تارا فایل

گزارش کار آموزی نحوه اجرای یک سازه بتنی




عنوان واحد درسی :
کار آموزی
محل کار آموزی :
مسکن مهر بهبهان (ساختمان بتنی )
استاد راهنما :
دانشجو :
شماره دانشجویی :

فهرست صفحه
مقدمه5……………………………………………………………………………………………………………………………………
محل احداث پروژه 6……………………………………………………………………………………………………………..
گودبرداریهای لازم برای اجرای شالوده ها8………………………………………………………………………………
بتن مگر 9………………………………………………………………………………………………………………………………..
آرماتورگذاری10………………………………………………………………………………………………………………………
انواع قالب بندی13……………………………………………………………………………………………………………………
نحوه ساختن تیرچه ها ی سقف20………………………………………………………………………………………………….
بتن ریزی (دالها و دیوارها) 24…………………………………………………………………………………………………
حمل بتن 31………………………………………………………………………………………………………………………………
آزمایش اسلامپ بتن33………………………………………………………………………………………………………………..
تصاویر مسکن مهر(ساختمان بتنی ) شهرستان 35………………………………………………………………………………

مقدمه :
ساختمان بتنی ساختمانی است که برای اسکلت اصلی آن از بتن آرمه ( سیمان ، شن ، ماسه و فولاد بصورت میلگرد ساده ویا آجدار ( استفاده شده باشد . در ساختمانهای بتنی سقفها به وسیله تاوه) دال ( های بتنی پوشیده می شود و یا از سقفهای تیرچه و بلوک و یا سایر سقفهای پیش ساخته استفاده می گردد و برای دیوارهای جداکننده ) پارتیشن ها ( ممکن است از انواع آجر مانند سفال تیغه ای ، آجر ماشینی سوراخ دار ، آجر معمولی کوره ای و یا تیغه گچی و یا چوب استفاده شده و ممکن است از دیوار بتون آرمه هم استفاده شود . در هر حال در این نوع ساختمانها شاه تیرها و ستونها از بتون آرمه ( بتون مسلح ) ساخته می شود
به طور کلی بتون ساخته شده از سیمان پرتلند یکی از پرمصرف ترین مصالح ساختمان می باشد . موارد استفاده آن ازاحداث پی های کوچک تا بتون ریزی سدهای عظیم را شامل می شود .
غالبا عملیات بتنی شامل مراحل زیر است :
1. آماده کردن محل کار
2. خاکبرداری
3. تهیه و ساخت قالبها
4. تعیین درصد مواد تشکیل دهنده بتون تهیه مخلوط
5. جای دادن بتون در قالبها
6. فینیشینگ و ویبره کردن بتون و مرطوب نگاهداشتن بتن

محل احداث پروژه :
محل کار آموزی در مسکن مهر (ساختمان بتنی) بهبهان پشت دانشگاه آزاد می باشد که توسط تعاونی شماره 2 در حال اجرا می باشد و از جمله پیمانکار ، سرپرست کارگاه ، تکنسین و مهندس ناظر و به طور کلی افراد مسئول بخشهای فنی در اجرای این پروژه شرکت دارند
خاک محل پروژه خاک سخت بود و مقدار گود برداری بر اساس گودبرداری در زمین های سخت طبق آیین نامه مشخص شد.مطالعاتی که قبل از شروع کارهای در رابطه با محل ساختمان باید انجام شود، مسائلی مانند: اثرات جوی، بارندگیها، تغییر درجه محیط که بخصوص در فصول سرد و یخبندان تاثیرات نامطلوب و مخرب در مصالح، اجزا و قسمتهای ساخته شده بنا می گذارد،است.قابل توجه اینکه، در هر راه اندازی مجدد و تا جا افتادن کارگاه از جهات مختلف، اشکالاتی فراوان وجود دارد،از جمله مسائل فنی، جمع آوری کارگردان مورد نظر بخصوص در برداشتن هزینه بیشتر که اولا: باعث تاخیر در تحویل بنا میشود؛ ثانیا: قیمت تمام شده ساختمان را افزایش می دهد.قبل از شروع یک طرح ساختمانی کوچک یا بزرگ، باید مقاومت زمین زیر پی جهت دیوارها برای طراح مشخص شود تا بتوانند بر مبنای آن محل ستونها، دیوارها و در مجموع طرح را به وجود آورد، معمولا زمینهای مرغوب، رنگ سبز تیره با دانه های خاک متراکم و چسبندگی زیاد دارند.انواع گوناگون زمین ماسه ای، رسی، دج، سنگی و یا مخلوط نامتناسب هستند.اکثر زمینهای ایران از انواع زمینهای رسی است. این زمینها مقاوم هستند و چنانچه خاک ریز دانه و درشت دانه ماسه در آنها وجود داشته باشد. قابل اطمینان خواهد بود

گودبرداریهای لازم برای اجرای شالوده ها :
هدف گودبرداری ایجاد گودهایی است که بخشهایی از ساختمان که در تماس مستقیم با زمین هستند در
آن قرار گیرد . اجرای شالوده ها باید بعد از سالم سازی و خشکانیدن کف گود صورت گیرد سالم سازی کف گود با روشهای م ناسب ، از قبیل آب کشی و زهکشی عملی است . گودهایی که در مجاورت بناهای موجود ایجاد می شوند نباید به هیچ عنوان پایداری این بناها را ، چه در مرحله موقت اجرا و چه در مرحله نهایی ، دچار نقصان یا اشکال کنند . تمامی عواملی که در کف گود به آن برخورد می شود مانند سن گها ، شالوده های قدیمی و بطور کلی هر شی زمینی مقاوم که احتمال تشکیل نقاط سخت موضعی را در زیر شالوده های گسترده و شالوده های نواری پدید می آورند باید تا عمق مناسبی برداشته شوند تا از ناهمگنی در زیر شالوده ها اجتناب شود . راه حلهای مناسب دیگری هم می توانند به کار گرفته شوند ، تمامی بخشها وعدسیهای با قابلیت تراکم بیشتر از زمین طبیعی مجموعه را باید در شرایط یکسان بهسازی یا جایگزین کرد تا زمین پی از همگنی کافی برخوردار شود خاک جایگزین را ، در صورت لزوم و با توجه به نوع آن باید متراکم کرد تا معیارهای کلی باربری نقص ان نیابد راه حل دیگر ، جایگزینی بخشهای برداشت شده با بتن کم عیار است عملیات گودبرداری شامل فعالیتهای ساختمانی از قبیل حفاری چاهها و مجاری آب و فاضلاب ، خاکبرداری خاکریزی ، حفاری و پی کنی با وسایل دستی و ماشین آلات مکانیکی ، عملیات زیر زمینی و نظایر آن است .
ایمنی در کارهای گود برداری :
قبل از شروع عملیات گودبرداری باید با همکاری سازمانهای ذیربط جریان برق ، گاز ، آب و سایر
سرویسهای مشابه در محل گودبرداری قطع شود و چنانچه محل گودبرداری در نزدیکی و مجاورت یکی از
ایستگاههای اصلی خدمات عمومی مانند آتش نشانی باشد ، باید قبلا مراتب به اطلاع آن ایستگاه رسانده شود
قبل از گودبرداری باید کلیه اشیای زاید از قبیل درخت ، تخته سنگ و ضایعات ساختمانی که ممکن است سبب وقوع حادثه ای شود ، از محل گودبرداری خارج گردد .
در صورتی که حفاری و خاکبرداری در عمق پایین تر از پی ساختمانها و دیوارهای حائل یا سطح معابر عمومی که در مجاورت محل حفاری و خاکبرداری قرار دارند صورت گیرد . باید اقدامهای لازم برای جلوگیری از خطر ناپایداری آنها به عمل آید . بعد از وقوع بارندگی ، طوفان ، سیل و زلزله باید محل گودبرداری بازدید شود تا در نقاطی که خطر ریزش دیواره وجود دارد ، با استفاده از شمع و سپر یا چوب بست ، دیواره تحکیم و تثبیت گرد
بتن مگر :
اجرا ی یک لایه بتن مگر در زیر تمام شالوده های بتن آرمه که در مجاورت سطح زیرین خود آرماتور
دارند الزامی است . بتن مگر خطر آلوده شدن بتن س ازه ای را به هنگام انجام عملیات بتن ریزی مرتفع می نماید ضخامت لایه بتن پاکیزگی به هیچ عنوان نباید کمتر از پنج سانتی متر باشد .
ریختن بتن مگر باید به مجرد اتمام عملیات گودبرداری صورت گیرد . پاره ای از خاکها ، مانند مارنها ، که در
زمان پایان عملیات گودبرد اری مقاومتی کافی و مناسب دارند ، نسبت به عوامل جوی حساسایت نشان می دهند و در اثر ریزش آب باران بر آنها بعد از چند ساعت گل شده و کاملا سست می شوند . برخی خاکهای دیگر ، مانند شیست ها ، خاصیت تورقی دارند و در مجاورت هوا پوسته پوسته شده و از جدارهای گود جدا می شوند .
به منظور پیشگیری از مشکل فوق و جلوگیری از در معرض هوا قرار گرفتن زمینهای قابل تورم ، می توان روی قسمتهای گودبرداری شده را با ملات ماسه سیمان اندود کرد و یا با ورق کلفتی از پلی اتیلن متناسب با شرایط سطح زمین ، روی آن را پوشاند .
شبکه میلگرد کف پی :
بتن نیز مانند بیشتر مصالح ساختمانی نیروی کششی را تحمل نمی کند . بهمین دلیل در قطعات بتنی
در ناحیه ای که الیاف بتن تحت تاثیر نیروی کششی می باشند میلگردهای فو لادی قرار می دهند تا نیروی
کششی را تحمل کند . در پی ها الیاف نزدیکتر به زمین تحت تاثیر بیشترین نیروی کششی واقع می شوند
بهمین علت یک شبکه از میلگرد در پایین پی قرار می دهند . قطر میلگرد و فاصله آنها از همدیگر بوسیله
محاسبه بدست می آید
آرماتورگذاری :
میلگردهای مصرفی باید نو ، تمیز، بدون هیچ گونه آلودگی نظیر چربی ها ، ذرات بتن ، گرد و خاک و یا
مواد زائد دیگر باشد . میلگردها قبل از مصرف باید کاملا پاکیزه باشند تا خللی به پیوستگی بتن و میلگردها وارد نشود . مقطع میلگرد مصرفی نباید به علت زنگ زدگی تضعیف ش ده باشد . استفاده از میلگردهای زنگ زده به شرطی مجاز است که اولا زنگ زدگی قبلا با برس یا وسایل مشابه مورد قبول پاک شود ، ثانیا قطر میلگرد پس از برس زدن حداکثر 0,5 میلی متر کاهش یابد .
میلگردهای مصرفی در بتن بصورت میلگرد ساده یا آجدار تهیه می شوند . توص یه می شود تمامی
میلگردهای مصرفی در بتن ( به استثنای خاموت ها ) از نوع میلگرد آجدار باشند . قطر اسمی میلگرد ساده ،
قطری است که در برگ شناسایی آن ذکر می شود و معادل قطر دایره ای است که مساحت آن برابر مساحت
مقطع عرضی میلگرد باشد . در مورد میلگرد آجدار قطر اسم ی معادل قطر اسمی میلگرد صاف هم وزن آن
اختیار می شود .
حمل و انبار کردن میلگردها :
آرماتورها به صورت کلاف ، شاخه ، شبکه های جوش شده یا بافته شده در کارخانه ، تحویل می شوند .
میلگردهای مصرفی در بتن باید بدون خم شدگی تحویل کارگاه شوند ، معمولا میلگردها ی به قطر 6 میلی متر و کمتر بصورت کلاف تحویل می شوند .
مصرف میلگردها باقطرهای بالاتر از 6 میلی متر بصورت کلاف مجاز نیست مگر اینکه وسیله مناسبی برای
بازکردن کلاف ها در کارگاه وجود داشته باشد و قطر کلاف بیش از 200 برابر قطر میلگرد باشد .
در تمام م دت حمل ، تخلیه ، نگهداری و کارگذاری میلگردها باید آنها را در مقابل هرگونه زنگ زدگی و یا
دیگر آسیب های فیزیکی و شیمیایی محافظت نمود . میلگردها نباید در تماس با خاک یا مصالحی باشند که
رطوبت را در خود نگه می دارد و عموما نباید میلگردها برای مدت طولانی در معر ض باران و برف و هوای
مرطوب قرار گیرند . در کارگاه باید میلگردها را بر حسب قطر و طبقه آنها مجزا و انبار نمود .
به هنگام حمل و تخلیه باید دقت شود که آرماتورها خصوصا شبکه جوش شده از صدمات مکانیکی یا تغییر
شکل ها خمیری ، ضربه ناشی از پرتاب از ارتفاع و غی ره مصون بوده و از گسیختگی جوش ها در شبکه های
جوش شده جلوگیری شود .
بریدن و خم کردن آرماتور :
بریدن و خم کردن آرماتور باید مطابق نقشه ها و مشخصات اجرایی در کارگاه پیمانکار یا کارخانه تولیدکننده
انجام شود . انتخاب تجهیزات بریدن و خم کردن ، شعاع انحنا می لگرد و خم کردن بایستی به درستی انجام شود بریدن میلگردها باید با وسایل مکانیکی صورت گرفته و خم کردن آرماتور باید به روش سرد انجام شود .
استفاده از حرارت برای خم کردن فولاد مجاز نیست .
خم کردن میلگردهای داخل بتن نظیر میلگردهای انتظار یا بازکردن میلگردهای خ م شده مجاز نیست مگر در مواردی که در نقشه های اجرایی پیش بینی شده باشد . در این موارد برای شکل دادن مجدد باید به ویژگیهای فولاد مصرفی توجه شود . باز و بسته کردن خمها به منظور شکل دادن مجدد به هیچ وجه مجاز نیست .در دمای کمتر از 5- درجه خم کردن میلگردها مجاز نیست .
بستن و کار گذاشتن آرماتورها :
هنگام نصب ، میلگردها باید عاری از هرگونه آلودگی باشند و کلیه آلودگیها باید قبل از نصب و کارگذاری
میلگردها زدوده شود و تا شروع مرحله بتن ریزی از آلودگی ها محفوظ بماند . آرماتورها با توجه به قطر ، طول و شکل بایستی در محلهای تعیین شده به نحوی مستحکم و ثابت شوند که هنگام بتن ریزی هیچگونه تغییر و جابجایی در آنها صورت نگیرد . به منظور کنترل و تامین پوشش بتن می توان از قطعات بتنی (لقمه ها) یا خرک های فلزی به ابعاد ، مقاومت و تعداد لازم استفاده نمود . لقمه های بتنی باید دارای مفتول بوده و با استفاده از این مفتول ها به میلگردهای اصلی کاملا محکم شوند . استفاده از قطعه سنگ ، لوله های فلزی و قطعات چوب برای نگهداری میلگردها و تامین پوشش بتن مجاز نیست

انواع قالب بندی :
قالب آجری :
این نوع قالبها برای شالوده ها و دیوارهای حائل مجاور خاک مورد استفاده قرار می گیرند . برای اجرا ،
بسته به ارتفاع بتن در قالب و نیز نیروهای وارده ، یک دیوار 11 تا 22 سانتی متری احداث می شود . برای
جلوگیری از کرمو شدن بتن و مکیده شدن آب آن توسط آجر قبل از بتن ریزی ، آجرها آب پاشی می شوند .
جلوگیری کردن از تجمع آب در کف قالب ضروری است . برای جلوگیری از خرابی بتن ، همچنین می توان قالب آجری را قیر و گونی کرد .
بهای تمام شده این قالبها کم و تغییر شکل آن ناچیز است . ضخامت دیوار به ضخامت شالوده یا دیوار حائل
افزوده شده و ضمنا دیوار آجری ، تا حدودی بتن را در مقابل عوامل محیطی محافظت می نماید ولی با توجه به اینکه قالب آجری باز نمی شود . عیوب احتمالی بتن دیده نمی شود .
الف – قالب چوبی :
برای درست کردن قالب از قطعات الوار ، تخته و تخته چندلا استفاده می شود . برای اتصال قطعات به
یکدیگر میخ و پیچ بکار می رود .
قالبهای چوبی انواع مختلفی دارند که عبارتند از :
قالب خام :
بدون رنده کردنِ سطحِ آن مورد استفاده قرار می گیرد . بهتر است سطح این قالب حتی المقدور صاف باشد
قالب رنده شده :
برای سطوحی که صافی و زیبایی آن مدنظر است مورد استفاده قرار می گیرد .
قالب ممتاز :
که پس از رنده شدن درزهای آن بتونه شده و سپس سمباده می شود . توجه به درزها برای جلوگیری از
بیرون زدن بتن ضروری است .
تخته و چوبی که برای قالب بندی مصرف می شود باید کاملا خشک بوده و در برابر رطوبت تغییر شکل ندهد
زیرا تغییر شکل قالب موجب تغییر شکل بتن گشته و در شکل تیرها و ستونها و همچنین ممانهای وارد بر آنها موثر است .در ایران معمولا از تخته ای که به نام چوب روسی معروف است برای قالب بندی استفاده می نمایند .
این تخته ها باید به اندازه کافی نرم باشد تا در موقع نجاری دچار اشکال نشویم و از طرفی باید آنچنان محکم
باشد که بتواند وزن بتن و آرماتور ها و کارگران بتن ریزی و وسایل بتن ریزی از قبیل چرخ دستی ، ویبراتور و
غیره را بخوبی تحمل نماید .
تخته هایی که برای قالب بندی مصرف می شوند باید از نوع چوبهای صمغدار ( کاج و صنوبر ) یا جنگلی و یا
مشابه باشد و مصرف چوب سفید جز برای قالب شالوده و یا قالب بتن بدون آرماتور مجاز نیست و داربست باید به اندازه کافی انعطاف ناپذیر باشد بطوریکه بعد از ریختن بتن تغییر شکل ندهد .
معمولا سطح تماس بتن با تخته قالب بندی را بوسیله روغن های معدنی خنثی شده ( بدون اسید و قلیا ) چرب می کنند . در هر حال باید از روغنی استفاده نمود که در واکنشهای شیمیایی سیمان دخالت نداشته باشد .
مالیدن ر وغن به روی قالب بدان علت است که اولا تخته که در ابتدا کاملا خشک است آب بتن مجاور خود را
نمکیده و موجب فساد بتن نشود و در ثانی در موقع بازکردن قالب ، تخته ها به راحتی از بتن جدا شوند و در
صورت مناسب بودن برای قالب بندی بعدی مورد استفاده قرار گیرند .
در موقع مالیدن روغن باید کاملا دقت نمود که آرماتورها به روغن آغشته نشود زیرا در این صورت روغن مانع
چسبیدن بتن به دور میلگرد گردیده و جسم یکپارچه تشکیل نداده و بتن و آرماتور هر یک به تنهایی کار می
کنند و موجب ضعف در همگن بودن فولاد و بتن می گردد .
برای بهم بستن تخ ته ها به همدیگر از چوبهایی که در اصطلاح قالب بندی به آن چهار تراش می گویند استفاده می شود . کوچکترین بعد مقطع این چهارتراشها که به آن پشت بند می گویند نباید از 8 سانتی متر کمتر باشد
ب- قالب فولادی :
در مواردی که حجم کار زیاد و تنوع سطوح و ابعاد کم ب اشد ، استفاده از قالب های فولادی کاملا با صرفه
خواهد بود . بهای اولیه این قالبها نسبتا زیاد است ولی عمر زیاد آنها این مسئله را توجیه می نماید . قالبهای
فولادی نسبتا مقاوم بوده و بدلیل امکان استفاده از اتصالات خاص می توان به سهولت و با سرعت آنها را برپا
داشته و از هم جدا کرد . سطح بتن در تماس با قالب فولادی ، بشرط آنکه پس از باز کردن قالب ، پرداخت
مناسبی صورت گرفته و از مک دار شدن سطح جلو گیری شود ، کاملا صاف است .

پ- قالب آلومینیومی :
آلومینیوم به دلیل سبکی و سهولت حمل روز به روز کاربرد بیشتری در ساخت قالب بدست می آورد .
همچنین هزینه کار بر روی آلومینیوم برای دستیابی به یک مقطع ، نسبت به هزینه مربوطه برای همین کار در مورد فولاد کمتر است . آلومینیوم خالص فلز نرمی بوده و ممکن است به سهولت سائیده و خراب شود . به همین دلیل بهتر است از آلیاژهای آلومینیوم برای تهیه قالب استفاده شود .
ت-قالب فایبرگلاس :
برای استفاده از این قالبها باید هزینه اولیه نسبتا زیادی را برای درست کردن قالب فولادی لازم ، متقبل
شد ولی هزینه خود مصالح فایبر گلاس که شکل قالب را به خود می گیرند نسبتا کم بوده در صورت ساخت
تعداد زیادی صفحه فایبر گلاس هزینه سرشکن می گردد . با قالبهای فایبرگلاس می توان به شکلهایی زیبایی برای نمای بتنی دست یافت .

نحوه ساختن تیرچه ها ی سقف :

بتن ریزی :
بتن ریزی دالها و سقفها :
بتن ریزی در دالها باید در یک جهت و به طور متوالی انجام شود. محموله های بتن نباید در نقاط مختلف سطح و به صورت پراکنده، ریخته و سپس پخش و تسطیح شوند. همچنین بتن نباید در یک محل و در حجم زیاد، تخلیه و سپس به طور افقی در طول قالب حرکت داده شود. با توجه به حجم بتن و روشهای حمل و تخلیه، عملیات باید به صورتی انجام شود که حتی الامکان از بوجود آمدن اتصال سر در دالها پرهیز گردد. در عملیات بزرگ باید محل ختم بتن ریزی از قبل تعیین و درنقشه های اجرایی مشخص شود و عملیات تا محل درزهای ساختمانی ادامه یابد. چنانچه در اثر بروز اشکالات قطعشود.

بتن ریزی دیوار، ستون و تیرهای اصلی :
بتن ریزی در دیوارها باید در لایه های افقی با ضخامت یکنواخت صورت گیرد و هر لایه قبل از ریختن لایه بعدی به طور کامل متراکم شود. میزان و سرعت بتن ریزی باید چنان باشد که هنگام ریختن لایه جدید، لایه قبلی در حالت خمیری باشد. عدم رعایت این نکته باعث ایجاد اتصال سرد ونهایتاً عدم یکپارچگی بتن خواهد شد. پیمانه های اولیه بتن باید از دو انتهای عضو ریخته شوند و سپس ب تنریزی به سوی قسمت مرکزی سازه ادامه یابد

توقف و شروع مجدد بتن ریزی:
به طور کلی بتن ریزی باید تا رسیدن به محلهای مجاز از پیش تعیین شده نظیر درزهای ساختمانی، بدون وقفه ادامه یابد.
پیمانکار موظف است تجهیزات و لوازم ساخت، حمل و ریختن بتن را به نحوی یه و کار را چنان برنام هریزی نماید که مجموعه عوامل با ضریب اطمینان کافی قادر به بتن ریزی به طور پیوسته و بدون وقفه باشند. محل قطع بتن ریزیها باید حتی الامکان در نقاط حداقل تنشها در نظر گرفته شود.
اگر در جایی مجبور به قطع بتن ریزی باشیم مثلا در موقع بارش شدید باران و یا وزش باد،آنگاخ می بایست در مسیر 1سطح بلوک،بتن ریزی را قطع کنیم. سطح مقطع بتن در محل قطع بتن ریزی (سطوح واریز) باید تیرچه ها حتی الامکان عمود بر امتداد تنشها باشد

حمل بتن :
روشهای مختلفی برای حمل بتن از محل ساخت تا مصرف، معمول و متداول است. هریک از روشهای حمل دارای محاسن و معایبی می باشد و انتخاب هریک از آنها بستگی به شرایط پروژه، مشخصات مصالح متشکله، میزان و حجم بتن، زمان حمل و بالاخره شرایط آب و هوایی محل ساخت خواهد داشت.
انتخاب روش حمل باید چنان صورت گیرد که در فاصله زمانی حمل، نسبت آب به سیمان، اسلامپ، میزان هوا و نهایتاً یکنواختی بتن، دستخوش تغییرات قابل ملاحظه ای نگردد. در انتخاب روش حمل باید به جدا شدن مواد از یکدیگر، آب انداختن و یا داخل شدن مواد خارجی به داخل بتن توجه خاص مبذول گردد. حتی الامکان باید محل ساخت بتن و محل اجرا به هم نزدیک باشد تا نقل و انتقال بتن به حداقل ممکن کاهش یابد. بدین لحاظ پیمانکار باید محل ساخت بتن، روش حمل و نقل و نوع و مشخصات ماشین آلات حمل را قبلاً به تایید دستگاه نظارت برساند. در پاره ای موارد ساخت بتن در دستگاه حمل کننده بتن صورت می گیرد که بعداً بدان اشاره خواهد شد.
وسایل حمل و نقل بتن باید دارای اندازه و مشخصاتی باشند که با توجه به برنامه اجرایی کارها همواره بتوان با ضریب اطمینانی قابل قبول، جریان یکنواخت و ممتد بتن را به محل اجرا تضمین نمود. پیمانکار موظف است در انتهای هر مرحله بتن ریزی (در پایان هر قسمت از کار یا پایان هر روز کاری) وسایل حمل و نقل را، تمیز و پاکیزه نموده و آنها را برای مرحله بعدی آماده نماید. وسایل و روشهای مختلف حمل، عبارتند از:
کامیون با جام دوار
مقدار دوران و چگونگی اختلاط، هم زدن و تخلیه، باید بر اساس توصیه های کارخانه سازنده و زیر نظر دستگاه نظارت تعیین شود. حداکثر زمان برای حمل پس از اضافه شدن سیمان به جام مخلوط کن با احتساب زمان تخلیه بتن، نباید از 90 دقیقه تجاوز نماید. چنانچه به علت گرمای محیط، امکان گیرش سریع تر بتن وجود داشته باشد، با نظر دستگاه نظارت زمان مذکور تقلیل خواهد یافت.

تراک میکسر
ممکن است تمامی مراحل ساخت بتن در تراک میکسر انجام شود. در این حالت پس از وارد شدن همه عوامل متشکله بتن به جام مخلوط کن، چرخش جام باید بر اساس توصیه کارخانه سازنده با توجه به مشخصات آن صورت گیرد. در این حالت در شرایط معمولی، جام بایستی با سرعت اختلاط حدود 70 تا 100 دور دوران نماید. چنانچه زمان حمل و تخلیه بیش از زمان لازم برای دوران فوق باشد، در بقیه مدت زمان حمل باید جام با سرعت همزن یا بدون هم زدن حمل شود و قبل از تخلیه بتن درون قالب، 10 تا 15 دور با سرعت اختلاط بچرخد. در این روش ساخت، حداکثر بتن ساخته شده در هر مرحله، نباید از (63%) حجم اسمی[2] تراک میکسر تجاوز نماید.
اختلاط دو مرحله ای
در این روش عمل اختلاط به مدت 15 تا 30 ثانیه در بتن ساز ثابت و بقیه تا تکمیل اختلاط در تراک میکسر انجام می شود. مشخصات اختلاط و حجم بتن عیناً مانند بتن ساخته شده در بند 5-6-2-1 است، با این تفاوت که زمان اختلاط در تراک میکسر تا رسیدن به بتنی یکنواخت بر اساس استاندارد (د ـ ت 501) تقلیل خواهد یافت.
اختلاط خشک
در این روش مصالح خشک به صورت جداگانه در جام ریخته و آب در مخزنی مجزا و خارج از جام اصلی توسط تراک میکسر تا محل مصرف حمل می شود. در محل مصرف آب با فشار از ابتدا و انتهای مخزن وارد جام شده و جام با سرعت اختلاط 70 الی 100 دور می چرخد. این روش برای مواقعی مورد استفاده است که نقاط مصرف اجباراً نسبت به منبع اصلی مصالح دور بوده و کار به صورت پراکنده انجام می شود. باید توجه داشت که مصالح سنگی وارد شده به جام کاملاً خشک باشد، تا عمل آبگیری سیمان شروع نشود. حجم بتن ساخته شده در هر ساخت، نباید از (63%) ظرفیت اسمی تراک میکسر تجاوز نماید.

آزمایش اسلامپ بتن :
اسلامپ چیست ؟ آزمایش روانی یا نسبت آب به سیمان در متر مکعب که یکی از مهمترین آزمایشات است آزمایشهای که روی بتن انجام می گیرد
روانی بتن , حباب های موجود و دمای بتن … عدد اسلامپ عددی است که بوسیله ی ازمایش اسلامپ بتن انجام می شود که نشانگر انجام میشه.بصورتی cm 45- میزان افت بتن در هنگام ساخت بتن روی میدهد.این ازمایش توسط یک استوانه مخروطی شکل به ارتفاع 30 که زیر این استوانه معمولا صفحه ی فلزی قرار میدهند. از قسمت کوچک مخروط بتن میریزند بعدش کمی تکان می دهند تا بتن متراکم ترب شود. بعدش استوانه را ارام بر میدارند.سپس ارتفاع بتن مونده رو توسط خط کش اندازه می گیرند. میزان عدد اسلامپ با توجه به نوع بتن ریزی تعیین می شود .

تصاویر مسکن مهر(ساختمان بتنی ) شهرستان بهبهان :

1


تعداد صفحات : 50 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود