول کشیده و در خلال آن برخی از نشانه های زیر وجود دارد:
فرد مبتلا:
1-حملات قشقرق فراوان یا شدیدی دارد که با سطح رشدش متناسب نیست.
2- اغلب با بزرگسالان به مشاجره میپردازد.
3- غالبا درخواست های بزرگسالان را انجام نداده یا از قوانین سرپیچی میکند.
4- اغلب به طور آشکارا تعمدی کارهایی میکند که موجب ناراحتی دیگران میشوند.
5- اغلب به خاطر اشتباهات وسورفتارهای خود دیگران راسرزنش میکنند.
6- غالبا زود رنج بوده ویا خیلی زود از دست دیگران ناراحت میشود.
7- غالبا عصبانی یا دلخور است.
8- غالبا کینه توز یا انتقام جو است.
9- اغلب برای دستیابی به کالاها یا منافع از اجتناب از تعهدات قول خود را زیر پا میگذارد.
10 -معمولا دعواهای جسمانی را شروع میکند.
11 – از اسلحه ای استفاده میکند که ممکن است باعث صدمه جدی به دیگران شود.
12 – معمولا برخلاف میل والدی تا دیر وقت بیرون از خانه میماند.(قبل از 13 سالگی)
13 – بدرفتار جسمانی و وحشیانه ای نسبت به دیگران نشان میدهد.
14-نسبت به حیوانات رفتارهای سنگدلانه ای دارد.
15- عمدا باعث تخریب اموال دیگران میشود.
16- تعمدا دست به آتش افروزی های خطر ناک زدهو به احتمال آسیبهای جدی آن بی توجه است.
17- دزدی اشیا بیارزش بدون آگاهی قربانی.
18- قبل از 13 سالگی غالبا از مدرسه فرار میکند.
19- حداقل دو بار از منزل فرار میکند.
20- جرمی مرتکب میشود که مستلزم برخورد با قربانی است.
21- شخص دیگری را وادار به رابطه ی جنسی میکند.
22- غالبا در مقابل دیگران قلدری میکند.
23- به زور وارد خانه ماشین یا ساختمان دیگران میشود.
G2- این اختلال واجد ملاکهای اختلال شخصیت جامعه ستیز – اسکیزوفرنی- دوره شیدایی – دوره افسردگی – اختلالها ی فراگیر رشد یا اختلال پر جنبی نیست.
نوع شروع در دوران کودکی:
شروع حداقل یک مشکل رفتاری پیش از سن 10 سالگی است.
نوع شروع در نوجوانی:
پیش از سن10 سالگی هیچگونه مشکل رفتاری وجود ندارد.
منابع :
کتاب خلاصه روانپزشکی کاپلان – سادوک جلد ۳
روانشناسی مرضی کودک / دکتر فرح لطفی کاشانی ، شهرام وزیری / ویرایش دوم / چاپ سوم / نشر ارس باران
– آسیب شناسی روانی کودک / قسمت دوم / اریک جی ماش / مترجمان : دکتر حسن توزنده جانی ، جهانشیر توکلی ، نسرین کمال پور / جاپ اول/ نشر آوا
– آسیب شناسی روانی / دکتر حسین ازاد / چاپ هفتم / نشر بعثت
فهرست مطالب
نگاهی کوتاه به انواع تیکها 1
تعریف تیک: 1
انواع تیک ها و درمان آنها: 2
تیک های عصبی چیست ؟ 3
تیکهای گذرا 4
تیکهای مزمن 4
علتها 5
کاهش فشار روحی 5
تیک عصبی در کودکان 5
بررسی کمبودهای غذایی 6
شناسایی محرک 6
تیک عصبی در کودکان 7
تیکهای گذرا 7
تیکهای مزمن 8
پیشگیری عادت 9
کاهش فشار روحی 9
انزوا و تیک عصبی؛ نتیجه بازی های رایانه ای مخرب 9
نوزادان ناقص الخلقه در چین 10
آماری از مصرف دخانیات 11
اختلال تیک های دیگر 13
اختلال تیک حرکتی 13
سبب شناسی: 14
تشخیص و ویژگی های بالینی : 15
شایع ترین تیک ها: 15
تیک یا اختلال حرکات بدنی 20
سیر اختلال سلوک: 22
تشخیص وخصوصیات بالینی: 23
منابع : 30
تیک عصبی………………………………………………………………………………… 31