تارا فایل

پروپوزال بررسی نقش تبلیغات در روابط عمومی و تاثیرات آن بر مشتریان


دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات …(…)
فرم پیشنهاد تحقیق
پایان‏نامه ی کارشناسی ارشد

عنوان تحقیق به فارسی: بررسی نقش تبلیغات در روابط عمومی و تاثیرات آن بر مشتریان

نام دانشجو: دانشکده:
نام خانوادگی دانشجو: گروه تخصصی:
رشته تحصیلی: گرایش:
نیمسال ورود به مقطع جاری: نیمسال شروع به تحصیل :

نام و نام خانوادگی استاد (اساتید) راهنما: نام و نام خانوادگی استاد (اساتید) مشاور:
1- 1-
2- 2-

تاریخ تصویب در شورای گروه تخصصی: تاریخ تصویب در شورای پژوهشی دانشکده :

تائید مدیر پژوهشی دانشکده: تائید رئیس دانشکده:

تاریخ ارسال به حوزه پژوهشی واحد:

تایید کارشناس پژوهشی تاریخ بررسی وتایید امور پژوهشی واحد:

تایید مدیرکل پژوهشی تایید معاون پژوهشی واحد

توجه: لطفاً این فرم با مساعدت و هدایت استاد راهنما تکمیل شود.

1- اطلاعات مربوط به دانشجو:

نام: …………………………………نام‏خانوادگی: ……………………………………..شماره دانشجویی:…………………………………….
مقطع:………………………………رشته تحصیلی: ……………………………………گروه تخصصی:……………………………………….
گرایش:……………………………نام دانشکده:………………………………………..سال ورود به مقطع جاری: ………………………… نیمسال ورودی:……………………….
آدرس پستی در … …………………………………………………………………………………………………………………………………
تلفن ثابت محل سکونت: ……………………….. تلفن همراه:………………………………… پست الکترونیک:…………………….
آدرس پستی در شهرستان:…………………………………………………………………………………………………………………………..
تلفن ثابت محل سکونت: …………………………تلفن محل کار: ……………………………. دورنگار:……………………………

2- اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
تذکرات:
– دانشجویان دوره کارشناسی ارشد می توانند یک استاد راهنما و حداکثر دو استاد مشاور و دانشجویان دوره دکتری حداکثر تا دو استاد راهنما و دو استاد مشاور می‏توانند انتخاب نمایند.
– در صورتی که اساتید راهنما و مشاور مدعو می باشند، لازم است سوابق تحصیلی، آموزشی و پژوهشی کامل ایشان (رزومه کامل) شامل فهرست پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله‏های دکتری دفاع شده و یا در حال انجام که اساتید مدعو، راهنمایی و یا مشاوره آنرا بر عهده داشته‏اند، به همراه مدارک مربوطه و همچنین آخرین حکم کارگزینی (حکم هیات علمی) ضمیمه گردد.
– اساتید راهنما و مشاور موظف هستند قبل از پذیرش پروپوزال، به سقف ظرفیت پذیرش خود توجه نموده و در صورت تکمیل بودن ظرفیت پذیرش، از ارسال آن به دانشکده و حوزه پژوهشی و یا در نوبت قراردادن و ایجاد وقفه در کار دانشجویان جداً پرهیز نمایند. بدیهی است در صورت عدم رعایت موازین مربوطه، مسئولیت تاخیر در ارائه پروپوزال و عواقب کار، متوجه گروه تخصصی و دانشکده خواهد بود.

اطلاعات مربوط به استاد راهنمای اول:
دانشگاهی
نام و نام خانوادگی:………………………………………………..آخرین مدرک تحصیلی ـــــــــــــــ :……………………………….
حوزوی

تخصص اصلی:……………………… رتبه دانشگاهی (مرتبه علمی): …………………… تلفن همراه: …………………………………

تلفن منزل یا محل کار:……………………………….. نام و نام خانوادگی به زبان انگلیسی: …………………………………………….

نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو

اطلاعات مربوط به استاد راهنمای دوم:
دانشگاهی
نام و نام خانوادگی:………………………………………………..آخرین مدرک تحصیلی ـــــــــــــــ :……………………………….
حوزوی

تخصص اصلی:……………………… رتبه دانشگاهی (مرتبه علمی): …………………… تلفن همراه: …………………………………

تلفن منزل یا محل کار:……………………………….. نام و نام خانوادگی به زبان انگلیسی: …………………………………………….

نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو

اطلاعات مربوط به استاد مشاور اول:
دانشگاهی
نام و نام خانوادگی:………………………………………………..آخرین مدرک تحصیلی ـــــــــــــــ :……………………………….
حوزوی
تخصص اصلی:……………………… رتبه دانشگاهی (مرتبه علمی): …………………… تلفن همراه: …………………………………

تلفن منزل یا محل کار:……………………………….. نام و نام خانوادگی به زبان انگلیسی: …………………………………………….

نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:

تمام وقت نیمه وقت مدعو

اطلاعات مربوط به استاد مشاور دوم:
دانشگاهی
نام و نام خانوادگی:………………………………………………..آخرین مدرک تحصیلی ـــــــــــــــ :……………………………….
حوزوی

تخصص اصلی:……………………… رتبه دانشگاهی (مرتبه علمی): …………………… تلفن همراه: …………………………………

تلفن منزل یا محل کار:……………………………….. نام و نام خانوادگی به زبان انگلیسی: …………………………………………….

نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:

تمام وقت نیمه وقت مدعو
4- اطلاعات مربوط به پایان‏نامه:

الف- عنوان تحقیق
1- عنوان به زبان فارسی:
بررسی نقش تبلیغات در روابط عمومی و تاثیرات آن بر مشتریان
2- عنوان به زبان انگلیسی/(آلمانی، فرانسه، عربی):
تذکر: صرفاً دانشجویان رشته‏های زبان آلمانی، فرانسه و عربی مجازند عنوان پایان‏نامه خود را به زبان مربوطه در این بخش درج نمایند و برای بقیه دانشجویان، عنوان بایستی به زبان انگلیسی ذکر شود.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
——————————————————————
ب – تعداد واحد پایان‏نامه: 6

ج- بیان مساله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مساله و معرفی آن، بیان جنبه‏های مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) :
یکی از مهم ترین سرفصل های روابط عمومی ارتباط با رسانه های تبلیغاتی است. انتخاب بهترین روش برای انتقال پیام به مخاطب، هنر روابط عمومی است. این توانایی با برخورداری از دانش شناخت رسانه ها، کارکرد آن ها و شناخت مخاطبان امکان پذیر است. روابط عمومی پس از شناخت دقیق مخاطب به ارزیابی نیازهای آنان پرداخته و براساس نیاز مخاطبان اطلاعات مورد نیاز گردآوری شده را در اختیار آنان قرار می دهد. عدم استفاده درست از ابزار رسانه ها و عدم شناخت صحیح از نیاز مخاطبان موجب شکست روابط عمومی در اهداف خود خواهد شد. بر این اساس نیاز روابط عمومی به رسانه ها و مجموعه های مشاور رسانه ها نمایان می گردد.بطور کلی روابط عمومی و تبلیغات از ابزارهای ترویجی به حساب می آیند.علاوه بر اینها از دیگر ابزارهای ترویجی می‏توان به فروش شخصی ، پیشبرد فروش و بازاریابی مستقیم اشاره کرد. اما مهمترین ابزارهای مختلف ترویج، روابط عمومی و تبلیغات هستند . با نگاهی گذرا به تاریخچه روابط عمومی در ایران، غالبا شاهد فعالیت روابط عمومی‏ها در قالبی کاملا دولتی هستیم که وظیفه شان دفاع از ابعاد سیاسی سازمان است و توجهی به مشتریان ندارد. در سویی دیگر شاهد تبلیغاتی هستیم که صرفا از سازمان حمایت می کند و توجهی به مشتری ندارد. بدین معنی که روابط عمومی و تبلیغاتی را تجربه کردیم که هر دو در دفاع از سازمان و بدون توجه به مشتری فعالیت کرده اند.
منظور از تبلیغات در روابط عمومی، تبلیغات سیاسی (پروپاگاندا) یا تبلیغات تجاری نیست، بلکه تبلیغاتی مدنظر است که دارای رویکرد اطلاع رسانی و افزایش آگاهی های عمومی افراد جامعه نسبت به برنامه ها، اقدامات و فعالیت های سازمان و ارائه گزارش به مردم و مخاطبین بدون هیچ گونه اغراق، بزرگ نمایی و دروغ پردازی باشد. روابط عمومی ها باید منادی آن نوع تبلیغاتی باشند که با دستکاری اندیشه ها و القاء، تلقین، دروغ و فریب، کاری نداشته باشد، بلکه به تبلیغاتی بپردازد که بر پایه ی اطلاع رسانی، افزایش آگاهی های عمومی، اقناع و ترغیب و آموزش انجام می گیرد. (شبرنگی، 1382: 103-100). تبلیغ باید در معرض دید قرار گیرد، درک شود، آموخته شود، به یاد بماند و به عمل درآید. (پراتکانیس و دیگران،1383، ص ۲۳). با تبلیغات به موقع و متعادل می توان برنامه ها و سیاست های سازمان ها و دستگاه ها را برای مردم تشریح کرد و به تصویر کشید و از همیاری و همفکری و مشارکت مردم در اجرای طرح های منطقه ای و ملی سود جست. بنابراین در حرفه ی روابط عمومی و ارتباطات، منظور از تبلیغ، به کارگیری فن ترغیب و تشویق و استفاده ی صحیح و موثر از همه ی تکنیک های ارتباط جمعی، گروهی و فردی است. (شبرنگی، 1382: 103-100).هدف از این تحقیق بررسی نقش تبلیغات در روابط عمومی و تاثیرات آن بر مشتریان می باشد .

د – اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرآیند تحقیقی احتمالاً جدیدی که در این تحقیق مورد استفاده قرار می‏گیرد:
روابط عمومی ها تاکنون نتوانسته اند به طورکامل نگاه حرفه ای و تخصصی را در خود ایجاد نمایند؛ چرا که از یک طرف غالب مسئولان به این هنر و فن توجهی نکرده اند و از طرفی بسیاری از مدیران ما با کارکردهای روابط عمومی ایده آل آشنا نبوده اند. در جامعه امروز ما به دلیل عدم شناخت و آگاهی در زمینه مقوله تبلیغات از سوی افکار عمومی ، این واژه بار منفی به خود گرفته است و سازمان ها نیز "تبلیغات " را معادل "هزینه " ارزیابی می کنند. حال آنکه تبلیغات چنانچه در مسیر واقعی خود و بر مبنای اصول علمی حرکت کند، به نوعی سرمایه گذاری تبدیل می شود. در یک کلام برای نهادینه کردن فرهنگ تبلیغات باید به افکار عمومی تفهیم کنیم که دست اندرکاران عرصه تبلیغات جزیی از فرهنگ سازان این مرز و بوم هستند و از سوی دیگر از مسئولین روابط عمومی و دست اندرکاران تبلیغات بخواهیم که فرهنگ این عرصه را رعایت کنند. اگر روابط عمومی بخواهد ارتباط برقرار کند و مطالب خود را انتقال دهد ضرورت دارد به طور یقین از فرمولها و روشهای علمی تبلیغات استفاده کند و اگر تبلیغات بخواهد خوب ارائه شود باید از روابط عمومی بهره بگیرد و این دو مکمل یکدیگرند. .(ماهنامه علمی تخصصی انجمن روابط عمومی،شماره78،ص19).متاسفانه بررسی تاریخی این دانش در ایران نشان میدهد که به رغم وجود اندیشهها و ایدههای اصلاح طلبانه برای توسعه آن ، هیچ گونه تحقیق بنیادی در این زمینه صورت نگرفته است به همین دلیل است که امروزه روابطعمومیها بیشتر وقت خود را صرف برطرف ساختن مشکلات خود می کنند . ورود به این مشکلات ، توان و شرایط ایفای وظایف و رسالت راستین مدیران و کارکنان را از روابطعمومی گرفته است . نمودارهای مدیریتی در تاریخ روابط عمومی ایران حاکی از نبود تفکر و تلاش در ایجاد بـخشهایی تحقیقاتی در روابط عمومی است که متناسب با تحولات اجتماعی ایران باشد (سعیدی، 1387). بنابرین بررسی و شناخت اصول و شیوه های تبلیغات مفید و موثر برای سازمان از سوی مسئول روابط عمومی هر سازمان ضروری و پر اهمیت است . با وجود این ضرورت و اهمیت پر واضح است که در این زمینه باید مطالعات بیشتری صورت بگیرد که این تحقیق در پی پرداختن به این ضرورت می باشد.

ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بیان مختصر پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور پیرامون موضوع تحقیق و نتایج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظری تحقیق):
چارچوب نظری براساس توصیف یادشده، می تواند الگوی نظری ای به حساب آید که دامنه اثر، ابعاد ساختاری-کارکردی، خواص و فرآیندهای حیاتی؛ طبیعی، انسانی، اجتماعی و مسیرهای انحطاط و تکامل و سایر ابعاد آشکار و پنهان نمونه آرمانی پدیده مورد مطالعه را مشخص کرده و به پژوهشگر این امکان را می دهد که از آن، به عنوان نورافکن خرد، تجربه، هوش انسانی و تکنیک شناسایی، در سنجش پدیده عینی و موجود و مورد مطالعه خود، استفاده کند. برای شناخت روابط عمومی ها و یا هر پدیده ای دیگر نیز ما نیازمند چارچوب نظری ای هستیم که براساس آن بتوانیم واقعیات را به درستی درک و آن گونه که گرانیک می گوید ادراکاتمان را غربال کنیم.
الگوهای نظریه ای
از نظرگرانیک، در روابط عمومی، چهارالگو یا چارچوب نظری وجود دارد:
-کارگزاری و تبلیغات مطبوعاتی
– اطلاعات عمومی
– ارتباط یک سویه ناهمسنگ
– ارتباط دو سویه همسنگ
تبلیغاتی
الگوی نخست، براین اصل استوار شده است که روابط عمومی می تواند با استفاده از همه راه های ممکن، توجه رسانه های همگانی را جلب کند و از این طریق، زمینه اطلاع رسانی را به مخاطبان موسسات و شرکت ها، فراهم کند. در این نظریه، همچنین فرض می شود که روابط عمومی، به عنوان عامل اقناع و اعمال نفوذ، قادر است پیام های موثر اقناعی را تولید و منتشر کند و مهمترین اصل، توانایی دسترسی به مخاطبان است. این الگو در آستانه ورود به قرن 19 رواج یافت و در این زمان به عنوان الگوی متداول روابط عمومی ترویج پیدا کرد. طبق این الگو، روابط عمومی به مشابه نماینده مطبوعات در سازمان عمل می کند و با تهیه اخبار مختلف در صدد تغذیه اطلاعاتی مطبوعات است. در این الگو، حقیقی بودن کامل محتوای برنامه های روابط عمومی مد نظر نیست و تحقیق و کشف حقایق از اهمیت کمتری برخوردار است. همچنین ارتباط روابط عمومی با مخاطب یک سویه است. همانطور که این ویژگی گویاست این الگو با نگرش عمل گرایانه و تبلیغاتی به روابط عمومی همخوانی دارد.
اطلاعات عمومی
در الگوی دوم، روابط عمومی، به شکلی سازمان می یابد که اطلاعات تولید و به شکل مستمر دراختیار رسانه ها قرار می گیرد. این اطلاعات، غالباً کلیشه ای، اما حاوی حقایقی نیز هستند. به طورکلی، براساس این الگو نیز جریان اطلاعات یک سویه است و کسب اطلاعات از مشتریان کمتر مورد توجه قرار می گیرد. معمولاً، رسانه های همگانی، به دلیل مناسبات خاص با برخی شرکت ها، می کوشند چهره ای مثبت و نه واقعی، از آنان ترسیم کنند. در این الگو، مهمترین وظیفه روابط عمومی " نشریه اطلاعات " تلقی شده و توجه به واقعی بودن محتوای پیامها و برنامه های روابط عمومی جدید گرفته می شود. در ضمن این الگو مشخص کننده روشی در روابط عمومی است که از سوی روزنامه نگاران مقیم اعمال می شود، روزنامه نگارانی که معمولاً درباره سازمان آنچه را که درست است انتشار می دهند. اما داوطلبانه به پخش اطلاعات منفی مبادرت نمی کنند. در این الگو علیرغم منطقی تر شدن جریان ارتباط با مخاطب ، هنوز شیوه های ارتباطی محدود و یکسویه بوده و به تحقیق اهمیت لازم داده نمی شود. این الگو از اوایل قرن 20 رواج یافت. هر دو این نمونه ها الگوهای یکسویه ای هستند که کارورزان از دادن اطلاعات سازمان به گروه ها از آن پیروی می کنند. اما در صدد کسب اطلاعات از مردم از راه تحقیق یا روشهای غیر رسمی برنمی آیند.
ارتباط دوسویه ناهمسنگ
الگوی سوم، ارتباط ناهمسنگ، و در عین حال، دو سویه را شرح می دهد. براساس این الگو، روابط عمومی، از تحقیق برای تشخیص پیام هایی استفاده می کند که به احتمال قوی مورد پشتیبانی نیرومند گروه های مخاطب و مصرف کننده قرار خواهند گرفت و نیازی به تغییر رفتار سازمان نخواهد بود. براساس این الگو، تاثیرگذاری ها ناهمسنگ هستند، زیرا تغییر رفتارها به سود سازمان جریان می یابد و نه گروه های مصرف کننده و مخاطب. در واقع در دو الگوی قبلی، جریان ارتباط از جانب سازمان ( روابط عمومی ) به سمت مخاطب بود و نقش مخاطب نادیده گرفته می شد و ارتباط یکسویه بود. الگوی دوسویه ناهمسنگ معتقد به دو طرفه بودن جریان ارتباط دارد، ولی نقش موزونی را طرفین ارتباط نمی دهد، و ابتکار عمل را در دست سازمان نگه می دارد.

در این الگو، توجه به پس فرصت های پیامگیران ، جای خود را باز می کند و بازخورد پیامها مورد توجه قرار می گیرد. اما توجه نظام بازخورد صرفاً به خاطر تامین منافع سازمان بود و تامین منافع مخاطب مهم نیست و به عبارتی ، روابط عمومی صرفاً در پی کسب موافقت مخاطبان است و تلاش دارد ایده ها و رفتارهای گروه های اجتماعی را تغییر دهد. در این الگو فعالیت های روابط عمومی دو سویه است.

ولی نقش تاثیر گذاری سازمان و گروههای مخاطب موزون و همسنگ نیست و هنوز ابتکار عمل در دست سازمان بوده و در واقع روابط عمومی سازمان گراست. روابط عمومی به دنبال هماهنگ سازی رفتارهای مخاطب مطابق با اهداف سازمان است و به تغییرناپذیری سازمان باور دارد. این الگو در سال 1920 رواج یافت.
ارتباط دوسویه همسنگ
الگوی چهارم به شرح ارتباط همسنگ اختصاص دارد. این الگو تاثیراتی را تایید می کند که براساس آن هم سازمان و هم گروه های ذینفع بهره مند می شوند. مفاهمه، حل اختلاف و تقویت درک متقابل و حتی اولویت به دیدگاه های مشتری در جریان تولید مدنظر قرار می گیرد. در این دیدگاه روابط عمومی ها "از چانه زدن، مذاکره و راهبردهای رفع اختلاف برای سامان بخشی به تغییرات مبتنی بر همزیستی در افکار، گرایش های ذهنی و رفتارهای سازمان و گروه های مخاطب خود استفاده می کنند". مشخصه اصلی این الگو، دادن نقش برابر به روابط عمومی نسبت به مخاطب و پرهیز از اتخاذ راهبرد ارتباطات سلطه آمیز در جریان ارتباط با اوست.

در این الگو، دستیابی به تفاهم و هم فهمی با مخاطب رابطه عمودی سازمان مخاطب جای خود را به رابطه گروه – گروه می دهد و در واقع سازمان و مخاطب، به عنوان دو گروه در جریان ارتباطی روابط عمومی مطرح می شوند.

همچنین توجه به جنبه های اخلاقی روابط عمومی جای خود را در فعالیت های روابط عمومی باز می کند، گرچه مصادیق آن هنوز روشن نیست. این الگو دارای تاثیرهای همسنگ است، تاثیرهایی که ناظر آنها را برای هر دو طرف، سازمان و گروه ها سودمند توصیف می کند. سازمانهایی که شیوه روابط عمومی همسنگ را بکار می برند از چانه زدن، مذاکره کردن و راهبردهای رفع اختلاف برای سامان دادن به تغییرات مبتنی بر همزیستی در افکار، گرایشهای ذهنی و رفتارهای سازمان و گروههای مخاطب خود استفاده می کنند.
پیش فرض های الگوی چهارم
گرانیک معتقد است که نظریه پردازی در روابط عمومی نیازمند تعیین پیش فرض های درست و منطقی است. او پیشنهاد می کند به جای آنکه پیش فرض عاملیت "اقناع" و "نفوذ" را برای روابط عمومی بپذیریم، بهتر است آن را ابزار چانه زدن، مذاکره و راهبردهای حل اختلاف و تقویت درک متقابل و ارتباط همسنگ بدانیم. بنابراین، پیش فرض روابط عمومی دارای کارکرد مطلوب در این پژوهش، ایفای نقش عاملیت برای مفاهمه و تسهیل ارتباط و انتقال برابر نظرات دو طرف بدون هیچگونه سوگیری است. در این صورت، روابط عمومی کارکرد اصلی اش را ایفا می کند و "رضایت مشتری " مورد تاکید قرار می گیرد. بدیهی است دراین پیش فرض، برروابط عمومی "مشتری محور" به جای "تبلیغ- رسانه محور" تاکید میشود.
به نظر هانت وگرانیک، الگوی نظری مطلوب نسبت به روابط عمومی، "ارتباط دو سویه همسنگ" است. در این نظریه، ارتباط به مفهوم داد و ستد برابر و مشارکت آمیز پیام، همراه با اعتماد متقابل، بدون مقاصد آشکار و نهان در اعمال نفود تعریف شده و ایده هابرماس که ارتباط را تنها راه مفاهمه اجتماعی،() می داند، مورد تایید قرار می گیرد. همچنین این تعریف، در هماهنگی با رویکرد سیستمی، از مقبولیت بیشتری برخوردار است. پیش فرض های دیگر این چارچوب مفهومی که از نظریه های همسنگ ارتباطات، نظریه سیستم ها و رویکرد دوسویه همسنگ به دست می آید، بدین قرار هستند:
"ارتباطات به فهمیدن منتهی می شود. هدف اصلی ارتباط تسهیل تفاهم میان مردم و نظام های دیگر مثل سازمان ها، گروه ها یا جوامع است.
کل گرایی: نظام ها مرکب از خرده نظام ها و بخش هایی از فرا نظام ها هستند.کل بزرگ تر از جمع اجزای خود است و هر بخش از نظام بر بخش های دیگر اثر می گذارد.
وابستگی متقابل: گرچه نظام ها مرزهایی دارند که آنها را از محیطشان جدا می کند، اما نظام های موجود در محیط،از آن مرز عبور و در نظام نفوذ می کنند.
نظام باز: درهای سازمان به روی نظام های نفوذ کننده باز است و اطلاعات را آزادانه با آن ها مبادله می کند.
تعادل متحرک: نظام ها،برای ایجاد تعادل با نظام های دیگر تلاش می کنند. در رویکرد ارتباط همسنگ به روابط عمومی، تطابق مشترک و متقابل، به نظارت و سازگاری (نامتقارن) ترجیح دارد.
برابری: با مردم و مشتریان،به عنوان موجوداتی ذاتاً مورد احترام، رفتار می شود.
خودگردانی: به منظور برانگیختن احساسات و تمایلات درونی و نیز بروز ابتکارات، نوآوری ها و خود شکوفایی و سرانجام احساس رضایت قلبی از کار روزمره، کارکنان به مقدار زیادی خود مختار هستند.
نوآوری: در محیط کار،بیشتر بر نوآوری و آفرینش ایده های نو تاکید می شود تا الگوهای ثابت و سنتی.
تمرکز زدایی در مدیریت: نقش مدیران بیشتر هماهنگی و ایجاد مفاهمه است تا فرمانروایی.
مسئولیت: افراد و سیستم به غایت در برابر اعمال خود مسئولیت پذیرند.
حل اختلاف: اختلاف،تنها از طریق مذاکره، ارتباط، مفاهمه، سازش و حل و فصل،حل می شود و نه زور، فریبکاری، اجبار و خشونت.
لیبرالیسم گروه ذی نفع: لیبرالیسم کلاسیک با ویژگی اش در دفاع از دولت بزرگ، به همان اندازه می تواند کوتاه فکر تلقی شود که محافظه کاری کلاسیک با ویژگی دفاع از تجارت بزرگ. با این وصف، لیبرالیسم گروه ذی نفع نظام سیاسی را ابزاری برای رقابت آزاد میان گروه های ذینفع می داند. لیبرالیسم گروه ذی نفع مراقب گروه های شهروندی است تا از منافع مردم عادی در برابر دولت و شرکت های فاقد احساس مسئولیت دفاع کند.
نظریه وضعیتی روابط عمومی
نظریه وضعیتی روابط عمومی" ، یک نظریه کاربردی در مورد افکارعمومی است. البته واژه " عقیده روابط عمومی" را بیشتر می پسندم . شاید به این خاطر که سطحی بودن و ناشناخته بودن گویا همزاد این واژه شده و غیر قابل دسترس بودن و برخورد منفعلانه با آن حتی از سوی مدیران روابط عمومی هم تبلیغ می شود و توجیهی برای رییس سازمان و در مسند ماندن مدیران غیر حرفه ای در روابط عمومی شده است .
ما بیشتر از هر چیز به نظریه های کاربردی برای تجزیه و تحلیل افکار عمومی نیاز داریم و نظریه وضعیتی روابط عمومی گرونیک و هانت یک نظریه کامل در این زمینه است .
تنها چهارصفحه از کتاب کاربرد نظریه های ارتباطات (سون ویندال و دیگران ، کاربرد نظریه های ارتباطات ، انتشارات مرکز مطالعات و رسانه ها ، 1376 مترجم : دکتر دهقان ، ص 300-304) و کتابی کوچک ترجمه شده در موسسه تحقیقات روابط عمومی منبع فارسی موجود است. گرچه کتاب دوم بیشتر از اینکه شرح نظریه باشد ، سابقه ، تحقیقات و پاسخ به چالش های این نظریه است که توسط گرونیک نوشته شده و از این نظر برای خواننده ایرانی که هنوز اطلاعات دقیقی از این نظریه ندارد ، بیشتر گیج کننده است ؛ مگر اینکه مقدمه خوب آقای هوشمند سفیدی را برای آشنایی مختصر با نظریه جدا در نظر بگیریم.

مروری بر نظریه :
گرونیک معتقد است رفتار گروههای اجتماعی با تحلیل ادراکات آنها از وضعیتی معین قابل پیش بینی و فهمیدن است و رفتار این گروهها بر اساس ادراکات آنها از وضعیتی که در آن قرار دارند شکل می گیرد .
این نظریه گام به گام نحوه رفتار ارتباطی فعال را از سوی گروههای اجتماعی مشخص می کند ، که البته ممکن است
برای بروز رفتار مشارکتی و یا غیر فعال کردن آن استفاده شود.

شناخت مشکل ، شناخت محدودیت و سطح درگیری سه شناختی است که باید برای گروههای اجتماعی ایجاد شود و روابط عمومی در اولین گام باید اطلاعات مورد نیاز افراد را در مورد مساله ای که باید در مورد آن بیاندیشند تهیه کند چرا که مردم باید بدانند مشکل و باور کنند این مشکل واقعیت دارد .
سپس اگر می خواهیم به رفتار مشارکتی دست پیدا کنیم باید افراد محدودیت ها و موانع پیش رو برای تاثیرگذاری در حل مشکل بدانند. هر ذهنیت ایجاد شده محدودیت کمتری را تشخیص دهد مشارکت فعالانه تری خواهد داشت.
در مرحله دیگر باید شناخت مردم از میزان ارتباط مشکل با آنها تکمیل شود. آنها باید بدانند مشکل چه ارتباطی با منافع آنها دارد و میزان ارتباط آنها با وضعیت و مشکل موجود مشخص شود.

دو متغیر دیگر در این نظریه درباره چگونگی شکل گیری عقیده عمومی و رفتار فعال گروههای اجتماعی برای حل یک مشکل " جستجوی اطلاعات" و " پردازش اطلاعات "است .
وقتی روابط عمومی توانست باور یک وضعیت مشکل زا را برای گروههای اجتماعی تبیین و میزان تاثیر گذاری آنان را با محدودیت کمتری ایجاد کند ، افراد با درک این مساله که وضعیت موجود مشکل آنان نیز هست اقدام به جستجوی اطلاعات در خصوص وضعیت می کند تا مشکلی که درگیر آن است ، حل شود. این یک رفتار ارتباطی فعال است .
ممکن است افراد صرفا به پردازش اطلاعات بپردازند و یک رفتار ارتباطی غیر فعال داشته باشند.
ممکن است برنامه ریز روابط عمومی از این نظریه برای غیر فعال کردن مخاطبان در خصوص وضعیت خاصی استفاده کند .
نظریه اشاعه
نظریه ای برای تحلیل این موضوع که افراد، اطلاعات را چگونه می پذیرند و یا آن را طرد می کنند یکی از نظریات مرتبط با پژوهش حاضر می باشد. مطابق این نظریه ، "اشاعه" ، فرآیندی است که از طریق آن "نوآوری" از مجاری مشخص و در طول دوره زمانی معینی، میان اعضای یک نظام اجتماعی، انتشار می یابد. (ویندال و دیگران، 1376، ص 106).
کاملترین شکل نظریه اشاعه را ، " اورت راجرز " استاد آمریکایی علوم ارتباطات، در کتاب"اشاعه نوآوری ها " مطرح ساخته است. راجرز، بر این عقیده است که افراد، اطلاعات حاصل نوآوری ها را از طریق پنج مرحله اقتباس می کنند که هر یک از این مراحل، ویژگیهای خاص خود را دارند.این مراحل به ترتیب عبارتند از:
1- "آگاهی" 2- انگیزش و اقناع: در این مرحله، اطلاعات و نوآوری می باید فرد را برانگیزد و احتمالاً در آن نگرش ایجاد کند و این نگرش می تواند مثبت یا منفی باشد. 3-تصمیم و ارزیابی. 4- اجراء 5- مرحله پذیرش و تثبیت: در این مرحله، افراد به دنبال تایید و تحکیم نوآوری پذیرفته شده هستند. مطابق گفته های راجرز، رسانه های جمعی، در مرحله اول یعنی مرحله آگاهی و اطلاع رسانی، نقش بسیار تعیین کننده ای دارند، اما در مراحل بعد، نقش این رسانه ها کمتر شده و مجراهای ارتباطات میان فردی نقش موثری دارند. (لارنس.ای ، 1372، ص 215). آنچه از نظریه اشاعه با توجه به برداشتهایی که از آن داشتیم با پژوهش حاضر در ارتباط است عبارت از: تبلیغات سازمان چه به صورت خدماتی و چه به صورت تجاری می تواند در غالب یک نو آوری به مخاطبان عرضه گردد و افراد در پنج مرحله تبلیغات را مورد پذیرش خود قرار می دهند.
نظریه "وابستگی مخاطبان" نیز به عنوان یکی دیگر از منابع فکری مرتبط با این پژوهش مطرح است، اساس نظریه وابستگی مخاطبان آن است که رسانه های جمعی آن قدر برای جامعه ضروری و حیاتی هستند که ما برای انجام برخی از کارکردهای اجتماعی خویش به آنها وابسته می شویم.این نظریه، ریشه در نظریات کارکردگرایی دارد، نظریاتی که بیان می کنند، مخاطبان برای اطلاعات درباره محیطشان، برای انتقال ارزشهای فرهنگی، برای سرگرمی و تفریح و نیز برای تفسیر این موضوعات اجتماعی اساسی خود، به رسانه ها وابسته هستند و در واقع این کارکردها، نقشهای رسانه ها را در جوامع جدید شکل می دهند.(سورین وتانکارد، 1383، ص 206). این نظریه ازآن جهت با پژوهش حاضر مطابقت دارد که طبق آن مسئولین روابط عمومی می بایست با شناخت دقیق رسانه ها ومخاطبین خود بهترین شیوه را برای انتقال اطلاعات انتخاب و به شرایط و ارزشهای فرهنگی و ویژگیهای سازمان خود آگاه باشند و بدانند که مخاطب همواره تشنه اطلاعات درست است.
نظریه برجسته سازی
برنارد کوهن یکی دیگر از نظریات حوزه ارتباطات می باشد که با پژوهش حاضر غیر مرتبط نیست، مطابق این نظریه "رسانه ها به مردم نمی گویند چه فکر کنند بلکه می گویند به چه فکر کنند" تبلیغات نیز این نقش را ایفا می کنند و از این روش به عنوان یک روش معمول استفاده می کنند. برجسته سازی در تبلیغات سیاسی، مباحثات، مناظرات و مبارزات انتخاباتی، تبلیغات و اخبار تجاری، تاثیر و نفوذ اقتصاد و تجارت بر سیاست های دولت، نظام های حقوقی و محاکمات، نقش و تاثیر گروه ها در کنترل مخاطبان و افکار عمومی و روابط عمومی کاربرد دارد. به طور کلی می توان سه سطح برای عمل برجسته سازی در رسانه ها و تبلیغات طرح کرد: در سطح اول برجسته سازی رسانه ها به مخاطبان می گویند به چه فکر کنند. در سطح دوم برجسته سازی، رسانه ها به مردم می گویند(تحلیل) در مورد موضوعی خاص چگونه فکر کنند. و در سطح سوم که سطح بین رسانه ای نام دارد رسانه های مهمتر و بزرگتر به رسانه های کوچک تر می گویند چگونه فکر کنند. در واقع نظریه برجسته سازی یکی از تاکتیک های تبلیغات محسوب می شود. (یحیایی ایله ای، 1389،ص 117).
نظریه سرژچاکوتین
چاکوتین محقق آلمانی با بررسی روش تبلیغاتی " گوبلز" به این نتیجه رسید که اساساً تبلیغات سیاسی با تکیه بر غرایز اساسی بشر امکان پذیر است. او در کتابی تحت عنوان "تبلیغات سیاسی، تجاوز به خلق" اعمال سیاسی توده را نتیجه اقدام دولت دانست و معتقد بود که رفتار سیاسی جامعه واکنش شرطی اعمال دولت است.چاکوتین بر این نظر است که رفتار بشر نتیجه چهار غریزه شامل: تغدیه، میل جنسی، عشق مادری و دشمنی یا ستیزجویی می باشد. اما در هر زمانی یکی از این غرایز وجه غالب را دارد، به نظر وی تبلیغاتی موفق است که این غریزه تاریخی را به خوبی بشناسد، همانگونه که هیتلر دشمنی یا ستیزجویی آلمان را به عنوان غریزه غالب شناخت. (جزوء درسی استاد بهرامیان). نظریه سرژچاکوتین که در تحقیق حاضر آورده شده است بر مبنای نظریه واکنش شرطی پاولف قرار گرفته و معتقد است که شرطی شدن حاصل تداعی از یک طرف و انتخاب نمادها یا سمبول ها از طرف دیگر است. هرچقدر رسانه ها بتواند این نقش را بهتر ایفا کنند تبلیغات هم موفق تر خواهد بود. به همین دلیل رسانه های سمعی و بصری چون بیشتر می توانند بر احساسات و عواطف تکیه کنند و پیام آنها کمتر از صافی عقلانی می گذرد، موفق ترند و این مقوله باید مد نظر مسئولین روابط عمومی قرار گیرد.
نظریه داگمار در هدف گذاری تبلیغات و فروش
نظریه اصلی داگمار بر این پایه بنیان گذاشته شده است، که آثار ارتباطات بنیاد و اساس سنجش موفقیت یا شکست برنامه های تبلیغاتی است. کامیابی یا شکست در تبلیغات بستگی به کارآیی فرایند ارتباطات در رساندن اطلاعات مطلوب و مناسب به مخاطبان اصلی در زمان مناسب و با هزینه کم دارد. از منظر نظریه داگمار، هدف تبلیغاتی شامل وظیفه ای ارتباطی است که مشخص و قابل اندازه گیری باشد. وظیفه ارتباطی، بر پایه مدل سلسله مراتبی فرایند ارتباطات، شامل چهار مرحله ذیل است:
1. آگاهی (آگاه سازی مشتری از وجود نام تجاری یا شرکت).2. ادراک (توسعه و گسترش این مفهوم که محصول چیست و به چه درد مشتری می خورد).3. متقاعد کردن (کوشش در زمینه توسعه تمایل ذهنی مشتری برای خرید کالا یا خدمات).4. عمل (وادار کردن مشتری به خرید کردن). (خداداد حسینی، روستا، خلیلی شجاعی، 1389،ص212).
آنچه که از نظریه فوق برای تحقیق حاضر استخراج میگردد یک برنامه درست و حساب شده برای امر تبلیغات است ،یکی از نقش های مهم روش داگمار در فرایند هدف گذاری فروش، شناسایی اجزای تشکیل دهنده یک هدف خوب تبلیغاتی است، در تبلیغات، باید وظیفه ارتباطی مشخص و قابل اندازه گیری داشت مخاطبان هدف را شناسایی و مشخص کرد و زمان تعیین شده ای را برای دستیابی به اهداف تبلیغات معین نمود.
نظریه استفاده وبهره مندی
یکی دیگر از تئوری های مهم در این زمینه می باشد. اساس این نظریه، بر آن است که افراد مخاطب کم و بیش به صورتی فعال، به دنبال محتوایی هستند که بیشترین خشنودی را برای آنها فراهم کند و درجه این خشنودی به علایق و نیازهای آنان بستگی دارد. نکته اساسی در این نظریه آن است که برای مثال هنگامی که ما تلویزیون تماشا می کنیم، یا رادیو گوش می دهیم و یا روزنامه می خوانیم، در حقیقت به دنبال ارضاء و برآورده ساختن نیازهای خودمان هستیم. (سورین و تانکارد، 1381، ص 304). از نظر "کاتز"، این نظریه، بر سه هدف استوار است:
1- تبیین چگونگی استفاده از رسانه های جمعی توسط افراد، برای برآورده ساختن نیازها.2- درک انگیزه های مخاطبان برای رفتار رسانه ای.3- شناخت کارکردها و پیامدهایی که به دنبال نیازها، انگیزه ها و رفتار ارتباطی ایجاد می شوند.
(Blummer and Gurevich ,1974, pp29-32). نظریه بهره مندی از این جهت با تحقیق مورد نظر همسو است که متصدیان شغل روابط عمومی می بایست در تبلیغات خود از الگوها و شیوهایی استفاده کنندکه مخاطب را به سوی خود جلب و احساس رضایت و بهره مندی را در او ایجاد نماید و مخاطب را با سازمان خود همراه سازند.

و – جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق:

از آنجا که تاکنون هیچ تحقیق مدونی در خصوص بررسی نقش تبلیغات در روابط عمومی و تاثیرات آن بر مشتریان در سطح جامعی چون پایان نامه کار نشده است این تحقیق به نوبه ی خود می تواند اقدام پژوهشی نوینی در این خصوص به شمار آید .

ز- اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی):

اهداف اصلی:
1- بررسی نقش تبلیغات در روابط عمومی و تاثیرات آن بر مشتریان

اهداف فرعی:
1-ارزیابی شناخت تاکتیک های تبلیغاتی مختلف و تکنولوژی های نوین تبلیغاتی.
2- بررسی میزان کارآمدی تبلیغات در روابط عمومی و عوامل تاثیرگذار بر آن.

ح – در صورت داشتن هدف کاربردی، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنایع و یا گروه ذینفعان) ذکر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی):
نهادهای پژوهشی و دانشجویان رشته روابط عمومی و اساتید و صاحب نظران می توانند از بهره وران این پایان نامه باشند.

ط- سوالات تحقیق:

سوال اصلی:
آیا بین نقش تبلیغات در روابط عمومی و تاثیرات آن بر مشتریان رابطه وجود دارد؟

سوالات فرعی:
1- آیا بین میزان ارتباط مسئول روابط عمومی با رسانه های جمعی مختلف برای انجام تبلیغات کارآمد و تاثیرات آن بر مشتریان رابطه وجود دارد؟
2- آیا میزان شناخت تاکتیک های نوین تبلیغات در روابط عمومی بر رضایت مشتریان تاثیر دارد؟
3- آیا دراختیارداشتن امکانات و وسایل ارتباطی در روابط عمومی بر رضایت مشتریان تاثیر دارد؟
4- آیا استفاده از تکنولوژی های تبلیغاتی روز در روابط عمومی بر رضایت مشتریان تاثیر دارد؟
5- آیا استفاده از دانش شناخت رسانه ها، کارکرد آن ها و شناخت مخاطبان در روابط عمومی بر رضایت مشتریان تاثیر دارد؟

ی- فرضیه‏های تحقیق:

فرضیه اصلی:
بین نقش تبلیغات در روابط عمومی و تاثیرات آن بر مشتریان رابطه وجود دارد.
فرضیات فرعی:
1- بین میزان ارتباط مسئول روابط عمومی با رسانه های جمعی مختلف برای انجام تبلیغات کارآمد و رضایت مشتریان رابطه وجود دارد.
2- میزان شناخت تاکتیک های مختلف تبلیغات در روابط عمومی بر رضایت مشتریان تاثیر دارد.

ک- تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):
تبلیغ :
تبلیغ مصدر باب تفعیل از ریشه بلغ به معنای رساندن است. واژه ی تبلیغ به معنای "رسانندگی" و مبلغ به معنای رساننده (رساننده ی پیام ها و آموزه های ویژه ی تبلیغی) است.
تبلیغات:
تبلیغات، دانش، حرفه، فعالیت و فرآیندی است که برای تاثیر گذاشتن بر مخاطبان و آگاه سازی آنها با اهداف خاصی مانند اهداف تجاری، سیاسی، فرهنگی و دینی و… شکل می گیرد (نوروزوند، 1382، 72).
امروزه تبلیغات، جزئی از ارتباطات عمومی محسوب می شود و هدف آن دستیابی به مقاصدی از پیش تعیین شده است. "برنیز" از اندیشمندان اجتماعی می گوید: "تبلیغات به ویژه تبلیغات نوین، تلاشی است پیگیر برای ایجاد یا شکل دادن رخدادها به منظور تحت تاثیر قرار دادن روابط عامه مردم با کاری فکری یا گروهی" (دادگران، 1374: 49).
گروهی از محققان، تبلیغ را دارای ذاتی از فکر و عمل در فرهنگ عمومی می دانند و با آمیختن دیدگاه های مختلف علوم اجتماعی، تبلیغ را حاصل ایدئولوژی می دانند و نقش رسانه ها را در ساخت معانی جهان بینی حاکم بر جامعه بررسی می کنند.
تعریف مفهومی روابط عمومی :
روابط عمومی : روابط عمومی عبارت است از ،آن بخش از مسئولیتها و وظایف ارتباطی مدیریت سازمان که از طریق ان مدیران می کوشند برای دستیابی به هدف های سازمانی با محیط خود سازگار و هم صدا شده یادر صورت نیاز در محیط تغییرات مطلوب ایجاد نموده و شرایط محیط را به شرط مساعد بودن استمرار بخشد.
درسال 1987، انجمن روابط عمومی (IPR) تعریفی از روابط عمومی ارایه کرد که هنوز مورد استفاده قرار می گیرد.در این تعریف، روابط عمومی عبارت از تلاش برنامه ریزی شده و مداومی است که به منظور ایجاد و حفظ حسن نیت و شناخت بین سازمان و مخاطبان آن صورت می گیرد. کلمات"برنامه ریزی شده" و "مداوم" نشان می دهند که حسن نیت و شناخت، به آسانی یا به خودی خود به وجود نمی آیند و در واقع باید"ایجاد" و "حفظ " شوند و نیز مشخص می کنند که فعالیت های روابط عمومی ، برنامه ریزی شده است و نیز هدف روابط عمومی ، به وجود آوردن حسن نیت و شناخت است و کسب شهرت یا تایید نیست. در آخرین تعریفی که IPR ارایه کرد، روابط عمومی را عبارت از روشی تلقی کرد که سازمان ها برای حفظ اعتبار؛ محصولات؛ خدمات یا کارکنان خود با هدف دستیابی به شناخت و حمایت در پیش می گیرند. ظاهرا این تعریف از تعریف های دیگر کامل تر است، زیرا کوتاه بوده و وظیفه روابط عمومی سازمان را( آنچنان که بسیاری تصور می کنند) کسب شهرت نمی داند و به شناخت اهمیت می دهد. برای روابط عمومی واژه ها و مصداق ها و تعابیر دیگری نیز به کار برده اند که برای جلوگیری از اتلاف وقت مختصری از آنها بیان می شود :روابط عمومی مغر متفکر و موتور محرکه و شریان حیاتی و دایمی دستگاه است .روابط عمومی هنر و علم اجتماعی است که درون و برون دستگاه را به هم پیوند می دهد.روابط عمومی هدف و چگونگی کلید برنامه ها را ترسیم می کند .روابط عمومی مشاور امین مدیر و کلیه کارکنان دستگاه است. پس لازم است که مدیر و کارکنان صد در صد به وی اعتماد دشته باشند.روابط عمومی آیینه زیبایی هاست . یک اطاق شیشه ای است که از هر طرف آن همه چیز زیبا دیده می شود.روابط عمومی چشم و چراغ یک دستگاه است. روابط عمومی است که باید همه چیز را ببیند و همه چیز را نیز زیبا بنمایاند .روابط عمومی حافظ منافع دستگاه مربوطه و مردمی است که با آن سر و کار دارند.

تعریف کاربردی روابط عمومی :

مدیریت ارتباطات یک سازمان با مخاطبان آن بخش از مسئولیتها و وظایف ارتباطی، مدیریت سازمان که از طریق آن مدیران می کوشند برای دستیابی به اهداف سازمانی با محیط خود سازگار و هم صدا شده یا در صورت نیاز در محیط تغییرات مطلوب ایجاد نموده و شرایط محیط را، به شرط مساعد بودن استمرار بخشند.روابط عمومی عبارت است از تلاش ها و اقداماتی آگاهانه، برنامه ریزی شده و سنجیده ، جهت استقرار و کسب تفاهم متقابل، بین یک سازمان و گروه ههای مودنظر آن.روابط عمومی عبارتست از تلاش های آگاهانه و قانونی به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل یاعموم که براساس تحقیق علمی و عملی صحیح ومستمر میسراست.روابط عمومی عبارت است از تلاشهای مستمر و منطبق با روش های علمی و عملی که مدیریت سازمان های بخش خصوص و دولتی به منظور ایجاد تفاهم و پیدایش حس علاقمندی و تحصیل پشتیبانی گروه هایی که سازمان با آنها سرو کار دارد یا فکر می کند در آینده سرو کار خواهد داشت به عمل می آورد.روابط عمومی در هر سازمان چشم بینا ، گوش شنوا ، زبان گویای آن سازمان ، سیستم و پل ارتباطی بین مردم و مسئولین به حساب می آید و سازمان را از نظریات انتقادات و خواست های مخاطبان آگاه می سازد تا مدیریت سازمان را در اتخاذ تصمیم مناسب برای برآوردن نیازهای مخاطبان یاری رساند و در حقیقت باید مغز تجزیه و تحلیل گر افکار عمومی باشد و بتواند از داده ها پیشنهادهای سازنده و همسو با افکار عمومی ارائه نماید. بی شک بی اعتنایی به روابط عمومی عواقب سوء و زیان باری را برای هر تشکیلات به همراه خواهد داشت .روابط عمومی علاوه بر انتقال و انعکاس اخبار باید از حالت انفعالی به دور باشد و با فعالیت اثربخش خویش زمینه های مختلف فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را ارتقاء داده و با پویایی و تحرک خاصی تحلیلگر مسائل مختلف باشد .
روابط عمومی: عبارت است از تلاش ها و اقداماتی آگاهانه، برنامه ریزی شده و سنجیده ، جهت استقرار و کسب تفاهم متقابل، بین یک سازمان و گروه های موردنظر آن. عبارتست از تلاش های آگاهانه و قانونی به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل یاعموم که براساس تحقیق علمی و عملی صحیح ومستمر میسراست.
نگرش: عبارت است از ترکیبی از باور ها،و هیجان هایی که شخص را پیشاپیش اماده می کند تا به دیگران،اشیا و گروه های مختلف به شیوه ی مثبت یا منفی نگاه کند. نگرش ها ارزیابی از اشیا را خلاصه میکنند و در نتیجه پیش بینی یا هدایت اعمال یا رفتارهای اینده را بر عهده میگیرند. نگرش عبارت است از سازمان پایدار فرایند های انگیزشی، عاطفی، ادراکی و شناختی در ارتباط با برخی از جنبه های دنیای فرد.
نظریه نقش : اساس این نظریه این است که آنچه را مدیر انجام می دهد باید ملاحظه نمود و بر پایه چنین ملاحظاتی فعالیت ها یا نقش های مدیری را معین کرد . با مطالعه مدیریت برای اداره موثرهر سازمان چهارنقش " مدیر تولید ـ اجرای ـ ابداعی و ترکیبی " را لازم است هر یک از این نقشهای مدیری با یکی از خرده سیستم و یک سیستم اجتماعی ارتباط دارد . زیرا هر نوع سازمانی خواه بازرگانی،صنعتی یا اداری یک سیستم اجتماعی است و بیشتر خرده سیستم های اجتماعی مرکب از خرده سیستم های به هم پیوسته زیادی هستند . که شامل خرده سیستم های انسانی ، اجتماعی ، اداری ، ساختاری ، اطلاعاتی ، تصمیم گیری و تکنولوژی اقتصادی است .

5-روش شناسی تحقیق:

الف- شرح کامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهیزات و استانداردهای مورد استفاده در قالب مراحل اجرایی تحقیق به تفکیک):
تذکر: درخصوص تفکیک مراحل اجرایی تحقیق و توضیح آن، از به کار بردن عناوین کلی نظیر، "گردآوری اطلاعات اولیه"، "تهیه نمونه‏های آزمون"، "انجام آزمایش‏ها" و غیره خودداری شده و لازم است در هر مورد توضیحات کامل در رابطه با منابع و مراکز تهیه داده‏ها و ملزومات، نوع فعالیت، مواد، روش‏ها، استانداردها، تجهیزات و مشخصات هر یک ارائه گردد.
روش های پژوهشی که به تناسب از آنها در پژوهش حاضر استفاده شده عبارتند از:

الف) روش اسنادی و کتابخانه ای: برای شناخت وضعیت موجود و برای دستیابی به مدل نظری، شفاف شدن واقعیت اجتماعی و آگاهی از پیشینه و ادبیات پژوهش از روش فوق استفاده شده است. ب) روش پیمایش: برای جمع آوری داده ها، طبقه بندی، توصیف و تحلیل آنها از روش پیمایشی استفاده شده است. امکان بررسی فرضیه ها، ضرورت بررسی و مطالعه، مراجعه به کارگزاران و صاحبنظران و تعمیم یافته ها از جمله دلایل انتخاب روش مزبور به عنوان روش نهایی و عمده پژوهش حاضر است.( دواس،1376،ص13).

ب- متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

شاخص سنجش تبلیغات کارآمدو مطلوب در سازمانهای دولتی
دیدگاه مدیر سازمان به واحد روابط عمومی
شناخت تاکتیک های تبلیغاتی مختلف
در اختیار داشتن امکانات ارتباطی
میزان ارتباط با رسانه های جمعی مختلف
میزان استفاده از تکنولوژی های نوین تبلیغاتی

ج – شرح کامل روش (میدانی، کتابخانه‏ای) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فیش‏برداری و غیره) گردآوری داده‏ها :
در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد. که سوالات مذکور عمدتاً در قالب طیف لیکرت طرح گردیده است. برای تعین روایی پرسشنامه از روش محتوایی یا صوری استفاده شده است، و برای تعین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.

د – جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

جامعه آماری این پژوهش را کلیه مسئولین روابط عمومی دستگاه های دولتی شهر تهران در بر می گیرد.
حجم نمونه، با توجه به اینکه جمعیت آماری این پژوهش را مسئولین روابط عمومی دستگاه های دولتی شهرتهران تشکیل می دهند که جمعیت محدود و قابل شمارشی هستند و لیست کامل سازمانها در دسترس می باشد، بنابراین نمونه گیری به عمل نیامد و از روش کل شمار (سرشماری) استفاده گردید. که در مجموع80 اداره کل را شامل می شود، از این 80 مورد 69 مسئول همکاری نموده و پاسخگوی پرسشنامه بودند و حدود 10 مورد حاضر به همکاری نشدند.

هـ – روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها:

برای توصیف وتحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شده است. اطلاعات جمع آوری شده، با استفاده از دو نوع آماره توصیفی و استنباطی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند. در بخش توصیفی از آماره های میانگین، میانه، واریانس و انحراف معیار استفاده شده است. در بخش استنباطی نیز متناسب با سطوح سنجش متغیرها از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون ، آزمون کی دو و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است.

6- استفاده از امکانات آزمایشگاهی واحد:
آیا برای انجام تحقیقات نیاز به استفاده از امکانات آزمایشگاهی واحد علوم و تحقیقات می باشد؟ بلی خیر
در صورت نیاز به امکانات آزمایشگاهی لازم است نوع آزمایشگاه، تجهیزات، مواد و وسایل مورد نیاز در این قسمت مشخص گردد.

نوع آزمایشگاه
تجهیزات مورد نیاز
مواد و وسایل
مقدار مورد نیاز

امضاء استاد راهنما: امضاء مدیرگروه تخصصی:

7- زمان بندی انجام تحقیق:

الف- تاریخ شروع:…………………………… ب- مدت زمان انجام تحقیق:……………………..ج- تاریخ اتمام:…………………..

تذکر: لازم است کلیه فعالیت‏ها و مراحل اجرایی تحقیق (شامل زمان ارائه گزارشات دوره‏ای) و مدت زمان مورد نیاز برای هر یک، به تفکیک پیش‏بینی و در جدول مربوطه درج گردیده و در هنگام انجام عملی تحقیق، حتی‏الامکان رعایت گردد.

پیش‏بینی زمان‏بندی فعالیت‏ها و مراحل اجرایی تحقیق و ارائه گزارش پیشرفت کار
ردیف
شرح فعالیت
زمان کل
(ماه)
زمان اجرا به ماه

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

توجه: 1- زمان و نوع فعالیت های اجرایی پایان‏نامه، حتی‏الامکان باید با مندرجات جدول منطبق باشد.
2- حداقل زمان قابل قبول برای پیش‏بینی مراحل مطالعاتی و اجرایی پایان‏نامه کارشناسی ارشد 6 ماه و حداکثر 12 ماه می‏باشد.

8- صورتجلسه گروه تخصصی

نام ‏و نام‏خانوادگی دانشجو: امضاء تاریخ

نام و نام‏خانوادگی استاد یا استادان راهنما امضاء تاریخ
1-
2-

نام و نام‏خانوادگی استاد یا استادان مشاور امضاء تاریخ
1-
2-
نام و نام‏خانوادگی عضو کمیته نظارت بر تحقیق امضاء تاریخ
1-

شورای گروه تخصصی …………………………………..در تاریخ ………………………. در محل ………………………. با حضور اعضای مربوطه
خانم
تشکیل و موضوع پایان نامه ـــــــــــــــ………………………….. با عنوان………………………………………………………………………………..
آقای
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

بررسی و به تصویب رسید.

نام و نام‏خانوادگی اعضای شورا امضاء تاریخ
1-
2-
3-
4-
5-
6-

نام و نام‏خانوادگی مدیرگروه: امضاء تاریخ

9- صورتجلسه شورای پژوهشی دانشگاه:

خانم
موضوع و طرح تحقیق پایان‏نامه ـــــــــــــ ………………………………. دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد گروه ………………
آقای
گرایش ………………………..که به تصویب کمیته گروه تخصصی مربوطه رسیده است، در جلسه مورخ ………………………. شورای پژوهشی دانشگاه طرح شد و پس از بحث و تبادل نظر مورد تصویب اکثریت اعضاء قرار گرفت.

ردیف
نام و نام‏خانوادگی
نوع رای (موافق
یا مخالف)
محل امضاء
توضیحات
1

2

3

4

5

6

7

نام و نام خانوادگی مدیر/کارشناس پژوهشی دانشگاه:
امضاء تاریخ

نام و نام‏خانوادگی ریاست محترم واحد:
امضاء تاریخ

معاونت پژوهش وفن آوری دانشگاه: امضاء تاریخ

این فرم باید توسط دانشجو تکمیل شود

فرم سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

فرم الف- فرم اطلاعات پایان نامه کارشناسی ارشد

نام واحد دانشگاهی: واحد علوم و تحقیقات …(…)
عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد:

نام و نام‏خانوادگی دانشجو: نیمسال تحصیلی:
شماره‏دانشجویی: تعداد واحد پایان نامه:
رشته تحصیلی: گرایش: کد رشته:
فنی و مهندسی علوم انسانی علوم پایه
کشاورزی هنر

نام و نام‏خانوادگی استاد راهنما 1: رشته تحصیلی:
مرتبه علمی: استادیار دانشیار استاد کد شناسایی استاد راهنما1:
نام و نام‏خانوادگی استاد راهنما 2: رشته تحصیلی:
مرتبه علمی: استادیار دانشیار استاد کد شناسایی استاد راهنما2:
نام و نام‏خانوادگی استاد مشاور 1: رشته تحصیلی:
مرتبه علمی: استادیار دانشیار استاد کد شناسایی استاد مشاور1:
نام و نام‏خانوادگی استاد مشاور 2: رشته تحصیلی:
مرتبه علمی: استادیار دانشیار استاد کد شناسایی استاد مشاور2:

فرم شماره 1

فرم تعهد اساتید در قبال نتایج حاصل از پایان نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری

اینجانبان اساتید راهنما و مشاور پایان نامه / رساله، خانم/آقای …………………………………، دانشجوی مقطع……………………… رشته …………………………………… گرایش…………………………………….. با عنوان "……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. " متعهد می شویم بدون در نظر گرفتن حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات …(…) نسبت به انتشار نتایج حاصل از تحقیق مذکور (در قالب کتاب، مقاله، طرح تحقیقاتی، اختراع، اکتشاف و …) اقدام ننمائیم.

نام و نام خانوادگی استاد راهنما1: نام و نام خانوادگی استاد راهنما2:
تاریخ و امضاء تاریخ و امضاء

نام و نام خانوادگی استاد مشاور1: نام و نام خانوادگی استاد مشاور2:
تاریخ و امضاء تاریخ و امضاء

درتاریخ ……………….فرم مزبور که به امضاء اساتید محترم راهنما و مشاور رسیده است، دریافت گردید.

امضاء مدیر پژوهش وفن آوری دانشگاه

فرم شماره 2

فرم تعهد دانشجویان در قبال نتایج حاصل از پایان نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری

اینجانب ……………………………………… دانشجوی ورودی ………………………. مقطع ………………………… رشته ………………………….. گرایش …………………………………………. که موضوع پایان نامه/رساله ام تحت عنوان :"…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….." در شورای گروه تخصصی به تصویب رسیده، متعهدمی گردم الف) کلیه مطالب و مندرجات پایان نامه / رساله ام بر اساس اصول علمی و حاصل از تحقیقات خودم تهیه شود و در صورت استفاده از مطالب، نتایج تحقیقات، نقل قول ها، جداول و نمودارهای دیگران در پایان نامه/رساله، منابع و ماخذ آن به نحوی که قابل تشخیص و تفکیک از متن اصلی باشد قید گردد.
ب) در صورتیکه از نتایج تحقیقاتم علاوه بر پایان نامه / رساله، کتاب ، مقاله، اختراع، اکتشاف و هر گونه تولیدات علمی حاصل شود، صرفاً بنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات … بوده و این موضوع صراحتاً در مکاتبات و تولیدات اینجانب درج و بر اساس ضوابط دانشگاه اقدام نمایم.
ج) در صورت استفاده از کمکهای مالی و غیر مالی نهادهای دولتی و غیر دولتی از موضوع تحقیق اینجانب مراتب را کتباً به دانشکده اطلاع دهم در غیر اینصورت دانشکده مجاز به تغییر عنوان پایان نامه یا سایر اقدامات حقوقی می باشد.

نام و نام خانوادگی دانشجو
تاریخ و امضاء

در تاریخ ……………….. فرم مزبور که توسط آقای/ خانم …………………………..به امضاء رسیده است، دریافت گردید.
امضاء مدیر پژوهش وفن آوری دانشگاه
فرم شماره 5

اینجانبان اساتید راهنما و مشاور پایان نامه / رساله خانم / آقای ……………………………………. دانشجوی مقطع ………………… رشته ……………………………….. گرایش ………………….. متعهد میشویم در کلیه تولیدات علمی مستخرج از این پایان نامه / رساله (اعم از مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، اختراع و ….) که به منظور استفاده از تسهیلات تشویقی، سفرهای علمی، فرصت مطالعاتی و امتیاز ارتقاء علمی (اعضاء هیات علمی واحد و ….) ارائه میگردد، نسبت به درج آدرس دقیق دانشگاه و واحد و رعایت ترتیب و توالی آن به عنوان تنها آدرس خود بصورت زیر اقدام نمائیم. بدیهی است چنانچه تحت هر شرایطی و در هر زمان، دانشگاه خلاف موارد ذکر شده را مشاهده نماید نسبت به تصمیم اتخاذ شده هیچگونه ادعایی نداشته و حق هر گونه اعتراضی را از خود سلب و ساقط مینمائیم.
آدرس دانشگاه و واحد به فارسی: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات …، گروه …..، …، ایران.
آدرس دانشگاه و واحد به انگلیسی:
و نام گروه تخصصی Department of
Science and Research branch of …, Islamic Azad university, … , Iran.

نام و نام خانوادگی استاد راهنما1: نام و نام خانوادگی استاد مشاور1:
تاریخ و امضاء: تاریخ و امضاء:

نام و نام خانوادگی استاد راهنما2: نام و نام خانوادگی استاد مشاور2:
تاریخ و امضاء: تاریخ و امضاء:

تبصره:
تکمیل این فرم برای اساتید تمام وقت واحد علوم و تحقیقات الزامی است و اساتید نیمه وقت یا مدعو در صورتیکه نام ایشان به عنوان نویسنده اول و عهده دار مکاتبات در تولیدات علمی مستخرج از رساله قید نشود ملزم به امضاء این فرم نمی باشند.

اینجانب ……………………………… دانشجوی ورودی …………………… مقطع ……………….. رشته ………………….گرایش ……………….. متعهد میشوم در کلیه تولیدات علمی مستخرج از پایان نامه / رسالهام با عنوان ……………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….."
به منظور تسویه حساب و یا استفاده از تسهیلات تشویقی و سفرهای علمی و ….. نسبت به درج آدرس دقیق دانشگاه و واحد و رعایت ترتیب و توالی آن بصورت ذیل به عنوان تنها آدرس خود اقدام نمایم. بدیهی است چنانچه تحت هر شرایطی و در هر زمان، دانشگاه خلاف موارد ذکر شده را مشاهده نماید نسبت به تصمیم اتخاذ شده هیچگونه ادعایی نداشته و حق هر گونه اعتراضی را از خود سلب و ساقط می نمایم.
و نام گروه تخصصی Department of
Science and Research branch of …, Islamic Azad university, … , Iran.

نام و نام خانوادگی دانشجو:
تاریخ و امضاء:

16

23


تعداد صفحات : 29 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود