تارا فایل

پروپوزال تاثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرجدارای 4


پروپوزال مدیریت جهانگردی
تاثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی
مورد مطالعه شهر کرج

مقدمه
گردشگری فعالیتی است که توسط افراد پیش می رود که معمولاً از آن لذت برده می شود و برای درک بهتر این پدیده می باید ، رفتار افراد را بشناسیم( مینیچیو و مویزا 20091 ). با توجه به رقابت صنعت گردشگری ، فهم فرایند تصمیم گیری گردشگران مورد توجه بسیار زیاد بازاریابان است . یک جنبه از این فرایند ، تاثیر فرزندان بر انتخاب مقصد است ، در حالیکه این مقوله در زمینه ی گردشگری کمتر مورد بررسی قرار گرفته است ( کاری و وسلی و ساترلند 20072) . تصمیم انتخاب مقصد که تعطیلات و سفر تفریحی باید در آن گذرانده شود ، ریسک زیادی دارد(مینیچو و مویزا 2009).رفتار انتخاب مقصد می تواند توسط یک ارزیابی ساده و فرایند انتخاب نشان داده شود . هر فرد گزینه هایی را یافته و ارزیابی می کند و گزینه ای در نهایت انتخاب می شود که ارزش بیشتری برای همه افراد درگیر در سفر دارد (کوپلمن 19783). به نحو چشمگیری به نظر می رسد که مطالعات انجام شده در زمینه ی نقش فرزندان در تصمیم گیری فعالیت سفرهای تفریحی و تعطیلات ، کافی نیست و فرصتی است تا در این حوزه به فعالیت بیشتر بپردازیم
هدف این مطالعه ارزیابی درک والدین از تاثیر فرزندانشان بر فرایند تصمیم گیری انتخاب مقصد بر اساس مرحله ی تصمیم گیری و متغیر های سن و جنس می باشد و با توجه به گستردگی موضوع در این زمینه ، تحقیق فعلی در حوزه ی گردشگری تفریحی در داخل کشور ، صورت می گیرد.
هدف از مطالعه ی پیش رو این است که دریابیم از دیدگاه والدین ، آیا فرزندان بر فرایند تصمیم گیری انتخاب مقصد بر اساس مراحل تصمیم گیری و متغیر های سن و جنس در سفر ( سفر تفریحی داخلی ) تاثیر دارند یا خیر.
یافته های حاصل از این مطالعه ، می تواند راهگشایی برای متخصصان حوزه ی گردشگری باشدکه در صورت موثر بودن فرزندان ، تلاش های تبلیغاتی خود را در حوزه گردشگری تفریحی بر این گروه سنی و جنسی معطوف دارند و مقاصد گردشگری نیز برای جذب خانواده هایی که دارای فرزندان با این ویژگی ها هستند ، برنامه ریزی های توسعه ای خاصی را در پیش بگیرند.

بیان مسئله
در سال های اخیر، با روندی مواجه شده ایم که در آن کودکان از نفوذ قابل توجهی بر تصمیم گیری های خرید خانواده برخوردار شده اند. تحقیقات گذشته که عموماً در جوامع غربی، به ویژه آمریکا انجام شده است، افزایش قدرت کودکان در تصمیم گیری های خرید خانواده را تایید می کنند، اما در کشورهای شرقی به ویژه ایران، با توجه به تفاوت های فرهنگی- اجتماعی با غرب، این چالش چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است(دهقان نیری89 13) باید متذکر شوم که تعداد قابل توجه خانواده های دارای فرزند در ایران نیز افزایش یافته و نیز دلیلی برای مطالعه می باشد. .بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی تاثیر فرزندان بر فرآیند تصمیم گیری انتخاب مقصد برای سفر های تفریحی است .
بیشتر مطالعات و تحقیقات در حوزه تصمیم گیری خانواده، تصمیم گیری خانواده را با تصمیم گیری زن و شوهر مساوی دانسته اند و نقش فرزندان را نادیده گرفته یا به حساب نیاورده اند(جنکینز41979). کودکان بوضوح امروزه مصرف کننده در نظر گرفته می شوند ولی نسبت به بزرگسالان مصرف کنندگان متفاوتی هستند(هارتل و گرام 20045). مک نیل بیان می کند که کودکان به طور متفاوتی نسبت به بزرگسالان بی تاب و برانگیخته می شوند و در همین حال خانواده یک بخش تصمیم گیری مرکب است که در آن هر عضو مثل پدر، مادر و فرزندان تاثیری را در تصمیم گیری اعمال می کنند، به ویژه زمانیکه وقت انتخاب مکانی برای رفتن و انجام فعالیت در تعطیلات می شود(گرام و هارتل 2004، تورنتون و همکاران61997، مک نیل 71999). با این حساب مصرف کنندگان با الویت های متفاوت- والدین و فرزندان- باید بر سر مصرف خانواده توافق و تعامل داشته باشند.(هارتل و گرام 2004).
از اوایل دهه 1950 تغییر آشکار روی داد ، از زمانیکه پدران به لحاظ خرج کردن،تصمیم گیرنده در نظر گرفته می شدند. بعد زنان تاثیر گذاری را بدست آوردند . در ابتدا زنان همکار تصمیم گیری و سپس همانطور که تحصیل کرده شدند و در کار فعال گردیدند به عنوان تصمیم گیرنده ای با نفوذ شناخته شدند. کودکان به کندی وارد بخش تصمیم گیری شدند و در برخی مواقع ، حالا، به طور مساوی بر خرید، به ویژه خرید محصولات مرتبط با خود مانند والدینشان شدند(هارتل و گرام2004). تحقیقات اخیر (مک نیل 1999، گرام 2004) نشان می دهد که کودکان – تا حد بیشتری- بخشی از تصمیم گیری شده اند.
جیمز یو مک نیل نویسنده ی کتاب "بازار کودکان" تعدادی از شرایطی که برای کودکان امروز در دنیای غرب وجود دارد بر شمرده است: بزرگسالان به ازای هر کودک درآمد بیشتری دارند چون مادران نیز اغلب بیرون از منزل کار می کنند، تعداد کودکان برای هر خانواده کمتر است ، والدین نوعاً وقتی که مسن تر می شوند دارای فرزند می گردند در نتیجه در این شرایط از ثروت بیشتری برخوردارند(گرام 2004). مک نیل از عاملی به عنوان "عامل گناه" نام می برد که به این معناست: والدین به علت که زمان زیادی را صرف شغلشان می کنند و زمان کمتری را با فرزندانشان می گذرانند ، زمانیکه با فرزندانشان هستند، بیشتر مستعد خرید هدایا و سرگرم شدن با فرزندانشان هستند . مک نیل نتیجه می گیرد که "عامل گناه " بر مصارف مربوط به کودکان و تمایل به رضایت کودک و در نتیجه قرار دادن ملاحظات کودک در تصمیم گیری موثر است و این به طور طبیعی بر شرایط زندگی کودک تاثیر می گذارد(گرام2004). در همین حال فرزندان – نه همیشه ولی به طور بالقوه- در خرید های خانواده مداخله دارند (هارتل و گرام 2004). دلیل این پیشرفت از یک طرف فرزندانی اند که انتظار دارند صدایشان شنیده شود و در نتیجه تقاضا می کنند و از طرف دیگر بزرگسالانی با زمان محدودند که تلاش می کنند خانوده های دموکراتیک داشته باشند (هارتل و گرام 2004). خانواده ها به خانواده های مذاکره ای تبدیل شده اند (گرام 2004) و به کودکان آزادی عمل بیشتری داده شده و تا حد بیشتری به آنان گوش داده می شود و نقشی در تصمیم گیری ایفا می کنند. کودکان بیش از پیش در مورد زندگی اطلاع دارند و در مورد گزینه های خرید از همسالان و رسانه ها ی گوناگون آشنا می شوند(گرام 2004).
در خصوص گردشگری دریافته شد که خشنود کردن فرزند انگیزه ای مهم برای والدین است و تاثیر فرزند فرایندی یک طرفه نیست بلکه فرایندی چندجانبه و ارتباطی دو طرفه بین فرزند و والدینی است که کودک را به مشارکت تشویق می کنند. (هارتل و گرام 2004).
بر اساس تحقیق اولیه ی جنکینز( 1979) 20 تا 30 درصد از والدین تاثیر فرزندانشان را در انتخاب مقصد ، زمان ، اقامت و فعالیت ها قوی دانسته اند(روبین 20108، وانگ و همکاران9 2004). کار پیشگامانه ی جنکینز و تحقیقات بعد از آن توسط هولمن و اپرسون198410 و فوکسمن198911 در حوزه ی تاثیر فرزندان در سفر و گردشگری و فراغت هستند اما کافی نبوده اند(روبین 2010).
به هر حال در صنعت گردشگری اطلاعات کمی وجود دارد که علائق کودکان را بررسی می کند . شواهدی وجود دارد که بیان می کند بازار تعطیلات خانوادگی در حال رشد است و اینکه کودکان در تصمیمات خرید به طور فزاینده ای قدرتمند شده اند(نیکرسون و جروسکی12 2001). فهم روند بازار اگرچه نکته ای مهم است تا براساس آن خدمات و محصولات گردشگری را در پاسخ به آن توسعه دهیم اما فهم آن چه که مصرف کنندگان از تعطیلات و سفر خود می خواهند و هم چنین نحوه ی تصمیم سفر بسیار مهم اند(کنگ200313، آسائل 199814، فادنس 199215، جنکینز 1978).
همانطور که خانواده رشد می کند و فرزندان با تجربه تر می شوند ، سفرهایی که توسط یک خانواده انجام می شود به یادماندنی ترین بخش هر سال می گردند. سفر سازی16 در عرض چرخه عمر خانواده متفاوت است کسانیکه فرزندان بسیار کوچک دارند کمتر سفر می کنند و هنگامیکه فرزندان بزرگتر می شوند سفرها بیشتر می گردد(موتیار و کوئین 172004). فادنس نشان داد همانطور خانواده درچرخه حیات ، حرکت می کند فرایند های تصمیم گیری تغییر می کند . فیلیارترات و ریچی دریافتند که فرایند تصمیم گیری تعطیلات توسط خانواده یا زوج بودن تاثیر می پذیرد(موتیار و کوئین2004). پس خانواده هایی که فرزند دارند ، نحوه ی تصمیم گیری در آنان متفاوت است و فرزندان در مراحل مختلف تصمیم گیری تاثیر می گذارند یعنی کودکان علیرغم هیچ قدرت خریدی از خودشان ، تاثیر قابل توجهی بر تصمیمات تعطیلات و فراغتی خانواده دارند.(لین وو 18 2007 ).
چون گروه های خانواده با فرزندان یک بخش در حال رشد سریع در صنعت گردشگری هستند، سوال اینست که آیا فرزندان در تصمیم گیری تاثیر دارند یا خیر ؟(در تحقیق فعلی پرسش از والدین می باشد) با وجود تاثیر فرزندان در تصمیم گیری سفر و انتخاب مقصد ، این تاثیر به چه صورت است ؟ کدام گروه سنی بیشترین اثرگذاری را در فرایند تصمیم گیری دارد؟ دختران اثر بیشتری بر این تصمیم گیری دارند یا پسران؟ در کدام مرحله از تصمیم گیری تاثیر فرزندان بیشتر است ؟ و….

اهمیت و ضرورت موضوع
خانواده ها بخش بازار مهمی در صنعت گردشگری و سفر دارند. بر اساس مجمع سفر آمریکا 19TIA سفرهای تعطیلاتی خانوادگی 65% از سفرهای تفریحی داخلی در سال 2000 را به خود اختصاص داده است و خانواده هایی که با کودکان سفر می رفته اند از 13% در سال 1999 به 21% در سال 2000 رسیده است (کنگ 2003، TIA2001).
خانواده به عنوان بخش مصرف و تصمیم گیری شناخته شده است (آسائل 1998) در نتیجه این حوزه علاقه ی متخصصان را به خود جلب کرده است(مارتنسن و گرانهلت20 2008). اگرچه زن و شوهر تصمیم گیرندگان اصلی خانواده هستند، تاثیر کودکان را نمی توان نادیده گرفت .آسائل (1995) اشاره می کند که کودکان بخش مهمی در تصمیم گیری خانواده ایفا می کنند و تاثیرشان با مقوله های محصول ، خدمات و مراحل مختلف تصمیم گیری ، متفاوت است(وانگ و همکاران21 2003).بیشتر مطالعات در زمینه تاثیر کودکان در تصمیم گیری گزارش می دهند که کودکان نقش رو به افزایشی در تصمیمات خرید خانواده دارند(مارتنسن و گرانهلت2008، جنکینز1979، آهوجا و همکاران 221998، و …). همانطور که نقش فرزندان در تصمیمات خانواده افزایش می یابد نیاز برای تحقیقاتی که فرزندان را لحاظ می کنند نیز افزایش می یابد(مارتنسن و گرانهلت2008).
به عنوان بخش مهم مصرف و تصمیم گیری برای خدمات و محصولات گردشگری و سفر، تصمیم گیری تعطیلات در خانواده یک فعالیت پیچیده است که نیازمند مداخله ی فردی و تصمیم گیری مشترک است (کنگ 2003، آسائل 1998، اچ ال دیویس 197623، فیلیارترات و ریچی 241980 فادنس 1992، جنکینز1978، شارپ و مات 251956). نه تنها اعضای خانواده بر تصمیمات خرید یکدیگر تاثیر می گذارند بلکه به دفعات در تصمیم گیری مشترک مشارکت و مداخله می کنند ، در نتیجه شناسایی تاثیر هر عضو در مقوله ی سفر، برای بازاریابان مقصد و متخصصان گردشگری سر نخ های مهم در طراحی ابزارهای ارتقایی و تعیین کانال های توزیع مناسب برای محصولات ، و برنامه ریزی و توسعه ی طرح های گردشگری فراهم می کند(کنگ 2004).
نقش کودک در تصمیمات خرید به طور فزاینده ای به دو علت مهم برای متخصصان گردشگری مهم گشته است :
1. تغییرات اجتماعی و جمعیت شناختی در جوامع ، رشد تعداد کودکان و تشدید و تقویت نقش کودکان بر تاثیر تصمیمات.
2. افزایش سفرهای تعطیلاتی خانوادگی (نیکرسون و جروسکی 2001)
همانطور که ذکر شد از آن جا که والدین زمان زیادی را صرف شغل خود کرده و زمان کمتری را برای فرزندان دارند و در عین حال از درآمد قابل توجهی برای خرج کردن برخوردارند ، از تعطیلات به عنوان زمانی برای ارتباط مجدد به عنوان یک خانواده استفاده می کنند(گرام 2004، نیکرسون و جروسکی 2001). در نتیجه والدین به طور فعال کودکانشان را برای مشارکت در تصمیمات خرید تشویق می کنند به ویژه برای سفر و تفریحات (نیکرسون و جروسکی2001).
لیندستروم بحث می کند که تاثیر فرزندان بسیار وسیع تر از محصولاتی است که به خود آن ها تعلق دارد . از پرسشنامه ی فرزند برند 26او برآورد می شود که والدین خیلی بسیار زیاد نسبت به آنچه عموماً اعتقاد دارند توسط فرزندانشان تحت تاثیرند(گرام 2004).
ادبیات رفتار مصرف کننده (بلک ول و همکاران 272001، آسائل 281998، مورگان 291996) بیان کردند که مصرف کنندگان خانوادگی زمانیکه تصمیم خرید می گیرند در چهار مرحله در گیر می شوند:
1. بیان مسئله یا برانگیخته شدن نیاز
2. جستجوی اطلاعات
3. ارزیابی گزینه ها و جایگزین ها
4. تصمیم نهایی خرید (لین وو 200730 ، هنلن و همکاران31 2005 ).

اغلب مطالعات دریافتند که هر چه کلاس اجتماعی و سطح تحصیلات خانواده ، سن کودک بالاتر و اقتدار در تربیت کمتر باشد(کودک از آزادی عمل بیشتری برخوردار باشد و خانواده دموکراتیک تر باشد)،تاثیر کودک قابل ملاحظه تر است به ویژه مراحل اولیه ی تصمیم گیری، مراحلی مهم برای تاثیر مستقیم کودک در نظر گرفته شده است(گرام 2004). همانطور که فرزندان بزرگتر می شوند، توانایی و مهارت های تصمیم گیری پخته تری را بروز می دهند ، به دنبال اطلاعات در مورد جنبه های مهم محصولات /خدمات می گردند و اطلاعات خاص تر در ارزیابی محصولات استفاده می کنند. رودرجان32 1999، گرام2004). رودرجان مدعی است که هرچه فرزندان بزرگتر می شوند، به مصرف کنندگان با اطلاع تری تبدیل می شوند و اطلاعاتی را به کار می گیرند که برای ارزیابی جمع آوری کردند و پیشنهادهای محصولات را با هم مقایسه می کنند(گرام2004).
هاوارد و مادریگال33 (1990) بیان کردند که مطالعات گوناگون دریافتند تاثیر نسبی شوهر ، زن و فرزند احتمالاً بر اساس موارد زیر متفاوت است:
1. نوع تصمیم خرید
2. مرحله ی فرایند تصمیم گیری
3. ویژگی های خانواده(ونگ و همکاران2003)
احتمال تصمیمات مشترک ویژگی اصلی است که انتخاب های پیش از خرید خانواده را از افراد منفرد متمایز می کند . یک خانواده به طور نرمال اغلب زمانیکه انتخاب های فراغتی خانواده را انجام می دهند، به عنوان بخش تصمیم گیری عمل می کند.شواهد بسیاری نشان می دهند که فرزندان قدرت تاثیر قوی بر انتخاب های تعطیلات و سفر خانواده در مقایسه با طیف وسیع محصولات دیگر دارند(لین وو2007 ، جنکینز 1979، دارلی و لیم 341986، سوئین یارد و سیم 351987، دان199936، مینتل37 2003). تاثیر فرزندان هم جنبه های فعال و هم منفعل را پوشش می دهد(لین وو2007 ، منگل برگ199038). تاثیر می تواند مستقیم یا غیر مستقیم باشد . لیندستروم ذکر می کند که تاثیر غیر مستقیم کودکان نیز علاوه بر تاثیر مستقیم آن ها بسیار مهم است . حتی زمانیکه کودکان حضور ندارند نیز تاثیر گذارند. والدین تمایلی اساسی برای خوشحال کردن فرزندان دارند، پس اگر آن ها بدانند که فرزندانشان xرا ازy ترجیح می دهند، x را انتخاب می کنند(گرام 2004، گرام و هارتل2004و لیندستروم 2003). پس اتفاق نظری وجود دارد که کودکان حتماً تاثیر قابل ملاحظه ای در خرید های خانواده دارند.
جنکینز 1979گزارش داد که 35-20 درصد از والدین تاثیر فرزندشان را در مقوله ی تعطیلات در انتخاب زمان، مقصد ، اقامت و فعالیت ها، قوی دانسته اند.جنکینز1979، ونگ و همکاران 2003).
در زمینه ی گردشگری لذت و خوشایند فرزند انگیزه ای مهم برای والدین است و همانطور که ریان 39(1992) و جونز و جیموتی40(2002) ذکر کردند به معنی قدرت تاثیر مستقیم در فرایند های تصمیم گیری است(گرام 2004).
کوچکترین فرزندان با حضور صرفشان و نیاز ها و محدودیت های خاصشان به طور غیر مستقیم بر تصمیمات والدینشان تآثیر دارند به طوریکه تقاضا ها و و محدودیت های خاص آن ها نسبت به آن چه که خانواده می تواند یا نمی تواند انجام دهد موثر است (هارتل و گرام 2004).
تورنتون و همکاران می نویسند ، رضایت فرزندان به شدت توسط والدین اندازه گیری (رتبه بندی) می شود و اگر فرزندشان دوست نداشته باشد که از سایتی بازدید کند ، احتمال راضی بودن او کم است. . رایان 1992 نتیجه می گیرد ، فرزندان می توانند به عنوان کاتالیست هایی در ایجاد بازدید از یک جاذبه [یک مقصد تفریحی]در نظر گرفته شوند. این نشان می دهد که کودکان به طور غیر مستقیم قدرتمندند ، حتی اگر این قدرت کمتر از قدرت تصمیم مستقیم باشد(گرام 2004).تورنتون و همکاران (1997) می نویسند ، تصمیم گیری در زمینه ی تعطیلات یک فرایند پیچیده از مذاکره میان افراد با قدرت های نامساویِ تاثیر است (گرام 2004).

پس تحقیقات اخیر پذیرفته اند که کودکان هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم در تصمیم گیری خانواده مشارکت دارند(هارتل و گرام 2004) و بلیچفلد و همکاران41 (2010) و تحقیقات بسیاری از جمله کار 2005، گرام 2005 و 2007، بین تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم فرزندان در طول فرایند تصمیم گیری تمایز قائل شدند(بلیچفلد و همکاران 2010).
مطالعاتی که کودکان را و نقشی که از لحاظ تصمیم گیری تعطیلات بازی می کنند ، بررسی کرده اند، در کل نشان می دهند، که کودکان بخشی از فرایند های تصمیم گیری هستند . پس بر آن شدیم که در تحقیق پی رو ما نیز تاثیر فرزندان را در فرایند تصمیم گیری برای سفر های تفریحی بررسی کنیم ، زیرا این موضوع در زمینه ی گردشگری موضوعی نادیده گرفته شده ، در کشورمان است و نتایج حاصل از آن می تواند راهگشایی برای بازاریابان و برنامه ریزان گردشگری باشد تا از این منظر برای پیشرفت گردشگری و طرح های خود بهره برند.

گزاره های تحقیق
پرسش های اصلی و فرعی
پرسش اصلی:
* آیا فرزندان درشهر کرج بر فرایند تصمیم انتخاب مقصد تاثیر دارند؟
پرسش های فرعی:
* تاثیر فرزندان بیشتر مستقیم است یا غیر مستقیم ؟
* تاثیر فرزندان در کدامیک از مراحل چهارگانه ی تصمیم گیری بیشتر است؟
* کدام گروه سنی بیشترین تاثیر را اعمال می کند؟
* از میان فرزندان دختر و پسر کدامیک تاثیر گذارترند؟

فرضیه های تحقیق
1. فرزندان بر فرایند تصمیم گیری انتخاب مقصد تاثیر دارند.
2. در صورت وجود تاثیر ، بیشترین تآثیر فرزندان به صورت غیر مستقیم است.
3. در صورت وجود تاثیر ، مرحله ی اول تصمیم گیری در فرایند تصمیم گیری تاثیر پذیرترین مرحله می باشد.
4. در صورت وجود تاثیر ، فرزندان بزرگتر( گروه سنی 15 تا 18 ساله ها یعنی دبیرستانی ها) نسبت به فرزندان کوچکتر ( 12تا 14 ساله ها راهنمایی ها) تاثیر بیشتری بر فرایند تصمیم گیری دارند.
5. در صورت وجود تاثیر فرزندان دختر نسبت به فرزندان پسر تاثیر بیشتری بر فرایند تصمیم گیری دارند.
هدف های تحقیق یا نتایج مورد انتظار
هدف از این تحقیق پاسخ به این پرسش است که آیا فرزندان در فرایند تصمیم انتخاب مقصد تاثیر دارند یا خیر . اهداف دیگر این تحقیق شامل موارد زیر است :
* شناخت نوع تاثیر از نظر مستقیم یا غیر مستقیم بودن آن
* شناخت تاثیر پذیرترین مرحله در مراحل چهار گانه ی تصمیم گیری انتخاب مقصد
* شناخت موثرترین گروه سنی در مراحل فرایند تصمیم گیری انتخاب مقصد
* شناخت موثر ترین جنس در فرایند تصمیم گیری انتخاب مقصد

شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق
تاثیر: زمانیکه فردی به روشی عمل می کند به طوریکه رفتار دیگری را به روشی مطلوب تغییر دهد(مارتنسن 200842) تاثیر، شامل اقداماتی است که توسط یکی از اعضای خانواده باعث تفاوت در طول فرایند تصمیم گیری می شود. اکستروم 43مفهوم تاثیر را به عنوان تغییر در گرایشات فرد ، در نتیجه ی تعامل بین والدین و فرزندان تعریف می کنند کرونهوج 44(2002) تاثیر را به عنوان توانایی یک عضو خانواده برای دستیابی به نتیجه ای خاص با تاثیر بر احساسات و عقاید و رفتار والدین تعریف می کند. ( میکلسن و نورگارد 452007). در این مطالعه مفهوم تاثیر چنین تعریف می شود :
تلاش های فعال و منفعل فرزندان برای دستیابی به پذیرش والدین برای مشارکت در تصمیم گیری و گرفتن نتیجه ی مورد نظر .
دو نوع اصلی تاثیر تشخیص داده شده اند:
اول ، تاثیرمستقیم یا فعال که "به طور مستقیم بر اساس نیازهای شخص تصمیم گیرنده " است. ( بتی و تالپید 461994، روحانی 1390) در این نوع تاثیر فرزند از طریق استراتژی های تاثیر گوناگون تعامل می کند تا آن چه را که می خواهد بدست آورد(سواندیناتا 472011 ،میکلسن و نورگارد 2007).تاثیر مستقیم هم چنین به تصمیم گیری مشترک بر می گردد ( سواندیناتا 2011).

دوم ، تاثیر غیر مستقیم یا منفعل که " در آن تصمیم گیرنده نیازهای یک عضو دیگر خانواده را به طور غیر مستقیم مورد توجه قرار می دهد". بتی و تالپید 1994، روحانی 1390)در این نوع تاثیر والدین از آن چه که فرزند می خواهد آگاهند و تلاش می کنند بدون تعامل مستقیم با او، ازآن تبعیت کنند(سواندیناتا 2011 ،میکلسن و نورگارد 2007).

فرایند تصمیم گیری :اتفاق نظر کمی درتعداد مراحل فرایند تصمیم گیری وجود دارد، قبل از این که مدل لی و مارشال در سال 1998 به عنوان انتخاب نهایی شود، مدل سه مرحله ای دیویس و ریگواکس در سال 1974، چهار مرحله ای موشچیز و میشل 48در سال 1986 و فرایند نه مرحله ای وود ساید و متز49 در سال 1979 وجود داشت (لی و مارشال50 1998,).
در این مطالعه مدل چهار مرحله ای مورد استفاده قرار گرفته است.
چهار مرحله عبارتند از تشخیص مشکل، جستجو، ارزیابی گزینه ها و انتخاب نهایی. مرحله تشخیص مشکل وقتی است که عضو یا اعضای خانواده تشخیص می دهند که مشکلی وجود دارد و نیاز باید برطرف شود.(روحانی 1390).
سفر تفریحی : سفر تفریحی ، به مسافرت هایی اطلاق می شود که با هدفی ویژه برای گذراندن روزهای تعطیل انجام می شود و معمولاً در نقاط خاص برای گردش در مکان های خاص صورت می گیرند.(پارساییان و اعرابی1378 )
البته تعریف سفر تفریحی خانوادگی مورد نظر در مطالعه به شرح زیر است : سفری که خانواده به همراه فرزندان به قصد تفریح و خوشگذرانی (و نه زیارت و بازدید از اقوام) به هنگام تعطیلات انجام می دهند و حداقل 24 ساعت را در آن مقصد می گذرانند، اطلاق می شود.
انتخاب مقصد : انتخاب مکانی برای گذران سفر
گردشگری داخلی: ساکنان یک کشور که فقط داخل آن کشور مسافرت می کنند(داس ویل , اعرابی و ایزدی 1378)
گروه سنی مورد نظر : نوجوانان زیر 18 سال بوده ومقایسه میان فرزندان خانواده که در دوره های راهنمایی و دبیرستان تحصیل می کنند ، است.
روش انجام پژوهش
تحقیقات علمی بر اساس اهداف آن به سه دسته بنیادی، کاربردی و توسعه ای تقسیم می شوند. بر این اساس با توجه به اینکه هدف این پژوهش شناخت تاثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏گیری انتخاب مقصد سفرهای تفریحی داخلی است، در دسته بندی تحقیقات بر حسب هدف تحقیق حاضر جزو مطالعات کاربردی محسوب می شود. از جهت روش گردآوری داده هاتلفیقی از مطالعات کتابخانه ای و مطالعات پیمایشی و از نظر شیوه تحلیل داده ها جزو مطالعات توصیفی و از نظر مدت زمان انجام تحقیق، پژوهش حاضر جزو مطالعات مقطعی محسوب می شود که داده های مورد نیاز در یک بازه زمانی محدود گردآوری شده است.
3-3. محدوده مکانی و زمانی تحقیق
محدوده مکانی تحقیق، شهر کرج و به طور مشخص در منطقه ی یک این شهر و منطقه ی عظیمیه در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان دخترانه و پسرانه غیر دولتی می باشد که به همین منظورمجتمع آموزشی ملاصدرا انتخاب شد که دارای این مقاطع بوده و هم دارای مجتمع دخترانه و هم دارای مجتمع پسرانه می باشد. محدوده زمانی تحقیق از اوایل اردیبهشت ماه تا اواسط اردیبهشت ماه1392 قبل از امتحانات پایانی مدارس می باشد که داده های مورد نیاز برای انجام این تحقیق در این بازه زمانی گردآوری شد.به همین منظور در بازه زمانی مورد نظر پرسشنامه ها در مدارس پخش شده و از دانش آموزان خواسته شد که آن ها را به والدین خود برای پاسخگویی تحویل داده و پس از پر کردن آن ها ، پرسشنامه ها را بازگردانند.
جامعه آماری پژوهش
با توجه به آنکه جمع آوری اطلاعات صحیح، متضمن صحت و دقت نتایج می باشد لذا تعریف دقیق و درست جامعه آماری و محدوده آن جهت گردآوری داده ها از اهمیت خاصی برخوردار است.
در پژوهش حاضر جامعه آماری شامل کلیه خانواده های دارای فرزند بین 12 تا 18سال ساکن شهر کرج و منطقه ی عظیمیه هستند.
روش نمونه گیری و حجم نمونه
معمولا در غالب پژوهش ها با توجه به اینکه جمع آوری داده ها از طریق بررسی کل جوامع آماری به دلیل محدودیت های خاص از جمله حجم و وسعت جغرافیایی زیاد، پرهزینه بودن، وقت گیر بودن، عدم دسترسی به کل جامعه و … میسر نمی باشد لذا محققان با انتخاب بخشی از جامعه آماری به عنوان نمونه اقدام به گردآوری اطلاعات نموده و نتایج به دست آمده از نمونه را به جامعه مورد مطالعه تعمیم می دهند و در این راه از روشهای نمونه گیری مختلف، متناسب با شرایط و موضوع تحقیق استفاده می کنند.
در این پژوهش با توجه به آنکه امکان تهیه لیست خانواده های دارای فرزند 12 تا 18 سال وجود نداشت، لذا چارچوب نمونه گیری به صورت کلیه خانواده های ساکن شهر کرج و دارای دانش آموز راهنمایی یا دبیرستانی تعریف شد. سپس برای انتخاب واحدهای نمونه تصمیم گرفته شد تا از طریق مدارس اقدام صورت گیرد. با این استراتژی واحدهای نمونه از داخل جامعه آماری انتخاب شدند و سپس یکی از والدین دانش آموزان به عنوان عنصر نمونه گیری انتخاب شدند.
با این توضیحات می توان گفت که در این پژوهش با توجه به محدودیت های موجود در دسترسی به کل جامعه آماری از تکنیک نمونه گیری در جامعه ی در دسترس و به صورت نمونه گیری اتفاقی استفاده شد. با این توضیحات می توان گفت که خاصیت اتفاقی بودن انتخاب افراد نمونه نه از طریق انتخاب اتفاقی خانواده ها بلکه بر اساس خاصیت انتخاب اتفاقی دانش آموزان صورت گرفته است. است.
برای تعیین حداقل حجم نمونه از رابطه تعیین حجم نمونه برای صفات کیفی یعنی رابطه

استفاده شد که در آن p پارامتر نسبت خانواده هایی است که پیشنهاد دهنده اصلی سفر آنها را فرزندانشان تشکیل می دهند و با توجه به نامعلوم بودن آن، برای اینکه حجم نمونه حداکثر شود مقدار آن را برابر 0.5p= در نظر می گیرند. در رابطه بالا ، حداکثر خطای نوع اول است که مقدار آن برابر با 05/0 است و Z1-α/2 مقدار متناظر سطح معنی داری 925/0 در جدول توزیع احتمال نرمال است که برابر 96/1 است و d= ، خطای مطلق برآورد برابر 08/0 است. بنابراین با در نظر گرفتن مقادیر فوق و جایگذاری آن در رابطه به صورت زیر

حداقل حجم نمونه لازم برابر 150 نفر بدست آمد و در این تحقیق تعداد نمونه ها با 20 درصد افزایش برابر 180 نفر در نظر گرفته شد.

روش گردآوری داده ها
روش جمع آوری داده ها در هر تحقیق بایستی به گونه ای باشد که بتواند اطلاعات دقیق و مورد نیاز محقق را فراهم کند. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از روش های زیر استفاده شد.

مطالعه کتابخانه ای
به منظور مروری بر پیشینه پژوهش و تدوین چارچوب نظری و مفاهیم اساسی موضوع این پژوهش یافته های سایر مطالعات و تحقیقات از طریق گردآوری کتابها، نشریات، مقاله ها و همچنین کلیه مطالب موجود در شبکه اینترنت در رابطه با موضوع این پژوهش جمع آوری و بررسی شدند که نتایج بدست آمده در فصل دو ارایه شد.
مطالعه پیمایشی
در روش پیمایشی از ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده شد. بدین منظور از پرسش نامه ای محقق ساخته بر اساس مدل مفهومی متشکل از سوال های بسته و باز استفاده شد. در جدول زیر سوالات مطرح شده در پرسشنامه برای اندازه گیری هر دسته از متغیرها ارایه شده است.

جدول شماره 3- 1: دسته بندی سوالات مطرح شده در پرسشنامه
تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم فرزندان بر فرایند تصمیم گیری
بیان مسئله یا احساس نیاز به سفر
جستجوی اطلاعات مقصد
ارزیابی جایگزین ها
( گزینه ها)
انتخاب نهایی مقصد
ویژگیهای مورد نظر برای انتخاب مقصد
* وجود امکانات تفریحی برای فرزندان
* وجود مکان هایی برای سرگرم شدن فرزندان
* بودن با افرادی که فرزندان از همراهی با آن ها لذت می برند
* شنیده های فرزندان در مورد مناسب بودن مقصد برای تفریح
* احساس مناسب بودن مقصد برای فرزندان
انگیزه ها انتخاب مقصد
* با هم بودن بیشتر خانواده
* دوری از استرس
* تفریح خانواده
* رضایت خانواده
* ارتباط بیشتر با خانواده
* آموزش و تربیت فرزندان
* رضایت فرزندان
* خواست پدر، مادر یا فرزندان
* فعالیت های تعاملی
ویژگی های والدین
شغل پدر، شغل مادر
تحصیلات پدر، تحصیلات مادر
تعداد فرزندان

ویژگیهای فرزندان
جنسیت (دختر، پسر )
سن (12 تا 14 سال) و (15 تا 18 سال)

اعتبار سنجی ابزار
بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری (پرسشنامه) نمی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت. برای بررسی اعتبار ابزار باید روایی و پایایی آن مورد ارزیابی قرار گیرد. مفهوم روایی به این سوال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد. در طی دو مرحله، روایی صوری پرسشنامه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت و در نهایت پرسشنامه نهایی تایید شد.
علاوه بر روایی، پایایی پرسشنامه نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.
پایایی ابزار، که از آن به اعتبار، دقت و اعتماد پذیری تعبیر می شود، عبارت است از اینکه اگر وسیله اندازه گیری در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود. (خاکی، 1379) با توجه به آنکه سوالات پرسشنامه برای سنجش واقعیت موجود طراحی شده و واقعیتها برای هر خانواده ثابت و غیر قابل تغییرند لذا پایایی پرسشنامه مورد تایید قرار می گیرد.

روش تحلیل داده ها
در این مطالعه پس از گردآوری پرسشنامه ها، پرسشها کدگذاری و داده ها وارد نرم افزار آماری SPSS15 شدند. با ورود داده ها، نخست داده ها به منظور بررسی هرگونه خطا در درج اطلاعات مورد بررسی قرار گرفته و سپس خروجی های گرفته شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در تحقیق حاضر تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از فنون و روشهای آمار توصیفی و نیز استفاده از روشهای آمار استنباطی انجام شد.
برای تحلیل داده های این بخش، از روش های معمول در آمار توصیفی نظیر تهیه جداول فراوانی، رسم نمودارهای مختلف، محاسبه شاخص های آماری و همچنین از روش های آمار استنباطی نظیر آزمون های تی استیودنت و کا-اسکوئر استفاده شد.
در بررسی های تحلیلی، قبل از انجام آزمون فرضیه ها، سطح آزمون (حداکثر خطای نوع اول قابل قبول α )را از قبل تعیین می کنند و سپس خروجی های بدست آمده را با آن مقایسه می کنند. در این پژوهش، همانند اکثر تحقیقات، سطح آزمون برابر مقدار 05/0=α در نظر گرفته شد. برای بررسی تحلیلی نیاز به طرح فرضیه آماری و آزمودن آن می باشد. فرضیه به صورت فرض صفر و فرض مقابل بیان می شود و بر اساس شواهد بدست آمده از پژوهش، نتیجه آزمون منجر به قبول یا رد فرض صفر آماری می شود. برای پذیرش یا رد فرض صفر آماری از دو معیار سطح معنا داری آزمون و یا مقایسه آماره آزمون با مقدار مربوط آن از روی جدول توزیع احتمالی آماره می توان استفاده نمود. در استفاده از سطح معناداری آزمون، در صورتی که مقدار آن کمتر از سطح آزمون مقدار( 05/0=α ) باشد فرض صفر رد می شود در غیر این صورت دلایل کافی برای رد فرض صفر وجود نداشته و فرض صفر مورد تایید قرار می گیرد.
فهرست منابع
منابع فارسی

* استونر ، جیمز. ای اف . فری من ، آر .ادوارد . گیلبرت ، دانیل آر1978. ترجمه : پارسائیان ، علی و اعرابی ، سید علی . مدیریت . 1379.
* بابومیان آلنوش ، پایان نامه ی کارشناسی ارشد . رابطه ی تاثیر همراهی کودک با والدین در الگو و میزان خرید از فروشگاه های زنجیره ای شهروند. دانشگاه علامه طباطبایی ؛ دانشکده مدیریت و حسابداری. 1379
* داس ویل . مدیریت جهانگردی . مبانی و راهبردها و آثار ترجمه اعرابی محمد ، ایزدی داوود چاپ سوم1378
* خاکی. غلامرضا.روش تحقیق در مدیریت . تهران دانشگاه آزاد اسلامی ، مرکز انتشارات علمی بازتاب 1379
* چاک ، وای گی . ترجه پارسائیان و اعرابی . جهانگردی در چشم انداز جامع.1378
* دهقان نیری ، حسام الدین . پایان نامه کارشناسی ارشد . تحقیق سنجش میزان تاثیر عوامل شناخته شده نفوذ نسبی کودکان بر تصمیم گیری خرید خانواده با استفاده از مدل مفهومی ویلیامز . دانشگاه فردوسی مشهد ؛ دانشکده علوم اداری و اقتصاد . hawzeh.net1389
* روستا، احمد . ونوس ، داور . ابراهیمی ، عبدالحمید. مدیریت بازاریابی 1385
* رئیس روحانی ، فرشته. تاثیر اعضای خانواده در فرایند تصمیم گیری خرید (مطالعه موردی: نقش اعضای خانواده در فرایند تصمیم گیری خرید مسکن). Banik.ir (1391)
* نادری. عزت الله . سیف نراقی . مریم . روش تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی . دفتر تحقیقات و انتشارات بدر 1370

منابع انگلیسی :

* Ali, Akhter & Batra , D.K. Children influence on parents buying decisions in Delhi (India). European Journal of Business and Management. Vol 3, 2011
* Birchler, Kathrin Mirjam. A Vacation Within a Vacation: An Examination of
How Child Participation in Day Programs During Family Vacations Influences Parental Satisfaction With The Vacation. For fulfillment of the requirements for the Master of Science in Education. Illinois University, 2012
* Blichfeldt, Bodil Stilling& Pedersen , Bettina& Johansen Anders & Hansen , Line . Tween Tourists: Children and Decision-Making. Journal of Tourism Consumption and Practice .Volume 2 . 2010
* Blichfeldt, Bodil Stilling. Why do some Tourists choose to spend their Vacation Close to home. University of Southern Denmark, , 2004
* Bronner, Fred &De Hoog , Robert . Agreement and disagreement in family vacation decision-making.journal of tourism management . 2007
* Currie Russell and Wesley, Franz and Sutherland, Paul. Going where the Joneses go:understanding how othersinfluence travel decision-making. International Journal of Culture,Tourism and Hospitality ResearchVol. 2, 2008
* Darly, William & Lim, Jeen-Su. Family decision making in leisure – time activities : an Exploratory Investigation of the Impact of Locus of Control, Child Age Influence Factor and Parental Type on perceived child influence. Advances in Consumer Research Volume 13,1988.
* Davis , Harry. L.Decision making within the household . The Journal of Consumer Research, Vol. 2,1976
* Decrop , Alain: Vacation decision making, university of Namur, Belgium . book.2006
* Flurry, Laura . Children's influence in family decision-making: Examining the impact of the changing American family. Journal of business research 2006
* Foxman , Ellen & Tansuhaj , Patriya. Adolescents` and mothers perceptions of relative influence in family purchase decision : patterns of agreement and disagreement. Advances in Consumer Research Volume 15, 1988
* Gacho segunmpun, Reynaldo & Abuzahari , Joanna soraya & Jamaluddin,Mohd.Mozamer.Tourism among families in northern peninsular Malaysia.Journal of Asia- Pacific social science review .2008
* Gram,Anne. "If we're not going to Italy, I'm not coming". Children as co-decision-makers in the family – the case of family holidays. Institute for history, international and social studies.Aalborg University. 2004
* Hall, John , Shaw, Mike , Johnson, Melissa & Oppenheim, Peter . Influence of children on family consumer decision making . European Advances in Consumer Research Volume 2. 1995
* Hanlan Jannet & Fuller, Don &. Wilde , Simon J. The travel destination decision process and the relevance of segmentation studies to the marketing of regional tourism, destinations in an Australian context . School of Commerce and Management , ePublications@SCU 2005
* Hartl, Anne & Gram, Malene. Holiday Pictures, Picturing Holidays .German Children's Holiday Desires. Aalborg University .Fibigerstræde 2 9220 Aalborg East Denmark. 2004
* Hung, Kam.Developing an alternative model fofr travel decision making . For fulfillment of the requirements for the degree of DOCTOR OF PHILOSOPHY. Recreation, Park and Tourism Sciences. Texas A&M University.2008

* Huybers, Twan. Destination choice modelling – To label or not to label?
presented at the conference 'Tourism Modelling and Competitiveness: Implications for Policy and Strategic Planning',October/November 2003
* Jenkins, Roger. L. The influence of children in family decision – making . parents perception. Consumer Research Volume 6. 1979.
* Kang, Soo K & Hsu ,Cathy H.C. & Wolfe, Kara . Family traveler segmentation by vacation decision making pattern Journal of Hospitality & Tourism Research; volume 27.2003
* Kang, Soo & Hsu , H.C ,Cathy. Segmenting Travel Information Center Visitors by Vacation Decision Making . 2005
* Kaur, Pavleen & Singh ,Roghbir . Children in family purchasing decision making in India and the west. Academy of Marketing Science Review . No. 8.2006
* Koppelman , Frank. Destination choice behavior for non – grocery shopping trips,Transportationresearch record.NO 673. 1978
* Kozak,Metin, Holiday taking decisions – The role of spouses. School of Tourism and Hospitality Management, Mugla University, 48170 Mugla, Turkey. Journal of tourism management 2010
* Lin wu ,Kai, Family Leisure Decision Making: Which Museums to Visit? School of Management, University of Surrey, UK,2007
* Mangleburg ,Tamara F. Children influence in purchase decisions: a review and critique . Advances in Consumer Research Volume 17. 1990
* Martensen , Anne & Gronholdt, Lars. Children's influence on family decision making. Innovative Marketing, Volume 4, 2008
* McCathy, Joan. Family decision making and sex role attitudes in the context of selection of vacation destination. Presented in Partial Fulfilment of the Requirements for the Degree of Master of Science in Administration at Concordia UniversityMontreal, Quebec, Canada. 1998
* McNeal, james, From Savers to Spenders: How Children Became a Consumer Market.Excerpted from Children As Consumers: Insights and Implications by James U. McNeal. Posted with permission of Lexington Books.1987

* Mikkelsen , Miguel Romero & Nørgaard , Maria Kümpel. Children's Influence on Family Decision-Making in Food Buying and Consumption. Research on Customer Relations in the Food Sector. 2007
* Minciu, Rodica & Moisa, Claudia Olimmpia. Fundamental aspects regarding youth and their decisions to practice tourism . Annales Universitatis Apulensis Series Oeconomica, 2009
* Mottiar, Ziene & Quinn , deidre. Couple Dynamic in Household Tourism Decision Making: Women as the Gatekeepers? Dublin Institute of Technology School of Hospitality Management and Tourism . Journal ofVacation Marketing, vol. 10. 2004
* Nickerson, Norma &Jurowsky , Claudia . The influence of children on vacation travel patterns. Jurnal of vacation marketing .volume 7 .2001.

* Ogden, Denise T, Ogden, James R & Ramzy, Omar . Perceptions of Children's Influence on Purchase Decisions A Comparison between the U.S. and Egypt. 2010

* . Palan, Ka. M & WILKES, Robert. Adolescent-Parent Interaction in Family Decision Making. Journal of consumer research.• Vol. 24 • 1997
* Peercy, Margaret Amelia. An exploratory study on the effects of the year round school calendar has on the family vacation. Thesis for faculty of the VirginiaPolytechnic Institute and State University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Masters of ScienceIn Hospitality and Tourism Management. 2007
* Ramzy, Omar . Ogden, Denise T . Ogden James R. and Zakaria ,Mohamed Yehia . Perceptions of Children's Influence on Purchase Decisions Empirical Investigation for the U.S. and Egyptian Families. World Journal of Management Vol. 4. 2012
* Robin, Christian. The Influence of Children on Vacation Attraction Choice. Master of Arts. University of Manitoba. Winnipeg.2010
* Robinson, Peter. Holiday decision making : The family perspective . tourism insight . Tourism insight 2008.
* Rodder john, Deborah. Consumer Socialization of Children: A retrospective look at 25 years of research. Journal of consumer research 1999.
* Schlich , Simma and Axhausen , KW . Destination choice modelling for different leisure activities. Destination choice of leisure trips.2002
* Schor, Juliet . B. The commodification of childhood : tales from the advertising front lines.the hedgehog review . 2003
* Smallman,clive &Moore,Kevin. Process studies of tourist decision making: the riches beyond variance studies.Lincoln university. 2008

* Suwandinata, Hanny. Children‟s Influence on the Family Decision-Making Process in Food Buying and Consumption An Empirical Study of Children‟s Influence in Jakarta-Indonesia . Inaugural Dissertation for the doctoral degree.2011
* Szybillo, George & Sosanie, Arlene. Family decision making: husband , wife and children. Advances in Consumer Research Volume 04. 1977.
* Thornton , Paul. Tourist group holiday decision making and behaviour : The influence of children. Tourism management .1997.
* Wang, Dongyi, Adolescents' Perception of Their Influence in Family Decision Makingin China. University of Nothigham . 2006
* Wang , Kuo-Ching & Hsieh, An-Tien& Yeh, Yi-Chun& Tsai, Chien-Wen. Who is the decision-maker: the parents or the child in groupp ackage tours?Journal of Tourism management volume 25. 2004.
* Wante, Torgeir. Winchester, Tiffany. Family holiday decision making: the knowledge and influence of adolescent children and parents more. ANZMACconference,2011

1 Minciu, Moisa
2 Currie, Wesley, Sutherland
3 Koppelman
4 Jenkins
5 Hartle, Gram
6 Thornton et al
7 Mc Neal
8 Robin
9 Wang et l
10 Holman, epperson
11 Foxman
12 Nickerson , Jurowsky
13 Kang
14 Assael
15 Fodness
16 Holiday making
17 Mottiar , Quinn
18 Lin wu
19Travel Industry Association of America
20 Martensen , Granholdt
21 Wang et al
22 Ahuja et al
23 H.L.Davis
24 Filliartrat , Ritchie
25 Sharp, Matt
26 Brand child
27 Blackwel et al
28 Assael
29Morgan
30Lin wu
31Hanlen et al
32 Rodder John
33Haward , Madrigal
34 Darley, Lim
35Swinyard, Sim
36Don
37Mintle
38 Mangleburg
39Ryan
40Jones ,Jimoty
41 Blichfeldt et al
42 Martensen
43Exterom
44Kronhoj
45Mikkelsen , Nogard
46 Beaty , Talpade
47 Suwandintana
48 Mochis , Mishel
49Woodside, Metz
50Lee, Marshal
—————

————————————————————

—————

————————————————————


تعداد صفحات : 40 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود