تارا فایل

پرسشنامه علاقه به ریاضی


 پرسشنامه علاقه به ریاضی
ردیف
سوالات
خیلی زیاد
زیاد
کم
خیلی کم
اصلاٌ
1
درس ریاضی تا چه حد برای شما شیرین و جالب است؟

2
به نظر شما ریاضی چقدر در زندگی شما کاربرد دارد؟

3
به چه اندازه از درس ریاضی بیشتر از درس های دیگر خوشتان می آید؟

4
ساعات درس ریاضی به چه اندازه برای شما خسته کننده است؟

5
چقدر دوست دارید در آینده معلم ریاضی شوید؟

6
چقدر از نشستن در کلاس ریاضی لذت می برید؟

7
به چه اندازه دوست دارید درس ریاضی را از درس های مدرسه حذف کنند؟

8
به نظر شما مطالب درس زیاضی به چه اندازه تکراری و خسته کننده است؟

9
چقدر سعی می کنید مورد تشویق معلم قرار بگیرید؟

10
چقدر دوست دارید کتاب های دیگر ریاضی را برای مطالعه در اختیار داشته باشید؟

پرسشنامه عزت نفس ریاضی
ردیف
سوالات
اصلاٌ موافق نیستم
کمی موافقم
موافقم
کاملا موافقم
1
ریاضی را بیشتر دوست خواهم داشت اگر خیلی سخت نباشد.

2
اگر چه در ریاضی خیلی خوب کار میکنم، اما با وجود این ریاضی یرای من مشکل تر است تا برای دوستم.

3
هیچ کس در تمامی رشته ها نمی تواند خوب باشد، خوب من هم در ریاضی خوب نیستم و استعداد آن را ندارم.

4
گاهی اوقات که یک قسمت از ریاضی را متوجه نمی شوم، می دانم که هرگز آن را نخواهم فهمید.

5
ریاضی از درس های مورد علاقه من نیست.

پرسشنامه انگیزش درونی
ردیف
سوالات
اصلاٌ موافق نیستم
کمی موافقم
موافقم
کاملاً موافقم
1
از یادگیری ریاضی لذت می برم

2
من ریاضی را دوست دارم

3
ریاضی خسته کننده است

1- پرسشنامه انگیزش ریاضی دانش آموزان
پرسشنامه ای که در این پژوهش به منظور سنجش انگیزش ریاضی دانش آموزان به کار رفته است، شامل 18 ماده و 3 خرده مقیاس که شامل "علاقه به ریاضی"، "عزت نفس ریاضی" و "انگیزش درونی" می باشد. در این پرسشنامه کم ترین نمره 18 و بیشترین نمره 82 است. ماده های 1 تا 10 مربوط به خرده مقیاس علاقه به ریاضی است که توسط نعمتی (1388) با عنوان "عوامل موثر بر میزان علاقمندی دانش آموزان در درس ریاضی" تدوین شده است. در خرده مقیاس علاقه به ریاضی کم ترین نمره 10 و بیشترین نمره 50 است. ماده های 11 تا 15 مربوط به خرده مقیاس عزت نفس ریاضی و ماده های 16 تا 18 مربوط به خرده مقیاس انگیزش درونی می باشند که از مقاله کورتر1 (2005) با عنوان "انگیزش، استقلال و عملکرد ریاضی" گرفته شده است. در خرده مقیاس های انگیزش درونی و عزت نفس ریاضی از یک مقیاس لیکرت 4 درجه ای استفاده می شود.
2- روایی پرسشنامه 18 ماده ای انگیزش ریاضی
لازم به ذکر است که روایی پرسشنامه علاقه به ریاضی در مقاله نعمتی (1388) و همچنین روایی پرسشنامه های عزت نفس ریاضی و انگیزش درونی در پژوهش کورتر (2005) خوب گزارش شده اند. در این پژوهش به منظور تعیین روایی پرسشنامه انگیزش ریاضی، از روش تحلیل عامل تاییدی2 با استفاده از تحلیل ساختارهای گشتاوری3 (AMOS) روی ماده های این پرسشنامه انجام گردید. جدول 1 شاخص های نیکویی برازش پرسشنامه انگیزش ریاضی را نشان می دهد.

جدول 1. شاخص های نیکویی برازش تحلیل عامل تاییدی پرسشنامه انگیزش ریاضی
شاخص
مقدار استاندارد
مقدار شاخص در تحقیق
آزمون نیکویی برازش مجذور کای
معنادار نباشد
523/335
درجه آزادی
………..
132
نسبت مجذور کای به درجه آزادی(2/df)
کم تر از 2 عالی، بین 2 و 5 خوب و بزرگتر از 5 برازندگی ضعیف
542/2
شاخص برازش تطبیقی (GFI)
بین صفر و یک، باید برابر یا بزرگتر از 9/0 باشد.
827/0
شاخص برازش افزایشی (IFI)
بین صفر و یک، باید برابر یا بزرگتر از 9/0 باشد.
817/0
ریشه میانگین مجذورات خطای تقریب (RMSEA)
کم تر از 08/0
093/0
شاخص نیکویی برازش تعدیل یافته (AGFI)
بین صفر و یک، باید برابر یا بزرگتر از 9/0 باشد.
776/0
شاخص برازش تطبیقی (CFI)
بین ص(NFI فر و یک، باید بزرگتر از 9/0 باشد.
814/0
شاخص برازندگی هنجارشده (NFI)
بین صفر و یک، باید بزرگتر از 9/0 باشد.
731/0
*اقتباس از : مسعودی (1391)
اندازه های برازش مربوط به تحلیل عامل تاییدی مربوط به پرسشنامه انگیزش ریاضی در جدول 1 نشان می دهد که مقادیر مجذور خی (2 ) برابر است با 523/335 ، نسبت مجذور کای به درجه آزادی (2/df) برابر است با 542/2، شاخص برازش تطبیقی (GFI) برابر است با 827/0، شاخص برازش افزایشی (IFI) برابر است با 817/0، ریشه میانگین مجذورات خطای تقریب (RMSEA) برابر است با 093/0، شاخص نیکویی برازش تعدیل یافته (AGFI) برابر است با 776/0، شاخص برازش تطبیقی (CFI) برابر است با 814/0، شاخص برازندگی هنجار شده (برابر است با 731/0 می باشند که به ملاک های برازندگی نزدیک است.
3- پایایی خرده مقیاس های انگیزش ریاضی
ضریب همسانی درونی پرسشنامه علاقه به ریاضی در مقاله نعمتی (1388)، 87/0 گزارش شده است. در پژوهش حاضر به منظور سنجش پایایی خرده مقیاس علاقه به ریاضی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب 74/0 حاصل گردید. ضریب همسانی درونی خرده مقیاس انگیزش درونی در تیمز (1999)، 78/0 گزارش شده است. در پژوهش حاضر، به منظور سنجش ضریب پایایی خرده مقیاس انگیزش درونی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب 71/0 حاصل شد. ضریب همسانی درونی خرده مقیاس عزت نفس ریاضی در تیمز (1999)، 86/0 گزارش شده است. در پژوهش حاضر، به منظور سنجش ضریب پایایی خرده مقیاس عزت نفس ریاضی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب 83/0 حاصل گردید و نشان دهنده ی همسانی درونی بالای این آزمون است.
1 Corter
2 Confirmatory factor Analysis
3Analysis of Moment Structures (AMOS)
—————

————————————————————

—————

————————————————————


تعداد صفحات : 3 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود