پروپوزال مدیریت رشتهMBA
بررسی و تحلیل تاثیر سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات() بر بهره وری سازمانی
مقدمه
با نگاهی به موقعیت فعلی کشورهای پیشرفته مشخص می شود که فناوری اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات در پیشرفت وتوسعه همه جانبه آنان دخالت داشته است. بهبود بهره وری یکی از اهدافی است که سازمان ها همزمان با توسعه سرمایه گذاری در فناروی دنبال می کنند. اما رشد کند آمارهای بهره وری باعث بروز برخی نگرانی ها و مطرح شدن پارادوکس بهره وری فناوری اطلاعات شده است به طوریکه برخی صاحب نظران بهره ور بودن فناوری اطلاعات را مورد تردید قرار داده اند. لذا این پژوهش به بررسی تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم فناوری اطلاعات بر بهره وری سازمان ها و ادارات می پردازد.
این پژوهش به بررسی و تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات(IT) با بهره وری سازمانی می پردازد. در این فصل ابتدا موضوع پژوهش به طور مختصر تشریح و سپس اهداف، ضرورت پژوهش و کاربرد نتایج پژوهش توضیح داده می شود. در ادامه فرضیه ها و متغیرهای پژوهش در رابطه با اهداف پژوهش بیان و سپس جامعه آماری، روش انجام پژوهش و نحوه گردآوری داده ها تشریح می گردد. در پایان فصل نیز تعاریف عملیاتی مورد استفاده در پژوهش ارائه خواهد شد.
شرح و بیان مساله پژوهش
در دنیای امروز، افراد به دنبال انجام کار بیشتر با استفاده از کمترین امکانات موجود هستند. سازمان ها نیز در تلاشند تا بالاترین کیفیت را با حداقل قیمت ارائه دهند. این باعث ارزش آفرینی برای مشتری و ایجاد حس رقابت بین شرکتها می گردد. سازمان ها برای رقابت باید کارایی و بهره وری خود را افزایش دهند و این موضوع باید در زمان برررسی بودجه فناوری اطلاعات مد نظر قرار گیرد (اسمیت1، 2008).
بسیاری از سازمان ها برای رقابت به فناوری اطلاعات روی آورده اند تا از این طریق محصولات و خدمات با ارزش تری را با قیمت کمتر ارائه دهند. این امر در نهایت سودآوری بیشتر شرکت را در پی دارد. برین جولسن و برون2 (2005) دریافتند که فناوری اطلاعات ظرفیتی را برای رشد بهره وری فراهم می نماید اما این خود متلزم ایجاد تغییراتی در فرایندهای کاری ایجاد است. همچنین تغییرات و انقلاب در فرایندهای کاری برای بهره گیری از مزایای فناوری ضرورت دارد.
فناوری اطلاعات، بسیاری از سازمان ها را قادر ساخته است تا ساختار سازمانیشان را متحول سازند. تیم های از افراد با مهارت های کاری و فناوری های اطلاعاتی مختلف با یکدیگر کار می کنند تا سازمان به اهدافش نائل شود. این سازمان ها، فناوری اطلاعات را به منظور تفویض اختیار به سطوح پایین تر و تصمیم گیری غیر متمرکز به کار می گیرند. مطالعات نشان می دهد که تغییر قابل توجه در فناوری اطلاعات به سازمان اجازه می دهد تا علی رغم در دست داشتن قدرت یک مجموعه بزرگ، استقلال بین بخش ها را نیز حفظ نماید (اسمیت، 2008). با این وجود انتظارات مربوط به سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات همیشه محقق نشده است. این موضوع پژوهشگران بسیاری را بر آن داشته است تا تاثیرات فناوری اطلاعات بر بهره وری را مورد مطالعه قرار دهند (کودیبا3، 2004؛ برین جولسن و برون، 2005؛ اسمیت، 2008؛ کامرانی و فیضی، 1387؛ فاریابی و تجویدی، 1390). مطالعات اخیر نشان می دهد که سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات، تاثیرات اندکی بر بهره وری داشته و در برخی موارد حتی هیچ تاثیری نداشته است. علاوه بر این محققان یافته اند که بروز تاثیرات فناوری اطلاعات مستلزم صرف زمان است و در کوتاه مدت مشخص نمی شود (ددریک و همکاران، 2003).
فناوری اطلاعات می تواند به عنوان یک ابزار در سازمان در نظر گرفته شود. کلید استفاده بهینه از یک ابزار، استفاده مناسب و صحیح از آن است. زمانی که فناوری اطلاعات به شکل مناسبی مورد استفاده قرار گیرد، می تواند فرایندهای کاری و تصمیم گیری غیر متمرکز را بهبود بخشد و زمانی که سازمانها فناوری اطلاعات را در جهت بهبود فرایندهای کاری و عدم تمرکز در تصمیم گیری به کارگیرند، افزایش بهره وری سازمان را مشاهده خواهند کرد (اسمیت 2008). لذا این پژوهش سعی دارد تا با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از طریق، به بررسی تاثیرات مستقیم فناوری اطلاعات بر بهره وری و نیز تاثیرات غیر مستقیم آن از طریق بهبود فرآیندهای کاری و تمرکز زدایی از فرایند تصمیم گیری بپردازد.
اهمیت و ارزش پژوهش
با نگاهی به موقعیت فعلی کشورهای پیشرفته مشخص می شود که فناوری اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات در پیشرفت وتوسعه همه جانبه آنان دخالت داشته است. از سویی دیگر، با توجه به ارتباط مستقیم و تنگاتنگ موجود میان توسعه و بهره وری می توان به روشنی اهمیت اطلاعات و فناوری اطلاعات را در مباحث حوزه بهره وری جستجو نمود. با بهبود بهره وری شاغلان، به دستمزد بیشتر و شرایط کاری مناسب تری دست خواهند یافت و درعین حال، فرصت های شغلی بیشتری تولید خواهد شد. بهره وری بالاتر، از یک سو موجب افزایش کیفیت کالاها و در عین حال کاهش قیمت ها شده، و از سوی دیگر، سود سهامداران را افزایش می دهد. در اختیار داشتن اطلاعات جامع و استفاده از فناوری اطلاعات در زمان مناسب می تواند ضمن امکان افزایش خلاقیت و فناوری، مانع از اتلاف منابع و دوباره کاریهای غیر ضروری و نا خواسته و باﻻتر از همه تصمیم گیریهای بی ثمرمی گردد. به گونه ای که این تصمیمات نقش گسترده ای در زندگی آدمی دارد( ادیر4، 2007؛ آیزنک5، 2005، 2007). و مبنای بسیاری از این تصمیمات، رفتار خودِ ماست( نیس بت و ویلسون6، 1997؛ به نقل از عبدالهی، 1384). بنابراین لازم است که هر کسی مهارت های تصمیم گیری را برای رویارویی با مسائل مختلف در جهان امروز بداند( آدیر، 2007؛ گورکری7، 2005).
در عصر حاضر مسائلی مطرح است که دیگر با راهکارهای گذشته حل شدنی نیستند. ویژگی عمده مسائل امروزی در بزرگی و وسعت مقدار داده ها و اطلاعاتی است که باید جمع آوری، نگهداری، تولید، پردازش، بازیابی و تحلیل شوند. این ویژگی که مولد بخش اعظم پیچیدگی های سازمانی است، حرکت به سوی توسعه فناروی نوینی به نام فناروی اطلاعات را موجب می شود که به کمک آن کار با داده ها و اطلاعات فراوان تسهیل شود(ابزری و اعتباریان، 1386). با وجود عمر نسبتاً کوتاه فناوری اطلاعات و رشد و گسترش سریع آن، تعاریف و برداشت های متفاوتی از آن ارائه شده است که با نگاهی دقیق و عمیق، ناسازگاری هایی نیز بین آنها مشاهده می شود(دف8، 2006). فناوری اطلاعات به فناوری های چند رسانه ای از جمله رایانه، نرم افزار، اینترنت، تلفن، وبلاگ، ماهواره و… اشاره دارد(هیسمان اوغلو9، 2011). فناوری اطلاعات به طور خلاصه ترکیبی از تجهیزات ارتباطی و رایانه می باشد( دیکا هامیتی10، 2011). در واقع فناروی اطلاعات پدیده ای است که از بکار گیری وسیع سیستم های کامپیوتری در سازمان ها و جامعه و تحول ناشی از به کار گیری ان به وجود امده است( موحدی و همکاران، 1390). این فناوری حدود دو دهه قبل پا به عرصه میدان های علمی و صنعتی گذشته و امروز به عنوان یک تخصص بین رشته ای با تلفیق علوم رایانه ای، ریاضیات اطلاع رسانی، مخابرات و دانش مدیریت در فهرست فناوری های نوین جهانی قرار گرفته است(رحمانی، 1388).
فناوری اطلاعات و ارتباطات شاخه ای از فناوری است که با استفاده از سخت افزار، نرم افزار، شبکه افزار، فعالیت بر داده ها و پردازش آن ها را در زمینه های دستیابی، ذخیره سازی، تبادل و کنترل را امکان پذیر می سازد (فتحیان، 1385). سازمان ها جهت نیل به اهداف خود نیازمند استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند. این فناوری به مدیران امکان می دهد با پردازش سریع اطلاعات، امکان کنترل و هماهنگی ساختارهای پیچیده تر را داشته باشند و عملکرد سازمان با انجام و بازخورد سریع صورت پذیرد (علاقه بند، 1384).
در عرصه های اقتصادی فناوری اطلاعات تغییرات اساسی درنحوه مدیریت، فعالیتهای تجاری، نحوه رقابت ان ها در بازارهای خارجی و داخلی ایجاد نموده است و به مدیران بنگاههای تجاری امکان می دهد تا از مقررات اقتصادی و مالیاتی، تکنولوژی تولید کاﻻ، ویژگیهای مواد خام، شرایط استانداردها، جدولهای زمانبندی تشریفات کنترل وتحویل کاﻻ، نوسانات بازار، رقبا و… در کمترین زمان بهره مند گرددند و با مطالعه و انتخاب معقول ترین راهکار، درصرف منابع اقتصادی، طبیعی و ذخایر انرژی به نتایج مطلوب تری دست یابند. با استفاده از فناوری اطلاعات بنگاههای تجاری می توانند به راحتی با تامین کنندگان مواد اولیه ونیز با مصرف کنندگان در هر نقطه جهان ارتباط برقرارنمایند. فناوری اطلاعات بافراهم اوردن امکان دستیابی به اطلاعات دقیق وسریع از نیازها و سلایق مشتریان، پیش بینی وضعیت آینده وتصمیم گیری درمورد نوع تولیدات را راحتتر می سازد.
در مجموع تمامی این مباحث گویای اهمیت فناوری اطلاعات در ارتقای بهره وری سازمان است. اما از سوی دیگر مطالعات مختلف نشان می دهد که فناوری اطلاعات تاثیر مستقیمی بر بهره وری نداشته و افزایش بهره وری ناشی از فناوری اطلاعات مستلزم فراهم آوردن برخی زیرساخت و شرایط است. این موضوع موجبات نگرانی بسیاری از مدیران را در رابطه سرمایه گذاری های سنگین در زمینه فناوری اطلاعات به منظور ارتقا بهره وری فراهم آورده است. لذا این پژوهش سعی دارد نقش فناوری اطلاعات در بهبود فرایندهای کاری و تمرکز زدایی در فرایند تصمیم و به دنبال آن افزایش بهره وری سازمان را بررسی نماید.
اهداف پژوهش
اصولاً هر کار پژوهشی به دنبال یک هدف کلی است که رسالت اصلی پژوهش بوده و دستیابی به آن هدف مستلزم انجام فرایندهای علمی، برنامه ریزی منظم و تحقق اهداف پژوهشی است. مهم ترین هدفی که این پژوهش در صدد دستیابی به آن است بررسی تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم فناوری اطلاعات بر بهره وری است. لذا بر مبنای این هدف کلی می توان اهداف پژوهش حاضر به صورت زیر تدوین نمود:
1. تحلیل تاثیرات مستقیم فناوری اطلاعات بر بهره وری سازمان
2. تحلیل تاثیرات غیر مستقیم فناوری اطلاعات با در نظر گرفتن نقش میانجی بهبود فرآیندهای کاری
3. تحلیل تاثیرات غیر مستقیم فناوری اطلاعات با در نظر گرفتن نقش میانجی ایجاد عدم تمرکز در فرایند تصمیم گیری
فرضیه های پژوهش
بر مبنای اهداف پژوهش، فرضیه های پژوهش حاضر به شرح زیر تدوین میگردد:
1) فناوری اطلاعات، بهره وری سازمان را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد.
2) بهبود فرایندهای کاری، میانجیگر تاثیرات فناوری اطلاعات بر بهره وری است.
3) عدم تمرکز در تصمیم گیری، میانجیگر تاثیرات فناوری اطلاعات بر بهره وری است.
روششناسی پژوهش
روش هر پژوهش نقش اساسی در تعیین روایی پژوهش و ارزش نهایی آن دارد. در پژوهش های که مبتنی بر آمار و ارقام می باشد مهم ترین وظیفه پژوهشگر علاوه بر روش پژوهش دقت در جمع آوری اطلاعات گرداوری شده می باشد. این تحقیق از لحاظ روش، توصیفی – پیمایشی و به دلیل اینکه محقق در صدد تعیین رابطه از طریق همبستگی است، از نوع تحلیلی می باشد، زیرا محقق رابطه بین ابعاد؛ بارش مغزی و موفقیت و خلاقیت دانش اموزان را مورد بررسی قرار داده است و سعی در اندازه گیری این همبستگی دارد. همچنین در پژوهش هایی که مبتنی بر آمار و ارقام می باشد مهم ترین وظیفه پژوهشگر علاوه بر روش پژوهش دقت در جمع آوری اطلاعات گردآوری شده می باشد. بنابراین در پژوهش حاضر سعی شده تا این نکته اساسی رعایت شود. در نهایت می توان بیان نمودکه؛ روش تحقیق حاضر از نوع کاربردی و از نظر زمانی تک مقطعی است و ماهیت روش تحقیق مورد استفاده پیمایشی می باشد.
جامعه آماری پژوهش
جامعه آماری به کل گروه، افراد، رویدادها و پدیده های مورد علاقه محقق که قصد بررسی آن ها را دارد، اشاره می کند(دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۶). با توجه قلمرو مکانی این پژوهش، تلاش زیادی صورت گرفت تا جامعه ای که در نظر گرفته می شود، ما را به نتایج درست و معتبر برساند، با توجه به توضیحات داده شده در خصوص محیط جامعه آماری مورد نظر، با توجه به مکان و موقعیت جغرافیایی این پژوهش، جامعه آماری این تحقیق؛ شامل مدیران شرکت های موجود در شرکت های مشغول به فعالیت در شهرک صنعتی شهرستان اردکان می باشد.
نمونه آماری پژوهش
نمونه زیر مجموعه ای از جامعه می باشد و در برگیرنده برخی اعضا منتخب جامعه است(دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۶). منظور از نمونه گیری آن است که به جای مطالعه همه عناصر تشکیل دهنده جامعه آماری فقط بخشی از عناصر یا اعضا را به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار دهیم(حسن زاده و دانایی فرد، 1388: 12).
با توجه به مکان، زمان و اهمیت انتخاب نمونه اماری در نتایج حاصل از پژوهش، از روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا تمام افراد مورد مطالعه دارای شانس یکسان برای انتخاب باشند. همچنین نمونه اماری را از بین مدیران واحدها و بخش هایی که به طور مستقیم در ارتباط با فعالیت های افراد هستند، انتخاب خواهند شد. دلیل این انتخاب این افراد نیز از آن جهت می باشد که آن ها نزدیک ترین کسانی هستند که به طور ملموس درگیر فعالیت و ارتباط با دیگر مدیران می باشند و از نزدیک با چالش ها، تنگناها و واقعیت های موجود روبرو می شوند.
قلمرو پژوهش
قلمرو موضوعی پژوهش
قلمرو موضوعی این پژوهش، تحلیل تاثیرات فناوری اطلاعات بر بهره وری سازمان است که در این راستا نقش میانجی بهبود فرایندهای کاری و عدم تمرکز در فرایند تصمیم گیری مورد توجه قرار گرفته است.
قلمرو مکانی پژوهش
قلمرو مکانی پژوهش حاضر شهرک صنعتی شهرستان اردکان است.
قلمرو زمانی پژوهش
قلمرو زمانی این پژوهش نیمه اول سال 1393 می باشد.
متغیرهای پژوهش
پژوهش حاضر به بررسی تاثیرات فناوری اطلاعات بر بهره وری سازمان پرداخته و نقش میانجی بهبود فرایندهای کاری و عدم تمرکز در فرایند تصمیم گیری را این رابطه مورد توجه قرار داده است. لذا با توجه به هدف پژوهش، متغیر مستقل این پژوهش فناوری اطلاعات است. متغیر وابسته اصلی این پژوهش نیز بهره وری است. در این راستا، بهبود فرایندهای کاری و عدم تمرکز در فرایند تصمیم گیری نیز به عنوان متغیر میانجی در نظر گرفته شده است.
روش گردآوری داده ها
یکی از مهم ترین مراحل تحقیق، گردآوری اطلاعات است. اطلاعات مورد نیاز برای انجام تحقیق را به طرق مختلف می توان جمع آوری نمود. در هر تحقیق با توجه به اهداف تحقیق و خصوصیات نمونه انتخاب شده می بایست جمع آوری اطلاعات متناسب با آن صورت پذیرد. نه تنها باید از چند و چندین روش، استفاده کرد بلکه باید هر روش،درست و با شناخت کامل برگزیده شود و به درستی به کار برده شود)ساروخانی،171:1375(.
در این تحقیق از سه روش ذیل برای جمع آوری اطلاعات استفاده خواهد شد:
الف – روش کتابخانه ای: در این پژوهش محقق جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق و همچنین پیشینه موضوع تحقیق از مطالعات کتابخانه ای مانند کتاب ها و مقالات فارسی و لاتین و منابع اینترنتی و تحقیقات مشابه در این زمینه استفاده خواهد شد.
ب – جستجو از طریق منابع الکترونیک: به منظور آگاهی از یافته های مطالعات صورت گرفته در سایر نقاط دنیا و دستیابی به نتایج مطالعات یافته های پژوهشی، مقالات علمی و تبادل اطلاعات و منابع از جستجوی اینترنتی و پست الکترونیکی استفاده می شود.
ج – مطالعه میدانی: از آن جایی که تحقیق حاضر از نوع توصیفی است؛ ابزار مورد استفاده در این تحقیق در روش میدانی، استفاده از پرسش نامه بوده است. پرسش نامه یکی از روش های بسیار متداول در گردآوری اطلاعات میدانی است که گردآوری اطلاعات را در سطح وسیع امکان پذیر می سازد. پرسش نامه حاوی تعدادی سوال درباره متغیرهای مورد سنجش از جامعه مورد مطالعه است. این سوال ها که هر یک درباره یکی از ابعاد یا متغیرهای موضوع مورد مطالعه است، باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که آنچه را به عنوان پاسخ از پاسخگو یا عضو جامعه و نمونه طلب می نماید، مشخص سازد(حافظ نیا، 1386). بررسی میدانی شامل توزیع و جمع آوری پرسشنامه هایی است که هدف آن کسب اطلاعات درباره رد یا تایید فرضیه های این پژوهش می باشد که در این مطالعه استفاده خواهد شد. که در نهایت از روش کتابخانه ای به منظور مطالعه ادبیات موضوع و بررسی سابقه تحقیق، و در روش میدانی از متخصصان و کارشناسان خواسته می شود تا با پاسخ گویی به پرسشنامه نظر خود را در مورد نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهره وری در سازمان ها اعلام نمایند.
تجزیه و تحلیل داده ها
روش تجزیه و تحلیل داده ها متناسب با اهداف، روش پژوهش و داده های بدست آمده انجام می شود. در این مطالعه به منظور بررسی داده ها از مجموعه روش های متداول در آمار توصیفی11 شاخص های تمایل مرکز مانند: درصد، فراوانی، میانگین،و… استفاده خواهد گردید. از آمار استنباطی12 برای بیان داده های جمع آوری شده استفاده خواهد شد که شامل؛ تحلیل عاملی تاییدی13 و ضریب همبستگی14 برای سنجش رابطه هر یک از متغیرها، استفاده می شود. همچنین از آزمون نیکوئی برازش کولموگروف- اسمیرنوف15 جهت بررسی نرمال بودن مشاهدات استفاده می گردد. و با تحلیل عاملی تاییدی16 و ضریب همبستگی17 برای سنجش رابطه هر یک از متغیرها، و در نهایت در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS 19 استفاده خواهد شد.
کاربرد های متصور از پژوهش
> توانمند سازی منابع انسانی در سازمان ها و ادارات
> بررسی موانع پذیرش فناوری اطلاعات در سازمان ها
> ارائه برنامه های آموزشی و افزایش عملکرد سازمان ها
نوآوری پژوهش
با توجه به مطالعات و تحقیق های گذشته بر روی تاثیر فناوری اطلاعات در سازمان ها این شهر، مشخص شد که پژوهشی جامع که بررسی شده باشد وجود ندارد
همچنین در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی به بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته خواهد شد.
استفاده کنندگان از پژوهش
نتایج این تحقیق می تواند به؛ مدیران، مسئولان، کارکنان و مشاوران کمک نموده تا با اخذ اشنایی با مقوله فناوری اطلاعات(IT) و بهره وری در سازمان عملکرد بهتر و مناسب تری داشته باشند.
کلید واژه ها
* سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات(Investing in Information Technology):
میزان مخارج و هزینه های صرف شده برای خرید قطعات سخت افزاری و اجزاء نرم افزاری و نیز هزینه های مربوط به آموزش و هزینه های پشتیبانی کامپیوتر را سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات می نامند (فاریابی و تجویدی، 1390).
* بهره وری سازمانی (Organizational Productivity):
میزان تولید به ازای مقدار مشخص از نهاده را بهره وری می نامند. بنابراین طبق این تعریف بهره وری زمانی افزایش می یابد که با میزان تولید ثابت از مقدار کمتری نهاده استفاده شود و یا با مقدار ثابت نهاده میزان تولید افزایش یابد (ددریک و همکاران،2003).
* فرایندهای کاری (Business Processes):
عملکرد روزانه سازمان را نشان می دهد که از طریق تقاضا برای فروش و تجویز کار و گزارش مالی قابل مشاهده است. این فراینده ها وابسته به فرهنگ سازمان بوده و تاثیر قابل توجهی بر عملکرد آن دارد (اسمیت،2008).
* تصمیم گیری غیرمتمرکز (Decentralized Decision Making):
افزایش امکان مشارکت سطوح پایین سازمان در فرایند تصمیم گیری را تصمیم گیری غیر متمرکز می نامند. در این حالت کارکنان دارای قدرت خودهدایتی بیشتری بوده و نظارت مدیر مدیریت بر آنها کاهش می یابد (برین جولسن و برون، 2005 ).
نوع پژوهش
روش هر پژوهش نقش اساسی در تعیین روایی پژوهش و ارزش نهایی آن دارد. در پژوهش های که مبتنی بر آمار و ارقام می باشد مهم ترین وظیفه پژوهشگر علاوه بر روش پژوهش دقت در جمع آوری اطلاعات گرداوری شده می باشد. بنابراین در پژوهش حاضر سعی شده تا این نکته اساسی رعایت شود. روش تحقیق حاضر از نوع کاربردی است، تحقیقات کاربردی بیشتر بر موثرترین اقدام ها تاکید دارند و علت ها را کمتر مورد توجه قرار می دهند( کی18، 1999: 9). علاوه بر این تحقیقات کاربردی با توجه به نیازمندی های بشر و بهبود و بهینه سازی ابزارها، روش ها، اشیاء و الگوها در جهت توسعه ی رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار می گیرند. (حافظ نیا، 1386).
این تحقیق از نوع کاربردی بوده و از لحاظ روش، توصیفی – پیمایشی و به دلیل اینکه محقق در صدد تعیین رابطه از طریق همبستگی است، از نوع تحلیلی می باشد. هچنین این پژوهش از نظر روش، جزء پژوهش های توصیفی- همبستگی محسوب می شود. به عبارت دیگر روش مورد استفاده در این پژوهش، پیمایش از نوع همبستگی می باشد.
قلمرو پژوهش
1. قلمرو موضوعی پژوهش: به لحاظ موضوعی، این پژوهش به تحلیل تاثیر فناوری اطلاعات بر بهره وری پرداخته و نقش میانجی فرایندهای کاری و عدم تمرکز در تصمیم گیری را در این رابطه را مورد بررسی قرار داده است.
2. قلمرو مکانی پژوهش: قلمرو مکانی این پژوهش، شهرک صنعتی شهرستان اردکان می باشد.
3. قلمرو زمانی پژوهش: این پژوهش از نظر عملیاتی، در نیمه نخست سال 1393 انجام گرفته است.
جامعه آماری پژوهش
جامعه آماری به کل گروه، افراد، رویدادها و پدیده های مورد علاقه محقق که قصد بررسی آن ها را دارد، اشاره می کند(دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۶). با توجه قلمرو مکانی این پژوهش، تلاش زیادی صورت گرفت تا جامعه ای که در نظر گرفته می شود، ما را به نتایج درست و معتبر برساند، حال به بررسی و معرفی بیشتر جامعه آماری می پردازیم.
با توجه به توضیحات داده شده در خصوص محیط جامعه آماری مورد نظر، با توجه به مکان و زمان این تحقیق، در خصوص جامعه آماری مورد نظر، جامعه آماری تحقیق شامل مدیران شرکت های موجود در شرکت های مشغول به فعالیت در شهرک صنعتی شهرستان اردکان می باشد که در اینجا به طور اختصار در مورد جامعه اماری توضیح داده می شود:
شهرک صنعتی اردکان: این شهرک صنعتی در کیلومتر 2 جاده اردکان نائین قرار دارد. مساحت فاز عملیاتی ان 349 هکتار می باشد و تعداد 116 قرار داد در این شهرک صنعتی منعقد شده همچنین 30 واحد به بهره برداری رسیده است و 39 طرح در حال ساخت و ساز می باشد. در این واحدها امکانات زیر بنایی نظیر آب، برق، گاز، ADSL و… بهره مند می باشد. همچنین تعداد اشتغال واحدهای به بهره برداری رسیده برابر با 2047 نفر می باشد. ( http://www. sme. ir/ و http://www. yazdiec. ir )
با توجه به توضیحات داده شده در خصوص محیط جامعه آماری مورد نظر، با توجه به مکان و زمان این تحقیق، در خصوص جامعه آماری مورد نظر، جامعه آماری تحقیق شامل مدیران مشغول به فعالیت در شهرک صنعتی در شهر اردکان می باشد. دلیل این انتخاب این افراد نیز از آن جهت می باشد که آن ها نزدیک ترین کسانی هستند که به طور ملموس درگیر فعالیت و ارتباط با دیگر مدیران می باشند و از نزدیک با چالش ها، تنگناها و واقعیت های موجود روبرو می شوند.
شیوه نمونه گیری و حجم نمونه
نمونه زیر مجموعه ای از جامعه می باشد و در برگیرنده برخی اعضا منتخب جامعه است(دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۶). منظور از نمونه گیری آن است که به جای مطالعه همه عناصر تشکیل دهنده جامعه آماری فقط بخشی از عناصر یا اعضا را به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار دهیم(حسن زاده و دانایی فرد، 1388: 12)
روش های مختلفی جهت تعیین حجم نمونه وجود دارد که دقیق ترین روش ها، روش های ریاضی جهت محاسبه حجم نمونه است. اگر متغیرها )سوالات) از نوع چند ارزشی با مقیاس فاصله ای باشند و حجم جامعه محدود باشد از رابطه زیر استفاده می شود در این رابطه N حجم جامعه است(مومنی، 1386: 220).
: واریانس جامعه
: مقدار اشتباه مجاز در برآورد پارامتر که مقدار ان معمولاً کمتر از1. در نظر گرفته می شود.
: سطح خطا که معمولاً در تحقیقات علوم انسانی 5% می باشد.
: احتمال توزیع نرمال، اگر سطح خطا برابر با 5% باشد ان برابر با 1. 96 می باشد یعنی؛
واریانس داده ها از قبل مشخص نمی باشد که می توان با استفاده از روش زیر ان را برآورد کرد. در صورت که کمی کردن داده متغیرها مجاز باشد( مثلاً بتوانیم برای طیف پنج گزینه ای لیکرت مقادیر 1 تا 5 را تعریف کنیم) می توانیم با استفاده از رابطه زیر انحراف ان را تخمین زد( همان: 218).
برآورد می شود هر شرکت دارای 5 مدیر باشد و با توجه به اینکه در این شهر 20 شرکت/کارخانه فعال مشغول به فعالیت می باشد؛ با این حساب حجم جامعه حدود 100 نفر برآورد می گردد. لذا با توجه به مطالب گفته شده و جایگذاری، حجم نمونه به شکل زیر محاسبه می شود:
لذا بر مبنای فرمول کوکران، حداقل حجم نمونه 64 نفر می باشد. بنابراین تعداد 65 پرسشنامه توزیع گردید. لازم به ذکر است که از بین پرسشنامه های توزیع شده در بین کارکنان، 50 عدد برگشت داده شد که با بررسی های صورت گرفته شده تعداد 41 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
متغیر های پژوهش
پژوهش حاضر به بررسی تاثیرات فناوری اطلاعات بر بهره وری سازمان پرداخته و نقش میانجی بهبود فرایندهای کاری و عدم تمرکز در فرایند تصمیم گیری را این رابطه مورد توجه قرار داده است. لذا با توجه به هدف پژوهش، متغیر مستقل این پژوهش سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات است. منظور از سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات، میزان مخارج و هزینه های صرف شده برای خرید قطعات سخت افزاری و اجزاء نرم افزاری و نیز هزینه های مربوط به آموزش و هزینه های پشتیبانی کامپیوتر است. متغیر وابسته اصلی این پژوهش نیز بهره وری سازمانی است. همچنین نقش متغیرهای بهبود فرایندهای کاری و عدم تمرکز در فرایند تصمیم گیری نیز به عنوان متغیر میانجی در رابطه بین سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و بهره وری سازمانی مورد توجه قرار گرفته است. در شکل 3-1 روابط متغیر های مستقل، وابسته و متغیرهای میانجی را نشان داده است.
مدل مفهومی پژوهش
از دیدگاه کرنل19(2005)، مدل مفهومی به عنوان نقطه آغاز و مبنایی جهت انجام مطالعات و تحقیقات است. به گونه ای که متغیرهای مورد تحقیق و روابط میان آن ها مشخص می باشد. مدل اولیه این پژوهش بر اساس اطلاعات جمع اوری شده مربوط به دیدگاه های علمی و تحقیقات کاربردی انجام شده در داخل و خارج از کشور نظیر پژوهش های؛ جانسون اسمیت20(2008)، انجام شده، شکل گرفت و در مرحله بعدی با توجه به منطقه مورد مطالعه و شرایط خاص ، مدلی متناسب با ان، و بومی شده ایجاد گردیده شد.
در این پژوهش سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است که بر روی متغیر وابسته یعنی بهره وری سازمانی تاثیر گذاشته است. و متغیر های بهبود فرایندهای کاری و عدم تمرکز در فرایند تصمیم گیری نیز به عنوان متغیر میانجی در نظر گرفته شده است. که هر یک از این متغیر های دارای 8 سوال مجزا در پرسشنامه می باشد که این سوالات مجموعاً از مطالعه اسمیت (2008) استخراج شده است. و در نهایت در شکل 3-1 مدل مفهومی پژوهش و رابطه هر یک از متغیر های مستقل، وابسته و میانجی را نشان داده شده است.
شکل 3-1. مدل مفهومی پژوهش
ابزار گردآوری اطلاعات
یکی از مهمترین مراحل تحقیق، گردآوری اطلاعات است. اطلاعات مورد نیاز برای انجام تحقیق را به طرق مختلف می توان جمع آوری نمود. در هر تحقیق با توجه به اهداف تحقیق و خصوصیات نمونه انتخاب شده می بایست جمع آوری اطلاعات متناسب با آن صورت پذیرد. نه تنها باید از چند و چندین روش، استفاده کرد بلکه باید هر روش،درست و با شناخت کامل برگزیده شود و به درستی به کار برده شود)ساروخانی، 171:1375(.
در این تحقیق از سه روش ذیل برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است:
الف – روش کتابخانه ای: در این پژوهش محقق جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق و همچنین پیشینه موضوع تحقیق از مطالعات کتابخانه ای مانند کتاب ها و مقالات فارسی و لاتین و منابع اینترنتی و تحقیقات مشابه در این زمینه استفاده نموده است.
ب – جستجو از طریق منابع الکترونیک: به منظور آگاهی از یافته های مطالعات صورت گرفته در سایر نقاط دنیا و دستیابی به نتایج مطالعات یافته های پژوهشی، مقالات علمی و تبادل اطلاعات و منابع از جستجوی اینترنتی و پست الکترونیکی استفاده می شود.
ج – مطالعه میدانی: از آن جایی که تحقیق حاضر از نوع توصیفی است؛ ابزار مورد استفاده در این تحقیق در روش میدانی، استفاده از پرسش نامه بوده است. پرسش نامه یکی از روش های بسیار متداول در گردآوری اطلاعات میدانی است که گردآوری اطلاعات را در سطح وسیع امکان پذیر می سازد. پرسش نامه حاوی تعدادی سوال درباره متغیرهای مورد سنجش از جامعه مورد مطالعه است. این سوالها که هر یک درباره یکی از ابعاد یا متغیرهای موضوع مورد مطالعه است، باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که آنچه را به عنوان پاسخ از پاسخگو یا عضو جامعه و نمونه طلب می نماید، مشخص سازد(حافظ نیا، 1386).
بررسی میدانی شامل توزیع و جمع آوری پرسشنامه هایی است که هدف آن کسب اطلاعات درباره رد یا تایید فرضیه های این پژوهش می باشد که در این مطالعه استفاده خواهد شد. و پرسشنامه محقق ساخته به دو بخش تقسیم می شود که سوالات قسمت اول مربوط جمعیت شناختی است که در جدول 3-2 قابل مشاهده می باشد و سوالات قسمت دوم یا بدنه اصلی که در جدول 3-3 بررسی گریده، به سنجش متغیرهای اصلی مورد مطالعه پرداخته است. در نهایت این پرسشنامه با 32 سوال بسته بامقیاس 5 درجه لیکرت طراحی گردید. در جدول 3-1 طیف لیکرت همراه با نحوه ی امتیاز دهی به هر گزینه ارائه شده است.
جدول 3-1. طیف لیکرت
گزینه انتخابی
کاملاً موافق
موافق
نه موافق، نه مخالف
مخالف
کاملاً مخالف
امتیاز
5
4
3
2
1
طیف لیکرت که در شکل فوق مشخص شده است یک مقیاس فاصله ای است که به کمک آن پاسخ دهنده نگرش و باور خود را نسبت به پدیده یا موضوعی از طریق انتخاب عبارت مربوط به آن بروز خواهد داد و به این ترتیب محقق قادر خواهد بود نگرش پاسخگو را تعیین کند.
سوالات بخش نخست پرسشنامه که مربوط به اطلاعات دموگرافیک (جمعیت شناختی) پرسش شوندگان است در جدول زیر نمایش داده شده است.
جدول 3-2. سوالات جمعیت شناختی
گویه ها
مقیاس
سن
کمتر از 25 سال
کیفی- ترتیبی
25 – 35 سال
35 – 45 سال
45 – 55 سال
بالاتر از55 سال
سابقه خدمت
کمتر از 5 سال
کیفی- ترتیبی
5 – 10 سال
10 – 15 سال
15 – 20 سال
بالاتر از 20 سال
سطح تحصیلات
پایین تر از دیپلم
کیفی- ترتیبی
دیپلم
کاردانی
کارشناسی
کارشناسی ارشد و بالاتر
لازم به ذکر است که سوالات بدنه اصلی پرسشنامه شامل 32سوال مربوط به متغیرهای سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات، بهبود فرآیندهای کاری، عدم تمرکز در تصمیم گیری و بهرهوری سازمانی است که مجموعاً از مطالعه اسمیت (2008) استخراج شده است.
جدول 3-3. ساختار بدنه اصلی پرسشنامه
نام متغیر
تعداد سوالات
شماره سوالات
سرمایه گذاری در IT
8
8-1
بهبود فرآیندهای کاری
8
16-9
عدم تمرکز در تصمیم گیری
8
24-17
بهره وری سازمانی
8
32-25
روایی21 پرسشنامه
افراد مختلف ممکن است از متون درک مختلفی داشته باشند، برداشت های آن ها ممکن است متفاوت باشد، از آن جایی که تحلیل محتوا با داده ها و متون سرو کار دارد باید تصدیق نمود که تحلیل ها این عدم اطمینان ها را در نظر گرفته اند(کریپندرف22، 2009). مقصود از روایی آن است که وسیله ای اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری نامناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد(مارک23،1955:66). در واقع روایی با این مسئله سر و کار دارد که یک ابزار اندازه گیری تا چه حد چیزی را اندازه گیری می کند که ما فکر می کنیم( بیابانگرد، 1384: 336).
در این تحقیق جهت سنجش روایی پرسشنامه در ابتدا از پرسشنامه استاندارد اسمیت (2008) مورد استفاده قرار گرفت. و پس از بومی سازی آن پرسشنامه ابتدایی آن ترسیم گردیده شد، و پس از تدوین آن محقق به پرسشنامه ها را در اختیار تعدادی از متخصصین و صاحب نظران و همچنین تعدادی از مدیران و جامعه مورد مطالعه قرار داده شد و پس از اخذ نظرات جمع مذکور اقدامات اصلاحی در پرسشنامه های اولیه اعمال گردید و در مرحله ی بعد محقق به صورت آزمایشی تعداد 10 عدد پرسشنامه را به صورت تصادفی بین افراد جامعه آماری توزیع و جمع آوری نمود. و در نهایت پس از اعمال نظر افراد و نظر نهایی متخصصین و مشاورین پرسشنامه نهایی تدوین شد.
پایایی24 پرسشنامه
پایایی به معنای آن است که آیا روش انتخاب شده، موضوع مورد نظر را به طور دقیق می سنجد یا خیر؟ در واقع ابزار اندازه گیری تا چه اندازه پایایی دارد و اگر با همان واحد تحلیل مکرر به کار رود نتایج یکسانی بدست می آید یا خیر، به عبارت دیگر پایایی به میزان ثبات و انسجام درونی اجزای یک مفهوم و این که در صورت تکرار یک ابزار اندازه گیری در شرایط مشابه به نتایج حاصله به چه میزان مشابه اند نیز اطلاق می شود. روش آلفای کرونباخ مهم ترین و پرکاربردترین روش محاسبه میزان پایایی ابزار اندازه گیری در نرم افزار SPSS است. آلفای کرونباخ تعمیم یافته آزمون کودر – ریچاردسون است که روش اخیر بیشتر برای متغیرهای اسمی دو وجهی طراحی شده است. مقدار آلفای کرونباخ با مقدار کودر – ریچاردسون برابر می باشد(منصورفر، 1385؛ 50) محاسبه این شاخص با استفاده از فرمول زیر امکان پذیر خواهد بود.
در این رابطه k تعداد پرسش ها و Si انحراف معیار امتیاز کل پرسش هاست. هرچه این شاخص به یک نزدیک تر شود به معنی همبستگی درونی بالاتر و همگن تر بودن پرسش ها خواهد بود. یعنی هرقدر همبستگی مثبت بین سوالات بیشتر شود، میزان آلفای کرونباخ بیشتر خواهد شد و بالعکس. هر قدر واریانس میانگین سوالات بیشتر شود آلفای کرونباخ کاهش پیدا خواهد کرد. البته اگر به جای ماتریس واریانس – کوواریانس مقادیر ماتریس همبستگی برای ما مشخص باشد. در آن صورت مقدار آلفا از طرق فرمول زیر قابل محاسبه است که برابر، مقدار استاندارشده و آلفا نیز می باشد:
که در آن عبارت است از میانگین ضرایب همبستگی بین گویه هاست (حبیب پور و صفری شمالی، 1388؛365 ). بدیهی است در صورت پایین بودن مقدار آلفا، بایستی بررسی نمود و با کدام پرسش ها مقدار آن افزایش خواهد یافت(سرمدو همکارانش، 1380؛ 166).
چنانچه مقدار ضریب آلفا بزرگ تر یا مساوی 70/0بود ابزار اندازه گیری از پایایی بالایی برخوردار بوده است و در این صورت بهتر می توان به نتایج آن اعتماد کرد( هینتن25، 2004؛ 303). در جدول زیر الفای کرونباخ هر یک از متغیرهای ارائه شده است.
جدول 3-4. روایی ابزار پژوهش
متغیر
تعداد سوالات
مقیاس
آلفای کرونباخ
سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات
8
کیفی – ترتیبی
0. 847
بهبود فرآیندهای کاری
8
کیفی – ترتیبی
0. 838
عدم تمرکز در تصمیم گیری
8
کیفی – ترتیبی
0. 839
بهره وری سازمانی
8
کیفی – ترتیبی
0. 844
کل پرسشنامه
32
کیفی – ترتیبی
0. 952
با توجه به اینکه آلفا کرونباخ تمامی متغیرها بالاتر از 70/0 و آلفای کلی پرسشنامه برابر 0. 952 است، می توان نتیجه گرفت ابزار پزوهش مورد استفاده از سطح پایایی مطلوبی برخوردار است.
روش تجزیه و تحلیل داده
در این تحقیق با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی، داده های استخراج شده از پرسشنامه استاندارد پردازش شده است. در پژوهش اصلی انجام گرفته بر روی داده های تحقیق در آمار توصیفی از شاخص های تمایل مرکز مانند: درصد، فراوانی، میانگین و نیز شاخص های پراکندگی نیز انحراف معیار استفاده شده است. همچنین از آمار استنباطی به منظور بررسی روابط بین متغیرها و نیز آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شده که از این میان می توان به آزمون های شامل آزمون کولموگورف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی و رگرسیون خطی است و در این راستا از نرم افزار SPSS19 بهره گرفته شده است. جهت آزمون های آماری به شرح زیر استفاده شده است:
آزمون کولموگورف- اسمیرنوف26
این آزمون برای بررسی ادعای مطرح شده در مورد توزیع داده های یک متغیر کمی مورد استفاده قرار می گیرد(مومنی، فعال قیومی؛ 1386). در این پژوهش نیز از آزمون کولموگورف-اسمیرنوف برای بررسی نرمان بودن توزیع جامعه آماری استفاده شده است.
آزمون همبستگی
همبستگی پارامتری شامل ضریب همبستگی پیرسون می باشد که آن را با علامت r و نشان می دهند. ضریب همبستگی پیرسون برای محاسبه درجه و میزان ارتباط خطی بین دو متغیر در سطح فاصله ای و نسبی به کار می رود. در واقع، این همبستگی میزان ارتباط خطی بین دو متغیر فاصله ای و نسبی را اندازه گیری می کند(حبیب پور گتابی، صفری شالی، 1388: 454 ).
رگرسیون خطی
رگرسیون خطی یکی از تکنیک های پیچیده آماری برای داده هایی است که معمولا در سطح سنجش فاصله ای می باشد. رگرسیون خطی به دو صورت رگرسیون ساده و رگرسیون خطی چند متغیره مطرح می گردد. در رگرسیون تاثیر متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته مشخص می گردد( حبیب پور گتابی، صفری شالی، 1388: 480).
منابع فارسی
1- اعتمادی، مهدی. (1379). عوامل موثر در ارتقای بهره وری در بخش صنعت، مجله دانش مدیریت، سال سیزدهم، شماره 49، صص80-98.
2- افشه، امیر؛ کیافر، فرهاد و شاعیدی، علی. (1390). بررسی کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش و تاثیر آن بر بهره وری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی، شماره چهارم، صص. 2-11.
3- بیابانگرد، اسماعیل. (1384). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: نشردوران.
4- حافظ نیا، محمد رضا، (1386)؛ مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی؛ تهران: انتشارات سمت.
5- حبیب پور گتابی،کرم و صفریشالی، رضا. (1388). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی، تهران: لویه، متفکران.
6- خاکی، غلامرضا. (1387). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی؛ تهران؛ مرکز تحقیقات علمی کشور، چاپ دوم.
7- دانایی فرد، حسن. الوانی، سید مهدی، آذر، عادل) ۱۳۸۶)؛ روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت؛رویکردی جامع. تهران: انتشارات صفار اشراقی. چاپ دوم.
8- رحیمی کیا، امین؛ قدم پور، عزت اله و روشن زاده، فاطمه (1390). بررسی نقش بکارگیری اتوماسیون اداری در بهره وری کارکنان شهرداری خرم اباد، مدیریت شهری، شماره27،صص124-99.
9- سرمد، ز؛ بازرگان، ع؛ حجازی. (1380). روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه، ص166
10- شاکر اردکانی، محمد، رابطه به کارگیری فناوری اطلاعات و تصمیم گیری سازمانی در نیروی انتظامی شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش تحول، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.
11- شیخ بکلو، سارا؛صرافی زاده، اصغر و تیمورنژاد، کاوه (1391). بررسی تاثیر اتوماسیون اداری بر کارایی، مدیریت توسعه و تحول، شماره9، صص58-53
12- صرافی زاده، اصغر و علیپور، سمانه (1388). بررسی تاثیر به کارگیری اتوماسیون اداری بر بهره وری منابع انسانی، مدیریت توسعه و تحول، شماره3،صص24-17
13- طالقانی، غلامرضا؛ تنعمی، محمدمهدی؛ فرهنگی، علی اکبر و زرین نگار، محمدجعفر. (1390). بررسی عوامل موثر بر افزایش بهره وری، مدیریت دولتی، دوره3، شماره 7، صص 115-130.
14- طاهری، شهنام. (1378). بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان ها (مدیریت بهره وی فراگیر)، تهران، نشر فرهنگستان.
15- علی احمدی، علیرضا. (1378). برنامه ریزی فناوری اطلاعات در سازمان ها، تدبیر، سال دهم، شماره 97، صص3-18
16- علی احمدی، علیرضا، شمس عراقی، شراگیم. (1382). فناوری اطلاعات و کاربردهای آن، انتشارات تولید دانش، تهران، چاپ اول.
17- فاریابی، محمد و تجویدی، مینا. (1390). بررسی اثر سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات بر بهره وری سازمانی، فصلنامه پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، ویژه نامه مدیریت کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی، صص27-39.
18- فتحی سعید (1383)، بررسی تاثیر تجارت الکترونیکی بر جهش صادراتی، شناسایی اولویتهای بخش صنعت در کشور، تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
19- فتوحی اردکانی، محمد؛ علم الهدایی، سید محمد علی(1391). بررسی میزان رضایت مشتریان از عملکرد دستگاه های کارت خوان(pos)( مطالعه موردی شهرستان اردکان). کنگره مهندسی برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات. صص 438 – 444.
20- کاوسی، اسماعیل؛ هاشمی، محمود؛ اسلام پناه، مهدی و سرافرازی، مهدی. (1391). بررسی به کارگیری تکنولوژی اطلاعات و نقش آن در افزایش بهره وری سازمانی، مطالعه موردی: سازمان بیمه خدمات درمانی استان فارس.
21- منصورفر، کریم. (1385). روش های پیشرفته آماری همراه با برنامه های کامپیوتری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
22- موسوی، رضا(1386). نقشش فناوری اطلاعات در بهره وری، اولین همایش سراسری مدیریت، باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه.
23- مومنی، منصور و فعال قیومی، علی(1386). تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزارSPSS، تهران: انتشارات کتاب نو.
24- مومنی، منصور، فعال قیومی، علی(1386)؛ تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزارSPSS؛ تهران: انتشارات کتاب نو.
25- نوروزیان قره تکان، فاطمه؛ محمدی، محمد علی؛ حسن نژاد، مریم و سلطانی، سحر (1390). بررسی اثرات سیستم های اتوماسیون اداری بر شاخص های بهره وری سازمان مطالعه موردی: سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد. دانش و فناوری، شماره4، صص154-139.
26- یزدانی، امیرعباس؛ فلاح ماکرانی، یاسر و حلاجیان، ابراهیم (1389). بررسی تاثیر استقرار اتوماسیون اداری در کاهش هزینه ها با روش تحلیل نقطه سر به سر مطالعه موردی: صنایع چوب و کاغذ مازندران، مدیریت توسعه و تحول، شماره5، صص56-49.
1-1- منابع انگلیسی
27- Adkinson William F. , Thomas M. Lenard, Michael J. Pickford. (2004). The Digital Economy Fact Book, 6th Ed. , The Progress & Freedom Foundation, Washington, D. C.
28- Akintayo, D. I. (2010). Job Security, Labour-Management Relations and Perceived Workers` Productivity In Industrial Organizations: Impact of Technological Innovation, International Business & Economics Research Journal, Vol. 9, No. 9. pp29-38.
29- Allen, R. S. & Helms, M. M. (2006). Linking Strategic Practices and Organizational Performance to Porter's Generic Strategies, Business Process Management Journal, Vol. 12, No. 4, pp. 433-454.
30- Brynjolfsson, E. , & P. Brown. (2005). VII pillars of it productivity, Optimize Manhasset, Vol. 4, No. 5, pp. 26 – 31.
31- Certo, Samuel c. (2002). Modern Management, 9ed, prentice-hall of India, New Delhi.
32- Charoenngam, C. , Ogunlana, S. O. & Ning-Fu, K. (2004). Re-engineering Construction Communication in Distance Management Framework, Process Management Journal, Vol. 10, No. 6, pp. 645-672.
33- Dedrick, J. , Gurbaxani, V. , Kraemer K. L. (2003). Information Technology and Economic Performance: A Critical Review of the Empirical Evidence, ACM Computing Surveys, Vol. 35, Vol. 1, pp. 1-28.
34- Dorian J. & Wache D. (2009). Introduction of an online approach to fexible learning for on-campus and distance education students: Lessons learned and ways forward. Nurse Education Today. Vol. 29, No. 2, pp. 157-167
35- Duvalier R. (2009). 100% online student success, 1st rev. ed. New York: Delmar Cengage Learning, pp1-30.
36- Edrick, J. , Gurbaxani, V. , Kraemer K. L. (2003). Information Technology and Economic Performance: A Critical Review of the Empirical Evidence, ACM, Computing Surveys, Vol. 35, No. 1, pp1 – 28.
37- EdwardS, J. W. (2005). Leadership and decision making in an Era of emerging global Information Technology, Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy, USA, Capella University.
38- Eisenach, J. Lenard, T & McGonegal, S. (2001). The Digital Economy Factbook, Third Edition, Washington, D. C. : The Progress & Freedom Foundation, pp. 79, 84
39- Haag, Cummings & Mcubbery. (1998). Management Information System for Information Age, 3th edition
40- Jorgenson, Dale W, Ho, Mun S. & Stiroh Kevin J (2003). Lesson From The U. S. Economic Growth Resurgence, Journal of Policy Modeling, Vol. 25, pp. 453-470.
41- Jorgenson, Dale W. & Kevin J. Stiroh, (2000). Raising The Speed Limit: U. S. Economic Growth in the Information age, Bookings Economic Activity, PP. 125-211
42- Khaki, Gh, R. (1997). Understanding productivity management. Saye Nama Publication, Tehran.
43- Krippendorff K. , M. A. Bock. (2009). The content analysis reader, Thousand Oak: Sage.
44- Kudyba, S. 2004. The productivity pay-off from effective allocation of IT and non-IT labour. International Labour Review, Vol. 143, No. 3, pp. 235 – 247.
45- Lucas, H. C. , (2000). Information Technology for management, 7th edition, McGraw-Hill
46- Melville, N. , Kraemer, K. & Gurbaxani, V. (2004). Review: Information Technology and Organizational Performance: An Integrative Model of IT Business Value. MIS Quarterly, Vol. 28, No. 2, pp283 – 322.
47- Rutkauskas, J. & Paulavičien, E. (2005). Concept of Productivity in Service Sector, ENGINEERING ECONOMICS, Vol. 3, No. 43.
48- Smith, J. 2008. Information technology's influence on productivity, Thesis for the degree of masters of science in management information systems, the graduate college at the University of Nebraska In Partial Fulfillment of Requirements.
49- Sobhani, A. (2008). Impact of Information Technology on Productivity: A Case Study in Telecommunication Industry of Iran, Master Thesis, Department of Industrial Engineering, Tarbiat Modares University.
50- Tommie LR. (2008). Adapting information and communication technologies for effective education. 1st rev. ed. New York: Information Science Reference, an imprint of IGI global, pp1-57.
51- Turban, E. (2004). "Information Technology for Management: Transforming Business in the Digital Economy". Fourth Edition, City University of HongKong
52- Cay. L. r and Diehl. l. p, research methods for business and management ,( 1992). maxwel macmillam international edition.
53- Kernel, pernille., (2005). "creating implementing a model for sustainable development in tourism enterprises" . journal of cleaner product. Vol, 13. Pp, 151-164.
54- Krippendorff K. , M. A. Bock,. (2009), The content analysis reader. Thousand Oak: Sage.
55- Mark ,R. (1995), Behavioral Research Methods , Cole publishing Compang.
56- Carmines. Edward G. and Zeller, Richard A. (1979). Reliability and Validity Assessment, new York and London, sage publication.
57- Garmines,E. G. and Zeller. R,A. (1979). Reliability and Validity Assessment, sage university paperseries on Quantitative Application in the social sciences BeverlyHills.
58- Hinton, perry, R(2004). Statistics explained 2nd Edition , routledge press.
59- George. D, and Mallery, P. (2003). for Windows step by step: Asimple Guide and reference, 11 update (4th. ed) Boston: Allyn and Bacon.
1-2- منابع اینترنتی
شرکت شهرک های صنعتی استان یزد: http://www. yazdiec. ir
سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران: http://www. sme. ir/
1 Smith
2 Brynjolfsson & Brown
3 Kudyba
4 Adair
5 Eysenk
6 Nisbett & Wilson
7 Gucray
8 Duff
9 Hismanoglu
10 Dika & Hamiti
11 Descriptive Statistics
12 Inferential Statistics
13 Factor loading
14 Correlation Coefficient
15 Kolmogorov – Smirnov
16 Factor loading
17 Correlation Coefficient
18 Cay
19 Kernel
20 Jason Smith
21 Validity
22 Krippendorff
23 Mark
24 Durability
25 Hinton
26 Kolmogorov – Smirnov
—————
————————————————————
—————
————————————————————