این تحقیق بر اساس استراتژی در زمره تحقیقات تجربی، و براساس مسیر اجرا، در گروه شبه تجربی قرار می گیرد. همچنین این نوع تحقیق بر اساس محیط اجرا چون مطالعه آزمودنی در موقعیت طبیعی و ارایه داده ها توسط خود آزمودنی انجام می گردد، از نوع میدانی محسوب می شود.
ابزار شامل پس آزمون برای ارزیابی درس های علوم تجربی و ادبیات فارسی پایه هفتم می باشد. این آزمون ها شامل سوالات استانداردی است که براساس توانایی حل مسئله(توانایی تشخیص، توانایی طراحی مساله، شیوه گردآوری اطلاعات، توانایی ارائه راه حل، توانایی آزمایش راه حل ها و توانایی استنتاج) طراحی شده است.
برای محاسبه پایایی پس آزمون درس های علوم تجربی و ادبیات فارسی پایه هفتم ، سوالات طراحی شده با هماهنگی معاونت سازمان و مدیریت آموزش و پرورش میاندوآب، مدیر و دبیران محترم، ابتدا در یک کلاس 30 نفری که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند اجرا گردید. سپس برای پیدا کردن ضریب پایایی، این آزمون دوباره در همان کلاس برگزار شد، سپس برای اطمینان از پایایی ابزار از روش بازآزمایی استفاده گردید. یعنی ضریب همبستگی نمرات دانش آموزان در دو بار آزمون محاسبه گردید و مقدار ضریب همبستگی حاصل از این دو آزمون برابر 89/0 به دست آمد که نمایانگر قابلیت اعتماد این آزمون می باشد.
همچنین برای اطمینان از روایی آزمون، سوالات طراحی شده ابتدا در اختیار استاد محترم راهنما و گروهی از متخصصین علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی و آموزش ابتدایی قرار گرفت، تا با نظرات اصلاحی آن ها، از روایی مناسب برخوردار گردد.
الف
ردیف
آزمون توانایی حل مسئله علوم تجربی پایه هفتم نام و نام خانوادگی:
1
شیوه گردآوری اطلاعات برای حل مسائل(می توانید به طور همزمان چند گزینه را انتخاب کنید):
الف:کتاب های درسی ب:کتاب های غیر درسی ج: اینترنت
د: تجارب مستقیم(آزمایش) د: استفاده از همه گزینه ها
2
با توجه به داده های زیر مسئله ای مرتبط طراحی کنید؟
394 ژول
75/1 متر
حداقل نیرو به نیوتون=؟
3
با توجه موادی از قبیل: نفت، گوگرد، جوهر نمک، براده آهن، اتانول، نمک و آب که در روی میز آزمایشگاه قرار داده شده است. چگونه می توان این مواد را در آب حل کرد؟
مسئله اصلی چیست؟ تشخیص دهید.
چه راه حل هایی را پیشنهاد می کنید؟
راه حل های را بررسی(آزمایش) کنید و مزایا و معایب هر یک را بیان کنید.
چه نتیجه ای آزمایش می گیرید؟
ب
ردیف
آزمون توانایی حل مسئله ادبیات فارسی پایه هفتم نام و نام خانوادگی:
1
شیوه گردآوری اطلاعات برای حل مسائل(می توانید به طور همزمان چند گزینه را انتخاب کنید):
الف:کتاب های درسی ب:کتاب های غیر درسی ج: اینترنت
د: تجارب مستقیم د: استفاده از همه گزینه ها
2
با توجه به شعر زیر مسئله ای مرتبط طراحی کنید؟
کبوتر بچه ای با شوق پرواز به جرئت کرد روزی بال و پر باز
پرید از شاخکی بر شاخساری گذشت از بامکی بر جو کناری
نمودش بس که دور آن راه نزدیک شدش گیتی به پیش چشم تاریک
3
به داستان زیر دقت کنید و به سوالات پاسخ دهید.(داستانی درباره مهرورزی و محبت سورنا به وطن)
حدود دو هزار و هفتاد سال پیش یکی از فرماندهان رومی به نام کراسوس، می خواست به کشور ایران حمله کند. او با سپاهیانش که چهل هزار نفر بودند، به سوی ایران حرکت کرد.
در آن زمان مردی به نام اُرود پادشاه ایران بود. او از سپاه خود خواست که دلیرترین فرمانده را از میان خود انتخاب کنند. آن ها جوانی بی باک و باهوش به نام سورنا را انتخاب کردند.
سورنا با ده هزار سرباز به سوی سپاهیان روم حرکت کردند. او به سواران سپاهش گفت: . . . .
1- مسئله اصلی در این داستان چیست؟ تشخیص دهید.
2- سورنا چه راه حل هایی را می تواند برای شکست سپاهیان روم از سربازان ایرانی داشته باشد؟
3- راه حل های سورنا را بررسی کنید و مزایا و معایب هر یک را بیان کنید.
4- چه نتیجه ای می گیرید؟