تارا فایل

پروژه کارآفرینی کارگاه تولید قالپاق و رینگ خودرو




موضوع
کارآفرینی کارگاه تولید قالپاق و رینگ خودرو
Entrepreneurship production OF Car Ring

نام استاد :

نام محقق :

فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
خلاصه طرح : 5
فصل اول 6
کلیات 6
مقدمه : 7
نام کامل طرح و محل اجرای آن : 7
محل اجرا : 7
مشخصات متقاضیان : 8
دلایل انتخاب طرح : 8
وضعیت و میزان اشتغال زایی : 8
تاریخچه و سابقه مختصر طرح : 9
نام و کد محصولات 9
شماره تعرفه گمرکی 9
شرایط واردات محصول 10
توضیح: 10
بازار OEM 11
بازار OES 11
بازار AM 11
بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول 12
بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول 12
بررسی قیمت های داخلی 12
مروری بر قیمت های جهانی 13
معرفی موارد مصرف و کاربرد محصولات 13
لازم به ذکر است که بازار قطعات خودرو به بخش های زیر تقسیم بندی میگردد : 14
بازار OEM : 14
بازار OES : 15
بازار AM : 15
بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول 15
کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول 16
معرفی شرایط صادرات 16
وضعیت عرضه و تقاضا 17
بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون 17
– بررسی ظرفیت های بهره برداری 17
بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید قالپاق در کشور 18
بررسی روند تولید واقعی قالپاق در کشور 19
در نمودار زیر روند تولید واقعی نشان داده شده است 20
بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال 20
فرایند تولید قالپاق به صورت زیر است : 20
نگاهی به راندمان تولید )درصد استفاده از ظرفیت اسمی( در واحدهای تولیدی فعال 21
نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول 22
بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه در دست اجرا 22
پیشبینی عرضه در بازار آینده کشور 23
الف ( پیش بینی تولید داخل واحدهای فعال 23
ب) پیش بینی تولید داخل واحدهای در حال ایجاد 23
با توجه به جدول بالا ، ظرفیت طرحهای در حال ایجاد که در آینده به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیش بینی است: 24
بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 1385 24
جمع بندی عرضه 24
بررسی روند مصرف از آغاز برنامه سوم تاکنون 25
الف( برآورد مصرف در خودرو سازان 25
گروه اول 25
گروه دوم: 25
ب- برآورد روند مصرف در بازار خدمات پس از فروش خودرو 27
جمع بندی میزان مصرف داخل قالپاق خودرو 28
نمودار زیر روند مصرف در سالهای گذشته را نشان داده است . 29
بررسی روند صادرات از آغاز برنامه توسعه سوم تا سال 1385 29
بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم 30
برآورد میزان تقاضای داخل در آینده 30
برآورد قابلیت صادرات در آینده 30
برآورد تقاضای کل 31
جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید از نگاه توجیه پذیری بازار 31
بررسی اجمالی تکنولوژی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها 32
نگاهی به روش تولید قالپاق چرخ 32
فرایند تولید قالپاق به صورت زیر است: 32
روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان 32
تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم در تولید محصول 33
مجوز های قانونی : 33
مراحل صدور جواز تاسیس : 34
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس 34
1- اشخاص حقیقی 34
2- اشخاص حقوقی 34
مدارک مورد نیاز: 35
اصلاحیه جواز تاسیس : 35
تعریف: 36
صدور پروانه بهره برداری : 36
مراحل صدور توسعه طرح : 37
فصل دوم 38
روش انجام کار 38
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده : 39
فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها : 39
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار : 40
روش های بازاریابی و تبلیغات جهت جذب مشتریان 40
برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح 40
لحاظ کردن نقطه سربسر تولید 41
لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار 41
برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن 41
معرفی نوع ماده اولیه عمده 41
معرفی منابع تامین مواد اولیه 42
برآورد میزان مصرف سالانه مواد اولیه 42
برآورد قیمتهای مواد اولیه مصرفی 43
بررسی تحولات اساسی در روند تامین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده 43
پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح 44
انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموما بًراساس معیارهای زیر صورت میگیرد : 44
بازارهای فروش محصول 44
الف ( بازار خودروسازان 44
بازار خدمات پس از فروش خودرو 45
بازار تامین مواد اولیه 46
احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح 46
امکانات زیر بنایی مورد نیاز 46
حمایت های خاص دولتی 46
با جمع بندی مطالعات مکان یابی، محل اجرای مناسب اجرای طرح در جدول زیر آمده است. 47
بررسی تاسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح 47
برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تامین آن 47
برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تامین آن 48
برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تامین آن 48
برآورد امکانات مخابراتی و ارتباطی لازم و چگونگی تامین آن 49
برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز 49
نیازمندی طرح به راه را میتوان در حالت زیر مورد بررسی قرار داد : 49
عبور و مرور کامیونهای حامل مواد اولیه و محصول 49
عبور و مرور کارکنان 49
سایر امکانات مانند راه آهن، فرودگاه و بندر 49
وضعیت حمایتهای اقتصادی و بازرگانی 50
حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی 50
حمایتهای مالی 50
فصل سوم 51
امور مالی طرح 51
سرمایه گذاری ثابت طرح : 52
خرید دفتر کار : 52
هزینه زمین : 52
هزینه محوطه سازی : 53
هزینه ساختمان سازی : 53
هزینه ماشین آلات و تجهیزات : 54
هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی : 54
هزینه تجهیزات آزمایشگاهی : 54
وسایل اداری و خدماتی 55
ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی 55
هزینه های قبل از بهره برداری 55
هزینه های پیش بینی نشده 55
هزینه سرمایه گذاری ثابت : 56
فصل چهارم 57
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات 57
نتایج حاصله از اجرای طرح : 58

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید قالپاق و رینگ خودرو پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و … پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

فصل اول
کلیات

مقدمه :
مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایه گذاری اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید قالپاق خودرو میباشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید قالپاق رینگ

محل اجرا :

مشخصات متقاضیان :
نام
نام خانوادگی
مدرک تحصیلی
تلفن

دلایل انتخاب طرح :
قطعه سازی یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می آید. این قطعات خود به عنوان کالای واسط های در تولید انواع خودرو یا بازار خدمات پس از فروش آن مورد استفاده دارند. از اینرو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت خودروسازی کشور است و لذا مجموعه قطعه سازی را میتوان به عنوان یکی از محورهای توسعه کشورها تلقی کرد. در حال حاضر صد ها واحد صنعتی مشابه طرح حاضر در کشورمان مشغول قطعه سازی برای خودرو میباشند. خودرو های صنعتی و کشاورزی از دیگر موارد کاربرد قطعات طرح است و اهمیت این صنعت نیز برای همگان روشن و شفاف میباشد. بنابراین در مجموع ملاحظه میگردد که قطعات تولیدی طرح به عنوان زیرساختهای صنعت کشور به شمار میآیند و از درجه اهمیت بالایی برخوردار میباشند.

وضعیت و میزان اشتغال زایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 26 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کد محصولات
محصولات مورد نظر طرح حاضر، تولید قالپاق خودرو میباشد. قالپاق یک قطعه نسبتا تزئینی در خودرو است . قالپاق ها روی رینگ های چرخ ها نصب شده و بدینوسیله ظاهر زیبائی را به آن ارائه می دهد . قالپاق ها بجزء نقش زیبائی ظاهری نقش دیگری در خودرو ندارند . هر خودرو به تعداد چرخ های خود نیازمند استفاده از قالپاق است .
قالپاق ها از مواد پلاستیکی ساخته می شوند و دارای انعطاف بالا و وزن بسیار پائین می باشند و بدین ترتیب وجود آن روی چرخ ، سبب وارد آمدن هیچگونه بار اضافی بر خودرو نمی شود . هر قالپاق برای استفاده در رینگ خاصی تولید می شود . از اینرو به تعداد تنوع رینگ چرخ های موجود خودرو ها نیاز به تنوع قالپاق خواهد بود . از طرف دیگر به منظور افزایش بازار پسندی قالپاق ، تولید کنندگان اشکال مختلفی را در تولید قالپاق به آن اعمال می نمایند تا بواسطه آن بتوانند با ارائه تنوع ظاهری متفاوت ، سلایق مختلف را پوشش دهند . در اشکال زیر نمونه هائی از این نوع قطعات آمده است .

شماره تعرفه گمرکی
شماره تعرفه گمرگی قطعات خودرو بر اساس سهم تولید داخل آنها تعیین شده است . و از آنجائیکه قطعات مورد مطالعه در قسمت های مختلف خودرو دارای کاربرد هستند ، لذا نمی توان قطعه خاصرا تعیین و شماره تعرفه دقیقی را برای آن عنوان کرد . از اینرو در جدول زیر شماره تعرفه بر اساس تقسیم بندی وزارت بازرگانی آورده شده است .

قطعات مورد مطالعه نیز در قالب تقسیم بندی بالا قرار میگیرند .

شرایط واردات محصول
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات قطعات مورد مطالعه وجود ندارد. لذا با پرداخت حقوق گمرکی به شرح میزان ذکر شده در جدول بالا ، امکان واردات وجود خواهد داشت.

توضیح:
همانطوریکه ذکر شد مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی، هیچگونه محدودیت قانونی برای واردسازی قطعات خودرو وجود ندارد، لیکن لازم است در این خصوصبه مورد بسیار مهم زیر توجه شود.
الف – بازار قطعات خودرو درکشورمان به سه گروه AM و OES – OEM تقسیم میگردد و شرایط خرید این گروهها به صورت زیر است.
بازار OEM
در این بازار به طورکامل قطعات از داخل کشور تهیه میشود و لذا در صورتی که امکان ساخت داخل برای قطعه ای موجود نباشد. خودروساز خود راساً اقدام به واردسازی قطعه مورد نیاز مینماید. لذا واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمیافتد )خودروساز قطعات وارداتی را خرید نمیکند(

بازار OES
شرایط این بازار نیز مشابه شرایط عنوان شده برای بازار OEM است.

بازار AM
در این بازار شرایط رقابتی برقرار است. لذا در صورتی که قطعات وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و قیمت به موارد مشابه داخلی را داشته باشند، امکان واردات وجود خواهد داشت.
با توجه به مطالب ذکر شده ، می توان عنوان کرد که عملا" امکان واردات و فروش قطعات در بازار OES و OEM تنها برای شرکتهای خودرو ساز قابل انجام بوده ولی در بازار AM واحدهای مختلف امکان واردسازی و فروش قطعات منفصله خودرو را دارا هستند .
ب – قالپاق در گروه قطعات تند مصرف خودرو طبقهبندی میگردند، لذا مصرف آن در بازار خدمات پس از فروش بسیار بالاتر از بازار خودروسازان است .
ج – با توجه به مطالب ذکر شده ، قابل نتیجهگیری است که علیرغم نبود محدودیت برای واردات، عملاً واردات این قطعات محدود می باشد .

بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول
محصول مورد مطالعه، قالپاق خودرو است . این قطعات خود به عنوان یک محصول واسطه در تولید یا تعمیرات خودرو ها مورد استفاده دارند. از اینرو ماهیت این قطعات طوری است که نمیتوان استاندارد خاصی را برای آن تعیین کرد و لذا هیچگونه استاندارد ملی یا بین المللی برای این قطعات وجود ندارد. ولی باید گفت که تولید این قطعات تحت مشخصات فنی ارائه شده از طرف خودرو سازان صورت میگیرد که به نوعی نیز میتوانیم مشخصات فوق را به عنوان الزامات و استانداردهای مورد نیاز در تولید تلقی نماییم. مشخصات فنی قطعات در قالب نقشه فنی، برگ آنالیز مواد اولیه مصرفی و برگ مشخصات مکانیکی و متالوژیکی از طرف هر خودرو ساز تهیه و ارائه میگردد که رعایت تک تک آنها از طرف سازندگان امری اجتناب ناپذیر است .
همچنین لازم به ذکر است که هر شرکت خودرو ساز استاندارد و الزامات فنی مخصوص به خود را دارا است .

بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
بررسی قیمت های داخلی
هر قطعه از خودرو ، با توجه به نوع قطعه و خودروی مورد استفاده از قیمت های متفاوتی برخوردار است . قالپاق نیز همانند سایر قطعات خودرو به نسبت خودروی مورد استفاده دارای قیمت های مختلفی می باشند ولی متوسط قیمت 70000 تا 85000 ریال را می توان برای این قطعات ارائه کرد .

مروری بر قیمت های جهانی
همانند مطالب عنوان شده قبل ، در مورد قیمت جهانی قطعات خودرو نیز نمیتوان اقدام به تعریف رقم خاصی نمود. چرا که قیمت ها تابع نوع قطعه تولیدی و همچنین خودروئی می باشد که قطعه برای آن ساخته می شود و نظر بر اینکه یک کارخانه قطعه سازی اقدام به تولید رنج وسیعی از قطعات مینماید از اینرو ارائه قیمت واحد برای آن امکان ناپذیر میباشد. لازم به ذکر است که در بررسی امکان پذیری صادرات قطعات صنعتی ، عموما مزیت های رقابتی تولید در کشور مبداء با موارد مشابه در کشور مقصد مورد مقایسه قرار می گیرد و در صورت وجود مزیت ، صادرات شکل می گیرد . در مورد عوامل مطرح در صادرات در ادامه توضیحات لازم ارائه خواهد شد .

معرفی موارد مصرف و کاربرد محصولات
محصول تولیدی طرح قالپاق خودرو است و لذا کاملا واضح است که مورد مصرف و کاربرد این قطعات در خودرو سازی است و می توان گفت که هر خودرو بدون استثناء از این قطعات استفاده می کنند ، لیکن مشخصات فنی آنها به نسبت نوع خودرو متفاوت است .

لازم به ذکر است که بازار قطعات خودرو به بخش های زیر تقسیم بندی میگردد :

بازار OEM :
این بازار را خودروسازان کشور تشکیل می دهند که شرکت های تامین کننده آنها اقدام به تامین قطعات مورد نیاز خود از قطعه سازان مینمایند. شرکت های ساپکو )تامین کننده شرکت ایران خودرو ( شرکت سازه گستر سایپا )تامین کننده شرکت سایپا ( شرکت اپکو )تامین شرکت ایران خودرو دیزل( از شرکت اصلی فعال در این بازار به شمار میآیند.

بازار OES :
این بازار خدمات پس از فروش خودروها میباشد که وابسته به شرکت های خودروساز است. سازمان خدمات پس از فروش ایران خودرو )ایساکو( ، شرکت سایپا یدک، شرکت گسترش خدمات پارس خودرو، مزدا یدک از شرکت های این گروه محسوب میشوند.

بازار AM :
این بازار قطعات خودرو شامل کلیه لوازم یدکی فروش های مختلف در سطح کشور میباشد که به صورت آزاد ) بدون ارتباط خاصبا خودرو سازان ( اقدام به فروش قطعات خودرو مینمایند. میزان مصرف در هر کدام از بازارهای خودرو متفاوت است که مطالعات بیشتر در این خصوص در بخش مطالعات عرضه و تقاضا ارائه خواهد شد .

بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
ماهیت طرح حاضر، قطعه سازی است و در صنعت قطعه سازی نیز تولید براساس مستندات فنی، نقشه، روش تولید و دستورالعملهای آن صورت میگیرد و لذا خارج از فرایند فوق، نمیتوان قطعه ای را تولید و عرضه کرد. از طرف دیگر هر قطعه در جایگاه خود دارای کاربرد است. به طوری که در عوض یک قطعه، هیچ نوع قطعه دیگری را نمیتوان استفاده کرد. از اینرو در مجموع میتوان گفت که برای محصولات تولیدی طرح، هیچگونه کالای جایگزین وجود ندارد. البته واردات همین قطعات یا قطعات تولید شده توسط دیگر واحدهای صنعتی وجود دارند که از موارد فوق نیز به عنوان محصولات رقیب می توان یا کرد نه محصولات جایگزین.

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول
مورد مصرف قطعات تولیدی طرح در صنعت خودرو می باشد . لذا کشورهای تراز اول در تولید خودرو را میتوانیم به عنوان بزرگترین تولیدکننده و همچنین بزرگترین مصرف کننده قطعات مورد مطالعه معرفی نماییم. در جدول زیر فهرست چند کشور عمده تولید کننده خودرو و میزان تولید آنها )به عنوان صنایع مصرف کننده قطعات مورد مطالعه( آورده شده است.

با توجه به جدول فوق میتوان گفت که کشورهای عنوان شده در جدول که به عنوان کشورهای مطرح تولیدکننده خودرو میباشند، به عنوان کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده قطعه قالپاق نیز محسوب میگردند

معرفی شرایط صادرات
از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی، برای صادرات محصولات تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد. لیکن از آنجایی که این محصولات، یک کالای صنعتی و مهندسی محسوب میگردند، از اینرو ورود به بازارهای جهانی مستلزم برخورداری تولیدکننده از شرایطی میباشد که در جدول زیر به شرایط فوق اشاره شده است.

وضعیت عرضه و تقاضا
بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون
– بررسی ظرفیت های بهره برداری
با مراجعه به اطلاعات وزارت صنایع و معادن، فهرست واحد های صنعتی در حال تولید قالپاق در جدول زیر جمع بندی شده است .

علاوه بر واحدهای فوق ، تعدادی از واحدهای تولید کننده نیز از طریق جستجوهای میدانی شناسایی شده است که فهرست این واحدها در آمار وزارت صنایع وجود ندارد .

ظرفیت تولیدی واحدهای شناسائی شده از طریق مطالعات میدانی نامشخص است . لذا با استفاده از متوسط ظرفیت واحدهای تولیدی عنوان شده در جدول 4 ظرفیت این واحدها حدود 150000 دست بر آورد می گردد .

بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید قالپاق در کشور
با توجه به جداول شماره 4 و 5 و براساس تاریخ شروع بهره برداری واحدهای فعال موجود، روند ظرفیت نصب شده تولید قطعات در کشور به شرح جدول زیر جمع بندی شده است.

بررسی روند تولید واقعی قالپاق در کشور
در جدول بالا، واحدهای فعال و ظرفیت اسمی آنها درتولید قالپاق آورده شد. لیکن برای بررسی روند تولید واقعی واحدهای فوق باید گفت که بخش عمده این واحدها از مالکیت خصوصی برخوردار هستند. لذا امکان دسترسی به آمار تولید واقعی آنها بسیار دشوار میباشد.
از طرف دیگر بسیاری از قطعه سازان ذکر شده در جدول شماره 5 علاوه بر قطعات خودرو ، اقدام به تولید قطعات برای سایر ماشین آلات صنعتی نیز می نمایند. بنابراین نمیتوان به صورت دقیق آمار تولید واقعی قطعات مورد مطالعه را در این واحدها برآورد کرد. بنابراین برای برآورد تعداد تولید واقعی مجموعه واحدهای قطعه ساز کشور، از روش مطالعات میدانی استفاده شده و تولید واقعی را معادل 80 درصد ظرفیت اسمی در نظر خواهیم گرفت . در جدول زیر تولید واقعی براین اساس برآورد شده است.

در نمودار زیر روند تولید واقعی نشان داده شده است

بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال
فرایند تولید قالپاق به صورت زیر است :

با توجه به فرایند بالا میتوان گفت که تکنولوژی مورد استفاده در تولید قالپاق در مورد کلیه واحدهای تولیدی آن یکسان است و تفاوت خاصی بین تکنولوژی ها وجود ندارد. لیکن آنچه که سبب ایجاد تمایز بین قطعات تولید شده کارخانجات مختلف نسبت به همدیگر میتواند بشود ،شامل موارد زیر خواهد بود:
* توان مهندسی واحد تولیدی در انتخاب مواد
* دقت و کیفیت قالب ها
* دقت عمل در فرایند تزریق پلاستیک
همچنین در اینجا باید گفت که تکنولوژی تولید قالپاق علاوه بر ایران در سایر نقاط جهان نیز به همان شکلی انجام میگیرد که در فرایند بالا شرح داده شده است و لیکن همچنان کیفیت قطعات تولیدی نیز به مشابه مطالب ذکر شده در بالا، تابع توان مهندسی، دقت عمل اپراتورها و کنترل کیفیت و همچنین کیفیت عملیات حرارتی خواهد داشت.

نگاهی به راندمان تولید )درصد استفاده از ظرفیت اسمی( در واحدهای تولیدی فعال
قطعات مورد مطالعه، محصولات واسطه ای هستند که در صنایع خودروسازی کاربرد دارند. بنابراین برنامه ریزی تولید واحدهای صنعتی قطعه ساز به طور کامل تابع سیاست های خودروسازان و بازار خدمات پس از فروش آنان میباشد . در جدول شماره 6 ظرفیت نصب شده تولید قطعات در کشور آورده شده است و در خصوصراندمان تولید می توان گفت که هر واحد صنعتی متناسب با توان رقابتی خود سهمی را از بازار کسب می نماید . راندمان تولید واحدهای موجود کشور ، مطابق مطالعات میدانی صورت گرفته 80 درصد بر آورد شده است .

نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول
فرایند تولید قالپاق نیازمند استفاده از ماشین آلات زیر میباشد. همچنین با مراجعه به تعدادی از قطعه سازان فعال کشور، کشورها و شرکت های سازنده آنها نیز در جدول زیر جمع آوری شده است.

بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه در دست اجرا
با مراجعه به بانک اطلاعات صنعتی وزارت صنایع و معادن، وضعیت و مشخصات طرحهای جدید در حال ایجاد تولید قالپاق، جمع آوری و در جدول زیر وارد شده است :

پیشبینی عرضه در بازار آینده کشور
عرضه قالپاق خودرو ، در آینده از طریق تولید واحدهای فعال و طرحهای در حال ایجاد و همچنین واردات صورت خواهد گرفت که در ادامه هر کدام از آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

الف ( پیش بینی تولید داخل واحدهای فعال
در جدول شماره 6 ظرفیت نصب شده کشور برای تولید قالپاق در سالهای گذشته آورده شد. همچنین در جدول شماره 7 تولید واقعی این قطعات برآورد گردید . از اینرو با در نظر گرفتن ظرفیت و تولید واقعی انجام شده در سالهای گذشته ، عرضه این واحدها در آینده سالانه 880 هزار دست پیش بینی شده است.

ب) پیش بینی تولید داخل واحدهای در حال ایجاد
در جدول شماره 9 فهرست طرحهای در حال ایجاد کشور آورده شد. بنابراین مطابق سوابق موجود، بر حسب درصد پیشرفت فعلی طرحها ، مقاطع بهره برداری از آنها به صورت زیر فرض شده است :

با توجه به جدول بالا ، ظرفیت طرحهای در حال ایجاد که در آینده به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیش بینی است:

بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 1385
در قسمت بررسی شماره تعرفه قطعات مورد مطالعه عنوان شد که این قطعات شماره تعرفه مستقلی ندارند. این قطعات به صورت مجموعهای وارد میشوند که متشکل از تعداد متنوع از قطعات مختلف است. و لذا تنها در مورد قطعات عمومی امکان دسترسی به شماره تعرفه وجود دارد . بنابراین نمیتوان آمار دقیقی از حجم واردات آنها ارائه کرد.

جمع بندی عرضه
در جدول زیر جمع بندی عرضه قالپاق خودرو آمده است .

بررسی روند مصرف از آغاز برنامه سوم تاکنون
ضریب مصرف قالپاق در هرخودروی تولیدی یک دست است که هر دست معادل 4 عدد می باشد . از طرف دیگر بازار خدمات پس از فروش خودرو نیز مصرف کننده این قطعات است . لذا به منظور بررسی روند مصرف این قطعات ، لازم است تعداد خودرو در کشور به همراه تولید سالانه آن مورد توجه قرار گیرد . در ادامه بررسی های لازم در این خصوص انجام گردیده است

الف( برآورد مصرف در خودرو سازان
مجموعه خودروهای تولید داخل کشورمان را میتوان از نگاه مصرف قطعات تولید داخل در ساخت آنها، به دو گروه عمده تقسیم بندی کرد :

گروه اول
: این گروه از خودروها بخش عمده قطعات مصرفی در تولید خودرو را از سازندگان داخلی تامین مینمایند و درصد کمی قطعات وارداتی در ساخت این گروه از خودروها کاربرد دارد. بخش عمده خودروهای تولیدی گروه ایران خودرو و سایپا در این گروه قرار دارند.

گروه دوم:
در این گروه از خودروها ، آن دسته از خودروها قرار دارند که تولید آنها در کشور با تعداد پایین صورت میگیرد و لذا داخلی کردن تولید قطعات آنها از توجیه اقتصادی لازم برخوردار نمیباشد. از طرف دیگر برخی خودروها علاوه بر تیراژ پایین تولید در گروه خودروهای لوکس نیز طبقهبندی میشوند و لذا تولید داخل قطعات آنها صرف اقتصادی ندارد. باتوجه به مطالب ذکر شده میتوان گفت که برای برآورد نیاز صنایع خودروسازی کشورمان به قطعات ساخت داخل، تنها میتوان به حجم تولید دو شرکت اصلی ایران خودرو و سایپا به عنوان بازار مصرف کننده قطعات خودرو استناد کرد. در جدول زیر آمار تولید انواع خودرو در کشورمان آورده شده است.

پیشتر اشاره گردید که مصرف قطعات تولید داخل صرفا دًر مورد خودروهایی میباشد که دارای تعداد تولید بالا در کشور میباشند که این امر در مورد خودروهای سواری و وانت تولیدی دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا و همچنین بخشی از خودروهای نیمه سنگین و سنگین صادق میباشد و لذا سایر خودروهای تولید داخل )سواری – سنگین – نیمه سنگین( از قطعات تولید داخل استفاده نکرده بلکه خودروسازان اقدام به واردات مجموعه های خودرو مینمایند که قطعات مورد مطالعه نیز در دل مجموعه های فوق قرار دارند. از اینرو در اینجا تولید خودروهای سواری و وانت بعنوان خودرو های استفاده کننده از قالپاق ساخت داخل در نظر گرفته خواهد شد که در این رویکرد سهم آن دسته از خودروهای سواری که از قطعات تولید داخل استفاده نمی کنند با سهم خودروهای سنگین که از قطعات ساخت داخل استفاده می نمایند تهاتر شده است .

پیشتر ضریب مصرف قالپاق در هر خودرو یک دست برآورد گردید. از اینرو میزان مصرف خودرو سازان معادل با تعداد تولید خودرو خواهد بود که بدینوسیله میزان مصرف این قطعات در سالهای گذشته به صورت جدول زیر برآورد شده است.

ب- برآورد روند مصرف در بازار خدمات پس از فروش خودرو
قالپاق از جمله قطعات تند مصرف (fast moving) در تعمیرات و خدمات پس از فروش خودرو محسوب میشوند. لذا بر اساس یک نظر سنجی از چند تعمیرگاه مجاز خودرو ، ضریب مصرف این قطعات در هر خودرو دوران میباشد.
یعنی هر خودرو در هر دو سال یکبار قالپاق های خود را تعویض مینماید با توجه به تعداد خودروهای ترددی در کشورمان و همچنین ضریب مصرف و تعویض عنوان شده میزان نیاز این خودروها به قالپاق برآورد شده است.

جمع بندی میزان مصرف داخل قالپاق خودرو
با استفاده از جدول شماره 15 و 16 جمعبندی مصرف قالپاق انجام گردیده است.

نمودار زیر روند مصرف در سالهای گذشته را نشان داده است .

بررسی روند صادرات از آغاز برنامه توسعه سوم تا سال 1385
یک خودرو متشکل از هزاران قطعه میباشد که قطعات مورد مطالعه به عنوان بخشی از مجموعه قطعات فوق محسوب میگردند. همچنین در قسمتهای قبلی عنوان شد که این قطعات به صورت تک تک دارای شماره تعرفه مستقل نبوده و بلکه به صورت مجموعه ای و یا تحت عنوان دارای هویت از نگاه وزارت بازرگانی میباشند. از اینرو برای تعیین " قطعات منفصله خودرو " میزان صادرات، عموما قًطعات خودرو را به صورت یک خانواده مشترک مدنظر قرار میدهند ) یعنی صادرات کل قطعات خودرو ( که در اینجا ما نیز همین قاعده را رعایت کرده و روند صادرات در سالهای گذشته را عنوان کرده ایم:

قالپاق درردیف قطعات تند مصرف خودرو قرار دارد که در جدول بالا میزان صادرات آن ارائه شده است . لیکن بعلت نبود آمار دقیق امکان تفکیک این قطعات از کل صادرات قطعات تند مصرف وجود ندارد ولی مطابق اظهار برخی دست اندرکاران صنعت و بازار ، صادرات این قطعات در گذشته وجود داشته است ولی بدلیل نبود آمار موثق در این مورد ، امکان ارائه آماری برای صادرات وجود ندارد ولی آن چیزی که مشخصاست کشورمان در تولید وصادرات مواد پلاستیکی دارای مزیت نسبی می باشد و روی این امر صادرات این قطعه نیز وجود داشته و امکان گسترش آن نیز وجود دارد

بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم
برآورد میزان تقاضای داخل در آینده
موارد کاربرد قطعه مورد مطالعه در صنعت مانند خودرو است . از اینرو مناسب ترین راه برای پیش بینی تقاضا در آینده ، استفاده از روش رگرسیون مصرف در گذشته می باشد که این امر در جدول زیر انجام گردیده است .

برآورد قابلیت صادرات در آینده
در جدول شماره 18 سابقه صادراتی قطعات تند مصرف خودرو از کشورآورده شد . لیکن هرچند آمار قابل استنادی در مورد مقدار صادرات قطعات مورد مطالعه در دست نمی باشد ولی مطابق شواهد موجود ، که جملگی بر اساس اظهارات برخی مسئولین می باشد ، صادرات این قطعات در گذشته وجود داشته و متعاقب آن در آینده نیز می توان حجمی از تولید را برای صادرات در نظر گرفت .

برآورد تقاضای کل
تقاضای کل مجموع تقاضای بازار داخل و صادرات است که با توجه به نبود آمار دقیق صادرات ، تقاضای کل معادل تقاضای داخل در نظر گرفته شده است .

جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید از نگاه توجیه پذیری بازار
از موازنه جداول پیش بینی عرضه و تقاضا چنین بر می آید که در سال های آینده بازار کشور از کمبود عرضه برخوردار خواهد بود و پس از بهره برداری از واحدهای در حال ایجاد ، این کمبود عرضه مرتفع نخواهد شد . بنابراین قابل نتیجه گیری است که ایجاد واحدهای جدید برای تولید این قطعات در شرایط کنونی به لحاظ بازار توجیه پذیر می باشد . البته در مورد تقاضای گذشته و بازار آتی این محصول باید گفت که تولید کننده هایی نیز بصورت کارکاهی اقدام به تولید نموده و همچنین واردات بصورت قانونی و قاچاق نیز برای آن وجود دارد ) نمونه های چینی ، تایوانی ، کره ای و …. موجود در بازار ( که بدین ترتیب بخش قابل توجهی از کمبود موجود را پوشش می دهند ولی در هر صورت ایجاد واحد صنعتی قانونی و اصولی جهت افزایش توان صنعتی در مورد این قطعه پیشنهاد شده است .

بررسی اجمالی تکنولوژی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها
نگاهی به روش تولید قالپاق چرخ
فرایند تولید قالپاق به صورت زیر است:

همانطوریکه از فرایند بالا نیز مشخص است ، قالپاق چرخ از طریق تزریق پلاستیک تولید می گردد . همچنین حلقه پشت آن نیز ابتدا توسط ماشین مربوطه تولید و سپس روی قالپاق نصب می گردد .

روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان
روش تولید قطعات در بند قبل شرح داده شد بنابراین در صورتی که این روش تولید با روش های تولید مورد استفاده در سایر کشورها مورد مقایسه قرار گیرد نتایج زیر حاصل خواهد شد:
تکنولوژی و روش تولید قالپاق چرخ در سایر کشورها همان روشی است که در کشور ما انجام میگیرد . لیکن آنچه که در فرایند تولید این قطعات دارای اهمیت است و حتی میتوان گفت که این عوامل کیفیت قطعه تولید شده را تشکیل داده و در کشورهای صنعتی از درجه بالاتری برخوردار میباشد موارد ذیل هستند.
* توان مهندسی واحد تولیدی در انتخاب مواد اولیه پلاستیکی
* دقت و کیفیت قالب ها
* کیفیت و دقت ماشین تزریق
* دقت عمل کنترل کیفیت در جلوگیری از ورود قطعات نامرغوب به مجموعه قطعات آماده فروش

تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم در تولید محصول
با توجه بر شرح تکنولوژی عنوان شده ، با توجه بر یکسان بودن آن در ایران و سایر کشورهای جهان ، نقاط قوت و ضعف خاصی برای آن نمی توان ارائه کرد .

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تاسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت سازمان صنایع .
3- تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی و ارجاع پرونده به مدیریت .
5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تاسیس .

شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس
1- اشخاص حقیقی
– تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
– حداقل سن 18 سال تمام
– دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم

2- اشخاص حقوقی
– اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت )
– ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور
مدارک مورد نیاز:
1- ارائه درخواست کتبی به مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصویر تمام صفحات آن
3- تصویر پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی
4- تصویر مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط با درخواست
5- یک قطعه عکس از هریک از شرکاء
6- تکمیل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شرکت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسیس و روزنامه ، مرتبط با فعالیت مورد درخواست

اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

فصل دوم
روش انجام کار

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :

روش های بازاریابی و تبلیغات جهت جذب مشتریان
در زمینه جذب مشتریان می توان از روش های مختلف بازاریابی استفاده نمود ، تبلیغات تلویزیونی ، استفاده از بنر های و تیزر های تبلیغاتی ، استفاده از چاپ پوستر های تبلیغاتی، تبلیغات اینترنتی و ارائه روش های تبلیغاتی دیگر .

برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح
حداقل ظرفیت اقتصادی یک واحد تولیدی، ظرفیتی است که در آن درآمدهای حاصل علاوه بر پوش دهی کلیه هزینه ها، حداقل سود قابل قبول را نیز برای سرمایه گذار ایجاد نماید. از اینرو با نگرش فوق، حداقل ظرفیت اقتصادی طرح برآورد میگردد که در اینجا ابتدا پیش فرض های تعیین ظرفیت اقتصادی شرح مختصری داده شده و سپس با استناد بر آنها، حداقل ظرفیت ارائه خواهد شد.

لحاظ کردن نقطه سربسر تولید
نقطه سربسر تولید، میزان تولیدی است که تحت آن درآمد حاصل از فروش محصولات تولیدی تنها هزینه های طرح را پوشش میدهد و به عبارت دیگر در نقطه سربسر تولید هزینه ها مساوی درآمدها میباشد. بنابراین ظرفیت تولید اقتصادی لازم است بالاتر از نقطه سربسر باشد.

لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار
حداقل سود مورد انتظار یک طرح اقتصادی تابع حجم سرمایه گذاری کل آن )سرمایه ثابت + سرمایه در گردش( میباشد. نرخ سود مورد انتظار عموما بًراساس نرخ بهره تسهیلات بانکی تعیین میشود. در کشور ما سود بانکی معادل 12 درصد است . بنابراین عموماً سود مورد انتظار طرح طوری تعیین میشود که نرخ بازگشتی حدود پنجاه درصد بیش از نرخ بهره بانکی برای سرمایه گذار ایجاد نماید.

برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن
معرفی نوع ماده اولیه عمده
ماده اولیه مصرفی طرح ، پلاستیک پلی پروپیلن است که این مواد براساس گرید و آنالیز شیمیایی آنها درجه بندی میگردند. تعیین نوع گرید این مواد با توجه بر مشخصات فنی قطعه نهایی صورت میگیرد.
همچنین در هر قالپاق مقداری نیز مفتول فولادی مصرف دارد .
معرفی منابع تامین مواد اولیه
پلاستیک و مفتول مصرفی طرح بطور کامل از داخل کشور قابل تامین است . مجتمع های پتروشیمیایی تولید کننده پلاستیک مورد نیاز می باشند . همچنین در مورد مفتول نیز می توان گفت که این ماده براحتی در کلیه بازار آهن فروشان قابل تهیه است . ذیلا واحدهای پتروشیمیایی تولید کننده پلاستیک ) پلی پروپیلن ( آمده است .

برآورد میزان مصرف سالانه مواد اولیه
میزان مصرف مواد اولیه طرح به طور کامل تابع میزان تولید محصول میباشد. از طرف دیگر بخشی از ماده اولیه به صورت پرت از آن جدا خواهد شد که لازم است این پرت به ظرفیت تولید اضافه شده و حاصل جمع به عنوان میزان مصرف سالیانه مواد اولیه مورد توجه قرار گیرد. در قسمت معرفی تکنولوژی و روش تولید عنوان شد که روش تولید قطعات طرح تزریق پلاستیک خواهد بود . میزان پرت تابع اندازه و وزن قطعه نهایی است که معمولاً آن را معادل 3 درصد وزن قطعه نهایی در نظر میگیرند.
برای برآورد وزن پلاستیک و مفتول مصرفی ، متوسط وزن هر دست از محصول تولیدی را معادل 600 گرم در نظر گرفته و با توجه بر ظرفیت نهائی ، راندمان تولید 80 درصد و پرت مواد در نظر گرفته شده ، میزان کل مواد اولیه مورد نیاز سالانه 99 تن پلاستیک و 2,2 تن مفتول خواهد بود .

برآورد قیمتهای مواد اولیه مصرفی
ماده اولیه مصرفی طرح پلاستیک پلی پروپیلن و مفتول فولادی معرفی گردید. از اینرو در 14000 ریال بر هر – اینجا متوسط قیمت این مواد با استفاده از استعلام بازار معادل 16000 10000 ریال برای هر کیلو مفتول فولادی برآورد شده است که با – کیلو پلاستیک و 12000 ضرب آن در میزان مصرف سالانه هزینه سالانه مواد اولیه مصرفی قابل پیش بینی است .

بررسی تحولات اساسی در روند تامین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده
اصلی ترین ماده اولیه مصرفی طرح پلاستیک می باشد. قیمت این ماده نسبتا تابع قیمت جهانی نفت است ولی از آنجائیکه این ماده در کشورمان تولید می شود ، لذا قیمت آن نسبتا تحت کنترل بوده و لذا تحول چشمگیری را نمی توان در روند تامین آن مشاهده کرد . البته این کالا همانند سایر کالاها ، سالانه مشمول افزایش قیمت می گردند ولی موضوع فوق را نمی توان بعنوان یک تحول تلقی کرد . در مورد آینده نیز با توجه بر اینکه مجتمع های پتروشیمیائی تولید کننده آن بوده و سیاست گذاری واحد های فوق توسط دولت انجام می گیرد ، لذا به نظر نمی رسد که در آینده نیز تحول خاصی در روند تامین این کالا بوجود آید .

پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح
انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموما بًراساس معیارهای زیر صورت میگیرد :
* بازارهای فروش محصولات
* بازارهای تامین مواد اولیه
* احتیاجات و نیازمندی دیگر طرح
* امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح
* حمایت های خاص دولتی
در ادامه با تشریح هر کدام از معیارهای فوق، مکانیابی اجرای طرح انجام خواهد گردید.

بازارهای فروش محصول
یکی از معیارهای مکانیابی هر طرح تولیدی، انتخاب محلی است که دارای نزدیکترین فاصله با بازارهای محصولات طرح باشد. در بخش یک شرح داده شد که بازار قطعات طرح ، بازار خودروسازان و بازار خدمات پس از فروش آن میباشد. بنابراین محل اجرای طرح لازم است نزدیکترین فاصله را با این بازارها داشته باشد.

الف ( بازار خودروسازان
اصلیترین خریدار قطعات خودرو در این بازار، شرکتهای بزرگ ساپکو، سازهگستر سایپا و برخی شرکت های تابعه این دو تامین کننده بزرگ کشور می باشد که این شرکت ها همه در شهر تهران مستقر هستند. بنابراین از لحاظ بازار خودروسازان، مناسبترین محل اجرای طرح، یکی از شهرک های صنعتی استان تهران میباشد.
بازار خدمات پس از فروش خودرو
تقاضای بازار خدمات پس از فروش تابع تعداد خودروهای ترددی میباشد. مطابق آمار ارائه شده از طرف اداره شماره گذاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تعداد خودروهای شمارهگذاری شده در استانهای مختلف کشور به قرار زیر میباشد.

به طوری که جدول بالا نشان می دهد بیشتر از پنجاه درصد خودروهای ترددی کشور در استان تهران قرار دارد. از اینرو مناسب ترین محل برای اجرای طرح از این نگاه استان تهران خواهد بود.

بازار تامین مواد اولیه
ماده اولیه مصرفی طرح، پلاستیک است که با توجه بر ظرفیت پیشنهادی طرح ، از استان صنعتی کشور مانند تهران ، مرکزی ، خوزستان و آذربایجان شرقی قابل تامین است . بنابراین از نظر بازار تامین مواد اولیه استان های فوق الذکر میتوانند به عنوان محل اجرای طرح پیشنهاد گردند.

احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح
هر طرح تولیدی نیازمند مواردی مانند برق، آب، ارتباطات ، نیروی انسانی و غیره میباشد. در مورد طرح حاضر از آنجایی که کلیه نیازمندی های فوق در سطح نیاز طرح در نقاط مختلف کشور قابل تامین است لذا محدودیتی به لحاظ انتخاب محل خاص وجود ندارد.

امکانات زیر بنایی مورد نیاز
از جمله امکانات زیربنایی میتوان به راههای ارتباطی، شبکه برق سراسری، فاضلاب و غیره اشاره کرد که در طرح حاضر در سطح نیاز طرح، میتوان گفت که محدودیت و حساسیت خاصی در انتخاب محل اجرای طرح وجود ندارد.

حمایت های خاص دولتی
طرح حاضر یک طرح عمومی صنعتی است و لذا به نظر نمیرسد که حمایت های خاص دولتی برای آن وجود داشته باشد. البته اجرای طرح در نقاط محروم میتواند مشمول برخی حمایتهای عمومی دولتی شود که این حمایتها ارتباطی به نوع طرح نداشته بلکه تابع محل انتخاب شده برای اجرای آن خواهد بود و لذا بدینوسیله میتوان گفت از لحاظ این معیار محدودیت تا تسهیلات خاص دولتی برای طرح وجود ندارد.

با جمع بندی مطالعات مکان یابی، محل اجرای مناسب اجرای طرح در جدول زیر آمده است.

بررسی تاسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح
برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تامین آن
توان برق مورد نیاز طرح با توجه به مصرف ماشین آلات و تاسیسات و همچنین نیاز 500 برآورد شده است. این توان برق به راحتی از شبکه برق kw ، روشنایی ساختمانها و غیره سراسری کشور و در کلیه استان های کشور قابل تامین است. هزینه خرید انشعاب و تجهیزات انتقال برق معادل 500 میلیون ریال برآورد میگردد.

برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تامین آن
در طرح حاضر آب صرفاً جهت نیازهای بهداشتی و آشامیدنی کارکنان آن و همچنین برای آبیاری فضای سبز مورد نیاز خواهد بود که با توجه به تعداد کارکنان حجم مصرف سالیانه 1400 متر مکعب برآورد می گردد که این میزان آب از طریق شبکه لوله کشی شهرک صنعتی محل اجرای طرح قابل تامین است که هزینه آن معادل 30 میلیون ریال برآورد شده است.

برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تامین آن
سوخت یکی از نهاده های مهم در طرح حاضر محسوب میگردد چرا که کورهها به وسیله سوخت کار میکنند. همچنین سوخت در تاسیسات گرمایشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
بهترین سوخت پیشنهادی طرح، گاز شهری است ولی نظر بر اینکه برخی شهرک ها دارای لوله کشی گاز بوده ولی برخی دیگر فاقد آن هستند از اینرو در طرح حاضر گازوئیل به عنوان سوخت انتخاب شده است ولی در صورتی که محل نهایی انتخاب شده برای اجرای طرح از لوله کشی گاز شهری برخوردار باشد انتخاب آن اولویت خواهد داشت. ولی در حال حاضر با فرض انتخاب گازوئیل به عنوان سوخت میتوان گفت که هزینه تامین آن که شامل تانک سوخت 20,000 لیتری و لولهکشیهای آن میباشد که معادل 100 میلیون ریال برآورد میگردد.

برآورد امکانات مخابراتی و ارتباطی لازم و چگونگی تامین آن
طرح حاضر نیازمند دو خط تلفن ، یک خط فاکس و یک خط برای اینترنت میباشد و از آنجایی که محل اجرای طرح شهرک صنعتی پیشنهاد شده است لذا امکان تامین آن از شهرک محل اجرا به راحتی وجود خواهد داشت که هزینه آن معادل 20 میلیون ریال برآورد میگردد.

برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز
راه

نیازمندی طرح به راه را میتوان در حالت زیر مورد بررسی قرار داد :
عبور و مرور کامیونهای حامل مواد اولیه و محصول
مواد اولیه مصرفی طرح به وسیله کامیون و تریلی به محل اجرای طرح وارد شده و محصولات تولیدی نیز به وسیله همین وسایل به بازار مصرف حمل خواهد شد. از اینرو راه های ارتباطی مناسب حرکت این وسایل نقلیه لازم است در محل اجرای طرح وجود داشته باشد.

عبور و مرور کارکنان
کارکنان به وسیله خودروهای سواری و مینی بوس به محل اجرای طرح رفت و آمد خواهند کرد که لازم است محل اجرای طرح دارای امکانات ارتباطی مناسب آن باشد.

سایر امکانات مانند راه آهن، فرودگاه و بندر
به جز امکانات مناسب برای تردد کامیون و خودروهای سواری، امکانات دیگری برای طرح مورد نیاز نمی باشد.
وضعیت حمایتهای اقتصادی و بازرگانی
حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی
در مورد قطعاتی که تولید داخل برای آنها وجود دارد ، وزارت بازرگانی اقدام به تدوین تعرفه های گمرکی با درصد بالا کرده است که این امر در راستای حمایت از تولید داخل صورت گرفته است. از طرف دیگر شرکت های خودروساز مطابق سیاست های دولتی، قطعات وارداتی را خرید نمیکنند از اینرو هر چند حمایتهای تعرفهای برای قطعات خودرو وجود دارد ولی با توجه به سیاست خودروسازان، در مجموع میتوان گفت که سیاست های تعرفهای در مورد قطعات بی تاثیر بوده و در واقع باید فرض کرد که در مورد قطعات هیچگونه حمایت تعرفه ای وجود ندارد.
در خصوص تعرفه های جهانی نیز باید گفت که برای اظهار نظر در این مورد لازم است کشور مقصد صادرات بطور دقیق مشخص گردد تا بواسطه آن امکان مطالعه در این مورد بوجود آید .

حمایتهای مالی
در خصوص حمایتهای مالی از طرح های قطعه سازی در کشورمان باید گفت که این حمایتها صرفا دًر سطح ارائه تسهیلات بانکی میباشد که این تسهیلات حالت عمومی داشته و برای کلیه طرح هایی که از توجیه اقتصادی مناسب برخوردار هستند،پرداخت میشود. بنابراین در مجموع میتوان گفت که حمایت های ویژه خاصی در خصوص طرح وجود ندارد. البته خودروسازان همانطوری که پیشتر اشاره شد دارای سیاست های تولید داخل کردن صد در صد خودروهای ساخت داخل هستند ولی در حال حاضر هیچگونه حمایت مالی از قطعه سازان به عمل نمی آورند.

فصل سوم
امور مالی طرح

سرمایه گذاری ثابت طرح :
خرید دفتر کار :
در نظرات آپارتمانی به مساحت 60 متر مربع به عنوان دفتر شرکت خریداری شود که در این دفتر قسنت های بازاریابی طراحی تور و سایت دانستنی نیست و امور مالی و بایگانی و آرشیو مستقر شود که هزینه خرید هر متر مربع به مبلغ 15000000 ریال پیش بینی می شود. بنابراین قسمت خرید آن به شرح ذیل خواهخد بود.

جهت تغییرات داخل و بیرون نما از قرار هر متر مربع 300000 ریال پیش بینی می شود که هزینه نمایند بنابراین هزینه آن عبارت خواهد بود .

هزینه زمین :
مجموع کل فضاهای کاری طرح معادل 760 متر مربع برآورد شد. از اینرو حداقل زمین مورد نیاز طرح 2300 متر مربع برآورد میگردد. برای تعیین هزینه های تامین زمین فرضمیگردد که محل اجرای یکی از شهرک های صنعتی در سطح کشور میباشد از اینرو قیمت خرید هر متر مربع آن 200,000 ریال فرض میگردد که در این صورت کل هزینه خرید زمین معادل 460 میلیون ریال برآورد میگردد.

هزینه محوطه سازی :
محل اجرای طرح، یکی از شهرک های صنعتی در سطح کشور پیش بینی شده است. از اینرو هزینه محوطه سازی آن که شامل تسیطح زمین، دیوار کشی و حصارکشی ها، درب ورودی و فضای سبز و غیره است که شرح کامل این موارد به همراه هزینه های آن در جدول ذیل آورده شده است.

هزینه ساختمان سازی :

هزینه ماشین آلات و تجهیزات :

هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :

هزینه تجهیزات آزمایشگاهی :
طرح حاضر نیاز به تجهیزات کارگاهی ندارد چرا که با استفاده از ماشین آلات تولیدی آن،امکان اجرای فعالیتهای تعمیراتی نیز وجود دارد. همچنین در خصوص تجهیزات آزمایشگاهی نیز لازم است ذکر شود که نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی در سطح یک کارگاه قطعه سازی میباشد که هزینه تامین آنها معادل 100 میلیون ریال برآورد میگردد. این تجهیزات شامل دستگاه سختی سنج پلاستیک ، دستگاه تست عمر ، سیمیلاتورهای و …. است.

وسایل اداری و خدماتی
وسایل اداری شامل میزهای کار، کامپیوتر و متعلقات، مبلمان اداری، فایلها و غیره و وسایل خدماتی نیز مانند وسایل حمل و نقل دستی، وسایل آبدارخانه و آشپزخانه و امور رفاهی میباشد که هزینههای تامین این وسایل معادل 150 میلیون ریال برآورد شده است.

ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی
به منظور اجرای عملیات و فعالیتهای جاری واحد صنعتی نیاز به یک دستگاه وانت نیسان و یک دستگاه خودروی سواری است که هزینه تامین آنها معادل 250 میلیون ریال خواهد بود.

هزینه های قبل از بهره برداری
هزینههای قبل از بهرهبرداری شامل هزینه مطالعات اولیه و پیش مهندسی، ثبت شرکت، اخذ تسهیلات بانکی، مسافرتها و بازدیدها و غیره خواهد بود که هزینههای آن معادل 80 میلیون ریال برآورد می گردد.

هزینه های پیش بینی نشده
هزینههای پیش بینی نشده در حاضر معادل پنج درصد کل سرمایه ثابت لحاظ می گردد که معادل 288 میلیون ریال خواهد بود .
هزینه سرمایه گذاری ثابت :

فصل چهارم
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات

نتایج حاصله از اجرای طرح :
نتیجه بررسی های بازار چنین بر می آید که در سال های آینده بازار کشور از کمبود عرضه برخوردار خواهد بود و پس از بهره برداری از واحدهای در حال ایجاد ، این کمبود برطرف نخواهد شد . بنابراین قابل نتیجه گیری است که ایجاد واحدهای جدید برای تولید این قطعات در شرایط کنونی توجیه پذیر است . همچنین با توجه بر وجود مزیت نسبی کشورمان در تولید محصولات پلاستیکی ، از نظر صادرات نیز می توان طرح را توجیه پذیر ارزیابی کرد .
از نقطه نظر مشخصات سرمایه گذاری می توان گفت که حداقل ظرفیت اقتصادی یک واحد تولید قالپاق 200 هزار دست در سال باید انتخاب شود که تحت آن حجم سرمایه ثابت معادل 6152 میلیون ریال خواهد بود که ظرفیت و حجم سرمایه گذاریهای فوق طوری انتخاب شده است که طرح علاوه بر اینکه کلیه هزینههای خود را پوشش میدهد، سود معقولی نیز نصیب سرمایه گذار خواهد نمود.

57


تعداد صفحات : 59 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود