پرسشنامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (سچوماکر ، 2003)
1= به هیچ وجه اینگونه نیست؛ 2= به طور ترجیحی اینگونه است، اما نه همیشه؛ 3= بیشتر وقتها اینگونه است، اما به طور کامل اینگونه نیست؛ 4= به طور کامل اینگونه است
ردیف
عبارات
به هیچ وجه اینگونه نیست
به طور ترجیحی اینگونه است، اما نه همیشه
بیشتر وقتها اینگونه است، اما به طور کامل اینگونه نیست
به طور کامل اینگونه است
1
حرکاتش پیوسته و روان نیست.
2
در انجام حرکاتی که نیازمند هماهنگی چشم و دست است، مشکل دارد.
3
حرکتهایش به نظر خشک و سفت میآید.
4
در انجام بازیهایی که نیاز به چالاکی دارند، مشکل دارد.
5
در انجام حرکتهای موزون مشکل دارد.
6
مواقعی هم که حرکتها را درست انجام میدهد، حرکاتش زمانبندی خوبی ندارد.
7
در عکس العمل به موقع به توپی که به سمتش پرتاب شده ناتوان است.
8
به آسانی تعادلش را از دست میدهد.
9
دست و پا چلفتی است و دائم چیزهایی را که در دست دارد، به زمین میاندازد.
10
وقتی با یکی از دستهایش کار میکند، سمت دیگر بدنش را هم حرکت میدهد.
11
در حرکاتی که باید سریع انجام شوند، زود دستپاچه میشود.
12
برای پوشیدن یا تعویض لباس یا گرفتن توپ مشکل دارد.
13
حرکتهای کودک مورد نظر بسیار شبیه حرکات کودکان کوچکتر است.
14
در بستن دکمههای پیراهن و گره زدن بند کفشهایش مشکل دارد.
15
نظم نوشتهها و دست خطش مشابه همسن و سالهایش نیست.
16
سرعت و دقتش در نوشتن املا به خوبی کودکان همسنش نیست.
17
در انجام حرکاتی که همسالانش آنها را به راحتی انجام میدهند، زیاد دقت میکند.
18
در انجام کارهای ظریف (مانند ساختن کاردستی یا نوشتن و…) مشکل دارد.
معرفی پرسشنامه:
پرسشنامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T) شامل 18 گویه در مورد عملکرد حرکتی درشت و ظریف کودکان است و برای دامنه سنی 11-5 سال طراحی شده است. شیوه تشخیص به این صورت است که ابتدا جمع نمرههای حاصل از ارزیابی آموزگاران، صدک بندی میشود. کودکانی که نمره کل ارزیابی آنها در صدکهای 100-16 قرار میگیرد، سالم تشخیص داده میشوند و نمره کل مربوط به رتبه درصدی 15 و کمتر، نشان دهنده در معرض خطر ابتلا یا مشکوک بودن است. مشابه نسخه اصلی، هر گویه روی طیف چهار درجهای پاسخ داده میشود (1= به هیچ وجه اینگونه نیست؛ 2= به طور ترجیحی اینگونه است، اما نه همیشه؛ 3= بیشتر وقتها اینگونه است، اما به طور کامل اینگونه نیست؛ 4= به طور کامل اینگونه است). ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 91/0 به دست آمد. روایی سازه و همزمان پرسشنامه مطلوب گزارش گردیده است.
مولفهها
سوالات مربوط به هر مولفه
عملکرد حرکتی عمومی
1 الی 14
نوشتن
15 الی 18
بعد از هنجاریابی در ایران:
تحلیل عاملی نسخه فارسی PMOQ-T نشان داد 14 گویه از 18 گویه، خرده آزمون اول (عملکرد حرکتی عمومی) و چهار گویه، خرده آزمون دوم (نوشتن) را تشکیل میدهند. این دو عامل در مورد جامعه دانش آموزان پسر ایرانی مقطع دبستان روی هم بیش از نیمی (75/58 درصد) از واریانس کل دادهها را تبیین کردند. نسخه اصلی PMOQ-T نیز ساختاری دو عاملی دارد، با این تفاوت که در آنجا تنها سه گویه در خرده آزمون نوشتن دسته بندی شدند.
**********************************************
منبع:
صالحی، حمید ؛ زارع زاده، مهشید ؛ سالک، بابک (1391). روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T). مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال هجدهم، شماره 3، پاییز 1391، صص 211-219.
Schoemaker MM. Manual of the motor observation questionnaire for teachers. Groningen: Center for Human Movement Sciences, In Dutch. Internal Publication; 2003.
*************************************************