تارا فایل

پروپوزال رابطه ی بین شیوه فرزندپروری والدین با عملکرد تحصیلی فرزندان آن ها


به نام خدا
نمونه پروپوزال روانشناسی عمومی

عنوان:
رابطهی بین شیوه فرزندپروری والدین با عملکرد تحصیلی فرزندان آنها – مورد مطالعه: والدین پایه دوم (هشتم) دورهاول مقطع متوسطهی شهر همدان
بیان مساله
پیشرفت تحصیلی1 دانش آموزان و بررسی عوامل تاثیرگذار بر آن، موضوع مهمی است که بخش عمدهای از پژوهشهای علوم تربیتی و روانشناسی را به خود اختصاص داده است. محققان توافق دارند که علاوه بر آموزش، بسیاری دیگر از عوامل از جمله، محیط، مدرسه، خانواده، سبکهای فرزندپروری و محیط اجتماعی کودک که کودک در آن زندگی میکند و همچنین مشخصههای فردی مانند هوش، شخصیت، سن، همسالان و انگیزه در عملکرد تحصیلی او نقش مهمی را ایفا میکنند (ودودی مفید و همکاران، 1391).
خانواده نخستین نهاد زندگی اجتماعی کودک است که در شکل گیری عادتها و اندیشههای اجتماعی کودک نقش بسیار مهمی دارد. در شکلگیری رفتار و دیدگاههای اجتماعی کودک، جنبههای عاطفی روابط والدین و فرزندان نقش مهمی دارد، در خانوادههایی که والدین رفتارهای محبت آمیز دارند، معمولاً کودکان نیز با رفتارهای اخلاقی مثبت و احترام به دیگران و انگیزه پیشرفت رشد مییابند (محبی نورالدین وند و همکاران، 1389).
خانواده با توجه به تاثیر قابل توجه بر رشد روانشناختی فرزندان، از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر شخصیت آنان بوده و به طور مستقیم و غیر مستقیم بر پیشرفت تحصیلی فرد تاثیر میگذارد (دسجردینس2 و همکاران، 2008). بهطورکلی نقش و تاثیر خانواده برشکلگیری شخصیت به طور عمده در سه محور تاثیر سبکهای فرزندپروری، سایر اعضاء خانواده و ترتیب تولد فرزندان مورد توجه قرار گرفته است (ویک نلسون و ایزرل3، 2009).
سبک فرزند پروری مجموعه ای از نگرش ها در مورد کودک است که به ایجاد جوی هیجانی منجر می شود که والدین رفتارهای خود را با کودک در بستر آن شکل داده و تنظیم می کند(دارلینگ و اشتنبرگ4، 1993؛ به نقل از زمانی و عابدینی، 1392). باومیرند5 (1991) بر اساس دوبعد توقع6 و پاسخ دهی7 چهار سبک فرزندپروری را مشخص کرده است که عبارتند از: 1- فرزندپروری مستبدانه8 که در آن والدین از فرزندان خود توقع و انتظارات زیاد، ولی پاسخ دهی کمی دارند، بر اطاعت بی چون و چرا کودکان تاکید دارند، فاقد گرمی، صمیمیت و حمایت اند و بسیار سختگیر هستند؛ 2-فرزندپروری مقتدرانه9 که در آن والدین هم درخواست کننده و هم پاسخ دهنده اند، قوانین روشن و واضح دارند، از شیوههای منطقی و استدلالی برای متقاعد کردن کودکان استفاده می کنند، حمایت کننده اند و با کودک همدلی میکنند (کوپلن10 و همکاران، ،2002؛ به نقل از زمانی و عابدینی، 1392)؛ 3- فرزند پروری سهل انگارانه11 که در آن والدین بسیار پاسخ دهنده اند و کمتر درخواست کننده اند. آنها قوانین زیادی برای فرزندشان وضع نمیکنند و کنترلی بر رفتارهای آنان ندارند؛ 4- فرزند پروری بدون توجه و مراقبت که در آن والدین نه پاسخ دهنده و نه درخواست کننده اند، فاقد قوانین مشخص اند، فاقد گرمی و حمایت و صمیمیت اند و نظارت و کنترلی بر رفتارهای فرزندان خود ندارند (کوپکو12، 2007).
در واقع سبک های فرزند پروری از طریق تاثیر بر عزت نفس، استقلال، خودکنترلی و راه های مقابله با تنیدگی کودکان و نوجوانان (کوپکو، 2007؛ وارگو13، 2008) سایر رفتارهای آنان، از جمله عملکرد تحصیلی، رفتارهای سازش نایافته و مشکل آفرین را تحت تاثیر قرار می دهند (ابر14 و همکاران، 2009؛ ترنر15 و همکاران، 2009؛ به نقل از زمانی و عابدینی، 1392).
یافته های پژوهشی حاکی از آن است که موفقیت زیاد در مدرسه با روشهای فرزند پروری قاطعانه ارتباط دارد. در یک مطالعه وسیع معلوم شد که کودکان دبیرستانی بسیار موفق که نمره های بالایی داشتد والدینشان روشی قاطعانه داشتند و کمترین نمره متعلق به دانش آموزانی بود که والدین مستبد داشتند (بیرامی و بهادری خسروشاهی، 1389). به طور مثال در پژوهش آنولا16 و همکاران (2000) نشان داده شد که بین شیوه تربیتی والدین با میزان موفقیت تحصیلی نوجوانان ارتباط وجود دارد؛ به نحوی که هرچه میزان حمایت و پاسخدهی والدین در شیوه تربیتی بالاتر باشد، میزان پیشرفت تحصیلی فرزندان نیز بالاتر است.
تغییرات اجتماعی، فرهنگی، تکنولوژیکی و اقتصادی پدید آمده در دوره ی جدید در استان ایلام، ساختارهای مختلف این جامعه را دستخوش تغییر ساخته و دامنهی این تغییرات احتمالاً به روابط بین والدین و فرزندان نیز سرایت نموده که شیوههای فرزندپروری والدین نیز بخشی از این تغییرات احتمالی را شامل میشود. با توجه بافت فرهنگی خاص جامعهی ایلام، این پژوهش به دنبال بررسی اینست که آیا بین شیوه های فرزند پروری والدین و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان پایه دوم متوسطه شهر ایلام رابطه وجود دارد؟

ضرورت پژوهش
مطالعه عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی طی چند دهه اخیر بیش از پیش مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است. یافتههای پژوهشی متعددی نشان دادهاند که پیشرفت تحصیلی هم از ساختارهای دانش و فرآیندهای پردازش اطلاعات تاثیر می پذیرد، هم از عوامل محیطی از جمله عوامل خانواده و شیوه های فرزند پروری.
شیوههای فرزندپروی و روشهای انظباطی آنان بیتردید تحت تاثیر خصوصیات شخصیتی و سیستم اعتقادی آنان است. والدین سالم و بالغ در مقایسه با والدین نابالغ و ناسالم معمولاً با حساسیت و مهربانی بیشتری به نیازها و اشارات کودکان توجه میکنند. این نوع فرزندپروری امنیت عاطفی، استقلال، توانش اجتماعی و موفقیت هوشی کودکان را تشویق میکند. سبکهای فرزندپروری به طور قابل توجهی پیامدهای مهمی را برای پیشرفت تحصیلی کودکان و نوجوانان به دنبال دارد (بلسکی17 و همکاران، 1984؛ به نقل از بیرامی و بهادری خسروشاهی، 1389).
پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان یکی از شاخصهای مهم در ارزیابیهای آموزش و پرورش است و تمام کوششها و کششهای این نظام در واقع برای جامه عمل پوشاندن به این امر مهم است؛ به عبارتی جامعه و به طور ویژه آموزش و پرورش، نسبت به سرنوشت، رشد و تکامل موفقیت آمیز و جایگاه فرد در جامعه، علاقهمند است و انتظار دارد فرد در جوانب گوناگون از جمله ابعاد شناختی و کسب مهارت و توانایی و نیز در ابعاد شخصیتی، عاطفی و رفتاری، آن چنان که باید پیشرفت کند و رشد و تعالی یابد. با توجه به اینکه میزان پیشرفت و افت تحصیلی یکی از ملاک های کارایی نظام آموزشی است، کشف و مطالعه متغیرهای تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی، به شناخت بهتر و پیش بینی متغیرهای موثر در مدرسه می انجامد. بنابراین بررسی متغیرهایی که با پیشرفت تحصیلی در دروس مختلف رابطه دارد، یکی از موضوعات اساسی در آموزش و پرورش است (فراهانی، 1387).
با توجه به اهمیت پدیده ی پیشرفت تحصیلی و متغیرهای تاثیرگذار بر آن و همچنین از آنجا که فرزندان هر خانواده، بعنوان سرمایه های یک کشور محسوب می شوند؛ پیشرفت تحصیلی آنان امری است که پس از سلامت جسمی و روانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با توجه به اینکه فرزندان در محیط خانواده رشد می یابند و تربیت می شوند، الگوی تربیتی والدین نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی فرزندانشان دارد بنابراین ضرورت بررسی رابطه بین سبکهای فرزندپروری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان قابل توجیه است.

اهداف تحقیق
هدف اصلی:
پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین شیوه فرزندپروری والدین با عملکرد تحصیلی دانش آموزان سال دوم دورهاول مقطع متوسطه شهر همدان خواهد بود.
اهداف جزیی
– شناخت و بررسی وجود ارتباط مستبدانه بین والدین و فرزندان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی فرزندان
– شناخت و بررسی وجود ارتباط قاطعانه بین والدین و فرزندان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی فرزندان
– شناخت و بررسی وجود ارتباط آزادمنشانه بین والدین و فرزندان و رابطه آن با عملکرد تحصیلی فرزندان

فرضیههای تحقیق
1-بین سبک فرزندپروری قاطعانه والدین و عملکرد تحصیلی فرزندان همبستگی معنیداری وجود دارد.
2- بین سبک فرزندپروری سهلگیرانه والدین و عملکرد تحصیلی فرزندان همبستگی معنیداری وجود دارد.
3- بین سبک فرزندپروری مستبدانه والدین و عملکرد تحصیلی فرزندان همبستگی معنیداری وجود دارد.
4- بین سبکهای فرزندپروری (قاطعانه، سهلگیرانه و استبدادی) با عملکرد تحصیلی فرزندان رابطه معنی داری وجود دارد.

تعریف مفاهیم و متغیرها
شیوههای فرزندپروری
تعریف مفهومی سبک فرزندپروری: منظومه ای از نگرش در مورد فرزند، نحوه برقراری ارتباط با فرزند، روش نگهداری فرزند و جو عاطفی حاکم بر فضای رفتاری والدین می باشد (استنبرگ18، 2001).
تعریف عملیاتی سبک فرزندپروری: در این پژوهش برای تعیین نوع سبک فرزندپروری از پرسشنامهیشیوههایفرزندپروریدیاناباومرینداستفاده گردیده است. مقیاس سبک فرزندپروری دارای سه مولفه می باشد که عبارتند از: سبک قاطعانه، سبک مستبدانه و سبک سهل گیرانه.تعیین نوع فرزندپروری او در هرکدام از انواع بستگی به نمرهای دارد که هر آزمودنی از پرسشنامه کسب میکند.
-سبک مقتدرانه:
تعریف مفهومی: در این سبک، والدین درخواست های معقول و پخته ای دارند و این درخواست ها را با تعیین محدودیت ها و اصرار بر این که کودک باید از آنها تبعیت کند به اجرا می گذارند. در عین حال، آنها صمیمیت و محبت نشان می دهند، صبورانه به نقطه نظرهای فرزندان شان گوش می دهند و مشارکت و تصمیم گیری خانواده را ترغیب می کنند (باوم ریند و بلاک19، 1966).
تعریف عملیاتی:
منظور از سبک مقتدرانه نمره ای است که فرد از خرده مقیاس مقتدرانه پرسشنامه سبک فرزندپروری دیاناباومریندبه دست می آورد.
-سبک مستبدانه:
تعریف مفهومی:
در این نوع سبک، والدین متوقع هستند و برای پیروی کردن آنچنان ارزش زیادی قائل هستند که فرزندانشان دوست ندارند پیروی کنند. کمتر به گفتگو با فرزندان خود می پردازند و برای اعمال نظرات خود به فشار و گاهی تنبیه متوسل می شوند (باوم ریند و بلاک، 1996).

تعریف عملیاتی :
منظور از سبک مستبدانه نمره ای است که فرد از خرده مقیاس مستبدانه سبک فرزندپروری به دست می آورد.
-سبک سهلگیرانه
تعریف مفهومی:
در این سبک، والدین مهرورز و پذیرا هستند ولی متوقع نیستند و از هر گونه اعمال کنترل، خودداری می کنند. این گونه والدین به فرزندشان اجازه می دهند در هر سنی هستند، خودشان تصمیم بگیرند در حالی که هنوز قادر به انجام این کار نیستند. به عنوان مثال هر موقع که دوست داشتند تلویزیون تماشا کنند، هر موقع دوست داشتند درس بخوانند و… (باوم ریند و بلاک، 1966).
تعریف عملیاتی:
منظور از سبک سهل گیرانه نمره ای است که فرد از خرده مقیاس سهل گیرانه فرزندپروری به دست می آورد.
-عملکرد تحصیلی
تعریف مفهومی:
درجه موفقیت دانش آموزان در یادگیری مطالب درسی پیش بینی شده از سوی وزارتخانه آموزش و پرورش پیشرفت را جلوه ای از جایگاه تحصیل دانش آموزان می داند که ممکن است بیانگر نمره ای برای یک دوره یا میانگین نمرات در دوره های قبل باشد. (لاوین، 1976)
تعریف عملیاتی:
در این پژوهش معیار پیشرفت و عملکرد تحصیلی را میانگین نمرات تحصیلی دانش آموزاندر دروس مختلف در سال تحصیلی گذشته بوده که از کارنامه دانشآموزان استخراج شده است.

قلمرو تحقیق
تحقیق حاضر در سطح شهر ایلام و در بین مدارس متوسطهی اول و در بین دانشآموز سال دوم (پایه هشتم) انجام گرفته است.

طرح تحقیق
طرح تحقیق حاضر از نوع طرحهای غیرآزمایشی و به طور دقیق از نوع همبستگی است. این پژوهش در پی آن است تا به ارتباط بین متغیرها را در قالب یک مدل علی مورد بررسی قرار دهد.

جامعهی آماری
در این پژوهش جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان سال دوم دروهی اول مقطع متوسطهی شهر ایلام (پایه هشتم) می باشد. براساس اطلاعات و داده های اداره آموزش و پرورش شهرستان همدان، تعداد دانشآموزان سال دوم (پایه هشتم) دورهی اول مقطع متوسطهی شهر ایلام در سال تحصیلی 94-1393، بر اساس آمار واحد آمار و برنامهریزی اداره کل آموزش و پرورش استان، 2890 نفر است.

روش نمونهگیری و روش برآورد حجم نمونه
جهت بدست آوردن حجم نمونه از فرمول نمونه گیری کوکران و به شیوهی زیر استفاده شده است.

سپس برای بالابردن ضریب اطمینان و کاستن از خطا این تعداد به 340 نفر رسانده شد.
در این مطالعه نیز برای رسیدن به نمونه آماری، از روش ترکیبی استفاده شد. به این معنی که ابتدا از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای برای انتخاب مدارس و همچنین مدارس دخترانه و پسرانه استفاده شد. آنگاه از شیوهی نمونه گیری تصادفی سیستماتیک بهره گرفته شد و نمونههای مورد نظر را بر اساس دفتر حضور و غیاب کلاسها انتخاب گردیدند و ضمن مشخص نمودن کد هر مورد پرسشنامه در اختیار آنها گذاشته شد تا در اختیار والدین خود قرار دهند. در این تقسیم بندی نوع والد (پدر یا مادر) نیز در نظر گرفته شد.

ابزار اندازهگیری
برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی شیوههای فرزندپروری دیاناباومریند استفاده شد. دیاناباومریند این پرسشنامه را در سال ١٩٧٢ طراحی کرد. پرسشنامه شامل سی جمله است که ده جمله آن به شیوه قاطعانه، ده جمله به شیوه مستبدانه و ده جمله دیگر نیز به شیوه سهلگیرانه مربوط میشود. الگوی پاسخگوی به سوالها از مقیاس ٥ درجهای لیکرت (کاملاًموافقم، موافقم، مطمئن نیستم، تقریبا مخالفم و مخالفم) تبعیت می کند. علاوه بر الگوی پاسخ دهی، نمره گذاری سوالات پرسشنامه دیاناباوم نیز بر مبنای مقیاس لیکرت صورت میگیرد و با جمع نمرات سوالات مربوط به هرشیوه، سه نمره مجزا بدست می آید.
این پرسشنامه دارای سی گویه می باشد که ده گویه آن بیانگر سبک سهل گیرانه، ده گویه آن بیانگر سبک مقتدرانه و ده گویه آن بیانگر سبک مستبدانه است. والدین دانش آموزان میزان موافقت خود را با هر یک از جملات علامت گذاری می کنند، سپس نمره های هر یک از ده سوال جمع و یک نمره بین پنج تا ده برای هر سطح از شیوه های فرزندپروری به دست می آید. به عبارت دیگر هر کدام از والدین در هر پرسشنامه سبک های فرزندپروری دارای سه نمره مجزا می باشد که مربوط به سطح نگرش های شیوه های فرزندپروری (مقتدر، مستبد و سهل گیر) است.
در پرسشنامه مذکور، نگرش شیوه مقتدرانه از طریق جمع نمره های 4، 5، 8، 11، 15، 20، 22، 23، 27 و 30 سنجیده می شود و نگرش شیوه های سهل گیرانه از طریق جمع نمره های سوال های 1، 6، 10، 13، 14، 19، 21، 24، 28 و 17 و نگرش شیوه ی مستبدانه از طریق جمع نمره ها و سوال های 2، 3، 7، 9، 12، 16، 18، 25، 26 و 29 سنجیده می شود. با جمع کردن نمونه ها، سه نمره مجزا به دست می آید، یعنی یک نمره برای سهل گیرانه، یک نمره برای مستبدانه و یک نمره برای مقتدرانه.
برای سنجش عملکرد تحصیلی دانشآموزان مهمترین ملاک، معدل سالانه دانشآموزان میباشد. بنابراین با توجه به اینکه پژوهش حاضر در نیمهی اول سال تحصیلی 94-93 انجام گرفت، محقق برای سنجش عملکرد تحصیلی، مجبور گردید که به نمرهی معدل دانشآموز در خردادماه مراجعه نماید. لذا معدل سالانه دانشآموز به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی مورد استفاده قرار گرفت. برای این کار پس از مشخص کردن پرسشنامهی سبکهای فرزندپروری برای هر دانشآموز و گذاشتن شمارهای مخصوص در گوشهای از آن، پس از بازگشت پرسشنامههای، شماره را با شماره دانشآموز مقایسه و معدل هر دانشآموز بر روی پرسشنامههای برگشتی قید میشد.

شیوه تجزیه و تحلیل دادهها
روشهای آماری مورد استفاده در این پژوهش مشتمل بر "آمار توصیفی" و" آمار تحلیلی" است که از طریق نرم افزار 16spss مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. در بخش آمار توصیفی از جداول توصیفی، درصد، فراوانی، درصد فراوانی تجمعی، میانگین، انحراف معیار و … استفاده شده است. در بخش تحلیل استنباطی پژوهش نیز از آزمون های همبستگی، T و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است.

پایایی پرسشنامه سبک های فرزندپروری
بورای پایایی این مقیاس را بین 77/0 تا 92/0 گزارش کرده است.(بورای،1997، به نقل از مهرورز، 1378). اسفندیاری (1374) برای تعیین پایایی از روش بازاریابی استفاده کرده و نتایج زیر را به دست آورده: میزان پایایی برای شیوه سهل گیر 69/0، برای شیوه استبدادی 77/0 و برای شیوه مقتدر 73/0 بود. مهرافروز (1378) نیز ضریب پایایی را به شیوه ی آلفای کرونباخ برای سبک مقتدرانه مادر 55/0 شیوه استبدادی مادر 74/0 و شیوه سهل گیرانه مادر 61/0 به دست آورد. همچنین، ضریب پایایی را با استفاده از روش "دو نیم کردن" برای شیوه مقتدر مادر 52/0، شیوه استبدادی مادر 73/0 و شیوه های سهل گیر مادر 55/0 به دست آورد. رابینسون و همکاران (2001) برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده کرده اند و نتایج زیر را به دست آورده اند: میزان پایایی برای شیوه های اقتدارمنش 86/0، برای شیوه استبدادی 82/0 و برای شیوه آزادگذاری 64/0 بود. جرج (2004) ضریب پایایی را با استفاده از آلفای کرونباخ برآورده کرده است که به ترتیب برابر با سبک مقتدر 90/0، سبک مستبد 83/0 و سبک سهل گیرانه 61/0. در این پژوهش ضریب پایایی از روش آلفای کرونباخ و تنصیف برای شیوه مقتدرانه مادر 59/0 و 17/0 شیوه استبدادی مادر 63/0 و 66/0، شیوه استبدادی مادر 63/0 و 66/0 و شیوه سهل گیرانه مادر 48/0 و 60/0 به دست آمد.

جدول 3-1: پایایی پرسشنامه ی سبک های فرزندپروری
متغیر
خرده مقیاس
آلفای کرونباخ
آلفای تنصیف
معناداری
سبک های فرزندپروری
مقتدرانه
59/0
17/0
05/0

مستبدانه
63/0
66/0
05/0

سهل گیرانه
48/0
60/0
05/0

منابع و مآخذ
الف) منابع فارسی
احمدی، خدابخش (1392)، آسیبشناسی خانواده، تهران: سازمان تحقیقات و مطالعات بسیج، چاپ دوم.
احدی، حسن، و بنی جمالی، شکوه السادات(1374)روانشناسی رشد، چاپ هشتم، تهران: چاپ نشر و بنیاد.
احدی، حسن؛ وجمهری، فرهاد (1380)، روانشناسی رشد نوجوانی، بزرگسالی،تهران: انتشارات پردیس.
احمدی، سیداحمد (1382)، روانشناسی نوجوانان و جوانان، اصفهان: انتشارات مشعل.
احمدی، عابد و عریضی، حمیدرضا. (1387)، بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگی های خانوادگی آنان. فصلنامه خانواده پژوهی، سال اول، شماره 2. پایگاه اطلاعات نشریات کشور.
اسلمی، الهه(1385)، بررسی رابطه سازگاری زناشویی و سبکهای فرزندپروری والدین و سلامت عمومی فرزندان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
باقرپناه مجتبی (1384)، بررسی رابطه ی بین شیوه های فرزندپروری با انگیزه ی پیشرفت، پیشرفت تحصیلی و افسردگی دانش آموزان مقطع متوسطه ی شهرستان اسلام آباد غرب در سال تحصیلی (83-84) پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی تربیتی. دانشگاه تهران. پایگاه حوزه نت. وابسته مرکز تحقیقات کامپیوتری دانشگاه امام صادق.
باقری، مسعود (1382)، بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری با انگیزه پیشرفت و رابطه متغیر اخیر با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر دوره راهنمایی همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
بخشی پور،باب الله(1388 )، اثربخشی درمان را محل محور بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان و نوجوان مدارس ساری،رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
بهرامی احسان و فتحی آشتیانی، علی و احمدی، علی اصغر (1386) رابطه الگوهای فرزندپروری با میزان سلامت روانی و موفقیت تحصیلی. مجله علوم رفتاری سال اول شماره 1. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
بیرامی، منصور؛ بهادری خسروشاهی، جعفر. (1389). ارتباط شیوه تربیتی والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی مدارس شهر ایلخچی. علوم تربیتی، سال سوم، شماره 10، ص 21-7.
بیکر ،ترز ،ال(1381)، نحوه انجام تحقیقات اجتماعی ،ترجمه هوشنگ نایبی ،تهران:انتشارات روش ،چاپ دوم.
پاتنام، رابرت (1380)، دموکراسی و سنتهای مدنی، ترجمه: محمد تقی دلفروز، تهران: دفترمطالعات و تحقیقات سیاسی وزارت کشور .
پارسا، محمد (1380)، روانشناسی رشد کودک و نوجوان تهران: انتشارات بعثت.
پرویز، کورش (1384) بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان شهری و روستایی مقطع متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
پروین، لارنس اِی (1374)، روانشناسی شخصیت (نظریه و تحقیق) ترجمه : محمد جعفر جوادی و پروین کدیور، تهران: نشر رسا.
تاجری، بیوک (1389)، سبکهای فرزندپروری، برگرفته از سایت جمعیت مبارزه با اعتیاد بهروزان به نشانی: http://www.behroozan.ir
تنهاییرشوانلو، فرهاد (1387)، رابطه ادراک از سبک های فرزندپروری با پیشرفت تحصیلی: نقش واسطه ی انگیزش تحصیل. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. گروه روانشناسی روانشناسی تربیتی
تهمتن، کلثوم (1377)، رابطه شیوه های فرزندپروری والدین و انگیزش پیشرفت دانش آموزان، پایان نامه فوق لیسانس روان تربیتی، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی.
جان بزرگی،مسعود؛ نوری، ناهید و آگاههریس، مژگان(1387)،آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانون پذیری به کودکان (راهنمای عملی)،تهران: ارجمند.
حاجیغلامییزدی، عهدیه و علاقبند، مریم (1391) تاثیر آموزش مهارت فرزندپروری بر نگرانی، اضطراب و باورهای خودکارآمد والدین، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد، دوره 21، شماره 2، صفحات 136-147.
-حسینینسب، داوود؛احمدیان، فاطمه و روانبخش، محمدحسین (1389)،بررسی رابطهی شیوههای فرزندپروری با خودکارآمدی و سلامت روانی دانشآموزان پایهی دوم دبیرستانهای شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 84-1383، فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی، سال نهم، شماره 1، (پیاپی 18)، صص 38-21.
حمیدیفر، علیرضا؛ عباسی، قدرتاله ، پاکزاد، رجبعلی و بهشتی، سیدقاسم (1390)، بررسی رابطه عملکرد خانواده و تهییجطلبی با رفتارهای ضداجتماعی در چهارشنبه آخر سال، فصلنامه مطالعات اجتماعی، شماره 26، دوره دوم، تابستان، صفحات 174-158.
حیدری، محمود؛ دهقان، محسنو خداپناهی، خداپناهی(1388) بررسی تاثیر شیوه فرزندپروری ادراک شده و جنس بر خود ناتوان سازی، فصلنامه خانواده پژوهی، سال پنجم، تابستان 1388، شماره 18، صص 137-125
دهقانی، عبدا… (1379)، مقایسه بین شیوه های فرزندپروری و خودتنظیمی تحصیلی و تاثیر بر موفقیت در درس های فارسی و ریاضی دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
رحمانی، فرناز؛ سیدفاطمی،نعیمه، برادران رضایی، مهین و صداقت، کامران (1385)، ارتباط شیوه تربیتی والدین با میزان شایستگی تحصیلی دانش آموزان نوجوان مدارس شهر تبریز، فصلنامه اصول بهداشت روانی، ساله شتم، بهار و تابستان، شماره بیست و نهم و سیام، صفحات 11-16.
رضایی، اکبر و خداخواه، شبنم (1388) رابطه بین سبکهای فرزندپروری و باورهای معرفتشناختی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه، مجله علوم تربیتی سال دوم شماره 5.
زارعی، اقبال (1389) بررسی رابطهی بین شیوههای فرزندپروری والدین با ارتکاب نوجوان به رفتارهای پرخطر براساس مقیاس کلونینگر، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دوره 18، شماره3، ویژه نامه همایش رفتارهای پرخطر، صص 222-224.
سیدفاطمی، نعیمه؛رحمانی، فرناز، برادرانرضایی، مهین و صداقت، کامران(1389)، بررسی ارتباط شیوه تربیتی والدین با میزان استقلال دانش آموزان نوجوان مدارس شهر تبریز، نشریه پرستاری ایران، دوره 22، شماره 62، 84-75.
سیفیگندمانی، محمدیاسین، کلانتری میبدی، سارا و فتح، نجمه (1388) سنخشناسی فرزندپروری خانواده و تاثیر آن بر اضطراب وافسردگی نوجوانان پسر، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال یازدهم، شماره 3 پیاپی(43)، صفحه185-194.
شاملو، سعید (1385)، بهداشت روانی، تهران: انتشارات رشد، چاپ دهم.
شعارینژاد، علیاکبر (1375)، فرهنگ علوم رفتاری، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ اول.
شکربیگی، عالیه(1390)، پیوندهای ارتباطی خانواده و رفتار نابهنجار دختران، برگرفته از سایت راسخون به نشانی: rasekhaoon.net
شکربیگی، علیرضا و پریسا یاسمینژاد (1391)، مقایسه سبکهای فرزندپروری خانواده، عزتنفس و سلامت عمومی نوجوانان پسر بزهکار و عادی در کرمانشاه، فصلنامه مشاوره درمانی خانواده، سال دوم، شماره2، تابستان، صص 178-192.
شهامت، فاطمه؛ ثابتی، علیرضا و رضوانی، سمانه (1389) بررسی رابطه سبکهای فرزند پروری و طرح وارههای ناسازگار اولیه، فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، سال 11، شماره 2، صص 239- 254.
فرضیگلفزانی، مرجان؛ محمداسماعیل، الهه؛ رئوفیانمقدم، فاطمه و عسگریمقدم، هاجر (1382)، مقایسه شیوههای فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلالهای افسردگی، اضطرابی و وسواس فکری وعملی با مادران کودکان عادی، فصلنامه کودکان استثنایی، سال سوم، شماره(3-4 پیاپی 10)، پائیز و زمستان، صص 245-264.
کفایت، محمد(1373)، ارتباط شیوه ها و نگرش های فرزندپروری با هوش و رابطه متغیر اخیر با هوش، پیشرفت تحصیلی و رفتارهای پیشرفت گرای دانش آموزان سال اول دبیرستان های اهواز، پایان نامه کارشناسیارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران.
گلدنبرگ، ایرنه؛ گلدنبرگ، هربرت (1382)، خانواده درمانی، ترجمه محمدرضاحسین شاهی بر و اتی و سیامک نقش بندی،تهران:انتشاراتروان.
ماسن،پاول هنری وهمکاران(1383)، رشد و شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسایی، چاپ چهارم، تهران: نشرمرکز.
مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ نجاریان، بهمن و بحرینی، شهناز (1379)، رابطهی شیوههای فرزندپروری با سلامت روانی و هماهنگی مولفه های خود پنداشت، فصلنامه روانشناسی، شماره 13.
مهرافروز، حجت الله (1378)، بررسی رابطه بین نگرش نسبت به شیوه های فرزندپروری مادر (اقتدار، منطقی، استبدادی، آزادگذاری)، مکان کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدائی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
مهرافروز، حجت اله و شهرآرای، مهرناز (1381)، بررسی رابطه نگرش نسبت به شیوه های فرزندپروری و مکان کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر پایه چهارم، مجله علوم تربیتی روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان خوزستان.
هرگنهان، بی. آر و میتواچ، السون (1382)، مقدمه بر نظریه های یادگیری، ترجمه علی اکبر سیف، تهران، نشر دوران.
هرینگتون، ایمیوی سوپارک، راسدی (١٣٧٣) روانشناسی کودک از دیدگاه معاصر (جلد دوم) ، ترجمه طهوریان و همکاران، مشهد: موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول.
هیبتی، خلیل(1381)، بررسی شیوه های فرزندپروری والدین و رابطه آن با شیوه های مقابل با استرس دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستان های شهر زرقان.
یعقوبخانی غیاثوندی، مرضیه(1372)، رابطه محیط خانواده و پیشرفت تحصیلی، پایان نامه فوق لیسانس دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی.
احدی،حسن و مونا دریاافزون ( 1388 )، مروری بر تاریخچه ارتباط والدین و فرزندپروری قسمت 17-1، روزنامه آفرینش، شمارههای 3502- 3486.
زمانی، بی بی عشرت؛ عابدینی، یاسمین. (1392). الگوی ساختاری تاثیر سبک های فرزند پروری و اعتیاد به بازی رایانه ای بر عملکرد تحصیلی در دانش آموزان پسر. مجله رویکردهای نوین آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان، سال هشتم، شماره 2، شماره پیاپی 18، ص 156-133.
فراهانی، محمد تقی و شکری، امید (1387). تفاوت های فردی در استرس تحصیلی و نقش سبک های مقابله با تنیدگی، مجله علوم رفتاری. 4، 297-304.
محبی نورالدین وند، محمد حسین؛ مشاقی، سعید؛ شهبازی، سعید. (1389). رابطه بین جو عاطفی خانواده با رشد مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر و دختر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان. مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی.
ودودی مفید، پروین؛ آزادفلاح، پرویز؛ رسولزاده طباطبایی، کاظم. (1391). سبک های والدگری، ویژگی های شخصیتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله روانشناسی 62، سال شانزدهم، شماره 2.

ب) منابع انگلیسی
Ardoino, Jacques, (1994), Le projet épistémologique initial de la psychologie sociale, In : Pratique de formation, Microsociologie, interactions et approche institutionnelle. No : 28, octobre.
Alexander, T.E (2006).Parenting and behaviors of 12 to 15 years olds males in the Virginia Island Islan .unpublished doctoral dissertation,Walden university,New York[ on line].Available: http//www.proquest.com.
Barger, E.P (2001), Cognitive and moral development. www.psychology.
Baumrind, D (1971), "Current patterns of parental authority". Developmental
Baumrind, D. (1991), the influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence,11,56-59.
Buri, J.(1997), Parental authority questionaire. Journal of Personality Assessment, 57-110-119.
Goplan, G. (2009), Foster parenting and adolescent mental health. Unpublished doctoral dissertation, Columbia University.
Jenifer,L. & Pattereson,C.j (2006), Delinquency, victimization and substance use among adolescence with female same sex parents.Journal of family psychology, 20,3,526-530.
Karavasilis, L., Doyle, L. Doyle,A,B. & Markiewicz, D (2003), Associations between parenting style and attachment to mother in middle childhood and adolescence. International Journal of Behavioral Development; 27; 153-164.
Laible,D.,& Thompson,R (2002), Mother-child conflict in toddler years:Lessons in emotion,morality, and relationships. Child Development,73,1187-1203
Lefebvre Henri (1976), Le Marxisme. P.U.F. Que sais-je? Paris.
Mc Coven, L (1990), The Determinate and Consequences of Female-headed Household, Population Council and International Center for Research on Women
Sigelman, C.K. (1999), Life – span human development, Brooks Cole publishing Company .p. 267-296
Weber, Erich (1999), Pädagogik. Eine Einführung. Band I: Grundfragen und Grundbe-griffe. Teil 3: Pädagogische Grundvorgänge und Zielvorstellungen – Erziehung und Gesellschaft / Politik, 8., völlig neu bearbeitete und stark erweiterte Auflage, Do-nauwörth: Auer Verlag .
Abar, B., Carter, K. L., & Winsler, A. (2009). The effects of maternal parenting style and religious commitment on self-regulation, academic achievement, and risk behavior among AfricanAmerican parochial college students. Journal of Adolescence, 32, 259-273.
Aunola K, Statin H, Nurmi JE. (2000) .Parenting style and adolescent achievement strategies.Journal of Adolescence.23: 205-222.
Baumrind, D. (1991). Parenting styles and adolescent' development.In Brooks- Gunn, J., Lerner, R., and Peterson, A. C.The encyclopedia of adolescence, (pp. 746-758). New York: Garland.
Clark,S.A., & Fridman,m.(1987). Child development: infancy through adolescence. USA. John wilEy and sons.INC.
Desjerdins, J., Zdenski, J. M. & Coplan, R. J. (2008). An investigation of maternal personality, parenting styles, and subjective well-bing.Journal of Personality and Individual Differences. 44, 587-597.
Diaz, Y. (2005). Association between parenting and child behavior problems among Latino mothers and children.Unpublished Master Thesis, University of Maryland, Maryland.Disabilities. The Internet Journal of Mental Health, 1(2), 48-61.
Kopko, K. (2007). Parenting styles and adolescents. Department of policy analysis and management: Cornell University.
Psychology monographs, vol.4, pp.1-103, USA.
Rinaldi, C. M, Howe, N. (2011), Mothers' and fathers' parenting styles and associations with toddlers' externalizing, internalizing,and adaptive behaviors. Early Childhood Research Quarterly, Vol.27 (2) 266-273.
Turner, E. A., Chandler, M., & Heffer, R. W. (2009). The influence of parenting styles, achievement, motivation and self- efficacy on academic performance in college students. Journal of College Student Development, 50 (3), 337-346.
-Wargo, E. (2007). Adolescent and risk: Helping young people make better choice. ACT for Youth Center of Excellence: Research facts and finding.
-Wick-Nelson, R., & Israel, A. C. (2009). Abnormal child and adolescent psychology, NewJersy: Pearson Education.
1academic achievement
2Desjerdins
3Wick-Nelson & Israel
4Darling & Steinberg
5Baumrind
6demandingness
7responsiveness
8authoritarian
9authoritative
10Coplan
11permissiveness
12Kopko
13Vargo
14Abar
15Turner
16Aunola
17Belsky
18- stenberg
19 – Baumrind& Block
—————

————————————————————

—————

————————————————————

1


تعداد صفحات : 19 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود