تارا فایل

گزارش کارآموزی رشته راهنمایی و مشاوره،اداره بهزیستی


مقدمه
یک زندگی آرام، شیرین و بدون تنش های عصبی بزرگترین آزوی هر فردی است .آرزویی که دستیابی به آن بسیار دشوار است ، چرا که امروزه گرایش مشکلات و پیچیدگی آنها به یکدیگر انسانها را پیش از زمان گذشته در برابر شرایط دشوار نامساعد و پر فشار قرار می دهد تا جایی که انواع فشارهای روانی جز زندگی روزمره بسیاری از ما شده است.
برای پیشگیری از این فشارهای روانی از کارشناسان مشاوره و راهنمایی می توان بهره برد چرا که این افراد می توانند مردم را برای رسیدن به یک بهداشت همگانی در مقابل بیماری های روحی و روانی و واکسینه کنند.
این رشته بیشتر در زمینه رشد ابعاد مختلف شخصیت آدمی پیشگیری از مشکلات و اختلالات به خصوص مشکلات دانش آموزان و نوجوانان است.
مشاور به افراد آموزش می دهد که چه کنند تا دچار بحران روحی نگردند وراه پیشرفت و تکامل را راحتر و سریعتر طی نمایند.

بند اول ) معرفی سازمان بهزیستی شهرستان …
شرایط فیزیکی سازمان بهزیستی: این سازمان و اقع در خیابان شهید طالبی پشت شهرداری می باشد.
ساختمان این اداره یک طبقه و شامل 6 اتاق که هر اتاق مخصوص یک نفر از کارکنان این سازمان برای پاسخگویی به مراجعین می باشد.
بند دوم: بخش های مختلف سازمان بهزیستی شهرستان …
این سازمان شامل حوزه های :
1) حوزه توان بخشی
2) حوزه پیشگیری
3) حوزه مشارکتها
4) حوزه اجتماعی
5) حوزه مسکن
6) حوزه اشتغال
بند سوم:آمار مراجع کنندگان به سازمان بهزیستی شهرستان …
به دلیل رفت و آمد زیاد مراجعه کنندگان نمی توان تعداد معلومی به آنها نسبت داد . زیرا به دلیل کثرت مشکلات و نیازهای افراد تعداد مراجعه کنندگان در هر دقیقه یک نفر می باشد و آمار معلومی در دسترس نمیباشد.
بند چهارم : بیشترین مراجعان به کدام بخش مربوط می شود.
در سازمان بهزیستی آمار مراجعان بخش معلولین توان بخشی به خود اختاص می دهد چون مراجعه کنندگان بیشتر در این زمینه نیاز و مشکلات دارند.
بند پنجم: نحوه پذیرش مراجعان به سازمان بهزیستی
افراد می توانند به صورت خود معرف و یا با معرفی توسط خدمات اجتماعی سیار و خط اورژانس اجتماعی و یا با معرفی از طریق مراجع قضایی – انتظامی – سازمان های و نهادها و… به مرکز مراجعه نموده و از خدمات این مرکز که بهصورت رایگان و شبانه روزی و به صورت سرپایی و نگهداری موقت ارائه می گردد بهره مند گردند.
و مراجعه کنندگان برا ساس نوع نیازمندی خود و با تشخیص ریاست اداره به بخش های مورد نیاز فرستاده می شوند تا تیازهای آنها رفع گردد.
بند ششم: خدمات مرکز سازمان بهزیستی
در این مرکز پس از پذیرش ارزشیابی تخصصی اجتماعی – روان شناختی – بهزیستی و درمانی و حقوقی تیم تشخیص مرکز با توجه به ارزیابی های صورت گرفته و متناسب با نوع مشکل مراجع تصمیم گیری نموده و سپس نسبت به ارائه خدمات تخصصی به افراد اقدام می گردد.
خدمات تخصصی مرکز:
1- خدمات مددکاری اجتماعی
2- خدمات تربیتی
3- خدمات روانشناسی
4- خدمات حقوقی
5- خدمات بهداشتی و درمانی
6- خدمات فرهنگی و آموزشی
بند هفتم: علت مراجعه افراد به سازمان بهریستی
مراجعه کنندگان بر اساس نوع نیاز فردی خود به این سازمان مراجعه می کنند این نیازها شامل:
1- تامین مسکن
2- ایجاد زمینه اشتغال
3- کمک برای خرید جهیزیه
4- کمک به خانواده های نیازمند و بی بضاعت
5- تهیه وسایل و لوازم ضروری برای خانواده ها
6- کمک به دانشجویان برای پرداخت شهریه خود
7- کمک به زنان بی سرپرست
8- اعطای هزینه مالی به خانواده ها برای بردن فرزندان خود به مراکز سنجش شنوایی و بینایی
9- بازدید از منازل مراجعه کنندگان معلول و ارائه خدمات توان بخشی به آنها
بند هشتم: ریاست این سازمان را جناب آقای …. عهده دار می باشد.
شرح وظایف ریاست سازمان بهزیستی:
– ارائه سرویس های مختلف خدماتی به مراجعین و جلوگیری از رنجش و خستگی ارباب رجوع
– تهیه برشورهای مختلف اطلاعاتی برای ابعاد رابطه مناسب با ارباب رجوع
– تاکید به کارکنان کوشا و ساعی و برخورد و تنبیه به کارکنانی که فعالیت مناسبی ندارند.
– رعایت اصول صرفه جویی و امانتداری در استفاده و بهره وری هر چه بهتر از امکانات موجود
– دقت و جدیت در روند صحیح ارائه خدمات به ارباب رجوع
– تاکید به حفظ رازداری و امانتداری به اطلاعات فردی و خانوادگی مراجعین
– تهیه طرح ها و برنامه های اجرایی کوتاه مدت و درازمدت به منظور تامین و عرضه خدمات بهزیستی به گروه های نیازمند
– ارائه آموزش های لازم به منظور آماده ساختن نیروی انسانی جهت انجام خدمات بهزیستی
بند نهم: وظایف دبیرخانه سازمان بهزیستی:
1) ثبت و ارجاع نامه های وارده و صادره با توجه به ضوابط
2) ملاحظه کلیه نامه های اداری
3) کنترل صحت امضاء
4) انجام امور مربوط به تایپ و تکثیر نامه و سایر مدارک
5) انجام امور مربوط به مرسولات پستی سازمان و ارسال و دریافت دورنگار
6) شماره زدن نامه ها
7) ارسال نامه ها به حوضه های مربوطه
8) ارجاع نامه ها به مددکارها
9) مرتب کردن نامه ها
10) نظارت بر انجام صحیح بایگانی اسناد و مدارک و پرونده های پرسنلی

بند دهم: شرح وظایف اداره امور مالی
1- تنظیم سند حسابداری و تایید جهت پرداخت
2- ارسال سن به قسمت رسیدگی اسناد و تطابق آنها با قوانین
3- بررسی وجود اعتیار لازم در جهت پرداخت اسناد و تایید در صورت وجود اعتبار
4- تنظیم سند و ثبت در نرم افزار مالی و بررسی موجودی حسابها
5- تنظیم حساب و اخذ واریزهای شهرستان ها و ثبت در دفاتر سازمان
6- ثبت و ضبط اموال خریداری شده و نصب پر چسب اموال جمع آوری
7- پرداخت حقوق بازنشستگان و موظفین و اعمال تغییر حقوق پرسنل و پرداخت حقوق
8- ثبت دفاتر و دارایی و درخواست وجه جهت پرداخت جاری
9- دریافت و پرداخت حقوق ، اضافه کار ، حق ماموریت
10- ارسال به ذیحساب امور مالی و مدیر کل سازمان یا معاون اداری جهت اخذ امضاهای مجاز در روی چک های صادره
بند یازدهم: شرح وظایف واحد بودجه
1) بررسی و تحلیل و تجزیه گزارش هزینه های ماهیانه واحد بهزیستی استان
2) تطبیق برنامه های سازمان ب اسیاست های تعیین شده دولت
3) انجام پیش بینی های لازم در مورد امور بودجه و تعیین اولویت برنامه های آینده
4) بررسی و رسیدگی به بودجه های پیشنهادی واحدها و ایجاد هماهنگی لازم با آنها
5) تهیه و تنظیم موافقت نامه ها و اصلاحیه های مربوط به بودجه
6) بازدید از پروژه های عمرانی استان و بررسی نحوه پیشفت آنها
7) حضور در جلسات معاونت برنامه ریزی استانداری استان به منظور دفاع از بودجه
8) نظارت در تهیه موافقت نامه ها و اصلاحیه های مربوط به بودجه و طرحهای عمرانی
9) طرح مسائل و مشکلات و کسب رهنمودهای لازم
بند دوازدهم: شرح وظایف و اهم خدمات و کارپردازی (خدمات ، کارپردازی ، نقلیه)
1- انجام امور خدماتی سازمان
2- انجام امور کارپردازی سازمان
3- انجام امور انبارداری و تاسیسات
4- انجام امور نقلیه سازمان
بند سیزدهم: شرح وظایف دفاتر حوزه اجتماعی
1) دفتر زنان و خانواده
ارائه خدمات به زنان مطلقه ، فوت همسر، زندانی، نیزمند که در وضعیت اقتصادی ، اجتماعی و معیشتی نامساعدی می باشند.
*اهم خدمات:
1- پرداخت مستمری
2- پرداخت ودیعه مسکن
3- پرداخت کمک هزینه درمانی
4- پرداخت کمک هزینه دانشجویی و تحصیلی
5- پرداخت کمک هزینه ازدواج
6- بیمه نمودن زنان سرپرست خانواده و پرداخت حق بیمه آنها
7- ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی
8- پرداخت وام اشتغال
9- توانمندسازی و خودکفا نمودن مددجو
2)دفتر شبه خانواده:
-ارائه خدمات و مراقبت و نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست.
*اهم خدمات:
1-فرزندان امداد ( خانواده جایگزین) : کودکان بدسرپرست که با ناپدری یا نامادری سکوت داشته و پرداخت کمک هزینه ماهیانه .
2-فرزندان مقیم خانه: کودکانی که بنا به دلایلی از نعمت داشتن پدر و مادر محروم بوده و در مراکز نگهداری می شوند.
3-تشکیل پرونده متقاضیان فرزند خواندگی و تحویل فرزند به خانواده ها در صورت احراز شرایط لازم و کافی.
3)دفتر آسیب دیدگان اجتماعی:
ارائه خدمات به افرادی که در معرض آسیب های اجتماعی(دختران و زنان فراری ، زنان و دختران آسیب دیده و…)
4) دفتر کودکان و نوجوانان:
ارائه خدمات به کودکان زیر 6 سال که در سطح مهدهای کودک سطح شهرستان می باشند.
*اهم خدمات:
– توزیع غذای گرم در سطح روستا مهدها در پاییز و زمستان
– پرداخت کمک هزینه شهریه مهدکودک ، کودکان تحت پوشش و بی بضاعت
– پرداخت کمک هزینه تجهیز مهدهای کودک بصورت بلاعوض
– تشکیل پرونده برای کودکان شیرخوار نیازمند شیر مصنوعی با نامه بهداشت
– تحویل شیر خشک به خانواده های دارای فرزند شیرخوار بصورت ماهیانه تا 1 سالگی
– پرداخت کمک هزینه به خانواده های دارای فرزند دو یا چند قلو تا قبل از سن دبستان
بند چهاردهم: شرح وظایف حوزه توان بخشی
1- پرداخت مستمری به توانخواهان واجد شرایط
2- ارجاع به کمیسیون پزشکی توانخواهان جهت تشخیص معلولیت و شدت آن
3- پرداخت کمک های : الف) درمان ب) مناسب ساری
ج) دانشجویی و تحصیلی د) خرید لوازم ضروری و موردی د) ایاب و ذهاب معلولین
س)خرید اقلام توان بخشی
4) معرفی توان خواهان واجد ش رایط جهت دریافت تسهیلات مسکن
5) معرفی توانخواهان نیازمند اشتغال جهت دریافت تسهیلات خود اشتغالی
6) تحویل اقلام توان بخشی مورد نیاز توانخواهان
7) معرفی توانخواهان جهت دریافت پروانه ساختمان و انشعابات گاز ، آب و…
8) بازدید از منزل توانخواهان
9) معرفی توانخواهان نیازمند جهت دریافت دارو و لوازم التحریر
بند پانزدهم: شرح وظایف حوزه پیشگیری
1- معرفی مددجویان به کلینیک ها و کمپ
2- معرفی مددجویان به بینایی سنجی و پرداخت کمک هزینه تهیه عینک
3- معرفی مددجویان جهت عمل جراحی چشم
4- تشکیل پرونده برای معتادین
5- پرداخت کمک موردی غربالگری شنوایی
6- پرداخت وام های خود اشتغالی
7- کمک هزینه ایاب و ذهاب
8- تشکیل کارگاه های آموزش مهارتهای زندگی، پیش از ازدواج و پیشگیری از اعتیاد.
بند چهاردهم: شرح وظایف حوزه مشارکتها
1- جمع آوری مشارکتهای نقدی و غیر نقدی خیرین
2- برپیایی پایگاه های مرتبط در طول سال
*شرح وظایف حوزه مسکن
1- پرداخت کمک هزینه بلاعوض مسکن به واجدین شرایط با توجه به دستورالعمل
2- معرفی جهت دریافت تسهیلات مسکن
بند شانزدهم: شرح وظایف حوزه اشتغال
1- تشکیل پرونده اشتغال و ارسال به سازمان بهزیستی
2- بازدید و پیگیریهای بازتوانی طرحهای اجرا شده
*شرح وظایف کمیسیون ماده 26
1- تشکیل پرونده متقاضیان از سازمان بهزیستی
2- پیگیری جهت راه اندازی و افتتاح مراکز
*شرح وظایف کارپردازی
خرید و تحویل اقلام مصرفی و غیر مصرفی اداره بهزیستی
بند هجدهم: شرح وظایف حوزه فرهنگی آموزشی
1) برگزاری دوره های آموزشی درون سازمانی
2) معرفی کارکنان و مدیران به دفتر آموزش و پرورش استانداری
3) معرفی کارشناسان جهت شرکت در دوره های تخصصی کشوری
4) ثبت سوابق آموزشی کارکنان در شناسنامه های آموزشی آنان
5) بررسی ساعات آموزشی مصوب طی شده کارکنان جهت پرداخت مزایای مربوطه به آنان
6) شرکت کارکنان در دوره های مورد نیاز با توجه به موافقت مسئولین سازمان

بند نوزدهم: جمع بندی
سازمان بهزیستی یکی از مهمترین نهادهای حمایتی دولتی است که از طریق بودجه عمومی به افراد معلول و محروم جامعه کمک می نماید.
و این سازمان با همکاری دیگر سازمانها در جهت گسترش خدمات توان بخشی ، بازپروری و پیشگیری از معلولیتها و آسیب های اجتماعی و کمک به تامین حداقل نیازهای اساسی گروه های کم درآمد اقدام نماید.

نتیجه گیری:
وجود سازمان بهزیستی در شهرستان … باعث رفع مشکلات بسیاری از مردم می شود که نمی توانند خودشان آنها را حل کنند و با مراجعه به این سازمان و با گفتن نوع مشکل خود اعم از نیاز مالی ، مسکن ، اشتغال و.. کارکنان بررسی های لازم را به عمل آورده و با همکاری دیگر سازمان ها در حل مشکلات و نیازهای مردمی تاش لازم را به عمل می آورند.

بند بیستم: گزارش کار
1) کمک به تکمیل پرونده ها
2) کمک در کار کامپیوتری
3) کمک به همکاران
4) حضور در اتاق کارکنان توان بخشی در هنگام حضور مراجعه کنندگان
5) صحبت با رئیس این سازمان و دادن مشاوره های لازم.
6) آشنا شدن با بخش های مختلف سازمان بهزیستی.
7) پرسیدن از رئیس سازمان در مورد بخش های مختلف سازمان
8) پرسیدن از رئیس سازمان در مورد نحوه پذیرش مراجعان به این سازمان
9) جویا شدن از خدمات مرکز سازمان بهزیستی
10) آشنا شدن با وظایف دبیرخانه سازمان و پرسیدن سوالات مربوطه از پرسنل این بخش
11) آشنا شدن با وظایف اداره امور مالی سازمان و پرسیدن سوالات مربوطه از پرسنل این بخش
12) آشنا شدن با وظایف واحد بودجه سازمان و پرسیدن سوالات مربوطه از پرسنل این بخش
13) آشنا شدن با وظایف خدمات و کارپردازی سازمان و پرسیدن سوالات مربوطه از پرسنل این بخش
14) فعالیت در دفاتر حوزه اجتماعی
15) آشنا شدن با وظایف دفاتر حوزه اجتماعی
16) آشنا شدن با وظایف حوزه پیشگیری و پرسیدن سوالات مربوطه از پرسنل این بخش
17) آشنا شدن با وظایف حوزه مشارکتها و پرسیدن سوالات مربوطه از پرسنل این بخش
18) آشنا شدن کلی با این سازمان و پی بردن به تمامی فعالیتهای این سازمان.
فهرست مطالب
مقدمه 1
بند اول ) معرفی سازمان بهزیستی شهرستان … 2
بند دوم: بخش های مختلف سازمان بهزیستی شهرستان … 2
بند سوم:آمار مراجع کنندگان به سازمان بهزیستی شهرستان … 2
بند پنجم: نحوه پذیرش مراجعان به سازمان بهزیستی 3
بند ششم: خدمات مرکز سازمان بهزیستی 3
بند هفتم: علت مراجعه افراد به سازمان بهریستی 4
بند هشتم: ریاست این سازمان را جناب آقای …. عهده دار می باشد. 4
بند نهم: وظایف دبیرخانه سازمان بهزیستی: 5
بند دهم: شرح وظایف اداره امور مالی 6
بند یازدهم: شرح وظایف واحد بودجه 6
بند دوازدهم: شرح وظایف و اهم خدمات و کارپردازی (خدمات ، کارپردازی ، نقلیه) 7
بند سیزدهم: شرح وظایف دفاتر حوزه اجتماعی 7
بند چهاردهم: شرح وظایف حوزه توان بخشی 9
بند پانزدهم: شرح وظایف حوزه پیشگیری 9
بند چهاردهم: شرح وظایف حوزه مشارکتها 10
*شرح وظایف حوزه مسکن 10
بند شانزدهم: شرح وظایف حوزه اشتغال 10
*شرح وظایف کمیسیون ماده 26 10
*شرح وظایف کارپردازی 11
بند هجدهم: شرح وظایف حوزه فرهنگی آموزشی 11
بند نوزدهم: جمع بندی 12
نتیجه گیری: 12
بند بیستم: گزارش کار 13

محل کارآموزی: اداره بهزیستی شهرستان ….
نام درس: کارورزی 2

نام استاد:

نام دانشجو:

رشته تحصیلی: راهنمایی و مشاوره

سال تحصیلی :

تقدیر و تشکر از استاد محترم
با سلام
دلسوزی، تلاش و کوشش حضرتعالی در تعلیم و تربیت و استقلال معلومات و تجربیات ارزشمند در کنار برقراری ارتباط صمیمی و دوستانه دانشجویان و یجاد فضای دلنشین برای کسب علم و دانش و درک شرایط دانشجویان حقیقتاً قابل ستایش است.
اینجانب بر خود وظیفه می دانم در کسوت شاگردی از زحمات و خدمات ارزشمند شما استاد گران قدر تقدیر و تشکر نمایم و از خداوند متعال برایتان سلامتی موقعیت و همواره یاد دادن را مسئلت دارم.

تقدیر و تشکر از رئیس سازمان بهزیستی

با سلام…
با سپاس و تشکر فراوان از رئیس و پرسنل و اداره ی بهزیستی که در طی این چند مدت همکاری لازم را با ما داشته اند و برای پیشبرد اهداف ما در این درس تلاش زیادی نموده اند قدردانی لازم را به عمل می آورم و از خداوند منان آرزوی موقعیت این عزیزان را خواستارم.

14


تعداد صفحات : 18 | فرمت فایل : Word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود