پرسشنامه قلدری (ایلی نویز، 2001)
ردیف
عبارات
هرگز
به ندرت
گاهی اوقات
اکثر اوقات
همیشه
1
برای اینکه بخندم سایر دانش آموزان را ناراحت میکنم.
2
سایر دانش آموزان را اذیت میکنم.
3
در زد و خورد با دانش آموزان به راحتی پیروز میشوم.
4
سایر دانش آموزان به راحتی به من توهین میکنند.
5
مرا مسخره میکنند.
6
روی من اسم میگذارند.
7
به وسیله سایر دانش آموزان مورد ضرب و شتم قرار میگیرم.
8
من به اذیت و آزار سایر دانش آموزان کمک میکنم.
9
سایر دانش آموزان را دست میاندازم.
10
من درگیر زد و خورد جسمی میشوم..
11
سایر دانش آموزان را تهدید به ضرب و شتم میکنم.
12
چون عصبانی هستم درگیر زد و خورد میشوم.
13
اگر کسی مرا بزند، من هم او را میزنم.
14
زمانی که عصبانی هستم، خشمم را به راحتی نشان میدهم.
15
درباره سایر دانش آموزان شایعه پراکنی میکنم.
16
ابتدا من شروع به مشاجره یا دعوا میکنم.
17
دیگران را برای دعوا کردن تشویق میکنم.
18
دانش آموزان دیگر را به گروه دوستانم راه نمیدهم.
معرفی پرسشنامه:
مقیاس قلدری ایلی نویز (2001) شامل 18 گویه و سه بعد میباشد. اسپلاگه و هولت (2001) روایی و پایایی مطلوبی را برای این مقیاس ارائه دادهاند. نمرهگذاری بر اساس یک شاخص پنج درجهای از نوع لیکرتی با دامنهای یک (هرگز) تا پنج (همیشه) صورت میگیرد. هر بعد نمره جداگانهای دارد. نمره بالا در هر زیر مقیاس بیانگر بروز بیشتر همان گونه رفتار در آزمونی است. اسپلاگه و هولت (2001) برای بررسی روایی مقیاس از تحلیل عاملی و روایی همگرا و واگرا استفاده کردند. همچنین به منظور بررسی پایایی مقیاس مذکور محققان از روش آلفای کرونباخ استفاده کردند که این ضریب برای هر یک از زیر مقیاسهای قلدری، زد و خورد و قربانی به ترتیب 87/0، 79/0 و 70/0 بود.
مولفهها
سوالات مربوط به هر مولفه
قلدری
1، 2، 8، 9، 14، 15، 16، 17 و 18
زد و خورد
3، 10، 11، 12 و 13
قربانی
4، 5، 6 و 7
روایی و پایایی:
در پژوهشی چالمه (1392) پایایی پرسشنامه قلدری را به شرح جدول زیر گزارش نموده است.
مولفهها
آلفای کرونباخ
دو نیمه سازی
بازآزمایی
قلدری
90/0
83/0
77/0
زد و خورد
83/0
62/0
74/0
قربانی
71/0
65/0
68/0
کل
89/0
73/0
79/0
*****************************************************
منبع:
چالمه، رضا (1392). کفایت روانسنجی مقیاس قلدری ایلی نویز در دانش آموزان ایرانی: بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی. فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی، سال سوم، شماره 11، بهار 1392، صص 39-52.
****************************************************