تارا فایل

پروژه آمار بررسی تاثیر رایانه بر تحصیل دانش آموزان


باسمه تعالی

پروژه آمار :
تاثیر رایانه بر تحصیل دانش آموزان

مقدمه :
اغلب دانش آموزان برای پر کردن اوقات فراغت خود از کامپیوتر استفاده می کنند. کامپیوتر یکی از وسایلی است که امروزه در اغلب منازل جایی برای خود باز کرده است و کاربران آن اغلب کودکان، نوجوان و جوانان هستند و چه بسا برخی از والدین طریقه کار کردن با آن را نمی دانند و حتی کششی برای آموزش آن ندارند و چه بسا برخی نمی دانند فرزندانشان ساعت ها پای کامپیوتر چه می کنند! دلیل اصلی خانواده ها از خرید کامپیوتر و ارتباط با شبکه اینترنت در منزل آموزش است. والدین اعتقاد دارند که این ابزار نگرش کودک را به مدرسه بهبود می بخشد و وسیله ای برای ارتقای دانش آنهاست اما با گسترش سریع استفاده از این فناوری سوال مهمی که ایجاد می شود تاثیر آن بر تحصیلات دانش آموزان است. در دنیای امروز که عصر فوران اطلاعات نامیده می شود، دغدغه بسیاری از والدین آگاهی یافتن از آموخته های فرزندان شان و به نوعی نظارت بر نحوه یادگیری آنها است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کامپیوتر و تلویزیون بر رشد و تقویت هوش کودک و نوجوان اثرات مخربی بر جای می گذارد چرا که ادبیات تلویزیونی و رایانه ای مانع پیشرفت و رشد هوش کودک و نوجوان است. اگر کودکان بیش از حد به تماشای برنامه های آن بنشینند، ذهن آنها دیگر گنجایش فکرهای خلاقانه را نخواهد داشت. اگر کودک مدت زمان زیادی را در مقابل صفحه کامپیوتر بگذراند، از ورزش و دیگر فعالیت هایی که برای تکامل وی مفید است بی بهره می شود. به علاوه کودکان ممکن است در معرض محتویات خشن و جنسی که در حد سن آنها نیست قرار گیرند. استفاده کنترل نشده کامپیوتر به ویژه وقتی با دیگر فناوری ها از قبیل تلویزیون همراه باشد، کودک را در معرض خطر اثرات مضر آن بر تکامل فیزیکی، اجتماعی و روانی قرار می دهد که از جمله آنها می توان به مشکلات بینایی، صدمات سیستم اسکلتی، چاقی، اثر بر مهارت های اجتماعی، مشکلات ارتباطی در خانواده و اعتیاد الکترونیکی اشاره کرد. همچنین بعضی رسانه ها مانند اینترنت به طرف کنترل ناپذیری پیش می روند و خانواده ها مثل سابق نمی توانند جریان های موثر در تربیت کودک را کنترل کنند. با توجه به اینکه اغلب مهارت کودکان از والدین بیشتر است بنابراین استفاده آنها از اینترنت غیرقابل کنترل می شود. مهمترین دغدغه ای که در خانواده این سال ها شکل گرفته است،تاثیر رایانه بر کودکان آنها است و نگران از اینکه رایانه چه ضررهایی میتواند به آنها بزند.
هدف از انجام این پروژه آماری چیست ؟
محققان در آزمایشی دانش آموزان را به سه گروه تقسیم کرده اند و اطلاعات یکسانی را در اختیار آنها گذاشته اند. گروه اول اطلاعات را از طریق مطالعه به دست می آوردند، گروه دوم از طریق مشاهده فیلم و گروه سوم همان اطلاعات را به وسیله کامپیوتر کسب می کردند. پس از آن اعضای هر سه گروه در میزان حفظ اطلاعات مورد آزمایش قرار گرفتند، در گروه اول به طور متوسط 85 درصد دانش آموزان پس از مطالعه قادر به یادآوری اطلاعات بودند. این عدد در گروه دوم بین 25 تا 30 درصد و در گروه سوم به متوسط 3 تا 5 درصد می رسید. کشور ما از نظر بهره مندی از اینترنت در بین 178 کشور جهان رتبه 87 را دارد که بر اساس طبقه بندی اتحادیه جهانی مخابرات جزء کشورهای متوسط به شمار می رود. 35 درصد استفاده کنندگان اینترنت را قشر جوان تشکیل می دهد و میانگین صرف شده برای اینترنت 52 دقیقه در هفته است.با این توضیحات و مقدمه فوق قصد بر این داریم که تاثیر رایانه را بر دانش آموزان بررسی کنیم و پی به این موضوع می ببریم که آیا رایانه باعث پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود یا ابزاری میشود برای جلوگیری از یادگیری آنها . ابتدا از دانش آموزان سوالاتی در این زمینه میپرسیم سپس با نتیجه گیری از آنها راهکارهایی را برای کنترل کار با رایانه پیشنهاد میکنیم .
شروع پروژه :
برای شروع ابتدا تعداد 100 عدد پرسشنامه را به طور تصادفی بین 100 نفر از دانش آموزان مدرسه پخش کردیم . سوالات به گونه ای تنظیم شده بود که کمترین وقت ممکن را از دانش آموزان بگیرد . (نمونه ای از پرسش نامه ضمیمه تحقیق است ) . پس از جمع آوری پرسش نامه ها ، داده های آن را در جداول قرار دادیم . برای هر جدول محاسبات شاخص های پراکندگی و رسم نمودار ها را انجام دادیم . از شاخص های پراکندگی می توان دامنه تغییرات ، واریانس ، انحراف معیار ، میانگین و ضریب تغییرات نام برد . همچنین از جدول های استفاده شده می توان به میله ای ، مستطیلی ساقه و برگ ، چندبر ، دایره ای و جعبه ای اشاره کرد . برای راحتی رسم نمودار های چندبر و ساقه برگ داد های سوال را به کار بردیم و مد و میانه را نیز در آنها مشخص کردیم . پس از آن جدول ها را تجزیه و تحلیل میکنیم .

(Xi-)
Fi xi
Pi
fi
Xi
Fi
C
2
36
6-
21
2
0.02
10.5
2
11-10
7
25
5-
57.5
5
0.05
11.5
5
12-11
10
16
4-
37.5
3
0.03
12.5
3
13-12
18
9
3-
108
8
0.08
13.5
8
14-13
25
4
2-
101.5
7
0.07
14.5
7
15-14
35
1
1-
155
10
0.1
15.5
10
16-15
49
0
0
231
14
0.14
16.5
14
17-16
66
1
1
297.5
17
0.17
17.5
17
18-17
88
4
2
407
22
0.22
18.5
22
19-18
100
9
3
234
12
0.12
19.5
12
20-19

105

1650
100
1

100

جدول فوق برابر معدل دانش آموزان می باشد که داده های پرسش نامه را در جدول قرار داده ایم .
میانگین : 6.5= 1 واریانس : 1 = = = انحراف معیار : 1= = = ضریب تغییرات : 5/16 = = CV=

داده های این سوال عبارتند از :
12.71-13.98-15.19.15.95-16.58-17.10-17.66-18.06-18.50-12.42-19.63-19.55-13.92-19.50-15.09-15.90-19.48-16.58-17.05-17.61-18.00-18.50-10.58-12.93-14.11-18.65-15.26-16.08-16.65-17.16-17.69-18.10-18.17-19.45-19.42-18.23-18.29-10.80-13.10-14.15-15.50-16.13-16.71-17.23-17.73-18.33-19.40-19.31-11.95-13.90-14.95-15.79-19.30-16.95-17.50-17.90-18.50-11.08-13.20-14.28-15.65-16.22-16.75-17.25-17.78-18.40-11.32-13.36-14.56-16.36-19.30-19.15-19.13-16.83-17.30-17.80-18.42-18.50-17.82-17.50-16.92-16.50-15.75-14.92-13.73-11.58-18.98-18.95-18.90-11.45-13.56-18.82-18.75-14.70-16.45-18.71-17.42-18.45-18.55-18.61-
مد در داده های بالا برابر 18.50 (3 بار تکرار) است . میانه برابر 17.05 ، چارک اول 15.09 و چارک سوم 18.37 می باشد .
دامنه تغییرات برای جدول فوق از رابطه R = b – a بدست می آید که در اینجا b برابر بزرگترین داده و a برابر کوجکترین داده می باشد . از این رو دامنه تغییرات برابر R = b – a = 19.63 – 10.58 = 9.05 میباشد .
تعداد طبقات جدول از رابطه N = بدست می آید که در اینجا N برابر تعداد طبقات ، R برابر دامنه تغییرات و L برابر طول دسته ها می باشد . با توجه به رابطه مقدار دامنه تغییرات را در رابطه بالا پیدا کردیم ، همچنین طول دسته در جدول فوق برابر 1 میباشد . بنابراین : = 10 = N = . چون مقدار دقیق برابر یک عدد اعشاری میشود و نیاز یه یک عدد طبیعی داریم بنابراین عدد به دست آمده را گرد می کنیم .

(Xi-)
Fi xi
Pi
fi
Xi
Fi
C
2
2733.21
61.1-
10
2
0.02
5
2
10-0
8
2611.21
51.1-
90
7
0.07
15
6
20-10
12
1689.21
41.1-
100
4
0.04
25
4
30-20
15
967.21
31.1-
105
3
0.03
35
3
40-30
22
445.21
21.1-
315
8
0.08
45
7
50-40
32
123.21
11.1-
550
11
0.11
55
10
60-50
38
1.21
1.1-
390
7
0.07
65
6
70-60
57
79.21
8.9
1425
21
0.21
75
19
80-70
74
357.21
18.9
1445
19
0.19
85
17
90-80
90
835.21
28.9
1520
18
0.18
95
16
100-90

10842.1

5950
100
1

90

جدول فوق برابر نظر دانش آموزان در رابطه با تاثیر رایانه بر تحصیل میباشد .
میانگین : 66.1= واریانس : 5 .120= = = انحراف معیار : 11= = = ضریب تغییرات : 6 = = CV=

داده های این سوال عبارتند :
35-57-70-79-87-91-0-40-58-71-80-89-99-32-55-70-79-86-98-5-40-59-71-80-89-99-10-40-59-72-80-90-30-55-70-79-86-97-10-42-73-81-80-90-25-54-66-70-78-85-96-10-43-60-75-81-90-25-50-65-76-85-95-10-43-60-75-81-90-20-50-65-75-85-95-15-45-60-75-82-90-20-50-63-75-85-92-92-84-75-45-18-15-91-91-
مد در داده های بالا برابر 70 و 80 با 4 بار تکرار است . میانه برابر 72 ، چارک اول برابر 47.5 و چارک سوم برابر 85 می باشد .

دامنه تغییرات و تعداد طبقات : = 10 = N = 99 = 0 – 99R = b – a =

(Xi-)
Fi xi
Pi
fi
Xi
Fi
C
0
3660.25
60.5-
0
0
0
5
0
10-0
2
2550.25
50.5-
30
2
0.02
15
2
20-10
1
1640.25
40.5-
225
11
0.11
25
9
30-20
14
930.25
30.5-
105
4
0.04
35
3
40-30
20
420.25
20.5-
270
7
0.07
45
6
50-40
29
110.25
10.5-
495
11
0.11
55
9
60-50
41
0.25
0.5-
780
14
0.14
65
12
70-60
52
90.25
9.5
825
14
0.14
75
11
80-70
66
380.25
19.5
1190
17
0.17
85
14
90-80
82
870.25
29.5
1520
2
0.2
95
16
100-90

10652.5

5440
100
1

82

جدول فوق برابر نظر دانش آموزان در رابطه با تشکیل کلاس های کامپیوتر در مدرسه میباشد .
میانگین : 65.5= واریانس : 130 = = = انحراف معیار : 11.4= = = ضریب تغییرات : 3/6 = = = CV

داده های این سوال عبارتند از :
40-55-69-79-88-98-100-98-88-77-69-55-35-10-40-58-70-80-90-90-80-70-59-45-10-35-53-65-87-97-99-20-45-60-72-70-80-90-96-85-76-65-50-29-20-45-60-74-80-90-29-50-64-75-85-95-20-48-60-74-80-90-95-85-75-62-50-28-95-95-84-61-84-25-90-80-60-25-24
مد در داده های بالا برابر 80 و 90 با 6 بار تکرار است . همچنین میانه برابر 69.5 و چارک اول 50 و چارک سوم 85 می باشد .

دامنه تغییرات و تعداد طبقات : 89 = = N = 89 = 10 – 99 R = b – a =

(Xi-)
Fi xi
Pi
fi
Xi
Fi
C
4
156.25
12.5-
6
5
0.05
1.5
4
3-0
9
90.25
9.5-
22.5
6
0.06
4.5
5
6-3
19
42.25
6.5-
75
12
0.12
7.5
10
9-6
34
12.25
3.5-
157.5
17
0.17
10.5
15
12-9
52
0.25
0.5-
243
21
0.21
13.5
18
15-12
65
6.25
2.5
214.5
15
0.15
16.5
13
18-15
74
30.25
5.5
175.5
10
0.1
19.5
9
21-18
78
72.25
8.5
90
5
0.05
22.5
4
24-21
83
132.25
11.5
127.5
6
0.06
25.5
5
27-24
86
210.25
14.5
85.5
3
0.03
28.5
3
30-27

752.25

1197
100
1

86

جدول فوق برابر ساعات کار کردن دانش آموزان با رایانه در هفته میباشد .
میانگین : 14= واریانس : 8.7= = = انحراف معیار : 2.9= = = ضریب تغییرات : 6 = = CV

داده های این سوال عبارتند از :
8-8-12-14-17-23-0-9-9-12-15-18-24-8-12-14-17-22-1-9-13-15-18-24-27-21-17-14-12-8-8-12-7-7-11-6-11-14-17-21-92-1-9-13-15-18-25-2-9-13-9-15-18-26-6-11-14-16-20-20-16-14-11-6-3-9-14-16-19-26-5-11-3-10-14-16-19-27-19-16-14-10-14-10-4-4
مد در داده های بالا برابر 14 با 10 بار تکرار می باشد . همچنین میانه 13.5 ، چارک اول 9 و چارک سوم 17 می باشد.

دامنه تغییرات و تعداد طبقات : = 10 = N = 29 – 1 = 28 R = b – a =

(Xi-)
Fi xi
Pi
fi
Xi
Fi
C
3
2905.21
53.9-
15
3
0.03
5
3
10-0
11
1927.21
43.9-
120
9
0.09
15
8
10-20
18
1149.21
33.9-
175
8
0.08
25
7
20-30
22
571.21
23.9
140
5
0.05
35
4
30-40
28
193.21
13.9-
270
7
0.07
45
6
40-50
37
15.21
3.9-
495
11
0.11
55
9
50-60
49
37.21
6.1
780
14
0.14
65
12
60-70
64
259.21
16.1
1125
18
0.18
75
15
70-80
75
681.21
26.1
935
13
0.13
85
11
80-90
85
1303.21
36.1
950
12
0.12
95
10
90-100

9042.1

5005
100
1

85

جدول فوق برابر نظرات دانش آموزان در رابطه با نقش خانواده در کنترل کار با رایانه میباشد .
میانگین : 58.9= واریانس : 106.4= = = انحراف معیار : 10.3= = = ضریب تغییرات : 5.7 = = CV

داده های این سوال عبارتند :
21-40-56-68-75-85-97-97-0-23-45-58-69-76-85-5-25-46-60-69-77-87-20-40-55-65-75-85-96-5-10-49-60-70-78-10-25-50-60-70-79-87-20-38-40-55-65-75-83-95-73-82-95-10-28-50-60-70-80-90-15-35-53-65-71-89-94-12-30-50-62-70-80-90-15-35-50-62-70-80-92-15-70
مد در داده های بالا برابر 70 با6 بار تکرار میباشد . میانه برابر 62 و چارک اول 39 و چارک سوم 77.5 میباشد.

دامنه تغییرات و تعداد طبقات : = 10 = N = 97 = 0 – 97 R = b – a =

(Xi-)
Fi xi
Pi
fi
Xi
Fi
C
1
4096
64-
5
1
0.01
5
1
10-0
1
2916
54-
0
0
0
15
0
10-20
4
1936
44-
75
4
0.04
25
3
20-30
11
1156
34-
245
8
0.08
35
7
30-40
17
576
24-
270
7
0.07
45
6
40-50
27
196
14-
550
12
0.12
55
10
50-60
39
16
4-
780
14
0.14
65
12
60-70
54
36
6
1125
17
0.17
75
15
70-80
69
256
16
1275
17
0.17
85
15
80-90
86
676
26
1615
20
0.2
95
17
100-90

11860

5940
100
1

86

جدول فوق برابر نظرات دانش آموزان در رابطه با تاثیر تحقیق های کامپیوتری بر تحصیل دانش آموزان میباشد .
میانگین : 69= واریانس : 138= = = انحراف معیار : 11.7= = = ضریب تغییرات : 5.9 = = CV

داده های این سوال عبارتند از :
45-59-70-79-89-97-97-89-79-70-59-42-0-45-60-70-80-90-98-99-90-80-70-60-49-20-40-58-68-77-87-96-20-50-60-70-80-90-25-50-61-70-80-90-40-58-68-77-87-95-38-35-58-67-87-95-85-35-65-30-50-63-70-80-90-35-54-65-75-85-94-30-50-64-75-80-91-93-82-75-65-32-30-90-80-91
مد در داده های بالا برابر 70 و 80 با 6 بار تکرار است . میانه برابر 70 ، چارک اول برابر 50 و چارک سوم 87 میباشد .

دامنه تغییرات و تعداد طبقات : = 10 = N = 99 = 0 – 99R = b – a =

(Xi-)
Fi xi
Pi
fi
Xi
Fi
C
3
3410.56
58.4-
15
3
0.03
5
3
10-0
10
2342.56
48.4-
105
7
0.07
15
7
10-20
14
1474.56
38.4-
100
4
0.04
25
4
20-30
20
806.56
28.4-
210
6
0.06
35
6
30-40
27
338.56
18.4-
315
7
0.07
45
7
40-50
37
70.56
8.4-
550
10
0.1
55
10
50-60
51
2.56
1.6
910
14
0.14
65
14
60-70
69
134.56
11.6
1350
18
0.18
75
18
70-80
85
466.56
21.6
1360
16
0.16
85
16
80-90
100
998.56
31.6
1425
15
0.15
95
15
100-90

10045.6

6340
100
1

100

جدول فوق برابر نظرات دانش آموزان در رابطه با نقش اینترنت در تحصیل آنها میباشد .
میانگین : 63.4 = واریانس : 100.5= = = انحراف معیار : 10= = = ضریب تغییرات : 6.3 = = CV

داده های این سوال عبارتند از :
39-72-84-95-95-83-70-36-80-95-0-40-59-75-85-95-96-85-75-60-40-0-30-59-70-80-94-90-80-70-58-30-5-41-60-75-85-97-97-85-75-60-43-10-25-56-70-80-90-10-45-60-76-86-98-55-70-79-90-90-13-45-64-15-48-65-77-87-22-55-69-79-90-89-79-69-54-22-15-50-65-77-88-88-78-65-50-18-89-78-68-67-50-66-19
مد در داده های بالا برابر 70 و 90 با 5 بار تکرار است . میانه برابر 69 ، چارک اول 47 و چارک سوم 82 است.

دامنه تغییرات و تعداد طبقات : = 10 = N = 98 = 0 – 98 R = b – a =
تجزیه و تحلیل داده جداول :
جدول 1 ( معدل دانش آموزان) : با توجه به میانگین کلی دانش آموزان و سایر شاخص های پراکندگی میتوان گفت که معدل دانش آموزان در حد متوسط است . ( 65 نفر از دانش آموزان معدل بالای 16 داشته اند)
جدول 2 (نظر دانش آموزان در رابطه با تاثیر رایانه بر تحصیل آنها) : با توجه به داده های این سوال (از 90 نفر پاسخ دهنده 68 نفر بالای 50 درصد را انتخاب کردند ) و همچنین میانگین کلی میتوان گفت که رایانه تاثیر زیادی بر تحصیل دانش آموزان دارد .
جدول 3 ( نظر دانش آموزان در رابطه با تشکیل کلاس کامپیوتر در مدرسه ) : از 82 نفر پاسخ دهنده تعداد 62 نفر نظر بالای50درصد رای دادند . همچنین میانگین کلی 65.5 است . این نشان دهنده رغبت زیاد دانش آموزان است.
جدول 4 ( ساعات کار کردن دانش آموزان با رایانه در هفته) : میتوان گفت که دانش آموزان با رایانه در هفته زیاد کار میکنند به طور که با توجه به میانگین کلی (14 ساعت در هفته) روزی 2 ساعت همراه رایانه هستند .همچنین از 86 نفر پاسخ دهنده به این سوال 52 نفر بالای 12 ساعت در هفته با رایانه کار میکنند .
جدول 5 ( نقش خانواده در کنترل کار کردن با رایانه) : با توجه به داده ها و شاخص های پراکندگی ، خانواده نقش مهمی در کنترل کار با رایانه را دارد . میانگین کلی برابر 58.9 است .همچنین از 85 نفر پاسخ دهنده به این سوال تعداد 57 نفر تاثیر بالای 50 درصد را انتخاب کردند .
جدول 6 (تاثیر تحقیق های کامپیوتری بر تحصیل دانش آموزان) : اکثر دانش آموزان نظر به تاثیر بالای تحقیق را انتخاب کردند. ( از 86 نفر پاسخ دهنده 69 نفر به تاثیر بالای 50 درصد رای دادند . همچنین میانگین کلی 69 درصد است.
جدول7 ( میزان تاثیر اینترنت بر تحصیل دانش آموزان) : با توجه به داده ها اینترنت نقش زیادی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد ( میانگین کلی دانش آموزان 63.4 درصد میباشد .)
نتایج تحقیق :
با توجه به تجزیه و تحلیل صفحه قبل ، معدل دانش آموزان در حد مطلوبی است . همچنین اکثر آنها مدت زمان زیادی را صرف کار کردن با رایانه می کنند . از نظر آنها نیز رایانه تاثیر مهمی در پیشرفت تحصیلی یا پسرفت تحصیلی آنها دارد . یکی از موارد استفاده دانش آموزان از رایانه ، استفاده از درس های الکترونیکی ( نظیر سی دی های آموزشی) و استفاده از تحقیق های موجود در اینترنت میباشد که آنها اعتقاد بر این دارند که استفاده رایانه برای کارهای فوق تاثیر خوبی بر پیشرفت تحصیلی آنها دارد . از موارد استفاده دانش آموزان از رایانه ، استفاده از اینترنت است که مانند یک چاقویی می ماند که هم می تواند برای کارهای مفید استفاده شود و هم برای کارهای ناشایست .از نظر دانش آموزان اینترنت هم نقش فوق العاده ای می تواند در پیشرفت تحصیلی یا پسرفت تحصیلی آنها داشته باشد . از نتایج دیگر ، تاثیر خانواده بر کنترل استفاده از رایانه است که اکثراً عقیده بر تاثیر زیاد خانواده دارند . اکنون با توجه به نتایج فوق ، راهکارهایی را برای استفاده بهینه و مفید از رایانه بیان میکنیم . همچنین دانش آموزان رغبت زیادی برای یادگیری کار با رایانه در مدرسه دارند .
پیشنهادات برای کنترل استفاده از رایانه :
دانش آموزان باید مواظب نرم افزارهایی باشند که در مقابل حل مسائل علمی مثل مساله های ریاضی، به جای تشویق آنها به حل مساله های سخت تر و چالشی تر، اقدام به دادن جایزه می نماید. در این که رایانه باعث می شود تا دانش آموزان انگیزه پیدا کنند، بحثی نیست، اما مساله این است که آیا آنها برای یادگیری تشویق می شوند یا برای بازی کردن؟ اگرچه پیشرفت های امیدوار کننده ای در این زمینه در حال وقوع است، اما این امر، مستلزم هزینه های مالی زیادی است. ما می توانیم همه ی کلاس های درس را به شبکه جهانی اینترنت متصل کنیم یا این که همه ی کودکان را با برنامه های پیش دبستانی مناسب و مفیدی تجهیز کنیم. ما می توانیم معلمان ابتدایی را با برخی بازی ها آشنا کنیم و در نتیجه، نیازی به ابزار الکترونیکی وجود نداشته باشد، یا این که می توانیم با فراهم کردن برخی کمک های تقویتی برای کودکان، آنها را در سوادآموزی یاری کنیم. ما باید از یورش تکنولوژیکی به کودکان در سنین پایین خودداری کنیم و از رایانه، نرم افزارها و همچنین شبکه جهانی اینترنت، برای آموزش کودکان در سنین بالاتر استفاده کنیم. دانش آموزان بزرگ تر از این تجهیزات و امکانات، برای کمک به آموزش و یادگیری شان بهتر می توانند استفاده کنند، اما آیا کودکان عقب خواهند ماند؟ قطعاً نه! نه تنها فن آوری در حال تغییر دائمی است، بلکه به کرات دیده شده است که کودکان 10 ساله یا بزرگ تر، به راحتی و بدون داشتن هر گونه تجربه قبلی، در علوم رایانه ای تبحر پیدا می کنند. نکته مهم این است که ما سال های باارزش کودکی را جهت آمادگی برای آینده صرف کنیم تا بدین وسیله کودکان ما در آینده، به جای این که دانش آموز سیستم های خود شوند، استاد و مربی فن آوری خود باشند. این امر میسر نخواهد شد مگر اینکه آنها تفکر، اندیشه، خلاقیت، مهارت های ارتباطی و انگیزش درونی را از طریق تجربیات زندگی واقعی و آموزش صحیح انسانی و در یک محیط اجتماعی کسب کرده باشند.
اکثر دانش آموزانی که من با آنها مصاحبه کرده ام، عقیده داشتند که 85 درصد نرم افزارهای موجود، نه تنها مفید نیستند، بلکه تا حدودی مخرب نیز می باشند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان می دهد، 50 درصد دانش آموزانی که از یک برنامه یادگیری قرائت رایانه ای استفاده کردند، از آزمون خلاقیت، پایین ترین نمره را آورده اند. در ادامه، به چندین جنبه مهم فرآیند یادگیری کودکان ابتدایی و پیش دبستانی که ممکن است در اثر استفاده بیش از حد از انگیزاننده های رایانه ای، دچار انحراف شوند، اشاره می کنیم. کودکان ممکن است به طور عمیقی تحت تاثیر روابطی که با رایانه برقرار می کنند، قرار بگیرند. به طوری که دانش آموزان و کودکان هنوز با این مشکل مواجه هستند که رایانه ها را با دو نوع "زنده" و "مرده" تقسیم بندی کنند و سعی می کنند تا نهایت اعتماد را به آنها داشته باشند. رایانه ها هرگز نمی توانند جانشین محیط های انسانی باشند. امروزه استفاده بیش از حد از رایانه ها در سنین کودکی، باعث شده است که کودکان به مشکلات عمیق اجتماعی و احساسی دچار شوند. در محیط های کاری بزرگسالان، برخی کنترل های اجباری وجود دارد که از خطرات فیزیکی استفاده از رایانه جلوگیری می کند. این خطرات شامل مشکلات فیزیکی و موضعی و همچنین پرتوهای خطرناکی که از اطراف و پشت رایانه خارج می شود، می باشد. در کلاس های درس، من یک بی توجهی ترسناکی نسبت به رهنمودهای ایمنی مشاهده کردم. هر چند در برخی موارد اندک، دانش آموزان در سطح مناسبی از آگاهی قرار داشتند، اما باید مطالب جدیدتری در خصوص تاثیر رایانه برای جسم و جان در حال رشدشان را یاد می گرفتند . اکنون من اعتقاد دارم که برخی از سنین برای شروع آموزش رایانه مفیدتر می باشد و بسیاری از کودکانی که در سنین رشد هستند (که من آن را زیر 7 سال تعریف کرده ام) .
پرسش نامه:

با سلام خدمت شما دانش آموز گرامی
با تشکر از شما ، لطفا به سوالات زیر تا حد امکان درست پاسخ دهید .
1- لطفا معدل نیمسال اول خود را بنویسید :
2- به نظر شما استفاده از رایانه چند درصد در تحصیل شما نقش دارد ؟
3- تا چه میزان با تشکلیل کلاس های کامپیوتر موافقید ؟
4- در هفته چند ساعت از رایانه برای مصارف گوناگون استفاده میکنید ؟
5- به نظر شما خانواده چند درصد در استفاده کنترل شده از رایانه نقش دارد ؟
6- به نظر شما چند درصد تحقیق های اینترنتی در پیشرفت تحصیلی شما موثر است ؟
7- به نظر شما اینترنت تا چند درصد بر وضعیت درسی شما تاثیر دارد ؟
8- بهترین راهکار برای استفاده بهینه و مفید از رایانه از نظر شما چیست ؟
9- به نظر شما استفاده از رایانه باید از چه سنی آغاز شود ؟
10- در پایان ، اگر نظری در رابطه با تاثیر رایانه بر تحصیل دانش آموزان دارید بفرمایید :

با آرزوی موفقیت برای شما

50


تعداد صفحات : 50 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود