مقدمه :
در زمانهای گذشته برای تعیین مسیر از یک رشته روابط کلی استفاده می شده است و عواملی مانند نزدیکترین راه بین آبادانی و شهرها و راههای مال رو ملاک تعیین مسیر نهایی قرار میگرفت . ولی امروز به علت فراوانی وسایط نقلیه ، نه تنها عوامل ایمنی در پیچ و شیب و سرعت و راحتی عبور از راهها ملاک قرار می گیرد بلکه عوامل دیگری از قبیل تاثیر راه در صنایع و کشاورزی منطقه ، تجارت و افزایش قیمت زمین های مسکونی باید مورد توجه قرار گیرد .
راههای اولیه بشر از ناهمواریهای زمین پیروی میکرد .اولین پدیده بشر در گسترش راهسازی و در زمینه ترابری،ساخت چرخ بود . پس از چرخ بشر درشکه ، گاری و کجاوه را ساخت . برای این ابزار جابجایی ، راه ها به صورت سنگفرش ساخته شد .
همزمان با گسترش صنایع خودروسازی ، جاده سنگفرش پاسخگوی نیاز آنروز نبود . مهندسین آسفالت را روی جاده ها ریختند که بهترین سطح تماس با لاستیک چرخ خودرو بود و تا به امروز جایگزینی دیگر یافته نشده است .
فصل اول:
طراحی پلان مسیر
پس از بررسی نقشه توپوگرافی منطقه، با داشتن نقطه ابتدا و انتهای مسیر بایستی بین این دو نقطه مسیری را طراحی نموده که برای طراحی این مسیر باید چندین پارامتر را در نظر گرفت از جمله: کوتاهی مسیر، عبور از نقاطی خاص، مینیمم کردن حجم خاکبرداری و خاکریزی، عبور مسیر از منطقه آفتابی و…
طراحی مسیر اصلی:
در طرح مسیر اصلی، با بررسی نقشه توپوگرافی و نقاط ابتدا و انتهای مسیر (تعیین شده توسط استاد)، در این پروژه مناسب ترین مسیر به عنوان مسیر اصلی انتخاب گردید. پس از تعیین مسیر با توجه به عرض های داده شده یعنی عرض هر خط 3.65 متر، عرض رفوژ میانی 7.3متر و عرض شانه ها هر کدام 3 متر و همین طور چهار خط رفت و برگشت، مسیر را بر روی نقشه پیاده می کنیم. به منظور طراحی این راه، که بخشی از آن در قوس افقی قرار دارد، باید شعاع گردش قوس در حد مجاز آیین نامه باشد. طبق آیین نامه طرح هندسی راه حداقل شعاع قوس از رابطه زیر تعیین می شود:
V =100 ; f = 0.1 ; e = -2%
که در این پروژه شعاع قوس افقی 1191.86 در نظر گرفته شده است.
که در این رابطه:
V : سرعت طرح بر حسب کیلومتر بر ساعت
e : شیب عرضی که 2 درصد در نظر گرفته می شود.
f : ضریب اصطکاک جانبی سطح جاده با لاستیک اتومبیل که بستگی زیادی به سرعت و وضعیت لاستیک وسیله نقلیه و سطح روسازی برحسب این که خشک، خیس، صاف، زبر و یا اینکه یخ زده باشد، دارد مقادیر Vc و f از جداول زیر بدست می آید:
سرعت طراحی V برحسب کیلومتر بر ساعت
40
60
80
100
120
سرعت Vc برحسب کیلومتر بر ساعت
75
85
95
110
130
سرعت طراحی V برحسب کیلومتر بر ساعت
40
60
80
100
120
ضریب اصطکاک جانبی f
0.25
0.16
0.13
0.11
0.10
طراحی مسیر فرعی:
برای طرح مسیر فرعی با توجه به اینکه محدودیتی تعیین نشده است، در این پروژه مسیر فرعی را به صورت مسیری مستقیم در قسمتی از مسیر اصلی و عمود بر آن طرح می کنیم. سپس با توجه به عرض های داده شده و وجود دو خط رفت و برگشت و بدون رفوژ میانی، مسیر را بر روی نقشه پیاده می کنیم.
طراحی لوپ (گردراهه):
در محل تقاطع مسیر اصلی و فرعی که تقاطعی غیرهمسطح از نوع برگ شبدری است به منظور تامین حرکت های گردش به چپ راههایی طرح می شود که به گردراهه (لوپ) معروف هستند. به منظور طراحی این راه، که تماماً در قوس افقی قرار دارد، باید شعاع گردش قوس در حد مجاز آیین نامه باشد.
طبق آیین نامه طرح هندسی راه حداقل شعاع قوس از رابطه زیر تعیین می شود:
V = 60 ; f = 0.14 ; e =5%
که در این رابطه:
V : سرعت طرح بر حسب کیلومتر بر ساعت
e : شیب عرضی (دور) که حداکثر 5 درصد در نظر گرفته می شود
f : ضریب اصطکاک جانبی سطح جاده با لاستیک اتومبیل که از جدول فوق بدست آمده است.
با توجه به حداقل شعاع بدست آمده ما برای طرح لوپ (گردراهه) از شعاع 202.49m استفاده کردیم که با زاویه 6:60 نسبت به مسیرفرعی خارج و با همین زاویه به مسیر اصلی وارد می شود.
طراحی رمپ (شیبراهه):
در محل تقاطع غیرهمسطح به منطور تامین حرکتهای راست گرد راههایی طرح می شود که به رمپ (شیبراهه) معروف هستند.
V = 60 ; f = 0.12 ; e = 2%
با توجه به حداقل شعاع بدست آمده ما برای طرح رمپ (شیبراهه) از یک قوس به شعاع 496.66m استفاده کردیم که این مسیر با زاویه 6:60 از مسیر اصلی خارج و با همین زاویه به مسیرفرعی وارد می شود.
فصل دوم :
برداشت اطلاعات ارتفاعی مسیر
پس از پیاده کردن پلان مسیر بر روی نقشه به منظور رسم پروفیلهای طولی و عرضی مسیر، باید مقاطعی را بر روی مسیر مشخص کنیم. به این منظور در نقاط تلاقی مسیرها با خطوط تراز نقشه توپوگرافی مقاطعی زده شد، که به این ترتیب در مسیر اصلی 36، مسیر فرعی 19 لوپ 17، رمپ 10 مقطع انتخاب گردید.
با توجه به اینکه خط پروژه بر روی پروفیل های طولی زمین طبیعی بر روی محور راه ترسیم می شود لذا برداشت ارتفاع محور راه زمین طبیعی در هر مقطع لازم است. همچنین به این دلیل که پس از تکمیل جداول پروفیلی طولی بایستی پروفیل های عرضی هم ترسیم شوند، لذا در هر مقطع برای زمین طبیعی به بیش از یک نقطه دارای مشخصه ارتفاعی نیاز است. برای این کار در هر مقطع عرضی سه نقطه را، شامل محور راه، منتهی علیه سمت راست و چپ مسیر، مد نظر قرار داده و ارتفاع این نقاط را از روی نقشه توپوگرافی برداشت کردیم.
این اطلاعات مطابق جداول ارائه شده در صفحات بعدی است:
اطلاعا ت ارتفاعی مسیر اصلی
شماره مقطع
فاصله تا ایستگاه بعدی
تراز منتهی الیه سمت چپ
تراز محور
تراز منتهی الیه سمت راست
1
40
1076.2
1076.6
1076.8
2
40
1074
1074.4
1074.9
3
40
1071
1072.6
1073.5
4
40
1071.2
1071.76
1071.7
5
40
1070.3
1070.5
1070.2
6
40
1068.3
1069
1068.7
7
40
1067.3
1068
1067.5
8
40
1065.3
1066
1066.4
9
50
1063.4
1063.76
1065.1
10
40
1061.2
1061.76
1062.7
11
40
1059.4
1060
1060.5
12
40
1056.9
1058
1058.4
13
40
1055.2
1055.76
1056.9
14
40
1052.0
1054.4
1055.7
15
40
1051
1052.4
1053.4
16
40
1049.4
1050
1051.6
17
40
1048.1
1048.58
1049.3
18
40
1045.9
1046.28
1046.8
19
40
1044.3
1044.34
1045.2
20
40
1042
1043.22
1043.1
21
40
1041
1041.5
1041.3
22
40
1042.1
1039.38
1037.9
23
40
1046.2
1045.5
1044
24
40
1043.8
1043.5
1043
25
40
1041.3
1041
1040.5
26
40
1039.3
1038.5
1038
27
40
1036.7
1036.2
1035.2
28
40
1032.9
1033
1032.4
29
40
1034.4
1030.44
1029
30
50
1028
1027.76
1028
31
40
1026.3
1025
1026.4
32
40
1027
1024.8
1023
33
40
1027
1025
1023.5
34
40
1025.8
1024.8
1023
35
36
1023.2
1022.76
1021.8
36
0
1021.1
1020.72
1019.8
اطلاعا ت ارتفاعی مسیر فرعی
شماره مقطع
فاصله تا ایستگاه بعدی
تراز منتهی الیه سمت چپ
تراز محور
تراز منتهی الیه سمت راست
1
40
1043.4
1043
1042.5
2
40
1043.1
1042.60
1042.2
3
40
1042
1041.2
1040.8
4
40
1041.8
1041.4
1040.7
5
40
1041.6
1041
1040.4
6
40
1040
1039.6
1039.3
7
40
1039.9
1039.4
1038.9
8
40
1039.5
1039
1038.5
9
40
1038.3
1038
1037.8
10
40
1038
1038
1038
11
40
1042.8
1042.4
1042
12
52
1042.6
1042.2
1041.8
13
160
1041.2
1040.8
1040.3
14
40
1047.6
1046.4
1047.4
15
40
1047.6
1047.4
1047.3
16
40
1046.4
1046
1045.6
17
40
1046.9
1046.4
1045.9
18
40
1046.9
1046.6
1046.3
19
0
1047.7
1047.4
1047
اطلاعا ت ارتفاعی مسیر لوپ
شماره مقطع
فاصله تا ایستگاه بعدی
تراز منتهی الیه سمت چپ
تراز محور
تراز منتهی الیه سمت راست
1
34
1046.4
1044.5
1045.7
2
28
1046.4
1045.78
1045.6
3
13
1046.7
1046.28
1045.8
4
93
1047
1046.46
1045.9
5
40
1047.2
1046.56
1046.4
6
80
1045.7
1045.4
1045.3
7
160
1041
1041
1041
8
80
1034.8
1034
1034
9
80
1029.6
1030
1031.4
10
80
1027.9
1028.1
1028
11
78
1028
1028.5
1028.6
12
76
1030.9
1031
1031.1
13
56
1027.9
1028.06
1028.8
14
14
1031.3
1031.18
1031.2
15
27
1032
1032.12
1032.2
16
45
1034
1034.62
1034
17
0
1039.2
1039.2
1039.2
اطلاعا ت ارتفاعی مسیررمپ
شماره مقطع
فاصله تا ایستگاه بعدی
تراز منتهی الیه سمت چپ
تراز محور
تراز منتهی الیه سمت راست
1
80
1058.7
1058.5
1058.5
2
80
1055.39
1056.06
1056.2
3
80
1049.9
1050
1050.5
4
80
1053
1053.5
1053.2
5
80
1048.3
1048.3
1048.5
6
80
1040
1040.3
1040.3
7
80
1040.8
1041
1041.3
8
80
1040.7
1041.2
1041.6
9
40
1041.4
1041.8
1042.2
10
0
1042
1041.3
1041
فصل سوم:
پروفیلهای طولی
با داشتن ارتفاع نظیر محور راه بر روی زمین طبیعی می توان پروفیل طولی زمین را در امتداد محور راه در محیطی مانند Autocad ترسیم نمود. پس از ترسیم زمین طبیعی بایستی براساس ضوابطی خاص خط پروژه ای را برای مسیر طراحی نماییم که نعدادی از این ضوابط در زیر آمده اند:
1ـ باید از شیب های طولانی اجتناب کرد.
2ـ شیب پروفیل طولی نباید از حد مجاز یعنی %6 تجاوز نماید.
3ـ بین محل های خاکبرداری و خاکریز باید تا حدودی تعادل برقرار نمود.
4ـ باید محل های زیرگذر و یا روگذر به دقت تعیین گردند.
5ـ در نقاطی که زمین طبیعی تغییر شیب می دهد، در صورتی که قدر مطلق اختلاف دو شیب از 0.5 درصد بیشتر باشد نیاز به طراحی قوس جهت ارتباط دو شیب داریم. این قوسها به قوسهای قائم (سهمی) معروف هستند که رعایت ضوابط آیین نامه ای در مورد طرح آنها الزامی است. طبق آیین نامه طرح هندسی راه اولین ضابطه در طرح قوسهای قائم حداقل طول سهمی است که از رابطه زیر بدست می آید:
که در این رابطه:
A : اختلاف شیب طرفین قوس و به صورت زیر محاسبه می شود:
A = g2 – g1
g1 : شیب اولیه
g2 : شیب ثانویه
K : تابع سرعت طراحی می باشد و مقدارش از جدول زیر بدست می آید:
سرعت طرح
(کیلومتر در ساعت)
50
60
70
80
90
100
110
حداقل مقدار K به متر برای قوس محدب
31
45
62
80
124
185
230
حداقل مقدار K به متر برای قوس مقعر
37
45
58
70
38
110
135
دومین رابطه ای که در مورد قوسهای قائم مطرح می شود رابطه سهمی قوس است که برای پیدا کردن ارتفاعات روی قوس استفاده می شود و به صورت زیر است:
که در این رابطه:
yx : ارتفاعی ایستگاهی که به فاصله x از ابتدای قوس قرار دارد.
yBVC : ارتفاع ایستگاه BVC یعنی ابتدای قوس
به کمک این رابطه تمامی ارتفاعات روی سهمی را تا نقطه EVC یعنی انتهای قوس، می توان بدست آورد.
در پروفیل طولی محور افقی بیانگر مقاطع و فاصله آنها همان مقیاس پلان یعنی و محور عمودی بیانگر ارتفاعات با 10 برابر مقیاس طولی یعنی می باشند.
طراحی تقاطع غیرهمسطح (پل) در پروفیل طولی:
برای تامین ارتفاع لازم بین زیرگذر و روگذر پل ابتدا بایستی مسیر روگذر را انتخاب نماییم. در این پروژه با توجه به شکل سطح زمین در پروفیل های طولی، مسیر فرعی را به عنوان روگذر و مسیر اصلی را به عنوان زیرگذر انتخاب کردیم.
پروفیل طولی مسیر اصلی:
پس از ترسیم پروفیل طولی زمین در امتداد محور راه، به منظور تعیین خط پروژه با توجه به اینکه دو انتهای مسیر باید به زمین طبیعی ختم شود، یعنی در ابتدا و انتهای مسیر ارتفاع محور راه بر روی زمین طبیعی و سطح جاده باید یکسان باشد، و همین طور به منظور تبعیت حداکثر از شیب طبیعی زمین دو خط با شیبهای -4.1% و -3.67% تعیین گردید. حال با توجه به اینکه اختلاف دو شیب از %0.5 کمتر است ومقدار آن برابر 0.43% است برای ارتباط این دو خط به یکدیگر به طراحی قوس قائم نیازی نیست.
پروفیل طولی مسیر فرعی:
پس از ترسیم پروفیل طولی زمین در امتداد محور راه، به منظور تعیین خط پروژه با توجه به اینکه دو انتهای مسیر باید به زمین طبیعی ختم شود، همین طور تبعیت حداکثر از شیب طبیعی زمین و تامین ارتفاع روگذر در محل تقاطع دو خط با شیبهای1.48% و 1.5%- تعیین گردید. حال با توجه به اینکه اختلاف دو شیب از %0.5 بیشتر(2.98%) است.قوس قائمی به صورت زیر طراحی می گردد:
V = 60 ; K = 45 ; g1 = 1.48% ; g2 = -1.5%
A = g2- g1=2.98%–>
A.K –> 2.98 45 = 134.1 m
ابتدای قوس (BVC) در فاصله بین ایستگاه های 12 و 13 دارای مختصات زیر میباشد:
بنابراین با توجه به طول L = 134.1 m و داشتن شیبها معادله سهمی قوس به شکل زیر بدست می آید:
انتهای قوس (EVC) دارای مختصات زیر میباشد:
EVC
پروفیل طولی لوپ:
پس از ترسیم پروفیل طولی زمین در امتداد محور راه، به منظور تعیین خط پروژه با توجه به اینکه ابتدای لوپ از مسیر فرعی خارج می شود باید دارای ارتفاع 1046.0m باشد(بر اساس پروفیل طولی مسیر فرعی) و انتهای لوپ که به مسیر اصلی وارد می شود باید دارای ارتفاع 1038.0m باشد (بر اساس پروفیل طولی مسیر اصلی).شیب ابتدای لوپ بر اساس شیب محل تقاطع آن با مسیر فرعی -1.5% وشیب انتهای لوپ بر اساس شیب محل تقاطع آن با مسیر اصلی 3.67% است که با توجه به اینکه اختلاف این دو شیب از 0.5% بیشتر می باشد میبایست قوس قائمی به صورت زیر طراحی کرد:
g1 = -1.5% g2 = 3.67% V = 60 K = 45
A = 3.67+1.5 =5.5%
= 5.5 45 = 247.5 m
EVC BVC
پروفیل طولی رمپ:
پس از ترسیم پروفیل طولی زمین در امتداد محور راه، به منظور تعیین خط پروژه با توجه به اینکه ابتدای رمپ از مسیراصلی خارج می شود باید دارای ارتفاع 1057.96m باشد(بر اساس پروفیل طولی مسیر اصلی) و انتهای رمپ که به مسیر فرعی وارد می شود باید دارای ارتفاع 1044.24m باشد(بر اساس پروفیل طولی مسیر فرعی) . شیب ابتدای رمپ بر اساس شیب محل تقاطع آن با مسیر اصلی -4.1% وشیب انتهای رمپ بر اساس شیب محل تقاطع آن با مسیر فرعی -1.4% است که با توجه به اینکه اختلاف این دو شیب از 0.5% بیشتر می باشد میبایست قوس قائمی به صورت زیر طراحی کرد:
g1 = -4.1% ; g2 = -1.4% , A = 2.7 ; V = 60 ; K = 45
= 2.745 = 121.5m
EVC BVC
دور (بربلندی)
ـ در خارج از قوسهای افقی و در مسیر مستقیم شیب عرضی برابر با -2% و در شانه های مسیر شیب عرضی برابر با -5% است.
ـ نحوه تامین بر بلندی براساس سه حالت شکل 5 – 5 آیین نامه انتخاب شده است که در مسیر فرعی به علت عدم وجود قوس افقی بربلندی موجود نمی باشد ولی در مسیرهای یک خطه لوپ و رمپ و مسیر اصلی بربلندی به حالت زیر تغییر می کند: ابتدا سطح مسیر همراه با شاخه خارجی نسبت به لبه سطح مسیر و شانه داخلی گردش می کند. البته طبق آیین نامه طرح هندسی راهها (نشریه 161) حداکثر اختلاف شیب عرضی در مسیر %7 می باشد. از این رو تا زمانی که اختلاف شیب عرضی سطح مسیر و شانه خارجی کمتر از %7 باشد سطح مسیر و شانه خارجی با هم دوران می کنند و از زمانی که اختلاف بیش از %7 گردد شانه خارجی نسبت به سطح مسیر شروع به دوران می کند و تا دور کامل هم به چرخش خود ادامه می دهد. زمانی که شیب عرضی مسیر به شیب عرضی شانه داخلی یعنی %-5 رسد کل مسیر اعم از شانه داخلی، خارجی و سطح مسیر سواره رو نسبت به ابتدای شانه داخلی می چرخند.
ـ طول سرشکن بر بلندی باید به صورتی تامین گردد که آن در خود قوس افقی و آن در قسمت مستقیم ابتدا یا انتهای قدس افقی درج گردد
فصل چهارم:
طراحی روسازی راه
با توجه به اینکه در مقاطع عرضی باید ضخامت روسازی نیز نشان داده شود بنابراین قبل از بررسی مقاطع عرضی به طرح روسازی راه می پردازیم.
در این پروژه روسازی راه به روش نظری ـ تجربی انستیتو آسفالت (روش جدید) طراحی می شود. در این روش هدف دو چیز است:
1ـ محدود کردن حداکثر تغییر شکل نسبی فشاری قائم در بستر روسازی
2ـ محدود کردن حداکثر تغییر شکل نسبی کششی افقی در زیر لایه آسفالتی
.که در این روش برای تعیین ضخامت لایه های روسازی از نمودارهای 12 – 9 تا 21 – 9 (صفحات 427 تا 436) کتاب روسازی راه تالیف امیرمحمد طباطبایی استفاده می کنیم.
در این پروژه ما از نمودار 12-9 صفحه 427 یعنی روسازی های تماماً آسفالتی استفاده می کنیم. در این نمودار برای تعیین ضخامت روسازی تماماً آسفالتی به دو پارامتر تعداد محور ساده 8.2 تنی هم ارز (EAL) و ضریب بر جهندگی خاک بستر (Mr) احتیاج داریم.
تعداد محور ساده 8.2 تنی هم ارز با توجه به اینکه گروه دو نفری است برابر 5×106است ضریب بر جهندگی خاک بستر (Mr) نیز 100 برابر CBR خاک بستر است که با توجه به اینکه CBR خاک بستر برابر2.5 است بنابراین Mr = 250 می شود. پس با توجه به این دو پارامتر ضخامت روسازی تمام آسفالته 35cm بدست می آید که در این پروژه برابر 40cmدر نظر گرفته می شود.
برای شانه ها ضخامت روسازی برابر نصف ضخامت روسازی یعنی20cm در نظر گرفته می شود.
فصل پنجم:
" طرح هیدرولیکی "
طرح هیدرولیکی یک کانال، شامل تعیین ظرفیت هیدرولیکی برای هدایت دبی سیلاب و تعیین نوع پوشش کانال برای جلوگیری از فرسایش آن است. ظرفیت هیدرولیکی یک کانال باز به ابعاد، شکل، شیب طولی، پوشش و زبری آن بستگی دارد.
برای بدست آوردن سطح مقطع کانال طبق بند 2 – 3 – 9 – 9 آیین نامه طرح هندسی راهها از رابطه زیر استفاده می شود:
Q : دبی طرح (دبی تخلیه)
V : سرعت متوسط جریان
A : مساحت سطح مقطع جریان
محاسبه دبی سیلاب طرح (Q) :
طبق بند 7 – 9 آیین نامه طرح هندسی راهها Q از رابطه زیر بدست می آید:
Q = 0.28 CIA
C : ضریب رواناب سطحی که با توجه به جدول 2 – 9 در صفحه 3 – 9 آیین نامه طرح هندسی راهها بدست می آید و طبق این جدول داریم:
–> 0.08 اراضی نسبتاً هموار
: ضریب پستی و بلندی و اراضی
–> 0.06 اراضی لوم ماسه ای
: ضریب جنس اراضی
–> 0.12 اراضی لخت
: ضریب پوشش گیاهی اراضی
–> 0.08 میزان گودال های سطحی کم
: ضریب میزان چاله در حوزه
C = 0.34
I : متوسط شدت بارندگی با دوره های بازگشت متفاوت برحسب میلیمتر در ساعت که در این پروژه I = 1 فرض شده است.
A : مساحت حوزه آبریز برحسب کیلومتر مربع که در این پروژه A = 1.3 Km2 فرض شده است.
بنابراین برای دبی طرح داریم:
Q = 0.28 0.34 1.3 1 = 0.143
محاسبه سرعت متوسط جریان (V) :
طبق جدول 6 – 9 صفحه 16 – 9 آیین نامه طرح هندسی راهها سرعت مجاز کانال پوشش نشده با توجه به نوع مصالح مقطع خاکبرداری یعنی سوم ماسه ای 0.8 متر بر ثانیه انتخاب شده حال با توجه به پارامترهای بدست آمده داریم:
بنابراین در این پروژه از کانال های مستطیلی با مقطع 40cm 40cm و بدون پوشش استفاده می کنیم.
فصل ششم:
" مقاطع عرضی "
نیمرخ عرضی، نشان دهنده ابعاد، شیب عرضی سواره رو، شانه ها و میانه راه (در صررت وجود میانه)، شیب عرضی شیروانی خاکبرداری یا خاکریزی و موقعیت آبروهای جانبی و میانه (در صورت وجود میانه) است.
1ـ سواره رو: سواره رو، قسمتی از سطح نهایی روسازی راه است که برای حرکت و عبور وسایل نقلیه به کار می رود. عرض سواره رو برای مسیرهای مختلف این پروژه به شرح زیر است:
مسیر اصلی 29.2 متر در مجموع دو جهت
مسیر فرعی 7.3 متر در مجموع دو جهت
لوپ، رمپ 3.65 متر
شیب عرضی سواره رو در قسمتهای مستقیم %2 است.
2ـ شانه ها: شانه بخشی از کف راه است که در طرفین سواره رو قرار می گیرد و برای توقف اضطراری خودروها به کار می رود. شانه باید همکف سواره رو یا حداکثر 1.5 سانتیمتر از آن پایین تر باشد .
عرض شانه راه برای طرفین راه در این پروژه3 متر و شیب عرضی شانه ها %5 است.
3ـ نهر جانبی (جوی کناری): آب حاصل از بارش بر سواره رو و شانه، در امتداد خط بزرگترین شیب کف راه جریان می یابد و پس از رسیدن به لبه خارجی این کف، لازم است تخلیه و از راه دور شود. که در خاکبرداری ها نیاز به جوی کناری دارد که طبق محاسبات فصل پیش از جوی مستطیل40cm 40cm و بدون پوشش استفاده شده است.
4ـ شیروانی: در لبه خارجی شانه نیمرخ عرضی با شیب، به زمین طبیعی می پیوندد که چنانچه راه در خاکبرداری باشد پس از جوی کناری آغاز می شود.
در این پروژه شیب شیروانی ها 1 : 1 در نظر گرفته شده است.
5ـ میانه: حد فاصل لبه های داخلی سواره رو جهت رفت و برگشت یک راه جدا شده، میانه نامیده می شود. در این پروژه فقط در مسیر اصلی میانه ای به عرض7.3 متر وجود دارد.
حال با توجه به مطالب گفته شده در بالا توسط نرم افزار AutoCAD مقاطع عرضی رسم شده که در صفحات بعد ملاحظه می فرمایید:
فصل هفتم:
محاسبه احجام عملیات خاکی
برای محاسبه احجام خاکبرداری و خاکریزی با توجه به مقاطع عرضی ترسیم شده، در هر مقطع سطح خاکبرداری و یا خاکریزی محاسبه و در جدولی درج گردید. با توجه به معلوم بودن فاصله دو مقطع عرضی متوالی برای محاسبه حجم عملیات خاکی سطح متوسط را بین دو مقطع محاسبه نموده و در فاصله بین آن دو ضرب می کنیم. تمامی این مراحل در جداولی تنظیم و گردآوری گردید که در صفحات بعدی ملاحظه می نمایید:
اصلی
مسیر
اطلاعات
خاک برداری
خاکریزی
فاصله مقاطع
کیلومتراژ
حجم کل
حجم جز
میانگین سطوح
سطح مقطع
حجم کل
حجم جز
میانگین سطوح
سطح مقطع
23.6
0
0+00
1504
37.6
0
0
40
1504
51.6
0
0
0+40
2030
50.75
5.8
0.145
40
3534
49.9
5.8
0.29
0+80
1232
30.8
5.8
0.145
40
4766
11.7
11.6
0
0+120
234
5.85
87.2
2.18
40
5000
0
98.8
4.36
0+160
0
0
417.2
10.43
40
5000
0
516
16.5
0+200
0
0
1252
31.3
40
5000
0
1768
46.1
0+240
7.6
0.19
1368
34.2
40
5007.6
0.38
3136
22.3
0+280
391.6
9.79
446.2
11.155
40
5399.2
19.2
3582.2
0.01
0+320
805
16.1
108.25
2.165
50
6204.2
13
3690.5
4.32
0+370
451.6
11.29
138.8
3.47
40
6655.8
9.58
3829.3
2.62
0+410
567.6
14.19
91
2.275
40
7223.4
18.8
3920.3
1.93
0+450
1554
38.85
38.6
0.965
40
8777.4
58.9
3958.9
0
0+490
1920
48
204
5.1
40
10697
37.1
4162.9
10.2
0+530
1740
43.5
204
5.1
40
12437
49.9
4366.9
0
0+570
3058
76.45
0
0
40
15495
103
4366.9
0
0+610
3716
92.9
0
0
40
19211
82.8
4366.9
0
0+650
3836
95.9
0
0
40
23047
109
4366.9
0
0+690
4840
121
0
0
40
27887
133
4366.9
0
0+730
4276
106.9
0
0
40
32163
80.8
4366.9
0
0+770
3432
85.8
0
0
40
35595
90.8
4366.9
0
0+810
4716
117.9
0
0
40
40311
145
4366.9
0
0+850
2900
72.5
5060
126.5
40
43211
0
9426.9
253
0+890
0
0
9320
233
40
43211
0
18747
213
0+930
0
0
7480
187
40
43211
0
26227
161
0+970
0
0
5320
133
40
43211
0
31547
105
1+10
0
0
3612
90.3
40
43211
0
35159
75.6
1+50
52
1.3
1569
39.225
40
43263
2.6
36728
2.85
1+90
836
20.9
57
1.425
40
44099
39.2
36785
0
1+130
3224
80.6
0
0
40
47323
122
36785
0
1+170
8167.75
163.355
0
0
50
55491
204.71
36785
0
1+220
6169
154.225
0
0
40
61660
103.74
36785
0
1+260
2842.8
71.07
119.8
2.995
40
64503
38.4
36905
5.99
1+300
805.8
20.145
1035.8
25.895
40
65309
1.89
37940
45.8
1+340
100.2
2.505
1244
31.1
40
65409
3.12
39184
16.4
1+380
400.5
11.125
307.08
8.53
36
65809
19.13
39492
0.66
1+416
فرعی
مسیر
اطلاعات
خاک برداری
خاکریزی
فاصله مقاطع
کیلومتراژ
حجم کل
حجم جز
میانگین سطوح
سطح مقطع
حجم کل
حجم جز
میانگین سطوح
سطح مقطع
2.66
1.43
0+0
53.2
1.33
291.2
7.28
40
53.2
0
291.2
13.13
0+40
0
0
1192.2
29.805
40
53.2
0
1483.4
46.48
0+80
0
0
2170.8
54.27
40
53.2
0
3654.2
62.06
0+120
0
0
2820
70.5
40
53.2
0
6474.2
78.94
0+160
0
0
4105.6
102.64
40
53.2
0
10579.8
126.34
0+200
0
0
5523.8
138.095
40
53.2
0
16103.6
149.85
0+240
0
0
6574.6
164.365
40
53.2
0
22678.2
178.88
0+280
0
0
8322.4
208.06
40
53.2
0
31000.6
237.24
0+320
0
0
9735.4
243.385
40
53.2
0
40736
249.53
0+360
0
0
7686.6
192.165
40
53.2
0
48422.6
134.8
0+400
0
0
5837.6
145.94
40
53.2
0
54260.2
157.08
0+440
0
0
9968.14
191.695
52
53.2
0
64228.34
226.31
0+492
0
0
20886.4
130.54
160
53.2
0
85114.74
34.77
0+522
0
0
1405
35.125
40
53.2
0
86519.74
35.48
0+692
0
0
1750.8
43.77
40
53.2
0
88270.54
52.06
0+732
0
0
1706.6
42.665
40
53.2
0
89977.14
33.27
0+772
0
0
1063
26.575
40
53.2
0
91040.14
19.88
0+812
26.2
0.655
420.2
10.505
40
79.4
1.31
91460.34
1.13
0+852
لوپ
مسیر
اطلاعات
خاکبرداری
خاکریزی
فاصله مقاطع
کیلومتراژ
حجم کل
حجم جز
میانگین سطوح
سطح مقطع
حجم کل
حجم جز
میانگین سطوح
سطح مقطع
0.93
7.68
0+0
97.58
2.87
130.56
3.84
34
97.58
4.81
130.56
0
0+34
267.12
9.54
0
0
28
364.7
14.27
130.56
0
0+62
223.73
17.21
0
0
13
588.43
20.15
130.56
0
0+75
3127.59
33.63
0
0
93
3716.02
47.11
130.56
0
0+168
1602
40.05
0
0
40
5318.02
32.99
130.56
0
0+208
1319.6
16.495
332
4.15
80
6637.62
0
462.56
8.3
0+288
0
0
6572
41.075
160
6637.62
0
7034.56
73.85
0+448
0
0
8520.4
106.505
80
6637.62
0
15554.96
139.16
0+528
0
0
12522.4
156.53
80
6637.62
0
28077.36
173.9
0+608
0
0
12354.8
154.435
80
6637.62
0
40432.16
134.97
0+688
0
0
7186.14
92.13
78
6637.62
0
47618.3
49.29
0+766
0
0
5720.14
75.265
76
6637.62
0
53338.44
101.24
0+842
0
0
4437.44
79.24
56
6637.62
0
57775.88
57.24
0+898
0
0
725.48
51.82
14
6637.62
0
58501.36
46.4
0+912
0
0
988.2
36.6
27
6637.62
0
59489.56
26.8
0+939
265.05
8.835
402
13.4
30
6902.67
17.67
59891.56
0
0+969
رمپ
مسیر
اطلاعات
خاک برداری
خاکریزی
فاصله مقاطع
کیلومتراژ
حجم کل
حجم جز
میانگین سطوح
سطح مقطع
حجم کل
حجم جز
میانگین سطوح
سطح مقطع
7.56
0
0+0
969.2
12.115
0
0
80
969.2
16.67
0
0
0+80
1299.2
16.24
0
0
80
2268.4
15.81
0
0
0+160
632.4
7.905
251.2
3.14
80
2900.8
0
251.2
6.28
0+240
0
0
766.8
9.585
80
2900.8
0
1018
12.89
0+320
0
0
6513.6
81.42
80
2900.8
0
7531.6
149.95
0+400
0
0
9705.2
121.315
80
2900.8
0
17236.8
92.68
0+480
0
0
6558.8
81.985
80
2900.8
0
23795.6
71.29
0+560
0
0
4345.6
54.32
80
2900.8
0
28141.2
37.35
0+640
0
0
1459.6
36.49
40
2900.8
0
29600.8
35.63
0+680
فصل هشتم:
متره و برآورد پروژه :
برآورد هزینه های این پروژه بر اساس فهرست بهای واحد پایه رشته راه , باند فرودگاه سال 1385 انجام شده است.
نکاتی که مورد توجه قرار گرفته شده به شرح ذیل است:
1-محل قرضه به فاصله 500 متر از مرکز ثقل خاکریزی در نظر گرفته شده است.
2-وزن واحد طول گارد ریل 27.5 کیلوگرم بر متر در نظر گرفته شده است.
3-خط کشی منقطع و متناوب به طول 2 متر و عرض 25 سانتیمتر وبا فاصله 1 متر نسبت به هم در نظر گرفته شده است.
ریز برآورد در جداول صفحات بعد آمده است:
بهای کل(ریال)
مقدار
بهای واحد(ریال)
واحد
شرح
شماره
132449544
144753.6
915
متر مکعب
خاکبرداری در زمین های نرم با هر وسیله مکانیکی, حمل مصالح تا خاکریز تا فاصله 20 متر از مرکز ثقل برداشت و توده کردن آن
030103
436839662
201308.6
2170
متر مکعب
بار گیری حاصل از عملیات خاکی یا خاک های توده شده و حمل آن با کامیون یا هر نوع وسیله مکانیکی دیگر تا فاصله 100 متری مرکز ثقل برداشت وتخلیه آن
030901
35194916
185236.4
190
متر مکعب
حمل مواد حاصل از عملیات خاکی یا خاک های توده شده وقتی فاصله حمل بیش از 100 متر وحداکثر تا 500متر به ازای هر صد متر مازاد بر 100 متر اول کثر 100 متر به تناسب محاسبه می شود
030902
37860812.4
102326.52
370
متر مربع
آب پاشی و کوبیدن بستر خاکریز ها یا کف ترانشه ها و مانند آنها با ترکم 100% به روش آشتو اصلاحی تا عمق 15 سانتیمتر
031005
385908387.
10543639.45
3660
متر مکعب
پخش , آب پاشی , تسطیح , پروفیله کردن , رگلاژ و کوبیدن قشر های خاکریزی و تونان با 100 در صد کوبیدگی به روش اشتو اصلاحی وقتیکه ضخامت قشر های خاکریزی پس از کوبیده شدن , حداکثر 15 سانتیمتر باشد
031104
564721750
61051
9250
کیلو گرم
تهیه مصالح , ساخت و نصب حفاظ جانبی راه (گارد ریل) از ورق گالوانیزه با پایه ها و اتصالات مربوط برای کناره های راه و پل ها از نوع ساخت داخل کشور
110102
6329475530
2659443.5
2380
متر مربع
تهیه و اجرای بتن آسفالتی با سنگ شکسته از مصالح رودخانه ای , برای قشر رویه (توپکا) , هر گاه دانه بندی مصالح 0 تا 19 میلیمتر باشد, به ازای هر سانتیمتر ضخامت آسفالت
150605
47022000
2305
20400
متر مربع
تهیه مصالح و خط کشی منقطع ومتناوب به عرض بیشتر از 20 سانتیمتر با رنگ سرد ترافیکی همراه با گلاسبید با دوام 9 ماهه برحسب سطح رنگ شده
180705
37818000
1910
19800
متر مربع
تهیه مصالح و خط کشی متصل و مداوم به عرض بیشتر از 20 سانتیمتر با رنگ سرد ترافیکی همراه با گلاسبید با دوام 9 ماهه بر حسب سطح رنگ شده
180706
باتوجه به مبالغ بدست آمده مبلغ کل پروژه =8007290301 ریال
ضریب بالا سری = 1.3
ضریب منطقه ای = 1.05
ضریب تجهیز کارگاه = 1.06
مبلغ کل پروژه با اعمال ضرایب به صورت زیر محاسبه می شود:
8007290301×1.3×1.05×1.06 = 11,585,748,340 ریال
فهرست مطالب
مقدمه : 1
فصل اول: 2
طراحی پلان مسیر 2
طراحی مسیر اصلی: 2
طراحی مسیر فرعی: 3
طراحی لوپ (گردراهه): 4
طراحی رمپ (شیبراهه): 5
فصل دوم : 6
برداشت اطلاعات ارتفاعی مسیر 6
فصل سوم: 9
پروفیلهای طولی 10
طراحی تقاطع غیرهمسطح (پل) در پروفیل طولی: 11
پروفیل طولی مسیر اصلی: 12
پروفیل طولی مسیر فرعی: 12
پروفیل طولی لوپ: 13
پروفیل طولی رمپ: 14
دور (بربلندی) 15
فصل چهارم: 15
طراحی روسازی راه 16
فصل پنجم: 16
" طرح هیدرولیکی " 16
محاسبه دبی سیلاب طرح (Q) : 17
: ضریب پستی و بلندی و اراضی 17
: ضریب جنس اراضی 18
: ضریب پوشش گیاهی اراضی 18
: ضریب میزان چاله در حوزه 18
محاسبه سرعت متوسط جریان (V) : 18
فصل ششم: 18
" مقاطع عرضی " 18
فصل هفتم: 20
محاسبه احجام عملیات خاکی 20
فصل هشتم: 26
متره و برآورد پروژه : 26
31