تارا فایل

پروژه پیاده راه 15 خرداد


پیاده راه 15 خرداد

فهرست
1_1 مبانی نظری طرح
پیاده راه
مفهوم محدوده پیاده (پیاده راه)
انواع پیاده راه ها به لحاظ محدودیت حرکت سواره
الف :پیاده راههایی که هیچ وسیله نقلیه ای اجازه تردد درآنها را ندارد
ب- پیاده راه هایی که بعضی وسایل نقلیه بسیار کم سرعت اجازه تردد در آنها را دارد
ج- پیاده راه هایی که در ساعات خاصی از روز ( معمولا عصرها) و یا روزهای خاصی ازهفته یا سال مانع ورود وسایل نقلیه می شوند.
تجربه کلمبیا در ایجاد پیاده راه
تجهیزات محدوه های پیاده
1_3 چشم اندازاولیه
1_4 اهداف کلان
1_5 حوزه فراگیر و حوزه مداخله
حوزه مداخله
حوزه فراگیر
حوزه های فراگیر
مروی
بازار
کاخ گلستان

دادگستری کل
کاربری زمین
کاربری ها
سازمان بصری2-3
گره فعالیتی
گره ترافیکی
تقاطع خیام و 15 خرداد
تقاطع ناصرخسرو و 15 خرداد
سبزه میدان
نشانه
نشانه بصری
خط اسمان یکنواخت
سبزه میدان نشانه فعالیتی
اجزای کالبدی تشکیل دهنده فضای شهری
کف
سقف
آب نماها
از عناصر مستقر در فضا که باعث مکث عابرین پیاده میشود
پوشش گیاهی
تک دانه ای

نواری
2-6 گونه شناسی نما
2-8 مطالعات ترافیکی
پروفیل عرضی
ایستگاه مترو
ایستگاه های دوچرخه
مسیر ویژه اتوبوس
2-6 نظام توزیع طبقات
Activity map

1_1 مبانی نظری طرح
پانرده خرداد(یا همان بوذر جمهری قدیم)، خیابانی با شناسنامه ای تاریخی است که این روزها در هاله ای از نابسامانی ها فراموش شده است
خیابان پانزده خرداد با معماری متفاوت که بخشی از ارگ تهران دوره ناصری در آن قرار دارد، خیابانی است با اتفاقات و جریان های تاثیر گذار بر معماری.
خیابان 15 خرداد یکی از بااهمیت ترین خیابان های دارای بافت تاریخی است که پا به پا با گذر تاریخ باید رفت تا عناصر معماری ارزشمند آن را شناخت. مهم ترین امتیاز این خیابان آن است که در بدنه ضلع جنوبی آن، بازار تهران که گنجینه ای از سبک های زندگی و آدم های متفاوت در تهران است قرار دارد که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است.

امروزه، کیفیت و جذابیت فضاهای عمومی شهری به یکی از مهمترین سنجه های توسعه یافتگی و قابلیت زندگی در شهرها بدل گردیده است. در این میان، پیاده راه ها بدلیل ویژگیهای خود در ایجاد تعاملات اجتماعی در عصر ارتباطات مجازی و تحریک اقتصادی نواحی پیرامونی و نیز به عنوان پهنه هایی چندعملکردی که دامنه گسترده ای از فعالیتها را دربر می گیرند، از نقشی اساسی برخوردار می باشند. شهرهای اروپایی به ویژه در دو کشور آلمان و هلند، پیشگام ایجاد و گسترش پهنه های پیاده بوده اند و شهرهای آمریکایی نیز در طول زمانهای مختلف، رویکردهای گوناگونی نسبت به موضوع داشته اند.
پیاده راه

مفهوم محدوده پیاده (پیاده راه)
محدوده های پیاده قسمتی از فضاهای شهری هستند که به دلایل ویژه عمدتا به خاطر دارا بودن برخی پتانسیل های خاص و در تمام یا بخشی از ساعات شبانه روز کاملا بر روی حرکت سواره بسته شده و بطور کامل به حرکت عابران پیاده اختصاص می یابند
اصل فلسفه وجودی پیاده راه ها نه صرفا عملکرهای فیزیکی و ارتباطی، تثبیت و تقویت برخی کاربریها و مسائل اقتصادی بلکه گسترش ارتباطات و تعاملاتاجتماعی- فرهنگی و ایجاد مقیاس انسانی در عرصه عمومی می باشد.

واژگانی همچون
Pedestrian zone، Car free zone، Pedestrian Area، Walkable Street
Pedestrian Mall

و
برای مفهوم پیاده راه بکار برده می شوند
این مناطق ممکن است از همان ابتدا برای تردد عابرین ساخته شده باشند و یا خیابانهایی باشند
که تغییر کاربری داده و به پیاده راه تبدیل می شوند. اصطلاح تغییر کاربری منطقه و تبدیل آن به پیاده راه را
Pedestrianization
می گویند

انواع پیاده راه ها به لحاظ محدودیت حرکت سواره
ب- پیاده راه هایی که بعضی وسایل نقلیه بسیار کم سرعت اجازه تردد در آنها را دارد
الف- پیاده راههایی که هیچ وسیله نقلیه ای اجازه تردد درآنها را ندارد.
ج- پیاده راه هایی که در ساعات خاصی از روز ( معمولا عصرها) و یا روزهای خاصی ازهفته یا سال مانع ورود وسایل نقلیه می شوند.

سپهسالار تهران
اتاوا در کانادا

پیاده راه هایی که بعضی وسایل نقلیه بسیار کم سرعت اجازه تردد در آنها را دارد
پیاده راه 15 خرداد

پیاده راه هایی که در ساعات خاصی از روز ( معمولا عصرها) و یا روزهای خاصی ازهفته یا سال مانع ورود وسایل نقلیه می شوند.
تجربه کلمبیا در ایجاد پیاده راه
یکشنبه هر هفته و روزهای تعطیل تردد خودرو درخیابانهای اصلی شهرهای بوگوتا؛ کالی و مدلین ممنوع شده و از ساعت 7 صبح تا 2 عصر مردم پیاده و یا با دوچرخه و اسکیت تردد می کنند و گروههای مختلف ورزشی و موسیقی نیز در کنار آنها فعالیت دارند

تجهیزات محدوه های پیاده
1- امکاناتی برای استراحت 2- طراحی مناسب سطوح 3- مبلمان 4- تجهیزات بازی و سرگرمی 5- نورپردازی و روشنایی 6- گیاهان و فضای سبز 7- آب نماها 8- مراکز ارائه آثار فرهنگی- هنری

1_3 چشم اندازاولیه
پیاده راه 15 خرداد فضایی تحت تسلط عابر پیاده
فضایی که مردم در تعامل اجتماعی هستند
فضایی سر زنده و پویا و دارای ایستگاه های مکث

1_4 اهداف کلان
ساماندهی کالبدی نمای ساختمان ها
ساماندهی ترافیک در تقاطع ها
کاهش آلودگی صوتی

1_5 حوزه فراگیر و حوزه مداخله
حوزه فراگیر
پیاده راه 15 خرداد
حوزه مداخله
بازار
مروی
کاخ گلستان
اداره کل دادگستری
که همگی در مقیاس
کل شهر کار میکنند

حوزه های فراگیر
بازار
مروی
بازار بزرگ تهران و کوچه مروی بسشترین تاثیر را روی حوزه مداخله دارند و در مقیاس کل شهر کار میکنند بسیاری از مغازه داران و مردم عادی برای خرید به ان جا مراجعه می کنند

کاخ گلستان
دادگستری کل

کاربری زمین

کاربری ها
دادگستری کل
کاخ گلستان
فرهنگی
اداری
تجاری
تجاری

سازمان بصری2-3
راه
لبه
گره
نشانه
محله

گره فعالیتی
سبزه میدان یک گره فعالیتی است،مکانی برای استراحت،تعاملات اجتماعی و برخی خرده فروشی ها در ان فعالیت می کنند.
گره ترافیکی
تقاطع خیام و 15 خرداد

تقاطع خیام و 15 خرداد
سبزه میدان
تقاطع ناصرخسرو و 15 خرداد

نشانه
دادگستری کل
نشانه بصری
نشانه بصری

بانک ملی

خط اسمان یکنواخت

سبزه میدان
نشانه فعالیتی
یکی از عناصر مهم در پهنه های پیاده از نقطه نظر طراحی، پیش بینی مکانهایی برای استراحت است. مکان هایی که شخص می تواند در آن گردش کند و زمانیکه نیاز باشد، توقف نماید. جاییکه شخص میتواند هم بصورت فعال و هم غیرفعال در آنچکه روی می دهد، شرکت کند. نمیکت های نصب شده و فضاهای نشستن در طول مسیر باید پراکنده شوند تا امکان استفاده از آنها در طول پیاده راه باشد و نوع طراحی و مواد بکار رفته در ساخت آنها نیز مناسب باشد

سبزه میدان یکی از پر رفت و آمدترین  میدان های تهران است که از دوران صفویه و زندیه محل کاشت سبزی برای مردم تهران بوده و به همین دلیل به این نام شهرت داشته است.
این میدان حالا به دلیل مجاورت با بازار تهران و جای دادن ورودی اصلی بازار در خود بسیار شلوغ و پر هیاهو است.

بسیاری از ساختمان های اطراف سبزه میدان مانند بانک ملی ایران (شعبه بازار)، کاخ گلستان و ورودی بازار کفاش ها از آثار تاریخی و معماری مهم پایتخت هستند.
همچنین اغذیه فروشی های معروفی مانند کبابی نایب، مسلم و شمشیری که از تهران قدیم به جای مانده اند، همه روزه میزبان مراجعه کنندگان و گردشگران داخلی و خارجی هستند.

تهران در حال حاضر ترکیبی از اصول شهرسازی مدرن و بافت های فرسوده یی است
که اصول شهر سازی در آن کمتر رعایت شده است. «میدان» چه در قدیم و چه در
شهرسازی مدرن جزء نقاط کلیدی شهر به حساب می آید. «سبزه میدان» اولین و به
گفته برخی جزء اولین میدان های تهران به حساب می آید.
در دوره قاجاریه که اسکلت اصلی تهران از آن زمان بنا شده است، «سبزه میدان»
اولین و در واقع میدان اصلی شهر بوده است. این میدان زمانی جزء معدود میدان
های دارالخلافه تهران به حساب می آمده است.
در حال حاضر آب نمای قدیمی آن تبدیل به میدان چهارگوش سنگی و مغازه های
نوساز و پاساژ شده است. اساس طرح اولیه از گذشته باقی مانده، اما شکل معماری جدید را به خود گرفته است.

در گذشته، سبزه میدان علاوه بر محل کسب، محل تجمع مردم در ایام ماه محرم بوده و هم اکنون نیز در دهه اول ماه محرم مردم مراسم عزاداری خود را در آن برگزار می کنند.
از رویدادهای مهمی که در سبزه میدان به عنوان اولین میدان مدرن شهر اتفاق می افتاد اعدام مجرمان بود که این عمل بنا به دستور امیرکبیر به میدان پاقاپوق (اعدام قدیم و محمدیه فعلی) منتقل شد. این میدان در حال حاضر، همان اسلوب قدیمی را دارد، البته بدون آن درختان بلند، آب نماها و مغازه های قدیمی.
دلیل نامگذاری این محل به سبزه میدان به دوران سلطنت زندیه و اوایل قاجار ها برمی گردد که محل کشت و تهیه سبزیجات اهالی تهران بوده است. البته این میدان در زمان قاجاریه «تخته پل» هم نامیده می شد. در دوران سلطنت ناصرالدین شاه، حاجب الدوله کشت سبزی را ممنوع و آنجا را به تفرجگاه تبدیل کرد. این میدان، چند سال در همین موقع از سال، یعنی ماه مبارک رمضان، بازار روز شده و در آن کالاهای مورد نیاز مردم عرضه می شد.

در عهد پهلوی اول، باغچه هایی در وسط میدان ساخته شده بود که در حال حاضر چیزی از آنها باقی نمانده است. در ضلع جنوبی سبزه میدان بازار اصلی تهران شکل گرفت که از دوره فتحعلی شاه به تدریج توسعه یافت و محل اصلی داد وستد تهرانی ها شد. در واقع سبزه میدان و بازار قدیم، نقطه ثقل تهران به حساب می آمد که عمده تجارت شهر در این قسمت انجام می شد. شاید این قسمت از شهر به مانند گذشته کمترین حجم جمعیتی را به لحاظ اسکان در اطراف این میدان دربرداشته باشد، اما در گذشته از محل های بسیار مهم شهر بود و بازار منشعب از آن نبض پایتخت به شمار می رفت.

اجزای کالبدی تشکیل دهنده فضای شهری
سقف
کف

آب نماها
فواره هاو آب نما ها نه تنها به منظور تصفیه هوا، ایجاد خنکی و عناصر طراحی بکار می روند بلکه همچنین مکانهای ملاقات و مکانهایی سودمند برای نوشیدن آب و آبتنی میباشند

شبکه پای درخت جهت نگهداری درخت و جلوگیری از شکستن نهال
مخصوص کودکان
مخصوص بزرگسالان

از عناصر مستقر در فضا که باعث مکث عابرین پیاده میشود

پوشش گیاهی
تک دانه ای
نواری

2-6 گونه شناسی نما
پاساژ تنها دارای یک ورودی و خروجی است
جبرگرایی محیطی که منجر به ازدحام جمعیت جلوی ورودی میشود

دارای 3 ورودی
امکان دهندگی محیطی
خط اسمان

تقاطع خیام و 15 خرداد
تقاطع ناصرخسرو و 15 خرداد
مکان در نظر گرفته شده برای موتور
ایستگاه تاکسی

پروفیل عرضی

ایستگاه های دوچرخه
در طول پیاده راه 2 ایستگاه دوچرخه وجود دارد در پشت این دوچرخه ها علامت منطقه 12 حک شده و از ان میتوان در محدوده منطقه 12 استفاده کرد

مسیر ویژه اتوبوس
محدوده پیاده راه

طبقه اول کاربری تجاری و طبقه دوم فاقد فعالیت و در جهت انبار مغازه ها استفاده می شود

اکثر ساختمان ها 2 طبقه
2-6 نظام توزیع طبقات

Activity map
تداخل سواره و پیاده
تداخل سواره و پیاده

پایان


تعداد صفحات : 61 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود