پرسشنامه شاخص مقابله با شرایط پراسترس
نام و نام خانوادگی: سن: تحصیلات: تاریخ اجرا: جنسیت:
باسلام
با استفاده از مقیاس زیر مشخص کنید که برای مقابله با شرایط پراسترس تا چه حد از هر یک از راهبردهای ارائه شده استفاده میکنید؟
عبارات
1
2
3
4
5
1. برای وقتم بهتر برنامهریزی میکنم.
2. روی مساله تمرکز میکنم تا ببینم چگونه میتوانم آن را حل کنم.
3. به اوقات خوشی که داشتهام فکر میکنم.
4. اوقاتم را با دیگران میگذرانم.
5. خودم را به خاطر پشت گوش انداختن مساله سرزنش میکنم.
6. کاری که فکر میکنم بهترین است، انجام میدهم.
7. فکرم به دردها و رنجهایم مشغول میشود.
8. خودم را به خاطر اینکه در چنین وضعیتی گیر افتادهام، سرزنش میکنم.
9. به تماشای ویترین مغازهها میپردازم.
11. خلاصهای از اولویتهایم مینویسم.
11. سعی میکنم بخوابم.
12. خودم را به غذا یا خوراکی مورد علاقهام مهمان میکنم.
13. از اینکه نمیتوانم با این وضعیت کنار بیایم عصبی میشوم.
14. بسیار ناآرام میشوم.
15. به این فکر میکنم که مسائل مشابه این را چگونه حل کردهام.
16. به خودم میگویم واقعا در مورد من چنین اتفاقی نمیافتد.
17. به خاطر اینکه با شرایط بیش از حد احساسی برخورد کردم خودم را سرزنش میکنم.
18. بیرون میروم و چیزی میخورم.
19. خیلی ناراحت میشوم.
21. برای خودم چیزی میخرم.
21. یک سلسله از کارها را برنامهریزی کرده و آنها را انجام میدهم.
22. خودم را به خاطر اینکه نمیدانم چه کار کنم، سرزنش میکنم.
23. به مهمانی میروم.
24. تلاش میکنم که وضعیت را درک کنم.
25. " درمانده میشوم" )فلج( و نمیدانم چه کار باید بکنم.
عبارات
26. فورا دست به اقدامی میزنم که وضعیت را بهتر کند.
27. در مورد رویدادی که پیش آمده فکر میکنم و از اشتباهاتم درس میگیرم.
28. آرزو میکنم که کاش میتوانستم شرایط یا احساسم را تغییر دهم.
29. به دیدن یک دوست میروم.
31. درباره کاری که باید انجام دهم، نگران میشوم.
31. با فردی که برایم اهمیت خاصی دارد، وقت میگذرانم.
32. قدم میزنم.
33. به خودم میگویم که چنین وضعی دیگر هرگز پیش نخواهد آمد.
34. روی بیکفایتیهای کلی خودم تمرکز میکنم.
35. با کسی که نصایحش را قبول دارم؛ صحبت میکنم.
36. پیش از اینکه واکنشی نشان بدهم به بررسی مساله میپردازم.
37. به یک دوست تلفن میزنم.
38. عصبانی میشوم.
39. اولویتهایم را تنظیم میکنم.
41. یک فیلم تماشا میکنم.
41. کنترل شرایط را به دست میگیرم.
42. تلاشم را مضاعف میکنم تا کارها را به انجام برسانم.
43. چندین راهحل برای مساًًلهآی که پیش آمده پیدا میکنم.
44. خودم را مرخص میکنم و از این شرایط فرار میکنم.
45. تلافیاش را سر دیگران درمیآورم.
46. از وضعیت پیش آمده استفاده میکنم تا ثابت کنم که میتوانم درستش کنم.
47. سعی میکنم خودم را جمع و جور کنم تا به شرایط مسلط شوم.
48. تلویزیون تماشا میکنم.
پرسشنامه مقابله با موقعیتهای فشارزا)CISS(
این سیاهه توسط اندلر و پارکر در سال 1990 تهیه شده و بهوسیله اکبرزاده) 1376( ترجمه شده است. سیاهه CISS شامل 48 عبارت است که هر 16 عبارت به یکی از ابعاد مقابله مربوط است و سه زمینه اصلی رفتارهای مقابلهای را دربرمیگیرد.
1- مقابله مسالهمدار یا برخورد فعال با مساله در جهت مدیریت و حل آن.
2- مقابله هیجانمدار یا تمرکز بر پاسخهای هیجانی به مساله.
3- مقابله اجتنابی یا فرار از مساله. سبک مقابله اجتنابی قابل تفکیک به زیرمقیاسهای حواس پرتی و مشغولیت اجتماعی است.
شیوه یا مجموعه شیوههایی که فرد به واسطه آن و به منظور کاهش یا حذف پیامدهای ناخوشایند استرس، سعی میکند بر عامل استرس تسلط یابد، شیوه مقابله ای مساله مدار نام دارد. در مقابله هیجان مدار فرد برای مهار واکنش های هیجانی مرتبط با عامل استرس شیوههایی بهکار می گیرد و در مقابله اجتناب مدار، فرد سعی میکند از عامل استرس دوری کند. به عقیده شریدان و رادماخر)1992( اجتناب، دوری عینی از عامل استرس و انکار دوری ذهن از عامل استرس است )سلطانی و همکاران ،1386(.
– راهبردهای مقابلهای مسالهمدار شامل جستجوی اطلاعات بیشتر درباره مساله، تغییر ساختارهای مساله، از نظر شناختی و اولویت دادن به گامهایی برای کانون توجه قرار دادن مساله میشود.
– راهبردهای مقابلهای هیجانمدار شیوه هایی را توصیف میکند که براساس آن فرد بر خود متمرکز شده و تمام تلاشش را متوجه کاهش احساسات ناخوشایند میکند. واکنشهای مقابله هیجانمدار شامل گریه کردن، عصبانی و ناراحت شدن، پرداختن به رفتارهای عیب جویانه، اشتغال ذهنی و خیالپردازی است.
– راهبردهای مقابلهای اجتنابی، مستلزم فعالیتها و تغییرات شناختی است، که هدف آنها اجتناب از موقعیت استرسزا میباشد .رفتارهای مقابلهای اجتنابی ممکن است به شکل روی آوردن به یک فعالیت جدید و درگیر شدن با آن )حواسپرتی( و یا روی آوردن به اجتماع و دیگر افراد )مشغولیت اجتماعی( ظاهر شود )اندلر و پارکر ،1994(.
اندلر و پارکر) 1990( برای بدست آوردن اعتبار سیاهه سبکهای مقابله با استرس در گروه دانشجویان از آلفای کرونباخ استفاده کردهاند که در مقیاس مقابله مسالهمدار، پسران 92/0 و دختران 85/0؛ مقابله هیجانمدار، پسران 82/0 و دختران 85/0؛ مقابله اجتنابی، پسران 85/0 و دختران 82/0، به دست آمده است .
این سیاهه شامل 48 عبارت است که پاسخهای آن به روش لیکرت از هرگز)1( تا همیشه) 5( مشخص میشود. هر کدام از روشهای مقابله، یک مقیاس جداگانه مشتمل بر 16 ماده دارد. البته مقیاس اجتنابمدار دارای دو خردهمقیاس حواسپرتی و مشغولیت اجتماعی میباشد که هر کدام شامل 8 ماده است. در نهایت سبک غالب هر فرد با توجه به نمرهای که در آزمون کسب میکند ،مشخص میشود. به عبارت دیگر هر یک از سبکها که نمره بالاتری در سیاهه کسب کند به عنوان سبک مقابلهای ترجیحی فرد در نظر گرفته میشود )اندلر و پارکر ،1990(