میزان استاندارد نویز در خطوط ADSL
نام ………………| زیر نظر استاد ……………… | زمستان 93
مزایای A D S L
برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت نسبت به Dial-up
برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت بدون نیاز به شماره گیری
برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت بدون هزینه پالس مکالمه تلفن
برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت بدون مشغول شدن خط تلفن
برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت در حین مکالمه با تلفن
برقراری ارتباط پرسرعت با اینترنت برای ایجاد شبکه مجازی خصوصی
برقراری ارتباط پر سرعت با اینترنت برای بهره گیری از امکانات ویدیویی و صوتی در اینترنت و ویدیو کنفرانس
استفاده از زوج سیم های تلفن معمولی (در واقع نیازی نیست از مرکز مخابرات سیم کشی جدیدی انجام شود)
استفاده هم زمان اینترنت، تلفن و یا فکس
اصطلاح خط رانژه
خطی است که می تواندVoice و Data را هم زمان با هم روی یک خط منتقل کند
قبل از این که بتوانید از خط تلفن خود به عنوان خط ADSL استفاده کنید باید این خط از طرف مخابرات و به درخواست شرکت ارایه دهنده سرویس، راه اندازی شود
تاثیر نویز روی خطوط ADSL
در سرویس ADSL نویز به دو صورت وجود دارد:
نویز به صورت شنیداری بر روی بوق خط تلفن، که باعث خش خش کردن تلفن هنگام مکالمه میشود و حتی گاهی اوقات باعث عدم نمایش شماره فرد تماس گیرنده روی شماره گیر می شود.
نویز برروی خط ADSL که موجب افت کیفیت سرویس می شود
شاخصهای نویز
در همه مودمهای ADSL امکان تعیین شاخصهای نویز در خط تلفن با معیارهای استاندارد ممکن است
مهمترین معیارها
SNR
Line Attenuation
S N R
Signal to Noise Ratio
نسبت سیگنال به نویز
میزان نویز به فرکانس مودم
چه میزان سیگنال مفید در مقایسه با سیگنال مزاحم یا نویز در سیستم تلفن وجود دارد
اندازه گیریSNR
موثر در دانلود
موثر در آپلود
قابل اندازه گیری با دو معیار زیر، که نشان دهنده وضعیت نویز در خطوط می باشد.
SNR Margin Downstream
SNR Margin Upstream
مقادیر SNR
کمتر از ۱۲
مشکل جدی نویز در خطوط
بالاتر از ۲۰
وضعیت رضایت بخش خط
بالاتر از ۳۰
مقدار عالی خط
نتیجه گیری شاخص SNR
در واقع این شاخص هر چه بیشتر باشد بهتر است و نشان می دهد سیگنال مفید بیشتری داریم
نکته یک
هرچه فاصله شما با سرویس دهنده که در کشور ما مخابرات یا یکی از شرکتهای دیگر (ISP) هستند که آنها هم تجهیزاتشان در مخابرات نصب شده ، بیشتر باشد این شاخص کاهش خواهد داشت. البته این فاصله برای ADSL2+ تا ۶ کیلومتر و برای ADSL تا سه کیلومتر از نظر تئوری قابل ارائه است.
نکته دو
میزان پهنای باند هر چقدر بالاتر باشد این معیار کاهش خواهد داشت.
گاها مشکلی با یک سرویس ۵۱۲ ندارید اما با افزایش آن به ۲۰۴۸ مشکلاتی مانند کندی سرعت و قطعی دامنگیر شما می شود.
نکته سه
موارد تاثیر گذار در این معیار :
سیم مرغوب در سیم کشی منزل
اتصال درست سر سیم ها (ورودی کابل مخابرات به سیم کشی منزل)
در مجاور هم نبودن سیم برق و کابل تلفن
مقداری هم برند یا مارک مودم در لینک گیری و SNR تاثیر دارد
Line Attenuation
شاخص نویز خط تلفن
هر چه کمتر باشد بهتر است
مقادیر Line Attenuation
در حالت ایده آل باید زیر ۲۰ باشد
بین ۲۰ تا ۵۰ مقدار قابل تحمل
بالاتر از ۵۰ نشان دهنده یک نوع مشکل در خط تلفن
بررسی میزان نویز در خط ADSL
ورود به کنترل پنل یا منوی تنظیمات مودم
وارد کردن آی پی 192.168.1.1 (اکثر مودم ها) در مرورگر
وارد نمودن Username و Password (پیشفرض admin)
برای مشاهده نویز به قسمت Summary در بخش ADSL و در بخش Statistics قسمت xDSL یافت میشود
بررسی میزان نویز در مودم D-Link
این مودم بر اساس 1/0 دسی بل مقداردهی شده نه 1 پس شما باید نتایج را تقسیم بر 10 کنید
بخش SNR Margin
نسبت قدرت سیگنال ارتباطی خط، به نویز موجود روی خط
واحد دسی بل (dB)
بدیهی هست که هرچقدر مقدار این نسبت بیشتر باشد، وضعیت خط ارتباطی بهتر هست
مقادیر استاندارد SNR
بخش Attenuation
میزان تخریب سیگنال ورودی به مودم، در مقایسه با میزان تخریب سیگنال ارسالی از مرکز سرویس دهنده ی ADSL
اختلاف توان ارسالی و دریافتی بر حسب dB که در اصطلاح نویز نام دارد
مقادیر Line Attenuation
بخش Output Power
میزان نیروی انتقال Data که بین مودم و مرکز انتقال داده، تبادل میشود
واحد بر حسب دسیبل (dB)
نسبت نرمال Output Power
بایستی مقدار Downstream، دو برابر مقدار Upstream باشد
حل مشکل نویز (روش اول)
استفاده از اسپلیتر (splitter)
جدا کننده voice از data
حل مشکل نویز (روش دوم)
سیستم ها و دستگاه هایی وجود دارند که برروی سرویس اینترنت اختلالاتی ایجاد می کنند و از کیفیت سرعت اینترنت می کاهند
کلیه دستگاه های برقی
وجود تلفن بی سیم، کالر آی دی و فکس بر روی خط رانژه
سیم کشی نامناسب و کنار هم قرار گرفتن سیم تلفن با سیم های برق
نزدیکی موبایل به مودم
حل مشکل نویز (روش سوم)
مشکل سیم کشی داخل خانه یا محیط کار
عدم استفاده از سیم استاندارد
قدیمی بودن سیم کشی تلفن
رد شدن خط تلفن و سیم های برق از داخل یک کانال
انسان تنها زمانی حق دارد به انسانی دیگر از بالا به پائین بنگرد که ناگزیر است او را یاری رساند
با تشکر از صبر و حوصله شما